Naantali-Kapellskär Finnlinkillä

PUTTONEN MATTI 18.02.2009 12:07

Onko laivalla myymälä josta saa virvoitusjuomia? Ja jos niin millaista hintatasoa ja kuinka laajalla sortimentillä mennään? Saako siellä laivalla sähköpaikan? Muutkin vinkit ja tipsit otetaan vastaan. Myös vaihtoehtoiset halvat ja hyvät reitit matkalla Åreen.

VALLIUS MARTTI 18.02.2009 12:18

Kyseisellä reitillä saa laivalta virvoitus juomia ja makeisia väkevämpiäkin mutta vero vapaata myyntiä ei ole.Mutta hinat ovat oikein kohtulisia.Sähköä saa kun ilmoitaa enakoon.Mutta ruoka on tarjolla useampaan kertaan matkan aikan ja kahvia saa miloin itseltä tuntuu tarvis ja keksit siihen ja kaikki tämä sisältyy lipun hintaan.Ja tämä on niitä parhaita reitejä jos on menssa Åreen

MUSTONEN MATTI 18.02.2009 12:45

http://www2.finnlines.com/index.php/passenger_fin/palvelut_laivalla/naantali_kapellskaer/finnclipper_finneagle_finnfellow tossa linkissä on tietoa siitä linjasta

LEMPIÄINEN JUKKA 18.02.2009 22:06

Mukavaa, että ovat saaneet tuon hinnoittelun selkeämmäksi. Viime kesänä niillä oli hinnastossa erikseen henkilöauto, matkailuauto, jne. Mulla kun Ducaton rekisteriotteessa luki, että henkilöauto, niin sillä mentiin:)

PURSIHEIMO TOPI 19.02.2009 02:02

Tarvitsetko sähköä auton lämmittämiseen vai jääkaapin kylmänä pitämiseen. Jos kyse on jääkaapista, niin siihen ei noin lyhyellä matkalla mitään sähköä tarvita. Pakastat kotikaapissa ennen lähtöä pari appelsiinimehupurkkia. Ne pitävät kaapin tuon lyhyen matkan ajan kylmänä. Ehkä jo seuraavana päivänä mehu on jo sulanut juotavaksi.

LAINE RAIMO 23.02.2009 21:19

Kyllä sen jääkaapin kylmänä pitäminen on paljon yksinkertaisempaa työntämällä sähköjohdon seinään, kuin pakastelemalla mehupurkkeja kotona?? Mekin tulimme viime lauantaina 21.2.2009 Finnlinkillä Naantaliin, mutta ei ois tainnu 30.10.2008 kotona lähtiessä pakastetut mehupurkit paljon jääkaappia viilentää! Laivalla ajatettiin aivan sähköpistorasian viereen ja siitä sähköstä viileni jääkaappi ja auto pysyi miellyttävän lämpimänä vaikka Naantalissa oli aamulla -6 astetta pakkasta.

PURSIHEIMO TOPI 23.02.2009 22:28

Nyt huomasin, että alkuperäisessä viestissä puhuttiin talvimatkailusta. Tarkoitin kesäistä lauttamatkaa. Sillöin tuota sähköä ei noin lyhyellä matkalla tarvitse.

SILMUNEN HANNU 23.02.2009 22:38

Siis miten ihmeessä kesällä ei tarvita jääkaappiin sähköä, jos siellä on ruokaa??! Ehkä me ollaan outoja, mutta kyllä me mielellään sitä otetaan kahdeksan tunnin laivamatkaksi...

t.Kaaria

HYTTILÄ ESKO 24.02.2009 09:03

Varsinkin kun kysymyksessä on ilmainen tuote. Miksi sitä ei voisi ottaa ?

ARO PERTTI 24.02.2009 09:06

Jos sähkö laivalla kuulu lipun hintaan, miksi ei sitä ottaisi ? Onko vaivaloista ottaa esille kaapeli ja kytkeä se ? Vaikka vähän maksaisikin sähköstä niin kyllä se aina pari mehupurkkia lyö laudalta ! :-)

JANHONEN MATTI 24.02.2009 09:16

Jos sähköä saa ja auto on sellaisessa paikassa, että roikan voi kohtuudella vetää niin mikäs siinä. Eihän sähköä laivalla välttämättä tarvitse jos pakastaa muutamaan juomapulloon vettä, jotka laittaa jääkaappiin sulamaan siksi ajaksi kun ollaan laivalla. Toimii yllättävän hyvin jopa Saksan laivamatkalla. Sulaneen veden voi sitten myöhemmin käyttää ruoanlaittoon. Ylipäätään tuo ruoan täältä kuskaaminen tuonne Keski-Euroopan suuntaan ei nyt niin kovin kannattavaa puuha ole, kuten eiliset hintatiedotkin kertoi. Lähinnä varautuminen ensimmäiseen ilta/aamupalan riittää. Kokemuksesta tiedät, että em. ei ihan päde pienten lasten kanssa matkustettaessa. Lapset kaipaa välipalaa, juomaa ja pientä naposteltavaa jos ei nyt muuksi niin "äänenvaimentajaksi".

Kannattaisi muuten laivayhtiöiden ottaa mallia tuon karavaanarien tarvitseman sähkön jakamisen tuolta Adrianmeren laivoilta. Ainakin Minoalinesin laivoilla camping on board kannella ajoneuvokohtaiset sähkökelat on kiinnitetty laivan välilaipioon, josta kansimies "hangolla" vetää europäällä varustetun sähkökaapelin alas ja sen voi kytkeä autoon/vaunuun. Omia kaapeleita ei tarvita eikä kaapelit pyöri kannella jaloissa. Kun laiva tulee tulee satamaan, johto irti ja se kelautuu hiljaa kaapelikelalle takaisin.

WILHELMSSON LEIF 24.02.2009 09:21

Kun tilauksen yhteydessä ilmoitat tarve säköön niin sinut ohjataan sellaiseen paikkaan missä on sähköpistoke, erittäin yksinkertaista.

VÄNNI MATTI 24.02.2009 13:37

hyvin tuo kylmäkalle silti toimii tarvittaessa. Viime kesänä mentiin vikingillä yli (oli koira matkassa ja tuolloin ei Finnlink eläimiä kuljettanut hyteissä tai muutenkaan) Autokannella tuntui olevan tosi lämmintä elokuussa ja vähän mietittiin miten kaappi(dometic 104 l) pysyy kolmella tavallisella kylmäkallella kylmänä (kaapi laitettin verkkovirralla kylmäksi ennen lähtöä). no aamulla ruotsin päässä liikkeelle ja 3 t ajon jälkeen muistettiin, että kaappi jäi laittamatta päälle satamassa. Kaappi auki ja lämpömittarissa + 6, että silleen matti

LYLYOJA SEPPO 24.02.2009 13:58

Finnlinkin lippu ei sisällä enää ilmaisia hyttipaikkoja. Hyttipaikka maksaa erikseen 10 euroa per henkilö.Kysyin 11,5 metrisen yhdistelmän hintaa yhteen suuntaan.190 €uroa plus 20 €uroa kahdelta hengeltä.Ruokailut sisältyvät siltikin vielä lipun hintaan.

SILMUNEN HANNU 24.02.2009 14:10

Ohoh! Pikaisen kurkkimisen jälkeen löysin netistä kahdet eri Finnlinkin sivut, toiset kertoivat vanhan käytännön, toiset maksulliset hytit. Ja yövuorolla hytti on näköjään pakollinen, joten miksi sitä ei sitten olla valmiiksi sisällytetty lipun hintaan? En ehtinyt tehdä vertailuja vanhaan käytäntöön, mutta se ainakin palveli isolla perheellä matkustavia hienosti, sääli...

t.Kaarina

PURSIHEIMO TOPI 24.02.2009 21:50

Tuolla jo kerroin monen vuoden kokemuksella, että pari jäädytettyä appelsiinimehutölkkiä pitää jääkaapin kylmänä kahdeksan tunnin ajan. Paluumatkalla jääkaappi on lähes tyhjä. Ollaanhan tulossa kotiin.

SILMUNEN HANNU 24.02.2009 22:39

Paluumatkalla jääkaappi on nimenomaan täynnä; ollaanhan tulossa kotiin eurooppalaisten ruoka-ihanuuksien kanssa!!

t.Kaarina

PURSIHEIMO TOPI 25.02.2009 02:00

Heinäkuussa, kun palataan etelästä kotiin, niin silloin ei syödä mitää euroopalaisia ruoka-ihanuuksia vaan laadullaita suomalaisia torilta ostettuja uusia perunoita ja raikkaita vihanneksia. Näin meillä ainakin. Viinit tuodaan Ranskasta mutta mitään kylmäsäilytystä ne eivät kaipaa.

HYTTILÄ ESKO 25.02.2009 07:28

Kumpi helpompaa, ruksata sähkö nettisivuilta vai pakastella mehupurkkeja, siinäpä se. Miettikää rauhassa ja raapikaa päätä :D ps Varokaa tikkuja :o

ARO PERTTI 25.02.2009 08:49

Topi hyvä ! Etkö sinä ,vielä yli 1000 ulkomailla vietetyn vuodokauden jälkeen ,ole löytänyt ja todennut sitä että muualta , varsinkin Ranskasta löytyy aivan yhtä tuoreita perunoita ja muitakin vihanneksia,kuin Suomesta.Väittäisin että ne vihannekset paranevat etelää kohti mennessä.

Herää kysymys millä elät ulkomailla ?Ei kai ne Suomessa jäädytet mehupurkitkaan riitä vaikka kuinka kauan ja missä säilytät ne muut einekset,jos vain Ranskalaiset viinit kelpaavat ? Oletko koskaan kuullut sitä että maassa maan tavalla ???? ;-)

HYTTILÄ ESKO 25.02.2009 08:59

Kato kunnon soomalaine matkutaa aina kanarialle, siell puhutaaki soomee ja aina on tarjolla "puhalillat" mummon muusill :D Kaikki muu on sitä höpötystä

ARO PERTTI 25.02.2009 09:26

Totta näyttävät olevan FinnLinkin hinnan muutokset.Saaristolautoilla näkyy sensonki aikana pääsevän yli 100 € sivu , jos yöpyy matkalla min. 1 yön yli. Tämä hinta koskee Osnäs -Hummelvikin yhteyttä.Hintaan sisältyy m-auto ja kaikki matkustajat.Ahvenanmaa-Ruotsi:Eckerö-linjalla maksaa m-auto määrätyllä vuoroilla 28 € sivu ja henkilöliput 4,40 € t/r.Vikingiltä en löytänyt vielä kesähintoja.;-)

PUTTONEN MATTI 25.02.2009 15:13

kiitos vastaajille, auton akut on nyt ihan täynnä sähköä, mutta edelleenkään tuon kaljan ja lonkeron hinnoista ei ole tietoa.

ARO PERTTI 25.02.2009 15:25

Kalja ja lonkerot maksavat Linkillä suurinpiirtein saman kuin maissakin !En ole ostanut Linkiltä kumpaakan ! Voi olla että ovat jopa pikkaisen halvemmat. Sitä vastoin on kokemusta Partavesistä ja Deo:sta. Olivat huomattavasti halvemmat kuin Vikinglinen Taxfree, samoista tuotteista.Tämä tuntuu, Vikingin pitäisi olla verovapaata. ;-))

SILMUNEN HANNU 25.02.2009 15:31

Ou ou, kyllä me ollaan tietämättömiä tärkeistä tärkeimpien asioiden suhteen...:)

t.Kaarina

ARO PERTTI 25.02.2009 17:35

Kaarina !Olut vai deorantit? Kummat ovat tärkeistä tärkeimmät ? Niin ja tuli tosiaan mieleen Linkillä oli Larsen halvempaa jotain 3-4 € pullo jos vertali Viikingin taxfree hintoihin. En tosin ostanut, keskustelin puserin kanssa ja hän tiesi. Emme osta Suomen ja Ruotsin välitä juuri mitään ,ei taxfreetä eikä muutakaan joskus tosin jos sattuu olemaan hyvä alacarte ravintola ,niin syödään.Linkillä tienkin syödään ne hintaan kuuluvat ruoat.Ai juu tulijais makeisia joskus ,jos on muualla unohtunut ostaminen. Ne tosin ovat kalliimpia kuin maissa mutta tämä ei ole muuenkaan mitään p...se a....ten hommaa, tosin minä olen jo P.A ;-)

SILMUNEN HANNU 25.02.2009 17:52

Se oli Pertti vain ironiaa, tämmöisen alkoholia käyttämätömän ihmisen ihmettelyä niistä matkaakin suuremmiksi jutuiksi muodostuvista kysymyksistä....mitä maksaa kalja laivalla!?...pitäiskö ruveta ite kulkemaan sen mukaan, mitä tee tai kahvi milläkin laivalla maksaa...:) Ei millään pahalla ketään kohtaan, huvittaa joskus vain...:)

t.Kaarina

PURSIHEIMO TOPI 25.02.2009 23:14

Vähän sama kuin ajetaan Luxemburgin kautta, koska sieltä saa halpaa dieseliä.

PURSIHEIMO TOPI 25.02.2009 23:25

Kyllä sinä nyt olet täysin väärin ymmärtänyt kirjoitukseni. Totta kai maassa maan tavalla mutta uusia suomalaisia perunoita ei kyllä Ranskasta saa. Nämä nautinnot jätetään Suomeen. Et kyllä näköjään ole vieläkään ymmärtänyt noiden jäädytettyjen mehupurkkien ideaa. Ruuat ostetaan tietysti päivittäin paikallisista kaupoista, joihin on helppo mennä omalla autolla. Makuja on moneksi. Meidän kokemuksen perusteella esim. suomalaiset tomaatit ja mansikat voittavat mennen tullen esim. espanjalaiset mutta espanjalaiset kirsikat ovat ylivoimaisia. Suomesta emme ruokaa kuskaa kuin parin ensimmäisen päivän tarpeita varten.

PURSIHEIMO TOPI 25.02.2009 23:34

Tuohon voisin lisätä, etten vielä elinaikanani ole Kanarialla käynyt. Amerikan matkoillamme syömme aina jos mahdollista mexikolaisissa ravintoloissa. Poikkeaa täysin suomalaisista ruokatottumuksista. Se noista suomalaisista ruuista noilla matkoillamme.

PURSIHEIMO TOPI 25.02.2009 23:39

Finnhansalla matkustaessamme käytimme sähköä. Kyllä siinäkin omat vaikeutensa oli. Mitä kumman vaikeutta on työntää pari mehutölkkiä pakastimeen ja lastata ne sitten vaunun jääkaappiin.

ARO PERTTI 26.02.2009 09:01

Kaarina! Hyvin ymmärsin nuo ;).Halusin vain vastata Matin alkajaiskyselyyn niistä "juomahinnoista"Niinkuin sanottu

ARO PERTTI 26.02.2009 09:17

Kävipä hasusti oudolla koneella, eli viesti lähti vähän ennakkoon. Jatketaan siitä mihin edellinen loppui,eli ostamme laivalta ,sen mikä on tarpeen ja joskus kallimmala hinnallakin, kuin maista.Kahvin hinnoista huvittava esimerkki viime syyskesällä Osnäs-Åva lautalla kahvi maksoi 1 € kuppi ja Torsholma-Hummevikin lautalla 1,5 €.;-) Lautat ovat molemmat tietääkseni Ahvenanmaan maakuntahallituksen omistuksessa olevia sisaraluksia joista vielä Osnäs-Åva lautta on uudempi.Aino ero on että Osnäs-Åva ylitys kestää n. 55 minuttia ja Torsholma-Hummelvik vähän yli 2 tuntia. Tällaisen havaisee vain ilmeisesti jos on P.A. ;-))

J.K Emme tosin hae polttoainettakaan Luxenburgista jos Ahvenanmaan saaristolautoilla kuljemme ! ;-))

LYLYOJA SEPPO 26.02.2009 10:13

Ahvenanmaan saaristossa täytyy nykyisin yöpyä 3 yötä jos aikoo päästä halvemmalla laivaan jatkossa.

LAINE RAIMO 26.02.2009 10:26

Ei se Luxemburgin dieseli välttämättä niin halpaa ole. Viime marraskuussa maksoille siellä dieselistä 1,10€ / litra ??

PUTTONEN MATTI 26.02.2009 10:35

juu ei kuljeta sen mukaan, vaan ostetaan sen mukaan. Eli ostetaan juomat kotoa lähteissä tai sitten laivalta. Mutta kun on jo laivalla, niin niitä ei voi enää kotoa ostaa.

HALINEN HARRI 26.02.2009 11:15

Rahankeruuehdotus: Suomessa täytyy yöpyä sen kunnan alueella 3 vrk jossa lossi sijaitsee. Jos kuntaraja on lossisalmessa, molemmilla puolin tuo kolme vuorokautta. Onneksi ei tarvitse mennä Ahvenanmaan maakuntaan kuin korkeintaan käväisemään Maarianhaminan satamassa. Kohta varmaan laivayhtiöt joutuvat veloittamaan tuonkin pakkokäväisyn erikseen. Onneksi pääsee täältä sarvikuonojen maasta Eurooppaan toistaiseksi myös muilla pelin.

NYYSSÖNEN KAJ 26.02.2009 12:42

Mutta tärkeintä on tankkaajalle annettu Tyttö-kalenteri Minä maksoin 10.11. 0,999€/litra tankkiin mahtui 222 litraa.

Espanjassa San Sebastian kaksi päivää myöhemmin oli tavara saman hintasta 0,999€/L mutta ei kalenteria ;(

NIEMINEN RAIMO 26.02.2009 16:56

Eipä tuo laivamatka Ruotsiin Siljallakaan ole kovin paljon kalliimpaa kuin Finnlinkillä. Esim: 1.6.2009 lähtö aamulaiva Turusta 2 henkilöä, auto 7m x 2,5m x korkeus 4,4 m ikkunallinen hytti yht: 145 € Sama yölaivalla 180 €.Vigingillä kutakuinkin samanhintaista vaikkakaan SF-Caravan ry ei ole pystynyt neuvottelemaan muuta kuin risteilyalennuksen jäsenistölleen.Siljalla saa sen 10 % @rami

HALMEENMÄKI JUHANI 26.02.2009 17:03

On mennyt metsään noitten alusten tarkoitus näköjään monelta keskustelijalta. Se maksuhan ei peitä kuluja, ja kyse on yhteiskunnan palvelusta paikallisille asukkaille, joille nuo alukset ovat pakollinen tien korvike. Nuukat lomamatkailijat täyttäisivät alukset, jollei olisi tuota korkeampaa hintaa matkustaa reitin päästä päähän, ja alkuperäinen tarkoitus ei toteutuisi. Paikallisen matkailuyrittämisen tukemiseksi ja rahan tuomiseksi saaristoon on kuitenkin tuo helpotus eli ale jos yöpyyy matkan varrella. Niillä saarilla on kyllä kaunista luontoa mutta aivan liian moni posottaa vauhdilla läpi, eikä leipä ole leveä paikallisilla. Vertaus losseihin ontuu monessa kohtaa. Isoin on se että on vaikea antaa nollasta 50% alennusta yöpymisten perusteella. Kakkosena kulupuoli (auto per matka) on aivan toista luokkaa, kolmonen on kuljetuskapasiteetti. Pruukaa nykyisin olla vain juhannuksena hankaluuksia ylitsepääsyssä, ja joutuu odottamaan kauemmin. Lisäksi onhan losseillekin etuajo-oikeuslupia, joilla taataan paikallisten pakollisen liikkumisen joustavuus.

SILMUNEN HANNU 26.02.2009 17:16

Olen ihan samaa mieltä asiasta Juhanin kanssa!!

Se, mitä toivoisin noilta perus-ruotsinlaivoilta, olisi kiintiö matkustaville, koska saaressa asumme. Olemman useamman kerran joutuneet siihen tilanteeseen, että emme ole mahtuneet laivan kyytiin, kun se on ollut täynnä risteilymatkustajia, autokansi puolestaan ammottanut tyhjyyttään. Silloin on ottanut aivoon!

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 26.02.2009 18:57

Ja Finnlinkin hyttihintaan on varmaankin päädytty siksi, kun päiväkulkijat ovat mankuneet alennuksia, jos eivät hyttiä ottaisi. Nyt asia on ratkaistu. @timo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.