Moottoritiemaksuista

KATEISTO EERO 17.02.2009 10:39

Olisi tarkoitus ajaa toukokuussa Saksan, Ranskan ja Italian kautta Kroatiaan. Kiinnostaisi tietää ovatko moottoritiemaksut käytössä muissa maissa paitsi Saksassa. Ranskassa maksut ovat kai tiekohtaisia.Entä Italiassa, Itävallassa, Unkarissa ja Tsekissä. Kai se on niin, että jos haluaa välttää moottoriteitä, aikaa kuluu kaksinverroin. Eräs autokunta oli ajanut Kroatiasta Unkarin ja Itä-Puolan kautta Tallinnaan. Olisiko yksi vaihtoehto.Kai tuo Gardalta Insbruckiin kulkeva tie on käyttökelpoinen asuntoautolle. Kokeneemmilta kysyn vielä, onko viisi viikkoa liian lyhyt aika tuollaiselle matkalle. Yksi vaihtoehto on tuo Finnlinesin laiva, jolloin ajomatka lyhenisi 1500 km. Tässä on paljon kysymyksiä, mutta tiedän monen suunnittelevan vastaavaa matkaa ensi kesäksi. Tältä palstalta, ja Karavaanari-lehdestä olen lukenut kokeneempien karavaanareiden matkakuvauksia. Kiitos niistä.

NYYSSÖNEN KAJ 17.02.2009 10:50

Saksassa tiemaksu on vain yli 12 tonnin kuorma-autoilla. EU alueelle ja EU-tuella rakennetut moottoritiet ovat ilmaisia.

esim. Autoroute 2004 ja 2007 näyttää eri värisenä maksutiet joten ne on helposti vältettävissä. Lisäksi sille Auotoroutelle voi antaa reitinsuunnitteluun ohjeeksi välttää maksutiet.

Ohjelma läppärille maksanee noin 45 - 80€.

JUUTINEN ANTTI 17.02.2009 10:56

Tervehdys!

Gardalta Innsbruckiin on ihan normaali moottoritie, kaasua vaan. Onhan siinä pitkä nousu ja sitten lasku, mutta siis ihan moottoritietä. Maksu peritään, kun Brennerin kautta kulkee. Kevyemmiltä autoilta (<3500kg) erikseen ja raskaammilta se kilahtaa näppärästi suoraan Go Boxilta ihan automaattisesti. Itävallan puolella rajan tuntumassa oli viime kesänä pieniä tietöitä siinä kohtaa, ei haitannut matkan joutumista. Itävallan moottoritiemaksut: tuulilasitarra, huoltoasemat rajan tuntumassa myy niitä (kyltti Vignette). Yli 3500 kg auton tuulilasiin elektroninen Go Box, jonne niillä samoilla asemilla saa ladata euroja. Itse boxi taisi maksaa vain muutaman euron. Tsekin moottoritiemaksut: Tarra tuulilasin oikeaan alareunaan, rajalla myydään. Italian motarit: kassan kautta ulos, maksu peritään kilometrien mukaan, ja tulee niitä kassapaikkoja harvakseltaan siellä autostradallakin vastaan, ei kuitenkaan juuri matkantekoa hidasta. Unkarista en muista, siitä on niin kauan..

Antti

EEROLA TEEMU 17.02.2009 12:24

Käytiin viime keväänä Kroatiassa ja samalla Montenegrossa ja poikettiin Mostarissa Bosnia-Herzegovinan puolella. Muuten mentiin Finnlinesilla molempiin suuntiin ja sitten suorinta tietä tunneleiden kautta Sloveniaan ja edelleen Kroatiaan. Kilometrejä tuli melkein 5000 ja aikaa käytettiin 5 viikkoa Suomesta Suomeen. Meille se oli sopivan leppoisaa, mutta joskus on tehty paljon pitempiäkin reissuja samassa ajassa. Kroatiassa on niin paljon todellisia "helmiä" että kannattaa miettiä miten paljon tuhlaa aikaa pikkuteillä vaikka nyt tuolla ex. itäblokissa.

Moottoritie- ja tunnelimaksut sekä m-tietarrat olivat tuolla reitillä niin edullisia, ettei hinkua pikkuteille tullut. Kroatiassa kannattaa toinen suunta ajaa rantatietä eikä motari vielä edes yllä Dubrovnikiin saakka. Rantatie ei ole sesongin ulkopuolella kovin ruuhkainen ja kunto vaihtelee, mutta menettelee. Tuossa kysymyksessäsi esiintyy kymmenisen Euroopan maata ja paljon pikkuteittä. Miettikää mikä on matkanne päätarkoitus ja mitä haluatte kokea.

JANHONEN MATTI 17.02.2009 13:05

Suunnitelemallasi reitillä tiemaksuja on Ranskassa, Itävallassa, Italiassa, Kroatiassa, Slovenijassa, Unkarissa ja Puolassa, joko ajokilometrihin perustuva tai kiinteinä päiväkohtaisina maksuna. Tiemaksuista saat parhaiten tietoa suvuilta www.autoliitto.fi Kun sivut avautuu niin klikkaa auki kohta "Matkaopas" ja valitse maa. Klikkaa auki "maksulliset tie" (lukon kuva perässä) Kun sivu avautuu niin kirjaudu sivulle omilla caravan-tunnuksillasi ja nyt voi maittain katsella tiemaksut + paljon muuta tarpellista tietoa.

Paikallistie/moottoritie? Parasta on jo etukäteen valita ne tieosuudet jotka ajaa moottoritietä siirtymätaipaleina ja ne tiet jotka ajetaan tutustumistyyliin. Muutoin jää lenkki tuossa ajassa tekemättä.

Tuo itänen paluureitti Kroatissa joko Ljubljanan tai Zagrebin kautta Budapestiin ja siitä edelleen Kosice-Lublin-Bialystok-Augustow-Suwalki-Riika-Tallinna toimii ihan hyvin. Tie- ja liikennekulttuuri ei nyt niitä parhaita kaikistellen ole mutta kyyllä siellä pärjää.

Viidessä viikossa tuon reissun kyllä tekee ja jää aikaa vielä viettää rantapäiviäkin ihan hyvin.

Innsbruck-Bolsano (Brennerin sola) on koko matkan nelikaistaista maksullista moottoritietä. Huom. maksu on sen Itavallana vinjetin päälle) Itse ajelen ko. välin jos suinkin aikaa sallii vanhaa mutkittelevaa maantietä, joka sekin on hyväpintainen ja riittävän leveä matkailuautolle. Vanhalla tiellä voi pysähdellä ja aistia vielä sen vanhan Brennerin solatien tunnun.

Tuo laivamatka on ihan hyvä juttu vaikkapa vain toiseen suuntaan kuljettuna. Näinkin vanhana kun minä niin sitä laivamatkaa kyllä kaipaa enemmän Euroopasta palatessa kun "täydessä virrassa" sinne mennessä mutta kukin taaplaa tyylillään.

KATEISTO EERO 17.02.2009 17:34

Taidat olla oikeassa. Tarkoituksenamme oli ensin viipyä kotvan aikaa Ranskan Hyeresin seudulla, mutta tosiaan, kun rupesin laskemaan, niin taitaa olla järkevintä suunnata suoraan Sloveniaan ja Kroatiaan, Mennessä tai tullessa ehkä Gardan kautta. Ajoitko samaa reittiä Trawemundesta mennen tullen ja missä ylitit tai alitit Alpit? Tuo Finnlinesin alle kuusimetriselle on kohtullinen hinta. Pitääköhän satamassa ottaa pyörät sisälle ja jopa pyöräteline?

ANTIKAINEN ESKO 17.02.2009 18:48

Onko matkasi pääkohde Kroatia? Jos on, kannattaa harkita Ranskan (Hyeres) unohtamista. Mitä aiota matkallasi tehdä, ajella paljon vai nauttia jostakin kohteesta. Etelä-Ranska yksinään on niin monipuolinen ja mielenkiintoinen, että 5 viikkoa ei riitä mihinkään. Jo sinne voi tehdä monta 5 viikon matkaa! Jos olet menossa Kroatiaan, niin suorinta päätä sinne vaan, jo sillekin ajoreitille sattuu paljon kiinostavia kohteita.

Jos menet kuitenkin Ranskaan, se on juuri se maa Euroopassa, jossa matkailuautoilijan EI kannata ajaa moottoriteillä. Ns. punaiset tiet (= valtatiet) vetävät hyvin ja ovat hyväkuntoisia. Jos ajaa esim. Baselin korkeudelta Marseille'hin, aikavoitto moottoritiellä on 2-3 h (saksalainen lehti mittasi). Italiassa taas tilanne on päinvastainen, jos haluaa päästä eteenpäin, moottoritie pitemmillä matkoilla on ainoa järkevä vaihtoehto, jopa kohtuuhintainen.

Jos Kroatiassa aiot mennä etelämmäksi, todella kannattaa yhteen suuntaan ajaa sitä uutta moottoritietä (maksullinen, erinomainen, ei halpa) ja vain yhteen suuntaan rantatietä.

Matkailuautolla ajamisen todellinen km-kustannus on ehkä suuruusluokassa 0,50 €/km. Kannattaa laskea, mitä mieltä on olla 2-3 päivää riskialttiissa liikenteessä Via Balticalla ja erikoisesti Puolassa, kun Finnlinesin laivalla voi levätä ja nauttia. Loma alkaa siitä, kun jätät auton autokannelle ja kävelet hyttiin. Kun laskee todelliset kustannukset, laiva on halvin vaihtoehto siirtyä Suomesta Keski-Eurooppaan (= matkailuauto ja 2 henkeä). Jos laivalla tarvitsee 2 hyttiä, tilanne tietenkin muuttuu.

Kerro tarkemmin matkareitistäsi ja toivomuksistasi, kyllä kokeneet matkaajat antavat auliisti vastauksia.

JORVA OLLI 17.02.2009 19:11

Finnlinesiin liput tilattu, suunta sama. Matkareitti Saksa-Itävalta-Slovenia-Kroatia.

@Olli

KATEISTO EERO 17.02.2009 19:24

Kiitos hyvistä neuvoista. Nyt meillä on vaimon kanssa mukavasti tietoa suunnitella runsaan kahden kuukauden päästä tapahtuvaa starttia.Alunperin tarkoitus oli mennä Provenceen surffaamaan ja pyöräilemaan. Vaimo tykkää toisesta lajista ja minä toisesta. Aavistelin, että tuolla Etelä-Ranskassa on niin paljon näkemistä, että samaan reissuun ei Kroatia mahdu. Luin Karavaanari-lehdestä, että Istrian niemimaalla voi pyörillä mennä melko turvallisesti. Kroatiassakin on meri lähellä, joten ainakin yhden laudan voisin ottaa mukaan.

JANHONEN MATTI 17.02.2009 21:03

Sama on suunta minullakin - jo kolmatta kertaa. Lähtöpäiväksi olen kaavaillut 15.4. Huhti-toukokuussa on vielä matalan sesongin hinnat ja tilaa niin teillä, kohteissa kun camping-alueillakin. Yöt voi olla viileitä mutta ei niin viileitä, että lämmitystä tarvitaan ja päivät on kesäisen lämpimiä.

HYTTILÄ ESKO 17.02.2009 21:22

28.05-09 Vuosaari > Lyypekki > Sisilia. Että sillee...

KERÄNEN KAUKO 17.02.2009 23:20

Tilasin samalle reitille jo syksyllä. Lähtö 20.5 Vuosaaresta. Paluu Italian kautta kesäkuulla.

Viime vuonna kierrettiin Prahan ja Balatonin kautta. Mutta nyt mennään suoraan.

Unkarissa ei meinanneet periä kuorma-automaksua millään. Nainen ei uskonut auton painoa. Lopulta peri hinnan, muistaakseni kuukausimaksu n.40 euroa. Antoi vaan sellaisen kassanauhan johon oli kirjoitettu tiedot. Taitaa olla vieläkin tuulilasin "taskussa". Tsekissä maksoin henkilöautomaksun, kun muuta ei alkaneet myömään ja sama oli Sveitsissä. Molemmissa tuli tuulilasiin tarra. Kroatiasa on todellakin hyvät tiet, ne mitä me ajeltiin. Maksut "portilta portille" Mukavia suunnittelu hetkiä itsekullekin sielulle!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.