Brennerin solasta Fusseniin
HYTTILÄ ESKO
17.02.2009 08:22
Voi p**u kun en muista oliko mitään rajoituksia ajaa vaunu perässä Innsbruckista > Seefeldin ohi tuonne RomantischeStrassin alkupäähän. Vai oliko jokin muu tie kun tulee ylös Gardalta päin. Ei oikke viittis kiertää Munchenin kautta :D Kertokaa kertokaa. TE JOTKA olette kulkeneet yhdistelmällä tai muuten tuolta kautta. Viimeksi itse ajanut henkilöautolla Seefeldiin kaffelle tuolta Inssbruckista.
KARHU JUHA
17.02.2009 10:10
-Onhan siinä kielto vaunu yhdistelmälle,tiellä E533.eli Zirl`n mäki.Olen henkilö autolla ajanut sen ylös ja alas,,,ylös päin helpompi ei kysy muuta kuin voimaa myllystä.Alaspäin on vaihdelaatikkokin jo lujilla,jarruja ei juuri kannata harkita.Mielenkiinnon ja muistelun vuoksi ajoin sen "alaspäin" pari vuotta sitten matkailu autolla (3500 kg/max)enkä aja toiste,jos vaan kiertämään pääsee.(Karttaa katsomalla sekin onnistuu).Suotta en ala velkaista kalustoa rikkomaan. JK
JANHONEN MATTI
17.02.2009 11:30
Vaihtoehtoja ei tällä välillä kovin monia ole. Itse olen oikaissut (m-auto) Innsbruckista-Memmingeniin A7:lle seuraavasti:
Innsbruck-Bregenz moottotietä (A12) länteen jolta liittymästä n:o 105 oikealle kohti Telfs´ä. Telfs´tä tietä n:o 189 kohti Nassereithia, josta edelleen tietä n:o 178 kohti Reuttea ja Fussenia.
Fussenistahan se Romattinen tie alkaa ja päättyy Wûrzburgiin.
Matkan korkein kohta on Fernpas jolloin tie käy 1212 metrissä.
Tien suurimmat nousut muistaakseni jotain 8 %. Tien varressa on monia camping-alueita jotka tuskin on tarkoiettu vain m-autoille. Noista solateitä ja mm. tästä Fernpa`sta löytyy lisää tietoa sivuilta
www.alpineroads.com
PURSIHEIMO TOPI
17.02.2009 13:46
Vuonna 2005 ajoimme tuon reitin toiseen suuntaan. Vaimon pitämästä matkapäiväkirjasta käy ilmi, että tiellä oli jossakin 12% lasku eli sinulle nousu. Yhdistelmällä tietysti olimme liikkeellä. Olemme ajaneet tuon välin myös vuonna 1981. Mitään vaikeuksia ei ole mieleen jäänyt tuostakaan vaikka vetoautona oli tuonaikainen Saab. Uuden kartan mukaan tuota väliä ei suositella karavaanarille. Muistaakseni sinulla on vetovaununa Volvo, joten mitään vaikeuksia ei tule.
HYTTILÄ ESKO
17.02.2009 18:08
En pelkää lainkaan tuota nousua, vaan viranomaisia. Menee monen hyvän viinipullon hinta hukkaan jos sakot joutuu maksamaan. Isompiakin prosentteja on nautittu, ainakin mäen nousuissa ja laskuissa.
HYTTILÄ ESKO
17.02.2009 18:13
Kiitos matti linkistä. Kuten itse sanoin niin en tuota tietä ole ennen mennyt. Tuolla Seefeldissä käyty campingilta käsin. Tuohan näytti tuossa MS Autoroutessakin ok. Kaippa navikin sinne olisi ohjannut, mutta kunhan kyselin.
ALAVIUHKOLA MARKKU
17.02.2009 18:34
Toissa syksynä ko tiellä vaunun kuva oli mustalla, ei punaisella, joten eivät jyrkästi kieltäneet ajoa, mutta eivät sitä suositelleetkaan, joten kävimme ajelemassa vain veturilla tuota tietä. Vaunu perässä menimme kuitenkin A12. Kyllä sieltä taipuisi vaununkin kanssa, jos aikataulu vaatii tai seikkailumieltä riittää. Ei tule vaikeuksia, kun muistaa, että ylös ja alas samalla vaihteella.
NIEMELÄ PASI
18.02.2009 09:37
Tuota samaa tietä (B179? ViaMichelin kartan mukaan) on menty yli yhdistelmän kanssa, eikä ollut mitään ongelmia.
TomTom ei suostunut ohjaamaan tielle ehdotti yli 30 km (sitten sammutin laitteen) tekemään U-käännöksen ja ajamaan Seefeld kautta menevälle E533 tielle.
HYTTILÄ ESKO
18.02.2009 14:06
Ei aina kannata kartturia uskoa....
PURSIHEIMO TOPI
19.02.2009 01:56
Viime vuonna ostetussa saksalaisessa kartassa reittiä ei kielletä yhdistelmiltä. Ainoastaan ei suositella. Eihän noissa nousuissa mitään ongelmia tule, ellei joudu sateella pysähtymään ja lähtemään liikkeelle varsinkin etuvetoisella autolla. Automaattivaihteisella Volvolla nuo liikkeellelähdöt jyrkässä nousussa ei tuota ongelmia ellei ole siis kaatosade.
LINDBLOM ALF
24.02.2009 08:54
Ylöspäin mentäessä ei yleensä ongelmia, jos vetoautossa voimia riittää. Alaspäin sen sijaan tuon vaunun jarrujärjestelmä aiheuttaa ongelmia. Jos on pitkään alamäkeä, vaunun jarrut ovat tosi kovilla, kannnattaa välillä pysähtyä ja antaa niiden jäähtyä, ettei rummut ala hehkumaan. Hyvin on mennyt molempiin suuntiin aina 20% kaltevuuteen asti, vähän silloin jo vedettäessä tahtoi pyörät lipsua (kesäkeli).
Yllättäen huomasin alppiteillä, että Viton automaatti on ohjelmoitu myös alamäkiä varten, kun jarrutustehoja tarvittiin enemmän, vaihtoi pienemmälle vaihteelle ja asetti lukituksen päälle, saatiin maksimaalinen moottorijarrutusvoima. Moista toimintaa ei Suomessa olla huomattu, kun ei ole niin pitkiä ja jyrkkiä mäkiä.
Terveisin @Alf
HYTTILÄ ESKO
24.02.2009 09:01
Näinhän ne tekee. Kerran tulimme tuolta "Parque Nacional de los Picos de Europa" alas (ilman vaunua). Vaikka en jarrutellut kuin aina muutaman sekunnin jaksoissa ja taas taukoa, niin kevyt savu leijaili auton ympärillä kun pysähdyimme johonkin matkan varrelle. Ei jarrut kuitenkaan rikki menneet eikä palat lasittuneet. Kai sieltä lika ja muu kärysivät pois. Tuolla tiellä oli aika isoja % mäen jyrkkyydessä.