- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Matkailuautolla ensi kesänä alpeille
Matkailuautolla ensi kesänä alpeille
Tarkoitus olisi ajella ensi kesänä alppien läpi itä-länsi-suunnassa matkailuautolla. Sen verran on jo selvillä että menemme kotkanpesän kautta Grossclocknerin läpi. Sen jälkeen tarkoitus käydä mm. Innsbruckissa ja Liechtensteinissa.
Varsinainen kysymykseni liittyykin sitten sitä seuraavaan ajateltuun etappiin Churista Chamonixiin (19- ja 9-tie), jonka varrella on useampikin hankalantuntuinen sola (mm. Furka pass). Onko jollain kokemusta ja uskaltaako niitä ajaa matkailuautolla (7 metrinen, moottori 2.8 tdi)? Itse en ole koskaan ajellut alpeilla, tosin Norjassa on tullut ajettua mm. Trollstigen, joka ei sekään ollut mikään nautinto.
Mielellään ottaisin vastaan myös vinkkejä hyvistä camping-alueista tai nähtävyyksistä reitin varrella tai lähistöllä.
Soita liiton toimistoo huomenna ja käske niiden poistaa tuo väärällä saitilla oleva kysely. minä soitin tänään ja ne poisti aloitamani keskustelun. näitä sattuu ja eikä se vakavaa ole päinvastoin.
http://personal.inet.fi/koti/wellu/kesa_2006_4.htm
Tuosta linkistä näet oman kokemuksemme. Auto tuolloin oli hieman alle 7m ja samalla moottorilla kuin teillä. Auto kyllä jaksoi oikein hyvin :-) Tiukoissa mutkissa tuntui, että takatukijalat raapivat asfalttiin, mutta ylös päästiin ja alas ja taasen ylös ja alas.
Maisemathan ovat hienoja ja tavaksi onkin meille tullut, että ainakin yksi solatie vuodessa. Ensi kesä on taasen suunnittelilla ja varmasti solateille eksytään.
Kuskilta vaaditaan kyllä hyvää päätä ja rauhallisuutta - onneksi on tuo miehenpuolikas :-) Joskus kyydissä istuminenkin on aikamoista puuhaa. En muista oliko se noilla teillä vai jossain toisella solatiellä, kun yhtä-äkkiä edessä oli pätkä tietä, josta oli kadonnut miltei puolet sivusuunnassa.
Eli ei ainakaan pimeällä / väsyneenä / huonolla ilmalla kannata lähteä tuonne kiipeilemään. Järki päässä ja kannattaa kokeilla jollain toisella solatiellä ennen tuota yhdistelmää Oberalppass ja Furkapass, koska ne eivät ole helpoimpia. Liitän oheen vielä toisen linkin, josta saa lisätietoa.
http://www.sveitsi.fi/documents/sveitsi/Automatkailua%20Sveitsissa.pdf
Hyvää matkaa minne sitten menettekin :-)
Tällä kertaa kommentin antoi Jussin navigaattori - se joka toimii lähes aina ;-)
Tervehdys Marko Mie vastaan siulle, vaikka en taida enää olla oikea karavaanari, kun tuli syksyllä myytyä tuo asuntoauto pois. Sen verran 15 vuodessa tarttui tauti, että lueskelen näitä palstoja mielelläni ja annnan vinkkejä, sikäli kun voin. Olemmme ajaneet tuolta Churista Oberalpenpassin ja Furkapassin kautta Maggiorelle autolla, joka oli 7,5 m pitkä puoli-integroitu. Hyvin taipui ja kumpainenkaan ylitys ei ole mitenkään pelottava tai vaikea. Molemmat ovat maisemiltaan ihan hienoja, eivät kuitenkaan vedä vertoja Clocknerille. Oberilla on muistaakseni ylhäällä hieno alppijärvi ja Furkalta avautuu hyvät näkymät Maggioren suuntaan laaksoon. Tie Churista Oberille on melko kapea, mutta siinä on levikkeitä väistämiseen. Martigny- Chamonix välillä on myös yksi ylitys ja siinäkin oli hyviä näköalapaikkoja. Lähestyessäsi Chamonixia Martignyn suunnasta on tien oikella puolella pari kilsaa ennen Chamonixia leirintäalue joen varressa, josta hyvä kävely-yhteys kaupunkiin. Suosittelen cabinia Chamonixista ylös Mont Blancin puolelle, nousee n. 3000 metriin. Hyvää matkaa haikeana toivotellen Esa. Ps. En viedä, vaikka vielä ostattaa vaunun, veturi on jo olemassa ja veri vetää maailmalle.
Kun kyselit noita nähtävyyksiä ja kämppäreitä, niin tässä jotain ehdotuksia: Krimmlin putoukset(joku on joskus väittänyt Euroopan pisimmiksi vapaiksi putouksiksi, tiedä häntä, mutta näkemisen arvoiset.), Bad Reichenhallista Berchtesgadeniin mentäessä heti kohta Kehlsteinhaussin(Kotkanpesä) risteyksen jälkeen vasemmalla kämppäri uima-altaineeen. Päätieltä bussiyhteys Kehlsteiniin, jos ei halua omalla mennä parkkiin asti, kulkee vain melko harvoin. Zell am Seessä järven pohjoispäässä kämppäri komein nähtävyyksin jäätiköille ja kävelymatkan päässä keskustasta.Grosscloknerilla ehdottomasti itäinen Hochtorin kautta kulkeva reitti, ei läntinen tunnelin kautta kulkeva. Käykää Liechtensteinissa syömässä, ruoka on tunnetusti hyvää, joskaan ei mitään edullista.Siellä on ilmeisesti vain yksi kämppäri Vaduzista hieman etelään? Oli kylläkin tosi siisti ja asiallinen, respa avoinna kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan ja sähköissä piti olla paikallinen adapteri. Esa
Terve,
En ole käynyt paikan päällä mutta Sveitsiläinen lähde kertoo Furkapassista seuraavaa: 14 % nousukulma, korkeus 2431m, ei karavaanareille, maksullinen.
Grossglockner Höchalpenstrasse on hieno paikka. Maisematien parkkipaikalta lähtee hauska polku Grossglocknerin tyveä kohti. Paikalla on jäätikkö, joka on täyttänyt aikaisemmin koko laakson. Kannattaa kävellä alas asti ja katsoa miten nopeasti jäätikkö on vetäytynyt vuosikymmenten aikana (siellä on merkit noin 5 vuoden välein).
Jos olet Innsbruckissa saakka, suosittelen parin päivän viivähdystä Mayhofenissa, Itävallassa. Mahtavat patikointimahdollisuudet ja hauska paikka muutenkin.
T: Nina Mellin
Furkapassilta on kyllä komeat näkymät, mutta se on kielletty karavaanareilta. Henkilöautolla olemme siellä kyllä käyneet. Tien kaltevuus on 14 % ja korkeus 2431 m. Googlesta löytyy hyvää tietoa Sveitsin alppiteistä ja tunneleista. Mm. Albulapass, Grosser St. Bernhard, San Bernadinopasso, Bernina, Grimsel, Jaun, Klausenpass, Nufenen, Süstenpass ja Umbrail ovat sellaisia alppiteitä, joille ei karavaanareita päästetä ollenkaan. Näiden lisäksi Bernina, Flüela,Florclaz, Lukmanier, Oberalp sekä Ofenpass ovat vaikeita, eikä niitä suositella karavaanareille. On siellä Sveitsissä paljon katseltavaa muutenkin, ei tarvitse lähteä korkeuksiin katselemaan pilviä, varsinkaan, jos ei ole tottunut ajamaan serpentiiniteitä. Siellä kun tulee vastaan postibussi, niin pitäisi osata peruuttaa sen alta pois, koska postibussilla on aina Sveitsissä etuajo-oikeus.
Furkapass on kyllä kielletty asuntovaunuilta, mutta kyllä siellä asuntoautolla kulkemaan pääsee :-)
Joo ja samaan kategoriaan sallittu asuntoautoille, kieletty vaunuyhdistelmiltä kuuluu tuo San Bernardinopasss ( ajoin kesällä 2007). Furkan ja Oberalpin ajoin kesällä 2005 ja viime kesänä ajoimme Fluelasta. Kyllä tuo kielto karavaaneilta koskee useimmiten nimenomaan vaunuyhdistelmiä ei asuntoautoja. Se, miten vaikeita ylitykset ovat, on hyvin yksilöllinen asia. Toisen mielestä tiet voivat olla pelottavia, kun taas joku toinen voi nauttia niiden ajamisesta. Onneksi jokaisella on vapaus tehdä omia valintoja. Mitkään noista yllä mainituista eivät mielestäni ole kovin vaativia, mutkat ovat varsin väljiä ja niissä mahtuu hyvin kääntymään. Huomattavasti kapeampia ja huonokuntoisempia ylityksiä löytyy esim. Italian puolelta, vaikkapa Passo del Rombo Timmelsjochilta, jossa piti pahimmillaan ottaa tiukemmissa venteissä pari laakia pakkia. Parhaan käsityksen alppiteistä saa itse niihin tutustumalla ja serpentiinejä oppii kyllä ajamaan kokemuksen kautta. Kokemustahan kertyy, kun käy niitä kurvailemassa, ei kuvia katselemalla. Jos huiput kiinnostavat ylhäältä katsottuna, ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Itse aion ensi kesänä tehdä sen moottoripyörällä ja bongata Ranskan ja Italian puolelta vielä käymättömia ylityksiä. Mielenkiintoisia seikkailuja alppimaisemissa. Esa
Varmaankin tulee joskus käännösvirheestä (caravan/motorcaravan) noita ajokieltoja. Tuossa hyvä linkki: http://www.sveitsi.fi/documents/sveitsi/Automatkailua%20Sveitsissa.pdf @timo
Ajoin viime kesänä Liechtensteinista Churiin ja sitten Oberalppassin ja Furkan solatiet. Molemmata aivan mahtavia teitä. Minä ainakin nautin suunnattomasti siellä ajamisesta. Kiirettä ei asuntoautolla kannata pitää, ei maisemien, eikä turvallisuudenkaan takia. Kannattaa käydä Furkassa Rhonegletscherin jäätikikön alla kävelyllä. Gletschistä poikkesin vielä ylös Grimselpassille. Camping Mühleye Vispissä on ihan hyvä yöpaikka. Sieltä onkin sitten "pakko" lähteä suoraan etelään kohti Zermattia. Helppo tie päättyy Täschin kylään,jossa on keskellä kylää camping aivan aseman vieressä. Zermattiin pääsee vain junalla, joita kulkee tiheään. Edestakainen lippu maksoi n. 10€. Zermattissa asemaa vastapäätä on Gornergratbahnin asema. Tämä juna vie Gornergratille 3112 m korkeuteen. Maisemat ovat aivan mykistävät. Matterhorn, jäätiköt... Ne pitää itse nähdä. Edestakainen lippu maksoi n. 50€. Minä kävelin pari asemanväliä kuin taivaassa takaisin alas kohti Zermattia ja tulin loppumatka junalla. Ei vuoristoteitä kannata pelätä, tarvitaan vain malttia. Kiireiset paikalliset kannattaa päästää ohi. Moottoripyöriäkin saattaa olla paljon. Minä menin samalla reissulla vielä treffeille Pyreneille ja ajoin sielläkin upeita vuoristoteitä, mutta sen onkin sitten ihan eri tarina.
Kiitos teille kaikille vastauksista ja vinkeistä. Oli hienoa nähdä että niin moni on vastannut kysymyksiini.
Olen tässä tämän hiihtolomaviikon "harjoitellut" henkilöautolla paria Itävallan-Italian välistä solatietä ja uskon että muuten ajo kyllä onnistuu, mutta vielä tuo teiden leveys arveluttaa. Siis joutuuko mahdollisesti peruuttelemaan vai mahtuuko siellä ohittamaan. Löytyykö jostain netistä solateiden leveyksiä (lähinnä nuo Furkapass ja Oberalppass)?
Ei tarvitse perutella. Kuten jo aikaisemmin totesin, ovat Sveitsin. Itävallan ja Ranskan solatiet melko väljiä ja käännökset leveitä. Italian vastaavista on kyllä päinvastaisiakin kokemuksia. Ajaessa kannattaa ennakoida ja lukea etukäteen liikennettä, koska näkyvyyttä saattaa riittää useamman ventin verran. Näin voi passailla omaa menemistään mutkaan, jos sattuupi vaikka rekka tai bussi tulemaan vastaan. Persoonabiilien kanssa mahtuu asuntoautolla helposti samaankin aikaan mutkiin. Ajavat noilla teillä puoliperävaunullisilla rekoilla, mutta ei niistä haittaa ole. Sie puhuit aiemmin ajelleesi Norjan vuoristokujia ja miulla on sellainen muistikuva, että ne on melkoisia kinttupolkuja verrattuna alppiteihin. Viimeisimmät muistoni ja kokemukseni Norjasta ovat kylläkin tuolta caravanelämämme alkutaipaleilta vaunun kanssa 90-luvun alusta, joten tilannehan voi olla muuttunut. Tuon aikomasi reitin vuoksi siun ei kannata yöuniasi menettää. Asuntoautolla selvität sen helposti, kunhan etenet maltilla ja sopivaa varovaisuutta noudattaen. Eihän siellä tarvitse kilpaa käydä ajamaan, vaan antaa hätäsempien mennä ohitse ja keskittyy itse katselemaan kauniita maisemia. Terveisin Esa, joka ei vissin enää ole edes karavaanari, kun on mennyt myymään autonsa pois.
Furkasta löytyy kymmeniä kaheleiden moottoripyöräilijöiden tekemiä videoita, tien saa hyvinkin tutuksi jos jaksaa katsella: http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=Furkapass+Motorbike&aq=f Lisää löytyy erilaisilla nimiyhdistelmillä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.