- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kaasupullon täyttö / vaihto ulkomailla ?
Kaasupullon täyttö / vaihto ulkomailla ?
11kg kaasupullo pitäisi saada täytetyksi tai vaihdetuksi maissa ITALIA / RANSKA / ESPANJA / MAROKKO.... Onko kokeneilla tietoa missä paikoissa näissä maissa tai jossakin niistä tämä onnistuu, kun ainakin täällä Italian rivieralla näyttää tosi vaikealta...? Kiitokset vinkeistä jo etukäteen!
Voin lähettää avuksesi adapterisetin, jolla pärjäät omilla suomipulloillasi kaikkialla Euroopassa, paitsi Suomessa. Pikana tuo lähettäminen onnistuu 3-4 päivässä, jos vain osoite on tiedossa. www.caravan-gasadapter.com
Kuvista päätellen tuo adapterisetti sopii kierreventtiilipulloon. Jos haluaa täyttää painoventtiilipullon, siihen tarvitaan ilmeisesti tuon lisäksi täyden paineen läpipäästävä painoventtiili, jossa on kierreliitin toisessa päässä. Onko sinulla niitäkin myytävänä ja mihin hintaan?
Kun tämä ei ole myyntipalsta, niin voin vain antaa puhelinnumeroni. 040 4173511
Olen katsonut YouTubesta, kuinka itsepalveluasemilla nestekaasua tankataan. Kun polttoainetankkia tai vesisäiliötä täytetään, siinä olevan ilman pitää päästä jostakin ulos. Ilmeisesti nestekaasupulloa täytettäessä vastaavaa tarvetta ei ole, vai onko? Entä onko sillä mitään vaikutusta, jos tyhjän pullon sulkuventtiiliä on pidetty avoimena?
Olen maaliskuusta asti perehtynyt tähän itsetäyttökuvioon ja toistaiseksi olen tavannut enemmän ennakkoluuloja, asenteita ja vaaranpelon lietsontaa, kuin täsmällistä tietoa, jota sitäkin yllin kyllin. Itsetäytössä on olennaista avata pullon venttiili sitten kun täyttöpistooli on kiinni adapterissa ja sulkea venttiili kun 22 litraa tai vähemmän on tankattu. Kun täyttöpistooli pulloventtiilin sulkemisen jälkeen irroitetaan, niin pääsee "pössähdys", joka kuuluu kuvioon. Samoin käy auton kaasusäiliötä tankatessa.Näppyhanskat kouraan jos arveluttaa! Huomautuksen kuitenkin ansaitsee se tosiasia, että pössähtävä kaasu on vain kylmää, eikä vahingoita ihoa. Jatkan tutkimuksia koskien tyhjää pulloa, ja mitä sieltä tulee ulos kun venttiili täytettäessä on auki. Joku ehkä voi vastatakin.
Nestekaasupullossa ei ole yhtään ilmaa, pelkästään höyrymäistä kaasua jää pulloon sen tyhjennyttyä. Ilmaa raskaampana kaasu pysyy pullossa, eikä ilma pääse sinne. Täytettäessä ei mitään tule pois, täyttöpaineen on oltava suurempi kuin nestemäisen kaasun lämpötilan aikaansaama paine on.
Varmaankin pulloon saa ilmaa, jos pitää avointa pulloa ylösalaisin viikkotolkulla. @timo
Kiitos kommenteista, mutta ne ei vaan paljoa auta kysymykseen, miten saan tyhjään 11kg pulloon kaasua noissa maissa...? Mitä ihmettä auttaa joku adapteri ja se tarvitaanko ilmaa vai ei, jos on käsissä vain tyhjä pullo ilman nestekaasua ja kielitaidottomat italiaanot vain pudistelee päätään sen täyttämisessä, kun niillä on erilainen venttiili pullon päällä... 40 eurolla saatiin kyllä päivän metsästyksen jälkeen yksi pullo täytettyä, mutta eikö kukaan täällä ole koskaan tarvinnut kaasupullotäyttöä matkalla italia / espanja / ranska / marokko?
Varmaan aika moni on saanut sieltä kaasua, mutta ei ole osunut "linjoille" Minulla on aina ollut omat kaasut mukana tai ainakin yksi saksalainen pullo, minkä saa vaihdettua täyteen. Muistelen, että Ranskassa on järjestelmä, minkä mukaan saa pullosta pantin takaisin kun palauttaa sen saman ketjun asemalle, joka ei tainnut ihan pieni ketju ollakaan. Sittenhän on vielä mahdollisuus kysellä matkan varrelta -siis mistä kautta tulee myös takaisin- josko sieltä lainataan pulloa ja maksetaan ainakin osa pantista takaisin. Älä hermostu, kyllä asiat lutviutuu!
Me olemme ostaneet Italiasta, Ranskasta ja Marokosta ko.maalaisen kaasupullon, jota vaihdelleet ko.maissa täysiin.SE on hyvin helppoa kaikkialla. Ja myyneet maasta poistuessa pullon pois, joskus myös raahanneet mukanamme kotiin.
t.Kaarina
Näppärä tapa. Miten olette saaneet sen ulkomaalaisen pullon kytkettyä autoon, kun on erikokoiset venttiilikierteet? Meillä nyt muuten saksalaiset pullot, kun auto sieltä syksyllä ostettu eikä vielä suomeen ole sitä tuotu rekisteröitäväksi ja kaasutsekkeihin...
Meillä on carawallilta Suomesta ostettu adapterisetti, sopivat sivuventtiilipulloihin. Jotkut ranskalaiset pullot sopii suoraan, tuplatiivisteellä, ilmankin adapteria, sanoi rakas mieheni:)
t.Kaarina
En ny ymmärrä miksi pitäisi ostella eri maista kaasupulloja ja sitten kaupitella ne rajan tuntumassa pois. Tai/ja lisäksi maksaa vielä pullosta lähes adapterisetin hinnan, kun sellainen täyttöadapterisetti vihdoin on kehitetty meitä helpottamaan. Ei tarvi missään Euroopan maassa muuta kuin etsiä LPG kyltillä varusteltu huoltoasema ja täyttää automaatilla itse kaasupullonsa. Adapterisettejä saa tilata www.caravan-gasadapter.com. Tuolla keskustelun alussahan se on jo mainittukin. Ja valmistaja lupaa vielä lähettääkin sen! Lasse. Ps. Adaptereita (sovittimia) on muuten olemassa kahta lajia: Sellaiset joilla ulkomaiset pullot voidaan liittää auton/vaunun suomalaiseen kaasujärjestelmään ja sellaiset jotka mahdollistavat tavallisen suomalaisen kaasupullon täyttämisen kaikilla LPG asemilla ymäri Euroopan.S
Anteeksi, jos vein keskustelua sivuraiteille lisäkysymyksilläni! Tällä foorumilla on hiljattain ollut paljon keskustelua tästä aiheesta. Aiemmista viesteistä löytyy mm. tällainen sivu, josta voi olla apua eri maissa olevien LPG-asemien etsinnässä. Niillä voi itse täyttää oman kaasupullonsa aiemmin mainituilla sovittimilla:
http://www.gas-tankstellen.info/menu.php?language=en_US
Tämän syksyn aiemmista keskusteluista löytyy myös linkit YouTubessa oleviin opastusvideoihin (kuinka eri tyyppisia tankkauspistooleja käytetään) sekä luettelo, mikä kolmesta liitintyypistä on käytössä missäkin maassa. Laittaisin ne linkit tähän viestiin, jos minulla olisi ne tässä käsillä.
Kannattaa suhtautua aika kriittisesti noihin itsetankkaus-"tietoihin". Monessa EU- maassa tavallisen 11 kg kaasupullon täyttäminen huoltoasemilla on kiellettyä ja varsinkin ulkomaisten pullojen. Eräällä saksalaisten keskustelupalstalla kummasteltiin, miksi täyttöadaptereiden myynti on siirtynyt Suomeen! No ehkä siksi, että Saksassa saa luvallisesti täyttää vain kiinteitä säiliöitä tai pulloja. Ylitäytetty kaasupullo on varsinainen pommi jos huonosti käy.
Kyllä siinä vahinko tulee ennemmin tai myöhemmin jos tavallisia pulloja yleisesti täytellään. Asialla on aiemmin ollut pienehkö porukka jolla on ollut kiinnostusta hankkia tarvittava tieto tankkauksesta ja riittävä huolellisuus.
Säädökset ja välineet on kuitenkin tehtävä kaikkein pösilöimmän käyttäjän mukaan.
Olen Wynen-Gas firman sivuilla roikkunut useita tunteja, sekä vaivannut Eerolan Teemua Saksan käännöspyynnöilläni.
Tälläiset tarrat pitää Saksassa tankatessa löytyä: http://lyhytlinkki.net/?13dcnobr Mahdollisesti tarroissa olevien lippujen mukaisissa maissa myös.
Tuossa linkissä olevat vihreät pullot ovat hyväksyttyjä, punaisia Wyne ei toistaiseksi myy. Ja pullo VO Green kielletään koska se on otettava ulos tankkauksen ajaksi, ja silloin sitä voi kallistaa siten että pullo ylitäytyy: http://lyhytlinkki.net/?lro0bzee
Kaikki tankkipullot pitää kiinnittää tuollaisilla kiinnikkeillä, ettei niitä voi kallistella: http://lyhytlinkki.net/?p6fg4g84
Mitä luulette, onko nämä systeemit keksitty karavaanareiden vaivaksi, vai olisiko se tavallisen pullon täyttö kuitenkin vaarallista.
Olen itse joutunut hiljalleen muuttamaan kantaani tässä asiassa, varoitellut olen koko syksyn. Hankkikaa tankkipullo. @timo
Mitä tapahtuu jos 11kg:n pullo on puolillaan ja sinne ollaan kuitenkin yrittämässä lirutella 22 litraa kaasua?
Mistä antaa periksi kun määräänsä enempää siihen pulloon ei mahdu?
Kyseessähän on painepullo, joka voi ylitäytöstä(yli 80% tilavuudesta)johtuen räjähtää ja pahimmillaan tappaa lähistöllä olevan tai sytyttää tulipalon ym. Googleta: "Gasflasche zerfetzte Wohnmobil"
Täydennyksenä edelliseen, että ylitäytön lisäksi pitää olla muita syitä miksi pullo voisi räjähtää tai muuten purkautua. Lämpötilan nousu esim. auringon tai muun syyn takia, pullon mekaaninen vika, ruostuneisuus ym. Ylipaineesta johtuva vuoto, mistä aiheutuu sopiva kaasuseos mikä voi syttyä kipinästä ym. Käytännössä irrallista pulloa on vaikea täyttää vain 80% tasoon "kotikonstein", mistä johtuen yhä enemmän tullaan vaatimaan kiinteitä asennuksia joissa on ylitäytön estävä venttiili. (esimerkin kuvassa ei välttämättä syynä ole ollut ylitäyttö).
Edellistalvena tuolla V.R.Sto Antonion läheisellä elefanttipesulan täyttöasemalla oli sellainen nuorempi jolppi hommissa, ja sillä oli tapana täytellä pulloon ~24 litraa ja välillä vähän enemmänkin, ei ongelmia, onneksi.
Tämä vanhempi herra taas täyttää mieluummin vaan siihen 20 litran pintaan.
Tuskin se pullo ylitäyttövaiheessa posahtaa mutta arskanpaistetta tai muutenkaan oikein shortsikelejä se ei varmaan sietäisi täyteen tankattuna pitkiä aikoja.
Jos täysinäinen kaasupullo jostain syystä räjähtäisi, niin asuntoauton kappaleita saisi keräillä satojen metrien päästä. Jokaisessa kaasupullossa on varoventtiili, jonka kautta mahdollinen liika kaasu sihisee ulos. Aivan samalla tavalla toimii myös pullon pääventtiili. Kun sen aukaisee, pääsee kaasu pullosta ulos. Kun venttiiliin liitetään esim 1,5 metrin letkun jatkeena oleva poltin, (sellainen hitsipilliä muistuttava lisävaruste) niin sytyttimellä tai tulitikulla saadaan kaasu palamaan, ja sillä voi sitten lämmittää esim jumittuneita muttereita jne. Monilla työmailla käristellään camping-makkaroita juuri tuolla tavalla.. Olennaista on se, että tiedetään mitä tehdään. Bensaa/naftaa tankatessa on mahdollista vahingossa nostaa täyttöpistooli ulos tankin aukosta ja lorottaa vaikka kuinka paljon polttoainetta sinne tahikka tänne.Jos sen verran tankkuuseen keskittyy, ettei vahingossa nosta pistoolia ulos tankista, niin bensantulo katkeaa automaattisesti. Nestekaasun täyttöpistoolin kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan molempia käsiä, joten pullon ylitäyttäminen on mahdollista vain omasta huolimattomuudesta. Yleensä vahingot sattuvat inhimillisestä virheestä. Niistä virheistä sitten rangaistaan jopa lakituvassa, jos virhe on johtunut huolimattomuudesta. Tuon mihinkään muuhun kuin jossitteluun perustuvan pelottelun kaasun itsetankkaamisen mahdollisista vahingossa vahingossa vai mitensenytolikaan, voisi käydä pienessä piirissä, nestekaasugrillin ja -pullon ääressä ihan kahdestaan...
Kun tämä keskusteluhaara on jo erkaantunut aloittajan esittämästä kysymyksestä ja muuttunut aihetta käsitteleväksi yleiskeskusteluksi, jatkan samaa rataa:
Aiemmin lukemani perusteella ajattelin matkustaa ensi vuonna matkailuautolla Saksaan ja toimia seuraavasti:
1) Ostan Suomesta komposiittipullon, jonka kuoren läpi näkee, paljonko siinä on nestekaasua. Autossani on jo ennestään painoventtiili. Lisäksi ostan täyden paineen läpipäästävän painoventtiilin, jossa on kierreliitin, ja saksalaisiin täyttöpistooleihin sopivan kierreliitinsovittimen.
2) Pysäköin auton kauas tankkauspaikasta, ettei ole sähkökipinän muodostajia lähellä, jos kaasua pääsee pulloa täytettäessä hiukan karkaamaan. Kannan pullon tankkauspaikalle.
3) Jätän aina noin 1/3 pullosta tyhjäksi. Saksassa niitä LPG-asemia näyttää olevan niin tiuhassa, että kaasua voi tankata vaikka joka toinen päivä.
Viime päivinä täältä lukemani perusteella näyttää kuitenkin siltä, että noin ei voikaan toimia: Suomalaisen komposiittipullon tankkaaminen ei olekaan Saksassa enää sallittua eikä mitään pulloa saa irrottaa autosta täytön ajaksi. Sensijaan pitäisi hankkia 200-300 euron hintainen erikoispullo, jolla ei tee Suomessa mitään, ja kiinnittää se autoon kiinteästi. Ymmärsinkö oikein?
Joidenkin mielestä juuri noin tulisi tehdä.
Saksalaiset käyvät jatkuvaa keskustelua kaasupulloista. Jopa Wynen-Gas (Herr Wynen Jr.) kertoi minulle osastollaan CaravanSaloon-messuilla Düsseldorfissa viime syyskuussa, että he elävät epätietoisuuden tilassa, sillä mitään lakipykäliä ei kaasun itsetäyttöön ole olemassa. Niinpä Wynen-Gas onkin vetänyt myynnistä pois ylitäytön estävällä mekanismilla varustetun, yli 300 euroa maksavan kaasupullonsa. Tämä johtuu lähinnä siitä, ettei Wynen-Gas isojen ja kiinteiden säiliöiden valmistajana halua asettua poikkiteloin isojen saksalaisten kaasuntoimittajien kanssa. Vielä Wynen-Gas yrittää jonkinlaista kompromissia yhdellä pullomallilla tietyin edellytyksin (tarrassa maininta E37 67 R 01). Se kaasupullo onkin sitten 400 euron tuntumassa, eikä jälleenmyyjää ole ihan helppoa löytää koko euroopasta. Kaasuntoimittajat pyörittävät euroopassa kymmenien, jollei satojen miljoonien kiertopullojen täyttöbisnestä. Kun yhä yleistyvä itsetäyttö närästää isoja kaasufirmoja, ovat nämä firmat antaneet omia ohjeitaan itsetäytön kieltämisestä. Sikäläinen kieltolaki ilman lakipykälää. Osa ihmisistä osaa ajatella omilla aivoillaan, osa keskittyy näennäiskieltojen hyysäämiseen ja sormi pystyssä pelotteluun.
Kieltoja, pelottelua, ja muunlaisiakin vaaroja on maailma täynnä ja lisää tulee. Suomalaisia kuolee muuten kaatumisiin (ja putoamisiin) n. 1200 ihmistä vuodessa!
Suomessa kehitetty kaasuadapterisetti on saanut hyvän vastaanoton karavaanareiden keskuudessa kautta euroopan. Ja keskustelua aiheesta käydään... Mutta suomalainen sai taas mainetta Euroopan keskustelufoorumeilla. Mahtaa Ollilakin Shellissä nyökytellä hyväksyvästi?
Kysymys on siitä ettei ylitäytetty pullo saisi lämmetä juuri lainkaan. Jos pullo aivan täynnä paine nousee 7kg/cm² JOKAISTA lämpötila-asteen nousua kohti. Jos maanalaisesta säiliöstä ~15° asteista kaasua kesähelteillä tankataan aivan täyteen, pullon lämmetessä 23° kohdalla veroventtiili laukeaa, ja KOKO pullo tyhjenee.
Syttymisrajat on propaanin ja butaanin seokselle 1,5%-9,5%
kaasua ilmassa.
Kilosta nestemäistä kaasua tulee n.500 l kaasumaista kaasua, tämä kun lantrataan, meillä on kilosta nestemäistä kaasua muodostunut n. 5000 - 15000 l erittäin syttymisherkää kaasuseosta. Pullossa on 11 kg.+ se liika.
Syttynyt kaasuseos palaa ulkona humahtaen 5-15 sekunnin aikana, ja liekki vetäytyy palamaan vuotokohtaan. (kaasupullokoteloon)
Saksalaiset ovat sitä mieltä ettei tälläistä riskiä voida jättää ihmisten arviointikyvyn varaan.
Verratkaapa tätä sähköön, jos sähkökytkennöillä tai välineillä on mahdollista tuottaa vakavaa vahinkoa, kielletään ko. systeemit välittömästi.
Tavallisen pullon voi tankata onnistuneesti, komposiitin varsin helposti, mutta yleiseen käyttöön, jokaisen tampion taskuun adapterit eivät sovi.
@timo
Mun mielestäni tuo Teemun kuvassa oleva pullo on räjähtänyt kuin höyrykattila, mutta ihme kyllä kaasu ei ole syttynyt. Varoventtiili ei ole toiminut, painetta on tarvinnut olla liki 100kg/cm² ja se paine on tullut lämmönnoususta. http://www.tt.com/tt/tirol/story.csp?cid=13422&sid=56&fid=21
Eipä ollut tuo alkuperäinen kysymykseni itsetäytön riskeistä, vaan ihan yksinkertaisesti siitä, missä h...v..tissä saisin italiassa / Espanjassa / Ranskassa / Marokossa pullon täytetyksi ihan vaan palveluna ostamalla itse mitään yli- tai alitäyttämättä.... tästäkö ei kellään kokemuksia??
Mitä muuten tehdään EU:lla, joka fiksusti säätelee jopa kurkun käyryyksiä, mutta antaa joka hemmetin eu-maassa mellastaa omanlaisillaan kaasupulloilla????
Vastausta kysymykseesi on mahdoton antaa. Jotkut tietävät jossakin olevan jonkun paikan, mutta ei niitä missään kokonaisuutena ole listattu. Kai Ahonen on jakanut paljon tietoa, mutta ne joudut poimimaan täältä keskusteluista, jollet sitten saa häneltä kysymällä. Marokossa kuulemma on helpointa. Espanjassa täysin mahdotonta. Portugalissa löytyy muutama suomipullojakin täyttävä paikka. Kämppäreillä kyllä on tietoa, jos lähistöllä saisi pullontäytön onnistumaan.
EU taapertaa tässä kaasupulloasiassa kovin hitaasti.Lähitulevaisuudessa ei ole mitään näkyvissä.Uusimmissa täyttöadaptereissa on tunnus E37 67 R 01, josta voi päätellä, että ainakin jotain yhdenmukaistamista on tekeillä.
Vaihtoehtosi ovat vähissä ja pulloharmi aina riesanasi kun vaihdat maata.EU plussaa on se, ettei joka rajalla tarvitse pysähtyä tulliin ja valuutanvaihtoon...
Etkös nyt jo vähän urputa tyhjästä? Olet saanut vinkkejä miten löytyy kaasua ilmoittamissasi maissa, mutta eikö se riitäkään? Jos aihe meni vähän laajemmaksi pohdiskeluksi kuin ajattelit, niin ei bitit maailmasta tähän lopu. EU on muuten sallinut käyrän kurkun ihan äskettäin.
Nestekaasupullojen standardointi koskee kymmeniä miljoonia pulloja kaikissa EU- maissa. Ei niitä ensi maanantaista alkaen saada kaikkia samanlaisiksi,joten sun täytyy se matka ainakin mennä vanhoilla säännöillä. Hyvää loman jatkoa ja mieti vähän sitä pinnaakinen...
Kävimme Jerez de la Fronterassa täyttämässä suomalaisen pullon matkalla La Rosaleda kämppärille. Täyttöpiste sijatsee Calle Opalo kujalla. Kirjoitan navigaattorilukemat tekstinä, kun en viitsi hakea aste- ym. symboleita. N36ast. 39min. 52sek. W6ast. 6min. 47sek. Hinta oli 50c litralta. Totesin kuitenkin että Hartolasta ostamani adapteri ei sopinut täyttöpistooliin. Onneksi henkilökunta oli ystävällistä ja toivat sopivan adapterin.
Kaasuasemien koordinaatteja lisää löytyy Internetistä hakusanoilla lpg in spain. Vastausten selaamisen jälkeen löysin sivun jossa on asemia mm. Barcelonassa, Valenciassa ja Alicantessa. Ainakin Jerezin aseman tiedot pitivät paikkansa.
Iloista matkailua kaikille.
Hyvä tieto Pena! Laskin noita näpäytysten määriä. Kun kirjoitat ast. se on neljä näpäytystä. Jos painat Alt, ja näppäilet 0176 se on viisi. Yksi näpäytys tappiolla. Min. on neljä näpäytystä, jos laitat heittomerkin tuosta ää:n vierestä selviät yhdellä, ja olet kerralla kaksi näppäystä johdossa. sek. vie myös neljä, nuolinäppäin ja lainausmerkki at-merkin vierestä kaksi. Näinkeinoin ° ' " säästää kokonaista neljä raskasta näppäilytehtävää verrattuna kirjoittamalla tehtyyn :) @timo
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.