Painon pudotus pähkäilyjä

LAINE RAIMO 23.08.2008 20:18

Punnitusjuttujen pelottelemana olen ryhtynyt suunnittelemaan ja toteuttanutkin 3500 kg:n matkailuautoni painon pudotusta. Ensin tietysti poistan kaiken tarpeettoman, josta kertyy jo melkoinen painon alennus. Sen lisäksi olen vaihtanut muutamia itselleni tarpeellisia varusteita kevyemmiksi. Punnitusten jälkeen huomasin, että siitähän kertyy melkoinen laihdutus! Vinkiksi kaikille paino-ongelmista kärsiville oma listani: Kaasupullot alumiinisiksi -15, ulkopöytä Titanium -4, aluvanteet -15, alumiinipolkupyörät 2kpl -20, TV ja satelliittiviritin -5, mikrokuituiset pyyhkeet, vuodevaatteet ja kylpytakit -10, kevyemmät kattilat ja pannut -5, paperikartat ja esitteet tietokoneelle -5, hiiligrilli Trekki-kaasugrilliin -4, harkinnassa varapyörä pois? -25 . Tuo kaikki tekee yhteensä hämmästyttävät 108 kg?! Kohta on punnitsijoilla ihmettelemistä!

SILMUNEN HANNU 23.08.2008 21:05

Ne sakot ylipainosta saatuamme olemme melkoista saneerausta tehneet mekin.Ja todella,niin kuin havaitsit,pienistä sitä painoa kertyy.Ja kuin huomaamatta sinne autoon kertyy kaikkea jännää,mitä ei välttis tarvita...

Aika kalliiksi vain tulee uusia kaikki varusteet,eili ihan siihen emme ole ryhtyneet.Siis vaikka 5 uutta fillaria,viidet petivaatteet..

Telkkaria ja grilliä meillä ei koskaan ole ollut mukana,ja tietsikka vain harvoin,mielellään jätämme sen pois.

Miten te sitten käytätte niitä karttoja ja esitteitä,jos ovat siellä tietokoneella, onko teillä printterikin mukana? Mutta se on totta,että opaskirjat ja kartat kyllä painaa,mutta ilman ei tule toimeen. Vararenkaan olemme vaihtaneet johnkin vaahtoon,meidän autosta on niin hankala vaihtaa renkaita,ettei se edes itse onnistuisikaan. Ja harmaata vettä ja vessaa tyhjennetään joka välissä,vaikkeivat täynnä olisikaan. Meidän heikko kohtamme on retkeilykamat;fillarit ja vaelluskengät yms..Ja niistä on paha keventää. Mutta esim.romaanit valitaan nykyisin niin,että niitä voi lukea kaikki,niinpä niitä ei kierrättämällä tarvita mukaan montaa.

Tänä kesänä opettelimme tulemaan oikein vähin varustein, sillä viiden viikon kamat saatiin mahtumaan pyörälaukkuihin. Siitä retkestä voi oppoia varmaan jotain,esim.lähetimme pois karttoja oppaita sitä mukaan kun poistuimme ko.seuduilta.Ja karttakirjoista revimme pokkana irti vain meitä palvelevat sivut.Ja näköjään 5 viikkoa pärjää semmoisella vaatemäärällä, mikä mahtuu yhteen fillarin sivulaukkuun,ja siinäkin on osa liikaa:) Niin, ja tutustuimme motoristeihin,jotka ostavat kyllä matkamuistoja reissusta, mutta postittavat ne ostettuaan kotiin.

t.Kaarina

EEROLA TEEMU J 23.08.2008 21:17

On toinenkin tapa lähestyä mahdollista paino- ongelmaa, ilman että joutuu hankkimaan ennakkoon kalliita "kevennyksiä" kuten nuo alu- alkuiset. Ellei ole menossa Ruotsin kautta, niin muualle Eurooppaan voi huoleti lastata parisataa kg ylimääräistä, kunhan mukana on sellaista painoa, mistä voi helposti luopua.

Esimerkiksi: vedet -70, vanhat polkupyörät 2 kpl -40, jääkaapillinen ruokaa ja juomaa -15, vararengas -35, kunnolliset, mutta liki arvottomat pannut,kattilat ja astiat -15, toinen vanha hupiakku -25, ym.. No, siinähän tulikin jo 200 kg eikä maksa paljon. Sakkoa voisi tulla enimmillään muutama kymppi ellei ylipaino mene mittausmarginaaleihin.

Todennäköisyys joutua puntariin on minimaalisen pieni, varsinkin sesongin ulkopuolella ja entisissä sossumaissa ei m- autoja punnita. Tärkeää on, että tietää mitä auto lähtiessä painaa ja mistä voi helposti luopua.

ENQVIST RAIMO 24.08.2008 16:06

Poikkea Raimo Saksassa Niessmannilla ja vaihda Arto Flairiin niin ei ole paino ongelmia .R.E

SILMUNEN HANNU 24.08.2008 17:18

Auton vaihtaminen kantavmpaan ei ole yksiselitteinen ratkaisu mihinkään.Se tuo tullessaan uusia ongelmia ja rajoittaa kulkurin vapautta.Monet tiet ja sillat jäävät ajamatta,moottoritiet maksavat huisasti jne..

t.Kaarina

LAINE RAIMO 24.08.2008 17:34

Poikkean toki Niessmannille taas avoimien ovien päivinä, mutta alumiineilla jo saavutettu hoikka linja säilyy!!

AHONEN KAI 25.08.2008 15:49

Vinkun kun vaihtaa rutuviinaan, taas kevenee ;)

SILMUNEN HANNU 25.08.2008 16:29

Ja teepussit on vielä kevyempiä:)

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 25.08.2008 16:45

Rajoittamaton luottokortti korvaa monet varusteet!

that NP

SILMUNEN HANNU 25.08.2008 16:48

Mistä sellaisia saa?:)

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 25.08.2008 17:07

Minulla oli sellainen työelämässä - kätevää jos yhtääkkiä tarvisi vuokrata jumbojettekyyti toiselle puolelle maapalloa.

Onneksi eläkeläisenä moisi uniakaan en edes näe enään!

SILMUNEN HANNU 25.08.2008 17:25

Ouou, tuommoiselle olisi kesällä ollut käyttöä!:)

t.Kaarina

KULMALA JUKKA 25.08.2008 21:44

Koitin tuota asiaa jo keväällä kysellä mutta ketään ei vastannu, elikäs mitä käytännön vaikutusta tuolla euroopassa liikuessa on jos muutos katsastan auton kuorma-autoksi eli nostetaan max. paino vaikka 3800 kg:oon? Eihän esim. tietullissa auton papereita kysellä ja auto on sama kun ennenkin.

LAINE RAIMO 25.08.2008 22:20

Auton muuttaminen kuorma-autoksi rajoittaa nopeuden lähes joka maassa 80 km/h. Myös ohituskiellot esim Saksan moottoriteillä koskevat kaikkia kuorma-autoja. Itävallassa, Unkarissa ja Slovakkiassa ainakin nousee tietullit moninkertaisiksi ja usein niitä maksuttomia teitä ei voi käyttää, koska siellä on painorajoitus 3500 kg. Myös Puolassa on paljon pikkukaupunkeja, joihin ei pääse yli 3500 kg:n autolla. Ja sitä myös valvotaan - kokemusta on. Jos esim Itävallan tietullissa ostat sen henkilöauton vignetin ja sitten automaattivaaka punnitsee sinut, niin se tulee todella kalliiksi. Jos taas Saksan poliisi toteaa 3500kg:n autosi painavan 3800kg ja sulla on C kortti ja autosi on rakennettu kestämään tuo 3800 kg niin silloin toivotetaan vain: Hyvää matkaa!

AHONEN KAI 26.08.2008 01:36

Pitäisiköhän pistää taas James asialle hoitamaan kilot kuosiin kuten hoiteli tämän satasen lätkä-hommankin ihan tuosta vaan ;)

KOTILAINEN ISMO A 26.08.2008 17:15

Raimo...kuorma-autoksi rekisteröity matkailuauto on rekisteriotteessa henkilöauto! Siis diesel- ja ajoneuvovero menee alle 3500 kiloisten laskukaavoilla...siis toki maksaa enemmän. Ajopiirturia ei raskaisiin matkailuautoihin myöskään tarvitse laittaa. Ohituskiellot ei koske saksassa näitä matkailuautoja ja saksassa saa yli 3500 kiloisilla ajaa sataa moottoriteillä. Myös ruotsissa saa ajella 90 km/h. Se on totta, että itävallan läpiajo maksaa yli 3500 kiloisella moninkertaisesti verrattuna kevyempään kalustoon. Mutta on siinäkin yksi hyväkin puoli: kaikki tunnelit kuuluu samaan hintaan ja meille onkin varattu ihan oma kaista, jota myöten ajellaan pysähtymättä.

KOTILAINEN ISMO A 26.08.2008 17:26

Ja jäi vielä pois, ettei myöskään nopeudenrajoitinta tarvita yli 3500 kiloisiin matkailuautoihin.

LAINE RAIMO 26.08.2008 19:00

Ismo, se on totta, että Saksassa saa yli 3500kg:n matkailuautot ajaa 100km/h, mutta niiden on silti noudatettava ohituskieltoa. Ohituskielto koskee myös yli yli 3500kg painavia matkailuautoja, vaikka ne ovatkin henkilöautoja. "Überholverbote, die von den zuständigen Straßenverkehrsbehörden der Länder durch Zeichen 277 der Straßenverkehrs-Ordnung - StVO -(Lkw-Symbol) angeordnet werden, gelten für alle Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t, einschließlich ihrerAnhänger, und für Zugmaschinen; ausgenommen sind Personenkraftwagen und Kraftomnibusse. Wohnmobile mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t gelten nicht als Personenkraftwagen und müssen nach derzeitiger Rechtslage das Überholverbot beachten." Mukavia matkoja silti Kasselin mäkien rekkajonoissa! :)

KULMALA JUKKA 26.08.2008 20:59

Mutta eikös se tule siellä automaattivaakauksella yhtä kalliiksi jos on kuitenkin 3800kg painoa vaikka rekisteri otteessa lukee 3500kg?

LAINE RAIMO 26.08.2008 21:19

Tulee yhtä kalliiksi jos ajaa sitä moottoritietä. Mutta 3500kg:n autollahan ei ole pakko mennä sinne moottoritielle, vaan voi ajaa niitä ilmaisia ja matkailuautolla käytännössä yhtä nopeita Bundesstrasseja. Niin minä olen tehnyt jo vuosia. Esimerkiksi kun tulee Unkarin Sopronista Itävaltaan niin 1km rajalta alkaa maksullinen moottoritie. Ennen sitä eroaa vain yksi maksuton tie, mutta se on kielletty yli 3500 kg:n ajoneuvoilta. Sama rahastusloukku on myös tultaessa Tsekistä Tullniin!

KOTILAINEN ISMO A 26.08.2008 22:29

Tuota ohituskieltoa ei kyllä käytännössä noudattaneet viime kesänä, eikä edellisinäkään, mitkään matkailuautot...ei kevyet eikä raskaat eikä edes pienet kuorma-autot. Vain rekat pysyivät oikealla kaistalla. Eipä sillä, että kyllä meille riitti rekkavauhti (85-90km/h) oikein hyvin, lomalla kun oltiin. Perille ehdittiin joka päivä :) Ja säästyihän siinä kallista polttoainettakin monta litraa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.