Punnitusgallup
ROMU MIKKO
04.08.2008 09:37
Hei,
kuinka moni on joutunut tänä kesänä punnitukseen Euroopan reissulla? Olen lähdössä kiertämään Saksa-Luxembourg-Ranska-Belgia-Hollanti-Saksa-Tanska-Ruotsi -lenkin ensi viikolla alkavan 4 viikon lomani aikana ja olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja, kuinka aktiivisesti ovat tänä vuonna autoja ja vaunuja punninneet. Näyttäisi omaankin vaunuun tuota ylipainoa kertyvän melkein 200 kiloa, kun kaikki tavarat on vaunussa.
NYYSSÖNEN KAJ
04.08.2008 10:23
En ole joutunut tänä kesänä puntariin mutta vuonna 2004 Norjassa Larvikin lähellä jouduin Norjalaiseen katsastukseen ja puntarille - ottivat sisään kaikki kuorma ja linja-autot.
Juolukuussa 2004 kuvasin punnituspaikan.
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/SatunnaisiaKuvia/photo#5230556958401627250
KARHU JUHA
04.08.2008 13:38
-Pitänee sanoa"ei vielä",,ole punnittu,yli 20 vuotta kierrelty eurooppaa.Silti aion tulevina kesinä taas riskin ottaa,ja reissuun lähteä jos vaan rahat riittää,voihan se punnitus sitten kalliiksi käydä.JK
NÄÄTSAARI JUHANI
04.08.2008 17:23
Jouduin puntarille kesäkuun puolivälissä Itävallassa Klagenwurthin länsipuolella. Painoa 3600 kg, pienen vitsailun jälkeen pääsin pälkähästä.
Tullessa Ruotsin kautta Hälsingborg-Umeå välillä bongasin 5 punnituspaikkaa joista yhdellä toiminta käynnissä.Samalla paikalla huonolla tuurillani myös P-paikka jonne oli tarkoitus pysähtyä,jatkoin tosin matkaa kuin viaton samarialainen Puttgardenin Callenkaupan "maxilasti" kontissa!
PELLIKKA ERKKI
04.08.2008 19:41
Näillä sivuilla puhutaan matkailuauton punnituksista. Tapahtuuko näin myös kuorma-autoksi rekisteröidylle matkailuautolle. Ja mikä on sitten sanktioiden kilo raja jos niin käy. Ei kysyvä tieltä eksy. ...kylläpä passoo...
NYYSSÖNEN KAJ
04.08.2008 21:10
Kaiki yli 3500kg kokonaispainolle rekisteröidyt saavat vain ylipainosakon koska ylipaino ei vaikuta ajokorttiluokkaan.
Norjassa kun jouduin puntariin niin se johtui siitä että sinä päivänä ottivat tarkastukseen kaikki linja- ja kuorma-autot jotka ajoivat aseman ohi.
PELLIKKA ERKKI
04.08.2008 21:18
Kiitoksia, nyt ymmärtää jo meikäläinenkin.
VARIS MARKKU
06.08.2008 13:52
Toukokuussa kierreltiin vajaat 3 viikkoa pohjois-Saksaa. Eipä nähty ainuttakaan puntaria. Taitaa olla aika harvinaista herkkua.
HALTTUNEN TEUVO
07.08.2008 23:07
Mistä sakotetan ylipainotapauksessa, jos ajoneuvo on rekisteröity 3500 kg kokonaispainolle ja kuljettajalla on C- kortti?
NYYSSÖNEN KAJ
08.08.2008 10:21
"Mistä sakotetan ylipainotapauksessa, jos ajoneuvo on rekisteröity 3500 kg kokonaispainolle ja kuljettajalla on C- kortti?"
Vain ylipainosta!
ROMU MIKKO
08.08.2008 13:05
Ei tarvitse enää jännittää. Muutoskatsastin vaununi 1350 kilon painosta 1500 kilon kokonaispainolle. Nyt ei pitäisi enää painon ylittyä.
KERÄNEN OSMO
23.08.2008 13:03
Kerro lisää, itsellä ollut myös aikomuksena, vaunu nyt 1090 kg joka ei toteudu sitten millään. Pari kertaa olen punninnut työpaikan vaakalla jolloin painot oleet kiikunkaakun eli vaunun koonaispaino 1260 josta voi vähentää 75 kg aisapainon. Solikassa 1300 kg vetopää, akseli ja alusta. Renkaat nyt reilusti yli eli 175/70 R 14 C (kantavuusluokka 93)Ptäisikö kokonaispainossa jättää varaa vetoauton maksimiin vai voiko olla täsmlleen maksimi eli meillä 1300 kg?
WIKSTRÖM PETER
23.08.2008 17:53
Ylikuormaksu ja sakko sekä ylikuorma pois ja matka voi jatka
EEROLA TEEMU J
23.08.2008 18:31
Poikkeuksena Ruotsi, missä sakotetaan myös puutteellisesta ajo-oikeudesta, mikäli on vain B. Ehkä on muitakin maita, muttei ole tiedossa.
SILMUNEN HANNU
23.08.2008 19:11
Niin, muta Ruotsissa saa jatkaa kuitenkin matkaa purkamatta ylikuormaa pois!
t.Kaarina
EEROLA TEEMU J
23.08.2008 19:48
Ruottalaisten karavaanarien mukaan sitä "armeliaisuutta" osoitetaan vain hyvin rahastetuille ulkomaalaisille. Hurrit joutuvat purkamaan ylikuormansa pois ja turistitkin riippuen poliisien mielialasta.
Ruotsissa on vielä sekin järjettömyys, että ylitys lasketaan prosentteina rekisteriotteeseen merkitysta "kantavuudesta" ( sallittu kokonaispaino miinus omapaino). Sivistyneissä maissahan m- autoa ei luokitella tavarankuljetukseen tarkoitetuksi kuorma- tai pakettiautoksi vaan "ylitys" syntyy kokonaispainon ylityksestä jolle annetaan vielä punnituksen epätarkkuudesta johtuva toleranssi 3-5%. Ruotsissa voi tulla huomattava sakko sellaisesta ylityksestä, mikä esim. Saksassa menee mittaustoleransseihin.
LAHTI ANTTI
23.08.2008 20:07
Mutta eikö siihen auta, että lastaa auton/vaunun oikein sallituille painoille?
Onko pakko ottaa sitä ylikuormaa?
Kesäkuussa kun kävin vaaalla vaunun kanssa, jossa oli mukana katos, telttamatto, 2 kaasupulloa,Cramerin grilli,veskissä huuhteluvesi ja muut lomavarusteet niin kytkentämassa oli 1260 kg.
Rek.otteessa suurin sallittu kok.massa 1340 kg.
Akseliston kantavuus 1700 kg. Vetopää 1800 kg.
Ei ongelmia!!!
SILMUNEN HANNU
23.08.2008 20:26
Joo,on tuo kaikki koettu, ja hyvin rahastettuina saimme jatkaa matkaa...
t.Kaarina
LAHTI ANTTI
23.08.2008 21:58
Eikö tullut "ylipainoisilta" kommentteja?
NYYSSÖNEN KAJ
23.08.2008 22:11
Kyllä tuli palautetta ylipainoisilta
kts alla (tällä hetkellä) oleva topik:
Ylipaino pähkäilyä
LAHTI ANTTI
23.08.2008 22:18
Kyllä kyllä, mutta ei siihen varsinaiseen asiaan. Miksi täytyy ottaa ylikuormaa? Eikö auto/vaunu pidä lastata sallituissa rajoissa?
KERÄNEN OSMO
24.08.2008 09:15
Mitä jätän pois, ruuat vai vaatteet. Vaunussa ei ole juuri mitään ylimääräistä, ruuat jääkaapissa, kuivaelintarvikeita ja nekin pieniä paketteja, välttämättömät vaatteet, kevyt Luciferin grilli, 11" littuTV. Ei varapyörää, ei työkaluja, ei toista kaasupulloa, ei etuosan U-ryhmän selkänojia, ei takaosan ylävuoteen kaappiosaa eikä mitään harrastusvälineitä mutamaa Aku Ankkaa lukuuottamatta. Hankala keventää. Niin ja vaunu ei ole kostea, koska siihen ensimmäisenä vedotaan kun ylipainosta puhutaan. Epäilen että onko tyyppikatsastettu vaunu sisältänyt kaikia myyntimallin varusteita.
LAHTI ANTTI
24.08.2008 09:56
Tämä on ilmeisesti se todellinen syy niin vaunujen kuin varsinkin autojen osalta. Kaikki mahdollinen riisuttu, jotta saadaan kokonaispaino pieneksi.
Ja kun matkaaja sitten lähtee reissuun, pakkaa sinne normaalit varusteet, niin paino onkin jotain muuta kun rek.otteen osoittamat.
NYYSSÖNEN KAJ
24.08.2008 09:59
Siirtykää kunnon kalustoon niin ei tarvitse tinkiä mitä ottaa mukaan! Kunnon kalusto ei hankintahinnaltaan tule edes niin kalliiksi kuin teidän nykyisin käyttämän kaluston hankintahinta on. Polttoaineen kulutus kuitenkin enemmän kuin tuplaantuu. Käyttövoimavero nelinkertaistuu, vakuutukset ennallaan tai halvemmat.
Alustaksi linja-auton alusta ja päällä linja-aton tai kirjastoauton kori. Hyötykuormaa saat ottaa 2 - 6 tonnia kyytiin.
Tänään otan kyytiin kaksi ponia jotka vien Rastaalan Wanhanajan markkinoille Espoossa. Tämän kuljetuksen ajan 35 km sivu on pakollista käyttää piirturikiekkoa.
KERÄNEN OSMO
24.08.2008 11:12
Pääsen joskus töissä ajelemaan kuorkilla ja tuo kulutus ei kyllä houkuttele, 35-40 litraa sataselle on kyllä dieseliäkin polttaen kestämätön ajatus. Kyllä se alkaa kallistua muutoskatsastuksen puolelle, veturissa on vielä varaa ja kun vaunu on jo papereita lukuunottamatta "valmis" niin pääsisi ylipainosta tuota kautta.
Epäilen että paljon halvempaa natkailukulkinetta ei viitsisi tielle viedä kuin nykyinen, veturin arvo noin 4500 ja vaunu noin 6500 euroa. Tuolla summalla jos menee raskasta kalustoa hankkimaan niin ei köyttövarmuus ainakaan parane, huolettomuus on lomalla tärkeää.