Tietyöt Saksan baanoilla.
SALONEN ROLF A
01.08.2008 16:51
Tervehdys teille tänäkesänä Saksan baanoilla ajelleille.Oliko tietöitä baanoilla A1 A3 A7 ja A9 ? jos oli niin millä väleillä ao teillä.
Suunittelen syyskuista Baijerin matkaa ja kiitän tiedoista !!!
VILLA PETTERI
01.08.2008 21:45
Tulimme A9:iä Zurich, Nurnberg, Berlin ja Rostock takaisin päin pari vkoa sitten ja näytti hyvinkin rauhalliselta. Tietöitä oli muistaakseni vain Berliinin alapuolella, mutta aika vähäistä.
Mennessä Köln:in ympäristö vaikutti aika pahalta. Tietöitä oli melkoisen paljon, suosittelen välttämään. Jos itse lähtisin niin menisin Berliinin kautta alas, eli siis A9:iä. Vielä jos menopäivän voisi valita sunnuntaiksi niin on rauhallisempaa.
KOISTINEN LEILA
01.08.2008 21:58
Tulin juuri (eli tänään). Palatessa ajettiin A9 ylös ja välillä ei muistaakseni ollut kuin yksi tietyö. Sen sijaan menimme alas suorinta reittiä välillä Lübeck - Koblenz. Se oli täynnä tietöitä, ainakin 10 pätkää, ehkä ylikin. Ajelimme onneksemme läpi yön ja silloin oli vähän rauhallisempaa (paitsi tietenkin tuhannet rekat). En ajaisi sitä kautta uudelleen. Aikaa tuohon reipaaseen 600 kilometriin meni noin 9 tuntia, vaikka emme pitäneetkään pitkiä taukoja.
Toivottavasti tästä on apua.
VALTA-KERVINEN PIRKKO
01.08.2008 23:02
Tultiin tänään juuri tuolta päin. Eli A7:ä ajettiin vielä keskiviikkona (Travemundeen päin). Ei ollut pahemmin tietöitä, nopeus sai olla ihan helposti 90+ km/h. Ei ollut mitään joka olisi nyt järkyttävästi hidastanut.
Sen sijaan ... jos on määrätynlainen navigaattori niin sehän kertoi (viisaasti) reaaliajassa kun edessä oli jotain sotkua (liikenneonnettomuus tai muu väliaikainen kaistan poisto). Ainakin meidän Navigon näytti ne hengästyttävän tarkasti ja fiksusti :-D. Ja tuo malli ei paljon maksanut.
Hyvää matkaa vaan.
Ville
SALONEN ROLF A
02.08.2008 10:55
Kiitos vastauksesta,kysyisin vielä menittekö Lybek-Koblenz välin A7 vai A1 pitkin.
Tiedoista on suuriapu matkasuunitelussa.
Hyvää syksyn odotusta. T:Rofa
KOISTINEN LEILA
02.08.2008 18:32
Juu, tarkistin kartasta. Ajoimme pitkin A7:aa. Ja siellä oli runsaasti lyhyempiä ja pidempiä tietyöpätkiä. Kiittelimme kovasti onnea, että tajusimme valita yöajan, sillä päivällä samat tiet lienevät täynnä kaaosta.
Kuten jo kerroin A9 oli erinomainen valinta. Jos nyt näillä tiedoilla lähtisimme saattaisimme valita sen vaikka pidempi reitti tulisikin. Oikein hyvää matkaa sinulle. Me olemme olleet jo 25 tuntia kotona ja meinattiin lähteä loppuviikonlopuksi jonnekin leirialueelle. Tähän liikkumiseen tulee helposti riippuvuus.
JANHONEN MATTI
03.08.2008 10:32
Saksan nykyliikenteessä matkan ajoitus on ajon sujuvuuden kannalta tärkeämpi seikka kun se onko reitillä tietöitä vai ei. Pelkästään rekkojen määrä (mykistävä) tekee liikenteen sujumiselle sen saman minkä tietyötkin eli kaksikaistaisista moottoriteistä tulee käytännössä yksikaistaisia ja kolmekaistaisista kaksikaistaisia. Rekkoja ohittaessa tuntuu kun ohittaisi pitkää junaa. Vapaiden nopeuksien Saksa alkaakin päiväsaikaan olla pääteiden osalta pelkkä myytti.
Saksan autotiheys on kasvanut monilla teillä jo siihen pisteeseen, että myös kolmikastaisilla teillä on alkanut esiintymään ruuhkia joille ei ole mitään järkevää syytä. Kymmeniä kilometrejä pitkä autojono alkaa vain käyttäytymään kun pitkä marssirivistö, jonka häntäpäässä mennään välillä juoksujalkaa ja välillä taas koko letka seisoo.
Mikäli kyseessä on vain Saksan läpiajo ns. siirtoajona se kannattaa ajoittaa jos mahdollista sunnuntaihin jolloin valtaosa rekoista on lailla pakotettu tiensivuun tai yöaikaan jolloin valtaosa henkilöautoista on poissa liikenteestä.
EEROLA TEEMU J
03.08.2008 13:01
Noin se täsmälleen on! Ja tulevaisuudessa tietöitä piisaa, sillä tiet ovat -varsinkin rekkakaistat- monin paikoin surkeassa kunnossa. Tulee mieleen vanhat hyvät ajat, jolloin Saksan moottoriteillä matka joutui. Rekkojen määrä on lisääntynyt viime vuosina aivan räjähdysmäisesti. Voisi ryhtyä povaamaan, koska niitä on niin paljon, että Saksa tukehtuu niihin eikä Rastplatzeille mahdu pysähtymään enää edes päivällä. Öisinhän kaikki mahdolliset ja osin mahdottomatkin paikat on täynnä rekkoja. Vasta nelikaistaiset tienpätkät vaikuttavat kunnon moottoriteiltä. Yöaikaankin liikenne on pääteillä melkoisen vilkasta.
PURSIHEIMO TOPI
03.08.2008 13:56
Autoliiton kirjasessa Autolla Eurooppaan muutamia vuosia sitten kehotettiin välttämään baanoja viikonloppuisin. Ilmeisesti kirjan kirjoittaja ei ole koskaan ajellut ko. moottoriteillä. Nimenomaan viikonloppuisin pystyy ainakin vaunulla moottoriteillä etenemään lähes sallitulla nopeudella tyhjällä "rekkakaistalla". Muistan yhtenäkin vuonna ajelleeni vaunun kanssa Münchenistä Flensburgiin yhden sunnuntain aikana ja välillä katseltiin jopa Wimbledonin loppuottelu Rastplatzilla. Flensburgiin saavuttiin iltakymmenissä, jolloin rekat lähtivät ajoon ja Parkplazit tyhjeni. Yövyimme tyhjällä parkkialueella.
Tänäkin vuonna heinäkuun alussa ajoimme sunnuntaipäivänä Ruhrin alueen läpi Koblenzista Münsteriin ilman ainuttakaan pysähdystä. Toki lounastauko pidettiin tyhjällä P-alueella. Rastplazeille ei kannata edes yrittää. Ovat rekkoja täynnä ja karavaaneille osoitetut paikat täyttyvät tavallisista henkilöautoista vaikka vinoparkkiruutujakin olisi vapaana. Tuo on sellainen ilmiö, jota ei oikein ymmärrä järjestykseen ja sääntöjen noudattamiseen tottuneilta saksalaisilta.
Müntseristä Lübeckiin ajeltiin maanantaina tavallisia maanteitä pitkin, joilla pystyi etenemään vähäisen liikenteen takia yhdistelmälle sallittua nopeutta.
Kaksikaistaisilla moottoriteillä on tavallisesti päiväsaikaan rekoilla ohituskielto mutta espanjalaiset ja puolalaiset rekkakuskit eivät näytä noita määräyksia noudattavan.