- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Venäjän kautta Saksaan
Venäjän kautta Saksaan
Kyselin kokemuksista kyseisestä reitistä tällä palstalla, niitä ei tuntunut olevan, niin päätin kirjoittaa jotain omistani. Kirjalliset taitoni ovat kyllä aika vajavaiset. Koska meillä vaimoni kanssa on vuosiviisumit ja autossa vakuutukset Venäjälle, ajattelimme ajaa sitä kautta. Olemme aikaisemmin menneet Venäjältä Viroon ja takaisin ilman ongelmia. Reittimme kulku oli seuraavanlainen. Nuijamaalta ylitimme rajan, Viipuri ohitettiin käymättä kaupungissa, se on tuttu entuudestaan. Pietarikin jäi tällä kertaa vähälle, ajoin usein käyttämääni reittiä sivuuttaen eremitaasin, ratsastajapatsaan ja Iisakin kirkon suuntana Kievin tie. Yövyimme Hatsinan kaupungin lähellä Tihkovitsan leirikeskuksessa ja tapasimme siellä ja kylällä tuttaviamme. Siitä jatkoimme Pskovin ja Ostrovin kautta Latvian rajalle Skobkovon tulliin. Siihen tullessa keräsivät ns. ekomaksua joka on ha, ma, 280 rulpaa noin 7,5 €. Siellä on kaksi kaistaa EU:n ja Venäläisten. Olimme varautuneet jopa vaikeuksiin päästä siitä yli, oikeastaan ei ollut muuta vaikeutta kuin, yhtä hidas tahti kuin tuolla Karjalan tulleissa, aikaa meni viisi tuntia. Päivän pelasti Latvian tulli, joka oli erittäin ystävällinen ja asiallinen. Kuultuaan mihin olimme menossa vähän ihmettelivät reittiämme, suomalainen on siellä aika harvinainen. Latvian ja Liettuan tullissa rajamies viittasi vaan jatkamaan matkaa pysähtymätä. Liettuassa etsimme yöpaikkaa Marijampolen läheltä, olin muistavinani että siinä olis joskus ollut jonkinlainen leiripaikka jota ei löytynyt, tiedoksi niille kahdelle autokunnalle jotka tuli meidän perässä vähän matkaa, jos satutte lukemaan tämän, muistelin varmaan jotain toista paikkaa, aikaa oli kulunut edellisestä jo seitsemän vuotta. Sitten muistin Kalvarijan luona netissä olleen paikan. Meidän oli tarkoitus mennäkin rajan yli Ogrodnkin kautta, jota AL:n kirjanen Via Paltikaa Puolaan ja Eurooppaan ei turhaan mainosta hyväksi, rauhalliseksi ja nopeaksi ylityspaikaksi. Siellä kun 7,5 t rajoitus niin isoja autoja siellä ei ole, eikä pieniäkään montaa näkynyt. Se leirialue on nimeltään Vitruna ja sijaitsee ennen Mateliain kylää Simnasista etelään, siitä on hyvä mennä Lazdijain kautta rajalle. Rajalta taas Augustowiin hyvä rauhallinen metsätie. Augustowista lähdimme järvialueen kautta, Mikolajki, Olszyn, Grudziadz, Bydgoszcz, Pila, Gorzow wlkp, Kostzyn ja Berliini. Läntisessä Puolassa on aika heikosti leirialueita, tai meillä oli huonot tiedot. 24 H parkkeja kyllä on, Saksan puolella kyllä löytyy vaikka minkälaista, olimme kahdella DCC-Campingplatzilla ja varsingin ”Gatowin” alue on hyvä. Auto jätettiin sinne ja bussilla pääsi suoraan Zoolle josta on taas hyvä mennä mihin vaan. Berliinissä on uudet ekosäännöt, en tiedä olisiko meidänkään vanhukselle myyty minkäänlaista tarraa keskustaan. Meille sopi hyvin julkinen liikenne joka on edullinen verrattuna meillä. Tyttären perhe joka on asunut siellä puolivuotta tuli meidän kanssa Traven kautta Suomeen lomalle. Koko matkamme aikana ei ollut mitään häiriöitä eikä muutakaan turvallisuuteen liittyvään, ei ole ollut ennenkään. Meillä tietysti kaluston ikä ja näkö (vanha retkiauto) suojelee, mutta oman talonpoikaisjärjen käyttö ei ole kyllä pahasta. Tiestö on parantunut kovasti edellisestä Puolassa ja varmaan koko Via Baltikalla. Kyllä Venäjälläkin on tiet parantuneet pikkuhiljaa sillä aikaa mitä olen siellä käynyt. Navigon ei toiminut, niin kuin tiesinkin Venäjällä, mutta heräsi henkiin jo Latvian rajalla ja toimi pääteillä. Puolan kaupungeissa se toimi vallan mainiosti ja tietysti Saksassa.
Hyvää kesän jatkoa ja matkoja! Simo
Kiitokset mielenkiintoisesta matkakertomuksesta, sitä oli ihan mukava lukea.Minua kiinnostaisi , reitti Venäjän kautta Viroon kuinka paljon aikaa siihen menee ja paljonko tulee kilometrejä. Se olisi minulle sopiva reitti jäisi noi laivanodotukset pois kun vuositasolla tulee noita reissuja toistakymmentä hollinmatkaa. On toi laivalla seilaaminen paremmin rasite kuin ilo.Siis matkaa ja aikaa Nuijamaalta - Narvaan kyselisin.Kiitokset jo etukäteen vastauksesta.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kun olimme 2.7.2008 Vösun leirialueella niin siellä kertoi eräs imatralainen karavaanari, jolla oli vuosiviisumi, tulleensa Nuijamaalta Viroon yhdessä päivässä. Pietarin pystyy kiertämään jotain uutta ohitustietä. Kun lähti aamulla anivarhain niin rajaruuhkakin oli siedettävä ja deisel oli tietysti halpaa. Kyllä minuakin rupesi tuo mahdollisuus kiinnostamaan.
Eikös samassa ajassa aja "lännen" -reittiä (tai nopeammin);
Imatra-Hki: 3 h hidaspaatti: 3,5 h Tallinna-Võsu; 1,5 hEli jos klo 10 paattiin aikoo, niin klo 6 startti, ja n. klo 15 on Võsussa? Hinnaltaan voipi olla tyyriimpää kuin Venäjän reitti. Onhan se tietty kokemus varmaan tuo Pietarin tienoo...
Niinpä, onnistuuhan se tuotakin kautta, mutta:
Venäjän 12 kk:n monikertaviisumi maksaa 125 - 168 €/per henkilö ja sen saanti kestää kolmesta kuukaudesta kuukauteen,
lisäksi tulevat ylimääräiset vakuutus- yms. kustannukset joita Venäjällä riittää ja keksitään tarpeen vaatiessa lisää,
viiden tunnin jonotus jokaisessa tullissa on aikamoinen riesa,
viisumi on rekisteröitävä ja tullista hankittava maahantulo ja maastapoistumiskortit,
vaara tulla ryövätyksi tai muutoin rahastetuksi on oleellisesti esim. Baltian maita suurempi. Ja jos pistät hanttiin veli venäläinen ei epäröi tappamisenkaan suhteen,
mutta jos seikkailumieltä ja rohkeutta riittää, niin siitä vaan - onhan ainakin polttoaine halvempaa.Itse olen sitä mieltä, että kyseisellä menettelyllä ei saavuta sen enemmän rahallista kuin aikasäästöäkään, mutta kukin taaplaa tyylillään.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.