- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- 100 km tunnissa
100 km tunnissa
Onko karavaanareissa joku poliisimies tai katsastusalan asiantuntija, joka voisi vastata. Runsaan kolmen viikon hyvin onnistuneen Saksa-Ranska-reissun jälkeen minua jäi kaivelemaan tämä asia. Minun runsaan vuoden vanhassa retkeilyautossa on "lain vaatima"?!iso keltainen satasen lätkä. Saksassa moottoritiellä ajaessani minun siis pitäisi koko ajan ajaa rekkojen välissä oikeanpuoleista kaistaa. Minä ja myös autoni haluaisi ajaa mittarinopeutta 120km tunnissa. Auto on siinä nopeudessa vielä hiljainen, kulkee vakaasti ja ainoastaan tuulen humina kuuluu ohjaamoon. Nähtävästi satasen lätkän poistaminen on laiton toimenpide, koska nopeusrajoituksesta on maininta rekisteriotteessa.Sitäpaitsi Carawallissa uusi tarra maksaa 15 euroa! Ajoin pääasiassa keskikaistalla tai ohittelin rekat ja palasin oikealle, jos tilaa oli. vakionopeussäädin 120km tunnissa, jolloin todellinen nopeus navigaattorin mukaan oli 116 km tunnissa. Miten ison rikkomuksen tein? Kerta toisensa jälkeen sain selitellä saksalaisilla keltaisen lätkän arvoitusta. Kerrankin yhdellä leirintäalueella oli parkkeerattu kolme saksalaista samanlaista autoa kuin minulla vieri vieressä ja vain minun autoni perässä tuo satasen lätkä. Oli siina taas selittelemistä. Loppupuolella matkaani en jaksanut enää jokaisella selvitellä vaan totesin lyhyesti, että pysähtyneisyyden ajasta on vielä niin vähän aikaa kulunut.
Nopeusrajoitukset ovat maakohtaisia. Suomen lainsäädännön vaatiman nopeusrajoitustarran väliaikaisesta poistamisesta ulkomaanreissujen aikana on täällä esitetty monia käteviä kikkoja.
Meillä tarra oli liimattu magneettialustaan. Tuo "magneettitarra" irroitettiin aina Euroopan reissuun lähdettäessä. Ajoimme vuodessa n. 7000 km Euroopassa, eikä kertaakaan ollut ongelmia.
Toimitin aikanaan yhden tarran TeeHoollekin ja tuntui olevan hänkin tyytyväinen systeemiin.
Eli ei muuta kuin askartelemaan.
P
Hauskaa tässä on se. että tuo 100 km/h AJONEUVOKOHTAINEN nopeusrajoitus on merkitty myös ajoneuvon rekisteröintitodistukseen ja on siten todennettavissa riippumatta maasta, missä ajoneuvolla liikutaan. Ei siellä papereissa todennäköisesti lue, että ajoneuvo olisi suuremmissa nopeuksissa vaarallinen käsiteltävä ainoastaan Suomessa.
Perinteinen 80 km/h rajoitus on taas ainoastaan Suomessa voimassa oleva AJONEUVORYHMÄKOHTAINEN rajoitus, jota ei ole merkitty ajoneuvon papereihin. Ulkomailla saa siis ajaa kunkin maan rajoitusten mukaan.
Eivät ole nuo meidän taliaivoiset virkamiehet paljoa ajatelleet, kun ovat sorvanneet tuollaisen ajoneuvokohtaisen rajoituksen. Viisaampaa olisi ollut nostaa koko ryhmän nopeus sinne sataseen, eikä alkaa erottelemaan joukosta erilleen ja merkitsemään niitä "satasen autoja".
Näin se vaan nyt kuitenkin menee. Vanhoillakin rontteloilla saa ulkomailla ajaa sen minkä sielu sietää, mutta turvallisiksi varustelluilla uusilla autoilla rajoitus on 100 km/h!
Jottei kaikki ole niin yksiselitteistä, pitänee vielä täsmentää, että 2007-> mallisilla autoilla, joilla se on tyyppihyväksynnässä, ei ole mitään mainintoja nopeusrajoituksesta rek. otteessa, esim. oma m-auto. Ilmeisesti vain muutoskatsastetuissa noita ajoneuvokohtaisia rajoitteita löytyy..
Tää onkin siten aika kinkkistä; onko sillä meidän 100-lätkällä tässä tapuksessa merkitystä muualla kuin Suomessa - vrt. esim rekkojen perässä olevia lätkiä 50, 70, jos nuppi suomalainen, perävaunu muunmaalainen lätkineen ja alla suomalainen tie..
Jarin esimerkkiä jatkaen.... Saksassa rekisteröity 16 tonnia painava asuntoauto jossa sama turvavarustelu kuin busseissa saa peräänsä 100 km/h lätkän. Jos tämä auto tulee Suomeen niin se ei siltikään saa ajaa 100km/h vaikka on lätkä ja merkintä 100 km/h rekisteriotteessa.
Näin selkeätä ja yksinkertaista tämä onkaj.
Juu, noista taliaivoista, ihmeellisiä perusteita auton varusteluun, että pitää olla kuljettajan turvatyyny. ABS-jarrut ymmärrän, koska ne vaikuttavat ajoturvallisuuteen, mutta ajajan turvatyyny ei vaikuta milläänlailla ajoturvallisuuteen. Ainoastaan auttaa kuljettajaa sitten kun on pahin tapahtunut ja sitähän meidän pitää varoa.
Olisin myös taipuvainen uskomaan J Aholaa myötäillen että Eu maissa olevat kansalliset säännökset ovat voimassa vain ko maassa. Eli käsittääkseni suomalainen 100-rajoitus koskee sinällään vain Suomessa liikennöidessä. Kun olet liikkeellä esim. Saksassa autolla jolla Saksan lain mukaan saa ajaa henkilöauto nopeuksia, et myöskään syyllisty rikokseen vaikka sinulla on auton perässä 100 lätkä. Tuo meidän keltainen lätkähän ei ole virallinen merkki muualla kuin täällä suomenniemellä ja vertaisin sen vaikutuksia lähinnä hirvi tarroihin tai vastaaviin ulkomailla. Jos poliisi pysäyttää ulkomailla saattaa kyllä joutua selittämään, mutta esim Saksassa tuon auton kokonaispainon pitäisi kyllä mielestäni olla se ratkaiseva tekijä eikä sen mitä joku suomalainen lainsäätäjä on vaatinut rekisteriotteeseen merkittäväksi tai auton perään liimattavaksi suomalaisessa liikenteessä. Tämä siis minun käsitykseni, jos joku tuntee eu lakia paremin tai on saanut sakot ulkomailla ylinopeudesta niin oikoo toivottavasti nämä olettamukseni vääriksi. Caravan lehdessähän oli taannoin pääkirjoitus joka yleisti suomalaisen rajoituksen yleiseurooppalaiseksi ja tästä olen kyllä itse erimieltä. Nopeutena sinällään tuo 100 on mielestäni oiva baanallakin, eikä yli ainakaan omalla autollani ole 120 jälkeen kummoisiakaan ajo-ominaisuuksia saati että ajaminen olisi enää nautittavaa millään muotoa. matti
Se 100km/h on luonnollisesti Suomessa voimassa oleva kansallinen määräys. Kun autosi on rekisteröity Suomessa, pitää siinä olla se satasen lätkä. Kun ajat Saksassa esim. sinun pitää noudattaa Saksassa voimassa olevaa tieliikennelakia ja Saksassa voimassa olevia nopeusrajoituksia, vaikka ne poikkeaisivat Suomessa voimassa olevista määräyksistä. Luulis olevan aika selvää, kun mietit vähän.Minulla on Land-Rover Defender joka on rekisteröity pakettiautoksi. Kun siinä ei ole turvatyynyä, ja sen omapaino on suurempi kuin 1860kg siinä pitää olla 80:n lätkä perässä. Kun olimme keväällä euroopan kierroksella Saksassa, Italiassa ja Ranskassa joissa asuntovaunua saa vetää 100km/h niin mehän vedimme ja noudatimme kussakin maassa voimassa olevaa lakia, vaikka auton perässä olikin 80:n lätkä, joka on voimassa Suomessa ilman sitä asuntovaunuakin.
Keräsen Kaukolle kysymys. Paljonko turvavyöt vaikuttavat liikenneturvallisuuteen? Jos et käytä saat sakot, vaikka autosi ajo-ominaisuudet eivät huonone vaikka ajaisit ilman turvavyötä.Tai minun autoni Land-Rover Defender, joka on rekisteröity pakettiautoksi. Siinä on kyllä ABS:ät, mutta ei turvatyynyä, ja sen omapaino on yli 1860kg, niinpä sillä saa ajaa vain 80km/h. Täsmälleen samanlainen auto jossa on istuinpaikat 7:lle muuttuu yllättäen niin turvalliseksi, että sillä saa ajaa rajoitusten mukaan, esim 120km/h. Turvallisuus siis lisääntyy mitä enemmän maksaa veroa.
Älä kysy minulta, vaan kysy niiltä talipäiltä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.