Finnlines/Laivaan ajo
PÖLLÄNEN JUHA
27.05.2008 11:55
Moi!
Maanantaina olis lähtö kohti travemundeä.Jussina takaisin.
Olisinpa vaan kysellyt tuosta laivaan ajosta,että joutuuko siellä yleensä ihan kauhean ahtaisiin paikkoihin ajeleen/peruutteleen.Eka reissu vaunun kanssa ulkomaille rupee nääs vähän jännittään!
JANHONEN MATTI
27.05.2008 15:28
Laivaan ajo on asia joka eka kerralla hiemaan jännittää varmaan kaikkia. Joitakin jopa niin paljon etteivät sinne vapaehtoisesti mene ja paljon jää näkemättä ja kokematta.
Ja kaikki ihan turhaan. Kun samaan laivaan ajaa isot rekat niin kyllä sinne hyvin sopii niin matkailuautot kun vaunutkin. Aja vaan ihan omaa tahtiasi paikannäyttäjän osoittamalle paikalle. Älä pyri ylinopeaan suorituksen, koska ei nopeudesta pisteitä jaeta. Älä myöskään aja liian lähellä edellä ajavaa niin näet tilanteen paremmiin ja voit tarvittaessa paremmin sovittaa oman nopeutesi ja paikkasi kaistalla.
RAUTIAINEN KARI
27.05.2008 16:07
No pikkasen ahdasta joskus, mutta ne opastaa kyllä. Peruutella ei ole tarvinnut koskaan millään yhtiöllä.
Saarenmaan laevakomppania laitto menemään henkilöautokaistaa lautalle ja siellä oli ylhäällä jotain opasteita joihin olisi ollut helppo osua jos ei olisi hokannut niitä.
Englanti - Irlanti lautalla oli niin jyrkkä kynnys että takajalat otti kiinni laivan kanteen kun pyörät tuli alas lautalta.
Finnlinesillä kaikki hyvin, saat jopa sähkön jääkaappia varten matkan ajaksi.
HYTTILÄ ESKO O
27.05.2008 16:23
Tarpeeksi iso vaunu, peruutat esim Finnlinesin Hansa laivaan. Tämä liianpitkä ei mahdu ajamaan tuota U:lenkkiä ympäri kuten normaalit. Astro7000 peruutettiin. Solifer 6101iX otettiin jyrkässä mutkassa pois koukusta ja henkilökunta auttoi paikan ohi. Toisaalta ei tuossa peruuttamisessa ole mitään ongelmaa.
KUKKONEN ESA
27.05.2008 18:48
Jos menet Finnlinesin Star-laivoilla, niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä joudut kääntämään kulkimesi kannella ympäri ja peruuttamaan laivaan tai jäämään kannelle osoitettuun paikkaan. Ottavat ensin laivan täyteen rekkoja ja tilkkivät loput välit asuntokulkimilla. Näin peli meni ainakin viime kesänä niin Hesassa kuin myös Travessa. Voit myös varautua siihen, että asuntovehkeet otetaan viimeisenä sisään lastauskentältä. Kannella on kyllä riittävät tilat auton kääntöön ja henkilökunta kyllä opastaa esimerkillisesti.Peruuttelivat saksalaistätien pakunkin paikoilleen, kun rouvat hieman vierastivat suoritusta.
Hyvää matkaa terveisin Esa
RAUTIAINEN KARI
27.05.2008 18:53
No nyt kus sanoit niin jo alkaa muistaan. On ne kerran laittanu peruuttelemaan Seawindillä.
KUJANPÄÄ MARKKU J
27.05.2008 20:20
Tuskin joudut vaunun kanssa peruuttelemaan. Autoilla täytetään kolot. Eivät nämä 'ahtaajatkaan' halua mitään hässäkkää sinne.
BRUUN EERO
27.05.2008 20:45
Star-laivoilla joutuu varmasti pakittamaan, mutta henkilökunta on tosiaan ystävällistä ja rauhallista. Kerrankin esittivät, että irrotetaan vaunu ja yhdessä työnnettiin paikalleen. Hansa-laivoillahan pääsee ajamaan ympäri eikä tarvitse pakittaa.
HAAPANEN TIMO S
27.05.2008 21:01
Kyllä oman järjen täytyy pelata myös. Jossain laivassa näin taannoin kuinka kansimies käännätti käsimerkein aivan seinän vieressä olleen vaunun takakulman kiinni ylempänä seinässä olleisiin putkiin. Varmasti kyseltiin kummanko syy oli.
Piirongin joutuu useinkin kääntämään laivassa, johonkin pieneen olen laiturilta asti perutellut.
HALMEENMÄKI JUHANI
27.05.2008 21:04
On ne sen verran ammattitaitoista porukkaa laivoilla, että kun seuraat niiden merkkejä niin hyvin menee. Ja jälkikäteen kun katsot mihin ajatettiin et edes usko että pystyit! Pelko pois siis.
EEROLA TEEMU J
03.06.2008 19:51
Kysyjää tämä nyt ei enää lämmitä, mutta kyllä Hansa- laivoilla (tai Transeuropalla) näin juuri toissapäivänä kun peruuteltiin oikein kunnolla sekä "onkalon" sisäänmenossa että mutkan pohjukassa. Ongelma on sekä korkeudessa alkoveilla että varsinkin pituudessa. Jos on pitkä ja n. 4 m akseliväli, niin kyllä joutuu veksailemaan useitakin kertoja. Mutkaan oli jätetty vielä joku kulmikas roju sisälaitaan, millä voi ruhjoa kylkeä ellei ole tarkkana.
Suomen päässä opastus oli parempaa kuin Saksan päässä. Jos jouduit jättämään auton "ennen mutkaa" niin ketään ei ollut opastamassa ulosajossa. Ne Hansa- luokan laivat on rakennettu sellaisena aikana, että nykyisen kokoisia m- autoja ei vielä tunnettu. Joku yli 7,5 metrinen voi olla jo tosi hankala U- kurvassa. Yksi kertoi vekslanneensa 10 kertaa ennekuin meni läpi.
Star- luokan peruuttelu on isoilla autoilla ja yhdistelmillä paljon helpompaa. No, minulla ei ollut 6,5 metrisen kanssa ongelmia. Matkustajalla on oikeus vaatia opastusta ja silloin varustamo maksaa jos opastettuna tulee vahinkoja.
KERÄNEN KAUKO I
03.06.2008 21:58
Viime kesänä Hansalla laivaan ajattaja kaveri sanoi suosiolla, että jätetään meidät siihen kannelle. Auto n.7,5.
Nyt huhtikuussa mennessä meinas ajattaa onkaloon, mutta avasin ikkunan ja tuumasin tyypille etten aja. Kaveri sitten vilkaisi pituutta ja tuumasi samoin, että jätetään kannelle.
Trawen päässä sitten ukko viittasi, että ala ajaa ja minähän kurvasin. En jäänyt odottamaan saatto-autoa. Koska siinä meidän takana oli muutamia rekkoja. No helv. siellähän oli portti kiinni ja en meinannut päästä satama-alueelta ulos. Hetken siinä pähkäsin, että pitääkö tässä nöyrästi ajella takas, mutta siihen hiipi joku sakemanni ja avas portin.
Paluumatkalla oli star-luokan laiva ja siinä peruutin, mutta sekin oli ihan vaan auton mitta seinustalle. Kannella käännettiin auto ja siitä perä edellä parkkiin. Sopivasti sähköpistoke vieressä.
HAKKARAINEN TAPANI
04.06.2008 22:12
Joo, kyllä henkilökunta opastaa erittäin hyvin mitä milloinkin on tehtävä ja minnepäin rattia pitää kääntää. Tietysti se ensimmäisellä kerralla jännittää, mutta hyvin se menee.