Swinoujsciesta Saksaan

SILMUNEN HANNU 18.05.2008 18:12

Heissan! Olisko kukaan tuolla Puolan Swinoujsciessa liikkunut pannut merkille josko sieltä pääsisi suoraan Saksaan kävelijät tai pyöräilijät? Vai pitääkö kiertää se sisämeri? Kun ei fillarilla viitseis.

t.Kaarina

ARO PERTTI 18.05.2008 18:26

Hei ! Tässä alla on linkki josta voit katsella niitä pyöräteitä.Näyttäisi siltä että pääsis,en kuitenkaan ole varma mutta tutki kartta itse. ;-)

http://www.flygresor.se/polen/karta.html

ARO PERTTI 18.05.2008 18:29

Hosuminen ei aina onnistu. Kartta pitää tietysti zoomata tarpeksi isoksi ja ehkä hybriidi on paras kotsottava. ;-)

SILMUNEN HANNU 18.05.2008 18:34

Kiitos! Me samaa karttaa juuri tuijottelimme, ja siltähän se näyttää, että pääsisi, miksi ne parkkipaikatkin siinä muuten olisi...mutta kun ei noista aina tiedä:)

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO S 18.05.2008 19:00

En ole sieltä mennyt, Itä-Saksan aikoihin kävin kyllä toista kautta lähellä. Kyllä sieltä nyt pääsee, tuolta löytyi tietoa: http://www.heringsdorf-info.de/english/surroundings.htm

Ja myös Ahlbeckistä: http://www.ahlbeck-info.de/ahlbeck.htm

Ja tuolta: http://www.swinoujscie.pl/449/ Siellä on hyvin piilossa jollain sivulla teksti: "From the west, the town's limits are defined by the German border, with a crossing to the town of Alhbeck opened for pedestrians and bikers. Access from Uznam Island to mainland Germany is possible via railway and roads 110 and 111. 12 km away from the border there is Heringsdorf Airport."

Kyllä nämä Itämeren rannat ja kaupungit ovat mahtavia,kaikki eivät vaan malta näitä tutkia.

ARO PERTTI 18.05.2008 19:12

Sen verran voin vielä kertoa että ennen Puolan EU liittymistä ei päässyt kun ei ollut raja asemaa muuta sitä estettä ei kai pitäsi tänään olla. Tosta Timon tekstistä saa myös vaikutuksen että pitäisi päästä mutta kun on kyse noista entisistä sateliiteista niin ei koskaan tiedä. ;-)

HAAPANEN TIMO S 18.05.2008 19:12

Ja saksalaisittain hakusanalla "Swinemünde" löytyi tuollainen oikein hyvä sivu: http://erwin-rosenthal.de/swinemuende1/routes_to_swinemuende.htm Hieno silta siellä on.

ARO PERTTI 18.05.2008 19:36

Ei silta tai lautta ole ongelma,ne ovat olleet olemassa kauan, vaan se entisen rajanseutu. Ei olisi ihme vaikka joku vanha piikkilanka aita olisi mutta tuo Timon ensimmäinen linkki vaikuttaa lupaavalta. ;-

HAAPANEN TIMO S 18.05.2008 19:37

Nyt vasta katsoin paremin linkin kuvat.Eikös vasemmalla ylemmät kuvat ole täsmälleen rajan kohdalta.

HAAPANEN TIMO S 18.05.2008 19:39

No me nyt vastataan päällekäin, tarkoitan tuota Swinemünde-linkkiä.

ARO PERTTI 18.05.2008 19:40

Tossa toisen lenkin City Map:issa näyttä olevan F= rajanylitys paikka. ,-)

KORHONEN KARI 18.05.2008 19:47

Kokkeilin autolla ja vaunulla,ei pääse rajan yli!Eli vain pyörillä ja kävellen.Hienoa seutua,meehän käymään!

ARO PERTTI 18.05.2008 19:56

No sitten pitävät ne "vanhat"merkit paikkaansa. Koko rannikko on Zopotista tonne Swinoujscieen hienoa,lähellä Lebaa on sellainen vaeltava hiekkasärkkä .Molemmat kaupungit ,eli Z ja S ,on entisöity mahtavasti. Zopotin musafestis on näkemisen ja kuulemisen arvoinen. Eikä se pohjois-Euroopan pisin "laiturikaan" ole hullumpi. ;-)

HAAPANEN TIMO S 18.05.2008 20:04

Huomioitko että Kaarina perheineen on nimenomaan pyörällä paikasta menemässä.

HAAPANEN TIMO S 18.05.2008 20:47

Milloin kävit rajalla Kari? Tuolla linkissä on selkeä lause: "The border-crossing point Swinemünde-Ahlbeck is open to cars, busses, pedestrians and cyclists."

SILMUNEN HANNU 18.05.2008 21:36

Onpa täällä ollut vilkasta kun olin puutarhaa raivaamassa!:)

Kiitos valtavan paljon teille,menemme sitten siitä kohtaa lännestä itään.

Menomatkan pyöränkuljetus ratkesi niin, että ystävämme vuokraavat asuntoautomme ja pääsevät lähtemään kanssamme samaan aikaan.Niinpä he kuljettavat fillarimme Trelleborgiin, ja menemme kaikki sieltä yli Sassnitziin. He jatkavat etelään päin ja me fillareille itämeren rantoja jonnekin saakka Puolaan, sitten junalla Tsekkien rajalle ja sieltä pyöräillen välimerelle.

Ruotsin rautateillä on muuten jännä käytäntö;kun junaliput maksaa nyt, eikä kuukauden päästä, ne saa puoleen hintaan.Tosin niitä ei voi vaihtaa eikä rahoja saa takaisin kuin lääkärintodidtusta vastaan.Mutta aika iso säästö!

t.Kaarina

KORHONEN KARI 19.05.2008 10:22

2005 kesällä,siis vanhaako tietoa levitin???No onhan siitä jo 3 vuotta.

ARO PERTTI 19.05.2008 13:59

Hei ! Ruotsin rautateistä puheenollen. Junaliput voivat olla alle puolenkin hinnnan.Ruotsissa on myös 24 t lääninkohtaisia lippuja joilla saa matkustaa kaikissa joukkoliikenne kulkuneuvoissa. (juna,raitiovaunu,bussi ja laivat)Hinta ~ 26 €.

Saksassa löytyy myös näitä osavaltio kohtasia 24 t lippuja samoilla ehdoilla kuin Ruotsi. Hinta ~ 14 €

Maantielautat ovat Ruotsissa niinkuin Suomessakin ilmaisia. Tanska,Norja ja Saksa yleensä maksullisia.Hollannisa on tullut vastaan kanavalauttoja jotka ovat olleet ilmaisia.

Muutamalinkki tässä mukana myös. ;-)

http://www.db.de/site/bahn/de/start.html

http://www.trafikken.dk/trafikken.asp?page=company&objno=7

http://www.sj.se/

SILMUNEN HANNU 19.05.2008 14:40

Me mennään Tukholmasta Malmöseen ja sieltä bussilla(junan jatke) Trelleborgiin, niin on eri läänit. Systeemit on käsittämättömän hankalia, olimme tekemässä netissä varausta Ruotsin Rautateiden sivuilla näistä halvoista lipuista, ja matka loppui kaavakkeen viimeiseen sanaan; maavalikosta, liput ois lähetetty kotiin, löytyikin vain tanska ja norja, suomea siihen ei saanut...

No soitto VRlle, nehän sentään henkilölippuja hoitavat ulkomaillekin. Ehei, eivät he puhelimessa näitä halpoja lippuja välitä, eivät edes kerro, onko paikkoja jäljellä VAAN meidän pitäisi lähteä täältä Turun kupeesta Helsinkiin rautatieaseman määrätylle kassalla kysymään, niin kassa siten kertoo, onko niitä lippuja vai ei...ei ole todellista!!!

Me kyllä näemme itse netistä, että paikkoja on tällä hetkellä, mutta he eivät suostu tekemään mitään ellemme me tule Hesaan!!!

Ei auttanut muu kuin soittaa Ruotsiin,tehdä puhelimitse varaus ja maksaa visalla. Liput sitten saamme Tukholmassa varausnumeroamme vastaan...

Että näin tällä saralla...

Noista Saksan osavaltiokohtaisista lipuista olenkin jo netistä lukenut, kiitos kuitenkin vaivannäöstä!

Se on muuten metkaa, että kun kuvittelimme laivojen olevan halpoja,kun kuljemme ilman autoa,niin se onkin harhaluulo. Esim.Trelleborg-Sassnitz maksaa 5xhenkilö ja fillari yht.975 skr, kun henkilöauto plus 9henkilöä maksaa 925 skr. Pyöräthän kuitenkin laitetaan laivalla sellaisiin koloihin, mihin yhtään autoa ei lastattaisi!

t.Kaarina

ARO PERTTI 19.05.2008 15:29

Hei ! En nähnyt vaivaa, minulla kohtalainen valmis "kirjasto".Muisti vain välillä takkuilee eikä tahdo löytää oikeaa mappia.

Rugenin saarella on lähellä Satznitz:iä Binz ja siellä pääsee katsomaan sitä Aatun "kansanhotellia" joka on ~ 5 km pitkä ja luultavasti vieläkin maailman pisin rakennus. Eivät onnistuneet amerikkalaiset eikä venäläiset tätä räjäyttämään ja nyt on pieni pätkä kunnostettu jonkilaiseksi nähtävyydeksi.

Stralsund:issa,Rugenin sillan mantereen puoleisessa päässä, on myös paljon kunnostettu vanhoja taloja Siellä voi ostaa sitä "Itämeren kultaa" eli meripihkakoruja.

Tempelhof:in lentokenttä Berliinissä oli ensimäinen lentokenttä maailmassa jossa pääsi kastumatta koneeseen. On myös ehkä vieläkin maailman suurin yhtenäinen lentoterminaali rakennus.Berliinissä on myös pohjoismailla yhteinen upea lähetystörakennus lähellä "riemukaarta". ;-)

HAAPANEN TIMO S 19.05.2008 16:24

Varmaan tilanne muuttui viime vuoden lopulla kun Puola liittyi Schengen-alueeseen. Googlen kuva rajasta on todennäköisesti n. parin vuoden ikäinen, verraten Travemünden satamarakennuksen työvaiheeseen. Uudesta kuvasta varmasti näkyisi yhtenäinen tie rajalla, ei ole mitään syytä etteikö siitä kuljettaisi.

KORHONEN KARI 19.05.2008 16:33

Juu,juu mutta suora yhteys Ahlbeckista Swinenoujscie'een kulkee tietä B111(siis jota yritin) ja rajan ylitys autoilla, busseilla etc.menee tietä B110.Tuommoset 5 kilsaa etelämpää.

HAAPANEN TIMO S 19.05.2008 17:06

Mutta tuossa linkissä mainitaan myös tämä suora yhteys: http://erwin-rosenthal.de/swinemuende1/routes_to_swinemuende.htm

Ettet vaan joutunut kääntymään linkin vasempien ylimmäisten kuvien kohdalta,näyttääkö tutulta? siinä on mielestäni selvä rajalinja.

Aikamoinen kaupunki on tämä Swinnemünde. Rautatie Heringsdorfiin avattiin v.1894 ja vuonna 1904 Swinemünde oli 26 000 kylpylävieraineen itämeren suosituimpia kylpyläkaupunkeja. Pommitukset 12.03-45 tappoi kaupungissa 23 000 ihmistä, suuri osa siviilejä.

HAAPANEN TIMO 10.11.2012 16:22

Neljä vuotta kesti mulla tuonne pääsy. Hieno kesäkaupunki. https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/Swinoujsie

Kartasta selviää rajan painorajoitukset. http://goo.gl/maps/xxC5J

Swinoujsciesta lautta Ystadiin klo 22.30-07.00 Lauttaan pääsi jo 21.00. Kaksi + 670cm auto 270:-

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 11.11.2012 10:21

tässä Bing kartassa on sekä Strendpromenade että siitä vähän matkan päässä myös tieyhteys. Kartasta ei näy onko se yleinen rajanylityspaikka. http://www.bing.com/maps/?cp=53%2c916576%7c14%2c202427&style=h&lvl=13&v=1

https://maps.google.fi/maps?aq=&hl=fi&rlz=1T4ADFA_fiFI480FI481&q=maps.google.com&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl

kuvien perusteella enintään 3,5 tonnia painavalla saa ajaa rajan yli. Fillari ei ole ongelma.

ALAVIUHKOLA MARKKU 12.11.2012 21:14

Noin päin,kun kysyjä kysyy, emme ole kulkeneet, mutta Saksasta päin kynnästä pitkin rajan yli Puolaan ja lossilla yli salmen manner Puolaan. Salmen ylityksessä ajoi koko ajan kesäkautena kolme lossia, siis yksi koko ajan liikkeellä. Meitä oli kaksi 12m yhdistelmää samassa lossissa ja pari linja-autoakin pienempien seassa. Ylitys tapahtui 2011 heinäkuussa, eikä ollut maksullinen.

HAAPANEN TIMO 13.11.2012 17:11

Siellä menee ylempänä toinen lauttalinja johon pääsevät vain paikalliset autot. Olitteko Markku, yötä siellä keskustan kämppärillä? Tai muuten kävelykadulla syömässä/juomassa?

@timppa

ALAVIUHKOLA MARKKU 13.11.2012 17:31

Oltiin yötä viimeisellä kämppärillä Saksan puolella Ahlbeckissa sisäjärven eli Fladanin rannalla. Kämppärin omistajan rohkaisemina ajoimme tuonne lautalle. Swinoujsciessa kävimme Lidlissä. Puolan puolelle tullessa ihailimme sitä kolmivaljakoiden (hevosia) ja rihkaman määrää mikä oli vastassa. Lautturi käsitteli meitä "samoina eu-kansalaisina". Lautta oli se pohjoisin.

SILMUNEN HANNU 13.11.2012 18:24

Me tulimme silloin 4v sitten Saksasta sinne Swinoujscieen fillareilla, ja jotenkin oli eksoottinen rajanylitys, taisipa tuolloin olla jopa elämämme eka fillareilla suoritettu maasta toiseen siirtyminen, tosin vailla rajamuodollisuuksia.

Nukuimme silelä kämppärillä yötä teltoisaa ja kuuntelimme haitarin soittoa jonkun asukaan taholta ja keittelimme trangoilla hyvää tomaatista pastakastiketta. Sitä ennen teimme jonkunnäköise kaupunkiin tutustumispyöräilyn lähinnä rantoja pitkin (ja kämppäriä hakien):)

Taisimme juuri sillä ylimmällä paikallisten lautalla siirtyä eteenpäin, lauttamatka oli tosi lyhyt mutta ehdimme jotkut grilliburgerit nippa nappa syödä sen aikana.

Ai niin ja kun haimme kaupungilta kirjakaupaa, päädyimme jonkun koulun kohdalle ja saimme tovin seurata juhlallista päättäjäisseremoniaa, parijonossa oppilaat marssivat ringin keskelle marssimusiikin soidessa todistuksiaan hakemaan ja saivat päähänsä sellaiset amerikkalaistyyppiset päältä lättänät tupsulliset lakit.

Ollapa taas pyöräretken vapaudessa ja seikkailun tuoksussa!

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 13.11.2012 18:50

Rantapromedari taisi olla silloin nelja vuotta sitten vielä keskentekoinen koska nyt se näyttää aivan uudelta. Samoin kaikki rannan hotellit ovat ovat tuoreen remontin jäljiltä.

Markku ei voinut tulla pohjoisella lautalla koska siihen ei oteta kuin paikallisia autoja. Polkupyörällä pääsevät kaikki. Yhdistelmälle se on liian pienikin, linjurista puhumattakaan. Jos katsot mun karttaa 10.11 klo 16.22 kirjoituksessa niin voit tarkastaa asiaa.

@timppa

SILMUNEN HANNU 13.11.2012 19:26

No ei kyllä muistikuviin jäänyt mitään, mitä olisi ovinut oikein rantapromenadiksi kutsua, eikä varsinkaan hienoja ranta-eikä muitakaan hotelleja! Että kehitystä on tainnut tulla ihan juuri.

Lähinnä mieleen jäi hyvin epämääräinen ranta ja melko "itäisen" eksoottinen meininki, nukkuvierua ja kulahtanutta. Mahtaako leirintäalueellakin olla uudet huoltotilat, silloin tosi alkeellinen valkoiseksi maalattu pieni betonipömpeli...?

Mutta jännää se oli, varmaan jännempää kuin nyt, jos kaikki on pantu putsplankkiin.

Ainahan kehityksen myötä katoaa samalla jotain, mikä ei enää palaa..aika entinen...vaan kaipaako sitä kukaan muu kuin joku hullu eksotiikan etsijä...:)

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 13.11.2012 20:16

Kämppärin huoltotila on sitten entisellään. Hotellit on oikein nätisti korjattu, vanhaan malliin. Ei ole pilalla kaupunki,ei. Tuolla ylempänä on mulla kuvia Picasassa. Mua jäi kaupunki vaivaamaan silloin kun tätä ketjua aloiteltiin, lopulta sinne pääsin kun varasin laivan sieltä Ystadiin.

Ystadin paatilla on loistava aikataulu, laiva kulkee silloin kun nukutaan ja on seiskalta Ystadissa. Siitä muuten ajaa vanha Pomerania vuoroon Wafelin kanssa. Mieluusti olisin Pomeranialla kyydin ottanut, mutta meille sattui Wafel. Kelpo laiva, mutta muisteluja olisi tuolla vanhuksella ollut enemmän.

@timppa

ALAVIUHKOLA MARKKU 13.11.2012 22:23

Lautta oli tuo tien 93 lautta, Karsiborska-Pomorska. Molemmilla meillä oli h-autot Pösö 308 ja Mersu 200, joissa vaunut perässä. Ei pienintäkään vihjettä siitä, että emme olisi tervetulleita. Bussit olivat sellaisia MB Sprinterin kokoisia.

HAAPANEN TIMO 14.11.2012 17:29

Juu, siihen lauttaan menee rekatkin ja turistit myös. Pohjoisin lautta on paikallisille henkilöautoille.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.