Matkailuautolla alas etelään ?
JÄRVINEN MATTI
04.09.2016 07:55
Tämmöisen reitin kuukkeli antoi ja jos matkaan käyttää n.10 pv. mitä mieltä ?
Tallinna - Riga - Kaunas - Warsova - Dresden - Heidelber - Lyon - Montpellier - Barcelona - Valencia jne. alas rannikolle.
Olisko reitti sopiva enskertalaiselle. Ja kun tarkoitus olisi ajaa vain alas ja viettää siellä aikaa 2-3 kk.
Matti
HAAPANEN TIMO
04.09.2016 10:02
Puolaan annan pari ehdotusta omien kokemusten perusteella.
Lomzan kautta on uudet hyvät tiet:
https://goo.gl/maps/6rVcCeDpkqm
Ja Varsovasta lännen suuntaan uusi maksuton motari:
https://goo.gl/maps/LKdk7nFSkvx
@timppa
JANHONEN MATTI
04.09.2016 10:37
Näinkin sen voi Varsovasta eteenpäin ajaa.
Varsova - Berliiniin eteläinen kehätie, josta E51 -tietä "alas" kohti Nurnbergia ja siitä edelleen Heibronn - Karlsruhe - Mulhouse jne.
Kaikki kaupungit ohitetaan ohitusteitä pitkin.
Näin ajaen matka on hieman pidempi, mutta tiet on parempia.
E51 -tie Berliinin kehältä Nurnbergiin on lähes koko matkan vanhan DDR:n aluetta ja tiet on Saksan yhdistämisrahoilla pantu tosi hyvään kuntoon.
Tiellä E51 on rekkoja vähemmän kun vaikka 7-tiellä Hampuri-Fussen
(Tämä niille tiedoksi jotka on menossa Munchen - Innsbruckin suuntaan)
HAAPANEN TIMO
04.09.2016 11:23
Poznanin kautta Berliiniin vievä motari on maksullinen. Wroclawin kautta Saksaan vievä on aivan uusi ilmainen motari.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 4.9.2016 klo 11:25:30
Voiko tästä tie paremmaksi tulla
https://goo.gl/maps/4KHF7u1fiXF2
JÄRVINEN MATTI
04.09.2016 14:10
Kiitos hyvistä vinkeistä, tästä se reitti alkaa muotoutua.
ALASMAA MATTI
06.09.2016 08:30
Edellispäivänä tultiin Varsovasta Berliiniin, matkalla neljä maksupistettä yhteensä 16,56€
HAAPANEN TIMO
06.09.2016 08:47
Jaaha, morjens Matti! Tien päällä jo. Nähtäillään myöhemmin siellä sitten.
@timppa
ALASMAA MATTI
06.09.2016 09:16
Korjaus vielä tuohon Varsova Berliini välin ajoon, poikkesimme motarilta Swieboziniin katsomaan sitä puolalaisten väittämää maailman korkeinta jeesuspatsasta. Swiebozinista tietä 92 Franfurt Oderiin. En tiedä olisiko moottoritiellä Swiebozinin jälkeen vielä maksupistettä.
HYTTILÄ ESKO
06.09.2016 20:23
"""Poznanin kautta Berliiniin vievä motari on maksullinen. Wroclawin kautta Saksaan vievä on aivan uusi ilmainen motari."""""
Kyllä tuo ainakin ylöspäin maksoi kun Walbrychista Varsovaan tulin kesä/heinä vaihteessa.
JANHONEN MATTI
06.09.2016 20:39
Siltä se näyttää myös tuolla Puolan tietullisivuilla, mutta en viitsinyt asiaan reagoida.
HAAPANEN TIMO
06.09.2016 20:49
Sulla on Esko yli 3500 kg:n vehkeet. Puhutaanko nyt siitä että Poxi piippaa vai onko siellä jo nykyään manuaalikoppeja alle 3500 kg:n autoille?
Näillä kahdella maksutavallahan ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Poximies joutuu maksamaan myös manuaalikopilla, mutta alle 3500 kg:n laitteilla ei tarvita poxia eikä maksullisia teitä ole niin taajassa.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2016 klo 20:53:15
Viimeksi kun ajoin ko. tietä olinkin menossa aika lähelle Wałbrzychia, menin Jelenia Góraan. Silloin maksuja ei ollut, mutta Puolassa tapahtuu teiden teossa kovalla vauhdilla.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2016 klo 23:24:16
Alasmaan Matille. Świebodzin jälkeen on vielä neljä maksupistettä ennen Saksan rajaa.
https://www.autostrada-a2.pl/
Ja A4 tielle tullaan S8 tietä Varovasta ajaessa Wrocławin kohdalta. Wrocławista Saksaan A4 taitaa olla maksullinen nykyisin.
Onko S8 tiellä maksukoppeja alle 3500 kg:n autoille?
KOSKINEN JANI
07.09.2016 08:40
Heinäkuussa ajettiin Varsovan ohi ensin A2:sta kehätielle 50 asti ja siitä siirryttiin 8-tielle ja ajettin sen motariosuus lähes kokonaan ja jatkettiin vielä kaksikaistaistakin. Mitään maksuja siellä ei ollut ja tie on hyvässä kunnossa.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2016 klo 08:49:03
Karttoja kun katsoin niin A2:n maksullisuus alkaa vasta Lodzin kohdalta länteen, eli sinne asti kannattaisi ajaa sitä pitkin. A1 on joidenkin karttojen mukaan jo valmis niin että siitä pääsee 8-tielle. Onko näin?
NYYSSÖNEN KAJ
07.09.2016 10:02
Minä istun mielummin porealtaassa oluttölkki kädessa saunoen. Via Baltican ohitus yhden ruokailun taktiikalla. Saunassa saatan käydä ohituksen aikana useamman kerran.
HKI ---> Trave Rutu-hinnalla on ihan YES!
JANHONEN MATTI
07.09.2016 10:03
Tästä kun katsotte niin ei tarvitse arvuutella.
Hyviä karttoja, jopa interaktiivisia asiasta.
http://www.viatoll.pl/en/trucks/news
Ja kun on viralliset sivut niin luulisi niiden oleva ajan tasalla.
HAAPANEN TIMO
07.09.2016 10:21
Kyllä, maksut alkavat Łódźin kohdalta sitä voi kurvata alas S8 tielle. A1 tiestä en tiedä, en ole sitä ajanut, mutta syksyllä -13 näytti A2 tien ja S8 tien välillä tältä:
https://goo.gl/maps/rHnaFdxbDsn
Katunäkymästä pääsee nykyään pois vasemman yläkulman nuolella.
Tie S8 alkaa jo Varsovan pohjoispuolelta ja on motaria 7- tieltä Varsovan luoteispuolelta asti Piotrków Trybunalskiin. Piotrków Trybunalskista pohjoiseen A1 on kunnossa ainakin puoliväliin A8 tielle mennessä
https://goo.gl/maps/ne34MChtV7H2
Ja kyllä S8 tielle on tehty tullipisteet, näkyvät kartassa keskellä
https://goo.gl/maps/kcxEximc8kS2
Niinhän se tietysti menee että yksityisellä rahalla tehdyt tiet tulevat maksullisiksi aika pian valmistumisen jälkeen.
Tässä kartta valtion teiden ( GDDKiA )ylläpitämistä tieosuuksista.
https://www.viatoll.pl/en/trucks/map
Nämä koskevat yli 3,5 tonnin autoja sekä yhdistelmiä. Autoja kuvataan ja maksu menee automaattisesti, eikä maksupisteissä aina ole mitään portteja
Tässä yksitysten rahoittamat tiet joissa ajetaan maksuporteista.
A1-tie - www.autostradaa1.pl
A2-tie - http://autostrada-a2.pl/
A4-tie - www.autostrada-a4.pl
Luultavasti A8 liittyy piakkoin tai on jo liittynyt tuohon joukkoon. Nettisivujen päivitys on Puolassa melko satunnaista.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2016 klo 10:23:56
Jaaha, Matti J ehti virheelisillä tiedoilla sinne väliin kun hitaasti kirjoitin. No mun jutustani asia selviää.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2016 klo 10:54:43
Interaktiivinenkään ei taida ole ajan tasalla
http://213.25.68.37/TollOverviewMap/default.aspx?lang=en
Harmaa: Maksullinen joka ei kuulu Via tolliin. Alle 3,5 tonnin laitteille.
Keltainen: Manuaalinen Toll Collection System (jossa Via toll kaistat) Alle sekä yli 3,5 t
Sininen: Sähköinen Toll Collection System Via toll. Yli 3,5 tonnin laitteille.
KOSKINEN JANI
07.09.2016 10:48
Me ei muuten ajettukaan juuri tuosta kohtaa missä Timon kuvassa on maksukopit, sekoiltiin vähän opasteiden kanssa ja ajettiin vanhaa kasia belchatowin ja wielunin kautta ja sieltä löydettiinkin oikein hyvä ruokapaikka :D Ei näköjään enää kaikkea muista kun on muutama viikko jo kulunut :o
Mutta virallisen sivun mukaan tuolla ei olisi alle 3500 kiloisille maksuja:
http://www.viatoll.pl/en/cars-manual-toll/map/manual-toll-collection
Totuus voi olla toinen...
KOSKINEN JANI
07.09.2016 10:50
https://en.wikipedia.org/wiki/A1_autostrada_%28Poland%29
Tuolta löytyi tieto että A1 on valmis A2 ja 8 teiden välillä.
HAAPANEN TIMO
07.09.2016 10:57
No juu, hyvä tieto. Taitaa kuukausi olla maximi tiedonjaossa Puolan teiden osalta. Nopeaa rakentamista ja hidasta nettisivujen päivitystä.
@timppa
JANHONEN MATTI
07.09.2016 11:27
On tämä hienoa kun Puolan tietullin virallisia sivuja täällä oiotaan ja tulkitaan.
HAAPANEN TIMO
07.09.2016 13:03
Kumpaa sinä nyt väität? Sitä että S8 on maksullinen alle 3,5 tonnin vehkeille, vai sitä että se ei ole?
Tämän virallisen kartan mukaan se ei ole:
http://213.25.68.37/TollOverviewMap/default.aspx?lang=en&AspxAutoDetectCookieSupport=1
Ja uudelleen mitä siellä lukee:
Harmaa: Maksullinen joka ei kuulu Via tolliin. Alle 3,5 tonnin laitteille.
Keltainen: Manuaalinen Toll Collection System (jossa Via toll kaistat) Alle sekä yli 3,5 t
Sininen: Sähköinen Toll Collection System Via toll. Yli 3,5 tonnin laitteille.
Kartta selkenee jonkun verran kun klikkaa Distribution Point kohdan pois. Ne ovat joko huoltoasemia joilla saa poxiin ladattua rahaa tai ehkä myös koko poxin tai sitten tietullijaksoja.
Jos sivuilla on 2012 tietoa ei se ole ajan tasalla.
@timppa
JANHONEN MATTI
07.09.2016 14:35
Ootteko työ lukutaitoisia lainkaan?
Minä en väitä mitään.
Nostan esiin vain Puolan viralliset tietullisivut ja sanon, että katsokaa tuosta.
Vastuu siitä, onko sivujen tieto oikeaa vai väärää on luonnollisesti sivujen ylläpitäjällä.
Lukijan vastuulla taas on sen ymmärtämien mitä sivuilla lukee.
KOSKINEN JANI
07.09.2016 14:43
Onkos Matilla lukutaitoa siellä virallisella sivulla vai miksi tyrkytät tuota yli 3500 kiloisten sivua?
Käyttäjän lisäys viestiin 7.9.2016 klo 14:47:58
Korjaan, meni linkit sekaisin. Olikin jonkun muun linkki se.
JANHONEN MATTI
07.09.2016 15:02
Tämän ketjun avaaja ei puhunut ajoneuvonsa kokonaismassasta mitään.
NYYSSÖNEN KAJ
07.09.2016 20:13
Miksi menette sinne kun sen voi halvemmalla kiertää yli 3,5 tonnisilla. Istumalla porealtaassa.