- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- MItä maksaa kuukausi Euroopassa? Minulle tämän verran.
MItä maksaa kuukausi Euroopassa? Minulle tämän verran.
Ei itse asiassa hirveän paljoa matkan pituuteen nähden.
http://hapinmatkat.blogspot.com/2016/07/105-halvalla-paasin.html
AP
Jaa a.
Itse lasken kuukauden matkan kolmen tonnin mukaan.
Matti Janhonen, jos lasketaan mukaan kaikki sen muu, mitä ostin: tuliaiset, ruoka ja juomat kaupoista, jne. varmaan summa suurenee hieman, mutta ei varmaan nouse kovinkaan paljoa. Elin kuitenkin sellaista normaalia hieman vaatimattomampaa elämää, paitsi silloin, kuin söi jossain.
Kolmella tonnilla kuukaudessa olisin elkänyt herroiksi!
AP
Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2016 klo 21:55:52 elkänyt = elänyt
Kyllä matkailu Euroopassa ja etenkin entisissä itäblokin maissa on edullista. Ei näillä hoitoalan palkoilla olisi varaa matkustella kuukautta kotoisessa Suomessa. Edulliset vartioidut leirintäalueet, itse valmistetut maukkaat ateriat halpahintaisista tarvikkeista ym. mahdollistavat jälleen meidänkin kuukauden loman rattaiden päällä.
Kukin laskee tavallaan. Minä selviän vaimon kanssa aika hyvin 100€ päivässä kahdelta 199 päivän matkalla.
Meillä laskenta on yksinkertaista matkan kuluja on kaikki se raha joka nostetaan tililtä tai ollut taskussa lähtiessä koko matkan aikana.
Tuohon 100€ päivä mahtuu kaikenlaista esim. 26 lentolippua 30 päivää hotellissa.
Kotimaassa mennyt kiinteistövero eikä muut verotkaan ole mukana laskuissa. eikä vesi- ja sähkölaskut.
Minä omakotitalossa asuvana lasken myös pois jäävät kustannukset. Talon lämmitys pienelle, vesilasku ja veden lämmitys loppuu, paperiset lehdet poikki, siviiliautot seisontaan niin matka-auton käyttö ei sinä aikana kuluja nosta.
Suurimpana menoeränä siirtyy ruokalasku matkalitteralle. Naftan osuus pienenee matkan ajan pidentyessä. Luulisin kaikille 10 000- 11 000 km:n riittävän etelän matkaan vaikka olisi siellä pidempääkin.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2016 klo 16:03:36 Pois jää tietenkin myös siviiliautojen pensa ja naftalaskut.
Meillä polttoaine, lautat, ruoka,majoitus ja kaasu maksoi seuraavasti:
v2014-15 4518€ 80vrk eli 56,50€/vrk v2013-14 4908€ 90vrk eli 54,50€/vrk
Matkassa oli kaksi henkeä ja matkat tehtiin talvella marras ja helmikuussa.
Lisätietoa: https://picasaweb.google.com/laineet/MuuLi20142015#6110503384944202146
Käyttäjän lisäys viestiin 5.9.2016 klo 10:38:17 uusi lisätietolinkki: https://goo.gl/photos/qm6DCkYt4NweUnit6
Kustannusten vertaaminen on vaikeaa, ja vain suuntaa antavaa syystä, että yhteismitalliset tekijät eri matkoilla vaihtelee niin paljon. Ensimmäinen asia on jo matkustustyyli: onko kyseessä esim. kiertomatka vai siirtoajoa kohteeseen/kohteisiin, oleskelua x-päivää siellä ja sama takaisin.
Itse jaan matkan kulut kahteen osa-alueeseen. Ensimmäisen ryhmään ne kulut jotka ei muutu oleskeluajan pituudesta johtuen, kuten matkakulut, tiemaksut ja toiseen ryhmään ne kulut joihin vaikuttaa oleskeluajan pituus kuten ruokailut, aluemaksut jne.
Kotona säästyviä kuluja on matkan kustannuslaskentaan sotke ja auton kuluina huomioin vain polttoainekulut. Toki huomioin nämä kulut ja syntyvät säästöt muuten, mutta en sotke niitä matkasta aiheutuviin kustannuksiin.
Päiväkohtaiset kulut laskee tiettyyn kohteeseen suuntautuvalla matkalla sitä enemmän mitä pidempikestoinen matka on, koska matkan kiinteät kulut jakautuu useammalle päivälle.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2016 klo 20:19:36 Olen viime päivinä hahmotellut tulevan syksyn matkaa Espanjaan ja alustavasti näyttää siltä, että 60 päivän matkan kustannusarvio on tasoa 4100-4200 euroa, vähän siitä riippuen miten tuonne Eurooppaan menemme. Kyseessä ei ole mikään pirkka-matka.
Ellei Finnlinesille tule syksyksi special-hintoja halvempia hintoja, niin meille halvin reitti kulkee Lyypekkiin kulkee Naantali-Kapellskär-Helsingborg-Helsingör-Rödby-Puttgarden-Lyypekki.
No mutta miksei kotoa säästyviä voisi laskea mukaan kun puhutaan ehkä noin tuhannen euron kuukausisummasta. Se on iso raha matkakassaan.
Kyllä mun lakkaa raha täällä kulumasta kun lähden täältä reissuun. Kaikki kahvilla poikkeamiset, turhat pikkuostokset ovat poissa.
Jos laskee paljonko enemmän rahaa on kulunut reissun aikana verrattuna vastaavaan aikaan kotona ollaan lähellä totuutta. Kaikki kotiin tulleet laskut mukaan lukien.
@timppa
Itse lasken matkan kulubudjetin kulubudjettina ja säästyvät erät eri budjetilla (arvio). Netotus suoraan pääbudjetissa ei ole järjellistä puuhaa kun kaikille säästöerille ei ole vastaavaa menokohtaa matkabudjetissa.
Tällaisia eri ovat mm. -lehtien tilausmaksut poikki matkan ajan -vuotuisesta vesilaskusta pois n. 17 % (2 kk) -sähkön kulutuksen + siirtomaksun säästö -jätekeräys poikki 2 kk -peruslämmön lasku 10 astella (öljy) -kotimaisen ja ulkomaisen ruoan hintaero vaikka e/pv -henkilöautojen liikenteestä poisto, vakuutusmaksut ja verot jne. Kyllähän näistä vaikka kahden kuukauden ajalle laskettuna melkoinen säätö kertyy.
Kovin hienosyiseksi erittelyä ei kannata viedä, koska siitä tulee helposti "olisi mukava tietää" tietoa vailla sen kummempaa merkitystä. Itseasiassa jälkilaskenta on tulevia matkoja ajatelleen paljon hyödyllisempää puuhaa.
Eikös me sitten olla Euroopassa? Täällä kaikki menee mikä tuleekin, ainakin meillä, eihän täälläkään ilmaiseksi selviä. Ei olla koskaan laskettu NIIN tarkasti kuin yllä eräät on.
Keski- ja Etelä- Eurooppaan on tehty autoreissuja jo vuodesta 1972.ja aina on mennyt enemmän kuin ennakkoon budjetoitu. Indeksikorjattu Hki- Trave m/p - budjetti on ollut keskimäärin tonni per viikko euroja. Siitä lauttaan + lautalla on huvennut n. 1000 e / 2 hlöä. Ruotsin läpi ajo lopetettiin jo 80- luvulla, vaikka se lienee edelleen halvin tapa siirtyä Saksaan. Jokunen kerta on menty Puolan kautta, mutta ei sekään paljoa säästä, kun kaikki sillä reitillä oli niin halpaa.
Siihen aikaan, kun tehtiin rättärimatkoja mm. Moskovan kautta "Eurooppaan" tai Mustallemerelle/ päinvastoin, selvittiin paljon halvemmalla N- Liiton pimeän rahanvaihdon ansiosta. Kokemuksina ne reissut olivat unohtumattomia. Pari kertaa käytiin Leningradissa ennen matkaa vaihtamassa vanhoja farkkuja rupliin, jos tultiin jostain Istanbulista Odessaan ja sieltä takaisin Suomeen. Etelä N- Liitossa kun farkuilla ei ollut vaihtoarvoa.
Jottei tämä menisi kovin matkakertomuksen omaiseksi, niin Hyvää yötä ja mukavaa matkaa aloittajalle! Niin, ja paljon vararahastoa mukaan, koska yllätyksiä voi tulla.
Pitäisikö minun kertoa paljonko "tienaan" kun muutan etelään puoleksi vuodeksi?
En todellakaan. Kuten tässä keskustelusta huomaamme ei ole olemassa ytä okeata tapaa laskea mitä eläminen maksaa.
Voihan nähtävyys- huvitus- ja muuhöppämaksut jättää pois matkakuluista eväthän ne ole pakollisia kuluja.
Kyllähän se niin on, että vaikka nuo (nämä) kesän matkat ovat töissä olevalle melko maksimimittaisia eli 5-6 vk ja vaikkei auto nyt kaikkein kallein mahdollinen ole, on se suurin kustannus autoon liittyvä pääomakustannus.Toki vanhemmalla autolla tilanne muuttuu.
Näinhän se on. Jos on 70 000 euron auto ja sen kuoletusaika 20 vuotta jäännösarvon ollessa noilla, niin vuotuinen pääomakulu ilman korkoja on 3500 e/v. Jos käyttöpäiviä on 50 päivää vuodessa on auton pääomakulu ilman korkoja 70 euroa/käyttöpäivä.
Auton jäännösarvon ollessa 15 000 euroa käyttöpäiväkohtainen pääomakulu tippuu 55 euroon. Kun pääomakuluun lisätään auton muuttuvat kulut + muut matkasta aiheutuvat kulut päästään päiväkohtaiseen matkakuluun.
Ei tästä harrastuksesta mitään massojen harrastusta koskaan tule.
Ei omakotitalon tai kotona lapsia hoitavan vaimon aiheuttamien kustannusten ja kuoletusten laskelma ole paljon lohdullisempaa. On naurettavaa laskea, että käyttöpäivät jotenkin alentaisivat m- auton ( tai minkään muunkaan) omaisuuserän kustannuksia. Tuohon verrattuna viisas on hän, joka sanoo, " maksoin käteisellä 60 tonnia m- autostani ja nyt vain käytän sitä laskematta mitä maksaa". Maksettu ja unohdettu!
Tuollaisia laskelmia voi tehdä pilvin pimein. Tosiharrastajaa näillä sivuilla ne eivät kiinnosta. Hyvä harrastus on aina hintansa väärtti. Ja se harrastus ei ole silloin "m- auto" vaan "MATKAILU" - koko laajuudessaan, koko maailmassa. Sen arvon huomaa vanhemmilla päivillä, kun on harrastanut sitä KAIKILLE MAHDOLLSILLA välineillä, mukana myös m- auto.
Eerola ymmärrä nyt edes yksi asia päivässä oikein, äläkä kaiken aikaan äksyile jokaiselle ja joka suuntaan.
Katso mitä Heikkilän Tapani kirjoitti ja jota kirjoitusta kommentoin laskemalla 70 000 euroa maksavalle m-autoille, 50 matkapäivän esimerkkikäytöllä per vuosi päiväkohtaiset pääomakulut. Mikä siinä meni yli ymmärryksen?
Jos tässä joku on naurettavaa niin se, että leikitään niin rikasta, että harrastuksen kuluja ei saa edes laskea. Joidenkin fanaatikkojen mielestä kulujen laskeminen ja vallankin niistä kertominen on pahasta ja kuitenkin tiedetään, että suurin osa meistä karavaanareista on ihan tavallisia pulliaisia, suuri osa eläkeläisiä joiden on matkakulunsa laskettava ja rahan käyttönsä suunniteltava. Ainakin minun pitää laskea, vaikken vielä tähän mennessä ole kuudesta omistamastani m-autosta pääomakuluja joutunut maksamaan. Nyt saatan joutua maksumieheksi kun nykyinen auto "unohtui" pihaan liian pitkäksi aikaa.
Eiköhän tuo nykyinen ja jatkuvasti nouseva m-autojen 13 vuoden ja m-vaunujen 20 vuoden keski-ikä kerro omaa kieltään siitä miten varakasta porukkaa me karavaanarit olemme.
Kerroit Janhonen juuri sen, ettet ymmärrä muuta kuin omien teoreettisten laskelmiesi päälle. Elämä ei ole pelkkää m-auton vaihtoja "sopivasti ja kannattavasti". Voihan se joillekin ollakin sitäkin, mutta todellisuudessa elämä on "omien resurssien ja toiveiden yhdistämistä". Jos asian laajasti ymmärtää.
Rikkaudella ei ole merkitystä, mutta sillä, että pistää panoksensa siihen mistä todella pitää, on. On ihmisiä, jotka pienistä ansioistaan huolimatta ovat kolunneet koko maailman ja kokeneet kaikki mahdolliset elämykset.
Ihmisiä, jotka eivät reissaa vuodesta toiseen muutaman Euroopan maan rannoilla ja pitävät sen perusteella itseään "kokeneina". Eurooppa ei ole koko maailma eikä m- auto ole likikään mikään matkailuvälineiden huipentuma. Toki, joillekin se on "harrastuksen huipentuma" ja sitä -mekaanista rakkinetta- pitää vaalia Janhosen tapaan kustannustehokkaasti. Hui hirveetä!
Taas Eerola teki eerolat.
Käänsi käsillä olevan asian päälaelleen ja sitten alkoi peitellysti kehua mennyttä karavanariutaan. Niin sitä pitää.
voinhan minäkin kehua että olen käynyt useassa maanosassa bussilla.
Mitä maksaa tehdä jotain on se mitä tahansa. Niin minulla se on (on oikein tai väärin) ne kustannukset jotka muodostuu sen matkan matkakustannukset ja kaikki raha joka kuluu matkalla ollessa.
Minä en mitenkään ota huomioon millään lailla mitä kuluja on tai jää pois kun en ole kotona. Niillä hämärretään matkaan kulutettujen rahan määrää. Viime matkalla varkaat skimmas luottokortit ja vei tilitä n. 3000€ ne ovat matkan kustannuksiisa tosin vain 320€ koska vasta matkan jälkeen pankki palautti rahat. Muilta osin oli kuitenkin vain pankin kanssa käytyjä tilitapahtumia jotka eivät suoraan vaikuttaneet matkaan, paitsi kortien mitätöinti.
Liitteenä: 10 vuotena tehdyt Iberian matkat jotka kaikki on tehty niin että Itämeri on ylitetty laivalla. Exel ja jpeg kuvana.
Ihan mielenkiintoinen yhteenveto ja kun on noinkin pitkältä ajalta niin jopa pieni käyttäytymismuutoksia matkan aikana voi lukea kustannusten kautta.
Muuten en sano mitään, koska kukin tavallaan ja lähden siitä, että toisten matkojen arvosteluun saa ottaa osaa vain ne, jotka ottaa osaa matkan kustannuksiin.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.7.2016 klo 12:13:20 Jostain kumman syystä tämän harrastuksen hintakeskustelu oikein hinnoin on jäänyt lähinnä KAJ:n ja minun väliseksi.
Ihan kun pelättäisiin avaamasta keskustelua siitä mitä tämä harrastus todella maksaa ja onpa joukossa joitakin joiden mielestä asia on tabu josta ei ole sopivaa edes puhua. Mitä tällä yritetään todistella vai pidetäänkö vain yllä vanhaa myyttiä joka lähtee siitä, että kaikki karavaanarit on niin rikkaita, että on rahvaanomaista puhua rahasta.
Ja kuitenkin nähdään, että kun maan talous notkahtaa niin samalla notkahtaa aina myös ajoneuvokauppa ja myös SF-Caravanin jäsenkehitys.
Olen joskus pähkäillyt, että minkähän hinnan suomalaiset karavaanarit ovat joutuneet ja joutuvat edelleen maksamaan tästä "rikkaan näyttelemisestä" niin ajoneuvoja kun niiden varusteita ja palveluja koskien. Tämä Suomi-lisä suhteessa Keski-Euroopan hintoihin on kiistatta olemassa, eikä se muodostus vain rahdista ja alviprosentin erosta.
Eihän asiasta kannata kinata, eikä voikaan kun jokainen matka on niin erilainen. Aloittajan tarkoitus oli ilmeisesti vain saada vertailu lukuja mitä muilla maksaa ko. matkat. Meillä (2 henk.) on viimeaikoina budjetoitu länsi-Euroopassa 150€ / pv ja itä- Euroopassa 120€/pv. Yövytään aina leirintäalueilla ja syödään enimmäkseen ulkona. Lisäksi tulee kulloisenkin reitin laivaliput. ( Trave. / Tallinna / Tukholma ) Budjetti sisältää kaikki matkan kulut, ruoka, polttoaine, yöpyminen ja kaikki muu.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.7.2016 klo 11:55:24 Niin ja me ajetaan paljon ja ollaan paikallaa 1-2 yötä joskus harvoin 3, eli polttoaine kulu on sen mukainen.
Moro!
Pitäähän kustannuksista jokin kuva olla että pääsee asiallisesti takaisin kotio. Mutta suurimmalle osalle tämä karavaanarius on harrastus ja hyvän harrastuksen tunnusmerkki on se että se vie kaiken ajan ja rahan... Joku rakentaa autotalliinsa 100 000 eurolla pienoisrautatien ja on tyytyväinen, joku rakentaa ralliauton ja pistää sen peenpäreiksi jollain soratienpätkällä. Joku kittaa sen suoraan kurkusta alas ja joku polttaa sen ajamalla ympäri Eurooppaa asumalla pienessä kopissa.
Jokainen on tapansa valinnut ja häntä voi muut arvostella ymmärtämättä asiaa. Itse olen ollut karavaanari, veneilijä, karavaanari ja siinä sivussa paljon muuta. Pääasia on että uutta on saanut ja saa kokea, nähdä ja oppia koko ajan. Sen mukaan on menty mihin milloinkin on rahkeet riittäneet.
Nyt ollaan vaimon kanssa mietitty pitäisikö vaihtaa vanha hinaajan rohjakkeemme purjeveneeseen ja opetella purjehtimaan, vaikka eräs sailori varoittelikin että purjehtiminen se vasta on maailman kallein tapa matkustaa ilmaiseksi...
Chinon:ssa, Loiren laaksossa ,
Peukutus Soiniselle. T.@ri
Halvin reitti
Ei ole halvinta mennä Ruotsin kautta lautoilla Saksaan. Paljon halvempaa on ylittää Suomenlahti Hangosta Paldiskiin ja jatkaa sieltä suoraan Keilan kautta etelään. Varsovaan on sitten 1000 kilometriä ja koko matka hyvää teitä. Lycka till. Timo
Laskin tuossa ajankuluksi, että itselle halvin reitti Hampuriin kulkee Ruotsin kautta reittiä Naantali - Kapellskär - Varberg - Grenö - Hampuri. Halvin mahdollinen hinta 268 e/suunta.
Noilla reissuilla en ole koskaan laskenu hintaa. Hermot menee vähemmälläki Suhteellisen kalliin auton ostimma, ja parikkolomekymmentä päivää se rullaa vuuessa. Mitä sitten niillä reissuilla menee rahaa, en ole laskenu, mutta näkyy kuunlopussa tiiotteessa olevan otto pistäyny kylässä. Olen joskus sanonut, että jos minä sen oton kanssa satun joskus samale tontille yhtäaikaa, niin lyön heti, ja lupaa kysymättä. Se saakelin koijari on kymmenet vuuet nuohonnu mejän pankkitiliä. Niinettä tuo autoilu on ollu, ja on pirun kallista puuhaa. Ei vaikuta tehhä arkkua sentakia, että laittaisi siihen rahalokeron jäljelle jääville ööreille, tai mikä se rahayksikkö sillon lie, kun noutaja alakaa kyseleen, jotta tiputappa kinttaat, lähemmä kulukeen. Sattaa joutua ostaan tuonelan matkalipun velaksi. Toivopoika
Minulle tottumus on toinen luonto. Kun aikanaan tuli noita budjetteja laadittua niin aika helposti nuo luvut excelille syöttää. Ja kun on kerran syöttänyt niin monesti kustannuslaskenta on vain päivitystä.
Mutta en minä sen vuoksi laske, että rahaa arkkuun jäisi vaan sen vuoksi ettei viimeinen matka mene perikunnan piikkiin.
Sitä paitsi oletan, että perilliseni ottaisi rahat pois kääreliinoista ja jättäisivät nimelleni kirjoitetun shekin tilalle.
Pyykkösen Anteroa aloittama keskustelu ”Mitä maksaa kuukausi Euroopassa” oli hyvä avaus, koska on paljon ensimmäistä Euroopan matkaa suunnittelevia ja kokemuspohjainen tieto matkabudjettia suunniteltaessa on mielestäni erittäin tervetullutta. Keskustelu palstalla meni mielestämme välillä saivarteluksi, mutta se siitä. Ajattelimme kuitenkin laittaa tuoretta tietoa kuluista, jos siitä olisi apua matkaa suunniteltaessa. Palasimme pari viikkoa sitten kuukauden matkalta Eurooppaan. Reitti oli karkeasti seuraava: Laivalla Helsingistä Travemyndeen, Saksa-Tsekki-Itävalta-Slovakia-Puola-Liettua-Latvia-Viro ja lautalla Tallinnasta Helsinkiin. Yövyimme hyvin monentasoisilla, matkalle sattuneilla leirintäalueilla. Matkasta reilu kolme viikkoa vietimme Saksassa ja Itävallassa. Pidimme kuluista suht’koht’ tarkkaa kirjanpitoa matkan aikana, joten ajattelimme pistää mahdollisesti matkaa suunnitteleville tietoa kuluista, joita kertyi matkan aikana. Meitä oli reissulla kaksi henkilöä. Kokonaiskulut matkalta olivat 2830 €, jakautuen seuraavasti: Matkaliput ( laivaliput ja tietullit ) 770 €, kaikki ruoka- ja juomakulut ( kauppa ja baari ) 540 €, polttoaineet 470 €, leirintäalue 690 €, pääsymaksut ( esim. hissiliput ) ja muut sekalaiset esim. kartat 360 €.
Hyviä loppukesän reissuja Anne ja Jukka Pyykönen
On hyvä kun näitä todellisia kirjanpitoon perustuvia kustannuslaskelmia tuodaan esiin kuten Jukka tässä tekee. Varsin kohtuullisin kustannuksin Jukan kattilakunta on selvinnyt.
Usein täällä esitetyt luvut on "mutuilut" on tasoa. Jostain syystä monilla on suuri halu "unohtaa" osa syntyneistä kuluista.
Jukan laskelmaan vaikuttaa kokonaishintaa alentavasti: -ajettu kilometrimäärä n. 3600-4000 km ja polttoaineen nykyinen hintataso eri maissa -kuljettu Saksan väliä vain yhteen suuntaan -kohdemaista suuri osa tai oikeastaan kaikki sellaisia joiden hintataso karavaanarimatkailua ajatellen on halvempi kun Suomen.
Toivolle sanoisin että kyllä köyhän on pidettävä kirjaa kuluista, ettei otto voita panoa. Ja Matille: perintörahoillahan tässä mennään. Jukalla on saman sorttinen kirjanpito kuin meilläkin, ja tässä meidän kulut kolmen viikon matkalta,2 henk. Saksa / Sveitsi / Pohjois-Italia Lautta Hki-Trave-Hki : 1300€ (ruokailuineen) Ruokailut maissa, lähes aina ravintolassa: 760€ Leirintä, aina leirintäalueilla: 570€ ( 18 yötä)( joista 6 Sveitsissä, oli kallista) Polttoaine: 510€ ( 3600 km ) Kaikki muut kulut: 640€ ( mm. Bernina Express, 160€) Eli yhteensä n. 3800€
Kari
Kari on laittanut ja aivan oikein myös laivalla tapahtuneet ruokailut matkakuluihin
Finnlinesin meno/paluu ruokailukulut kahdelta on 260 euroa jolloin sanonta "on sitä syötävä kotonakin" ei sovellu tähän.
Laivahinnoilla syöden kuukauden ruokailukulut olisi tasoa 3000 e/kk kun kotona kahden hengen ruokamenot on tasoa 4-500 e/kk.
Jos pitää budjetti laskea noin tarkalle, kuten täällä pähkäillään. On mielenterveyden kannalta parempi pysyä kotona.
Päinvastoin. Budjetti on ennakointia ja antaa suuntaviivat mitä tuleman pitää. Se miten budjetti toteutuu on sitten kokonaan toinen juttu. Ja kyllä minusta on mukava tietää jo etukäteen minkälainen "lasku" reissusta on tulossa. Tietenkin kukin tyylillään, mutta näin me olemme tehneet jo n.40 vuotta, alkuvuosina varsinkin kun mentiin sattuneista syistä paljon niukemmalla "budjetilla".
Monet joutuvat laskemaan jo kotimaan reissujakin tarkempaan. Pitkät ulkomaanreissut ja vallankin jos niitä tekee kaksi vuodessa kustantaa 3000-7000 euroa verotettua rahaa vuodessa ilman pääomamenoja ja ainakin minun on jo tuon kokoluokan rahasummia laskettava.
Ei kaikki karavaanarit suinkaan ole rikkaita, ja jos onkin niin ei fiksut rikasta leiki tai sillä leveile.
Mistä tuo töksäyttely tänne on pesiytynyt lähes kun joka asiassa sanotaan silloin kun toinen ei toimi oman mielen mukaan " sitten on parempi pysyä kotona". Olisko parempi kuitenkin toivottaa hyvää matkaa.
On syytä hyväksyä se tosiasia. että me ihmiset olemme erilaisia, varallisuusasema ja elämäntilanne on erilainen ja myös tavat ja tapa elää on erilainen.
Kyllä minä osaan sanoa matkan kustannukset heti kun tiedän pitkäänkö olen reissussa ja paljonko tulee kilometrejä. Se on päiväkulutus x€ + naftat ja laivaliput. Päiväkulutus on pysynyt melko samana muutamia vuosia.
Matkan lopullinen merkitys pankkitiliin selviää kuitenkin vasta tiliotteesta matkan jälkeen. Esim. eläke tulee vaikka mitä tekisi ja on melko iso summa mitä kotimaassa jää matkan aikana käyttämättä.
@timppa
Parempi on toivottaa vain hyvää matkaa juu. Vanha sanonta: kukin taaplaa tyylillään pitänee tässäkin asiassa paikkansa. Syy näkyvissä olevaan kirjoitukseni kellonaikaan ei ole yöpäivystäminen tai, että olisin kännissä, mutta olen tällä hetkellä Sudbury'ssä Kanadadassa.
pikkueero
Matin ja Timon kanssa samoilla linjoilla. Ja budjetti on aina eri kuin toteutuma. Toivolle sanoisin että ei mene hermo kun tietää jo lähtiessä kuinka kalliille matkalle on lähtenyt. Meillä näitä budjetti matkoja tehdään kunnes lääkärit kieltää. Mutta kuten sanoin niin kukin tyylillään, ei ole yhtä oikeaa tapaa.
Tuolla toisessa osiossa puhutaan matka-autojen verosta.
Mulle käy niin että pidemmälle matkalle lähtiessä verossakin tulee säästöä kun paku ja henkilöauto ovat seisonnassa matkan ajan. Niiden yhteenlaskettu vero on suurempi kuin matka-auton vero.
@timppa
Eikös nykyhengen mukaista ole panna seisova kalusto jonkun yhteisöpalvelun kautta vuokralle. Onkos tätä kukaan harkinnut?
Itse säästän enemmän, kun ei ole pakua eikä henkilöautoa lainkaan. Polkupyöriä ei kannata laittaa seisontaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.