Itävallan tiet

KESKIKALLIO PENTTI 26.04.2016 23:22

Matka Saksan ja Itävallan kautta Italiaan. Onko joku ajanut Mittenwaldin kautta Insbruckiin ja vanhaa solanpohjalla kulkevaa tietä Brenneriin. Onko teillä lupa ajaa 4 tn matkailuautolla ja onko tunneleita. Olen kuullut, että Insbruck-Brenner välillä olisi mahdollisesti rajoitus yli 3,5 tn painoisille autoille.

tiedoista kiittäen

SILMUNEN HANNU 26.04.2016 23:32

Ollaan tuolta Mittenwaldin kautta ajettu, enkä muista siinä muuta kuin kovin jyrkkä lyhyt pätkä juuri ennen A12-tielle saapumista.

Sitä vanhaa solanpohjaa Innsbuckista Brenneroon ei ainakaan asuntovaunulla saa ajaa, nimimerkillä sakot asiasta vuonna 1997 saanut, silloinen vaunuilija, nykyinen autoilija.

Sitä päätietä tuota samaista väliä käyttää nimenomaan myös raskas liikenne ja se yksi helpoimmista teistä ylittää Alpit. Eli ei sillä isolla tiellä ole painorajoituksia, mutta vanhalla solatiellä saattaa olla vaunujen lisäksi painorajoitus.

t.Kaarina

KESKIKALLIO PENTTI 26.04.2016 23:52

Siitä vanhasta tiestä oli nimenomaan kyse. Itävallassa joutuu moottoriteille hankkimaan go boxin yli 3,5 tn painoisille matkailuautoille, eikä kantsisi hankkia yhden reissun takia laitetta, kun ei tiedä tuleeko enää ajeltua sielläpäin.

SILMUNEN HANNU 27.04.2016 00:33

Ok.Kiinnostuin asiasta ja löysin tämmöisen sivun ja kyllä siinä kerrotaan, että se on kielletty yli 3,5 tonnisilta!

https://de.wikipedia.org/wiki/Brennerstraße

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 27.4.2016 klo 02:04:24 Vaikkakin se kielletty LKW ab 3,5t tarkoittaa rekkaa ja kuorma-autoa, mutta mahtaakohan tässä tapauksessa tarkoittaa kaikkia yli 3,5 tonnisia?

SILMUNEN HANNU 27.04.2016 00:46

Mutta maksuton vaihtoehto voisi olla tuo Reschenpassin kautta ajo, hienot maisemat ja Italian puolella vastaan tulee mm. järvi, mistä pilkistää kirkontorni....

https://en.wikipedia.org/wiki/Reschen_Pass

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 27.4.2016 klo 00:48:15 Vaikka näyttää kulkevan A12 pitkin, kulkee maksuton tie siitä sen vierestä!

JANHONEN MATTI 27.04.2016 16:36

Go-box taitaa kustantaa edelleen 5 euron luokkaa. Sen rahan perässä ei kannatta pitkää lenkkiä tehdä.

Mitä vanhaan tiehen tulee niin joskus se on ihan mukava ajaa,

KESKIKALLIO PENTTI 02.05.2016 21:57

Kiitokset tiedoista Kaarinalle ja Matille.

KERÄNEN KAUKO 03.05.2016 08:24

Go-box on tosi helppo. Ajat huoltoasemalle vaikka siinä Saksan puolella olevalle Shellille. Otat passin ja auton paperit mukaan. Siellä myyjä lataa boxiin haluamasi raha määrän. Antaa laitteen sinulle ja Suomen kieliset ohjeet. Laitat kiinnitystarran lasiin ja Boxin siihen. Koekäytät että se piippaa. Jos ei niin takas. Kassalle, mutta aina mulla on toiminut hienosti. Kun palaat sitten mitä kautta tahansa. Menet jollekin huoltikselle. Viet boxin kassalle. Siellä laite koneneeseen. Katsovat paljonko euroja sisällä. Antavat rahat käteen ja kuitin että olet palauttanut laitteen. Eli ei sen tarvi takia alkaa kiertelemään pikkuteitä, jos haluaa matkata nopeasti. Tunneleihin ei tarvi jonotella kassoille. Siellä on Go-portti josta vaan ajelee ja kuuluu vain piip ja taas meni muutama euro.

HAAPANEN TIMO 03.05.2016 09:31

Parisen viikkoa sitten ajoin Itävallan halki kaakkois- luode suunnan. Jälleen kerran olisi pitänyt pysyä enemmän pois motareilta, tunneleissa ei paljoa maisemia ole.

Sinne vaan serpoa kiertämään vanhemmille teille niin jopa muuttuu tilanne. Nüvicam näyttää paljonko tulee lisää aikaa ja matkaa jos lähtee kierrolle, eikä tietysti koko ajan tarvitse maksuttomilla olla jos on vignetin ostanut

Keveämmälläkään autollakaan maksu ei jää siihen kymmenen päivän( 8,5€) vignettiin vaan tunnelimaksuja tulee lisäksi.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2016 klo 09:36:52 Kuvan esimerkissä puhutaan n.350 km:n matkasta ja lisäkilometrejä tulee vain 13, aika lisääntyy 1,5 tuntia, mutta onko vaanarilla kiire.

KERÄNEN KAUKO 03.05.2016 12:33

Toki on Itävallassakin katsomista. Mutta jos meinaa jättää maan väliin ja keskittyä esim Italiaan ja aika on rajallinen. Silloin ostan luvat motarille.

HAAPANEN TIMO 03.05.2016 12:51

Näinhän se menee. Tarkoitin vain yleisesti että pitäisi, mutta täytyyhän sitä jotain väliinkin joskus jättää.

@timppa

SUVELA SAMULI 08.05.2016 16:15

Moi. Kirjoitin blogiini www.liikkuvakoti.blogspot.fi teksitin "Asuntovaunulla alppiteille". Jutusta löytyy muutama linkki sivuille joista on helppo tarkastaa solateiden aukiolot, rajoitukset ja mahdolliset maksut.

SUOMI SEPPO 08.05.2016 19:49

Nettivirtuoosit voisivat tarkistaa netistä käsitykseni että Innsbruk-Brennero välillä ei tarvitse maksaa moottoritiemaksua. Ainoastaan vain solatiemaksu joka muutenkaan ei sisälly Itävallan moottoritiemaksuun. @seppo

JANHONEN MATTI 08.05.2016 20:13

Juuri näin Ei ole maksut päällekäisiä. Myös GO-box huomioi tämän

Voi jopa "kimmurrella" Innsbruckin "sondeeraualuelle" ja maksaa vain solatiemaksun Schönbergin tietulliasemalla. (9 euroa) Ja Italiasta palatessa voi ostaa vigneten tietulliasemalta samalla kun maksaa solatiemaksun.

Tästä kartasta näkyy nuo erilaiset tietullialueet ja erillismaksualueet. http://www.asfinag.at/maut/sonder-und-videomaut

SUOMI SEPPO 08.05.2016 20:28

Pointti oli se että tarvitaanko vignette Italiasta tullessa jos poistuu ensimmäisestä Innsbrukin liittymästä pois ? @seppo

JANHONEN MATTI 09.05.2016 00:04

Käsittääkseni Italiasta tultaessa viimeisin poistumispiste ilman vignetteä on risteys numero 3 laskeuduttaessa Schönbergin tietullin jälkeistä Eurooppa siltaa kohti Innsbruckia hieman ennen Bergieselin tunneleita.

Toisin sanoen risteys jossa A13/E45 ja B182 (vanha tie) yhtyy.

Sama tietysti toisinpäin.

A13 "törmää" niin lännessä kun idässäkin maksulliseen A12 tiehen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.