- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Asuntoautolla Italiaan
Asuntoautolla Italiaan
Tulevana kesänä olisi tarkoitus kotimaan matkailun sijasta suunnata ulkomaille ja Italiaan päin , Gardajärvi ja siinä olevat lähialueet kiinnostaisivat . Olemme kuitenkin ensimmäistä kertaa lähdössä asuntoautolla kotimaan ulkopuolelle , joten vinkkejä hyvälle reitille kaivattaisiin . Lähtö olisi heinäkuun alkupuolella ja ajateltiin seuraavaa . Ruotsin laivalla yli , ajaen siitä Helsingboriin , lautalla yli Tanskaan ja siitä kohti Rodby:tä ja lautalla edelleen Saksan Puttgardeniin, siitä sitten etelään päin.Saksasta Italiaan meno onkin sitten se varmaan ehkä ongelmallisin ja mikä olisi vaivattomin reitti ensikertalaiselle ajella juuri tuo väli. Perillä olisi tarkoitus asettua jollekin leirintäalueelle ja suorittaa sieltä käsin ns. omatoimimatkoja lähiseuduille. Miten nuo leirintäalueet Italiassa , jos haluaa paikan asuntoautolle vaikka yli viikoksi , pitääkö se varata etukäteen vai onko niinkuin Suomessa yleensä , tilaa löytyy aina. Hyville vinkeille paljon KIITOSTA !!!
Pasi
Katsopa tuolta Jäsenkeskustelu-osiosta vastukseni Keskitalon Pentille 31.3.2016. Otsikko muistaakseni oli Kierros Saksa-Italia-Sveitsi-Saksa.
Siinä on paljon niitä elementtejä jo aukikirjoitettuna joita kysyt. Voin toki täydentää vielä tuota vastausta mm. vaihtoehtoisia reittejä, tutustumiskohteita jne. ajatellen.
Palataan, käyn välillä huoltamassa oma kuljinta lähtökuntoon, jos matkasta nyt jotain tulee.
Hei
Pystymetsästä olemme itsekkin tehneet viitenä kesänä samanlaisia reissuja Ruotsi-Saksa-Itävallan kautta Italiaan mm. Gardajärven suunnalle.
Jos olette aamusta Tukholman seudulla niin ehditte illaksi hyvinkin Ruotsin eteläkärkeen. Hyvä matkaparkki on Örkeljungassa (jotkin navit tunnistaa Skåneporten-sanalla) Bengt i Örkeljunga caravan liikkeen edustalla. Yöpyminen maksoi muistaakseni viime kesänä n.10€ sähkön kanssa. Yöpymismaksun voi maksaa käteisellä liikkeen postilaatikkoon tai kun liike aukeaa niin sinne. Olemme menneet kerran Helsingbor-Helsingör (lauttamaksu n.100€) reittiä kun kävimme Legolandissa Billundissa ja sieltä maakautta Saksaan. Tällöin tulee Tanskassa yksi siltamaksu maksettavaksi n. 100€. Suosimamme reitti on ollut Malmöstä Juutinraumansillan (siltamaksu n.100€) kautta Kööpenhaminaan ja siitä Rödbyhyn (ajo n.170km) ja siitä lautalla Puttgardeniin (lauttamaksu n. 100€). Jos aamusta lähtee Örkeljungasta niin on ajaen jo iltapäivän puolella Saksassa. Olemme myöskin menneet lautalla Mälmöstä ja Trelleborista Travemundiin. Lauttamatkan kesto on 8-9 tuntia ja on hyvä huomioida, että on Saksassa illalla n. klo 21 aikoihin ellei sitten ota yölauttaa. Trälleborista pääsee helpommin lautalla koska Finnlines Malmöstä lähtiessä käsittelee etukäteisvaraukset ensisijaisesti ja lautaan pääsee satamasta varattuna jos virkailijoilla on aikaa "myydä liput". Jos menette lautalla kannattaa ottaa ilman muuta hytti koska levähtäminen ja peseytyminen on tuolloin mahdollista (ei kuitenkaan hyttiä Helsinborg-Helsingör tai Rödby-Puttgarden väleille, kesto n.45min). Lübecissä olemme yöpyneet ja käyneet menomatka ostoksilla Cittiparkissa. Saksan läpi Itavallan suuntaan pääsee hyvin 7-motaria tai 9-motaria pitkin. Viime kesänä navi reititti Lübeckistä ensin 7-tietä, josta siirtymä 3-motaria pitkin 9-motarille. Olemme yöpyneet motarien varsien rastplatsien parkkipaikoilla, joissa on ollut muitakin karavaanareita yöpymässä, emme kuitenkaan rekkojen seassa. On hyvä huomioida, että motarien varren huoltsikat ovat kalleimpia polttoaineiden suhteen, ero 15-25cent/litra. Navia kannattaa hyödyntää, huoltsikat-kaupat kuin sitten reitityksienkin suhteen. Huomioikaa kuitenkin aina mitkä ovat navin asetukset, jotta ei mene maaseutumatkailuksi ellei sitä halua. Jos on yötä Nürinburg-München välillä ja aamusta lähtee liikkeelle niin on iltapäivän puolella Gardalla. Viime kesänä leiriydyimme Gardalla Lasizessa LaQuerica campingissa, linkki alla. Sijainti hyvä, rannan kautta vanhaan kaupunkiin kävelymatka, pyöräily ympäristöön helpohkoa. Leiriytyessä leirintäalueilla, ensin respaan ja sitten ennen kuin ottaa paikan, kannattaa käydä katsomassa ensin "se mieluisin paikka", ilmoittaa paikan tunnus, tämä on niissä paikoissa missä me olemme olleet, ollut tapana. Gardalla on kartasta helppoa katsoa ympäristöä minne matkaa seuraavaksi (Verona, Milano, Venetsia, Rimini, Monza, Sveitsi, Kroatia, Unkari jne). Jos menette Venetsiaan niin sijainniltaan yksi hyvä leirintäalue on Marina di Venezia, pari kilometriä satamasta ja siitä vesibussilla pääsee Venetsiaan.
Italiassa peritään moottoritiemaksu. Muistakaa ottaa lipuke kun tulette Italiassa moottoritielle lipukeautomaatista (monikaistainen lipukeautomaatti) koska tällä lipukkeella maksetaan maksu kun poistutaan motarilta. Itävallassa vingette, jonka voi ostaa ennen Itävallan rajan ylitystä mm. huoltsikalta tai heti Itävallan puolelta. Sveitsissä on ostettava moottoritielle oikeuttava lippunen myös. Saksassa ei ole tiemaksuja. Emme ole tehneet kertaakaan Euroopassa reissatessamme etukäteisvarauksia koska reissu menisi muutoin aikataulujen noudattamiseen. Jos jokin asia ei ole mennyt niin kuin suunnittelimme niin "reititämme" asiat uusiksi. Tämä malli on sopinut meille. Yleensä pitkäaikainenkaan leirintä ei ole ollut ongelma. Leirintäalue hinnoittelu on heinä-elokuussa korkeimmillaan. Vaatimattoman varustelutason leirintämaksu ja ns. laajan tarjonnan leirintäalueen maksu ei ole kovin huomattava. Jos on lapsia mukana niin kannattaa kiinnittää huomiota paikan tarjontaan. mm. Lasizen etelä puolella on huvipuistoa, iso vesipuisto ja elokuvastudio. LaQuericasta matkaa muutama kilometri.
Olemme kotiapäin tullessa sitten käyneet eri kaupungeissa, mitkä nyt ovat osuneet kotimatkan varrelle.
Vesibusseja, junaa ja linja-autoja kannattaa hyödyntää lähialue liikkumisessa. Polkupyöräthän ovat tietenkin aivan ehdoton liikkumisväline.
Osoite yhteen Gardan leirintäalueelle: http://www.laquercia.it/
Kansainvälinen sairausvakuutus kortti kelalta kannattaa olla reissussa mukana.
Mika
Tuo Lyypekkiin menoreitti on ihan järkevä Monta on reittiä tullut kokeiltua ja tuohon olen aina palannut kun Ruotsin kautta olen kulkenut. . Lyypekissä jo halua yöpyä campingilla niin se löytyy täältä. http://fi.camping.info/saksa/schleswig-hostein/camp-l%C3%BCbeck-sch%C3%B6nb%C3%B6cken-18153
Voit tehdä Italian reissusta vaivattomasti "rengasmatkan" ajamalle Lyypekistä ensin Rothenburg ob der Tauberiin. Kaupungissa useita stellplatzeja ja hyviä campingalueita.
Stellplatz ja kuvia Rothenburgista. http://www.womoclick.de/stellplatz.php?welcher=rothenburg-ob-der tauber&stellplatzid=65
https://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&q=Rothenburg+ob+tauber&um=1&ie=UTF-8&ei=NeqUSvTmDc7I-Qbzoq2xBg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&tbm=isch&gws_rd=cr
Rothenburgista voi ajaa Lindauhun joka sijaistee kauniilla paikalla Bodenseen rannalla. Camping http://www.park-camping.de/
Lindausta voi ajaa A14 ja A12 Innsbruckiin josta Brennerin solatietä Gardalle (Huom. muista ostaa vignette autoon ennen kun ajat Itävaltaan tai viimeistään rajalta, tällä reitillä ensimmäinen liittymä oikealle.
Venetsian vierailussa voi käyttää myös tätä camping-aluetta. http://www.veneziavillage.it/index.php Lähes portilta bussiyhteys Venetsiaan, Myös päiväpaikkamahdollisuus.
Innsbruckista voi palata niin, että lähtee ensin kohti Salzburgia ja kääntyy sitten Rosenheimin kohdalla 9-tielle kohti Müncheniä ja edelleen Berliiniä ja Lubeckia.
Kun on heinäkuu niin camping-alueille voi olla tilaa tai sitten ei. Aina yleensä on jos ei jätä tuloaan myöhään iltaan. Ja ainahan voi soittaa ja kysyä mikä on tilanne.
Lyypekki on hieno hansakaupunki ja siihen voi tutustua vaikka niin että jättää autonsa lähelle Musiikki- ja kongressikeskusta. P-paikan koordinaatit: N 53.87161 E 010.67883 Lyhyt matka kävellä vanhaan kaupunkiin.
Niin kuin Matti toteaa, jos aikoo mennä leirintä-alueelle niin mielellään iltapäivällä klo-16-17 aikoihin. Ehtii peseytymään, löhöilemään ja vähän tutustumaan ympäristöönkin, varsinkin pyöräillen. Katkoo hyvin ajamista kun pysähdykset ovat vähän pitempiä. Taas jos haluaa siirtyä nopeasti kohti määränpäätä niin me olemme ajaneet monesti puolille yötä ja olleet sitten yötä noissa läpi yön auki olevissa rastplatseissa. Toki silloinkin päiväseltään muutaman tunnin piipahdus jossain lähellä olevassa kaupungissa katkoo siirtymistä hyvin. Kun ollaan haettu sopivaa rastplatsia yöpymiseen niin alamme hakemaan sitä reilua tuntia ennen kuin on tarkoitus laittaa yöpuulle. Jos paikka ei tunnu sopivalta ja luotettavalta niin jatkamme matkaa ja "kollaamme" seuraavan paikan. Rastplatsien etäisyys on 50-80km joten niitä on kohtuu tiheään ja niistä on hyvät opasteet tien vieressä. Italiassa emme ole yöpyneet rastpaltseilla, ainoastaan Saksassa ja Ruotsissa. On hyvä huomioida, että ei jää lähelle moottoritietä yöksi koska moottoritien jyly on kova, varsinkin kun ajonopeudet ovat kovia yöaikaan ellei ole tosi sikeä uninen.
Ruotsia varten emme ole vaihtaneet kruunuja Suomessa ollenkaan vaan ollaan tultu toimeen kortilla. Jos kruunuja tarvitsee niin niitä saa nostettua automaateista.
Saksassa on paljon nähtävää kun poikkeaa autopaanalta pois. Navikaattori on hyvä apu ja on hyvä tutustua etukäteen miten se reitittää määränpäähän koska reititys noudattelee sitä mikä on navin asetukset. Lyhyin reitti voi kulkea mitä ihmeellisintä reittiä. Toinen mikä on hyvä pitää mielessä, että navi reitittää reitin aina uudestaan jos sen kanssa "tulee erimielisyyksiä" valitusta reitistä. Sen takia reititys ja sen vertaaminen karttaan kannattaa tehdä.
Kauppaostoksissa olemme käyttäneet Lidliä (varsinkin Italiassa) sekä muita näitä Saksan eri marketteja. Navilla pääsee helpoiten pihaan asti.
Moottoriteillä ajaessa vilkun käyttö ja takaa tulevan liikenteen seuranta ovat tärkeitä, aina ensin vilkku päälle, takaa tulevan liikenteen luenta ja sitten siirtyminen. Kolmikaistaiset motarit ovat asuntoautolla liikuttaessa jouhevampia. Klo19 jälkeen rekkaliikenne Saksassa rauhoittuu huomattavasti. On myös hyvä tiedostaa, että Saksassa motarilta poistuttaessa, poistumisramppi voi olla yllättävän lyhyt, joten vauhtia kannattaa laskea heti rampin alkupäässä kuin seisoa jarrulla hampaat irvessä. Samoin ohittaessa paluu "hitaammalle" kaistalle kannattaa tehdä lyhyehköönkin väliin nopeasti. Tämän oppii nopeasti seuraamalla miten toiset autoilijat käyttäytyy.
Aikaa reissuun saa varata ainakin 3 viikkoa niin kerkeää olemaan paikoillaankin jonkin aikaa. Mutta kaikki on kiinni niin paljon omista mieltymyksistä ja missä haluaa käydä ja olla ja kuinka monessa paikassa jne.
Meillä on läppäriin asennettuna ACSI:n Euroopan laajuinen leirintäalueiden sovellus ja sillä olemme pärjänneet hyvin Saksa-Italia akselilla. Joissakin naveissa on sama sovellus tai ainakin osia siitä mutta siinä ei ole tarkempaan tietoa mitä kuuluu sen varustetasoon. Internetistä taas saa kyllä tietoa.
Summasummarum, joka reissun jälkeen on kokemusta rikkaampi ja uskallan väittää että hivenen viisaampikin, kävi sitten missä kävi. Samassa paikassa kun käy useammin niin siitä saa enemmän irti kuin ensimmäisellä kerralla
Mika
Tuossa yllä onkin tullut jo paljon hyviä vinkkejä. Jos tavoite on päästä nopeimmin Gardalle, niin reitti kulkee Brennerin solan moottoritien A13 kautta missä peritään erillinen maksu eli motaritarra ei riitä. Yleisesti reittiin vaikuttaa paljonko on aikaa käytössä ja /tai onko tavoite edetä mahdollisimman nopeasti johonkin tiettyyn määränpäänhän.
Itse suosin Ruotsin ja Tanskan välillä siltayhteyttä kätevyyden vuoksi. Tukholmasta ajaa joka tapauksessa Malmöön asti saman päivän aikana ja jos ei mitään ihmeellistä ole matkan varrella niin Tanskankin puolelle.
Viime kesänä olimme tuolla suunnalla heinäkuussa liikenteessä. Joka kerta paikan leirintäalueille sai varaamatta. Pari kertaa tuli etukäteen varmistettua puhelinsoitolla onko tilaa. Kovin myöhään emme olleet kertaakaan paikkaa hakemassa. Puolen päivän jälkeen leirintäalueella oli usein parin tunnin siesta jolloin ulospääsy tai sisään kirjautuminen ei ollut mahdollista. Btw. ennakkovaraus high season aikaan edellyttää usein min viikon oleskelua.
Me olimme viime kesänä Gardalla myös Lazisessa mutta alla olevan linkin alueella. Lasten kanssa huippumesta mutta ns. omaa rauhaa tuolta ei välttämättä löydä.
http://www.pianidiclodia.it/
Rohkeasti siis vaan matkaan. Meille viime kesän reissu oli ensimmäinen vaunun kanssa. Sitä ennen teimme pari reissua teltalla ja aikaa ennen lapsia tuli oltua useampana kesänä prätkällä reissussa. Noista reissuista löytyy tarinaa omilta sivuilta
http://circleset.net/
Jokainen suunnittelee ja toteuttaa reissunsa omalla tavallaan ja eikä tätä voi ”väärin harrastaa”. Itse olen tehnyt aina reissuille kohtalaisen selkeän perussuunnitelman ja päärastit on ollut selvillä. Loput on sitten matkan varrella sovellettu. Tänä päivänä mobiililaitteilla on helppo googlettaa tietoa reissunpäälläkin.
Autoliiton Autoillen Euroopassa opas ei ole huono valinta etenkään ensikertalaiselle. Samoin ACSI:n leirintäalue appsista on ainakin meillä ollut apua useamman kerran. Leirintäalueista ja erilaisista muistakin kohteista saa aika hyvin ennakkokuvan kun katsoo kävijöiden antamat palautteet (google, facebook, ACSI jne)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.