- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Saksan (moottoritie) TIE VERO 2016
Saksan (moottoritie) TIE VERO 2016
SAKSA on pakko ajaa läpi Lux - Trawe, siis. Miten se taas menee v2016, empäs sitten löytänyt varmaa tietoa netti avaruudesta matkailu auton verosta, kuorma autoille kyllä. Täytyykö maksaa alle 3,5t / yli 3,5t , matkailu auto, auto vaunu yhdistelmä, manuaalisesti missä, jollain muullalailla. Löytyiskö netti osoitetta / mistä tiedon saa? Heikki
Mitään maksuja ei ole. Saksassa ei taida muualla olla maksuja kuin tunneleissa Rostockissa ja Lübeckissä.
Kannattaako aivan läpiajona hienoa Saksaa ohittaa?
@timppa
Henkilöautojen tiemaksut Saksassa v. 2016 alkaen
Saksan liikenneministerin esitys v 2014
Kaikkien moottoriteillä ajavien henkilöautojen tulee maksaa tieveroa vuoden 2016 alusta alkaen. Liikenneministerin esittelemän suunnitelman mukaan kaikille henkilöautoille, joiden kokonaismassa on korkeintaan 3,5 tonnia sekä kaikille matkailuautoille määrättävä tievero on sisällöltään seuraavanlainen:
menikö tuo nurin vai ??? Heikki
Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2016 klo 11:12:42 Tämän löysin Camper lehden sivuilta
Ulkomaalaiset maksavat Saksassa vain moottoriteiden käytöstä Julkaistu 22 huhtikuu 2015 Uutiset
Saksan parlamentissä on hyväksytty suunnitelma henkilöautoille määrättävistä infrastruktuurimaksuista. Niitä ryhdytään perimään tammikuusta 2016 alkaen. Maksut koskevat kaikkia henkilöautoja mukaan lukien matkailuautot riippumatta siitä, mihin maahan auto on rekisteröity.
Päätös Saksan moottoritiemaksuista
Ulkomaalaisessa rekisterissä olevien autojen korvaus Saksan teiden käytöstä (infrastuktuurimaksu) on rajattu koskemaan kuitenkin vain moottoriteiden käyttöä. Turisti voi näin ollen välttää infrastruktuurimaksun kokonaan, jos hän tyytyy ajamaan Saksassa vain valtateillä ja sitä alemman tasoisilla teillä eikä käytä moottoriteitä lainkaan.
Saksan rekisterissä oleviin autoihin kohdistuu sen sijaan velvollisuus maksaa korvaus myös valtateiden käytöstä.
Infrastruktuurimaksua ei peritä moottoripyöriltä, sähköajoneuvoilta eikä invalidikäyttöön rekisteröidyiltä ajoneuvoilta riippumatta siitä, mihin maahan ne on rekisteröity.
Ulkomaalaisautoille vignetit
Ulkomaisessa rekisterissä olevien ajoneuvojen infrastuktuurimaksu peritään vignettien avulla. Saksaan johtaville rajoille tulee maksutarrojen (vignettien) myyntipisteitä. Lisäksi vignetin voi lunastaa internetissä.
Ulkomaalaisten ajoneuvojen vignetit ovat suuruudeltaan 10 euroa (voimassa 10 päivää) ja 22 euroa (voimassa kaksi kuukautta). Vuoden pituisen vignetin hinta riippuu auton ominaisuuksista, mutta enimmillään se maksaa 130 euroa.
Saksaan rekisteröityjen autojen inframaksu
Vignettejä ei Saksan rekisterissä oleville autoille myydä, vaan niiden infrastruktuurimaksut kerätään ajoneuvoveron yhteydessä.
Vaara ulkomaalaisiin kohdistuvien inframaksujen syrjivyydestä ratkaistiin eriyttämällä inframaksu Saksan aikaisemmasta ajoneuvoverosta, jota myös saksalaisautoilijat joutuvat edelleen maksamaan mutta alennettuna. Tällaisen ratkaisun avulla saksalaisautoilijoiden verorasitusta ei lisätä, mikä oli koko järjestelmän hyväksyttävyyden ehto parlamentin hyväksyessä sen. Tosin Itävalta tutkii edelleen, voisiko se valittaa asiasta.
Saksan rekisterissä olevien henkilöautojen ja matkailuautojen inframaksut määräytyvät auton rekisteriotteeseen merkityn kokonaismassa perusteella. Maksu on suuruudeltaan 16 euroa jokaista alkavaa 200 kiloa kohden, mutta kuitenkin enintään 130 euroa.
Kokonaismassaltaan korkeintaan 3500 kiloa painavien henkilöautojen inframaksut riippuvat auton ominaisuuksista. Maksun suuruuteen vaikuttaa polttoaine ja päästöluokka.
• Jos Saksaan rekisteröity henkilöauto täyttää vain Euro 3- tai sitä huonomman päästönormin, maksun suuruus on bensiiniautoilla 6,50 euroa moottorin 100 ccm/ kohti. Dieselautoille sama maksuperuste on 9,50 euroa. Kaksilitraisen Euro 3-normin mukaisen bensiiniauton vuosimaksu olisi siten 130 euroa ja dieselauton 190 euroa. Kuitenkin kaikkien autojen maksukatto on 130 euroa vuodessa, joten sitä suurempaa maksua ei joudu maksamaan.
• Jos auto täyttää päästöluona 4 ja 5 normit, maksun suuruus 100 ccm kohti on 2 euroa bensiiniautoilla ja 5 euroa dieseleillä.
• Jos auto täyttää päästönormin 6, maksu 100 ccm kohti on bensiiniautoilla 1,80 euroa ja dieseleillä 4,80.
Siis esitys ja Saksan oma päätös
EU kuitenkin riitautti asian ja liikennekomissaari Siim Kallas ainakin sanoi, että ei mene syrjivänä läpi. Asiasta on kaksi ennakkopäätöstä, jotka ulkomaalaisia syrjivänä on EU:n toimesta hylätty.
Se oli huhtikuussa ja tämä kesällä http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/06/18/tiemaksu-jaihin-suomalaisille-yha-ilmaista-ajaa-200-kmh/20157882/304?n=1
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2016 klo 11:28:25 Siis Heikin linkki oli huhtikuinen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.