- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- kaasupullon tankkaus
kaasupullon tankkaus
Euroopan matkalla ainoaksi ongelmaksi muodostui kaasu. Nyt kysynkin teiltä viisaammilta mikä olisi paras vaihtoehto kaasuongelman hoitoon ? Kuinka kattavasti sellaiseen ylitäytönesto pulloon saa kaasua eri maissa ? Tarvitaanko myös sille jotain adaptereita ? Voiko sen itse täyttää autokaasu asemilla ? Miten itse kukin on sen hoitanut. Suomesta 2 täyttä pulloa ei kylmään aikaan riitä . Miten baltian maat ?
Ennenkuin nuo joilla ei ole minkäänlaista kokemusta ko. asiasta alkavat niin kokemuksesta voin kertoa että 4 kpl adaptereita ja tankkipullo niin aivan varmasti pärjäät kaasun kanssa koko EU-alueella, poislukien Suomi.. Vaihtoehto paras vaikka ei halvin. Tämä systeemi ei poislue että paikoillaan ollessa tarvittaessa voisi käyttää paikallista pulloa. @seppo
Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2016 klo 17:45:17 Pullon voi täyttää kaikilla asemilla missä on "autogas" tankkauspiste. Ei tarvitse pälyillä jos joku näkee ja pistää hanat kiinni. Asennus tietenkin pitää olle kiinteä. Minulla on tankkaus ulkopuolelta jolloin kaasukaappia ei tarvitse edes avata. Näin on kelvannut joka paikassa. Kotimaassa ykköspullona suomipullo ja vaihtajassa kakkospullona tankkipullo. Kun kakkospullo tulee käyttöön niin vaihdan suomipullon täyteen ja taas käytetään ykköspulloa. Hyvin on toiminut. Ei ole tarvinut välillä poistaa tankkipulloa paikaltaan. Kuva seuraavassa kun en enää saa tähän.
Tässä kuva jos onnistui.
Tässä ehkä euroopan yleisin adapteri. Jos mielenkiintoa löytyy niin ota yhteys YV Jukka Hänninen hän hoitaa kotiovellesi pullon ja muut hipettimet.
Älä hanki pulloa jossa ei ole täyttömäärämittaria! Ilman sitä olet jälleen arvuuttelemassa riittääkö kaasu.
@timppa
Käsittääkseni nykyään saa mittarin joka on asunto-osassa tai mihin sen haluaa laittaa. @seppo
Josko ihan näitä kysymyksi numeroisi. Tuntuu vähän siltä, että tässä kaasuasiassa ei mene simppleinkään tieto oikein perille. Ja kuten Seppo totesi, niin tätä tietoa pitää vaan yhä panna uudestaan framille.- Eikä oikein viitteis kaikkiin samoihi kysymyksiin vastailla ihan perusasioista lähtien
Miksi sfc Karavaanarilehti ei pyydä joltain meistä asiaa kaasuajinatuntijoista laatimaan pysyvän tieto/ infopaketinopaketin ? Nyt kysyjä on jo aika hyvin monesta"jyvällä", mutta koko eurooppalainen kaasukuvio on niin monisäleinen, että pelkästään "kaasuadapteri" haulla löytyy wikipediasta tuhansia nippeleitä ja tietoa niistä. Täysin tyhjentävä tietopakettia on mahdoton laatia. Jos ja kun itse vaivautuu mieluiten ensin kyselemään kavereilta ja ottamaan selville perusasiat:mitä on autokaasu, mitä on LPG. mikä on tankkipullo, mikä on adapteri, niin saa jo aika paljon itse hankittua tietoaLiittymällä Rutusakkiin tiedon kyselyjen saanti jo helpottuu.
Timppa Haapanen, Seppo Suomi ja allekirjoittanut olemme sitten niitä, jotka liki kaiken ovat jo selvittäneet (Seppo, saa niitä ohjaamoon vedettäviä näyttöjä muutamalla kympillä) 6.Itse tankkaukseen liittyvät kysymykset voi meiltä huoleti kysyä. Autokaasun tankaminen adaprterilla on yhtä helppoa kui naftantankuukin. Yleiluontoisiin pitkiä selityksiä varten ovat sitten nämä vastukset, joissa kerrotaan omia kokemuksia sittä missä ja milloin meni niin vähän tai paljon kaasua. Eivät ne ketään juuri auta.Valtuutettu tankkipullojen maahantuoja joka vastaa kaikesta, niin että se tankkipullo on ajallaan pihalla, kuten Seppo tuossa kertoi, se olen minäpoika se Myyntikate (voitto )ei näissä ole hääppöinen, sillä 200-500 euroa on se kynnys. Kymmenien tonnien autoissa...
Haapasen Timpalta saa yleensä, ystävälliset vastaukset ja onpas auttavainen mies kuten on ja Seppo Saarikin,.Neuvot antavat miten tilata netistä ihan ite, hyvin toimii. Seppo jo omat kokemuksensa antoi, mutta jos joku pullon maahantuonnissa sattuisi takkuamaan, niin suosittelen vaatimattomasti itseäni, sillä maahantuojana kaikki vastuu on minulla. Hinnat ovat samat, kuin ite netisä ostaessa, myyjänä vastuu on sitten kinkkisempi juttu.
Nämä suomipulloon suoraan sopivat täyttöadapterit ovat se halvin ratkaisu, vaan niitä itse valmistavana en saa tarkempia tietoja julkituoda. Halvin ja ihan turvallinen rtkaisu käytöohjetta noudattaen.
Vaan on se tankkipullo ihan ylivoimainen. YV:llä voi kysyä lisää. Se on väärää säästämistä, jnsei ole muutamaan satkuun varaa - ja huolettomaan kaasueloon. Ja saa niitä tankkipullojakin olla 1 vaikka 6kg puteli alta kahdensadan ...
Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 00:15:27 Anteeksi Seppo, ei Saari vaan Suomi.
' Kuinka kattavasti tankkipulloon saa kaasua?' Euroopassa tankkauspaikkoja on n. 28000 kpl lähimmät Tallinnassa. Ohessa linkki josta näet suurimman osan paikoista, sen saa ladattua Androidille ja Applelle suoraa linkistä. Toimii ilman nettiyhteyttä.
http://www.mylpg.eu/
Tavallisellakin koneella helppo katsella paikkoja.Valtse maa ja zoomaa lähemmäksi niin pallukat muuttuvat täsmällisiksi ja klikkaamalla näkyvät hinta sekä koordinaatit. http://www.mylpg.eu/stations/
Hinnat euroopassa, kaasupullollinen maksaa 11-17€ http://www.mylpg.eu/lpg-prices-across-europe
Känny- ja tabisovelluksessa koordit näkyvät heti kun on saanut aseman tähtäykseen.
'Tarvitaanko adaptereita?' Tarvitaan neljä erilaista. Tulevat yleensä pullon mukana paitsi Espanjassa tarvittava euronozzle jota myy esim. Jukka.
'Voiko itse tankata?' Itse voi tankata, mutta palveluasemiakin on.
Oman ratkaisuni näet tästä: https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/TankattavaKaasupullo?authkey=Gv1sRgCIvepoCk6IHaJw#
Täyttöletkua ei tarvitse tuoda ulos, sen voi pullokotelosta riippuen ruuvata sisälle koteloon. Kaasun nimi on joko LPG tai GPL maasta riippuen, samaa tavaraa kuitenkin. Etelässä myydään butaania joka ei pakkasessa toimi, keskieuroopassa propaanin ja butaanin seosta joka toimii mun kokemusten mukaan ainakin -5° asti. Mun autossani pullokotelossa on neljä seinää vasten lämmintä sisätilaa joten kotelo pysyy melko hyvin lämpimänä.
@timppa
Tankkasin ennen joulua oman tankkipulloni ja kaveri suomipullon Tartossa Lounakeskuksen Alexela bensiksellä. Hyvin pelaa omatoiminen kaasuntäyttö Virossa ja muualla euroopassa. Voin suositella tankkipulloa, adapterisarjalla saa suomipullonkin täytettyä jos on tietotaito hanskassa. Terv. Kaitsu.
Mitenkä tämä voi olla näin vaikeaa.
Tulimme muutama päivä sitten viiden viikon Euroopan reissulta. Lämppäri oli päällä koko ajan joten kaasua tietenkin kului.
11Kg suomipullo täytettiin aina sen tyhjennyttyä ja toinen on automaattitankkipullo. Sen saa vaivatta täyteen Saksassa huoltoasemilta, joilla on mainospylväässä LPG merkintä. Tyhjään teräspulloon menee 22 litraa. Se tankataan tarvittaessa.
Olemme reissussa vuosittain 1 kk - 3 kk ja aina turistiaikojen ulkopuolella. Käytämme mahdollisuuksien mukaan stellplaz verkostoa tai sitten kirkkojen, raatihuoneiden jne parkkipaikkoja.
Koskaan ei näiden vuosien aikana ole kukaan tullut seuraamaan enempää polttoaineen kuin kaasun tankkausta.
Olen matkustellut Euroopassa Berliinin muurin pystyttämisestä lähtien ja koskaan se ei ole ollut näin helppoa ja vaivatonta
Vaimolleni on kotimaassa polttoaineen tankkauskin henkilöautoon ylipääsemätöntä. Näytetty kädestä pitäen monta kertaa, mutta ei auta. Jos Ritvalla on vaikeuksia kaasun kanssa niin on hyvä myöntää se ennenkuin koko bensa-aseman piha leijuu LPG-pilvessä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa vain tyhmiä vastauksia on maailma täynnä. @seppo
Pertti, kirjoitat että "suomipullo täytettiin aina sen tyhjennyttyä". Missä ja miten täytitte suomipullon?
t.Kaarina
Ja miksi se piti täyttää? Se on kiellettyä. Tankkipullon saa aina täyteen, mihin sitä suomipulloa tarvitaan.
@timppa
Tässä muuten ihan järjellistä tietoa tankkipulloista. saksaksi tietysti mutta myös englanniksi. Ja kääntäjäkin saa ihan luettavan tekstin aikaseksi.
https://www.wynen-gas.de/
Suomipullonkin saa täytettyä aivan samanlailla kuin tankkipullonkin. Ei se nyt ole sen vaikeampaa.
Ei ole ollenkaan vaikeata. Pitää vaan osata katsoa, että pullo on tyhjä, ja sitten painaa tankkausmasiinan mustaa nappulaa kunnes 22 litraa on valunut sisään. Jos omaa adapteria harkitsee, niin sitten sellaista missä on takaiskuventiili. Myynnissä on esim ebay:ssa parillakympillä adaptereita ilman takaiskuventiilliä. 15 euroa lisää, niin turvallisuus on aivan eri luokkaa. . -HÄH, ja joo, ei näissä kannata hintaa tuijottaa. Mieluiten tankkipullo 200-400 eurolla.
Puolityjät ovat vähän kimuranteimpia.
Oikein Matti, mulla on tän Wynen-suvun kaasuedustukset..
Takkuaa se googlekin ymmärrettävän kännöksen, mutta suomalainenpa vastaa selvällä suomenkielellä, ja saat yksilöllisen palvelun.
Vieläpä samalla hinnalla, kuin netistä ostaisi, niin saa suomeksi saman samalla kokonaishinnalla. Onhan se vähän eri , tai oikeastaan. on ihan eri planeetalta. Se on sitten asiakapalvelua, vai mitä Matti ? Eikä maksa ylimääräisiä, alvikin jää Suomeen.
Huomenta Kaarina
Se täytetään samasta LPG mittarista kuin tankkipullokin. Pulloon ruuvataan sellainen adapteri kiinni, joka sopii kyseisen mittarin pistooliin ja tankataan 22 litraa. Teräspullon on tietenkin ennen tankkausta oltava tyhjä.
Myöhään syksyllä, talvella ja aikaisin keväällä on vaikea arvioida kaasun kulutusta, joten pulloja pitää olla kaksi
Kaasun kulutukseen vaikuttaa tietenkin eniten ulkolämpötila, tuulet ja se, että joudutaanko lämmityslaitetta pitämään ajon aikana päällä.
Saksassa pitäisi kaasu olla suljettuna, mutta lämpöä on kuitenkin autossa oltava riittävästi, jokainen toimii tuossa asiassa tietenkin parhaaksi katsomallaan tavalla
Koska liikumme Euroopassa aina loma- ja turistiaikojen ulkopuolella, on tyhjä pullo täytettävä aina sen ollessa mahdollista. Samalla periatteella, aina kun se on mahdollista, kannattaa tyhjätä Wc ja ottaa vettä. Olen ollut tässä SFC ssä noin 50 vuotta jäsenenä. Koko tuon taipaleen ajan on mukana ollut jäseniä, jotka näkevät mörköjä sielläkin, missä niitä ei ole. Milloin on vaadittu yhtenäistä sfc asua ja milloin lippuja vaunun kylkiin.
Tällä taipaleella myöskin ollut mukana jäseniä, jotka ovat tuoneet esille arvokkaalla tavalla osaamistaan ja kokemuksiaan. Kiitän heitä arvokkaista tiedoista, teitä tarvitaan.
On muistettava, että matkailu on pääsääntöisesti vapaa-ajan harrastus ja vapaat ihmiset liikkuvat miten haluavat ja missä haluavat. Olemme olleet vaimoni kanssa elämysten metsästäjiä yli 50 vuotta ja matkailuauto on meille vain keino tavoittaa kohde.
Vinkkejä käydyistä kohteista ja kokemuksista on mielenkiintoista saada.
SFC voisi lopettaa myöskin näpertelyn pelkästään leirintäalueiden kanssa ja hoitaa esim. AGAC 'n Stellplatz Fûhreriin suomalaisia stellplazeja.
Eilen löysin esimerkiksi yhden campingin Luxemburgista joka on hankkinut oman sertifikaattien mukaisen kaasupullojen täyttöaseman.
En yhtään ihmettelisi jos suurille alueille tuollaisia hankkisivat. Alueen sivuilla on kuva tuosta asemasta.
http://www.fuussekaul.lu/
Muutaman kerran tullut oltua kyseisellä matkaparkilla ,caravaani liike ja kauppa aivan vieressä ,hyvä paikka.
Muuten sielä kaupassa on Suomea puhuva nainen myyjänä.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 10:08:42 Saa nähä milloin meille tulee ongelma tuon kaasun riittävyyden kanssa,
Viijen- kuuven viikon reisuilla ei ole kaasu loppunut kertaakaan,kun lähtiissä on ollut kaksi 11 kilon täyttä kaasupulloa, on oltu cämppärillä ja puskassakin.
Viime kevätkesä oli etelässäkin kylmä ja sateinen lämmitys piti olla puskassa joka yö päällä,hyvin riitti kaksi pulloa.
Yli kahta viikkoa ei pullo riitä jos pikkuisen tarvitaan lämmitystä eikä sähköä ostella.
Mistä Matti näit sen aseman, mulle ei osu millään?
@timppa
Hei Pertti, juuri noin voisin kirjoittaa itsekin, suurimmaksi osaksi lähes sanasta sanaan koko tekstisi.
Ongelmaksi on vain viime vuosina muodostunut se, että tuo kaasun täyttö suomalaiseen pulloon on tullut kielletyksi hyvin monessa paikassa.
Meillä on mukana "kalavaaka" millä punnitsemme pullon, ja täytämme siihen aina tietoisesti vähemmän kaasua kuin mitä se sietäisi, jotta ei vahingossakaan tule liikaa.
Siksi kysyin asiaa sinulta, kun pohdin eikä kielto olekaan kaikkialla vai oletteko jotenkin saaneet sen ohitettua...:)
t.Kaarina
Tere Hännisen Jukka !
Mistähän päin eurooppaa sais ostettua tollaisen "kaasu aseman " jolla vois täyttää noita tankkipulloja , olispahan ensimmäisenä sellaista mahdollisuutta tarjoamassa Suomessa. laita yv:nä tai paremminkin. E.mail.salakkamaki@gmail.com sehän olis hyvä juttu tulevaan "pihaparkki " juttuun hyvällä paikkaa Suomea veden äärellä. Nyt joku narisee ettei ole ulkomaanjuttu mut ostan ulkomailta ja toisen vois sijoittaa Esnaan Viroon.
http://gaswinkel.com/lpggasfles/zelfpropaangasflesvullen.htm
Siinä seuraamuksia, kääntäkään vaikka googlella tai kysykää. Tuo LPG täyttö on pikkaisen ongelmallista talvi aikaan tavan pulloon sillä butaani mikä on tuolla pullossa ei tule ulos vaan jää täyttämään pulloa. Ja jos ei punnita, niin äkkiä pullo onkin puolillaan ja sitten kun lasketaan taas täysi määrä olla rajoilla lähteekö ylipaineventtiili kohti taivasta.
https://www.youtube.com/watch?v=injaYrTGwpI
Siinä pätkä jossa näkyy täyttö oikeaan LPG pulloon.
T : Masi
Timo
Avaa campingin etusivu ja selaa sitä alaspäin niin selvä kuva tulee vastaan.
Noiden kaasuntankkauspaikkojen suhteen on varmaan maakohtaisia määräyksiä jo sen aseman oman kaasusäiliön suhteen.
Kroatissa näkemäni asema vaikka Lanterna Campingilla oli hyvin yksinkertainen Pullo punnittiin aina ensin sen tyhjyyden/täyttömäärän selvittämiseksi. Tämän jälkeen vain täyttöletku pullon venttiiliin kiinni ja pieni nestepumppu käyntiin. Kun pullon paino nousi vaa´alla säädettyyn maksimipainoon virta poikki pumpusta, hanat kiinni, täyttöletku irti ja se oli siinä. Hyvin nopea toimenpide. Se kiinnitti huomiota, että täyttökoppi oli hyvin kevytrakenteinen, hyvin tuuletettu ja lattia ritilälattia joka oli korkealla maanpinnasta.
Tavallisen pullon täyttö on helkkarin vaarallista puuhaa, eikä sitä turhaa ole kielletty. Belgia, Hollanti, Ranska, Saksa, Viro, Latvia, Italia ja varmaan kaikki kehittyneimmät EU-maat ovat sen kieltäneet, luultavasti se on EU:n taholta kielletty kaikkialla.
Suhtautuminen sääntöihin ja lakeihin (Ainakin Latviassa on selvä lakipykälä pullon täytöstä) vaihtelee ihmisestä toiseen. Itse en Saksassa enkä Ranskassa ajaessani pidä kaasupulloa auki koska se vanhassa autossani ei ole sallittua.
Tovoisi hartaasti ettei vierellani kämppärillä eikä maantiellä osu sellainen karavaanari joka ei määräyksista välitä ja vaarantaa kanssaihmisten terveyden.
Se kuinka pitkään on ollut karavaanarina ei vaikuta siihen koskevatko säännöt vai eivät. Selitäppä Pertti vaikkapa vaimollesi mitä tapaat tehdä pullojesi kanssa, niin luulen että se loppuu siihen. Tai sitten toimitaan uskomattomalla tietämättömyydellä siitä mitä tapahtuu jos pullon ylipaineventtiili laukeaa.
Miksi ihmeessä pitää pihdata muutamaa satasta, satasia heitellää kännyihin, naveihin, auton ylikalliisiin huoltoihin yms. mutta selvään tarpeseen ei raaskita sijoittaa vaikka sillä saisi asian kuntoon ja pykälien mukaiseksi.
On varmaa kivaa tnkailla salaa jossain itsepalveluaseman takanurkalla ympärilleen pälyillen.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 14:13:31 Masin linkissä tksti DIT VERKOPEN WIJ NIET!!! Käännettynä: ME EMME MYY NÄITÄ!!! ja tarkoittavat adaptereita oman pullon täyttöön
Hollannissa 2010 vuoden alusta kielletty täyttämästä tavallisia pulloja:
Sinds januari 2010 is het toegestaan om LPG voor andere doeleinden dan enkel tractie doeleinden te gebruiken, maar het is wettelijk niet toegestaan om zelf propaan gasflessen te vullen met LPG.
Noinhan se menee kun Timo sanoo.
Irtopullo on irtopullo eikä siitä tankkipulloa mittareineen ja ylitäytön estimineen pullo kiinni sitomalla tule.
Jos en ihan väärin ymmärtänyt niin Italiassa tankkipullo on kielletty. Oikaskaa jos olen väärässä.
Ylitäytön estimellä varustetun LPG pullon täyttö on Italiassa laillista. Mutta tavallisen kaasupullon täyttö adapterilla laitonta kuten jotkut suomalaisetkin ovat havainneet kun asemilla ei ole suostuttu tankkaamaan heidän pullojaan. http://www.mylpg.eu/stations/italy
Ja hyvä linkki josta löytyy paljon asiaa kaasusta ja paikoista. http://www.mylpg.eu/
T : Masi
Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 17:21:37 Ja tankattava LPG pullo jolla on katsastus todistus on laillinen vaikka se olisi vain hihnoilla kiinni kaasupullo kotelossa. Eli se ei muutu tavalliseksi pulloksi. Ja sen tankkaus on laillista.
Mistäs tuon katsastustodistuksen saa?
Ensimäisen 10 vuoden tulee pullon mukana ja siitä eteenpäin luvat omaavasta firmasta.
T: Masi
Se tulee pullon mukana. Linkissä mun pulloni paperi: https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/TankattavaKaasupullo?authkey=Gv1sRgCIvepoCk6IHaJw#5887402026828178930
Wynen myy tälläistä pidikesydeemiä. Tuonhan helposti soveltaa metallisesta reikänauhasta. https://www.wynen-gas.de/holders.html
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 19:45:15 Masi ehtikin jo.
Tuossa kerrotaan että pullon pitää olla kiinni ja ylitäytönestovarustus on täytön edellytys. https://www.wynen-gas.de/infoarticle/betanken-von-tanks-stehend-en.html
Ja tuossa kymmen vuoden aika ja hinta tarkastukselle, 60€ https://www.wynen-gas.de/singlebottle.html
Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 19:47:20 Mörköjähän nämä saksalaisetkin vain näkevät säännöksissään. Kumma ettei vastuukysymyksetkään paina karavaanareille mitään näissä tankkauksissa.
DIN EN 1949 +1A määrittelee kaasuasiat nykyään niin meillä kun muissakin EU-maissa.
Joiltain saksalaisilta sivuilta löysin tekstin ihan selvällä suomen kielellä jonka mukaan tankkipullo rinnastetaankin 2014 puolivälistä alkaen nestekaasusäiliöön. Ja edelleen TÜV:n Dekran tai GTU:n tarkastajan on todistettava, että kiinnitys on asianmukainen ja siitä on tehtävä merkintä rekisteröintitodistukseen.
Nuo sivut on sillai epämääräiset, ettei oikein tiedä onko kirjoitus totta vai ei.
On syytä epäillä, että tuo Saksan G 607 tulee tarkastusta koskien normiksi meilläkin.
Saksassa rekisteröity koskee saksan säännöt. Suomalaista suomalaiset ja niin edelleen. Näitä poikkeuksia on eu täynnä, kiilat, turvaliivit, ensiapulaukut, sammuttimet...
T: Masi
Tuon tietenkin totta. Saksan määräykset koskee tietenkin vain saksalaisia.
Tämä homma vaan tuppaa vaan menemään niin, että nämä Saksan määräykset valuu EU:n kautta myös meidän määräyksiksi.
Tämä DIN EN 1949 +A1 on ymmärtääkseni jo kaikkia koskeva ja ans kattoo miten tarkastussäännön G 607th kanssa käy. Saksassa se on ollut todellisuutta jo kauan.
Kiinteä asennus on järkevä sääntö. Sillä keinolla pullosta tulee tankki, ja zsen täyttö on pykälien mukaista ja turvallista. Tuossa niitä kiinnikeitä on https://www.google.fi/search?tbs=simg:CAESnQEamgELELCMpwgaYgpgCAMSKOMMpRiaDeEM5AykGMEF7QySDZsNwTW1KJA1oTb6Nvc2nDbaP-426jQaMGS-MbsB_1THm-e3lUpnVuecerQmVp5ocJXOAwohv62bXvUukgt7MnmtVgD8YnoxZiiADDAsQjq7-CBoKCggIARIEVfQcawwLEJ3twQkaEwoKCghjeWxpbmRlcgoFCgNnYXMM&q=alugas+tankflasche&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjDl-z2grjKAhVJBSwKHap3AP8Qsw4IMQ&biw=1920&bih=955#imgrc=qGbgSB6SddIibM%3A Pitää korjata käännövirheeni tuolla ylempänä hintaan 60€ ei saa tankkipullon 10-vuotistarkastusta vaan ulkoasennusletkun asennuksen.
Kiinnikkeissä voi käyttää maalaisjärkeä, esim. samalla tavalla kuin mun sammuttimen kiinnitys. Pikalukon tilelle pultti kuten ylemmän linkin kuvissa.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2016 klo 11:31:36 Ei kai suomalaista autoa tarvitse Saksassa hyväksyttää, EU:ssa kun ollaan. Asennukset tietysti oikein tehtynä.
Kirjoitusvirheitäkin on taas tuolla ylhäällä.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2016 klo 11:36:41 Ei se kiinnittäminen rakettitiedettä ole,tässä vielä muutama kuva: https://plus.google.com/photos/112928770713228940586/albums/5673017051908693585/5673019742635907602?pid=5673019742635907602&oid=112928770713228940586
Sit voi valita campingin missä hyvä palvelu :)
Kaipaisin hieman käyttöohjeita jospa joskus törmäisi moiseen. Kuinka tankkaan oman pulloni tuosta ? @seppo
Ei noista tankata vaan käytetään letkulla suoraa autoon tai vaunuun. Höyrynä tulee kaasu noista pöntöistä. Tarvittavia liittimiä ei tietty kulkijalla ole, mutta kausipaikkalaiselle hyvä sydeemi.
@timppa
Eli tarkoitus paikata heikon sähköverkon ? Hinnotellahan voi samalla tavalla kun sähkön - jos otat niin maksa mitä pyydetään tai ole ilman. Tuo ei helpota omaa tyhjää kaasupulloa. @seppo
Käyttäjän lisäys viestiin 25.1.2016 klo 12:25:08 Suomessahan tuo ei onnistu sillä Tukesin letkunpätkällä. Miten ne turvavälit saataisiin aikaan ?
Älä muuta sano, eikä mitään letkurikkoventtiileitä näy niille pitkille lekuille jotka tuossa tarvitaan. Vuosimallia -90 näkyvät Itävaltalaiset säiliömittarit olevan, ei niin kovin pitkää aikaa ole siitä kun sydeemi vielä oli käytössä.
@timppa
Kun nyt haluan autooni tuollaisen tankkipullon niin kuka ja missä se laillisesti asentaan suomessa autooni ? Mitä katsastusmies sanoo asennuksesta ?
Olen useammasta paikasta kysellyt ja eipä vaan onnistu asennus.
Minä ostin ensimmäisen tankkipulloni vuonna 2008 ja asensin sen itse aivan yksinkertaisesti kaasupullokoteloon siellä löytyvillä remmeillä kiinni. Olen tankannut sen kymmeniä kertoja useissa eri maissa eikä kukaan ole koskaan tullut kyselemään tai katselemaan miten pullo on kiinnitetty. Tietysti se pitää olla kiinnitettynä pystyasentoon myös tankatessa, koska muutoin se ylitäytön estävä uimuriventtiili ei toimi. Pääsin tutustumaan tuohon venttiiliin lähemmin viikko sitten Alugasin tehtaalla. Pullooni vaihdettiin siellä uusi ylitäytönestoventtiili, koska vanha oli niin likaantunut, että kaasu ei mennyt enää pulloon sisään. Nyt kaikki taas toimii ja tankkasinkin pulloni Liettuassa käyttäen tankkausfiltteriä, joka estää kaasussa olevan lian menemästä pulloon.
Suomen katsastusmiehiä eivät tankkipullot kiinnosta, koska Suomessa ei ole siitä minkäänlaisia määräyksiä. Niin Suomihan on ainoa Euroopan maa, missä tankkipullon tankkaaminen EI ONNISTU.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2016 klo 19:40:23 Kuva tankkipullostani: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#5682238039959034450
Katso Ritva linkin kuva https://plus.google.com/photos/112928770713228940586/albums/5673017051908693585/5673019742635907602?pid=5673019742635907602&oid=112928770713228940586
Kuvassa oikealla ylhäällä näkyy ulkotankkausletkun pää josta tankataan. Näinkin voi tehdä, kaikki tarvittavat ovat pullokotelossa. Kuvassa on kaksi pulloa, näin ei tarvitse olla. Kummallista on ellei tuollaista asennusta kukaan tee, muutama ruuvi ja vähän mielikuvitusta.
@timppa
Soitapa Ritva Wilhtom ky, Espoo. Tiet'v't siell' ainakin neuvoa.
Toinen tietomies on Paavo Rousku, sfc/kaasuasiantuntija.
Kilauta Haapasen Timolle, jos puhut n'tisti, ja Timppa sattuu olemaan tekem'tt;m''n talveen tylsistynyt, voit mahdollisesti saada koko helahoidon h'nelt'
Kippari caravan on yksi mahdollisuus, Nummelassa.
Joku edell'mainituista voi hoitaa Sinulle koko paketin, tai ainakin antaa neuvoja.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2016 klo 03:21:18 Raimo Laine osaa antaa antaa vinkkej' itset'ytt;adaptereista 30 vuoden kokemuksella. Kuten moni muukin ei/neuroottinen kaasunkammoinen. Minultakin voit yv> kysell'. Asiasi hoituu, kun vaivaa et karsasta. On mullakin 8 vuoden kokemus. Enk' ole kaasuneurottinenen&kammoinen.
Olis kiva kun ihmiset osoisivat suhteuttaa eri vaaran mahdollisuudet. Kuinka monta vaunua sihajaa poroksi huolimattomasta kynttil;iden k'yt;st'
Kaasun aiheuttamista paloista ja vahingoista ei vaan tahdo tietoa saada. Pelkoa ja ennakkoluuloja,ja liki hysteriaa joku luo, mutta esim Pertti Hissa, Raimo Laine ja moni muu edustavat realistista tietoa ja asennetta.
Baltian maissa n'kee paljon, satoja tankkeja pihoilla, ja ne kauppaavat kaasua, ei kieltoja.
Ritvalle pullon ja letkun asennuksesta.
Tässä Englannista esimerkki ulkotäyttöletkun asennuksesta http://www.getgas.co.uk/6kg-refillable-gas-bottle-with-level-/-contents-gauge-p62-p64.html
''fillpoint kit is the easy install option as you don't need to modify the outside of your vehicle to fit the remote fill system but you are still 100% complying with all EU and UK requirments to have a remote ( Off bottle) mounted fill point. ''
Suunnilleen: täyttöpistesarja on helppo asentaa eikä tarvitse asentaa ulkopuolelta täytettäväksi, mutta on silti 100% hyväksytty EU: ssa ja Englannissa.
Alempana: ''GASIT type of in locker fill point and mounting system is still OK for use in the UK, France and other EU countries.''
Suunnilleen: ''Gasit- tyyppinen pullokotelo ja asennus on OK käytettäväksi Englannissa, Ranskassa, ja muissa EU-maissa.''
Siis letkunpätkä ja pellinpala johon täyttöadapteri kiinnitetään.
Onkin fiksu mittari pullossa kun on käännetty pystyyn niin näkyy suoraa kotelon ovasta.
Jukalle. Balttiassa on selkeitä kieltoja tavallistaen pullojen täytöstä. Esin Latviassa on selkeä kielto: http://www.lpg.lv/lv/gazes-baloni/gazes-balonu-iegades-vietas/
Näin:''Uzmanību! Ministru kabineta noteikumu Nr.662. 114. punkts aizliedz uzpildīt gāzes balonus auto gāzes uzpildes stacijās!!!''
Jonkinlainen käännös: ''Varoitus: Hallituksen asetus nro 662. 114 kohdassa kielletään täytttämästä pulloja autokaasun jakeluasemilla !!!''
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2016 klo 09:38:46 Tuossa muutama tavallisen pullon täyttöpaikka Latviassa: http://www.lpg.lv/lv/gazes-baloni/gaze-kemperiem-un-atputai/
Minulla on uunituore tankkipullo nyt autossa kiinni ja kohta mennään Ruotsissa ensimmäistä kertaa tankille. Saappas nähdä meneekö yhtä sujuvasti kun dieselin pumppaaminen.
Karavaanarimeininkiäkin on tullut harrastettua kokonaista 2 viikkoa ja onhan tässä ollut pari uutta opeteltavaa asiaa.
Täytettävän pullon hinta ei tule koskaan kuolettumaan edes perikunnan toimesta kaasun hinnoissa.
Etelässä kulkiessa paikallisia pulloja käyttäessä saat aina pullosi vaihdettua turvallisesti. ja lain hengessäkin jopa ;)
Itsellä saksan pullo, espanjan Cepsan pullo ja Kanarian Disan pullo, kaikki vaihtuvat huoltiksilla halpaan hintaan. Toiminut 16v näin.
Marokossa jouduttu kaasugangstereiden täyttöön turvautumaan aikanaan, eikä sekään paha.
Kippari caravan on Itiksessä prisman takana ja kaasua löytyy vaikka minkälaisissa pulloissa jopa epsanjalaisissa.
Mitä ihmettä jollain Espanjan tai Saksan pullolla tekee vaikkapa Italiassa tai Kroatiassa? Matkailua on monenlaista. Kipparistako se kaasu kipaistaan hakemassa tuhansien kilometrien takaa.
Itse olen yksi pullo mukana sydeemillä ajellut jo kahdeksan vuotta ja hyvin menee.
Tommille Ruotsin tankkauspaikkoja. Jos sulla Tommi on jotain kysyttävää näistä ota yksityisviestillä yhteyttä. http://www.volvo200.org/tankstations_eng.htm
Ja tuossa n.20 000 kipparicaravaania siellä missä kaasua tarvitaan http://www.mylpg.eu/
Tuosta saa ne Anroidille https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.mylpg.android
@timppa
"Mitä ihmettä jollain Espanjan tai Saksan pullolla tekee vaikkapa Italiassa tai Kroatiassa? Matkailua on monenlaista."
Niin on, omasi omanlaistasi, omani omanlaistani, ja kaasua piisaa kaikille kaikkialla, toisaalta, kuka tarvitsee täyttöpulloa suomessa? Älä turhaan vastaa, tuo oli provo
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.