Miten käytätte nettikarttoja?

HAAPANEN TIMO 17.11.2015 10:48

Avaan uuden karttakeskustelun ettei mene sotkuiseksi tuo Matin kartta-avaus.

Nettikartat ovat matkan suunnittelussa todella käteviä. Itse käytän kuukkelin mapsia pieneenkin matkaan, teen matkasta oman kartan johon laitan ajatellun reitin varrelle niin paljon kohteita kun satun löytämään.

Googlen karttaan saa kohteiden linkit ja tarkat koordinaatit luotettavasti talteen ja ne ovat myös matkalla aina nähtävissä. Paperilla ei ole mistään matkasta mitään.

Esimerkkinä laitan ensi huhtikuuksi ( tai miksi huhtikuuksi vain ) ajateltua matkaa joka lähtee Tallinnasta ja päätyy joko Traveen tai Kappelskäriin. Kesto on huhtikuu kokonaan ja matkalle osuu Hollanissa kukkaparaati 23-24 huhtikuuta.

Yksi matkan iso osa on kylpylät keväisessä Unkarissa.

Kartta on täysin keskentekoinen raakaversio ja tulen lisäämään sinne kaikenlaista mitä löydän, mutta tästä aihiostakin pääsee jyvälle siitä mitä tarkoitan.

Selvennys kylpylöiden symboleihin, Kalankuva on yhdistetty kypylä/kämppäri ja uimari on pelkkä kypylä.

https://www.google.com/maps/d/edit?hl=fi&authuser=0&mid=z7XEDsi808Go.knYWNL_YlW5s

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2015 klo 11:38:33 Kylpylä, ei kypylä.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 17.11.2015 16:34

Timppa, Insbruckissa ollessasi olet vain n.250km:n päässä Gardalta.

Maltatko olla tulematta moikkaamaan meitä Gardan ystäviä, olemme siellä juurikin huhtikuussa ja Vapun yli, camping Serenellalla.

JANHONEN MATTI 17.11.2015 17:10

Itse suunnittelen vieläkin reittini AutoRoutella ja ajan Garminin navilla. Tosin reittini on aina ohjeellisia ja voi muuttaa niitä tyyliin oo ompon poo -tyyliin kuten tein Valencen tienhaarassa palatessani Espanjasta. Viimeksi peukalo osoitti Sveitsiin ja sitä kautta palattiin.

Mutta koko aihealue on mielenkiintoisessa murroksessa lähinnä kolmesta syystä.

Navit kehittyy kaiken aikaa ja ainakin uusissa Garmineissa kohdan Kategoriat alta löytyy yhä enemmän valmiiksi tallennettuja kohteita kuten Kohdista kohdasta Majoitus jossa on camping- ja stellplatz-alueita tai kohdasta Liikenne lautasatamat liikkeistä ja palveluista puhumattakaan. Navien kehitys tulee jatkumaan.

Toinen kehityssuunta on mm. tabletteihin ladattavat ohjelmat josta voi hakea niin karttoja kun palvelujakin. Hinnat on laskeneet jatkuvasti samalla kun aineiston laatu on parantunut ja monipuolistunut.. Ihan käyttökelpoinen ratkaisu navin apuna jo nyt.

Kolmas kehityssuunta nettikarttojen käytössä avautuu uudella tavalla jos ja kun roaming-hinnat harmonisoituu, jolloin internetissä oleva aineistoa on matkailijan mahdollisuus käyttää niin älykännyköillä, tableteilla kun kannettavillakin. Ts. ollaan koko ajan verkossa, laitteet vain vaihtelee. Tämä avaa uuden tavan toimia matkalla, oli sitten kyse kiertomatkoista tai tiettyyn kohteeseen tehtävistä matkoista. Mm. kohdetiedon määrä ei sen jälkeen rajoita kun käyttäjän käytettävissä oleva aika ja kielitaito, eikä sekään kun käännöskoneet sen kun paranee.

Timon tavoin uskon navin erikoislaitteena säilyttävän paikkansa, vaikka navi integroidaankin autoihin tulevaisuudessa. Erikoislaitteella on monia etuja johon pelkään kojelautaan sidottu laite ei pysty.

JUSSILA SEPPO 19.11.2015 13:43

Reittisuunnittelun lisäksi käytän nettikarttoja lopullisen reitin kuvaamiseen matka-albumissa. Mieluiten käyttäisin Google Mapsia, mutta siinä on ikävä 10 reittipisteen rajoitus. Tietääkö kukaan miten sen rajoituksen saa pois, jos saa? Bing' in kartassa rajoitus on 25 reittipistettä. Kaikki ilmaiset kartat, joita olen katsonut on reittipisterajoitus. En muista AutoRoutea, mutta sehän ei ole ilmainen. Reitin voi toki piirtää kuvankäsittelyohjelmalla karttapohjalle. Olen tehnyt niinkin, mutta en ole tyytyväinen. Laitan esimerkiksi yhden vanhasta matkasta vuodelta 1980 Bing'illä tehdyn reittisuunnitelman, joka sekin on yhdistetty kahdesta suunnitemasta. Onko kellään parempia ehdotuksia. SJ

JANHONEN MATTI 19.11.2015 16:04

Ei tule AutoRouten lisäksi muuta mieleen kun pilkkoa kokonaisreitti osiin jossa kussakin osiossa voi olla niin monta reittipistettä kun kyseinen karttaohjelma sallii.

Naveihin voi myös lisätä reittejä, mutta siihen en ole perehtynyt kuinka monta reittipistettä navi sallii.

Tutustuppa Tyre ohjelmaan jota jotkut motoristit käyttää reittisuunnittelussa. Olisko siitä apua ongelmaasi.

http://www.tyretotravel.com/

SILMUNEN HANNU 19.11.2015 17:19

Me taidamme kuulua vähemmistöluokkaan monestakin syystä.

Matkat tehdään edelleenkin paperikartoilla ja niihin myös tehdään mahdolliset merkinnät mielenkiintoisista paikoista. Merkintöjä tehdään myös matka-oppaisiin, paperisiin kirjoihin siis, ja sekalaisille paperilappusille. Yliviivaustussit ja kuulakärkikynät käytössä, tilanteen mukaan.

Reissuun lähtiessä mihinkään ei ole piirrettyä matkareittiä mihinkään, paitsi päähän jonkinlainen, ylensä hyvinkin paljn muuttuva. Mielenkiintoisia paikkoja ja käveltäviä/fillaroitavia polkuja on aina yli oman tarpeen, niin että karsintaa joudutaan suorittamaan hyvin rankalla kädellä.

Tarkoista kartoista, esitteistä ja kylteistä/aluekartoista eri maissa löytyy matkan varrella aina lisää kohteita jo ennalta tiedettyjen lisäksi, ja yöpaikat haetaan tarpeiden mukaan, monesti aamulla tutustumista odottavan kohteen kupeesta tai juuri vieraillun kohteen kyljestä (esim. retkipolun/kylpylän/linnan p-paikka tai matkaparkki lähistöllä, tarpeista ja kohteista riippuen).

Nettikartoista kotona tutkitaan suuntaa antavia ajo-aikoja esim kaukaisimpaan matkalle ajateltuun pisteeseen, jotta saadaan hahmotettua kauanko voidaan käyttää aikaa kaikkeen matkan varrella. Asiaa tarkastellaan myös toisin päin: testaillaan ajo-aikoja houkutteleviin kohteisiin ja pohditaan ollaanko halukkaita käyttämään sen kokoinen aika käytettävissä olevasta kokonais-ajasta autossa istumiseen. Pyöräretkiä varten haen myös kilometrejä eri kohteisiin.

Hyvin paljon nettikarttoja käytämme kotona - ja myös reissussa, jos on halpa nettiyhteys käytössä- siihen, että retkikohteita tsuumaillaan ja tutkitaan ilmakuvistakin käsin, jotta nähdään mistä poluille voi lähteä ja mistä löytyisi hyvä yöpaikka.

Google-autolla ajellaan joskus tutkimassa paikkoja, esim sitä, näyttääkö joku pikkutie tai paikka asuntoautolle mahdolliselta tai millaista reittiä olisi fillaroida.

Ylipäätään nettikarttojen suurin riemu meidän perheessä on se, että ne tarkentuvat niin paljon, ja aina voi löytää uusia ulottuvuuksia ja tietoja. Paperikarttoja kun ei ole mahdollista kaikkialta hankkia eikä ainkaan tässä ja nyt. Ja niidenkin tarkkuus on tekijäkohtaista. Toisaalta, niin on nettikarttojenkin. Joskus on sietämätöntä miten jollain suurennostasolla katoaa tietoa, mitä edellisellä tasolla vielä oli nähtävillä!

Kuitenkin, suurin riemu on tarkka, hyvin tehty paperikartta. Sen äärellä voin istua vaikka kuinka kauan :)

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 19.11.2015 klo 18:39:11 Ai niin ja käytänhän minä nettikarttoja matkojen jälkeen mm lehtijuttujen teossa, paikkojen eteenpäin kertomisen tueksi ja nyt noitten kirjojen teossa tarkkoja sijainteja hakiessani.

t.Kaarina

JUSSILA SEPPO 19.11.2015 18:35

Linkki johti itseasiassa kahteen karttaohjelmaan: Tyre ja MyRoute. Tyre asennetaan omalle PC:lle ja Myroutea käytetään netissä. Kumpaankin saa paljon reittipisteitä, En viitsinyt yrittää kuin 38. Kummassakin on ilmainen versio ja vuosimaksullinen versio. Laitan liitteeksi koenäkymän kummastakin. Näillä on jonkinlainen yhteys Garminiin ja TomTomiin.Ohjelmat voi ladata Android ja iPhone laitteisiin.

SJ

HAAPANEN TIMO 20.11.2015 12:02

Pitääkö varsinaista reittiä edes tallentaa, summittainen reitti ja kohteita sen varrelle hirveä määrä, ajelee sitten kuinka huvittaa.

@timppa

TURUNEN HEIMO 20.11.2015 16:31

Garminin matkasuunnittelu on niin kökköä että parempi kun reissun suunnittelee Tyrellä ja siirtää Garminiin. Parhaan yleisilmäyksen saa paperikartasta hienoviritys koneen ääressä. Meidän retkemme eivät ole nykyisin kiveenhakattuja vaan ajamme sen mukaan mikä kiinnostaa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.11.2015 16:41

Itse en varsinaisesti suunnittele reittejä, katson eri lähteistä mitä kiinnostavaa on siellä päin johon olen matkalla. Tai sitten haen paikkoja joissa haluan käydä. Laitan paikat naviin ja matkalla päätetään poiketaanko paikkaan. Eniten harmittaa jos selviää ajaneensa milenkiintoisen paikan ohi tietämättä sitä ja vasta kotona selivää missanneensa milenkiintoisen paikan. Tietoiset ohitukset eivät sinänsä harmita jälkikäteen.

Ajoreitit tallennan Bluemaxin GPS-loggerilla, sen ohjelmalla voi sitten katsoa missä tuli käytyä.

Malliksi loggerin tallentama Puolan reissu. Jelenia Görassa unhtui loggeri pois päältä siksi suora viiva Poznaniin

NYKÄNEN JOUNI 29.11.2015 13:47

Kokeilimme viime kesänä 5300km matkalla, kun kiersimme itämeren ympäri että HERE kartta oli verraton kartta ohjelma.

Ei tarvinnut kuin kotona imuroida taplettiin ne maat joiden läpi ajettiin ja sitten olikin kartat valmiina, joiden käyttö ilman nettiyhteyttä onnistui hyvin.

Monesti ei määränpäätä ollut tom tom navikaattorissa ollenkaan kun aamusta liikkeelle läksimme. Herestä jompi kumpi ajon aikan sitten seurasi mielenkiitoisia rettejä minne suuntasimme, pois isoilta teiltä, siis sinne missä oli katseltavaa. Karttaa voi suumailla ajon aikana jolloin saa kokonaiskuvan reitistä tai sitten tarkempia yksityikohtia ym. Toki Hereenkin sai reitin laitettua samoin kun Tompaankin mutta emme sitä ominaisutta juurikaan käytänyt, ainoastaa tallensimme yöpymispaikkoja tms.

Hyvän kokemuksen jälkeen ei paperikarttoja ole käytetty kuin patikoidessa, Garminin gepsin apuna.

AHJOS TIMO 29.11.2015 18:38

Garminin navigaattoreissa on Here-kartat. Mielenkiintoista nähdä, mitä Heren uusien omistajien (Daimler, BMW, Audi) ilmoittama politiikka käytännössä merkitsee. Hehän ilmoittivat syksyllä jotakin sen tapaista, että eivät myy paikkatietoja tai karttapalveluja tms. kolmansille osapuolille.

JANHONEN MATTI 29.11.2015 19:48

Onkohan tuo viisasta pidättäytyä vain autoissa.

Samallahan ne sulkisivat itsenä valtavan bisnesalueen ulkopuolelle.

HYTTILÄ ESKO 01.12.2015 08:11

Menen suunnitellessani https://www.here.com siellä merkkaan eri kohteet , campingit , kiinnostavat kohteet , nähtävyydet jne ollessani kirjautuneena omalla tilillä sisään. Sitten otan puhelimen kouraan ja avaan samaisen here:n siitä, painan nappia syncronoi ja kaikki merkkaamani paikat ilmaantuu luuriin. Autossa on teline ikkunalla jossa langaton lataus. Puhelimeni Lumia 930 tukee langatonta latausta ja akku pysyy täynnä pitkässäkin juoksussa. Täten on käytössä hyvä apuväline liikkumiseen jossa aina uusimmat kartat , ilmaiseksi minkä olen kuullut olevan hyvä asia karavaanareitten mielestä. Tietenkin on joka maasta hyvät paperikartat ja tabletti/läppäri mukana missä näkyy myös nuo omat jutut.

IPATTI VEIKKO 15.12.2015 18:23

Huomasin kirjoituksista monen käyttävän AutoRoutea, sen viimeisin saatavilla oleva versio lienee 2014. On muuten erittäin hyvä ohjelma.

JANHONEN MATTI 15.12.2015 19:00

Jostain olin huomaavinani, että sitä ei päivitetä enää. Liekö perää?=

Toisaalta kun kaupungit ja tiet ei vaihda paikkaa, niin vanhalla AutoRoute-versiolla voi suunnitella matkoja vielä pitkään. Siinä se on kätevä ja nopea.

Jos roaming-maksut poistuu/alenee, niin nämä uudet kartat paremmilla ominaisuuksilla valtaa alaa. Kun uusien karttapohjien ansaintalogiikka näyttää kohdistuvan mainosmyyntiin niin maksullisuuskaan tuskin uhkaa, joskin mainokset on vähän haittana.

HAAPANEN TIMO 15.12.2015 19:08

Routen viimeinen versio on vuodelta 2013.

@timppa

BERGSTRÖM BIRGER 03.04.2016 14:53

Utta Google Mapsissa.

http://mobiili.fi/2016/04/03/nain-merkkaat-omat-sijaintisi-hauskoilla-tarroilla-google-mapsissa/

BB

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.