RutuSielu !!!

RIVINOJA KAUKO 01.11.2015 11:11

Oli niin mukava ajella Inarista Lahteen, että päätin etten lähekkään lentäen Malagaan vaan Ellun kanssa Fugeen. (Ellu on mun matka-auton nimi). Onko mulla nyt RutuSielu ???. Ellu menee ti Vallilan Takomoon pyllyn nostoon. Sitten ke 4.11.lähdemme laivalla Traveen. 1. Mikä ois mukavin reitti Fugeen ?. 2. Oisko tällä lähdöllä halukkaita kimppa-ajoon ? 3. Saako matkalla kaasua suomalaiseen pulloon ?. 4.Saako jostain rekkaparkkien osoitteet ?. 5. Onko Hesan lähellä kauppaa mistä sais 1990 v. malliseen Dukatoon kattoluukun ?. Terveisiä kaikille: T:Kake p.+358443069744.

JANHONEN MATTI 01.11.2015 12:03

No ei sulta ainakaan pientä seikkailumieltä puutu kun noin nopeasti kelkkasi käänsit.

Mukavimmasta reitistä en tiedä mutta yksi reittivaihtoehto muiden joukossa on Lyypekki Hampuri Kassel. Frankfurt / M Mulhouse (F) Dijon Lion Montpellier La Perthus (Ranskan ja Espanjan rajalla Barcelona Valencia Alicante Murcia

Murcian jälkeen voi valita ajatko rantaa pitkin (Almerian kautta) Malagaan vai ajatko Granadan kautta. Granadasta Malagaan on uusi hyvä tie. Ja siellähän se Fuge sinua Malagan takana odottaa.

Ja vaikka reitille mahtuu noin paljon eri kaupunkeja niin yhdessäkään ei tarvitse käydä sisällä jos ei halua.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.11.2015 13:10

"Onko Hesan lähellä kauppaa mistä sais 1990 v. malliseen Dukatoon kattoluukun?"

Onko kyseessä peltikuorinen kun kyselet Ducaton kattoluukkua? Muihin "pärekoreihin" löytyy esim. Helsinki Caravanista. http://www.helsinkicaravan.fi/

JANHONEN MATTI 01.11.2015 13:33

Täällä tarvitset ainakin aamuisin lämmitystä.

Osta hyvä termostattiohjattu sähkölämmitin. 6 A sulakkeen perässä toimii jo 1000 W ja 10 A toimii jo 2000 W lämmitin helposti.

Ota kaksi 11 kg kaasupulloa mukaan eikä ole pahasta jos niistä toinen on saksalainen jolloin voi lähinnä palatessa (jos on tarvis) vaihtaa sen täyteen.

Jos sinulle ei ole niin osta adapteri + muut tykötarpeet, jolla voi käyttää espanjalaista päältä painettavalla venttiilillä varustettua kaasupulloa autossasi ja jos meinaat olla täällä kauemmin. Löytyy: Kaasutalo Wilhtomilta osoite Olarinluoma 16 F, 02200 Espoo
Kyllä ne sillä kaasuliikkeessä tietää mitä tarvitset kun käy sillä autosi kanssa. Saat samalla lailliset "palikat" autoosi.

Tämä kaikki sillä varauksella, että sinulla ei vielä ole valmiutta kytkeä espanjalaista propaanipulloa auton kaasusysteemiin. Vaihtopullon kuoria voi ostaa täällä muutamalla kympillä ja kaasua saa vaikka camping-alueilta tai huoltamoilta.

RIVINOJA KAUKO 01.11.2015 17:47

KIITTI !!! Reitti näyttää hyvältä ! Meillä on Fugessa kämppä !!!

HÄNNINEN JUKKA 01.11.2015 19:31

Riveliino, kopasehan Kippari Caravan, oli ennen Rastilan kämppärin kupeessa. Osta sieltä yksi saksalainen 11kg kaasupullo, ja tuurilla voit löytää sieltä myös espanjalaisen kaasupullon, joka vaatii sen päältäpainettavan pulloventtiilin, mikä löytyy Wilhtomilta. Nilltäkin voi löytyä myös täysi espanjalainen kaasupullo kohtuuhintaan. Sillä yhdellä saksalaisella pullolla pärjäät tännetulomatkan.Jos saat vain tyhjän, niin liki jokaiselta huoltsikalta löytyy täysi vaihtpullo. Bauhaus niitä myy halvimmalla, jotain 20 euron tuntumassa se vaihto. Älä unohda säilyttää sitä punaista suojakorkkia, muuten se on aina vitonen lisää.

Osta jos kerkeät vaikka tomTom via 125, euroopan kartat, ja ilmaiset päivitykset, hinta satkun kieppeillä.

Muuta et tarvitse, kunhan muistelet viime tuloasi Kajtsun kanssa ja meidän kimppamatkaa Espanjasta Puolaan, niin pärjäät takuulla. Ja muista, että se Navi ohjaa Sut aina reitille, kunhan valitset "älä vältä maksuteitä" Sun kokoisella autolla selviät noin satasen baanamaksuilla koko matkasta. Läpö on nyt halpaa, tankkaa Luxemburgissa, ja baanan lähellä olevissa taajamissa, niin säästät bensassa sen mitä motarit maksaa.

Muuten ajele Matin ehdottamia reittejä, ja kierrä kaupungit, vaikka vähän maksaiskin. Tuo pätkä Clermont-Ferrand - Montpellier on upeaa maisemaa, joskohta moottorijarrutusta tarvitaan, ja ylämäissä vaihdekepin ahkeraa käyttöä.

Motareiden maksupaikoissa työnnät vaan luottokorttisi oikein päin sisään, ja kuittipaikoista nappaat se tökätyn kuitin mukaan. Sitten maksupaikalla vaan ensin se kortti sisään, sitten luottokortti. Jos joku sattuis menemään pieleen, niin hätävilkut päälle ja ulos autosta nenää kaivelemaan. Joku tulee pian jostain, ja puomi aina aukeaa.

Ja inahn voit soitella, jos liemeen joudut.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 02.11.2015 17:49

Et sä mitää kaasupullorumbaa tarvitse, kaksi suomipulloa matkaan, ne riittää, sullahan on kämpät Fugessa (kuten lukutaitoinen saattaa huomata).

Juuri tulimma Valencian korkeudelta, saimme kulumaan yhden 11kg:n pullon, vaikka lämmitystä kaipaavia öitä oli useampia ja ruokahan tehtiin kuukauden ajan kaasulla.

Ajeltiin muutoin Espanjan ja Ranskan halki vain maksuteitä Trieriin asti, ei aivan ilmaista rallia, n. 350€, laivamatkat ja naftakulut kuitenkin isoimmat menoerät. Vaan eipähän sinne reissuun kskaan ole rikastumaan lähdettykään, toisaalta kokemusten ja elämysten arvoa on vaikea euroilla mittailla.

HONKANEN JAAKKO 02.11.2015 19:44

Juu kokemuksia rikkaampina mekin ollaan taas, rengasrikko Italiassa kahden tunnelin välissä pilvien korkeudella,Venetsia nähty eikä kaipuuta sinne uudestaan Garda järvi jäi vähän kutkuttamaan jos vielä joskus ?,Uintireissun aikaan Torreviejassa varas vei polkupyörät auton telineestä, toivottavasti meenivät tarpeeseen eikä myyntiin, ne kaatosateet ja ukkosmyrkyt huh huih, Ja positiivisia löytöjäkin Gamprils pikkuinen idyllinen kaupunki hienoine uimarantoineen- bulevardeineen niitä jää kaipaamaan.Eipä siellä kuulunu Suomenkieltä yhtään.

JANHONEN MATTI 02.11.2015 21:43

RutuSielu kysyy rekkaparkkien osoitteita. Niitä on joka paikka täynnä ja niihin osaa ilman osoitettakin

Tässä muutama hieman vakavammin otettava osoite jossa voi yöpyä. Kun on laivassa loikoillut runsaan vuorokauden voi vielä saaman iltana kun laiva tulee Traveen vetäistä 183 km ja on Rasthof Allertalilla (West) N 52.696691 E 09.886213 Ei maksua, merkityt matkailuautopaikat olemassa.

Seuravaksi yöksi voi ajaa Reinin varrelle Hotelli Fallerhofin pihaan. www.fallerhof.de N 47.933464 E 7.669366 Lähellä moottoritietä Ilmainen ja saa hyvää ruokaa kohtuuhintaan.

Seuraavana päivänä voi ajaa Montpellieriin Stellplatz Palava los Flots joka on venesatama ja sen yhteydessä on stellplatz. Ihan ok. paikka. N 43.530979 E 3.923787

Siitä voi ajaa Peniscolaan camping Edeniin N 40.371029 E 0.402734 tai Camping Torrelasal2 N 40.127114 E 0.158480

Siitä voi jatkaa hieman Alicanten eteläpuolelle Santa Polaan camping Bahialle ja siitä on sitten enää päivämatka Fuengirolaan

HAAPANEN TIMO 03.11.2015 11:26

Pari esimerkkiä reiteistä Ranskan läpi tiemaksuilla tai ilman:

Tässä ilmainen länsipuolta 1065 km ja 13 h 19 min. https://goo.gl/maps/aczsc677C2u

Tässä maksuteitä, 1041 km ja 9 h 34 min. https://goo.gl/maps/2okTF95MuZ12

Ilmainen, 1086 km. ja 12 h 43 min. https://goo.gl/maps/qKM3AdzcnCp

Maksuteitä, 969 km. ja 8 h 47 min. https://goo.gl/maps/fXV18oFLsQJ2

Jokainen eläkeläinen voi itse miettiä kannattaako käyttää päiväkohtaisesti n. 1-1,5 tuntia enemmän tien päällä jos on menossa viikko- tai kuukausikausiksi aikaa kuluttamaan etelään.

Pienellä suunnittelulla ja joissain paikoissa lompsaa avaamalla saa tiellä käytetyn ajankin vähenemään oleellisesti. Esimerkit ovat täysin ilman suunnittelua tehtyjä.

@timppa

JANHONEN MATTI 03.11.2015 12:18

Hyvähän se on että on vaihtoehtoja.

Ja vielä parempi on jos saa jonkun vähemmän kokeneen karavaanarin ajamaan Ranskan läpi maksuttomia teitä. Sen jälkeen tämä kulkija osaa arvostaa kombinaatiota, osa maksuttomia osa maksullisia teitä. Sama täällä Espanjassa. N 340 Barcelona - Huelva väli on joiltain osin hyvä maisemakokemus mutta vähemmän mukava ajokokemus, jos sitä päiväkaupalla veivaa.

Ranskan läpi ajettaessa hyvä kombinaatio osin makusllisia osian masutomia teitä ajettaessa on
Trier Luxemburg Metz Nancy Chalon sur Saone Vichy Flermont-Ferrand Millaun (silta) Beziers La Perthus Ranskan ja Espanjan rajalla)

En valista, kerroin vain, että näinkin voi kohteeseen mennä.

Paras reitti on se jonka itse kukin valitsee ja reitin arvosteluun saa ottaa osaa ne, jotka ottaa osaa matkan kustannuksiin.

HÄNNINEN JUKKA 04.11.2015 03:06

Kokemus se parhaiten opettaa valitsemaan maksubaanan ja N-Routen välisiä konbinaatioita. Ranskassa on vielä paljon liki maksubaanan tasoisia kaksi kaistaa suuntaansa vihreällä baanamerkillä varustettuja teitä, joista ei aina voi olla varma milloin ne muuttuvat maksullisiksi (ja sininen kyltti "peage") siitä kertoo. Ennen sitä maksuliittymää on aina merkitty viimeinen poistumispaikka, poikkeen maksutieltä. Ylläri on usein siinä, että ne jokseemkin samantasoiset mottooritiet kulkevat ritirinnan, usein hvyinkin pitkiä matkoja, se vihreä vaan on maksuton, mutta vetävä, usein rekkoja täynnä, mutta hyvin sujuvainen.

Tuo pitkä osuus Barcelona-Huelva on hyvä sesimerkki, kun näkee rinnalla kulkevan hyvän maksuttoman tien. Tuo osuus on kauneinta ja näyttävää maisematietä, jota nykyisin ajellaan sen rauhallisuuden ja komeiden näkymien takia. Useimmiten Idän ja Valencian kautta.Ei ole järin kalliskaan, vaikka kokorahalla posauttelis koko siivun. Espanjan maksubaanat ovat pakjon halvempia kuin vastaavat Ranskassa. Jossian löytää hoksaavainen vielä ihan baanan reunasta kaistan, jossa veloitus on aivan minimissään. Tarkkana vaan, ja aina oikeinta kaistaa. Ei se Madridin kiertokaa paha ole, lännen puolelta. Ain jotain uutta horisontissa, tuulimyllyjä. Panzoja ,Donkihotteja

Tässä joku viikko sitten osui Koblenzin kohdalla Moselin ylitysl ja sen päässä Aral.Tank-khaus-Stelle missä todellinen karttalöytö: Marco Polo Maxi Atlas Europa 2016/2017. Hintaa koko kymppi hyvästä Euroopan kartastosta. Suosittelen vaikka parin ostoa, joku sellaisesta harvinaisuudesta taatusti ilahtuu, sillä puolivalmiitkin tiet on hvin merkittyjä, mitä navit eivät tunne eikä tiedä. Ainahan tuorein kartta- ja navi pariskunta on se ykkösyhdistelmä.

Maksutiet eivät tälläkään kertaa ylittäneet kokonaisuutena satasta via Balticankaan kautta huippubaanoja, vaikka ei juuri pähkäilty valinnoissa. Kyllä ne ikääntyvää kuskia vaan aikalailla koettelevat, ne kiertoliittymät, joissa tarkkaavaisuus on oltava topissa joka kierrksella. sliti kiihdytykset, jarrutukset, miljoonat vaihtamiset kyllä iltasella sitten väsymyksenä huomaa.

Kuskia ei sitten tosiaan pitäis yrittääkään neuvoa reitinvalinnassa - ainakaan jälkeenpäin, paitti sitten ne, jotka lupaa kustantaa seuraavan päivän maksubaanakulut - tai sitten hoitaa ite sen ajohomman. Mulle kelpais antaa sekä kulut, että ajot edes päiväksi jollein toiselle (vaan mistäs sen riittävän hyvän löytäis kesken reissua ? )

Millaun kautta ajavien on jo syytä pälyillä sääennusteita- tie kun kulkee ylös alas n. 1000m korkeudella ja sääolot voivat muuttua hyvinkin nopeasti

JANHONEN MATTI 04.11.2015 11:24

Sen verta täytyy korjata aiempaa sanomaansa, että Barcelonasta alkavan N 340 läntinen pää ei ole Huelvassa vaan Zadisissa. Näiden kaupunkien välillä on suuria luonnonsuojelualueita ja tiekin kulkee Sevillan kautta.

Jonkun verran täytyy ihmetellä joidenkin hinkua ajella noita maksuttomia teitä perusteena vain tiemaksujen välttäminen.

Ryöstöjen riskistä kyllä puhutaan mutta liikenneriskeistä ei mitään.

Ja kuitenkin esim. tuo N 340 -tie Barcelonasta Zadisiin on tutkitun tiedon (RACE) mukaan Euroopan vaarallisimpia maanteitä ja monilta tieosiltaan jopa vaarallisin.

HAAPANEN TIMO 04.11.2015 12:18

Mutta mitään ei näe ellei pieniä teitä ajele. Turvallisinta on olla paikoillaan.

Koko Espanjan rantoja pitkin kiertävä N 340 on hieno tie jos haluaa nähdä millaista rannikolla on.

Missä sellainen Zadis on? N 340 tie on rantatie joka loppuu Cadiziin eikä mene sisämaahan Sevillaan asti.

Erityisesti Almerian ja Cadizin väli on hieno kun tie on aivan rannassa. Valencian ja Almerian väli on pikkuisen sisempänä. Tiehen mahtuvat niin Marbellan lomarannat kuin Motrilin ja Almerian seudun kuumaisemat.

Motarilta ei merikään näy lainkaan.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2015 klo 15:43:54 Onpa jotenkin jännää tuossa alempana kun mies joka on liittynyt karavaanareihin yli 15 myöhemmin kuin minä moittii tapaani matkailla kokemattomaksi. Ajelin euroopassa jo -86

JANHONEN MATTI 04.11.2015 12:42

Johan nyt on perkele kun palstapoliisi alkaa täällä puhekielen ilmauksiakin oikomaan.

Sinun on aika oppia, että jokainen valitsee reittinsä ja siinä yhteydessä päättää näkeekö vai ei, kuinka paljon päivässä ajaa.

Suuri valtaosa Espanjan ja Portugaliin ajavista karavaanareista ajaa välin Lyypekki - kohdealue totuttuun tyyliin siirtoajona, selvintä tuttua reittiä, jaksottaen päivämatkat oman tyylisekseen sen kummemmin enää töllistelemättä. Voi jopa sanoa, että töllistelyvaihe on heiltä jo takanapäin.

Aloittelijat taas eroitta siitä, että he haluavat nähdä kaikki kylät todetakseen ne aikanaan ja viisastuttuaan toistensa kaltaiseksi. Vasta tämän jälkeen he ovat henkisesti valmiita siirtymään määrällisestä matkustuksesta l.ajamisesta laadullisen matkustamiseen.

SILMUNEN HANNU 04.11.2015 13:21

Toivon kovasti pysyväni itse ikuisena aloittelijana, tällaisena, mikä ainakin reilun 30 vuoden matkustamisen jälkeen olen, TÖLLISTELIJÄNÄ.

Itsestäni tuntuu kauhealta ajatus siitä, että joskus "viisastuisin" niin paljon, että lakkaisin ihastelemasta maailmaa ja näkisin kaikki paikat samanlaisina. Nykyisellään kun tilanne on sellainen, että jokainen "niemi, saari ja notkelma"on ainutlaatuinen ja erilainen riippuen jopa vuorokauden ja vuodenajasta. Yksi elämä ei iritä edes Euroopan näkemiseen ja kokemiseen, saatika koko maailman.

Toivon myös ettei kukaan toinen määrittele kenenkään matkustamista sillä mittarilla, minkä on itse itselleen rakentanut. Jokainen rakentakoon omat mittarinsa jos kokee sen tarpeelliseksi!

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 04.11.2015 13:37

Älä nyt hermostu hyvä mies, eikö tuosta kiroilemaatta selvinnyt. Mitä sinä mua haukut? Ei se tie mene Sevillasta vaikka kuinka puhekielen ilmauksia oiottaisiin.

Ja asiasta menit pois tykkänään, eikös tässä puhuttu siitä mitä tievaihtoehtoja on tarjolla. Esitin rantatien siksi että jokainen voisi valita reittinsä ja siinä yhteydessä päättää näkeekö vai ei.

Nimenomaan aloittelijoille tälläiset vaihtoehdot ovat tärkeitä. Ja kokeneillekkin tekisi hyvää pikkuisen jarrutella ja katsella matkalla paikkoja, kukaan ei ole Eurooppaa niin tutuksi saanut.

Laadullinen matkustaminenkin on jokaisen oma juttu, sun pitäisi se ymmärtää.

@timppa

MERIKALLIO VELI-PEKKA 04.11.2015 15:04

Timppa, ei mulla muuat asiaa kuin, että kunhan itse teet ensi alkuun 28 Välimeren reissua, kuten Matti, voit opettaa isääsi naimaan.

Jostain kummallisesta syystä, olisiko se mahdollisesti hänen kokemuksensa, olen oppinut luottamaan Matin sanaan, ja tehnytkin monta onnistunutta reissua hänen ohjeidensa mukaan, en orjallisesti neuvojansa noudattaen, vaan hänen tarjoamistaan hyvistä vaihtoehdoista valiten.

Viimeaikaisia hyviä valintoja ovat olleet Torre la Salin ja Gardan vinkit, kiitokset niistä Matille, puhumattakaan antoisasta matkaseurasta. Ja nämä eivät ole mitään ylisanoja, vaan arkitodellisuutta.

HAAPANEN TIMO 04.11.2015 15:29

No, no. VP Kolmekymmentä vuotta tässä on harrastettu ja toljottelu on parasta mahdollista matkailun antia edelleen.

Matti ei antaisi kenenkään tehdä mitään toisin kuin hän tekee. Kämppäreiden valinnasta alkaen. Jos vanhaa reissaajaa ei enää kiinnosta antakoon muiden mennä ja antakoon muiden neuvoa muita tapoja kuin hänen. Neuvojen ja vinkkien antamisen kieltäminen on aika paksua hommaa.

Millään en hyväksy sitä että oikeiden liikkuvien karvaanareiden matkustelua nimitellään jotenkin 'laaduttomaksi'. Luulutavasti kukaan ei lähde 'laaduttomalle' matkalle vapaaehtoisesti.

Eurooppaa eestaa ajelevia vaanareita on huomattavasti enemmän kuin paikollaan etelässä pötköttäviä vanhuksia.

@timppa

JANHONEN MATTI 04.11.2015 16:28

Timo älä taas anna minusta väärä todistusta. Viime aikoina olet tehnyt sitä ihan kiitettävästi. Kateusko lie vai mikä joka noin laittaa miehen toimimaan,

Kerron kyllä omaa tai luotettavan kaverini omakohtaisen kokemuksen viitaten mitkä on hyvä kämppäreitä / stellplatzeja tai vain hyvä yhden yön yli paikkoja = sijainti reittiin nähden. Yhden yön paikka ei aina tarvitse olla hyväkään kunhan pesuasiat on ok, koska se laatu on autossa. Sama ajoreiteissä kerron, että siitäkin pääsee ja esim. miten reitin voi esimerkin vuoksi jaksottaa. Sitten joku käyttää ehdottamaani reittiä tai sen osaa, tai sitten ei. Oman on asiansa ja kulunsa.

Olen hyvin varovainen neuvoissani sanomaan, että tee niin tai näin. Paremminkin pyrin muistuttamaan, että näitäkin asioita voi matkalla eteen tulla ja se on sitten jokaisen oma asia miten asiaan suhtautuu tai toimii.

Veli-Pekka kertoi asian jota en itse aktiivisesti kerro. Mutta kun nyt tuli julki niin tämä juuri päättymäisillään oleva pitkä ressu Välimeren maihin on vasta 27 eikä 28 kuten Veli-Pekka kertoi. Siihen mahtuu Keikan Egeian merestä Portugalin maailmaloppuun ja Gibraltarilta Tallinaan jotain 140 000 km niin pieniä teitä jopa kanojen seassa ajaen ja töllistelleen kun suoraan päätteitä kohteeseen ajaen. Maita tuohon "haaviin on jäänyt" tähän mennessä 34 kpl.

Timo kirjoittaa minua koskien näin. "Neuvojen ja vinkkien antamisen kieltäminen on aika paksua hommaa".

Uskon, että niillä jotka minut tuntee ei ole aihetta yhtyä noin poskettomaan väitteeseen.

Mitä noihin "vanhuksiin" tulee niin mitä te olette sanomaan niistä mitään, tai rankaamaan heitä huonoihin tai hyviin. Täällä on jopa vanhoja karavaanareita joiden auton tänne on ajanut sukulaiset Saksasta tai Hollannista ja henkilö itse liikkuu rollaattorin kanssa, mutta Espanjaan leirialueelle on vaan päästävä. On ihmisiä jotka menee keppien kanssa uimaan, mutta Välimereen on päästävä uimaan ja rannalle aurinkoa ottamaan. Eilen juuri vaihdoin muutaman sanan hollantilaisen leskirouvan kanssa joka asuu nyt bungalovissa kun hänen mies kolme vuotta sitten kuoli. He olivat olleet täällä matkailuvaunulla useiden vuosikymmenien aikana.

Mikä minä olen hänelle sanomaan, että matkustusmuotosi tänne on väärä ja kun vain bungalowin edessä "pökötät" ja luet kirjaa. Ymmärsin niin, että keskeinen osa hänen sosiaalisista kontakteistaan ja muistoistaan on edelleen täällä. Em. seikat ovat myös sitä rutujen "liimaa" joka pitää joukon koossa.

Älkää olko ahdasmielisiä, ettei teihin suhtauduttasi ahdasmeilisesti.

SILMUNEN HANNU 04.11.2015 16:35

Matti, kukaan muu kuin sinä, ei ole arvostellut kenenkään toisen matkustapaa kuin sinä. Mm tuolla alla olevalla telstillä.

Eli sinä kerrot kuka on viisastunut ja kuka osaa matkustaa laadullisesti.

"Aloittelijat taas eroitta siitä, että he haluavat nähdä kaikki kylät todetakseen ne aikanaan ja viisastuttuaan toistensa kaltaiseksi. Vasta tämän jälkeen he ovat henkisesti valmiita siirtymään määrällisestä matkustuksesta l.ajamisesta laadullisen matkustamiseen."

t.Kaarina

JANHONEN MATTI 04.11.2015 16:54

Kaarina juuri noin tulee aika sinuakin opettamaan. Vain muutama suuresta joukosta jää "ikuisiksi" kiertäjiksi.

Miksi sitä pitää uhota kun ei tiedä mitä on edessä.

SILMUNEN HANNU 04.11.2015 16:57

Ja mun mielestäni tuollaisia lausuntoja ei saisi missään, mutta ei ainakaan täällä avoimella matkailu-puolella missään nimessä julistaa.

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 04.11.2015 17:04

Matti, en uhoa mitään. Totean vain sen minkä totean eli toivon hartaasti, etten muutu sellaiseksi, joka ei osaa "töllistellä".

Ja toivon myös, ettei kukaan toinen ota oikeudekseen määrittää sitä, mikä on laadullista matkailua ja miten ilmenee ihmisen viisastuminen...puhuttaessa jonkun toisen elämästä ja matkailusta.

Sinä et onneksi voi tietää sitä, miten aika tulee minua opettamaan.

t.Kaarina

JANHONEN MATTI 04.11.2015 17:17

No kun ei mene perille hyvällä niin sitten ajalla.

Kyllä täällä noita "sankarimatkalijoita" on riittänyt, vaan jostain syystä ovat kaikki ajan matkaan lähteneet.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.11.2015 klo 17:19:44 Mitä tuohon Kaarinan suukapulaehdotukseen tulee, niin hänen kannattaa miettiä miten se sopii "kirjailijalle".

MÄKELÄ EERO 04.11.2015 18:25

Tulihan niitä maksubaanoja ajeltua aikoinaan muutama miljoona km tukka putkella. Oli kiire ja pakko. Ehkä nyt ollaan sitten aloittelijoita. Maksuttomia teitä ajellaan, pysähdellään silloin kun mieli tekee, tiputellaan kahvit, katsellaan maisemia ja mielenkiintoisia kohteita. Nyt kun tänne Castro Verdeen ajeltiin, tultiin kusisaispesän nimeltään Barcelona ohi maksutietä ja sen tien varrella yrittivät jotkut tiirikoida wolkkarin kuskinpuolen ovea. Oliko tämä sitten se vaaratilanne? Muita emme havainneet.

pikkueero

JANHONEN MATTI 04.11.2015 19:40

Eihän tätä tällä saisi sanoa mutta Pikkueeron tapauksen liittyen sanon kuitenkin

Barcelona on hyvä ohittaa motaria pitkin satasta ajaen. Satasen vauhdissa olevan m-auton ovea on paljon vaikeampi tiirikoida kun rekkaparkissa olevan.

MÄKELÄ EERO 04.11.2015 19:55

Matti! Miksi sitä ei saa sanoa? Totta tuo on mitä kirjoitat. Sekin on totta ja vanha sanonta, että se ei pelaa joka pelkää.

Saakos tämän sitten sanoa? Jos ei halua pysähdellä, ajella pikkuteitä ja nauttia kokemuksista niiden varsilla niin tänne etelään pääsee vetelehtimään lentokoneella matkustaen, vieläpä paljon halvemmalla. Asuntojakin on vuokrattavina tai jos haluaa ostaa, onnistuu sekin. No onhan siinä lentämisessäkin aina riski. Koneen ohjaamossa voi kippari tai perämies saada mielenhäiriön tai itäisiä reittejä lennellessä voi vaikka ohjus osua lentolaitteeseen. Mutta toistan: Se ei pelaa joka pelkää :)

pikkueero

JANHONEN MATTI 04.11.2015 20:35

Pikkueero

Alan miehenä olet varmaan huomannut miten kova on tunku noilla rekoilla on mennä maksullisilta teiltä maksuttomille niin Ranskassa kun Espanjassakin, aina kun vähänkin selvempi tieosuus on edessä.

Saapa nähdä miten seuraavassa noususuhdanteessa käy kun liikenne taas lisääntyy, että N ja D -teille isketään 12 tonnin painorajoitus joillekin osuuksille sanoi rekkaisännät mitä tahansa.

Tuo rekkojen meno "tieveropakolaisiksi" pienille maksuttomille teille on kokonaisuuden kannalta vähemmän järkevä juttu. Eikös uusien väylien tehtävä juuri ollut rauhoittaa seudulliset taajamien läpi kulkevat tiet, eikä siirtää liikennettä sinne.

MÄKELÄ EERO 04.11.2015 21:14

Totta kirjoitat Matti tässäkin asiassa. Rekkoja oli jonkin verran niillä maksuttomilla teillä joita mekin ajelimme. Silloin, aikoinaan meillä tosiaan oli aina niin kova kiire, että mahdollisimman lähelle purku/lastausosoitetta piti mennä yleensä maksullista tietä ja vasta viime tipassa erota sieltä. Toivotaan nousukautta jälleentulevaksi ja kiireitä tavaraliikenteeseen. Toisaalta nyt on suomalainen ja moni muukin länsimainen kalusto vähentynyt pitkiltä reiteiltä ja polskit, romanialaiset ym vallanneet markkinoita. Niin, että antanevatko ne nykyisännät enää kuskiensa käyttää maksullisia teitä kovinkaan paljon? Toinen huomio jonka teimme oli, että rekkoja kävi tankkaamassa markettien mittareilla halvempaa dieseliä. Kuinka lienee isännillä nykyään olla sopimuksia öljy-yhtiöiden kanssa polttoaineesta? Meillä oli silloin yksi kortti nimeltään IDS jolla tankattiin ensisijaisesti. Luxemburgissa täytettiin tankki Shellillä heti Ranskasta poistutaessa. Ranskaan piti mennä aina täydellä tankilla. Nyt tänne ajellessamme markettien dieselhinnat olivat samaa tasoa kuin muuallakin. Keskiarvoksi tuli n 1.07, halvinta oli Wasserbilligissä 0.98

Niin, että on se kallista tuo autoilu Suomessa, on se. On maamme kallis ja siksi jää.

pikkueero

JANHONEN MATTI 04.11.2015 21:53

Pikkueero

Sitäkin olen epäillyt, että kuljetusfirma laskuttaa tienmaksut asiakkaalta mutta ajattaakin kuskeja maksuttomia teitä pitkin. Tuskin rekkojen kuljettajat itse pikku teille halajaa. Vai ollaanko niin pitkällä, että sen minkä säästät tiemaksuissa on sidottu kuljettajan palkkaan vaikka aikaa meneekin enemmän. Sama polttoaineessa.

On sanottu, että kabotaasi on kuljettajia kohtaan sabotaasi.

MÄKELÄ EERO 04.11.2015 22:36

Jälleen samaa mieltä kanssasi Matti. Hulluksi on rekkahommat menneet. Kävimme Lyypekin Suomi-kodilla ensimmäisenä iltana saavuttuamme Saksaan. Paikalla oli kaksi suomalaista rekkakuskia. Molemmat olivat olleet CEMTíssä jo silloin kun mekin. Sitkeitä poikia ovat kun vielä jaksavat. Tosin ovat reilusti meitä nuorempiakin. Samaa sanoivat, ajat ovat toiset nyt. Silloin vuosituhannen vaihteessa meitä suomalaisia oli n 300 nyt enää n 30. Toinen kuski kertoi olevansa elintarvikkeiden ajossa. Siinä hommassa on aikataulujen pidettävä. Kertoi isäntänsä kokeilleen halpatyövoimaa mutta siitä ei tullut mitään ja hänet kutsuttiin takaisin. Globaali Mafia on aina ollut kuljetusalalla vahva tekijä. On tainnut laajentaa otettaan entisestä. Rahanpesu on helppoa sillä alalla.

pikkueero

JANHONEN MATTI 05.11.2015 11:05

Hommahan hoidetaan ymmärtääkseni niin, että ensin kuljetussopimuksen tekee joku iso firma. Tällä on rahaa tappaa halutessaan pienet pelistä, tarvittaessa vaikka alihintaisin tarjouksin. Esim. auton osin roudaus Euroopan teillä on sitä luokkaa, että siihen ei pienillä ole mitään jakoa, muuten kun aliurakoitsijoiksi tai aliurakoitsijan aliurakoitsijaksi. Euroopan suurimman rekkafirman liikevaihto on yli 18 miljardia euroa vuodessa ja operointia 140 maassa.

Tämän jälkeen kuljetuksista alkaa uusi huutokauppa jossa huutajina on pienemmät firmat tai kokonaan toisen maahan tätä tarkoitusta varten perustetut firmat (mm. Puolaan). Nämä saattavat vielä pilkkoa sopimusta pienemmille. vaikkapa perävaunuja vetäville yrittäjille. Kun tähän sitten vielä yhdistetään kabotaasiliikenne niin kuka tietää missä mennään. Riskit on hajautettu - ja voitot keskitetty.

Näihin filiaalifirmoihin kuljettajat otetaan eri maista henkilövuokrausfirmoilta joille palkanmaksu tapahtuu toiseen maahaan vaikka Unkariin. Viimeistään tässä vaiheessa tippuu kyydistä niin veroviranomaiset kun ay-liikekin.

Tarkkailijoiksi jää ainoastaan tulli ja poliisi ja niitä ei kuskien palkat kiinnosta.

Tämä on arkipäivää jo tänään.

MÄKELÄ EERO 05.11.2015 11:12

Jotenkin näin se kuvio toimii Matti. Entä ketä ovat ne lopulliset rahastajat (ne isot kihot isoissa firmoissa)? Keskinäisen sopimuksen markkinoiden jakamisesta tehneet mafiosot?

pikkueero

JANHONEN MATTI 05.11.2015 11:42

Näitä todella isoja ei ole lupa osoitella, mutta kaksi suurta Euroopassa ovat:

Deutsche Post joka omistaa mm DHL:n Maailman suurin kuljetus ja logistiikkayritys, jonka liikevaihto jo yksin on suurempi kun Suomen valtion budjetti.

Toinen suuri on DB eli Deutschen Bahn eli Saksan valtion rautatiet. Omistaa mm. Schenkerin.

Niiden ei tarvitse enää määrätä, riittää kun ne tahtoo.

KUJANPÄÄ MARKKU 05.11.2015 11:59

Kansainvälisiä kuljetussopimuksia ja niihin liittyvää juridiikkaa täytyy isojenkin kunnioittaa.

MÄKELÄ EERO 05.11.2015 12:00

Siksi jätin osoittelematta kun ei ole lupa. Sitten on vielä brittiläislähtöinen USB. En tiedä sen nykyistä omistuspohjaa. Entä sitten mikä on esim DHL/Deutsche Post`in vaikutus Suomen sisäiseen tavaraliikenteeseen Suomen Postin (onko se nimi nyt taas tämä) kautta? Jottain tarttis tehrä sillekin, että paketin lähettäminen Suomesta Kanadaan on 10 kertaa kalliimpaa kuin Saksasta. Tämän totesimme kun lähetimme tyttärenpojalle syntymäpäivälahjan Lyypekistä. Lahja oli ostettu ennen lähtöä Suomesta mutta postitimme sen vasta saavuttuamme Lyypekkiin. Ei taida olla suomalaisista enää barrikaadeille nousijoiksi vaikkapa tällaisessa asiassa?

pikkueero

MÄKELÄ EERO 05.11.2015 12:09

Juridiikka? Valaise vähän Kujanpää mitä se on kuljetusalaan sovellettuna. Korruptoitumattomia juristeja????? Ei kai sellaisia ole? Ainakin kaikki Suomalaiset juristit ovat perin rehellistä ja lahjomatonta väkeä ja varsinkin nämä suurten ketjussa mainittujen ulkomaalaisten kuljetusliikkeiden lakiasiantuntijat?

pikkueero

KUJANPÄÄ MARKKU 05.11.2015 12:18

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:kuljetussopimukset

Sen verran aiheesta kiinnostuin, että tuon lukaisin.

JANHONEN MATTI 05.11.2015 15:31

Totta kai sopimus on tehty noudatettavaksi, mutta mikä on sopimus?

Onko sisältö sitä kun jättiläinen kysyy, että ajatko vai etkö aja. Ja velkainen yrittäjä sanoo, että ajan minä niin kauan kun rahat riittää.

YLITALO ASTA 05.11.2015 15:49

Homma menee juuri kuin Janhonen sanoo. Nämä RO, PL ja aika moni muu entisen itäblogin kuljetusfirma toimii ainostaa liisatulla kalustolla. Ja leasing firmoille takuun maksuista antaa taas muutama iso kuljetusyritys. Ja kun konkka on tehty, siirretään leasing uuden yrittäjän nimii. Täällä euroopan puolella on nykyisin paljon kalustoa joka ei ole firman kotimaata nähnytkään. Ja kuljettajat vaihtuvat parin kuukauden välein. Systeemi on kahdesta kolmeen kuukautta töitä ja kotiin. Viikon perästä takaisin eri firman hommiin. Nämä kuskit ovat kuljettaja välittävien firmojen listoilla ja saavat palkansa yleensä kerran viikossa käteisenä. Ja veroja ei maksa kukaan, ei kuljetusyritys, ei kuljettaja eikä välittäjäkään.

T : Masi

MÄKELÄ EERO 05.11.2015 16:04

Niin, tuo Kujanpään laittama linkki ei kerro yhtään mitään. Pelkkää teksitä vaan vakuutuksista. Kuskin asemasta ei linkissä ole mitään. Juuri näin se menee, mitä Masi ja Matti ovat kirjoittaneet. Ketjutukset suurten firmojen kihojen luota ovat pitkät sinne rekkojen hytteihin. Loppupäässä on torppareita, torppareiden torppareita sitten loppujen lopuksi torpparin renki.

pikkueero

KUJANPÄÄ MARKKU 05.11.2015 16:18

Juu ja rengillä vielä koira.

Mutta muuten meno ja meininki saattaa tuollaista ollakin, mutta uskon, että sieltä löytyy kilpailua joka tasolla. Jos joku ei maksa veroja tai muita velvotteita saaden itselleen kilpailuetuja, niin luulisin naapurin aika pian käräyttävän semmosen meiningin.

JANHONEN MATTI 05.11.2015 19:43

Mikä naapuri? Meno ja meininki on hyvin pitkälti samaa mitä virolaiset rakentajat on tehneet Suomessa jo vuosia. Ei edes heitä ole saati herran nuhteeseen saati rekkamiehiä joita on henkilöstön vuokrausfirmoilla töissä 5-6 maasta ja koko firma häviää taivaan tuuliin ja tilalle on jo perustettu toinen mutta ei edes samaan maahan kun entinen.

Ei edes tiedetä kenen raha näissä firmoissa on pelissä kun operoidaan sijoitusrahastojen kautta ja käytetään leasingia niin veturin kun perävaunujen osalta. Hyvä esimerkki on vaikka ADR Haanpää. Mihin sen omistusjäljet johtaa?

Kuljetuksen antaja ei muusta välitä, kun että tavara kulkee halvalla ja ajallaan. Alarakenne saa kuohua miten kuohuu, kunhan eivät sotke päätoimijaa siihen.

RIVINOJA KAUKO 05.11.2015 20:49

Rekkakuskit sano, että Travesta lyhin matka Malagaan on Antverben, Pariisi jne. Voiko olla totta ?????!!!!!

JANHONEN MATTI 05.11.2015 21:10

Kyllä länsikautta kulkien on 56 km lyhyempi matka jos viamicheliniin on uskominen.

Se on sitten jokaisen asia mitä kautta kulkee. Muitakin käyttökelpoisia reittejä on pilvin pimein.

Itsekin voit sen helposti todeta kun avaat www.viamichelin.com karttaohjelman ja syötät siihen lähtöpaikaksi Travemünde ja määränpääksi Malaga.

Antaa kaksi positiota joista lyhin reitti on ykkönen.

Näyttää myös kummankin reitin liikenneopastetaulut, tienumerot ja paljon muuta.

NIEMINEN PENTTI 05.11.2015 21:51

Minua ei kiinnosta rekkaliikenne Ranskassa eikä Saksassa. Olen kovasti suunnitellut matkaa kevättalvella Fuengirolaan. Laitoin kysymyksen tuonne jäsenkeskusteluun, oisko kellä kokeneella matkailijalla antaa vinkkejä . Sain kaksi vastausta .Rauno Helle ja Matti Janhonen pyysivät sähköpostiosoitetta ja kun sen laitoin tuli lyhyen ajan sisään erittäin hyvää infoa molemmilta. Vaikka olenkin eläkkeellä, on seurassani viihtyvä nainen vielä työelämässä, joten aikaa on rajallisesti. Matka on siis siirtymä Fugeen ,siellä 4-5 viikkoa ja sitten sama takaisin. Janhonen kertoi viestissään eri reittivaihtoehdot, infon tietulleista ja kaikkea muuta mitä olis syytä ottaa huomioon. Lisäksi oman reissunsa perusteella laaditun summittaisen budjetin. Olin iloisesti yllättynyt kuinka auliisti oikea karavaanari auttaa toista ,minua, jolla kokemus on olematonta. Samoin Rauno Helle kertoi omista matkoistaan ja sieltä löytyi paljon ohjeita jotka vastaalkajalle ovat tärkeitä. Vastaalkaja en ole karavaanarina ,mutta matkailuni on rajoittunut pohjoismaihin. Ottamatta mitenkään kantaa kuka on oikeassa , kuka väärässä ,minä olen saanut korvaamatonta apua kyselyihini. Toivon mukaan Janhonen ja Helle jossain jonain päivänä tiet kohtaa. Ps. Matti , kaksi kertaa lukaisin läpi lähettämäsi materiaalin. Budjettisivut aukeaa , mutta toisen kerran jälkeen tuo missä neuvoit reitit ja kaiken muun ei aukea , vaan tulee Ruotsiksi teksti ;Filen är skadligt ,går inte att öppna; Onko liikaa pyydetty jos laitat vielä sen uudestaan.

JANHONEN MATTI 06.11.2015 09:59

Pentti jos tarvitset apua niin ota yhteyttää yöllä tai päivällä.

Sopiiko Pentti että laitan muistilistan vasta kotikoneelta.

Menin aikanaan valitsemaan MS-Officen joka toimiakseen vaatii yhteyttä ja täällä olevalla yhteydellä se ei oikein pelaa.

Ja nyt keula kotia kohti.

YLITALO ASTA 06.11.2015 10:15

Pariisin kautta kulkijessa joutuu tulemaan ruuhkaisen hollannin ja belgian läpi. Lyhyin se kyllä on mutta myös ruuhaisin ja kallein moottoritie maksujen osalta. Yksi hyvä on ajaa saksasta hollanin Venloon ja siitä alas uutta moottoritietä Maasricht josta sitten kohti belgian Aarlon. Sitten rajan yli kohti ranskan Sedan josta moottoritietä Reims ja siitä Troyes, Auxerre, Moulins, Clermont-ferrant. Sieltä sitten ilmaista moottori tietä alas rannikolle. Tällä reitillä on maksullista välillä Reims- Auxerre, mutta silläkin välillä kulkee hyvä suora N te kokoajan.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2015 klo 10:18:48 T : Masi

HAAPANEN TIMO 06.11.2015 10:47

Reittejä on. Tässä yksi jolla maksuja menee n.30 € eikä liikenneympyröitä juurikaan ole. Normaalin suomalaisen valtatien tapaisia teitä. Reitillä myös läpi vuoden auki olevia ACSI kämppäreitä mukavin välimatkoin

https://goo.gl/maps/ZvkPt897yr82

Tunnelin kautta hieman maisemia ja mielenkiintoa mukaan. Tai sitten Bayonnen kautta jossa hienot rannat ja paljon leiripaikkoja.

Kannattaa huomioida myös ajoneuvon luokka, alkoviauto menee usein yli 3:n metrin ja luokka nousee pykälällä.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2015 klo 10:55:58 Jaaha tunneli ei varsinaiseti näy kartassa. Kyseessä Le tunnel du Somport joka on reitin päätepisteessä.

Tässä Ranskan puoleinen pää, Maisemat on hienot ja tie on oikein käypäinen.

https://goo.gl/maps/pCtJSNKmdvn

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2015 klo 11:02:01 Vielä lisäys. Kartassa näkyy millaisessa paikassa tunneli on:

https://goo.gl/maps/3XsbVzbdt3R2

Kiireettömälle vaanarille mielenkiintoinen reitti.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2015 klo 11:16:16 Laitanpa vielä lisäyksen kun juutuin tuohon tunneliin. Bordeauxista Bayonnen kautta Zaragozaan menee Mapsin mukaan sama aika ja samat kilometrit kun Paun ja Somportin tunnelin kautta.

https://goo.gl/maps/3XsbVzbdt3R2

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2015 klo 11:18:00 Väärä linkki, tuossa oikea https://goo.gl/maps/godESMG4pd22

NIEMINEN PENTTI 06.11.2015 16:57

Matti , laitat sitten kun se sulle parhaiten sopii . Mulla ei ole kiire , tässä on vielä aikaa ennen matkaa , neuvosi olivat vain niin hyviä eri vaihtoehtoineen että olisin niitä käynyt vielä läpi ajan kanssa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.