Finnlinesilla

FORSSTRÖM NELLY 22.06.2015 11:18

Tulipahan koettua tämäkin purkki ja täytyy sanoa ettei koskaan enää mennä.Ensinnäkin saimme lapsiperheenä hytin jossa yläsänky roikkui,menimme respaan sanomaan siitä, respassa vain yksi ihminen joka puhui suomea.Saimme uuden hytin ja mentyämme sinne toteamme tämän olevan jonkun muun hytti. Pöydällä tietoneet ym henk.koht tavarat. Ei ku takasin respaan ja ottamaan oma hytti käyttöön. Ruoka oli jotain aivan alakanttiin...rahaa koitimme vaihtaa, respassa lappu että baari toimii respan ollessa kiinni.ei kumpikaan auki moneen tuntiin.

Se että olisin maksanut sen n. 100 enemmän esim. Viking linella matkustamalla , oltaisiin säästytty monelta murheelta.

Mutta Tulipahan nyt koettua tämäkin.

JANHONEN MATTI 22.06.2015 11:54

Mikä reitti?

HAAPANEN TIMO 22.06.2015 14:40

Naantali taitaa olla. Pitää ymmärtää mihin menee, ei se ole mikään herkkuruokien ja pallomerien paatti. Ruoka ei taatusti ole huonoa, muttei tietenkään mikään elämyspöytä.

Sängyn tietty pitää olla kunnossa.

Varmuudella saitte kuitenkin nukkua sen lyhyen yön täydellisessä hiljaisuudessa, mikä ei ole taattua muilla paateilla.

Joku vuosi sitten tultiin Siljalla kotiin ja pitkän päivän jälkeen hyvässä unessa jo, kun heräsimme kuulutukseen: '' muumikerho avattu'' Ei siinäkään tarpeet kohdanneet.

KIVIOJA HANNU 22.06.2015 16:52

Tulimme Juhannuksen aaton aattona (yövuorolla) Kapellskäristä Naantaliin. Nuo laivathan on verrattavissa rahtilaivoihin, joihin pääsee rekkakuskien lisäksi myös muita autolla matkustavia. Tuolloin oli n. puolet rekkakuskeja.

Hytti oli OK, ulkohytti, johon oli koiralla pääsy.

Tuon aluksen kotipaikka, vaikka olikin Finnlinesin, oli Malmö ja sitä myöten koko henkilökunta oli ruotsalaisia.

Ruokahan kuuluu lipun hintaa ja oli ihan syötävää (ei varmasti mitään matkustaja autolauttojen tasoa, mutta siellähän se maksaa erikseen).

Vuorokautta ajemmin tulimme Sassnitzista StenaLinesin lautalla Trelleboriin, niin ruoka oli kutakuinkin samaa tasoa.

HALINEN HARRI 22.06.2015 17:58

Taisit tulla Hannu M/S Finnfellowilla jonka kotipaikka on Malmö. Se on kuitenkin yksi parhaista ko. linjaa ajavista. Mekin tulimme sillä 15.6. Naantaliin menimme pari viikkoa aiemmin hiukan kulahtaneella, talviaikataulun viimeisellä vuorolla ettei edes ollut puoti laivalla auki. Hinta ja laatu kohtaa tuolla linjalla ihan hyvin kunhan muistaa että muutaman laivatunnin kuluttua pääsee luxukseen omaan autoon. Kuitenkin ns. normihinnat ovat kalliit, mutta kun vaihtoehdot ovat vähissä täytyy tyytyä mitä valtion tukemat monopolistit tarjoavat.

HAAPANEN TIMO 22.06.2015 18:40

Yövuorolla menijälle ei juuri millään muulla kuin nukkumisolosuhteilla ole väliä. Myöhään lähdetään ja aikaisin ollaan perillä.

KIVIOJA HANNU 22.06.2015 18:41

Harri Liput oli Fellowiin tilatut, mutta laiva oli Finnclipper. Mutta samapa tuo, molemmat ovat ilmeisesti ajaneet aijemmin Malmö - Travemunde väliä. Hannu K

HALINEN HARRI 22.06.2015 19:59

Me taas mentiin Clipperillä joka tuntui nuhjuisemmalta kuin Fellow. Fellowissa oli mm. uudehkot lättäyv:t joista koko tulomatkan näkyi mm. Suomen kanavia ja teksti-tv. Clipperisähän oli vanhat putkitv:t joiden näkyvyys oli mitä oli.

NIEMINEN PENTTI 22.06.2015 22:52

Me matkustettiin 18.5 Naantalista Kapellskäriin päivälaivalla.Tosi rauhallista hinta halpa. hyvä ruoka ja vain yhdeksän tuntia. Nyt on seuraava matka toisinpäin,Kapellskär-Naantali heinäkuun lopulla, hinta 167 eur, kun se esim Vikingillä olis ollu n.120 eur enemmän plus ruuat.Meillä matka on tarkoitus tehdä halvalla ,tärkeintä vaihtaa valtakuntaa. Huvimatkat tehdään risteillen, Tukholma -Helsinki reitillä, ja silloin on vaatimukset esim ruuan suhteen toiset,eikä hinta ratkaise.Meidän vaatimukset tuo yhtiö on täyttänyt jo vuosiausia. Mutta ok, toiset haluavat parempia palveluja ja huvituksia ja se sitten maksaa.Me tullaan Suomeen ja halutaan maksaa siellä tarjottavista palveluista ja nauttia Suomen kesästä.Kukin tyylillään.

MYLLYRINNE KALERVO 23.06.2015 09:19

Toukokuussa Finnlinesilla yövuorolla Naantalista Ahvenanmaalle ja viikon päästä takaisin. Halvin hinta, rauhalliset laivat, rekkakuskeja pääosin muut matkalaiset. Laivat toki hiukan nuhjuiset, mutta ruoka ihan ok. Henkilökunta ystävällistä ja auttavaista. Ainoina tulimme/menimme laivasta/laivaan aamuyöllä Långnesissa.

HAAPANEN TIMO 23.06.2015 09:54

Meillä vanhoilla jäärillä taitaa olla eri vaatimukset kuin ilmeisesti hieman nuoremman polven edustajalla Nellyllä. Hänen ajatuksensa kyllä ymmärrän jos on matkaan lähtenyt pelkästään nettisivujen kuvien perusteella.

Aika usein täällä kirjoitetaan vasta sitten kun jokin on mennyt tavalla tai toisella pieleen. Tässäkin tapauksessa olisimme voineet neuvoa jos asiasta olisi ollut puhetta aiemmin.

Näillä lyhyillä rahtilinjoilla Naantali-Kappelskär paatit pärjäävät aivan hyvin kun vertailu tehdään vastaavilla linjoilla Göteborgista, Varbegista, Malmöstä, Trelleborgista tai Ystadista kulkevilla laivoilla. Näin väittäisin yli sata kertaa autoni johonkin kippoon ajaneena.

KATEISTO EERO 23.06.2015 11:58

Me tulimme toukokuun lopussa Euroopasta Finnfellow-aluksella aamuvuorolla Kapellskäristä Naantaliin. Kustannukset olivat hiukan päälle 50€. Automme otettiin laivaan jo tunti ennen lähtöä, joten pääsimme sataman parkissa nukutun yön jälkeen suoraan aamiaispöytään. Kauniilla säällä on mukava istuskella ja katsella kaunista saaristomaisemaa. Päivällistä saimme nauttia klo 15.30 alkaen. Henkilökunta, pääosin ruotsalaista, oli kohteliasta ja ruoka ihan ok. Olemme jo useana keväänä ajaneet Euroopasta takaisin Ruotsin kautta. Olemme jääneet yöksi muutamaan otteeseen Älmhultissa noin 160 km Hälsinborgista Tukholmaan päin sijaitsevalle kauniille Sjöstugan campingille. Käykää ihmeessä, jos matkan varrelle sopii. Naantaliin tulo on kuin kotiin tulisi. Satamasta kotiimme on vain 7 km.

HALINEN HARRI 23.06.2015 15:31

Nuo päivävuorot ovat juuri saariston ihailulle sopivia. Sieltä/siellä veli venäläinen on osteskellut saaria ja Ruotsin puolella ajelee vedenalaisillaan.
Oliko niin että kohtsillään 10 saarta/saariryhmää on siirtynyt uusille tuntemattomille omistajille?

KERÄNEN KAUKO 23.06.2015 16:58

Kerran olen tullut Kapellskäristä Naantaliin. Siksi vain kerran, kun reitit on olleet muualta. Minä olin ainakin tyytyväinen niin ruokaan kuin petiinkin. Silloin -90 luvulla kuljettiin Suomi-Ruotsi väliä Seawindillä. Tykättiin kovasti. Sitten oli aika kun Hki-Trawe olin tapana, mutta nyt viimeiset kolme vuotta on ollut Via Baltica reittinä. Juuri ostin huomiselle Ekkerölle lipun kotia päin.

JANHONEN MATTI 23.06.2015 17:10

Seawindillä oli tunnelmaa ja halpaa.

HALINEN HARRI 23.06.2015 18:57

Oli Finnjetilläkin liikkuminen oma kokemuksensa.
Laivaan mennessä jännitti saiko hytin edestä vai takaa.
Edessä ei vapissut niin paljoa kuin takaosassa.
Sky barista oli hienot näkymät satamasta lähtiessä.

NYYSSÖNEN KAJ 23.06.2015 19:32

Nehän on uusinut koko kaluston viimematkan jälkeen tuolla reitillä joka tapahtui viimeksi 60-luvulla. Joten minulta ei heru uutta kokemusta tuolta reitiltä.

HALINEN HARRI 23.06.2015 19:46

Vaan kun muistelemaan ryhdyttiin... Hytit ovat nykyään samaa tasoa kuin oli Saksan linjalla Finnjetillä jolla liikuimme useamman kerran joten olisikohan mietinnän paikka. Hmmm 50 vuotta.

HIETAVUORI JUHA 24.06.2015 07:04

Kun olen työhommissa tuota Naantali - K,kär väliä kulkenut molempiin suuntiin satoja kertoja antaisin vähän palautetta rekkamiesten puolesta . Talvella ihan mukava ja nopea väli ylittää tuo vesistö joka maitamme erottaa , mutta kesällä kun alkaa noita turisteja tulemaan mukaan alkaa homma vähän tökkimään . Rekkamiehet syövät ja häipyvät yleensä hytteihinsä aika nopeasti nukkumaan sen lyhyen ajan joka on käytettävissä, mutta kesällä ärsyttää kun turisti rouvat ( ja herrat ) eivät tunne talon tapoja vaan vetkuttelevat ruokajonossa tutkien sapuskoja hartaudella ja kaiken aikaa arvostellen niinkuin olisivat jollain Välimeren risteilyllä . Ja muksuilta kysellään otatko tätä vai tuota ,ja senhän nyt tietää että se homma kestää . Ja nälkäiset rekkamiehet odottavat ja odottavat ....................

Käyttäjän lisäys viestiin 24.6.2015 klo 07:53:02 Joku tietysti vastaa , että mitäs sinne tulette ,mutta nuo paatit kyllä seilaa rahdin eikä turistien tuomilla tuloilla .

JANHONEN MATTI 24.06.2015 11:26

Onko mitään pahempaa kun joutua paikallisen Martta-kerhon buffet-jonon jatkoksi, nostella siinä jalkojaan ja kuunnella "täytyy maistaa tuotakin, kotona kun sitä tulee niin harvoin laitettua".

Laivoilla kokee monenlaista Viime vuoden keväällä menin Vikingillä yli. Naapuripöydässä söi kaksi vanhempaa kantasuolaista naista hyvällä ruokahalulla. Tämän jälkeen he pöllivät ruokatiskiltä käsilaikut täyteen kuivamuonaa. Ja kun tämä oli tehty he kutsuivat salivastaavan paikalle ja haukkuivat tälle buffetin ruoat ja juomat ala-arvoisiksi ja poistuvat niskojaan nakelleen paikalta. Semmosta suomalaista rehellisyyttä sillä kertaa.

KAASINEN PERTTU 24.06.2015 13:38

Pitäähän sitä kotimatkalle evästä ottaa kun kaikki eivät ole pääkaupunkilaisia, siitäkin syystä laivalla ruoka on kallista. Kuulinpa vuosia sitten jutun saksalaisista, Finnjetin tarjoilijalta kun matkustajat ottivat taskuihinsa ruokaa perunoita myöten. Tarjoilijaa sapetti tämä käytös niin hän kaatoi taskuun kastikkeen kun tämä kuuluu samaan hintaan?

JANHONEN MATTI 24.06.2015 13:44

Jaakko Teppokin lauleli joskus muinoin

---"ei se voi olla saksalainenkaan kun kulkee ohi maitolaiturin ja pottumaan"....

HIETAVUORI JUHA 25.06.2015 07:45

Noista saksalaisten taskuun laittamista eväistä on ainakin 100 ja yksi versiota .kuuluvat etupäässä noihin kiertäviin tarinoihin jotka alkavat olla jo historiaa . Yli 40 vuotta kaikenmoisilla laivoilla kulkeneena olen kyllä huomannut että samaa hommaa harrastavat kyllä kaiken maalaiset , jopa suomalaisetkin . ( ja karavaanarit ) .

NYYSSÖNEN KAJ 25.06.2015 09:51

Saksalaiset tulivat oman tapansa takia seisovan pöydän hamsterikuluisiksi. Tämä johtui siitä että seisova pöytä kun avataan asiakkaille niin nopeimmat sai parhaat palat. Saksassa ei seisovaa pöyttää täydennetä jos siitä jotain loppu siitä syystä heilläoli hoppu.

Tämä oli tilanne viellä ainaskin 80-luvulla, mutta ei kaikkialla.

Norjassa jos hotelli sijaitsee hyvien ulkoilumaastojen ääressä niin heillä on viikonloppuisin voipaperirulla esillä aamiaispöydällä että voit tehdä omat retkieväät. Jos asiakkaalla ei ole omaa termospulloa johon voi ottaa kahvia mukaan niin hotelli lainaa termospullon. Tämän olen itse kokenut Hotel Backlund Levanger, Norja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.