- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Norjan paikkoja
Norjan paikkoja
Tämmöisen Trollstigen serpentiinitien ajoimma alas. Alhaalta kun katsoi, tuli mieleen, että ei tuolla voi ajaa! Tiedä sitten, kun jotkut sanovat, että Alpeilla on jyrkkää.... Pohjois-Norjaa ollaan koluttua useamman kerran, mutta Ruotsin Gävle > länteen Oslo > Bergen > länsirannikkoa ylös ajettuamme koimme erilaista Norjaa, missä korkeuserot on suurempia ainakin teiden osalta kuin pohjoisempana. Hienoja paikkoja, aiai :) En muista tarkkaa kohtaa muttaa vuorten yli tullessamme lunta oli vielä pari kolme metriä! Siis teiden varsilla ja järvet jäässä. "Aurauskepitkin" n. 10-15 senttiä juuresta paksuja ja pituus 2-5 metriä. Toisessa kohtaa laskeutuminen vuorelta meni helposti: vaihde vapaalle ja välillä vähän moottorijarrutusta mentiin n. 10-12 kilometriä :) Pelkästään tunneleita ajettiin noin 200 kilometriä, ehkä enemmänkin...
https://www.google.fi/maps/place/Rv63+39,+6300+%C3%85ndalsnes,+Norja/@62.4572851,7.6696744,15z/data=!4m2!3m1!1s0x46140e73a9080343:0x8338c8180c0f4228
Moro,
Ensi sunnuntaina olisi tarkoitus lähteä pariksi viikoksi Norjaan ajelemaan (As-autolla) ja toi Trollstiggen on myös mahdollisena kohteena. Eipä toi nyt niin paha taida olla sillä "You Tubessa" näyttää olevan linja-autoja ja rekkojakin siellä.
No, varsinainen asia/kysymys kuuluu että Rekisteröin autoni tuonne AutoPASS systeemiin (Visitor's Payment) lähinnä sen takia kun on tarkoitus myös hieman "pyöriä" tuolla Oslon seudulla. Mutta mitenkäs systeemi toimii esim. maksullisten siltojen ja tunneleiden kohdalla. Onkos se niin että jos ko kohdissa vain on "AutoPASS kaista" niin siitä sitten vaan, vai?
Lauttamaksujahan toi AutoPASS ei veloita automaattisesti vaan ne pitää aina maksaa paikan päällä, eikö? Mitähän luokkaa noi vuonojen ylitykset noin keskimäärin mahtavat kustantaa? Olisko jotain linkkiä josta noita vois vilkuilla (ihan heti ei osunut silmiin)?
Rauno
Lauttahintoja ja reittejä ainakin www.boreal.no ja pohjoisempana www.thn.no
Oslo - Bergen - Trondeheim alueilla enemmän tunneli ja ´-siltamaksuja. Mietin myös tuota AutoPass -hommaa. En hankkinut. Ennen maksullista kohdetta hintakyltit tien laidassa. Automaattikamerat kuvaa. Yhden ainoan kerran piti maksaa (kortilla sillä kertaa) ihan henkilön ojentamalle päätteelle. Täällä ollut juttua, että "kolmantena kuukautena" tulee lasku eriteltynä postissa. Jännä nähdä paljonko maksuja tulee. Ajoimme varmaan kaikkiaa vähintään 200 km tunneleissa yhteensä. Tokihan pienemmät/vanhemmat tunnelit/sillat on maksuttomia. Lauttamaksut oli keskimäärin n. 100-140 NOR alle 6 m:n autolla + 2 hlöä. Voi joku pitempi pätkä esim. Bodöstä Lofooteille maksaa reilummin.
Just sieltä tulleena ja paljon Norjaa kiertäneenä , voin sanoa että maksu tulee perässä. Norjassa on viatoll järjestelmä, jossa maksu kiertää järjestelmän pääkäyttäjän kautta. Eli kuukausi tai pari niin lasku tulee postissa. Tullipaikoilla kamera kuvaa rekisterin, ja thats it.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.7.2015 klo 01:21:40 Niin ja tämähän koskee vain alle 3500kg rekisteröityjä autoja.
Kyllä niitten laskujen tulo kestää pitempään. Joka kerta ,esim syykuussa tehdyn reissun jälkeen laskut tulee seuraavan helmi-maaliskuun tienoilla. Ei niissä koskaan ole mitään korkoja,ja vaikka on räpsästy 5-10 kuvaa lasku on muutama kymmenen euroa Jorma..
Viime vuonna lasku tuli n1.5 kk reissun jälkeen. Kerron heti kun lasku tulee tänä vuonna, siis tästä reissusta.
Norjan kierros tuli sitten tehtyä ja ensimmäinen huomioni oli että taitaa olla hieman liioiteltua sanoa Norjaa kalliiksi matkailumaaksi, ainakin jos vertaa kotimaan matkailuun – Eri asia tietysti jos vertailukohtana on todelliset ”halpiskohteet”.
Tästähän käydään keskustelua jo muissakin ketjuissa mutta muutama esimerkki nyt tähän kohtaan. Esim verrattuna Suomeen polttoaine (Diesel) maksoi käytännössä saman, kaupoissa lähinnä elintarvikkeet ehkä hitusen kallimpia muuten suurinpiirtein sama hintataso. Ainut asia joka meidän kohdalle osui oli ravintolassa syöminen (ja ”juominen”) joka oli selvästi kalliimpaa kuin täällä kotimaassa.
Leirintäalueiden vuorokausihinnat olivat mielestäni suht kohtuulliset 200NOK – 370NOK (~22€ - ~41€), tosin tähän pitää vielä lisätä suihkun käytöstä aiheutuvat kustannukset (~1€/hklö). Esim. Kotiinpäin tullessa päätimme yöpyä Kalajoen hiekkasärkillä (Top Camping) hintaan 52€/vrk – No ehkä tämäkin pienellä huumorilla (2 yöpymistä samalla kerralla, ensimmäinen ja viimeinen a26€/kpl) höystettynä on ihan kohtuu hinta.
Sitten ihan muutama kommentti itse matkasta ja noista ”omista” kysymyksistä tuolla ylempänä. Matkaa tehtiin noin pari viikkoa As-autolla (7m) 2 aikuista ja 3 lasta (2x12v + 14v) ja kilometrejä kertyi noin 3600km. Päivätaipaleet Norjan ”maisemateillä” olivat noin 200km Matkakohteina oli mm. Oslo, Voringfoss (vesiputous), Geiranger, Trollstigen, Atlantic Road ja sitten kotiin (Kaarinaan) Trondheim, Åre, Haaparanta kautta. Kohteet oli etukäteen bongattu ja ”suunnistaminen” tapahtui pelkästään paperikartan perusteella koska halusin itse toimia ”navina”. Kaikki kohteet ja tiet tällä reitillä olivat mahtavia ja sääkin suosi tällä kertaa, ehkä toi Atlantic Road jätti hieman vaisun tunnelman johtuen varmaan siitä että noi merimaisemat ovat kuitenkin paljon tutummat meille kuin vuoristot.
Tuota AutoPASS systeemiä en osaa vielä muuten kommentoida kuin että mitään tietulleja emme paikan päällä maksaneet vaan menimme ”AuoPASS kaistaa” pitkin ja ainakin yksi ilmoitus sieltä on mailiboksiin tullut. Lauttamaksut olivat ~30€ (7m / 2 + 3) ylitys ja yksi maksullinen tunneli (Kristiansund/Atlantic Road) osui kohdalle ~18€. Jos Suomen hintataso ei pelota ja Norjalainen luonto/maisemat kiinnostavat niin ei muuta kuin matkaan!
Aivan oikein. Hintataso on suurinpiirtein sama kuin Suomessa. Ajoit lähes saman reitin kuin me. Atlantic Road jätti meillekkin hieman vaisun tunnelman, ehkä olisi pitänyt käydä siellä syysmyrskyjen aikaan. Me tulimme takaisin Narvikin ja Kiirunan kautta. Kuitenkin aivan hieno maa tämä Norja, eikö olekkin. Nyt varustelen autoa taas seuraavaa reissua varten, joka alkaa ensi perjantaina. Kohteena on Varangin-vuono, ja siellä ensimmäisenä kalastuskohteena Lintukallio, tai Kissakalakallio, ihan miten kukakin sen tuntee. Ja sieltä tullaan sitten eteläänpäin rannikkoa pitkin. Katsotaan sitten mistä tullaan takaisin Suomeen, vai tullaanko mistään. Tekisi mieli jäädä sinne Norjaan, on se vaan niin hieno maa...
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.