Rellu/ Sun Ti. Ei paha kulutus.
VELASCO DAVE
15.05.2015 20:10
Tuli tankattua etelä- Saksalaisessa pikkukylässä (Neuemburg am Rhein) aivan tavallista dieseliä. Ajettiin Ranskan läpi Espanjaan jossa oli seuraava tankkaus. Kulutus oli 8.2L/100km. Keskituntinopeus n.90 kmh/ 2000 rpm. Suomessa en ole koskaan onnistunut pääsemään alle 8.5L/100km. Tavallisissa dieseleissä lienee eroja Suomen ja Saksan välillä mutta mites noi automerkkien väliset erot polttoaineen kulutuksessa? Edellinen automme oli Fiat/ Dethleffs alkovi ja sillä ei kyllä selviydytty samoilla reiteillä ja polttoaineilla alle 10 litran sadalle.
JANHONEN MATTI
15.05.2015 21:00
Pelkästään tien pinnoitteen karkeus selittää tuon eron.
Meillä käytetään karkea asfalttia (nastat) ja tästä syystä renkaan vierinvastus on meidän teillä suurempi kun Euroopassa ja erityisesti keväällä.
Joissain tutkimuksissa vierinvastusero on todettu olevan n. 3 % luokkaa, eli 10 ltr kulutustasolla 3 dl/100 km.
Dieselin ominaispainoissa voi olla pieniä eroja, mutta sille on määritelty direktiivillä tyypillinen ominaispainoarvo sekä kesä- että talvilaadulle erikseen ja joiden arvojen välissä dieselin ominaispainon tulee pysyä.
Toki dieseliä voi valmistaa kun tarjousmakkaraa, eli tehdä siitä ominaispainoltaan kevyttä, jolloin lämpöarvo laskee ja kulutus kasvaa.
Näin juuri tapahtuu talvilaadun kanssa.
VELASCO DAVE
15.05.2015 21:25
Se on kyllä totta, että Ranskan maksulliset motarit on pääosin hyväkuntoisia ja sileitä, mikä selittää osin pienemmän kulutuksen. Jos verrataan muuten matkailuautojen kulutuksia niin Rellu on aikas vähäruokainen.
KOCK REINO
15.05.2015 21:52
Moi olet varmasti lukenut ne auton tietokoneest siihen ku lasket litra lisä niin ihan ok.
HALME MARTTI
15.05.2015 21:58
Dave kertoi tankanneensa aivan tavallista dieseliä.
Mitä yleensä tankkaatte. Yleisesti taitaa olla kahta laatua tarjolla, jotain Super plussaa tms. ja tavallista.
Itse ajelin Keski-Euroopassa nelisen vuotta sitten, enkä uskaltanut tankata muuta, kuin tuota kalliimpaa.
HELLE RAUNO
15.05.2015 21:58
Olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa neljällä talvimatkalla etelään a`n.11000 km.
Transit 2.2 litrainen, puoliintegroitu. Laskemalla saatu kulutus on vaihdellut vä'lillä 9,1 - 9,3. Auton "tietokone" näyttää säännöllisesti 0,6 litraa liian pientä kulutusta. Tuo on melko yleistä. Yhdestä tankkausvälistä ei kannata tehdä kovin vahvoja oletuksia. Esim. auton asento tankatessa vaikuttaa siihen, paljonko tankkiin mahtuu.
VELASCO DAVE
15.05.2015 23:04
Meitin kulutus on laskettu koska ei meillä ole ajotietokonetta. Auto on rekisteröity 07 mutta reilu taitaa olla alkujaan mallia 06. Se minua ihmetyttääkin että näin vanha auto pesee kulutuksessa monet uudemmat.
HELLE RAUNO
16.05.2015 08:55
Juu. Kotimaan matkakumppaneillamme on n. 15 vuotta vanha Fiat alustainen auto.
Olen sen kulutusta hämmästellyt. Tekee meillä tiukkaa pärjätä.
JANHONEN MATTI
16.05.2015 10:38
Eri autojen polttoaineen kulutuksen keskinäinen vertaaminen ilman, että on tiedossa mitkä eri tekijät jotka siihen on vaikuttanut on yhtä tyhjän kanssa.
Mutustelua sanoisin.
Euroopassa voi aivan hyvin tankata sitä tavallista dieseliä.
Hyvää dieseliä vaativia autoja on siellä paljon enemmän kun meillä.
HALINEN HARRI
16.05.2015 16:46
Olisi hyvä mainita esim. Rellun yhteydessä koneen koko ja vuosimalli koska varsinkin nämä uudemmat moottorit kuluttavat selvästi vähemmän kuin 10-20 vuotta vanhat moottoriversiot.
LAUKKANEN MAURI
16.05.2015 17:19
Siis mikä mootori? ,mikä As,auton koppa? Intergoitu,puoli-intergoitu vai alkovi?.
Silloin tällöin näitä ihmelukuja kulutuksen suhteen esintyy,mutta mikä on se totuus
siinä on monta tekijää mitkä voi vaikuttaa pieniin lukemiin.
TOIVONEN MARTTI
16.05.2015 19:35
Näkyy olevan tuossa otsikossa Ti jonka tulkitsen tarkoittavan Teilintegrierter eli puoli-integroitu. Koneen koko ei siitä kyllä ilmene.
mot
VELASCO DAVE
17.05.2015 17:55
Rellu master/ Knaus sun ti puoli-integroitu. alustan vm lienee 2006. Kone on dci 120 2,5l ja 6 vaihdetta.
VELASCO DAVE
15.06.2015 14:33
Espanjalainen diesel ei sitten ollutkaan saksalaisen veroista. Sama reissu mutta toisinpäin. Tankkaus pikkukylässä, samat nopeudet ja tuuliolosuhteet ja kulutus oli Saksaan päästyämme 9L/ 100km. Etelä-Saksalaiselta pikkuhuoltoasemalta tankattu diesel toi meidät Helsinkiin asti ja Kasselin mäkisestä maastosta sekä runsaasta rekkaliikenteestä (paljon rekkojen ohittelua) huolimatta kulutus oli vain 8,26L/ 100km. Kylläkai se on uskottava että Saksalainen tavallinen diesel on parempaa kuin esim kotimainen ja rellu on pihi auto.
KATEISTO EERO
16.06.2015 09:06
Tuli tehtyä tuo Englannin reissu. Ei kolhuja, auto pelasi hyvin, keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7,8 ja manualisesti laskettuna koko 4000 km matkalla 7,88. Saksalainen diesel on varmasti laadukasta, onhan siellä hienoja Bemareita, Audeja ja Mersuja.