- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Saksan motarit
Saksan motarit
Nyt se on sitten varmistunut, Euroopan viimeisimpiä ja tärkeimpiä maksuttoman liikennöinnin valtio, Saksa muuttaa moottoritiensä maksullisiksi.
Parlamentin ylähuone on eilisen uutisen mukaan tehnyt asiasta päätöksen. Aikataulusta ja teknisestä toteutuksesta ei ollut tietoa, toivottavasti menevät kätevään vignetti-systeemiin, itseäni ainakin tulliasemat kyrsivät.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2015 klo 14:28:55 Niin, jos jollakin on tarkempaa tietoa, ilomielin vastaanotetaan.
Luin että vignetit tulee. 10 päivän. kuukausi vai oliko kaksi ja vuosi vignette. Vuosimaksu oli jotain 120-150 euroa joka hyvitetään saksalaisille autoverossa. Mitenkähän hyvitetään turisteille. Saksalaiset kun tietää niin kuukausihinta on vuosihinta jaettuna viidellä. Ja 10 päivän puolet kuukausihinnasta. Ainahan saksalaiset ovat toisia osanneet rokottaa vaikka muuten ihan pa eikun mukava maa.
Ennakkotiedot kertoo, että on suunnitteilla Itävallan tyyppinen järjestelmä.
Sanon suunnitteilla siksi, että asiassa on vielä pikku mutta. Hyväksytty laki asettaa ulkomaalaiset eriarvoiseen asemaan saksalaisten kanssa ja se ei oikein sovi EU:n pelin henkeen.
Saksan raskaan kaluston tiemaksu eli MAUT-järjestelmä on ymmärtääkseni sama kaikille kansallisuudesta riippumatta.
Luultavasti ei kauheen iso kustannus tule olemaan tuo tarra tuulilasiin, oma lomareissu ei kaadu ainakaan siihen. Onhan noita monessa euroopan maassa vastaavia ja puomimaksuja.
Kunhan eivät tee yhtä typerää kun Itävalta yli 3500kg vaanareille, p....silmän kokoisen maan läpiajo yli 100€, tervetuloa turistit.
Maksaisin kotimaassakin mielelläni, jos se näkyis tienpinnan laadussa.
Asettaahan jonkun EU -maan autoverokin muunmaalaiset eriarvoiseen asemaan, kun eivät saa maksaa sitä;)
Tässä nuo Itävallan tiemaksut >3,5 tonnisille matkailuautoille. Tarkemmat tiedot mm. tunnelimaksut löytyy Asfinag´n sivuilta.
Hinnastosta voi jokainen päätellä mikä on tietullin osuus jos ajaa vaikka Itävallan poikki reittiä Fussen - Innsbruck - Brenner
http://www.vignette.at/maut/maut-fuer-lkw-und-bus
Hinnat on kilometrihintoja.
Mikko, sinä ja minäkin maksamme jo nykyäänkin Suomeen ja reilusti enemmän kuin kuin kulutamme autoiluun liittyvien verojen ja kustannusten muodossa!
Tiedän maksavani, en vaan nää sitä muutakun laskulla. Maksaisin mielelläni tiemaksua jos se olisi korvamerkitty autoteiden käyttöön.
Kukin maan saa päättää tiemaksujen käyttöön otosta itse, mutta ei miten tahansa.
EU:n lainsäädännössä lähdetään siitä, että kaikkien maiden kansalaisten on voitava kulkea toisen maan alueella samoin kun ao. maan kansalaisten. Eli oman maan kansalaisia ei voi suosia.
EU on kahdesti puuttunut maakohtaisiin vignette -maksuihin. Vuonna 1996 Itävalta päätti, että se myy vain vuoden vignetteä. EU:n komissio piti järjestelmää ulkomaisia autoilijoita syrjivänä ja Itävalta joutui muutamaan järjestelmän niin, että nyt on mahdollista ostaa 10 pv, 1 kk, 6 kk ja vuoden voimassaolevia vignettejä.
Toinen tapaus on tuoreempi vuodelta 2008 jolloin Slovenia päätti, että se myy vain 6 kk vignettejä vaikka ulkomainen matkaaja ajaisi vain maan poikki Kroatiaan. Itsekin kokenut tämän rahastuksen. Komissio nosti kanteen Sloveniaa vastaa ja sen oli muutettava systeemiään niin, että myös 7 pv. vignettejä on nyt saatavissa.
Eli aiempaa oikeuskäytäntöä asiasta on. Saa nähdä pitääkö EU:n komission linja myös Saksan tapauksessa. Komission on asia pakko käsitellä jos joku tekee sille kantelun asiasta.
Autoliiton jäsenille tulee Moottori lehti, jossa mm. on tuosta juttua.
Alla lyhennelmä aiheesta "SAKSAN liittopäivät hyväksyivät ehdotuksen tiemaksuista. Maksua on tarkoitus periä kaikilta alle 3,5 tonnin painoisilta autoilta. Myyntiin on tarkoitus tuoda vuoden, kahden kuukauden ja kymmenen päivän maksu. Ulkomaalaisilta maksua peritään vain moottoriteillä ajamisesta, mutta saksalaisilta myös liittovaltion teiden käyttämisestä.. Kymmenen päivän vinjetin hinta ulkomaalaisille on ajoneuvoluokan mukaan 5,10 tai 15 euroa. Kahden kuukauden maksu on 16, 22 tai 30 euroa. Vinjetin voi ostaa internetin kautta tai huoltoasemilta.
Ei tarraa tuulilasiin Vinjetti on sähköinen eli mitään tarroja ei liimata tuulilasiin. Tiemaksu yhdistetään oston yhteydessä aina tiettyyn ajoneuvoon. Tavaraliikenteen virasto valvoo tiemaksuja kiinteiden tai liikuteltavien seurantalaitteiden avulla. Tiemaksun on tarkoitus astua voimaan vuoden 2016 alusta alkaen, mutta tekniset valmistelut saattavat venyttää aikataulua ensi vuoden lopulle. EU-komissio on ilmoittanut selvittävänsä Saksan tiemaksujen laillisuuden tai sen, syrjiikö se muiden EU-maiden kansalaisia vasta maksujen käyttöönoton jälkeen. Mahdolliset prosessit EU-tuomioistuimessa voivat viedä vuosia."
Auoliitto tiedottaa paremmin myös ulkomaan liikenteestä kuin SFC
Tuossa toisessa, eilistä onnettomuutta koskevassa keskusteluketjussa mainitsin Autoliiton kustantaman 32-sivuisen oppaan "Saksan moottoriteillä ajaminen", joka perustuu ADAC:in julkaisemaan saksankieliseen oppaaseen ja jota Autoliitto lienee julkaissut Suomessa vuodesta 2005 alkaen. Onko se suomalaisten karavaanarien keskuudessa sellainen, joka on lähes jokaisella ulkomailla matkailevalla autossaan vaiko sellainen, jonka olemassaolon vain harva tietää?
Yksi mielenkiintoinen aihe on se, mitä pitää tehdä, jos lähtee vahingossa ajamaan moottoritietä väärään suuntaan. Jokainen tietää, että niin ei saisi tehdä, mutta kuitenkin sellaista sattuu Saksan moottoriteillä usein, ehkä päivittäin. Väärää kaistaa tai moottoritietä väärään suuntaan ajavalle kuljettajalle on saksan kielessä ihan oma nimikkeensä: "der Geisterfahrer". Edellä mainitussa oppaassa on kahden sivun mittainen ohjeistus sellaiseen tilanteeseen. En ala sitä tässä referoimaan, mutta totean vain, että U-käännös on siinä tilanteessa ehdottomasti kielletty.
Ei ole minun autossa, mutta opas kannatta varmaan aloittelijan hankia. Liikenteessä kyllä pärjää kun ei turhia hötkyile ja vallankin aluksi kannattaa hieman tarkkailla mikä tiellä on pelin henki. Yllättävän nopeasti se tuntuma siihen liikenteeseen syntyy.
Väärään ajosuuntaan lähteminen on tehty hyvin vaikeaksi ja aika tollo ja sokea tarvitsee olla jos sen tekee. Ja sen voin vakuuttaa, että se ajo jää lyhyeksi ja on vaara, että oma elämäkin siinä helposti lyhenee.
Pelkkä peruuttaminen moottoritiellä on kielletty U-käännöksestä puhumattakaan. Tapana on, että jos auto pysähtyy vian vuoksi moottoritielle niin heti hätävilkut päälle, turvaliivi päälle ja konepelti pystyyn, varoituskolmio autoin taakse tien reunaan ja apua soittamaan. Auto jätetään tien reunaan ja hyvin usein apua siirrytään odottamaan reunakaiteen taakse. Avun perilletulossa auttaa se mitä paremmin osaa paikantaa itsensä ja se auttaa paljon kun tietää kertoa minkä numeroisen risteyksen viimeksi ohitti. (Kaikki moottoriteiden risteykset on numeroitu)
Kolmikaistasilla teillä on usein yhtenäisen valkoisen reunaviivan takana neljäs kaista, joka hiljaisen liikenteen aikana toimii pientareena. Liikenteen kasvaessa kaista voidaan ottaa neljänneksi kaistaksi poistamalla kaistan päällä olevista liikenteen ohjaustauluista punainen ruksi.
Voin vakuuttaa, että on vallan paskamainen homma vaihtaa sillä kaistalla laturin hihna kun kaistalla on liikenne päällä.
Joulukuussa ajoin kuvan paikasta aamuhämärässä suoraa noin sata metriä. Muuta liikennettä ei ollut. Pakilla takaisin. https://www.google.fi/maps/@50.479577,4.107399,3a,75y,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sjc0xdPd08FDhSkcAoa98cw!2e0!6m1!1e1
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 00:01:16 Siis ajoin tuonne sillan alle.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 00:02:58 Nyt kun katson 07-13 otettua kuvaa ei viivoja ollut enää 12-14 noinkaan paljoa.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 00:05:22 Vielä lisäys https://www.google.fi/maps/@50.480149,4.107563,3a,75y,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1snqQCKkxBYvTaUGbOYgzpWQ!2e0
Oli muuten jännä kiekkomatsi äsken, hieno taistelu.
Edessä kolme pakottavaa merkkiä, mutta joskus noin sattuu.
Oli aika hämyä ja mies ja navi vasta valmistautui ajorupeamaan. Huono selitys kyllä.
Ei ole hassumpi yöpaikka hissin parkki. Tuolla kauempana valotolpan vieressä johon oikealla tolpassa oleva kamera suoraa osoittaa https://www.google.fi/maps/@50.477191,4.1067,3a,75y,282.52h,98.8t/data=!3m4!1e1!3m2!1sX0qfO9h846sp8AOUCjgXGw!2e0
@timppa
Matti Janhonen kirjoitti: "Väärään ajosuuntaan lähteminen on tehty hyvin vaikeaksi ja aika tollo ja sokea tarvitsee olla jos sen tekee. Ja sen voin vakuuttaa, että se ajo jää lyhyeksi ja on vaara, että oma elämäkin siinä helposti lyhenee."
ADAC/Autoliiton opas suhtautuu asiaan ymmärtävaisesti ja antaa toivoa, ettei elämä siihen lopu, jos kaikki toimivat annettujen ohjeiden mukaisesti. Tilanteeseen joutumisesta todetaan: "Huono näkyvyys, ylirasitus tai suuntavaiston kadottaminen saattavat johtaa siihen, että lähtee ajamaan väärään ajosuuntaan". Timpan kuvan tilanteessa luultavasti aika moni meistä muistakin olisi ajanut sen sillan alle, jos oli tarkoitus ajaa siellä vasemmalla olevaan kohteeseen.
Ohjeista monet ovat sellaisia, että liikenteessä mukana olevat oppivat ne siitä, kun näkevät, miten muut toimivat. Mutta mitä suomalainen tekee kokemuksensa pohjalta silloin, kun radiossa annetaan varoitus väärään suuntaan ajavasta?
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 12:02:38 Siis oletan, että ne Timpan kuvassa näkyvät liikennemerkit eivät olleet siinä tilanteessa noin hyvin nähtävissä, kun kerran Timppakaan ei niitä huomannut.
Väärään ajosuuntaan lähteminen ja erityisesti Saksassa moottoritielle on asia johon vastuullinen ei voi suhtautu ymmärtävästi.
Se on aina leikkimistä omalla ja muiden hengellä ja terveydellä. Poliisi tulkitsee sen piittaamattomuudeksi ja seurauksen on sen mukaiset.
Timpan kuvan tilanteessa on itse asiassa neljä huomioitavaa asiaa. -Tiessä olevaa raidoitusta ei saa ylittää -Ajokiellon merkki -Liikenteen jakaja (ohitettava oikealta) -Opastus/erkaantumismerkki joka osoittaa yhden ja ainoan etenemissunnaan.
Ja melko varmasti tuon sillan/kaarteen takana olisi ollut kahta puolen kaistaa vielä kielletyn ajosuunnan -merkit. Itävallan ajokieltomerkit on tässä suhteessa parhaat - ne suorastaan hyppää silmille.
Kaikille sattuu oudossa ympäristössä mokia, niin myös minulle.
Tuosta Timon mainitsemasta navin käytöstä sen verran, että kannattaa antaa naville aikaa ennen liikkeelle lähtöä laskea koko reitti. Ja kun navi on reitin selvittänyt niin zoomaamalla vielä tarkistaa mistä kautta navi kohteeseen opastaa. Jos navissa on päällä asetuksia jotka ei sovi edessä olevalle reitille, niin reitti voi olla hyvinkin väärä.
ADAC/Autoliiton opas antaa mainitsemaani tilanteeseen seuraavat ohjeet, siis kun radiossa on ilmoitettu, että moottoritieosuudella on havaittu väärään suuntaan ajava ajoneuvo eli "Geisterfahrer":
Nopeutta on hiljennettävä. Pitää siirtyä oikeanpuoleiselle ajokaistalle. Ei saa ohittaa. Välimatka pidettävä riittävänä. Tien penkkaa pitää katsella sillä silmällä, voisiko sinne mahdollisesti ajaa väistämistä varten. Hyvä keino on ajaa seuraavalle pysäköintipaikalle odottamaan tilanteen laukeamista. Liikenneradioon/-päivystykseen voi itse ilmoittaa, kun näkee vaaran olevan ohi.Tuo Timpan linkki on siitä mainio, että siitä voi lähteä tietokoneella turvallisin mielin ajamaan sinne sillan alle ja tutkia, onko siellä Janhosen arvelemia liikennemerkkejä. En ainakaan itse sellaisia huomannut. Törmäystä kuvassa näkyvään valkoiseen pakettiautoon ei tarvitse pelätä, se pakenee peruuttamalla! :)) Ellei vastaantulevaa liikennettä ole, sitä tietä voisi ajaa huomaamatta pari kilometriä, kunnes tullaan kiertoliittymään. Vasta siinä sitten pistää silmään, että saavutaankin poistumissuunnasta. Ja opasteiden teksteistä näkee, että tämä paikka ei olekaan Saksassa :)
Kun katsoo oikealle lähtevän tien vasenta maalausta mutkan kohdalla, niin voi havaita sen kuluneen, joten aika moni on ajanut suoraan samoin kuten Timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 14:25:08 Hommasta voi ainakin osittain syyttää tienpitäjääkin. Tuossa pitäsi tuoda lähemmäksi erkanemiskohtaa opasteet ja kieltomerkki.
Varmaan hyvä ohje mutta mitenhän mahtaa olla toimivuuden kanssa. Ohje toimii ehkä yöllä mutta päiväaikainen liikennetiheys on niin suuri että tuskin toimii. Kun moottoritiellä on kaksi tai kolme kaistaa täynnä autoja joiden etenemisvauhti on 90 >200 km/h - mihin siinä väistetään ja jos väistetään niin liikenneruuhka on valtava. Suorastaan täysi kaaos päällä, koska vain osa autoilijoista tietää vastaantulevasta.
Viime viikolla Magdeburgin ja Hannoverin välillä olin ruuhkassa jonka aiheutti kolmannen kaistan sulkeminen tietyön vuoksi. Tämä on hyvin tavallinen syy. Kolmen kastan yhdistänen kahdeksi aiheutti valtavan ruuhkan jossa etenemisvauhti oli kahdessa tunnissa 10 km. Onneksi tuli liittymä josta päästiin pois tieltä ja ruoanlaittoon.
Hampurin ja Hannoverin välillä rekka oli ajanut henkilöauton perään. Sen seurauksena 7- tie etelään oli totaalisti poikki. Laiton onnettomuuspaikan kohdalla trippimittarin päälle. 8 km rekkoja jonossa odottamassa tien avautumista.
En halua pelotella, mutta tiet on etenkin arkipäivinä niin täynnä, että pienikin poikkeama normaalista aiheuttaa "perhosen siiveniskuefektin" liikenteessä.
En minä puolustele yhtään, paha töppäys, ja tosiaan ellei sillan alla ole vielä mitään huomannut ei enää huomakkaan pitkään aikaan. Raidoitusta ei juurikaan ollut. Kielletyn ajosuunnan merkki tietty oli.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 14:43:12 Niin, kai tiedätte mikä tuo lähemmäs sata metriä korkea rumilus on?
https://www.google.fi/maps/@50.477934,4.107425,3a,75y,104.7h,103.23t/data=!3m4!1e1!3m2!1sIXPN3fr-h_7CPf7_QGg8hA!2e0
Laivahiissiltä tuo näyttää.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 15:50:16 Siis laivahissiltä, vakka saattaahan se vesihiisi sihistä sielläkin.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 15:54:43 Tuolla saksalainen versio https://www.google.com/maps/place/Niederfinow+boat+lift/@52.849139,13.94199,2a,90y,90t/data=!3m5!1e2!3m3!1s95624653!2e1!3e10!4m2!3m1!1s0x0000000000000000:0xc5310c66d6cfbed7!6m1!1e1
Hup onpa pitkä linkki en viitsi nyt lyhentääkään
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.