Painoraja ulkomailla

VIRTANEN VELI-MATTI 20.02.2015 16:53

Jos kuorma autoksi luokittelu menee Suomessa ja ulkomailla 3500:sta kilosta niin onko rekisteriotteessa mainittu kokonaispainoltaan tasan 3500kg ajoneuvo kuormaauto vai henkilöauto. Tilanteesta kun ajoimme eräässä maassa peräkkäin samaa tietä poliisin ratsiaan 3400kg kokonaispainoinen selvisi papereiden tarkastuksella ja takana tullut 3500kg kokonaispainoinen sai 80€ sakot.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.02.2015 17:17

Mistä syystä ja missä maassa hän sai sakon? Matkailuautohan ei koskaan ole kuorma-auto, tosin yli 3500kg painavan auton ajo vaatii C-kortin. Suomalainen B-kortti oikeuttaa kuljettamaan ajonevoja joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat

NYYSSÖNEN KAJ 20.02.2015 18:00

Kyllä matkailuauton voi rekisteröidä

M1 hekilöautoksi Kuorma-autoksi tai Linja-autoksi

Kussakin on omat määräykset. Vaikka olin Suomessa M1 henkilöauto olin 20066 Puolassa linja-auto joka vaati linja-auton vinjetin lunastamisen jokaiselle ajopäivälle. Tosin lunastin sen vain maahan tulopäivälle ja maasta poistumispäivälle.

JANHONEN MATTI 20.02.2015 18:56

Mikä oli sakotuksen peruste?

NORDSTRÖM SEPPO 20.02.2015 19:22

Miksi pitää käyttää termiä "eräässä maassa"? Miksi ei mainita sakon syytä?

Hieman epämääräistä. Mistä lienee kysymys? Helpompi kommentoida jos faktat tuodaan heti esille.

PATOJA PEKKA 20.02.2015 19:50

"Matkailuautohan ei koskaan ole kuorma-auto" ei onneksi :-) mutta kuormuriliikennemerkit koskee yli 3500 kg M1 matkuria. Saksan motarilla ohitus Kasselin mäissä maksoi 90€.

HAAPANEN TIMO 21.02.2015 10:07

Aika pitkän tyhjän vedit tähän. Korjataan tilanne.

@timppa

VEIJOLA ESA 21.02.2015 10:27

Onko todella niin, että yli 3.5 tonnin matk. autolla ei lain mukaan Saksassa ohittaa oikeanpuoleisella hitaammalla kaistalla ajavaa autoa esim 60 km/h matelevaa rekkaa (jonoa) kasselin mäessä?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.02.2015 12:21

"Onko todella niin, että yli 3.5 tonnin matk. autolla ei lain mukaan Saksassa ohittaa oikeanpuoleisella hitaammalla kaistalla ajavaa autoa esim 60 km/h matelevaa rekkaa (jonoa) kasselin mäessä? "

Mikäli siellä on raskaalla ajonevolla ohituskielto (Zeichen 277), niin yli 3,5 t matkailuautolla tai yhdistelmällä ei saa ohittaa (muistaakseni siellä on kielto), busseja kielto ei koske.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zeichen_277.svg http://www.dvr.de/betriebe_bg/daten/stvo/anlage2.htm

PATOJA PEKKA 21.02.2015 12:36

Sorry tuo tyhjyys. PC sekosi, enkä edes tiedä miten se tyhjyys siihen tulla tupsahti. Hiiren painike vaan muuttui kaksisuuntaiseksi nuoleksi ja näyttö alkoi vilistää hurjasti ylös ja alas....

Ne Kasselin kuormurien ohituskiellot. Totta se on. Ajelin niitä mäkiä iloisesti tietämättä itsekään tästä minuakin koskevasta ohituskiellosta. Oikeimman puoleisella kaistalla loppumaton rekkajono mateli ylämäkeä sen hitaimman savuttavan itämaan rekan vauhdilla. Keskimmäiselle kaistalle ja ohi. Vasemman puoleisinta kaistaa minut ohitti polliisiauto valot katolla vilkkuen ja pillit soiden. Voi kun ei olisi edessä kolaria ja tuntien liikennesumaa. Ei. Auto tuli kaistalleni eteeni ja katolle tuli valtavan kokoinen FOLLOW ME kyltti. Seuraavalla levähdyspaikalla ajokortti ja rekisteriote esiin. Wat hav ai dan? Mäessä on liikennemerkki, joka kieltää kuorma-autolla ohittamisen. No, no tis is camper not ö lorri. Voohnmobil. Osoitin rekisteriotteen kohtaa M1 henkilöauto ja purnasin vastaan, kun matkakotiani väitettiin oikein virkavallan auktoriteetillä kuorma-autoksi. Kun ei auttanut mitään ja esiin kaivettiin sakkolappuvihkonen, jota alkoivat täyttää otin uuden vaihteen päälle: Aim weri sori, ai dint nouw tis. In Finland tis is not ö lori (tietämättä pitikö se paikkansa). Pliis. Nau ai nou and and ai wont anymoor teik ouver laik tis.... Ei auttanut käteen tuli kuitti 90 euron maksusta tien päällä. Siinä tinkiessämme olin jo auton takapenkillä todennut, että oli aito poliisiauto täynnä teknisiä vermeitä ja kameroita ja ties mitä. Sheriffin tähteä en julennut vaatia näytille, mutta oikeita poliiseja ne oli oikealla virka-autolla.

Sittemmin jurruttelen Kasselin mäkiä kahtakymppiä sen kaikkein hitaimman itämaan savuttavan rekan tahdissa yhtä 90 euron matkakokemusta rikkaampana.

NYYSSÖNEN KAJ 21.02.2015 12:59

Kyllä se kielto koskaa myös tasan 3,5 tonnia painavaa. Muutoin liikennemerkissä olisi sanan "über" 3,5 ton.

Kasselin mäessä olen kaivanut linja-auton kuljettajan lakin päähän ohituksen ajaksi ja painanut rekkojen ohi.

AHJOS TIMO 21.02.2015 13:21

Tuon Markku Hämäläisen linkkaaman liikennemerkin 277 selityksessä kyllä sanotaan, että se koskee tietynlaisia YLI 3,5 tonnin ajoneuvoja, mutta se EI KOSKE henkiöautoja eikä busseja. Siitä voisi päätellä, että se ei koske henkilöautoksi rekisteröityä matkailuautoa. Mikä muu henkilöauto voisi painaa yli 3,5 tonnia?

Deutsch: Zeichen 277 – Überholverbot für Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t, einschließlich ihrer Anhänger, und Zugmaschinen, ausgenommen Personenkraftwagen und Kraftomnibusse

English: Sign No. 277 – no passing for motor vehicles with permissible maximum weight of over 3.5 metric tons, including trailers, except passenger cars and busses/coaches.

AHJOS TIMO 21.02.2015 13:40

Vastaava suomalainen liikennemerkki: Merkki 353

Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen kuorma-autolla. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 354 asti. (24.5.2006/402)

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/liikennemerkit_turvalaitteet/images/353.wmf

Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2015 klo 13:43:10 Yllä oleva teksti on suora lainaus tieliikenneasetuksesta.

PATOJA PEKKA 21.02.2015 14:23

Timo, etsi nyt seuraavaksi vielä määritelmä, millainen ajoneuvo on tuo merkin tarkoittama "kuorma-auto"....

AHOLA JARI 21.02.2015 16:33

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P16

"Merkki 353

Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen kuorma-autolla. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 354 asti. "

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat#matkailuauto

Sitten kannattaa muistaa mitä sanotaan 3 tai useampi kaitaisesta moottoritiestä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L2P7

NYYSSÖNEN KAJ 21.02.2015 18:37

Timolle "Mikä muu henkilöauto voisi painaa yli 3,5 tonnia?"

Alla kuvassa oleva henkilöauto painaa 15,5 tonnia

Painavimmat Suomessa rekisteröidyt henkilöautot painavat 23 tonnia ja ovat kolmiakselisia.

AHJOS TIMO 21.02.2015 19:32

Pekka, sanaa "kuorma-auto" käytetään vain tuon suomenkielisen merkin määrittelyssä. Saksalaisen merkin selityksessä sitä ei käytetä ainakaan tänne linkatulla sivulla. Kuorma-autolle on Suomessa täsmällinen määritelmä, jota en nyt jaksa kaivaa esille. Joka tapauksessa ne ovat tavaran kuljetukseen tarkoitettuja autoja. M1-luokan matkailuauto ei ole koskaan kuorma-auto.

AHJOS TIMO 21.02.2015 19:34

Kaj, eikä tuo sinun autosi sitten olekaan matkailuauto? Kysymykseni siis kuului, mikä muu henkilöauto kuin matkailuauto voisi painaa yli 3,5 tonnia.

PATOJA PEKKA 21.02.2015 19:42

Timo, siis Suomessa M1 autoa ei koske liikennemerkki, jossa kielletään jotain vaikkapa ohittamista kuorma-autolla? Onko varmaa tietoa vai jotain harrastelijajuristeriaa?

Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2015 klo 19:43:51 siis tähän: "Pekka, sanaa "kuorma-auto" käytetään vain tuon suomenkielisen merkin määrittelyssä. Saksalaisen merkin selityksessä sitä ei käytetä ainakaan tänne linkatulla sivulla. Kuorma-autolle on Suomessa täsmällinen määritelmä, jota en nyt jaksa kaivaa esille. Joka tapauksessa ne ovat tavaran kuljetukseen tarkoitettuja autoja. M1-luokan matkailuauto ei ole koskaan kuorma-auto. "

JANHONEN MATTI 21.02.2015 22:17

Suomen liikennemerkeissä ohituskiellolle on kaksi merkkiä, henkilöautolle omansa ja kuorma-autolle omansa.

Saksassa ja myös joissain muissa maissa käytetään ohituskieltomerkin lisäksi erityistä lisäkilpeä, vaikka 3,5 tonnia ja 7 tonnia ja usein vielä toista lisäkilpeä jolla osoitetaan lisäkilven vuorikautinen voimassaoloaika. Erikseen on vielä lisäkilpi perävaunuyhdistelmälle, joka usein nopeusrajoitusmerkin lisäkilpenä, vaikka juuri Kasselin mäessä

Ymmärrän asian niin, että silloin kun lisäkilvellä ilmoitetaan selkeästi ohituskieltomerkin painoraja niin se on siinä. Valvonta voisi olla vallan vaikeaa, jos olisi tulkintoja keitä lisämerkki koskee. Asiassa kuitenkin noudatetaan Saksan lakia.

HAAPANEN TIMO 22.02.2015 09:00

Luulen että Pekan tapauksessa oli 3,5 t lisäkilpi merkissä. Huomaamatta sellainen helposti jää.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.02.2015 11:32

Nyt unohdetaan, että keskustellaan kahden eri maan liikennesäännöistä.

Suomessa ja suomalainen liikennemerkki 353 kieltää muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittamisen KUORMA-AUTOLLA. Kiellossa ei ole painorajaa EI siis koske busseja eikä matkailuautoja.

Aikoinaan kun matkailuautokerho oli vielä voimissaan kävi siellä ajotutkinnoista vastaava henkilö jolta kysyttiin koskeeko kuorma-autojen liikennemerkit yli 3,5 t painoisia matkailuautoja. Hän vastasi etteivät ne koske kuin kuorma-autoja. Jos halutaan kieltojen koskevan yli 3,5 t autoja niin siihen on omat liikennemerkkinsä ja lisäkilvet.

Voidaan käyttää esim. ohituskieltomerkkiä 351 varustettuna 3,5 t lisälilvellä.

Saksan liikennemerkki 277 kieltää ohituksen YLI 3,5 tonnin ajoneuvolla, mutta se ei koske henkiöautoja eikä busseja. Saksassa ei siis käytetä mitään lisäkilpeä painorajoitusta varten, vaan tuo liikennemerkki itsessään sisältää painoraijoituksen. Mitä autoja Saksassa voidaan rekisteröidä henkilöautoksi, sitä en tiedä, heillä kun on omat lakinsa.

Onko Suomessa otettu käyttöön laki tai asetus jonka mukaan yli 3,5 t painavien matkailuautojen tulisi noudattaa kuorma-autojen sääntöjä, sitä en tiedä enkä viitsi etsiä kun asia ei enää koske minua.

Suomessa tosin kaikki liikennemerkkien asettelijat eivät taida tuntea niitä ja niiden merkitystä. Yleisin virhe taitaa olla kielletyn kääntymisen osoittavan merkin käyttö kun sen sijaan pitäsi käyttää pakollisen kääntymisen merkkiä. Tuusulassa on liikennemerkki 313 eli kuorma ja pakettiautoilla ajo kielletty ja alla kyltti sallittu busseille. Merkki 313 ei kuitenkaan kiellä bussilla ajoa joten lisäkyltti on tarpeeton.

VEIJOLA ESA 22.02.2015 11:38

Päässeekö Saksan (myös muut maat) poliisi ns. lennossa tarkistamaan trafista rekkarin perusteella Suomalaisen auton tekniset tiedot mm. painotiedot, vai jääkö sakon määrääminen vasta rekisteriotteen tutkimisen jälkeen?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.02.2015 12:13

En usko Saksan tai muunkaan maan käyttävän Trafin tietoja. Uskoisin heidän käyttävä kokemustaan ja tarkistavan sen jälkeen vielä rekisteriotteesta painon.

Kokemuksesta puheenollen, kun vein pojan muuttokuorman Saksaan piti Finnlinesiltä varata kuorma-autopaikka kun auto oli yli 3,5 t. Samanlaisia autoja on rekisteroity myös pakettiautoksi. Rannassa kuulema tietävät niitä oleva kahta painoa joten kaikki pikku Ivecot ja Mersut tarkistetaan kumpia ne ovat jos bookkaus on tehty pakuna.

Em. pätenee myös poliisehin jota tietävät onko ko. matkailuauto versiota myös painavana liikenteessä. Tosin tuo Pekan auto oli sen kokoinen, ettei asiaa tarvinnut arpoa.

AHJOS TIMO 22.02.2015 12:22

Luulen, että sen kuorma-autolla ohittamisen kieltämisen taustalla on halu suojata henkilöauto päälle kaatuvalta lastilta. Matkailuauto tai bussi ei ole samalla tavalla vaarallinen.

VEIJOLA ESA 22.02.2015 12:40

Vähän outo asia saksassa, jossa raskaita womoja aika monta rekisterissä. Varmaan donnerwetteriä kuuluu monen ratin takaa kasselin rekkajonossa. sikäläinen ohituskielto määräys 3.5t lisäkilvellä vaikuttaa lainsäätäjän ja polizein piluilulta womoja kohtaan

HAAPANEN TIMO 22.02.2015 12:58

Mun käsittääkseni se M1 on merkitsevä tekijä. Kiistaton osoitus siitä että auto on määriteltävä henkilöautoksi, personenkraftwageniksi.

Liettuan tiemaksussa on erikseen mainittu ettei koske M1 luokan autoja, ja se pätee siellä.

@timppa

EEROLA TEEMU 22.02.2015 14:34

Vesalle kommenttia. Saksassa on jo pitkään kuulunut donnerwetteriä yli 3,5 tonnisten womojen kuskeilta. Luin vuoden verran sitten, että siellä olisi tulossa lievennyksiä vertailusta "aitoihin kuorma- autoihin". Sikäläinen liikenneministeri oli kovinkin suopeaa Reisemobilin haastattelussa ja kertoi asian etenevä. Näyttää olevan hidasta.

Yksi syy hermostumiseen liittyy Saksan moottoriteiden jatkuvaan ruuhkautumiseen ja yli 3,5 tonnisten womojen määrän lisääntymiseen. Varmaan myös nuoremmat Reisemobil- harrastajat, jotka joutuvat ikänsä takia hankkimaan kuorma- autokortin yli 3,5 tonnisille ovat ärhäkämpiä valittajia kohtuuttomaksi kokemastaan rajoituksesta kuin vanhempi väki.

Oikeastaanhan tuo 3,5 t raja on nykyaikana M1 autoille syvältä, mutta kun on ne ammattikäytön pakut samassa tilanteessa, niin eipä löydy haluja ryhtyä hankkimaan erikoislakeja kenellekään. Ellei Saksa aloita asian muutosta, niin ei siihen muut pysty.

NYYSSÖNEN KAJ 22.02.2015 14:45

"Kaj, eikä tuo sinun autosi sitten olekaan matkailuauto? Kysymykseni siis kuului, mikä muu henkilöauto kuin matkailuauto voisi painaa yli 3,5 tonnia."

Timo kyllä sinun kysymyksesi kuului seuraavasti 21.2.14 klo 13:20 viestissä

" Mikä muu henkilöauto voisi painaa yli 3,5 tonnia?"

Joku väitti että rahtia ei saa kuljettaa M1 henkilöautolla. Pitää tänään paikkansa mutta kun vuonna 2000v muutoskatsastin autoni linja-autosta henkilöautoksi tuli rekisteriotteeseen seuraava merkintä (kopsasin sen uusimmasta) "Takaosassa piltuut 3-hevosen kuljetusta varten vaihtoehtoisesti: auton kuljetustelineet."

Hevonen = tuotantoeläin on Geneven liikennesopimuksen mukaan aina rahtia ja sitä se on myöskin kun kuljetat sitä vaikka tavallisen henkilöauton perässä vedettävässä trailerissa.

PS! kun Suiomi liittyi EU.hon niin samalla tuli kielto että enään ei saa rekisteröidä M1 autoja hevoskuljetukseen vaan silloin se rekisteröidään kuorma-autoksi.

NYYSSÖNEN KAJ 22.02.2015 14:52

"Päässeekö Saksan (myös muut maat) poliisi ns. lennossa tarkistamaan trafista rekkarin perusteella Suomalaisen auton tekniset tiedot mm. painotiedot, vai jääkö sakon määrääminen vasta rekisteriotteen tutkimisen jälkeen?"

Kyllä pääsee eikä Saksan polisi luota pariseen otteeseen vaan tarkastaa sen oikeellisuuden rekisteristä saaden samalla vastauksen saksan kielellä. Kaikkia rekisteriotteessa olevia tietoja ei välttämättä ole kansainvälisesssä teidossa.

Olen itse ollut mukana kun minun otetta tarkastettiin.

VEIJOLA ESA 22.02.2015 15:42

Eipä siinä sitten koppalakit paljoa paina jos perärekkarista ajoneuvon laatu lennossa selviää.;-)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.02.2015 15:47

Saksalaisessa matkailuauton rekisteriotteessa lukee wohnmobile ei personenwagen ja kuten Patojan Pekka havaitsi, niin saksalaiset poliisit saksalaiset poliisitkaan eivät tunnusta matkailuautoa henkilöautoksi.

Myös suomalaisessa rekisteriotteessa lukee matkailuauto.

Maassa maan tavalla ja maan lakien mukaan. Saksalainen alle 3,5 t matkailuauto ei myöskään saa ajaa Suomen motarilla 120/h vaikka Saksassa saa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.02.2015 15:49

Ote saksalaisesta rekisteriotteesta

UUSITALO MARKO 22.02.2015 16:07

Ainakin yhdessä Kasselin mäessä on yli 3,5 tonnin autoille erillinen rajoitus ja ohituskielto myös alamäesä. Ja mäen alla kameravalvonta. Muistelen vain siitä, kun kamera välkkyi kohdallani.

EEROLA TEEMU 22.02.2015 17:15

Vielä saksalaisen poliisin toiminnasta tien päällä. Saattaa olla, että pääsevät nykyään jo suomalaisen tai muun EU- maan rekisterikilvestä tarkastamaan auton tekniset tiedot. En ole varma. Joskus vuosia sitten katsoivat m- autosta valmistenumeron ja sen perusteella hakivat mm. sallitun max. kantavuuden koneelleen.

Ts. jos m- autossa on alusta, minkä max. kantavuus on tehtaan mukaan esim. 3850 kg, mutta Suomessa on rekisteröity 3,5 tonniseksi ha- kortilla ajettavaksi, niin saksalainen poliisi ei ole välittänyt ajokortista muuta kuin että sellainen on.

Ylikiloista ryhdytään laskuttamaan vasta tuon 3,85 t jälkeen ja siinäkin 5% marginaali mittausvirheen varalta. Eihän mittaustulos ole aina autonkäyttäjän puolella. Voi siis 4 t kuorma mennä käden heilautuksella, eikä ne sakotkaan ole niin kuin ruotsalaisilla -siellä voi huveta koko matkakassa kun sekä kortista että ylikiloista pannaan maksuun hurjat lukemat.

Muutama sata kiloa ylipainoa ja tonni sakkoja, euroissa. Liikkeelle lähdetään suomalaiseen rek. otteeseen merkitystä kantavuudesta.( Suurin sall. kok. massa - Ajoneuvon omamassa ). Sitten sakkoa tulee ylitys %- mukaisesti. Ei välttämättä reilua.

HAAPANEN TIMO 22.02.2015 17:19

Eipä ole asia selvä edes saksalaisille

Kein PKW - kein LKW - ein Wohnmobil ihmettelevät he.

http://www.deinklick.de/Wohnmobil_-_PKW_oder_LKW.html

Joku hyvin saksaa taitava voisi tuon jutun kääntää. Itse saan sen verran selvää että juurikin kuorma-auton ohituksesta mäessä puhutaan ja pysäköintimerkkien epäselvyyksistä.

@timppa

VEIJOLA ESA 22.02.2015 17:20

Lainaus Luulen, että sen kuorma-autolla ohittamisen kieltämisen taustalla on halu suojata henkilöauto päälle kaatuvalta lastilta.

Niinpä. Vasemman kaistan kaaharit ovat Saksassa virkamiehen erityisessä suojeluksessa. Mitenhän asia lienee Itävallassa?

TURUNEN HEIMO 22.02.2015 19:42

Luultavasti Puolassa jossa voi saada sakot milloin mistäkin, oli syytä tahi ei. Ärsyttää tuollainen, eräs maa, eräs korjaamo, eräs myyjä jutut. Liekö niitä ollutkaan kun ei lyödä tiskiin faktaa. Alkaa vaikuttaa että kyseessä on vain eräs mieleen tullut juttu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.