Saksaan
MÖRT HENRY
11.02.2015 11:10
Olisiko halvempia vaihtoehtoja pitäis heinakuussa mennä Saksaan ja suora laivamatka on törkeän hintainen1400€ edes takas ???
MERIKALLIO VELI-PEKKA
11.02.2015 11:16
On, Ruotsin-Tanskan kautta tai Baltian kautta, autolla saa sitten vain ajella enemmän.
Täällähän on joka vuosi laskeskeltu noita hintaeroja, jonkun satasen säästää, kun ei mene Finnlinesilla Traveen.
Kohta tulee linkkejä? Ehkäpä Matilta?
HAAPANEN TIMO
11.02.2015 12:17
Millaisella kalustolla ja henkilömäärällä liikutte?
Edullisimmimman yksisuuntaisen matkani tein viime joulukuussa kun 2 hlöä + alle 7m:n auton lautat maksoivat 172€ + 700km:n ajo.
@timppa
JANHONEN MATTI
11.02.2015 18:43
Veli-Pekka
Olen siirtänyt vastausvuoron tässä asiassa Kujanpäälle sillä lievennyksellä, että pilkkuja ei pilkkukammoisen tarvitse käyttää.
VUORISALO PASI
11.02.2015 18:51
http://www.directferries.fi/
SILMUNEN HANNU
11.02.2015 23:38
Tuosta directferriesistä löytyy kyllä hyvin kaikki mahdolliset laivareitit, mutta ainakin viime kesänä Albania-Italia-laivojen hinnat olivat halvempia ko reittejä ajavien firmojen omien sivujen kautta ostettuina.
Sama kenties kaikilla muillakin reiteillä. Ja mahtaako osata laskea caravan-alennusta tms korrti-alennuksia?
t.Kaarina
MÖRT HENRY
12.02.2015 07:13
Kiitos vastauksista... Katselin itsekin Ruotsin kautta ja hämmästyin... Näköjään tulee todella paljon halvemmaksi ajaa Tukholmasta ja vaikka mennä siltojen kautta. Näillä polttoaineen hinnoilla pääsee käymään Italiassa asti...Samaan rahaan mitä toi pelkkä laivamatka maksaa.
HAAPANEN TIMO
12.02.2015 08:16
Joo, kyllä directferries ottaa välistä omansa, mutta siitä on helppo katsella reittejä.
Katseleppa tätä:
http://www.karavaanarit.fi/jasenyys/jasenedut/autolautat/
Finnlines ajaa Traven lisäksi myös Naantalista Kappellskäriin ja Malmöstä Traveen. Näillä reiteillä alennusta saa liittymällä:
http://www.finnlines.com/laivamatkat/muuta/star_club
Lisäksi Rutu- lähdöt:
http://www.rutusakki.omatsivut.info/index.php?p=1_52_Star-Club-erikoishinnat-jpg-muodossa
Nopein reitti Hampurin paikkeille on iltalaivalla Ruotsiin ja Helsingborgista lautalla Helsingøriin. Tanska ottaa kolmisen tuntia ja sitten paatti Rødby-Puttgarden. Tällä syteemillä olet Traven laivaa ennen Hampurissa.
Yksi reitti on Tukholmasta Ruotsin Varberg -> Tanskan Grenå. Sen välin ajaa:
http://www.stenalinefreight.com/timetables Ylitys maksaa n. 100€ 2hölöä ja alle 7m:n auto. Tämä mahdollisesti edullisin tapa riippuen Ruotsiin pääsystä.
Luultavati edullisin on Finnlinesin päivälaivalla Kappalskäriin ja päivälaivalla Malmöstä Traveen. Näillä tulin juuri 172€ yht.
Viron kautta ajaminen on kaikkein edullisn vaihtoehto, ylitys n.100€ ja siinä kaikki. Suunnilleen 500 km. lisämatkaa keskelle europpaa.
@timppa
HERRALA JUHANI
12.02.2015 08:29
Naantali - Kapellskär on myös varteenotettava vaihtoehto. Ollaan käytetty useamman kerran ja ensi kesänä taas. Meitä on kaksi aikuista ja koira matkailuautolla liikkeellä.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.2.2015 klo 08:32:53
No niin edellisessä viestissähän on hintakin. Oli tullut samaan aikaan kun kirjoitin omaa viestiäni.
HAAPANEN TIMO
12.02.2015 10:51
Tuo hinta, 172 € on yhteishinta, siinä on Malmö-Trave mukana.
@timppa
HALINEN HARRI
12.02.2015 10:55
Alkuperäisen kysyjän kyselemät heinäkuun hinnat ovat laivayhtiöillä eri luokkaa kuin nyt voimassa olevat talvihinnat.
Uimalla edullisemmin.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
12.02.2015 11:14
Matti, muistelin vain jotta sulla melko tuoreet hintatiedot jo valmiina.
Qjis rahamies, ei sen tarvitse hintoja kysellä, joten ei ehkä osaa vastatakaan, ehe.
Noh, Timpalta tuli tyhjentävästi tietoa.
JANHONEN MATTI
12.02.2015 11:56
Veli-Pekka
Nämä hinta- ja reittikeskustelut usein vähän vinksahtaa.
Puhutaan vain hinnasta ja sen viimeisen euron säätämisestä.
Joskus vaan käy niin, että viimeisen euron säästäminen maksaa viisi euroa.
Hinnan lisäksi pitää kiinnittää huomiota mm:
-reitin valinta suhteessa omaan lähtöpaikkaan
-miten laivojen ja lauttojen aikataulut ja rytmittää matkan etenemistä ja aikataulua
-missä yövytään jos välillä joudutaan yöpymään
-miten laivayhteydet synkronoi ajoaikoja ja laivojen jatkoaikatauluja ajatellen ja vai johtaako halvat jatkoyhteydet epätarkoituksenmukaisen ajankäyttöön koko matkaa ajatellen
-millä vuorolla ja viikonpäivänä kuljetaan laivan ja liikenteen rauhallisuutta ajatellen (Jos ajaa Saksan läpi se on paras tehdä la-su)
-mitä reitinvalinta vaikuttaa auton polttoainekuluihin
-haluaako matkalainen ajaa vain päivänäöllä
-jos matkalaiset on vanhempaa väkeä niin sekin kannatta huomioida miten reitinvalinta ja aikataulu vaikuttaa omaan fyysiseen jaksamaiseen jne.
Em. tekijöistä monet on arvostuskysymyksiä ja siksi kannattaa esitellä vain vaihtoehdot ja jättää reitinvalinnan ja aikataulun teko asianosaisille.
Kokonaisuus ratkaisee hinnan, ei vain joku matkan osatekijä kuten vaikka laivalippujen hinta.
Kaikkihan tuon edellä kuvaamani tietää, kunhan kertasin.
HAAPANEN TIMO
12.02.2015 13:30
Tässä oli niin kovin vähän lähtötietoja, joten vastasin vain yleisesti sen mukaan mitä kysyttiin.
@timppa
JANHONEN MATTI
12.02.2015 13:47
Niinhän se on.
Joskus tuntuu, että kysyjää luulee vastaajan olevan selvännäkijä.
Joskus jopa epäilee, että onko kysymyksessä kusetus, eikä aito kysymys.
KNAAPI JUHA
12.02.2015 13:53
Jokainenhan noin suunnilleen ymmärtää, mitä maksaa jos ajaa tuhat kilometriä tai viisisataa kilometriä. Ongelmia tahtovat tuottaa juuri nuo laivalippujen hinnat, ellei ole tottunut netinkäyttäjä ja kielitaitoinen.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
12.02.2015 14:10
Kaikki riippu kaikesta.
Kun olin työelämässä, ostimme rahtilaivamatkalla lisää lomaa.
Perjantaina iltalähtö ja sunnuntai aamuna levänneenä baanalle ja illalla olikin jo Etelä-Saksassa.
Ruotsin kautta ajaessa olisi päässyt ehkä samaan aikaan, mutta olisi ollut väsynyt jo Lübekissä.
Nyt eläkeläisenä voi olla lomalla jo matkalla, eikä ole kiire mihinkään, vaan voi ajella vaikka pitkin via Balticaa.
HAAPANEN TIMO
12.02.2015 16:07
Kiireen, tai ainakin aikapulan poistuminen on eläköitymisen parhaimpia asioita. Viime syksyn reissulta tulimme pari viikkoa Espanjasta, Hampurissakin venyttelimme vielä kolme päivää. Mukavaa löysäilyä.
@timppa
HIETAVUORI JUHA
12.02.2015 18:55
Mutta nyt kun olisi aikaa ,ei enään viitsi tuhansien kilometrien päähän ajaa .......
MÖRT HENRY
12.02.2015 23:25
Viime kesänä menimme etelä saksaan VIA Balticaa ja täytyy sanoa että vaikka suht edullista oli... Oli todella paljon mukavampaa tulla takaisin Suomeen Ruotsin kautta. Tanskan sillat olivat aika hinnakkaat mutta tulihan nähtyä nekin. Me ajoimme noin 1000km päivässä. Eli aamu laivalla Tallinnan ja illalla olimme Varsovassa. Täytyy kyllä sanoa että en ole enään hirveän innostunut ajamaan via balticaa... Ennemmin ajan Ruotsin kautta. Paljon stressittömämpi liikenne ja tiet hyvässä kunnossa. Nyt olisi tarkoitus ajaa Pohjois Italiaan. Ja taas noin 2 päivässä.
PATOJA PEKKA
13.02.2015 00:27
Janhosen ja Hämäläisen kommentit erittäin fiksun oikeita. Kokonaisuus ja oma tilanne ja halut ratkaisee, ei pelkkä laivalipun hinta.
LEHTONEN TIMO
16.02.2015 10:07
Viime keskiviikkona päivälaivalla Naantali Kapelskär 80.00 eur. 2henkilöä ja alle 8m auto. Malmön sillalla Tanskaan, maksu Pro Passilla jolloin hinta on huomattavan halvempi kuin ilman. Lautalla Putgardeniin joka myös maksettiin samalla laitteela . Maksu menee luottokortille, hinnan tiedän kun tullee lasku mutta aina ollut huomattavan halvempi kuin ennen. Olisinhan voinnut kysyä maksun hintaa mutta näkeehän sen sitten joskus. Nyt olemme Amsterdamissa camping alueella. Kohta lähtee nokka kohti espanjaa. Terkkuja kaikille.
YLINIEMI SEPPO
16.02.2015 10:31
Hyvää matkaa Timo ja Kaija ja koko porukka,varo sakkoja:-)
Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2015 klo 10:40:03
http://www.finnlines.com/laivamatkat/tarjoukset/suomi_ahvenanmaa_ruotsi_reitin_tarjoukset/kesaen_ennakkovaraajan_etu_ruotsiin_ja_ahvenanmaalle
ARENS JAN
22.02.2015 18:46
Laivamatkojen kustannukset:
Menomatka, Tallink. Hki-Tln 10.03 (aikuinen+auto) 76 euroa Club alennuksella.
Koska olen etelä-Virosta kotoisin, sitten poikkean kotiseudulle ja otan kyytiin lisää porukkaa, eli meidät tulee yhteensä 3 aikuista ja 1 lapsi.
Etelä-Virosta käännetään kohti Riika ja ajetaan Ventspilsiin.
Ventspils-Travemünde laivalippu etäisin-takaisin 518 euroa.(sis 4h hytyn, ei aterioita)
Paluureitti on sama, mutta Tallinkin laivalippu maksaa 102 euroa.
Kustannukset yhteensä 696 euroa+ ajo Tallinn-Ventspils eteisin takaisin noin 1000 km-ttä.
Onkos toi reitti hinnalta kilpailukykyinen?
RANTANEN ANTTI
23.02.2015 12:12
öhöm, siis mikä onkaan tuo Pro Pass
MERIKALLIO VELI-PEKKA
23.02.2015 13:21
Jan, olen itsekin joskus funtsinut tuota reittiä, melko pitkään saa asustella laivalla.
Millainen on autosi noilla hinnoilla?
JANHONEN MATTI
23.02.2015 13:22
Jan
Kun et kertonut mihin Saksassa olet menossa niin oletan tässä tarkastelussa, että Berliiniin.
Laivamatkasi kustantaa 696 e + polttoaine 144 e = 840 e ja ateriat laivalla.
Lopullinen hinta m/p on tasoa 1050 euroa jos ruokailut laivalla.
Tämä edellyttää sitä, että aikuisten ateriapaketti / suunta ei maksa enempää kun35 e/suunta ja lapsen aterioista ei peritä maksua.
Toinen vaihtoehto
Helsinki - Tallinna 178 e m/p
Ajo Tallinna-Varsova-Berliini-Tallinna 2 x 1552 km = 3104 km
Polttoainekulut 31 x 12 ltr/100 km x 1,2 e / ltr = 446 e.
Yöpymiset matkalla m/p 4 x 15 = 60 e (camping)
Kulut yhteensä 684 e ilman ruokailuja.
Ruokatarvikkeet autoon n.100 e m/p Baltian ja Puolan hintatason mukaan.
Lopullinen hinta 784 euroa.
(huom. auton kulutuksessa 1 ltr tekee = -37,2 euroa tai saman lisää)
Molemmat hinnat on tietenkin ns. lähelle hintoja koska kaikki vaikuttavat tekijät ei ole tiedossa. Mm. Puolan mahdollisia tiemaksuja ei ole laskettu.
Matkan kokonaisajassa ei ole suuria eroja, koska tuo laivayhteys on hidas.
Matkalainen itse ratkaisee.
ARENS JAN
27.02.2015 23:30
Matkailuauto Fiat Hymer pituus 5,49 m ja korkeus 3,99 (varauksessa) todellinen pituus 5,20 ja korkeus 3,05
Toi Stena Lines kulkee kahdesta Latvian satamasta, pitää laskea itse, mikä on edullisempi hintaa ja ajankohtaa. Itsellä tuli edellisenä vuonna tarpeeksi niistä ruuhkista ja maksupisteistä. Puola-Saksan rajalla vielä toi "rajatarkastus"
T. Jan
Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2015 klo 23:40:08
Berliinin ei ole asiaa, ajetaan suoraa edelään Länsivallia ja Magino linjatta tutkimaan! Loppureitti tulee myös pitkin rannikkoa länsisuunalta Travemünden. Eli Berliinin "ruuhkaloukku" jää kokonaan pois!
JANHONEN MATTI
28.02.2015 10:18
Matkalainen itse ratkaisee.
Sen verran täydennän lähinnä muille, että Berliini ei ole itäsuunnasta lähestyttäessä ruuhkaloukku.
Berliinin kehätie ohittaa kaupungin itäpuolelta niin kaukaa, että kaupunkia ei edes näy.
Berlinin kehätien A10 ja Varsovasta tulevan E 30 risteys on Berliinin keskustasta 32 km päässä.
TENHO TIMO
28.02.2015 21:07
Antille tiedoksi:googlaa www.se.oresundsbron.com.
Ko. synsteemi on ollut muutaman vuoden meillä käytössä vaihtelevalla menestyksellä. Ainoa ongelma syntyi, kun visa vaihtui uuteen eli heille ilmoitetut tiedot vanhenivat.
-timotee
ARENS JAN
03.03.2015 12:43
Jos Saksan rajalta on vain 1- 1,5 kaistaa käytössä, kyllä sitten pikkuhiljaa jono alkaa jo Varssovasta. Laivalla on onneksi toi vaihtoehto poissuljettu.
JANHONEN MATTI
03.03.2015 12:45
KOCK REINO
03.03.2015 13:02
Lehtosen Timo tarkoitta varmasti BroPass
KERÄNEN KAUKO
04.03.2015 16:04
Jan kirjoitti: Puola-Saksan rajalla vielä toi "rajatarkastus"
Kiinnostaa, että mitä siellä tarkastetaan? Meinaan, että onko aikaa viepää?
HONKANEN JAAKKO
04.03.2015 17:50
En ole kertaakaan nähny minkäänlaisia tarkastajia jos ei muitakaan viranomaisia.,Liekkö olleet sillo kahvitauolla ku olen ylittäny rajan ?
ARENS JAN
08.03.2015 22:58
Toi on semmoinen "sattunainen" tarkastus! Meillä oli "onnea!" Kerätiin passit yhteen ja sitten viranomainen istui autoon ja otti puhelimeen kautta yhteyttä interpolin.
HACKSPIK MARKKU
17.03.2015 16:41
Grimaldit saavat pitää tunkkinsa. Viimeks mentiin eckerööllä tallinnaan ja via baltikaa alas, takas tullessa TT linellä Sassnitz trelleborg ja eckerööllä Grisslehamn -Eckerö Kumlinge , Långnäsistä -Turkuun viikkarilla.
Rahaa säästyy ja näkee kivoja maisemia.
Nyt tulevana kesänä aateltiin mennä sama reitti paitsi ruotsi-tanska mennään stenalla varbergiin
HAAPANEN TIMO
17.03.2015 18:14
Stenaline on uusinut sivunsa, eikä turhaan, vanha oli surkea. Kannattaa liittyä asiakkaaksi sekä tilata uutiset.
https://www.stenaline.fi/my-pages
Jos nyt tilaa heinäkuuksi kaksi + alle 10m:n auto ja iltalähtö maksaa se 92€ Paatti on 22.50 Grenåssa.
Lähimmät yöpaikat löydät tuosta
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zYIeS8EK0qU0.kDWWEUx7v0mo
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 17.3.2015 klo 18:15:23
Vastaus on Markulle Varberg- Grenå reittiin.
ARENS JAN
04.04.2015 22:42
No nii, juttu tarkistettu!
Ventspils-Liepaja linjalla oli ihan rauhallinen, laivalla on "virallinen" kieli venäjä, koska henkilökunta on Latvian venäläisiä. Puoli tuntia ennen laivan saapumista satamaan häädetään kaikkit matkustajat ulos hyteistä, sitten koko matkustajajoukkue seisoo noin 45 minuttia käytävillä ja ulkona, kuka mihin mahtuu. Mutta henkilökuntaa on kohtelias ja avulias, mutta jostakin hehkuu tätä Neuvostoliiton meininkiä. Paluumatka osui lauantai illaksi, Travemünden satama alue oli täynnä rekkoja, osa ajoväiliä oli jo tukkittu, oli jo pelko, etttä emme pääse ollenkaan puomiin saakka. Rekkakuskit olivat yhdistynyt tyhjöihin perävaunuihin ja niissä oli järjestetty ryypyn-tapaamiset. Laivalla sama meininki, myös siellä alkoi juoppotelu. Käytävillä kaikui humalaisten Viron rekkakuskien viidakkoääniä aamuyön saakka. Kannatta ottaa ilmastointiteippi mukaan, pitää tukkia kovaääniset kaiuttimet ja jos hytti on liian kuuma,sitten tarvittaessa myös ilmastointi!
SUOMI SEPPO
05.04.2015 08:03
Mitenkäs nuo "via baltican" matkaajat ovat hoitaneet ne tiemaksut jos auton tai yhdistelmän rek. kokonaispaino on yli 3,5t ? Maat: Puola, Slovakia , Unkari, Slovenia ja Kroatia.
@seppo
HAAPANEN TIMO
05.04.2015 09:20
Puolassa on pakko hankkia ViaBox laite autoon ja ladata sille rahaa.
Kartassa rajoilla olevia laitteen hankintapaikkoja
http://tinyurl.com/PuolanViaToll
Linkki Viatoll sivulle
http://www.viatoll.pl/en/trucks/news
@timppa
JANHONEN MATTI
05.04.2015 10:38
Tässä Slovakia, Unkari, Slovenia ja Kroatia ja muutama muu maa.
Slovakia
http://www.ndsas.sk/index/index.php
Unkari
http://www.toll-charge.hu/
Slovenia
http://www.tolltickets.com/country/slovenia/vignette.aspx?lang=en-GB#articles
Kroatia
http://hac.hr/en
Tzekki
http://www.dalnicni-znamky.com/en/vignette-highway-toll-czech-republic.html
Itävalta
http://www.asfinag.at/maut/vignette
Italia
http://www.autostrade.it/it/home
Tässä hieman yleistietoa jota aina tarvitsee
Moottoritietietoa Euroopan maista
http://www.highwaymaps.eu/
Yleistietoa autolla liikkumiseen
http://www.theaa.com/allaboutcars/overseas/european_tolls_select.jsp
Matkailuautojen nopeusrajoitukset maittain
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa
Polttoaineen hintoja eri maissa (ohjeellinen hinta)
http://fi.gas-globe.com/maps.phtml?homeland=FI&kartenversion=EUG&waehrung=EUR&einheit=Liter&sorte=DI
HÄNNINEN JUKKA
05.04.2015 13:22
Tuleepa arvokas Puolan läpiajo, jos tähän hinnastoon on uskottava :
http://www.viatoll.pl/en/trucks/payments-and-toll-rates/toll-rates
Meillä hyymerin perässä smartti traiskun päällä, mikälie sitten luokka. Kokonaispaino menee n. 4600 kilon hujakoille.
HAAPANEN TIMO
05.04.2015 14:35
Siellä on sellainen ajoneuvoryhmä kuin ''Light Vehicle with trailer over 3,5t'' Sivun laskin on niin vaikea etten sillä osaa laskea hintoja.
Ei se kallista ole vaikka Viaboxilla ajava joutuu lisäksi maksamaan myös manuaalisesti joillain teillä.
@timppa
ARENS JAN
05.04.2015 21:58
On vastaavia yrityksiä, ketkä järjestävät vero-"paketteja" rekkafirmoille, ehkä olisi hyvä jos olisi saatavilla myös jonkinlainen "karavaanaripaketti!"
HÄNNINEN JUKKA
06.04.2015 12:04
Timppa, mua hämää tämä hinnaston teksti:
"The rate of electronic toll expressed in PLN for 1 km travelled on a national road"
Onko kellään mitään tuntumaa esim. Varsova-Hannover a d Oder motarin päälle 400 km Viatoll hinnasta ?
Kerran 2 vuotta sitten tuli ajeltua samalla yhdistelmällä tuo väli, ja aina maksupaikoilla jotain pientä veloitettiin. Viatollista ei välitetty, liekö jo silloin ollut käytössä ?
Käyttäjän lisäys viestiin 6.4.2015 klo 12:35:07
Tsekkasinpa AL:n sivuilta, ja sieltä löytyi selvempää tietoa.
Viatoll-Box maksaa n. 30 euroa. Kallein hintaluokkakin on vain n. 10 centtiä/km .
Sittenkin mietinnäksi menee, sillä yhdellä Euroopan parhaista ja vähiten liikennöidyistä mooritien pätkällä saa maksuja vastaa körötellä yhdistelmällä 80 km
tuntivauhtia.
Hohhoijaa, eiköhän tule taas Travesta laivailluksi. Vasitenkin kun luin tuon aiotun Trave-Ventspils laivamatkan kuvauksen.
HAAPANEN TIMO
06.04.2015 14:30
Se on panttiraha jonka saa takaisin kun palauttaa vehkeen. Samoin palautetaan ylimääräinen talletus.
http://www.viatoll.pl/en/trucks/viatoll-system/how-does-it-work
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
06.04.2015 15:52
Vuonna 2013 kesällä kiersimme nuo Via Toll tiet kokonaan joka näkyi keskinopeudessa, mutta ei tullut yhtään maksuosutta kohdalle.
Meille edullisin tapa mennä eteläeurooppaan on edelleen Finnlines Hki - Trave tämän talven matka 1091,69€ edestakaisin 12m auto korkea 2 aikuista halvin hytti ei ruokailua, syömme satamaterminaalissa ennen laivan lähtöä ja matkan teemme yhden ruokailun taktiikalla. Auton polttoainekulutus on 22,3 L/100km.
Hinta on Rutu hinta + Rutu lähtö + Finnlines Star Club alennuksella
PS! kesken metkaa tuli Finnlinesiltä niin hyvä tarjous kotimatkalle että menopaluu tehtiin laivalla Travemündestä