- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Keltanokka kyselee :)
Keltanokka kyselee :)
Lyhyesti ja ytimekkäästi ... huhtikussa olisi mahdollisesti matka vaunun kanssa edessä täältä Milanon suunnalle. Mitä pitäisi etukäteen ottaa huomioon mitä aikaisemmin Ruotsia pidemmälle matkaillut ei tajua itse etukäteen ennakoida? Teknisiin ongelmiin toki varaudun itse, mutta onko jotain yllättäviä viranomaistilanteita, säädöksiä tms matkalla odotettavissa?
Joudut nuo alpit lävistämään tai ylittämään jossakin kohtaa. Joskus aikojen alussa luulin että kyllähän siellä keikan heittää suomalainen karavaanari vaikka silmät puoliunessa. Silloin ei ollut vielä nettiä käytettävissä eikä gepsejäkään. Paperikartoilla otimme suuntimia ja eräässä mäessä piti hakea jo ykkösvaihde etenemiseen.Pääapukuljettaja antoi onneksi pikaisan komennon kohti alamäkeä.
Hyvä apu näihin vaivoihin on reaaliaikainen tiedotus linkin sivulla: http://www.alpenpaesse.co/ En ole tutkinut löytyykö englannin versiota kun osaan saksaa. Siellä kaikki tarvittava tieto alppisolista.
LeppisKiitos Leppis avauksesta. Saksa taittuu myöskin, ei tuollaiseen reissuun voisikaan lähteä jollei kielipäätä löytyisi auton molemmilta etupenkeiltä. Kaikki vinkit ovat tervetulleita :)
Rekkakuski kerran varotti,jos ajat Brennerin kautta huomio vaunulla 60 km.rajotus ja sitä kestää yli 100 km.
Enikertalaiselle on varmasti hyotyä Autoillen Euroopassa kirjasta. Olen ostanut sen lähes aina ennen ulkomaan reissua, se on hyvä tietopaketti matkalle. http://www.kauppa.autoliitto.fi/epages/AL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/AL/Products/70100
Älkääpäs nyt pelotelko. Ei ole mikään ihme asia mennä Milanoon, vaikka olisi vaunu perässä.
Ruotsista Tanskaan ja siitä Saksaan meno onnistuu vaikka Scandlinesin lautoilla. Hinnat löytyy sivuilta. Kun olet vaunun kanssa liikkeellä niin yksi hyvä puoli näissä lautoissa on se, että niille on helppo ajaa ja kaistat on leveitä. http://www.scandlines.se/
Lyypekistä Milanoon on suora reitti Lyypekki - Lindau - Chur - Bellunzona - Como - Milano = 1176 km. Muutama yksityiskohta; Itävallan vignette tarvitaan vetoautolle ja Sveitsin vignette = vuositarra 34 e. Reitillä on 6,6 km San Berhardinon tunneli ja tunneleista ei monet tykkää. Tunnelimaksu sisältyy Sveitsin vuosi vigneten hintaa. Sama Gotthardin tunnelin osalta.
Toinen käyttökelpoinen reitti on ajaa Lyypekki - Fussen - Innsbruck - Milano Reitin pituus on 1372 km. Tie numero 7 vie Hampurista Fusseniin. Fussenin ja Innsbruckin välillä on Fernbass mutta ylitys sujuu myös vaunulla hyvin. Tie on leveä ja hyväpintainen ja mm. alueliikenteen rekat ja vuoroliikenteen bussit kulkee reittiä. Muut rekat tietä ei saa käyttää. Jos ajaa Itävallassa moottoritietä niin tarvitse Vignetin vetoautolle (n. 8 euroa/ 10 päivää) ja Brennerin solatien käytöstä (4 kaistanen moottoritie) on maksettava eri maksu, muistaakseni 8,30 euroa/ajokerta. Maksu maksetaan heti Innbruckin jälkeen Schönbergin maksuasemalla.
Italian puolella tiemaksut kerätään maksuasemilla ja niin, että maksat manuaalikassalle (ihminen) tai automaattikassalle kortilla , vaikka Visalla. Ei ole vaikeaa. Innsbruck - Milano on moottoritietä.
Välille jää Garda-järvi jossa on hyviä camping-alueita vaikka kuinka paljon.
Sami
Sanoit, että eihän Euroopan matkaa voisi suunnitellakkaan jos ei ole kielipäätä/taitoa. Kielitaidosta on aina hyötyä, on ollut minullekkin.
Mutta ei sitä nyt liioitellakkaan pidä. Eikä kenenkään omaa kielitaidottomuuttaan pelätä tarvitse. Rohkeasti vain matkaan.
Kun olen kierrellyt Puolan, Unkarin, Kroatian, Serpian, Montenegron, Ugrainan ym. maaseutua eipä siellä ole paljon Ruotsin, Saksan ja Englannin taidoilla ole merkitystä ollut. Aina on kuitenkin pärjätty ja asiat tullut hoidettua, ihmiset ja autot kuntoonsaatettu, ihmisten kielellä, ymmärtämisen halulla.
Nytkin täällä Thaimaassa paikallisbusseilla kierrellessä pitkin maaseutu majoitus ja ruoka on aina löytynyt. Kuulumisetkin vaihdettu, vaikkei yhteistä kieltä ole ollut, paitsi ihmisten kieli.
Tämä ei ole mitenkään kissan hännän nostamista, vaan pelkästään rohkaisemista matkustamaan. Kyllä matkalla aina pärjää. Ei me ihmiset nyt niin kovin paljon toisistamme erota. Samat tarpeet, samat unelmat.
Seppo, no ei sitä ollut tarkoitus liioitella :) Saattaa kuitenkin olla niin että me ei sitä helpointa ja nopeinta reittiä mennä, on tuo luonne vähän sellainen että saattaa pikkukylien kautta tuo matka suuntautua ja koitetaan saada siinä samalla vähän kontaktia paikalliseen kulttuuriin ... mennään sillai Kerouac-maisesti, se matka itsessään on vähintään yhtä tärkeää kuin perillepääsy :) On siitä kielitaidosta silloin ainakin iloa, josko ilmankin saattaisi pärjätä.
Sami
On,on, kielitaidosta aina hyötyä on, matkustellessakin.
Mutta maailmalla pärjää oikealla asenteellakin. Sitä vain sanoin.
Hyviä ja antoisia matkoja Sinulle porukoillesikin. Kerro joskus kokemuksistani.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.1.2015 klo 14:13:02 Tarkoitin tietysti kokemuksistasi
Tietenkin ajelee ja toimii omien mieltymysten mukaisesti,mutta me on vaimon kanssa yksin ajeltu Euroopassa 15v kevät,kesä matkan pituus 4-7 vkoa ja olem- me tehneet seuraavia huomioita.
Navi on ehdoton. Ja kannattaa etukäteen näin talvella,kun on aikaa suunnitella reitti pääpiirteittäin. Ja päivän ajomatkat 300-500 km enintään,sillä eihän sinne rallia mennä ajamaan.. Eurocampings.net sivuilta löydät camping alueet maittain ja voit suunnitella päivämatkan päätteeksi camping paikan ja sille goordinaatit saat sieltä sivuilta ja varapaikan,jos toinen on täynnä..Ja voit tietenkin soittaa ja varata. Mutta se varaus aina sitoo ja vie osan vapautta. Emme ole koko aikana koskaan varanneet mitään,vaan ajelleet vapaasti ja kun aika koittaa,ruvetaan katselemaan mukana olevasta kansioista ennakkoon valitsemiemme camping- ien koordinaatteja ja sitten sinnepäin ja portin eteen pysähdys ja sisään. card
Jos päämääränä on Milano voisi mennä alas Brennerin solaa ja mielluimmin sitä pikkutietä joka kulkee moottoritien vasemmalla puolen ja on ihan hyvä ja kaunis tie pikkukaupungkineen ja kylineen. Sitten pois tullessa pohjois-Italian järvialueen ja San Bernhardin solan kautta Ylöspäin. Ajoimme viime kesänä toisin päin jja tuli mieleen,että vetoautossa pitää olla boweria,kun ajaa San Bernhardin ylöspäin. Mutta upeaa se on.
Ei muuta kun ennakkosuunnitelmat käyntiin ja matkaan! Kansainvälinen camping card on ollut hyvä apu ja jos haluaa käyttää Stelplatseja niin kannattaa tilata Bordatlas International kirja,jossa on koko Euroopan Stelplatsit. Joku mainitsi jo Autoliiton kirjan joka myös on hyvä.
Hyvää matkaa!
TÄRKEÄ HUOMIO, on ettei karavaanari Ystävä joudu maksamaan Sveitsissä 200CHF sakkoja. ;)
Pakkohan ei ole Sveitsissä moottoriteillä ajella, mutta jos haluaa kulkea nopeasti niin matkailuvaunuun ja peräkärryyn pitää ostaa Sveitsissä oma vignette eli moottoritiemaksusta tarra.
" Do I also need a motorway sticker for a trailer/caravan? Yes. Trailers and caravans are also subject to the motorway tax." Lainaus alla olevilta sivulta. http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat/04338/04340/04916/index.html?lang=en
"Do I need an extra vignette for a trailer or caravan towed by a car? Yes, trailers with a total weight of up to and including 3.5t towed by a motor vehicle which needs a vignette also need an own vignette." Lainaus alla olevilta sivulta. http://www.tolltickets.com/country/swiss/vignette.aspx?lang=en-GB#articles
Itävallassa ei matkailuvaunu ja kärry tarvitse omaa vignetteä. Tässä Itävallan maksuista sivut. http://www.asfinag.at/toll/toll-sticker
Jos mukana on koira niin kannattaa katsella mille leirintäalueille koirat ovat sallittuja. Sveitsissä noin puoliin leirintäaleihin eivät ole koirat tervetulleita. Sitä kerran kyselimme, että miksi asia on niin. Kuulema sen vuoksi, kun kaikki ihmiset eivät tykkää koirista. Taas Saksassa, Itävallassa ja muualla etelä-Euroopassa koirat ovat tervetulleita lähes joka alueelle. Saksassa koirat saavat osakseen erityiskohtelua jopa ravintolassakin ja ne voi ottaa mukaan lähes kaikkiin kauppoihin ja ostoskeskuksiin.
Matkaa vaan! Katseltava ja koettava ei lopu kesken yhden ihmisen elämän aikana täällä ja maisemathan Alpeilla ovat lumoavan kauniita. Muistorikasta matkaa!
Ps. Yksi huomioitava asia on tällainen, että Saksassa (taitaa olla muissakin eteläisissä naapurimaissa ja lännessäkin päin) on pääsiäisen jälkeen toukokuusta - kesäkuun puoleen väliin neljä pitkää viikonloppua. Pääsiäisen jälkeen on koululaisilla viikon loma ja kesäkuun alussa myös, vaihtelevat osavaltioittain. Silloin vanhemmat pitävät myös lomia ja perheet lähtevät lomalle naapurimaihin. Koululaisilla on lomia joka täällä joka toinen kuukausi ja silloin myös vanhemmat pitävät lomia. Eli täällä on aina keväälläkin jo lomalaisia enemmän liikkeellä kuin vaikkapa syyskuun lopusta pääsiäiseen.
Eli kevät kuukaudet antavat vähän väärää kuvaa normaalista elämästä täällä, teille suomalisille matkailijoille jotka täällä keväällä liikutte, esim. ruuhkista.Kun on noita pitkiäviikonloppuja ja lomia silloin. Kevät kyllä on hiljaisempaa kuin heinäkuun puolesta välistä elokuu loppuun. Esim. viime kesänä pysyimme pitkälti Saksassa nuo lomakuukaudet(heinä-elo) ja emme tienneet ruuhkista juuri mitään, tyhjillä teillä monesti ajelimme.
Kiitos kaikille vinkeistä, eihän tuo mahdottomalta reissulta vaikuta ollenkaan :) Katsotaan nyt päästäänkö tuolloin reissuun, kyseessä on siis puolison kuoron esiintymismatka ... muut menee lentäen, me pohdittiin että tehtäis hieman toisin, mutta voi olla että aikataulut ja työt sittenkin estää tämän mahdollisuuden :(
Mutta näillä tiedoilla jäi sellainen polte kuitenkin, että josko nyt ei välttämättä päästäkään, niin ehkä vähän myöhemmin kesällä vähän vapaammalla aikataululla mennään kuitenkin :)
Tässä oli HYVÄ viestiketju. Paljon asiaa eikä peloteltu, että sieltä ei Suomipoika hengissä takasin tule. Olemme perheen kanssa ensi kesänä Italiaan lähdössä asuntoautolla. Aikaisemmin olemme käyneet pisimmillään Tanskassa asti.
Matti Janhonen jättää kertomatta, että Gotthardintunnelin kautta ajettaessa ollaan 18 km matka kiven sisällä. Nykyään varmaan molemmat putket käytössä. Tämän vuosituhannen alkupuolella toinen puoli oli remontissa ja liikenne kulki molempiin suuntiin samassa putkessa. Tuli muutamankin kerran ajettua rekalla siellä silloin. Ei mikään miellyttävä kokemus. Silmät kirveli pakokaasusta kun tunnelin keskivaiheilla ilma pyöri paikallaan, eikä vaihtunut kunnolla. Kun tunnelissa ajetaan vain yhteen suuntaan, niin ilmanvaihtokin toimii. Silti toivotan ketjun aloittjalle hyvää reissua. Vaikka sitten menisit senkin tunnelin kautta. Rohkeasti vaan reissuun :)
pikkueero
Pikkueero
Ei Matti Janhonen jättänyt kertomatta, ei ollut tarkoituskaan kertoa. Minulle on ihan luonnollista, että kun ollaan tunnelissa ollaan kiven sisässä - yleensä. Ellei olla umpitunnelissa. Kerroin vain Gorthardin tunnelin sisältyvän vuosivignetteen, en muuta.
Kun kysyjä nimesi itsensä keltanokaksi = ensikertalaiseksi ja kertoi, että on vaunun kanssa liikkeellä ei tullut pieneen mielenkään suositella tunnelien kautta ajoa eikä vallankaan Gotthardia, joka muuttaa reitin myös Saksan ja Sveitsin puollella oleellisesti. Olen siitä joskus sen kautta mennyt Lago Maggiorelta Lyzerniin ja siitä edelleen Alcasen alueelle Ranskaan mutta ei se niin mukava kokemus ollut.
Itse asiassa olin sitä mieltä, että Milanoon tässä tapauksessa kannattaa ajaa Brennerin solan kautta, siitäkin huolimatta, että matka Brennerin kautta ajaen on n. 200 km pidempi.
Minusta Eurooppa on kuitenkin helppo ja järjestäytynyt ympäristö. Ainoa mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota on erilaiset tiemaksut pitkin mannerta. Niistä saa parhaiten tietoa jo edellä mainitusta autoliiton kirjasta. Koska määräykset muuttuvat joka vuosi, pitää olla uusin painos mukana. Muuten matkailuhan on seikkailua ja uusia elämyksiä. Kun pääsee täältä kaukaa Suomesta lähemmäksi, niin välimatkatkin pienenevät. Jos jossain ei ole mukavaa, niin sitten vaihdetaan paikkaa. Me olemme reissanneet Hymerillä Turkin ja Irlannin välillä lähes kaikissa Euroopan maissa. Välillä on oltu pitkään samassa paikassa ja sitten taas ajeltu pitkiä matkoja. Jos on koiria mukana, niin niistä löytyy omat hyvät ohjeet Eviran sivuilta. Koiria kun vahditaan paljon tarkemmin kuin ihmisiä. Hauskaa matkaa!
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.