Nopeusrajoitukset ulkomailla

NOROLA ESA 24.01.2015 11:11

Viime Caravan lehdessä oli hyvälle vaikuttava mobiili sovellus Going Abroad. Sovelluksessa on kerrottu nopeusrajoitukset maittain. Kysymys kuuluukin että luetaan asuntoauto joka painaa yli 3500kg linja-autoksi vai raskaaksi tavarankuljetus autoksi?

HYTÖNEN RAIMO 24.01.2015 11:53

En tiedä mihin luetaan, mutta yleensä ottaen se on raja, joka alentaa ajoneuvokohtaista nopeutta. Tai saahan sitä ajaa kovempaakin, mutta se voi tulla hintoihinsa muutenkin kuin kasvaneen polttoaineenkulutuksen muodossa (sakot)

KERÄNEN KAUKO 24.01.2015 12:13

Ulkomailla olen noudattanut kuorma-autojen nopeusrajoitusta. Autoni painoi 3880kg, eikä sakkoja tullut. Aina tunnollisesti maksoin myös motarimaksut. Paitsi viime kesänä Unkarissa ajoin alle 3.5t vinjetillä. Ja en aja enää, hittojako muutaman kympin tähe pitää pelätä.

JANHONEN MATTI 24.01.2015 13:59

Matkailuauto on M1 auto. Ajoneuvon kokonaismassa ei muuta tätä luokitusta.

Nopeusrajoitukset määräytyy pääsääntöisesi auton kokonaismassaan mukaan. Tässä linkki Camper-lehden sivulle josta näet maakohtaiset rajoituksen matkailuautot kokonaismassa alle ja yli 3,5 tonnia.

http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa

Kuten taulukosta näkyy joitakin poikkeuksia moottoritienopeutta koskien yli 3,5 tonnisille on olemassa.

Ulkomailla tällä meidän satasen lätkällä tai 80 km/h nopeudella vanhempia autoja koskien ei ole mitään tekoa.

Joissain maissa on eri nopeusrajoitus kuivalla ja sadekelillä. Sadekelin nopeusrajoitus kannattaa ottaa totena hattuun, koska rajoituksen rikkomista pidetään piittaamattomuutena.

Yli 3.5 tonnisilla on muitakin rajoituksia liikenteessä mutta se on jo eri juttu.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2015 klo 14:20:31 Tuossa Camperin artikkelissa on yksi paha virhe. Siinä sanotaan, että "Saksassa ei moottoriteillä ole henkilöautolla maksiminopeutta......" Myytti elää sitkeästi!

Mitähän ne 120 km/h lätkät merkitsee joita on kohta maa täynnä. Bremenin osavaltiossa on voimassa 120 km/h kattonopeus.

NOROLA ESA 24.01.2015 14:19

Kiitos Matti loistavasta vastauksesta!

AHOLA JARI 24.01.2015 23:59

"..Tässä linkki Camper-lehden sivulle josta näet maakohtaiset rajoituksen matkailuautot kokonaismassa alle ja yli 3,5 tonnia."

Entäs kun kuljin on kok.massaltaan tasan 3.5tn?

Eli kuten AL:n "Autoillen Euroopassa" -kirjakin kirjoittaa väärin monta kymmentä kertaa - oikea termi on "enintään", eikä "alle". Camperin lyhyt teksti ja taulukko oiken.

Tätä ei huomaa, jos ei joudu lukemaan 3.5tn-lasit päässä ;)

NYYSSÖNEN KAJ 25.01.2015 05:26

Jos liikennemerkissä lukee 3,5 tonnia niin se alkaa tasan varmasti siitä asti vaikuttamaan. Espanjan, Portugalin ja Ranska ei moottoritiet 3,5 T ja yli 90 km/h jos ei alempaa ole osoitettu. Koskee niin auto-vaunu yhdistelmää painosta välittämättä, kuorma-autoja, rekkoja ja linja-autoja

HAAPANEN TIMO 25.01.2015 08:51

Tässäkin hyvä, päivitetty sivu, haku maittain http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/spain/speed_limits_fi.htm

@timppa

JANHONEN MATTI 25.01.2015 10:15

Jarin olisi syytä hieman tutustua miten autojen kokonaismassat menee rekisterikirjassa.

AHOLA JARI 25.01.2015 10:31

Tuossa @Timpan linkin suom. käännöksessä kääntäjä on työntänyt käännökseen sanan "omamassa" - eng.versiossa sitä ei ole..

Kaitsu, oletko sitä mieltä, että merkki; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Spain_traffic_signal_r201.svg/60px-Spain_traffic_signal_r201.svg.png ..kieltää ajamisen 5.5tn autolla? Täältä saa luntata .. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_European_road_signs

Matti J.; rek. ote;

kohta G: 2900 kohta F.2 : 3500

Kerro, jos paremmin tiedät?

HAAPANEN TIMO 25.01.2015 12:12

Jari on oikeassa.

''Ajoneuvon mittoja ja massaa rajoittavat liikennemerkit kuuluvat kielto- ja rajoitusmerkkien ryhmään. Suurin osa merkeistä on pyöreitä ja niissä on kaksi väriä niin, että merkin keskellä on keltainen ympyrä ja sen ympärillä punainen kehä. Suurin sallittu mitta tai massa on merkitty mustalla numerolla, ja sen perässä on luvun yksikkö. Kirjain t tarkoittaa tonneja ja m metrejä. Lukema tarkoittaa suurinta sallittua arvoa, eli ajoneuvon massa tai mitta saa olla yhtä suuri kuin lukema mutta ei suurempi.''

@timppa

JANHONEN MATTI 25.01.2015 12:36

Onkos kellään autoa jonka suurin kokonaismassa on 3501 kg. Ei ole.

Autotehdas on voinut antaa arvon 3550 kg mutta yleensä se on 3500 kg jälkeinen kokonaismassa on 3600 kg ja sitä seuraava on 3850 kg.

Isot miehet kikkailee termeillä, joilla eikä käytännön kanssa ole mitään tekemistä. Sotkette vain selvää asiaa.

MANNINEN JUHA 25.01.2015 19:55

moottoritiellä on nopeusrajoitukset mutta autobaanalla ei ole,autobaana on vähintään kolmekaistainen,ja voi ajaa niin kovaa kuin rihveli kulkee.

MANNINEN JUHA 25.01.2015 20:05

tosin olen ajanut baanalla moottoripyörällä ja henkilöautolla.raskaskalusto menee sitä sallittua kahdeksaa kymppiä ja itsellä on 3500kg-kokonaispainoinen matka-auto sillä körötellään sitä kahdeksaakymppiä on sen verran vanha vehje.joissakin asuntovaunuissa näkee saksassa satasen lätkän mikä ihmetyttää koska ajoneuvoyhdistelmällä rajoitus normaalisti on kahdeksankymppiä.ilmeisesti laki on siellä vähän erilainen kuin meillä suomessa.tietääkseni missään muualla euroopassa ei saa ajaa niin kovaa kuin saksan autobaanalla,siellä voi kokeilla paljonko se vehje kulkee,jos kantti kestää.en kyllä suosittele enkä yllytä ketään moiseen,mutta tulihan sekin koettua ,niin sanottu vauhdinhurma,ei siis mitään järkeä hommassa,

ALAKULJU AULI 25.01.2015 21:30

Pääsen näköjään vielä tänne kirjoittamaan.

Kyllähän täällä Saksassa on paljon moottoriteitä/ autobaanoja, mitkä ovat vapaan rajoituksen baanoja, niilläkin on suositus nopeus kyllä 130h. Välillä tuosta nopeus asiasta puhutaan tiedotusvälineissä, että nuo vapaan rajoitukset poistuisivat. Sitä en tiedä tapahtuuko tuo milloin tai loppupeleissä koskaan, tuosta on kuulema puhuttu jo pitkään.

Tässä näkee mitä värit ja merkit kartalla merkitsevät.

http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit_e.pdf

Tässä kartta josta näkee autobaanat. Suurin osahan tuolla on sinisellä laitettuja autobaanoja eli juuri noita vapaan rajoituksen baanoja.

http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf

Näiltä sivuilta nuo yllä olevat taulukot löytyvät. http://www.autobahnatlas-online.de/index_e.html

Näitä vapaan ajo nopeuden autobaanoja on myös kaksikaistaisia ja aivan tässä meidän kotikulmillakin eli lajittelu ei mene kaistojen mukaan. Yleensä ovat kolmikaistaisia, mutta hyvällä kaksikaistaisellakin on monesti vapaa rajoitus tai suositus 130h.

Minun mielestä autobaanalla ajo on turvallista, vauhdikasta, mutta kotoisen rauhallista. Se voi tuntua sellaisesta joka joskus vain ajelee, ettei se ole tuota. Eli minäkin saan ajaa mökkiautollani vapaan rajoituksen baanoilla aivan sitä vauhtia minkä turvalliseksi koen ja haluan.

Auton ja vaunun ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa satasta jos vaunussa on kitkavetopää. Olihan tuo nyt oikea nimi? Minusta niitä täällä vaihdetaan vanhempiinkin vainuihin eli katsastamalla saa sitten sen satasen lätkän.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.1.2015 klo 21:45:44 Lisäksi on myös moottoriteitä jotka ei ole autobaanoja ja niillä on sitten nopeusrajoitus 120h.

JANHONEN MATTI 25.01.2015 22:44

Pitää kuitenkin muistaa, että tämä lause kun Saksan nopeuksista puhutaan

"Ellei liikennemerkillä ole muuta osoitettu"

Ja paljon on osoitettu ja lisää tulee kaiken aikaa.

MANNINEN JUHA 26.01.2015 09:26

onhan saksa iso maa,se on hyvä että autobaanoja on ,se nopeuttaa siellä kulkemista,ainahan voi mennä muitakin teitä,eikä turistina aina kannatakkaan kulkea sitä nopeinta reittiä.baanat toimii tosi hyvin,siellä ajaessa täytyy katsoa yhtäpaljon peileihin kuin eteenkin päin,siellähän on ilo ajella,kun liikenne sujuu reippaasti,

HAAPANEN TIMO 26.01.2015 10:49

Läheskään aina ei suju reippaasti. Ennemmin se on navin tiedotusten vahtimista stauta peläten. '' Hidas liikenne edessä, viivytys 55min. ''

@timppa

JANHONEN MATTI 26.01.2015 11:39

Itse olen jo jonkun aikaa käyttänyt noista Saksan autobaanoista sanaa myytti.

Niillä liikkuminen käy vuosi vuodelta vaikeammaksi liikenteen kasvun myötä. Toinen asia on teiden kunto ja erityisesti niiden katojen kunto jossa asuntoautot ja vaunut kulkee. Monien teiden rekkakaistat on surkeassa kunnossa ja hakkaa autoa älyttömästi ja vallankin vanhat betoniteillä.

Teille syntyy myös psykologisia ruuhkia vaikka mitään liikennettä haittaavaa tiellä ei ole. Tälle ruuhkalle on tyypillistä marssirivistön käyttäytymistaipumus, jossa keula etenee ihan normaalisti mutta jonon peräpää (10 km päassä) välillä pysähtelee ja välillä etenee ihan hullusti. Todella paskamainen tilanne.

Oma lukunsa on tietyöt Saksassa on käyty kiivastakin keskustelua infran ja erityisesti teiden kunnosta. Joskus kaupunkien kadut voi olla ihan hirveässä kunnossa, kun katuja on korjattu mälli mällin päälle -tyylin.. Moottoritiellä tehtävät tietyöt toteutetaan Saksassa ihan eri tavalla kun meillä. Siellä korjattava tieosuus pätkitään 10 kilometrin pätkiin, joissa liikenne kulkee vuoroin vasenta ja vuoroin oikeaa moottoritietä. Se puoli moottoritietä jossa tietöitä tehdään suljetaan liikenteeltä kokonaan, myös tietä asfaltoitaessa. Moottoritien toinen puoli muutetaan kaksissuuntaiseksi betoniporsailla ja jakamalla näin muodostunut ajokaista vielä kahtia 2 m ja 3 metriä leveisiin ajokaistoihin. Jokainen ymmärtää, että sumppuhan siitä tulee ja ohittamishalukkuus jostain syystä häviää sillä 2 m leveällä kaistalla vallankin kun rekan pyörä pyörii puolen metsin päässä ja toisella puolella on betonikaide. Usein rekkamiehet ajaakin siinä keskiviivan päällä jolloin ohittaminen on mahdotonta.

130 teitä toki on. mutta teiden kunnosta ja onnettomuuksista johtuen niille on "kylvetty" 120 km/h tauluja ihan kiitettävästi.

HAAPANEN TIMO 26.01.2015 11:47

Betonitie on pakkokin noin korjata kun valukone on kaistojen levyinen, taitaa olla kymmenisen metriä.

@timppa

MANNINEN JUHA 26.01.2015 12:06

tottahan toki se liikenne saattaa joskus tökkiä ,mutta jos esim,ajan saksan läpi ja aikataulu on kireä niin silloin mennään isompia teitä,

AHONEN KAI 27.01.2015 01:53

Yöllä on vähemmän ruuhkia, jos ei jonottaminen maistu.

JANHONEN MATTI 27.01.2015 12:47

Saksan päätiet on osa Euroopan "valtimoita" jotka ei täysin hiljene koskaan.

Yö on hyvää aikaa kun rekkamiehillä on pakolinen tauko ja h-autoliikenne hiljenee.

Lauantai on hyvä Saksan läpiajopäivä ja sunnuntai vielä parempi kun rekkaliikenne on pääosin klo 22.00 saakka kielletty.

Sunnuntai-iltasiin suurimpien kaupunkien kohdilla voi olla paljon h-autoliikennettä. Hampurin kohta on yksi sellainen ruuhkapaikka.

Jos tuonne Innbruckin suunnalle on menossa niin yksi vaihtoehtoinen reitti on ajaa Lyypekki - Hampuri - Magdeburg - Nürnberg - München - Innsbruck- Reitin pituus on 1013 km eli 50 km pidempi kun lyhin reitti. Etuja: jää mm. Kasselin mäet pois, vanhan DDR:n alueella on paremmat tiet ja vähemmän liikennettä. .

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.