Laskeutuminen voimakkaassa sivutuulessa Syltille

AHJOS TIMO 14.01.2015 12:13

Tällä eilen julkaistulla videolla matkustajakone laskeutuu voimakkaassa sivutuulessa Saksassa Syltin saarelle, missä lentokentällä on vain yksi kiitorata: https://www.youtube.com/watch?v=Z4--5_o7wNE

TOIVONEN MARTTI 14.01.2015 12:30

Taitava pilotti! mot

YLINIEMI SEPPO 14.01.2015 12:32

Huteran näköistä hommaa!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.01.2015 12:38

Tuosta tulee mieleen samanlaisessa tuulessa laskeutuminen. Aikoinaan kun tulin työmatkalta Ahvenanmaalta Turun kautta oli kova mysky. Marianhaminasta lähtö oli suht normaali ja samoin laskeutuminen Turkuun, mutta kun lähdimme Turusta tuntui, että kone otti täydet tehot jarrut päällä ja kun jarrut avattiin kone suorataan pomppasi ilmaan. En ole koskaan ollut samalaisessa nousussa matkustajakoneessa. Seutulan kiitorataa katselin koneen laskeutuessa sivuikkunasta ja ihmettelin aikooko kippari laskeutua tällä koneella poikittain, mutta ei, juuri ennen pyörien koskettamista kiitorataan kone kääntyi kiitoradan suuntaiseksi. Alas tullessa kone oli liki 30 asteen kulmassa kiitorataan nähden, oli jännä katsella lähestyvää kiitorataa sivuikkunasta.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 14.01.2015 15:33

Ei ollut pilotti eka kertaa pappia kyydissä, taitaa Syltillä tuulla aina, viime syksynäkin jatkuva navakka tuuli.

ROSTEN MIKA 14.01.2015 15:45

Koneen kippari tuli "driftaamalla" tyylikkäästi ! Kerran lensin berliiniin jollain finskin koneella ja se teki välilaskun ahvenanmaalle niin kippari ilmoitti hyvissä ajoin ennen laskua että tämä konetyyppi on isoin millä ahvenanmaalle voi laskeutua ja lasku ja nousu saattaa tuntua "rajulta". Sitä se kyll oli, laskussa kun renkaat osu maahan niin sitä vaan roikku vöissä ja kädet heilu hervottomasti eteenpäin. Ja lähdössä taas ties että miksi penkissä on tukeva selkänoja !

Mika

AHJOS TIMO 14.01.2015 16:46

Tuo Markku Hämäläisen edellä kuvaama laskeutumistapa muistuttaa kyllä sitä, mitä suositellaan varsinkin silloin, kun lähestytään "visuaalisesti" eli näköhavaintoon perustuen. Se keksittiin, kun tutkittiin, miksi amerikkalainen sotilaskone laskeutui ja tuhoutui asumattomalle alueelle monen kilometrin päähän valaistusta kiitoradasta, joka oli kirkkaalla ilmalla suoraan edessä hyvin näkyvissä. Siinä tilanteessa on nimittäin erittäin vaikeaa arvioida omaa etäisyyttä kiitoradasta. On paljon helpompaa lähestyä poikittaisesta suunnasta kiitoradan jatkeella tietyllä etäisyydellä ja korkeudella olevaa kohdetta. Kun se kohta on saavutettu, sitten vain nopea 90 asteen käännös ja laskeutuminen rutiinilla.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.01.2015 17:05

Kyllä se kone tuli suoraan kiitorataa kohden saapui vain "siipi edellä"

HAAPANEN TIMO 14.01.2015 18:05

Eikös tätä sanota tuulikorjaukseksi. Koneen on on liikuttava täsmälleen kiitoradan suuntaan, mutta voidakseen sivutuulessa tehdä sen, on pakko tulla tuolla tavalla sivuttain.

@timppa

KNAAPI JUHA 14.01.2015 20:10

Tuo on venemiehelle ihan normaali homma. Lentokoneella kyllä vaikuttaa aika hurjalta taidonnäytteeltä.

AHJOS TIMO 14.01.2015 21:35

Joo, lentokoneessa on suunnassa pysymisen lisäksi huolehdittava siitä, ettei tuuli kallista konetta niin, että siipi osuu maahan.

HALINEN HARRI 14.01.2015 21:37

Paljonkohan Caravelle taipui? Kerran lennolla H:gistä Kuopioon laskeutuminen tapahtui kovalla tuulella. Kentälle tultiin kallellaan siten että vasemman puolen pyörät selvästi ennen oikeanpuoleisia. Kaverini joka istui vasemmalla sivustalla, kertoi jälkikäten että pelkäsi siiven kärjen raapaisevan maahan. Itse istuin oikealla, käytäväpaikalla myöskin aika peräosassa. Kun kone tuli alas näytti siltä kuin käytävä olisi kaareutunut voimakkaasti.
Kaareutuminen näytti erittäin suurelta. Tuntui että se olisi kaareutunut parikymmentä senttiä. (?) Valehtelivatkohan silmäni, en tiedä mutta on jäänyt mieleeni hurjimmasta laskusta jossa olen ollut. Kone ei lähtenyt takaisin H:kiin aikataulun mukaan vaan toinen kone haki matkustajat.

VIRTA URPO 14.01.2015 23:47

Madeira Funchalin kenttä aikoinaan ennen EU rahoilla tehtyä jatkoa oli kanssa ajoittain tuollaista. Kyllä edelleen, mutta kiitotietä enemmän "kikkailuun" ja jopa tiukkaan ylösvetoonkin aikaa. Kerran on vedetty lenkki ja toisesta suunnasta. Tullut muutama kerta käytyä.

Alla noita linkkejä ja netti niitä täynnä.

https://www.youtube.com/watch?v=UJ4qR1x45-M

http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1130293/SCARY-plane-landing-caught-camera-Madeira-Airport.html

http://www.telegraph.co.uk/travel/9002352/The-worlds-scariest-airport-landings-videos.html

http://onemileatatime.boardingarea.com/2014/10/25/wind-gust-on-landing-at-madeira-airport/

AHJOS TIMO 15.01.2015 09:37

Tuo minun eiliseen aloitusviestiin linkkaamani video ei ole suinkaan erikoisinta tai kamalinta, mitä netistä löytyy. Se vain kuvasi ajankohtaista tilannetta siellä (julkaistu toissapäivänä).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.