Puskaparkki ja VOP / loputon viestiketju

HISSA PERTTI 06.01.2015 11:37

Jäsennumeroni on 1079. Se on SFC alkutapaleelta. Otan silloin tällöin osaa nähin keskusteluihin.

Niinhän se meni sitten tämäkin aihe ketjun jatkuessa pieleen.

Ymmärsin ketjun aloittajan tarkoittaneen ensisijaisesti tiedon saantia Eurooppalaisista kohteista, kulttuurista, tavoista jne. Miksi tähän sotketaa siihen kuulumatonta asiaa?

Jonkun älynväläys oli nostaa puskaparkkeeerajat tapeetille. Tämän tyyppinen kannanotto on amatöörimäisen huono. Se ei missään nimessä lisää SFC asiantuntemusta matkailujärjestönä.

Matkailemme asuntoautolla Euroopassa 1,5 - 2 kk /vuosi.

Viime keväänä huhtikuussa olimme Budapestissä leirintäalueella 2 vrk. Kävimme suihkussa, otimme vettä ja tyhjäsimme kemsan. Tuohon aikaan vuodesta mitkään muut mahdollisuudet eivät olleet käytettävissä. Edellisen kerran olemme olleet leirintäalueella - 70-80 -lukujen vaihteessa.

Syy tähän on yksinkeraisesti siinä,että liikumme matkailullisesti kiinnostavien tapahtumien ja nähtävyyksien perässä ja matkailuauto keino saavuttaa ne. Olisi järjen vastaista suunnitella ajoreitit leirintäalueketjujen mukaan.

Nyt yövymme siinä, missä kulloinkin satumme olemaan. Kylien ja pienten kaupunkien toreilla, kirkkojen parkkipaikoilla, pursisatamissa, raatihuoneiden parkkipaikoilla jne..

Automme ei siis ole status ja huonon itsetuntoni tuki. se on , korostan vielä, keino saavuttaa muilla keinoin saavuttamaomat kiinnostavat matkailukohteet niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Ehdoton edellytys Euroopassa on, että auto on sen kokoinen jotta se sopii kaupunkien parkkiruutuinin ja että sillä voi liikkua kaupunkiliikenteessä

Kannattaa muistaa, että kirjoituspöytätiikerit on eri porukkaaa kuin reissussa viihtyvät.

Ei tästä SFC ´stä ulkomailla ole haittaa. jos ei hyötyäkään. Lehdessä on silloin tällöin kiinnostavia eurooppalaisia tarinota - kiitos niistä.

Tätä kirjoitusta on turha lähteä repostelemaan. Saman henkiset sen ymmärtävät ja muiden ei tarvitsekaan

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 12:42

En kyllä oikein ymmärtänyt, miten puskaparkkeeraaminen huonontaa SFC:n mainetta matkailujärjestönä? Toisaalla itsekin kerroit matkoillasi suurimmaksi osaksi leiriytyväsi muualla kuin leirintäalueilla. Oletko itsekin siis ollut pilaamassa SFC:n mainetta, pienestä jäsen numerostasi päätellen, jo vuosikymmeniä?

HISSA PERTTI 06.01.2015 13:05

" En kyllä oikein ymmärtänyt, miten puskaparkkeeraaminen huonontaa SFC:n mainetta matkailujärjestönä? "

Et kyllä ymmärtänyt. Kirjoitin kai epäselvästi ja sinä luit huolimattomasti.

Olen puskaparkin kannattaja. Syyt selvinnevät edellä.

Ei puskaparkkeeraaminen SFC´n mainetta vie minnekkään, vaan ne älyttömät yhdistyksen nimissä annetut lausunnot.

Matkailua jatkan edelleen samalla linjalla, kuin tähänkin asti oli yhdistyksen linja mikä tahansa.

EEROLA TEEMU 06.01.2015 13:16

Hienoa Pertti! Olemme myös harrastaneet puskissa ja Stellplatzeilla yöpymistä lähes 40 vuotta kaikissa Euroopan maissa (paitsi Albaniassa ei olla käyty) ja kaukanakin Euroopan ulkopuolella.

Yhdistelmä matkailuauto ja todellinen omaan valintaan perustuva kohdematkailu on hieno asia, kun sen oikein ymmärtää. Hyviä matkoja Sinulle edelleen!

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 14:17

No ehkä luin huolimattomasti. Minunkaan talouttani ei SFC:n jäsenmaksu kaada, mut SFC:ssä on piirteitä jotka ärsyttävät minua kovasti. Esim. Nyt kerätään rahaa luottamushenkilöiden turvakoulutusta varten, järjestämällä arpajaiset. Mitäs sillä jäsenmaksulla sit tehdään, eikö siitä riitä rahaa mihinkään? Mun mielestä tyyli SFC:ssä on vähän sellainen että olen huono karavaanari, ellen käytä palveluja joista SFC hyötyy jotenkin rahallisesti. Kuten esim yövy kotimaassa vain SFC alueella,tms. Mä ammattini puolesta ( rekkakuski) jouduin suorittamaan ns. direktiivi kurssit. Yks päivä oli turvakoulutusta. Maksoi 140e. Hintaan sisältyi aamukahvi ja lounas. Montakohan sataa luottamushenkilöä SFC: llä on, kun oikein arpajaiset pitää järjestää, että koulutukset saadaan maksettua? Vai onko oikeasti tarkoituksena järjestää jotain lisäkivaa kravattiporukalle?

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 14:47

Välikommentti: Albania on tällä hetkellä puskkaparkkeilijan luvattu maa, sinne siis kiiruusti, kiehtova maa! :)

t.Kaarina

MANNINEN JUHA 06.01.2015 18:00

jos liikutte albaniassa,niin pistäkää juttua tulemaan,kiinnostaa kovasti ,olen suunnitellut albaaniaa ja sveiziä lähi vuosina,monta maata on koluttu mutta paljon on myös näkemättä,

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 18:07

Olen ollut silelä kaksi kertaa, viime kesänä ja sitä ennen 5v sitten. Mulla on nyt yks kirja-projekti menossa, mutta yritän myöhemmin keväällä saada blogiin juttua Albaniasta!

t.Kaarina

EEROLA TEEMU 06.01.2015 18:45

Kiitos Kaarina ja muut tietoja Albaniasta antaneet. Oikeastaan se Albaniaan meno oli tosi lähellä parikin kertaa jo Hoxan aikoihin, mutta sitten vaan jäi.

Luulen että jos sinne menisin, niin se olisi lentoreissu ja ehkä vuokra- auto, kun ne kulmat sielläpäin on tullut koluttua moneen kertaan. On joitain muita kohteita edellä, vaikka ihan erilaista nim. miljoonat eläimet liikkeellä veden perässä Afrikassa.

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 18:57

KIva jos jostain on ollut hyötyä tai iloa :)

Tässä on linkki johonkin mitä olen tänä kesänä paikan päältä kirjoittanut:

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=109977528

Joku kirjoitusvirhe siellä näkyi, ainakin yhden kaupungin nimi on Berat eikä bertai.....jotku mutkin kirjaimet saattaa olla sekaisin, mutta koita ottaa selvää..siis hän, joka Albaniasta kyseli :)

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 18:59

Eero, vuokraa sitten maasturi, niin pääset todella hienoihin paikkoihin, semmoisiin mistä ollaan vaan kuultu juttua ja luettu, niin kuin Thethin laakso pohjoisessa!

t.Kaarina

MANNINEN JUHA 06.01.2015 19:16

jos ajelee kroatian kautta,niin olikos siinä muita maita albaanian ja kroatian välissä.selcessä ollaan oltu kroatiassa,niin eihän siinä muuta kuin ajelee alaspäin ,jäikö makedonia siihen väliin ,

MANNINEN JUHA 06.01.2015 19:19

jaahas kattelin karttaa,taitaa mennä suoraan albaaniaan kroatiasta,

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 19:23

Kyllä siinä on Montenegro välissä!

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2015 klo 19:25:46 Macedonian kautta voi myös mennä, mutta se ei ole siinä rantareitillä vaan sisämaassa. Ohrid-järvellä on kaksikin raja-asema Albaniaan, siis Macedoniassa.

MANNINEN JUHA 06.01.2015 19:45

jep.täytyy perehtyä sitten paremmin asiaan kun on sinneppäin menossa,mutta mielenkiinnolla kuuntelen muiden kokemuksia.

MÄKELÄ EERO 06.01.2015 21:14

Juu, kiitos, Kaarina. Uskon, että mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja löytyy Albaniasta. Jotain, mutta hyvin vähän kerkisi sillä moottoripyöräreissulla näkemään. Mieleeni jäi sekin, että tienpinnat olivat aika surkeassa kunnossa. Kotiin palattuani jouduin tekemään pyörääni iskunvaimentajaremontin etupäähän. En syytä siitä albaaneja. Aika surkeilla tienpinnoilla ajettiin muissakin maissa Balkanilla. Minulle jäi maasta vain yhden päivän läpiajokokemus. Aamupäivällä lähdimme Makedoniasta ja yöksi piti keritä Montenegroon koska hotellista oli buukattu yöpyminen sinne. Ans kattoo vieläkö tulevaisuudessa Tuulan kanssa itsemme Albaniasta löydämme.

pikkueero

EEROLA TEEMU 06.01.2015 21:47

Kaarina kirjoitti:" Kyllä siinä on Montenegro välissä!"

Niin juurikin. Viimeksi kun oltiin Kroatiassa joku v sitten, niin oli mielessä käydä myös Albaniassa. Montenegrossa kuitenkin päätettiin viettää siellä enemmän aikaa ja tehtiin mm. bussilla päiväretki vuoristoon ja Albania jäi. Oli ihan paikallaan se bussi, koska tie vuorilla oli paikoin niin kapea, että vastaantuleva auto joutui peruuttamaan pitkiä matkoja.

Siinä Dubrovnikiin mennessä on matkalla kaistale Bosnia- Herzegovinaa, mistä kannattaa ainakin käväistä Mostarissa. Sen verran aikaa kannattaa varata vaikkei Sarajevoon asti menisikään. Mostar on käymisen arvoinen paikka. Kokemus tuskin koskaan unohtuu, kun perehtyy kaupunkiin syvemmin.

VALORANTA JUHA 06.01.2015 22:02

Kaarinan ehdotus maasturin vuokraamisesta on hieno ajatus, koska sillä pääset vuoristoon sillä siellä ovat tiet yleisesti hyvinkin huonoja. Mikäli menet matkailuautolla Montenegron kautta ei kannata mennä Podgoritsan kautta vaan Ulcinin kautta koska siellä tiellä ei ole rekkoja sekä Muriganin raja asemalla ei ole jonoja. Selvisimme mennen tullen alta puolituntia. Joka tapauksessa mielenkiintoinen vastakohtien maa sekä erittäin avuliaista ja ystävällistä kansaa.

MÄKELÄ EERO 07.01.2015 11:07

Kun sitten ajelimme Ucinj,n kaupungista Montenegrossa kohti pohjoista ja Serbian rajaa Tara-joen kanjonissa, tämä laulu soi kypäräni sisällä olevien korvieni välissä.

https://www.youtube.com/watch?v=7DRU2QJIeR8

Jouduimme muutaman kerran pysähtymäänkin tietöiden vuoksi, kypärät otettiin pois päästä ja oli aikaa ihailla paremmin maisemia kun ei tarvinnut keskittyä ajamiseen.

Olen kuullut tämän laulun tekijän itsensä laulamana tämän, ja hän lauloi: Minä tietä kanjonin, siis ei kylätietä ja kukkakimpun kuihtuneen, siis ei kukkakummun.

pikkueero

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2015 klo 11:13:11 Niin, siis laulun tekijä on Erkki Ahonen hän asuu ja on asunut jo kauan Kanadassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2015 klo 11:15:08 Korjataan tuo kaupungin nimikin: Siis Ulcinj, ei Ucinj.

HYTÖNEN RAIMO 07.01.2015 20:17

Samaa mieltä aloittajan kanssa aika monessa kohtaa. Käytän itsekin melko vähän leirintäalueiden palveluja koska en niitä juuri tarvitse. Tai mitä mieltä on yleensä ostaa hyvin varusteltu (ja kallis) matkailuajoneuvo, ellei sen varustelua sitten käytä? Nukkua siinä kyllä voi yhtä hyvin leirintäalueella kuin nepuskaparkissakin (joka on harvoin varsinainen puska vaan useimmiten huoltamon, kirkon tms. piha tai tien varrella oleva levähdysalue.

Matkailuautoilijalle riittää usein suht koht rauhallinen yöpymispaikka, jossa voi nukkua yönsä rauhassa ja jatkaa aamulla matkaa. Tämän vaatimustason täyttää hyvin puska- tai matkaparkki (saks. Stellplatz) tyyppinen paikka jossa voi keitellä kahvit ja valmistaa jopa ruoankin. Miksi tätä varten pitäisi maksaa kallis leirintäaluemaksu, jos ei kerta sen tarjoamia palveluja tarvitse? Korkeintaankerran viikossa saunomiseen, jonka kukkarokin kestää paremmin.

Ja jos haluaa istua valmiiseen pöytään tai asua hotellitasoisesti, niin siihen ei matkailuajoneuvoa tarvita. Siihen riittää paksu lompakko (luottokortteineen) ja uudenkarhea audi, bemari tai mersu.

AHJOS TIMO 07.01.2015 20:42

Raimo Hytönen kirjoitti: "Ja jos haluaa istua valmiiseen pöytään tai asua hotellitasoisesti, niin siihen ei matkailuajoneuvoa tarvita. Siihen riittää paksu lompakko (luottokortteineen) ja uudenkarhea audi, bemari tai mersu. "

Toisaalta, ei matkailuautoilijankaan ole pakko aina nukkua eikä varsinkaan syödä autossaan.

MÄKELÄ PENTTI 07.01.2015 21:55

Laulun tekijä E.Ahonen ja laulaja todennäköisesti Marika Takalo o.s.Hakamäki

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2015 klo 22:01:35 Siis KANJONILAULUN

EEROLA TEEMU 07.01.2015 22:36

Olen samaa mieltä Timon kanssa. Hyvässä matkailuautossa asuu matkaillessa hotellitasoisesti, jopa paremmin. Ei tarvitse edes kantaa tavaroitaan minnekään, kun kaikki on valmiina.

Ulkona ruokailu ei Suomessakaan tarvitse hirveästi maksaa, kun pysyy kohtuudessa. Pitäähän sitä ainakin kerran vuorokaudessa lomareissulla ravintolassa syödä; mitäs lomaa se muuten on. Mitä ne "uudenkarheat saksalaispirssit" tähän kuuluu?

MANNINEN JUHA 09.01.2015 10:40

matkailuautossa on kaikki luxusta.viihdytään hyvin ,autossahan on kaikki tarpeellinen.viihdyin aikoinaan myös rekan ohjaamossa mielellään,hyvähän siellä oli olla,jos olisin miljonääri ostaisin scanian longline veturin,sieltä löytyy tiskipöytä,vc-suihku.ja kaikki muukin tarpeellinen,on mahtava laite.

AHONEN KAI 10.01.2015 04:42

No mitä nyt noita Scanian filmejä katsoin, ei yhdessäkään ollut vessaa tai suihkua saatika tiskipöytää, katsoin ehkä huolimattomasti, mutta komeita vehkeitä ajettavaksi alle kympin tunti.

SUOMI SEPPO 10.01.2015 15:23

En minäkään ymmärrä yhtikäs mitään noista raskaan kaluston vehkeistä, mutta kai tuota voisi sanoa vaikka tiskipöydäksi @seppo http://www.commercialmotor.com/big-lorry-blog/the-mystery-scania-longline-is

STRÖMMER HEIKKI 11.01.2015 12:26

Ahosen Kaj: lle. No ei kai raskaan kaluston vehkeillä kukaan aja alle kympin tunti. 14,10 Taitaa palkka olla viimesimmän naurettavan 2:n sentin korotuksen jälkeen. Joku kurssipoika ehkä harjoittelujaksolla saa alle kympin tunti. Itse näin rekkakuskina olen monesti ihmetellyt että, miksi rekoissa on matkustajan istuin, jossa koskaan ei istu ketään. Kemiallisella, tai mielummin polttavalla vessalla olisi paljon enemmän tarvetta.

MANNINEN JUHA 11.01.2015 12:26

kyllä uusimmasta versiosta löytyy vc-suihku tilat.mutta tämä asia taitaa poiketa vähän asiasta,että pysytään vain matkailuautoissa.

AHONEN KAI 12.01.2015 02:20

Nuo itämaiden kuskit, jotka syövät länkkäreiden leipää, tuskin saavat edes sitä kymppää timma.

Kovaa hommaa lusia jossain rastplazeilla, kun ajoaika tulee täyteen, vaikka vielä itsellä virtaa riittäisi.

Samaan matkaan johon itseltä kuluu kolme päivää, kuluu rekkamieheltä kaksi enemmän, kumpikaan sen väsyneempiä.

Hienon näköinen peli se Volvo

MANNINEN JUHA 12.01.2015 09:35

kyllä rahtihommat on aikansa elänyt laji,ennen huilattiin kun sille tuntu ,nyt herrat tietää milloin kuskia väsyttää,tänpäivän raskas kalusto on upeeta kaikin puolin.palkat sen sijaan on romahtanut entisestään kun rajoitetaan työntekoa.

STRÖMMER HEIKKI 13.01.2015 08:13

No mun henkilökohtainen mielipiteeni, huom vain mun henkilökohtainen mielipiteeni, siitä miks keksittiin että autolla ajaminen on ainoaa työtä joka väsyttää, on se että, herrat huomas että vain autokoulun käymällä jätkä pystyy tienaamaan kuin insinööri, joka kuitenkin on vuosikausia opiskellut päästäkseen niille tuloille. Sehän on aivan väärin, eikö olekin? Mutta olen eksynyt alkuperäisestä aiheesta,myönnän.

VEIJOLA ESA 13.01.2015 09:41

Ompa sitä joskus erään henkilöstöjohtajan suusta kuultu lausuma, että eipä autolla ajo ole työtä, jolloin sen voi tehdä omalla ajalla eikä tarvi maksaa palkkaa. ;-)

JANHONEN MATTI 13.01.2015 11:03

Ei autolla ajo olekaan työaikaan luettavaa aika kun harvoille ja valituille.

Työaikalain 4 § 3 mom. mukaan "Matkaan käytetty aika ei lueta työaikaan, ellei sitä samalla ole pidettävä työsuorituksena." Kuitenkin siltä osin matka-aika on palkanmaksuun velvoittavaa aikaa, mikä tarvitaan jotta työntekijän säännöllinen työaika täytyy. Tästä seuraa, että säännöllisen työajan yli menevää matka-aikaa ei lueta ylityökorvaukseen oikeuttavaksi ajaksi.

Henkilöautolla ajo, juna- tai bussimatka tai lentomatka ei ole työsuoritus, ei edes silloin kun istut mikro sylissä ja teet töitä tai soittelet puhelimella. Tästä työaikalain tulkinnasta on oikeustapauksia vaikka kuinka paljon.

Tästä on sellainen poikkeus, että jos työantaja määrää työntekijät saapumaan vaikka aamulla yhteiseen kokoontumispaikaan ja kun siitä lähdetään työmaalle niin matka-aika on työaikaa.

Matka-ajasta voidaan sopia, eli laki ei kiellä maksamasta matka-ajalta palkkaa mutta ei myöskään velvoita siihen.

Montakohan työvuota vastaavan määrän itsekin olen ajanut h-autoa saamatta siitä euron euroa.

KAJAVA TIMO 13.01.2015 11:18

Työmatkustaminen kannattakin tehdä työaikana, niin sillon siitä saa myös palkkaa.

JANHONEN MATTI 13.01.2015 11:29

Voi kunpa se olisikin elävässä elämässä noin helppoa.

KAJAVA TIMO 13.01.2015 13:29

On se.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.