- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Turvallisuus Itä blokin maissa
Turvallisuus Itä blokin maissa
Ensi kesänä aiottiin lähteä Baltian maitten halki Puolaan. Olen kuullut monenmoista juttua Puolan liikenteestä. Mikä on totuus. Vai onko sitä olemassa
Tämä on se virallinen "totuus".
http://www.formin.fi/public/default.aspx?contentid=66342&nodeid=15734&contentlan=1&culture=fi-FI
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Juttuja on laidasta laitaa. On niitä jotka sanoo, että "ei ikinä enää" ja sitten on niitä jotka sanoo, että "ei koskaan laivalla enää Eurooppaan". Totuus lienee siinä välimaastosssa.
Totta kai varovainen pitää olla kun on oudossa liikenteessä ja liikenneympäristössä mutta muuten Puolan läpiajo on ihan ok. Kannattaa opetella "lukemaan" sitä Puolan liikennettä niin huomaa aika nopeasti mikä on pelin henki - eli ihan sama juttu kun Saksan baanoilla.
Paljonhan sitä kirjoitellaan. Toiset ovat sitä mieltä, ettei ikinä enää Puolaan, on niin hirveä liikenne. Viime kesänä siis 2014 kävimme Puolassa Baltian kautta.
Henkilökohtaisesti en havainnut siinä liikenteessä mitään ihmeellistä, olenko ajanut laput silmillä vai missä vika, kun en edelliskesänäkään (2013) Saksasta Puolan ja Baltian maiden kautta ajassa siinä ei ollut mielestäni mitään ihmeellistä. Siis liikenteessä en havainnut mitään kummempaa.
Puolassa on toki paljonkin ihmeellistä nähtävää.
Johtuneeko tuo ongelmien havaitsemattomuus siitä, että on tullut ajeltua siellä sun täällä Tosin en oikein jaksa uskoa että siellä olisi ensikertalaisellakaan mitään ongelmia. Normaalia huolellisuutta ja varovaisuutta jota pitää yllä kotimaassakin, niin se riittää. Omaa matkailuautoani en jättäisi Helsingin keskustaankaan viikonlopuksi vahtimatta.
Puolan karvanpaikkoja löytyy tuolta http://goo.gl/maps/GeCY6
Baltian paikat löytyy taas tuolta http://goo.gl/maps/xFW0Q
Molemmat ja nähtävyyksiä löytyy minun kotisivulta http://www.saunalahti.fi/hamal0
Sieltä voi ladata paikat myös Tomtomiin tai muuntaa ne muihin naveihin sopiviksi
Käyttäjän lisäys viestiin 23.11.2014 klo 17:53:57 Niin tuo oli liikenteestä. Tiet on eri asia. Teiden kunto on tosiaan vaihteleva biljadipöydän tasaisuudesta asfaltoituun pottupeltoon. Nuo asfaltoidut pottupellot tahtoo olla niitä suurempinumeroisia teitä, joita tuli myös ajeltua. Yksi ja kaksinumeroiset tiet ovat pääosin hyviä, koiminumeroisissa teissä on eniten vaihtelua. Nelinumeroiset ovat usein huonoja, mutta niisäkin on myös hyviä.
Jos yleistetään, on pääteiden osuudella kaupunkien ja kylien kohdalla huonnoimat kohdat koska valtio ja EU ovat rahoittaneet pääteiden kunnostusta maaseudulla. Pienempien teiden kohdalla tilanne on päinvastainen, koka valtio ei ole panostanut niihin, mutta kylät ovat pitäeet paikkansa kunnossa.
Ei mitään muuta ihmeellistä kuin helevetinmoinen liikenne siihen määrään soveltumattomilla teillä.Moottoritiet erikseen.
Reipas meininki muiden mukana ja turha nysväysfiilis pois niin liikenteestä voi jopa nauttia, kuten minä.
Kartan mukaan turha verrata matkaa ajoaikaan, se pettää ja aikaa kuppaantuu, mutta mitä sitte kun sen tietää.
Isommissa kaupungeissa voi ruuhka-aikaan olla tungosta, mutta niin sitä on Helsingin kehä ykköselläkin. Päivällä ruuhka-ajan ulkopuolella en kokenut liikennettä mitenkään erityisen vilkkaaksi. Tietysti jos on "pihtiputaan" takamailta voi myös Helsingin ruuhka liikenne ahdistaa.
Missä ihmeen itäblokin maissa? Viestistä päätellen matka on tarkoitus tehdä EU-maissa, ei esim. Venäjällä, Valko-Venäjällä, Kazakstanissa tai muualla Euraasiassa.
Viime kesänä ajettiin Tallinnasta Varsovaan yhden päivän aikana... Lauantai aamulla lähdimme ajamaan klo 9:00ja olimme perillä noin 23:30. Matkalta löytyy noin 100km todella huonokuntoista tietä noin 500km hyvää tietä ja noin 350km siltä väliltä.. Ja kyllähän siellä saa olla tarkkana liikenteessä ja jos käy kaupassa en jättäisi autoa yksin. Meidän reissuun ei osunut kun muutama läheltä piti tilanne.. Varsovassa yöllä törmättiin johonkin nuorisojoukkoon minkä läpi mentiin aika vauhdikkaasti ja löydettiin onneksi leirintäalue. Leirintäalue oli aidattu ja todella hieno se oli iso plus.... Varsovasta Berliiniin olikin matka todella hienoa EU rahoilla rakennettua moottoritietä.. Täytyy kyllä sanoa että kun tulimme takaisin kotiin Ruotsin kautta oli matka todella paljon helpompi hyvät tiet ja liikenne suju... Ainoa miinus on Tanskan ja Ruotsin välinen siltamaksu mikä oli 7,5 metriseltä autolta melkein 200€/ 2 siltaa..
Ajettiin ensimmäisen kerran Puolan läpi, matkalla Venetsiaan, vuonna 1999. Päätimme ettei ikinä uudelleen. Aivan päättömiä ohituksia ja useita vaaratilanteita. Esim, meidät ohittanut maasturi väisti vastaantulijaa ojaan ja lensi katolleen pellolle. Tiet huonossa kunnossa ja opasteet puutteellisia jos oli ollenkaan. Pari vuotta sitten rohkaistuimme ja ajettiin Puolan läpi uudelleen. Paljon oli muuttunut. Liikenne ei ollut läheskään niin kuritonta ja teiden kuntokin parantunut ainakin pääteillä. Menemme varmasti vielä uudelleen.
"Meidän reissuun ei osunut kun muutama läheltä piti tilanne."
Henry mitkähän mahtoi olla nuo läheltä piti tilanteet ja kuinka ne poikkesivat Suomen liikenteestä?
Itse en (enää) aja tuollaisia 14,5 h:n päivämatkoja siinä alkaa riskit kasvaa liian isoiksi. Hyvä kun on selvinnyt niistä nuoruuden ajan ajomatkoista vahingoitta.
Kaupassa käydessä, eikä muutenkaan kannata missään jättää näkyville mitään joka näyttää arvokkaalta. Muuten en ole kokenut Baltaian maita enkä Puolaa erityisen riskialttiiksi varkauksien suhteen. Ei sieltä ole kuulunut mitenkään poikkeavia varkausmääriä verrattuna muihin maihin. Tietysti kannattaa olla huolellinen ja katsoa mihin autonsa jättää. Matkailuatoon voi myös hankkia lisälukot ja kassakaapin jolloin ei ainakaan kaupassakäyntiä tarvitse aristella.
Loma on pilalla jos miettii koko ajan onkohan tuo ihminen aikeissa muratutua minun autoon jne.
Työkaverilta varastettiin autosta radio Amsterdamissa sillä välin kun hän kävi ostamassa tupakka askin kioskiata kadun toiselta puolen aikaa kului kuulema noin 2 - 3 min.
Itsekin pohdin jokunen vuosi sitten tuota Puolan kovin erinomaiseksi mainittua liikennettä ja tiestön kuntoa. Olisikohan ollut tämä palsta josta luin että jos pärjää Suomessa niin pärjää kyllä Puolassakin. Totta, hyvin pärjäsi. Mitä itse olen tehnyt omakohtaisia liikennehavaintoja, niin kyllä tämän Suomen liikennekulttuurin kokemuksella pärjää hyvin muuallakin pohjois-euroopassa. Peljätty etelä-euroopan liikennekin on oikeesti aika loogista ja sujuvaa. Pitää vaan ottaa huomioon ettei niillä liikennetiheyksillä voi aina odottaa sitä täysin tyhjää rakoa mihin Suomen harvaanasutussa ja vähäliikenteisessä maassa olemme saaneet tottua.
Tokihan siellä pärjää, pärjäähän kaikkialla, mutta on siinä ajokulttuurissa kyllä aika lailla eroa suomalaiseen verrattuna.
Ohitukset nimittäin on edelleen hulluja, ja kun liikennemäärät ovat suuria, tiet paikoin kapeita ja kuoppaisia, niin tarkkana saa siinä yhtälössä ajella.
Vaikka tehdään joka vuosi kaksi pitempää Euroopan matkaa ja väleissä pienempiä, Venäjällekin, niin ei missään ikinä olla niin montaa kolaria nähty tapahtuvan kuin Puolassa. Viime kesänä vuorokauden sisällä kolme, viimeisessä niissä edellämme huoltikselta ajamaan lähtenyt virolainen asuntovaunu meni tuhannen säleeksi, ja oli minuuteista kiinni, ettemme olisi ollut samassa kasassa itsekin.
Tarkoitukseni ei ole pelotella, ja Puolaan menneen vastakin, ja useasti ollaan oltu, mutta rasittavimmaksi Euroopan maista siellä ajamisen olemme kokeneet.
Albanian ja Venäjän Karjalan 30km tunnissa hyppykuoppatiet ovat minusta kevyempiä, kun siellä ei ole liikennettä mitä väistellä:)
Lukuunottamatta uusia hienoja moottorieitä, mitä pitkin ajaminen on luksusta.
t.Kaarina
Puolan liikenteessä on kyllä nähtävissä selvä kehityskaari ja parempaan suuntaan. Puolan tiet ovat parantuneet . kiitos EU:n koheesiorahoituksen - autokanta on parantunut ja jotain on tapahtunut myös kuljettajien korvien välissä. Puola liittyi EU:n 2004. Heti ensitöikseen EU-komissio antoi Puolalle huomautuksen huonosta liikenneturvallisuudesta ja sen jälkeen liikenteen valvonta tiukkeni huomattavasti. Ensin valvontaa hoidettiin lumevalvontana "Pahvi-Sauleilla" ja autonkuvilla, mutta varsin nopeasti tuli kameravalvontaa ja poliiseja kunnon autoineen tielle häiriöksi asti. Joillain tiepätkillä tuntui kun olisi ajanut poliisivaltiossa.
On totta, että Puolan tiestä ja liikennemäärät on monilla teillä pahasti epäbalanssissa, ihan kuten Saksassakin. Kyllä Saksan liikenteessä ajo vaikka Hampurista 7-tietä etelään Wüszburgiin saakka, ihan helposti rasittavuudeltaan Puolan liikennettä vastaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2014 klo 10:08:35 PO. Würzburgiin
Kiitokset kaikille jotka antoivat vinkkejä. Täytyy ensi kesänä lähteä sitten sotkemaan liikennettä itsekkin.
Kaikki on suhteellista sanoi jo Albert Einstein aikoinaan.
Kun kävimme 2013 Leipzigissä palaten Baltian kautta, näimme Saksan puolella kolme kolaria, mutta emme Puolassa emmekä Baltiassa nähneet yhtään, emme myöskään 2014 reisulla.
Jos huoltoasemalta virolainen ajaa rekan alle vika ei liene Puolan liikenteessä?
Kun ajoimme 2014 Suwakista Bialystokin ja Warkan kautta (Varsovan ohittaen) Krakovaan olimme ilmeisesti sellaiseen aikaan (heinäkuun alussa keskellä päivää) liikkeellä, ettei liikenne ollut mitenkään kovaa eikä hurjaa.
Olen lopettanut yö- ja pitkän matkan ajot, kun ei ole kiirettä enää mihinkään, niin pysyy virkeänä myös liikenteessä.
Poikittaisliikenne Etelä- ja Pohjois-Puolassa oli rauhallista maalaisliikennetä.
Kun vielä ajottaa Baltian ja Puolan läpi ajoa viikonlopulle, on silloin suurin osa rekoista poissa. Myös Augustowista Bialystokin kautta Lubliniin ja sieltä Slovakiaan ja Unkariin on rekkoja vähemmän kuin muilla reiteillä. Joskin Lublinissa ei ole nykyään leirintäaluetta. Lublinista länteen on Kazimierz Dolny niminen viehättävä pikku kaupunki, josta löytyy aika persoonallinen leirintäalue.
Tuon Lublinin camping-alueen puutteen voi korvata yöpymällä hieman Lublinin pohjoispuolella Orlen Stop Cafen pihassa. Yöpymisestä peritään pieni maksu.
Osoite: Ulica Lubelska 246, 21-025 Niemce
Koordinaatit:N 51.37077 E 022.63363
24 h avoinna oleva ja miehitetty huoltoasema/cafe jonka yhteydessä on TIR-PARK. Matkailuautojen ei kuitenkaan tarvitse ajaa rekkojen sekaan, vaan paikka löytyy läheltä huoltamoa.
1999 päätin etten Via Balticalle mee. Käytettiin paljon Finlinessia, mutta pari vuota sitten olin varaamassa taas lippuja laivalta, kun katselin hintaa. Aloin tosissaan miettiä vaihtoehtoa. Oltiin menossa itä Unkariin. Katselin karttaa ja totesin, että Tallinnasta on sama matka kuin Trawemundesta. Joten tilasin lipun Hki-Tallinna. Loppupeleissä olin aikaisemmin Unkarissa. Laivalipuissa säästin ison rahan lisäksi säästyi poltto-aineessa, kun ajelin hiljempaa kuin Saksan motareilla ja olihan se löpö halvempaakin. Viime kesänä ajettiin myös Via Baltica ja ens kesänä on tarkoitus samaan. Reilussa 10 vuodessa on liikenne parantunut, tiet parantunut. Ohitusmerkkiin tulee melkein järestään kiitos. Viime kesänä viisi jätti kiitoksen antamatta. Ne oli kolme ryssää ja kaksi suomalaista :) Ja Kiitos sinulle joka laitoit linkit Puolaan (tätä kirjottaessa unohdin nimen)
Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2014 klo 10:47:41 Hämäläisen Markulle kiitos linkeistä
Sinne vaan rohkeasti!
Puola on hieno maa ja puolalaiset todella mukava kansa!
Itse olen pari kertaa Puolan läpi ajanut etelään. Liikenteessä pärjää siinä missä muuallakin. Reippaasti menoksi vaan. Ja kuten aina liikenteessä, tottahan siellä kannattaa skarppina pysyä ja peileihin katsoa.
Nyt kesän reissun olin yksin. En kokenut turvattomuutta missään vaiheessa ja auton uskalsin kyllä jättää kauppareissujen ajaksi. Pakkohan se oli..... :)
Pääsin myös testaamaan Puolalaisten automekaanikkojen taitoja, kun autosta räjähti pakoputki. Homma hoitui todella nopeasti, ammattitaidolla ja vieläpä erittäin huokeaan hintaan! Erittäin vakuuttavaa toimintaa. Ensi reissulla meinaan korjauttaa koko putken Puolassa ja muutakin jos ja kun jotain hajoaa.
Ei muuta kun hyvää tulevaa Puolan reissua!!
homeiswhereveripark.blogspot.fi
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.