- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Joulukuussa matkailuautolla Sveitsiin - vinkkejä kaivataan?
Joulukuussa matkailuautolla Sveitsiin - vinkkejä kaivataan?
Suunnitelmissa olisi ajella joulukuun puolivälissä Sveitsiin Ruotsin, Tanskan ja Saksan läpi. Kesällä ollaan kyllä reittiä ajeltu, mutta mitä pitää huomioida talvimatkailuautomatkailussa? Tästä ei ole mitään kokemusta.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.11.2014 klo 15:17:03 Pari lisäystä:
autoon vissiin on syytä asentaa kitkarenkaat, jos aikoo päästä pohjoismaita pisemmälle onnistuuko kaasupullon vaihto/täyttö jossakin?` entäs vesien tankkaus/tyhjennys? onko kellään tiedossa talvikaudella auki olevia camping alueita Hampurin ja Baselin välillä?Ensinnä tietysti vois tarkastella, että kaasu-, raikas-/jätevesiasiat ja ruskeavesiasiat hoituvat?
Polttoainetta saa huoltamoilta, kaupasta ruokaa. Yöpymiset, leirintäalueet ilmeisesti pääosin kiinni? Selvitellä stellplatsit?
Loppu hoituukin jo kesän tapaan. Kunhan auton rengastus on lain ja kelien mukainen. Voipi tarvita ketjuja renkaisiin?
Käyttäjän lisäys viestiin 12.11.2014 klo 21:10:59
Ei pidä lähteä kesäkumeille mihinkään! Onko Sveitsissä oltava ketjut mukana? Kaasupullon vaihto/täyttö onnistuu, mutta ei suomalaisen pullon, kannattanee hankkia saksalainen pullo ja hoidella hommat sillä?olisko tuosta Kaarina Silmusen kartasta apuja??
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zkDTkw2QaaHw.k1JRwp-6wqso&msa=0&ll=42.185794,12.34314&spn=1.233289,2.408752&dg=feature
Kyllä auki olevia leirintäalueita löytyy. Osa on auki vajaalla palvelulla, että voi leiriytyä ja respa on auki vain tiettyyn aikaan. Lisäksi on stellplatzeja/matkaparkkeja. Noita on vähän kyllä Sveitsissä. Vesien täyttö ja tyhjennys onnistuu hyvin myös noissa paikoissa.
Tälläkin vaihdetaan aivan samaan tapaan renkaita kuin Suomessa kesä- ja talvirenkaat. Vaikkei sitä laki ei suoranaisesti velvoita, kuin lumisella ja jäisellä tiellä, talvirenkaat olemaan. Ketjut Alpeilla joillakin teillä on hyvä olla mukana, jos keli muuttuu sellaiseksi talvella, että niitä tarvitaan ja se voi muuttua hyvin äkkiäkin. Koskaan ei ole sellaiseen meille satuttu, mutta radiosta niitä tiedotuksia kuulee, että on ketju pakko jossain tie osuudella lumisateen takia.
Koskaan en Suomessa ole nähnyt niin rauhallista ajoa lumisateessa kuin tällä, vaikka talvirenkaat ovat autoissa.
Vuosi sitten kun menimme ja tulimme Zürich, Lausanne, Genève linjaa Espanjaan lunta ei ollut kuin jossain vähän värinä, kun ei vuorilla ajeltu. Tulevan joulukuun ilmoista ei voi tietää.
Vaikka olemme asuneet aiemmin pohjois- Suomessa tiedämme kyllä lumisateet, mutta se on vielä vähän miten paljon vuorilla sateessa sitä lunta voi tulla. Tuon takia olemme aina vähän varovaisia, lähdemme vuorille talvella aurinkoisella kelillä. Alpit lumisena ja auringon paistaessa ovat kyllä kaikkein kauneimmillaan.
Suosittelen kyllä tuosta syystä ostamaan reilu 40e maksavan moottoritietarran, että jos lumisade tulee voitte ajaa sitten turvallisesti moottoriteitä pitkin. On ajeltu pääsiäisenä San Bernardinon kautta lumisateessa, mutta esim. tuo tie on hyvä ajaa talvellakin ja tuolloin lumisateessakin, tie oli suolalla sulatettu ja meno oli etanavauhtia. Täällä kun alkaa ilma kylmetä lähemmäs nollaa, niin teitä suolataan jo silloin. Itävallassa ja Sveitsissä missä on enempi lunta kuin täällä Saksassa, suolaa käytetään enemmän ja paljon. Taas päivällä kun aurinko paistaa niin se kuivaa äkkiä tiet, joulukuussakin.
Varmaan hyvä ratkaisu kaasun kanssa olisi tehdä niin, että lähtee Suomesta yhdellä pullolla ja ostaa pohjois-Saksasta toisen pullo.
Tässä sinulle nyt jotakin ja kysy saa lisää.
Leirintäalueiden hakukoneita: http://fi.camping.info/ http://www.campingcardinternational.com/campsite-search/ http://www.camping-in-europe.info/ http://www.topcampings.com/de http://www.campings.com/ http://www.campingcheque.co.uk/ http://alanrogers.com/camping/ http://www.ecc-campingfuehrer.de/en http://www.lux-camp.de/ http://campingfuehrer.adac.de/europa/index.php
Stellplatzien hakukoneita: http://www.campercontact.com/ http://www.promobil.de/stellplatz-145.html http://www.stellplatz.info/reisemobilstellplatz http://wohnmobilstellplaetze.wordpress.com/map/ http://www.top-platz.de/Anwendungen/topplatz.php
Juuri sen takia Saksassa on ajettava talvella lumella ja jäällä hissukseen kun nastoja ei saa käyttää.
Aurino ei aina paista, ja kun jäinen moottoritie suolataan väärällä hetkellä, syntyy märkä luistinrata. Ajoimme eräältä joulumatkalta koitin palatessamme 300km Pohjois-Saksaa moottoritiellä semmoista 30-40KM tunnissa, niin kuin kaikki muutkin.
Eli aikaa pitää varata talvimatkalla ajamiseen kesää enemmän, ja alle kunnon kitkat ja lumiketjut ehdotomasti varuiksi mukaan. Mootoriteillä niitä ei käytetä, mutta pikkuteillä voi olla tarvetta.
Meillä on talvellakin Euroopan matkoilla aina vedet autossa käytössä, ja suihkuttelemme päivittäin. Kun harmaavesisäiliössä on sähkövastukset, onnistuu homma ihan hyvin.
Onhan se harmaavesisäiliön ulosjuoksutusputki jäähänkin mennyt, mutta kuumalla vedellä sulatettu yleensä.
Noita matkaparkkeja on on niin tiheään, että jos ei välttis leirntäalueita kaipaa, selviää vallan mainioisti pelkillä matkaparkeilla.
Tuossa alla on kartalla muutama, ja kaikilla noilla Saksan paikoista olemme olleet talvella (paitsi Puolan rajalla olevassa, mutta siitä ei reittinne kuljekaan).
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zkDTkw2QaaHw.k1JRwp-6wqso&msa=0&ll=42.185794%2C12.34314&spn=1.233289%2C2.408752&dg=
Itse tykkään hurjasti talvisesta Euroopasta, silloin silelä saa elää muuta kuin kesän "turisti-elämää" :) Ja niinpä olemmekin vietääneet kahdeksan joululomaa asuntoautomatkalla Italiassa, Saksan kautta mennen, ja jotain uutta aina matkan varrelta etsien ja nähden.
Nautinnollista matkan suunnittelua!
t.Kaarina
Kitkat ovat kyllä hyvät renkaat näissä meidän olosuhteissa, kun lumine ja jäinen tie on tosi harvoin, kun maa ei ole jäässä.
40-60KM tunnissa ajetaan baanalla monesti sumussa ja kovassa vesisateessakin. Sumuaika on nyt, kun ilmat alkaa jäähtyä.
Niin ovatkin hyvät useimmiten. Tuolla märällä jäälle ne vain olivat hirvittävät, ikinä ei olla Etelä-Suomenkaan jää-veistalvessa ajettu moista märkää peilipintaa, mikä oli ilmeisesti väärin ajoitetun suolauksen seurasta. Se oli pitkä yö, kun matka eteni sitä 30-40km tunnista toiseen, ja rekka poikineen valui tieltä ulos.
Siksikin Euroopassa jäätikkökelit ovat tosi liukkaita, kun ei ole nastoja, mitkä sitä rouhisivat.
Ja puolestaan seuduilla, missä lunta ei usienkan sada, ajavat isihen tottumattomat ihmiset meikäläisittäin huonoilla renkailla luonnollisesti melko paljon varovaismemin ja hiljaisempaa vauhtia, kuin mitä meillä ollaan totuttu.
Sumua on riittänyt joulunalusviikoille ja loppiaisiviikoillekin, kuin aurinkoa, ja vesisadettakin, pilvipoutaa harvemmin.
Ikävin ajokeli syntyy Alppeja lähestyttäessä silloin, kun taivaalta tulee alasa alijäähtynyttä vettä, mikä liimautuu tuulilasiin sekä tienpintaan.
Mutta nyrkkiäsäntö on, että ihan kaikenlaiseen keliin kannattaa henkisesti varautua!
t.Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2014 klo 20:26:09 anteeksi kirjoitusvirheet, ajatus kulkee sormia nopsemmin..:)
Kelit Saksan läpiajossa joulu-tammikuussa voi olla mitä vain. Liukkaalla ajetaan kitkoillakin tosi hiljaa ja maltilla. Täytyy muistaa kuitenkin, ettei saksalaisten tarvitse hengittää keväisin sitä hienon hienointa asfaltista nastojen irroittamaa pölyä, jota me suomaliset joudumme taajamissa keväisin hengittämään ja etenkin astmaatikot kärsivät eniten. Joissain tutkimuksissa on väitetty, että tuo asfaltista irronnut pöly on yhtä vaarallista kuin asbestipöly. Ja olette varmaan huomanneet myös, että autot ovat talvisin kuin suoraan savipellolta tulleita. Mutta me joudumme ajamaan vielä pitkään tässä mönjässä, sillä taustalla on Nesteen tarve myydä vuosittain tietty määrä bitumia nastojen syömien teiden päällystämiseen.- Ja niin, onhan sillä työllistäviäkin vaikutuksia.
Voi kuinka kurjaa aikaa aina kevät ja tuo teiden pölyämis aika itsellekin oli Suomessa. Vielä, kun asuimme kadun varressa. Aika monta yötä olen yskinyt ja lääkekuuria syönyt tuon riesan takia. Joku kevät joutui astma piippuakin käyttämään, kun hengittäminen oli niin hankalaa ja viimeisen yli kymmenen vuotta allergia suihkeita. Täällä tuota ongelmaa ei ole ollut ja siksikin tämä elämä niin tuntuu suureammoiselta. Surullista se, että niin moni Suomessa tuosta pöly asiasta kärsii.
Ööö, tuota noin, olisiko teillä joku varteenotettava ehdotus nastarenkaiden tilalle...!?
Ja toisekseen, kyllä minä ainakin olen tehnyt sellaisen havainnon, että pölyä syntyy keväisin aika lailla talvisen hiekoitushiekan jäljiltä kävelyteiltä ja ajoteiltä...
t.Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2014 klo 13:11:51 Vaikka näähän ei nyt liity kyllä mitenkään joulukuiseen Euroopan halki ajamiseen...
En Kaarina tarkoita jalkakäytävien hiekkaa. Tarkoitan nastojen asfaltista irroittamaa hienoa pölyä, joka jossain olosuhteissa nousee kilometrien korkeuteen Keväällä on helppo nähdä tien reunassa etenkin märällä kelillä liejumaista ainetta. Se on sitä, mistä puhuin. Etelä-Suomen vilkkaita teitä ei juuri hiekoteta vaan suolataan. Saksassa kylien teitä kyllä jonkin verran hiekoitetaan, mutta kun ei käytetä nastoja ei synny myöskään kevätpölyä. Tiedä, että tätä nastojen asfaltista irroittaman pölyn koostumusta on tutkittu, mutta niistä tutkinuksista on vaiettu. Saas nähdä, koska mot-ohjelman saa tutkittua aineistoa käsiinsä,
Joo, ymmärsin kyllä, mutta hiekoitushiekkapöly ei ole ainakaan Turun nurkilla vähäistä, ja meillä täällä Piikkiössä kyllä hekoitetaan ajoratoja.
Pointtini oli se, että kykenettekö tarjoamaan jotain vaihtoehtoja nastoille, muita kuin se, että ei ajeta talvella lainkaan:) Vaan tätä keskustelua pitäisi jatkaa jossain muualla, kuin tämän otsikon alla...
t.Kaarina
Varustus riippuu siitä mihin Sveitsissä menee.
Jos ajaa moottoriteitä olosuhteet teiden osalta on lähinnä Etelä-Saksan luokkaa. Pienet tiet ja erityisesti vuoristotiet voi olla mitä tahansa, jopa monta päivää pyryn jälkeen avaamatta. Sään muutokset on nopeita. Moottoriteiden osalta Sveitsi ei tosiaan ole mikään Pikku-Heidi -maa vaan teiden profiili on ihan ihan ok. Ajoin tämän viikon maanantaina Sveitsin läpi Avignonista Baseliin ja hienot oli maisemat.
Tuo moottoritie vignette maksaa 34 euroa ja on voimassa tulevan vuoden tammikuun loppuun. Eli vignette on vuosivignette + 1 kk. Vignettejä myydään Sveitsin raja-asemilla.
Niin, aika samanlaiset ovat ilmat Sveitsissä kuin meillä kotonakin. Jouluaattona parivuotta sitten 13 lämmintä. Ja Joulun ja Uuden Vuoden välillä on oltu Itävallassa, lunta metri mutta vesi tippuu räystäiltä ja on lämmintä auringon paistaessa.
Tässä muutama reissumme Sveitsiin nyt puolentoista vuoden aikana. Löytyy käynti kohde vinkkejä sekä muutama yöpymis kohde.
http://soleilblogi.blogspot.de/2013/04/28.html http://soleilblogi.blogspot.de/2013/04/12-14.html http://soleilblogi.blogspot.de/2013/06/21-23_25.html http://soleilblogi.blogspot.de/2014/04/11-2142014-paasiaisloma-1osa.html http://soleilblogi.blogspot.de/2014/04/11-2142014-paasiaisloma-2osa.html http://soleilblogi.blogspot.de/2014/04/11-2142014-paasiaisloma-3osa.html
Tässä kuvia Sveitsistä meno ja tulo matkalta. http://soleilblogi.blogspot.de/2014/06/285-162014-italiassa-como-jarvella-ja.html
Näistä Joululomakuvista myös näkee, miltä näytti Joulun alus päivinä 2013 Sveitsissä ja paluumatkalla Espanjasta palattuamme. https://picasaweb.google.com/Siirisolei/21122013512014JOULULOMA?authkey=Gv1sRgCIfi6OOFrZOPuAE&feat=directlink
Kun on tottunut itävaltalaiseen ja saksalaiseen ystävällisyyteen, niin Sveitsissä ei olla niin ystävällisiä. Maa on maisemallisesti upea maa, mutta tuosta syystä aina vähän tylsä mennä. Tuota ei aiemmin loma reissulla huomannut. Aina minulla on silti ikävä Sveitsinkin vuorille. :)
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2014 klo 15:40:50 Tässä isompana kuvat Pääsiäislomasta 2013. Tehty vain huonolla kuvan laadulla.
https://picasaweb.google.com/Siirisolei/2013PAASIAISLOMA02?authkey=Gv1sRgCJnc2-uywqDtRg&feat=directlink#5984320294813492066
Olette oikeassa. Ei jatketa pölystä keskustelua enää tällä palstalla. Itse hiukan astmaattisena lähdemme aina maaliskuun lopulla Saksaan ja Välimerelle tätä "nastapölyä" pakoon. Samoin näyttää tekevän Auli ja monet muut. Ja täällä Turun ympäristössä ei juuri hiekoiteta, suolataan kyllä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.