- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Finnlines ja korvaukset matkan aikaisesta heidän aiheuttamastaan vahingosta
Finnlines ja korvaukset matkan aikaisesta heidän aiheuttamastaan vahingosta
Tulimme Finnlinesin laivalla 2.10.2014 klo 03:00 Travesta - helsinkiin. Meitä karavaanareita oli vain 2 ja 2 isoa korkeata paketti kuorma-autoa. Laivaan yleensä ennen laitettu karavaanarit viimeksi. Nyt yllätykseksemme pääsimme melko alussa n.klo 24:00. No selvisi laivaan ajettuamme. Meidät ajatettiin peruutten jyrkkään keula ramppiin. Jonne juuri nämä ajoneuvot saatiin piiloon sumppuun. Allekirjoittanut jyrkimpään n. 20' nousuun. Tekivät näin tilaa ajaa rekkoja reilusti ympäri laivan. Epäilytti tuo kaltevuus, mutta kumi kiilatkin tuli paikoilleen Finnlinesin puolesta joka yllätti ? Käskettiin kässärit laittaan tosi tiukkaan ja vaihde ykkökköselle yms. Sähkötkin tuli nopeesti. Kaikki tuntui yllättävästi muuttuneen yhtiöllä. Tuo kaltevuus epäilytti jääkaapin kannalta ? En voinut yöllä soittaa jääkaapin tuntija huolto miehellemme. No matka meni ok. Satamassa näytti olevan vielä sähkötkin päällä kun autoon tultiin. Tarkistin "taulusta" pikaseen ja johtojen purkuun. Ulos laivasta ja kaasut auki, jotta jääkaappi kaasulle. Siinä tarkistetaessa sitä havaittiin jääkaappi sulaneen ja jäätelyt tuli vastaan ovesta. Mittari näytti +17. Päästyämme portille, soitimme heti luotto karavan huolto miehellemme ja kysyimme onko nyt käynyt niin, että kun pakoitettiin tuollaiseen paikkaan , niin jääkaappi ei siksi ole toiminut. Sain vastauksen, että ei missään nimessä. Kompressori kaappi toimisi, mutta nämä ei ole tarkoitettu olemaan tuollaisessa asennossa. Siitä sitten haettiin ja lopulta saatiin Finnlinesilta kiinni henkilö, joka otti kantaa ja kun olimme satamassa FL tornin vieressä rva kävi toteamassa ja kuvaamassa vahingot ja pahoitteli kovasti. Lupasi korvaukset ja kylläkin huuteli perään, että ne omavastuut ?
Pyysi lähettään kuvan auton asennosta ( onneksi kuvasin sen , kun silloin ihmettelin sijoitusta ) ja korvaus vaateet.
Teimme työtä käskettyä.
Parin päivän päästä tuli eka palaute, että kiitämme kuvista yms. ja palaamme asiaan.
Kun ei mitään kuulunut, niin eilen 26.10.2014 tein vasta kyselyn, että miten asia etenee ?
Nyt saimme vastauksen: " Kuljetusehtojemme mukaan matkalla sattuneessa vahingossa on 149 SDR:n (Special Drawing Right, Kansainvälisen valuuttarahaston erityisnosto-oikeus) omavastuu. Tämän hetken kurssin mukaan se on noin 175 euroa. "
No nuo jääkaapin ostokset alittivat juuri tuon ja kaikki ns. muistelu juustot , jädet yms. meni roskiin. Ei se niiden arvo maailmaa kaada, mutta muistot ja periaate miten meitä kohdellaan. Kuitenkin kun on maksettu sama hinta kuin rekat metreistä, niin pitäisi olla samat oikeudet ja velvoitteet puolin ja toisin.
Eikä heitä , kuulemma kiinnosta mitään jos tästä kirjoitellaan. Näyttää Grimaldilla menevän riittävän hyvin.
Eli jos käytätte ko. yhtiötä muistakaa vaatia sama suora paikka kuin pakaste ja vihannes yms rekat me karavaanarit kun maksamme niistä ihan hyvän hinnan verrattuna noihin henkilö autoihin joita he nyt "hyysäävät" halvalla saksaan. Olen vuosia kantanut rahaa tuolle yhtiölle , mutta nyt pisti miettimään lisää noiden kovien hinnanousujen lisäksi.
Jääkaappi toimii ok ja se todettu sen jälkeen monet kerrat käytössä ja nimen omaan sähköllä !
Kuva ei anna aivan selkeää kuvaa jyrkyydestä. Lisäksi hieman tärähtänyt. Enempikin löytyy ja teräviä, mutta ei kaikkia julkiseen jakoon. T: Upi
Oliko tuo yllätys Sinulle ettei jääkaappi toimi tuossa asennossa?? Kai kulkuneuvon haltijallakin sentään jotain vastuuta on sijoituksesta?
Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2014 klo 19:11:24 Ainakin itse olisin maininnut ettei jääkaappi toimi noin. Uskoisin että olisi tasainen paikka järjestynyt.
Onko Mikko pakko lyödä ihmistä, joka jakaa muille oman vahinkonsa, varoituksena, että muut osaisivat menetellä toisin!
Enpä olisi muuten tiennyt, ettei jääkaappi toimi tuossa kaltevuudessa.
Olen pahoillani ketjun aloittajan puolesta sekä pilaantuneista ruoista että Mikon kommentista.
Tässä tulee esille sekä näiden sivujen vahvuus että heikkous kahden viestin voimin.
Täältä saa/saisi paljon hyödyllistä tietoa ja neuvoja, mutta ilman moderaattoria tapahtuu tämän tästä kakkos-vietsin kaltaista; omasta virheestään kertova lyödään jonkun toisen toimesta, eikä tämä varmastikaan edesauta sitä, että joku seuraava kertoisi jotain vastaavaa.
t.Kaarina
Ihan kaikkiin kyykytyksiin ei kannattaisi osallistua, ja omaakin päättelyä on hyvä käyttää, juustojen kilohinnankin voisi muistaa sieltä gran reservan hintaluokasta.
Anteeksi vaan ei todellakaan ollut tarkoitus ketään mollata,kuvittelin kyllä miltei jokaisen tiedostavan ettei kulkinetta turhan päiten yritetä vaaka tasoon laittaa. Ja vielä pitää uskaltaa mainita lastaajille ettei tuollaiseen paikkaan haluaisi laittaa kulkinetta. Olkoon jääkaappia tai ei. Vastaan kyllä itse kommentistani. YV:on sallittu Kaarina
Olihan aloittaja jo kertonut, ettei tiennyt. Epäili, muttei saanut varmistettua.
Ja kertoi muilla, että älkää tehkö samoin.
t.Kaarina
Toivottavasti en vie asiaa paljon sivuraiteelle jos tiedustelen tässä välissä, onko kellekään kertynyt kokemusta noista matkailuauton kompressorikaapeista. Dometic lupaa niin pientä virran kulutusta, että alkaa kiinnostamaan.
Minulle kävi nimittäin niin, ett' testasin auton kaapin ennen lähtöä ja kaikki toimi. Kun ryhdyin ajamaan sitä kylmäksi ennen lähtöä niin mikään ei toiminut ja lähtöön oli aikaa 2 päivää. Soitin huoltoihin ja vian tutkinta-aika luvattiin vasta parin viikon päähän.
Piti ottaa käyttöön varasuunnitelma. Turkin netistä, että Lyypekin Media Marktista löytyy kompessorikaappi joka sopii auton ovesta sisään. Väliä jäi jopa 5 mm. Etolasssa leikkautin sopivat superlonin palaset sohvaan kaapin kuljettamista varten ja hihnoista "turvavyöt" kaapille. Sitä kappia ei löytynyt jonka ennalta olin valinnut ja niinpä jouduin maksamaan parikymppiä lisää (169 e) kaapista joka oli A+++.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2014 klo 20:52:55 Karkasi viesti kesken kaiken.
Kaappi on ollut meillä täällä ulkona auton vieressä ja toimii loistavasti. Ihan eri kylmyys mitä oman auton kaapilla on saavutettavissa. Siitä vaan on tullut mieleen, että josko vaihtaisi 12 /230 v kompressorikaappiin kun on nuo panelitkin tuolla katolla hupiakut yhteensä 120 A.
Eikös tämän palstan ideana ole juuri kokemuksien ja tiedon jako, niin olen ymmärtänyt. Sormea heristävät vihaiset besservisserit painukoot sinne missä maustepallero kasvaa. Suljettu osasto on jo pilattu. Ei enää pilata tätä. Joku tolkku sentään....:-(
Kertoile tuosta kaapistasi (uudesta) lisää kunhan kokemusta siitä kertyy.
"Dometic lupaa niin pientä virran kulutusta, että alkaa kiinnostamaan."
Toimiiko se pelkällä sähköllä?
Ostamani kaappi toimii pelkällä verkkovirralla.
Nuo Dometicin uudet vain sähköllä toimivat kaapit toimii 12/230 V jännitteellä. Myös 24 V malli näyttää löytyvän. Kaasumahdollisuutta niissä ei ole. Mitoitus on tehty niin, että sopivat vanhojen kaasukaappien paikalle. Virrankulutus lähinnä kiinnostaa koska esitteissä puhutaan niinkin pienistä arvoita kun 2-3,5 A.
Aika pienillä sähköillä pelittää nykyään näköjään, ihan sama kuin nämä MPPT-tekniikalla toimivat lataussäätimet aurinkopuolella, tekniikka menee eteenpäin ja itse lompuuki aukinaisena avoimin mielin.
Waecon 72 / 8 = 80 ltr:n 12 V kompressorikaapin hinta näyttää saksalaisessa firmassa olevan 650 euroa. Turhankin hyvin tehty kun sisus ruistumatonta terästä.
Jääkaappi asiaa: Ollut tilapäis käytössä arkkumallin kompressori (irtomalli) n35litrainen 12/24/v ja muuntajalla verkkovirralla toimiva lähes kymmen vuotta ja mielipiteet + / -
hiljainen (pienestä tilasta johtuen tuulettilla toteutettu lömmöpoisto) +vie vähän virtaa ns ylläpito toiminnolla jääkaappina +toimii myös pakastekaappina -15 astetta pysyy henkilöauton sisälämmössä +jääkaappina nopea, pakastimena jäähtymis aika pari tuntia autossa/kesällä -painava käsitellä -isot ulkomitat tiavuuteen nähden -oli melko kallis suomi/varaosaliikeei mainita merkkiä ettei tulkita mainos tiedoiksi
terv jyrih
ps jonkin verran ihmetellyt ettei matka-autoissa ole kompressori kaapit (kiinteät) ole yleistyneet, alkaa tuo kaasutoim.kaappi olla niiltä ajoilta kun ei sähköä ollut = kehitetty siihen käyttöön,, nyky kaasutoiminen tarvii toki sähköäkin toimiakseen.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2014 klo 22:33:47 Aloittajan laivakuva::: -aika erikoinen sijoitus ensimmäisenä miettii jos merenkäyntiä pysyykö paikoillaan (tainnut olla autopaikkojen ylivaraus tai korkeus tieto kirjattu h-a mitoilla) -voisko esim merenkäynnissä jääkaappi häiriintyä, kaltevuuden lisäksi -20 astetta melko jyrkkä se olis asunto-auton mitalla vastais yli 2m nousua jos oikein arvioin "laskin" -vakuutusyhtiöillä on omavastuut, onko laivayhtiölläkin ilmoitettu omavastuu pitäis löytyä tiedoista .
En puolestani ihmettele, miksei kompurakaapit ole yleistyneet ainakaan m- autoissa. Yksi syy lienee kallis hinta, suurempi koko ja kaappihan kuitenkin lohkaisee käydessään melkoisesti akkukapasiteettia. Nykyisin melkein normiksi ovat tulleet 150 l jääkaapit joissa ainakin 30 l pakastinosa.
Vaikka hinta olisi edullisempikin, niin huolin vain nestekaasukaapin, koska matkaillessa vältetään aitauksia ja tolppasähköjä. Siirrettävä varavoimakonekaan ei ole mikään ratkaisu melun ja käryn vuoksi. Kaasua on aina mukana ja lisää saa helposti.
En todellakaan tiennyt ja enkä loukkaannu noista "kaikkitietävistä" niitä täällä saitilla riittää. Pikimmin säälittää. No kerrottu on joskus ,ettei saisi olla kumollaan jonka senkin otin lähinnä "urbaanina legendana" niitä kun täällä riittä ( varsinkin kaasutuksista ).
Muuten kun autolle tultiin, oli puolet kaistoista tyhjänä. Edessämme oli pari autoa , että tilaa olisi ollut yllin kyllin. Syytä Finnlinesin järjestelykykyyn en tiedä tällä erää. Aina ennen karavaanarit olleet joko viimeisiä tai melkein viimeisiä ( usein ennen n. klo 1:00 kahta puolen lastattu. )
Tuohon keskusteluun kompressori jääkaappi asiaan. Normaali nykyinen 150 litran kaappi vetää jotain muistaakseni n. 200W jos 12v lla ja verkosta hieman enemmän ( olisko 230W ) ja käytännössä kesällä koko ajan tuossa 25-30' keleillä. Jos olisi kompressori kaappi ja 230v niin nykyiset selviää 100W kulutuksella ja käyntiaikakin varmaan 1/3 ehkä noilla keleillä. Eli tästä vois alkaa laskea miten pitkään jos olisikin 12v kompura malli ja samat teho kulutukset, niin mitä kestäisi ajaa vaikka kahdella 90Ah hupiakulla ja vaikka paneeli katolla avittamassa ?
Tietty noilla puskaparkkilaisilla tulisi ongelma ainakin toisella vrk:lla.
Nyt varmaan saamme kovasti laskelmia. Itse sähköalan ammattilaisena annan muille purtavaa.
Muuten onko noita 150l kaappi / pakastus osalla olevia 230/12v kompura mallisia tosiaan. Antakaa linkkiä. Itse en viitsi alkaan vielä selvitteleen.
T: Upi
Tuossa sitä lisää tietoa jääkaapista; http://m.tmnet.fi/?q=tm%20rakennusmaailman%20vertailu%20nestekaasujaakaapit%20mokkikayttoon%207001000%20euroa
No pakkohan Upin haasteeseen on vastata.
12V:sta saa 230 V invertterillä, joten 12 V mallia ei sinänsä tarvita. Invertterin vaan pitää olla niin mitoitettu, että kaappi käynnistyy.
90Ah akusta saa semmoiset 12 V x 90 Ah = 1080 Wh.Upin mukaan tehoa kuluu keskimäärin 100/3 W=33 W. Joten yhdellä akulla pärjää 30 h kahdella tuplaten.
Antaiskohan tuollainen 138 l kotikaappi osviittaa http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/TP1410/liebherr-jaakaappi-tp-1410-85-cm#tab-specs ..tai siis sen energialuokitus A++; 456 kWh/v eli 1249 Wh/pvä huoneen lämmössä.
Sitten kun se pureksitaan akkutehotarpeeksi invertterillä tehtynä (esim. hyötysuhde 85%); 1249Wh / 12V / 0.85 = 122 Ah per päivä. Eli se vastaa 100Ah akun C20 purkua, siis sitä "mainosarvoa".. akku päivässä.
Vaan yksi totuus kait on, että syklisessä käytössä vesiakkua ei pitäisi kuluttaa alle 50% varaustason, vastaavasti AGM:ää alle 30%. Eli luvut puolittuu (tai 2/3) .
Mun mielestäni kaapin pitää toimia myös kaasulla. Nyt viimeksi maasähkössä viikko sitten, kaikki laitteet toimivat, ei mitään tarvetta verkkovirralle.
@timppa
Kuinka paljon auto saa olla kallellaan ja mihin suuntaan, ennen kuin jääkaappi lakkaa toimimasta? Olen joskus ihmetellyt, miksi jotkut laittavat kiiloja pyörien alle, kun auto on hiukankin vinossa. Ehkä juuri jääkaapin vuoksi. Vaikka onhan sekin hiukan kiusallista, jos vesi ei valu tiski- tai suihkualtaasta viemäriin vaan jää osittain altaan reunaan, mutta se ongelma poistuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä.
Matti oliko tuo 2,5-3 A sekä 220 V:n että 12 V:n ampeerimäärä? Onko siinä tuollaisen puhaltimen ilmanlevitys vai sellainen kuten yleensä jääkaapissa? Tuo virrankulutus riittäisi minun akulleni koska en yleensä edes kahta vuorokautta kauemmin viivy yhdessä paikassa.
On jäänyt vähän epäselväksi, miksi m- autossa edes kannattaa pitää kompurakaappia? No, jos on käytännössä aina aitauksessa tolpan juuressa, ehkä silloin, kun unohtaa investoinnin? Kun kaivattiin hupimielellä varmaan sähköteknisiä laskelmia, niin niitähän jo tulikin. Normaalikokoinen hupiakku saattaa kestää n. vuorokauden jonkin kokoisen kompurakaapin virtalähteenä. Talvikaudella jotkut lämmittimet vievät toisen samankokoisen akun Ah:t.
Normaalissa m- autokäytössä tarvitaan akkuvirtaa muuhunkin kuin jääkaappiin -tai siihenhän ei normaalisti tarvita akkua lainkaan, ellei lasketa kaapin sisävalon lyhyitä käyttöjä. Talvikaudella ollaan selvitty n. 4-5 vuorokautta 250 Ah hupiakuilla ilman tolppasähköä ilman että on tarvinnut pihistellä tai ajella vain latauksen takia. Kaikki muu paitsi valot ja pumppu toimivat 12/230 V invertterillä, siis kuitenkin akkusähköä kaikki.
Tilanne ei ole helppo, jos joutuisi lähtemään täysin tyhjäksi kulutetuilla hupiakuilla "seuraavaan paikkaan". Esim. 250 Ah akkujen lataaminen ajon aikana täyteen ottaa enemmän aikaa kuin uskookaan hyvilläkin latureilla.
Tämäkin meni lorinäksi kun ei haluta ymmärtää, että jotkut voi toimia muutoinkin matkalla mitä itse toimii.
Tämänhetkinen jääkappien tekniikka huomioiden kompressorikaappi on kuitenkin paras mitä tehoon tulee, on yksinkertaisin ja ehdottomasti halvin. Aika näyttää miten se matkailuautokäytössä yleistyy. Toinen sen käyttöalue on isot veneet.
Niissä tapauksissa joissa kaappia joudutaan uusimaan/tekemään kalliita korjauksia on harkinnan paikka jos omat käyttötottumukset suosii sitä.
Ps. tämä auton viereen sijoittamani kompressorikappi on muuten pirun hyvä ja kätevä systeemi. Riittää pakastelokerossakin potkua vaikka ulk ulkolämpötila on ollut jopa yli kolmekymmentä astetta. Kausipaikalaiselle tosi hyvä juttu.
Kompressorikaappi on meillä ollut veneessä yli 10 vuotta ja sen "voittanutta" ei ole. Ennen sitä oli vanhanaikainen kaasu-upo, hyvä sekin. 12v kaapin tien kierrätyksestä hankkimastani jää-pakastinkaapista katkaisemalla pakastinosan pois ja kylmäkoneasentaja liitti jääkaapin omaan höyrystimeen hankkimani Danfos irtokoneikon. Kaappi sattui olemaan mitooiltaan sopivan varattuun tilaan. Koneikko sama, jota käytetään valmiissa tehdasvalmissa kaapeissa. Veneessä aurinkopåaneeleja 170W ja 2 110 Ah hupiakkua, jotka hyvin kaapille . Syksyisin päivä lyhenee ja jos tv:stä tulee mielenkiintoista joutuu akut koville. Autokäytössä vastaava järjestelmä toimii myös kesäaikaan hyvin. Veneellä olemme "puskaparkissa"joka päivä kun olemme vesillä. Kaapin eristystä paransin liimaamalla urerataania seiniin. Näinkin sen voi toteuttaa.
Vielä noista linkeistä en kyllä päässyt näkeen mitään 230V ac ja 12V DC KOMPRESSORI kaappia. Vaan ne on noita mitä me nyt käytämme eli lämmitämme ammoniakki kaasua. Taitaa olla teknisesti hieman haastavampaa tehdä 12V moottorilla varustettu kompressiri paketti jonka eteen laitetaan erikseen 230VAC/ 12VDC muuntaja verkko eli 230V käyttöön. Eihän tuo n 100W 12V jännitteellä tee kuin 8-9A eli puolet nykyisten "vastus/abrorptio " kaappien tehon kulutuksesta. Tietty noissa se toimii vain auton käydessä. Ihmettelen miksi kukaan ei ole vielä lähtenyt kehitteleen. Kait se perinteisen tasavirta moottorin kestävyys ? Vai olisiko se käynnistys vääntö momentti ? Onhan noita hiili harjattomia DC moottoreitakin. Tässäkin varmaan puhuu vielä valmistajien raha ja pieni menekki. Ei tarvii tällä alalla vielä kilpailllá AAA+++ jutuilla. t: Upi
Invertteri muuttaa 12V DC 230V ACksi melkolailla pienin häviöin. Kompuralle invertterin tehovaatimus on jotakuin 3 x laitteen nimellisteho, jotta kompura kännistyy.
Pienitehoisiin laitteisiin ei uusia keksintöjä tarvita.
Haastavampia ovat esim ilmastointilaitteet, jossa käynnistysvirtojen takia invertterin pitää olla jo melkomoinen tehopakkaus.
Onhan noita 12V kopura kaappeja pilvin pimein. Tuossa yksi http://www.marinea.fi/waeco_coolmatic_hdc-190_jaakaappipakastin
"Haastavampia ovat esim ilmastointilaitteet, jossa käynnistysvirtojen takia invertterin pitää olla jo melkomoinen tehopakkaus."
Meillä on FrehJet 1700 jolle riittää 4A:n sulake, tosin hidas joten en tiedä mikä on käynnistysvirtapiikki, vaikka siinä onkin softstart.
Alkuperäseen aiheeseen viitaten, vanhat absobtiojääkaapit olivat niin kranttuja, että jo auton virheellinen perusasento saattoi sulattaa ne kaasukäytössä. Piti olla vatupassi saadakseen kaapin riittävän pystyyn. Myöhemmin alettiin mainostamaan matkailuautokaappeja jotka toimivat vinommassakin asennossa.
Pakko oli kysyä Waecolta noita starttipiikkivirtoja; FreshJet 1700 haukkaa startissa 16A , mutta FreshJet 1100 vain 5A.
4A sulake kyllä kestää tuon starttivirran, mutta alitehoiset invertterit ei.
FreshJet 1700 saa tomimaan toimii Waecon DC-Kit-2:lla, jossa jatkuvaa tehoa on 1600W ja piikkitehoa kuulemma 4 kW. Kyseinen invertteri maksaa ainakin yhdessä katsomassani kaupassa 750 €.
Ihmeen iso ero tuon 1700 ja 1100 välillä. Täytyy ihan mitata pihtimittarilla joskus tuo käynnistysvirta.
Kun aloittajan kuvassa tuon auton kallistuskulma on noin 6 astetta niin saako Finnlinesiltä korvauksen myös jos laiva on heilunut aallokossa?
Minulle oli uusi asia, että kaappi ei kallistuneena toimi. Me on kiilattu ihan vaan sen vuoksi, että rasva levittyy tasaisesti pannulle ja vessanpytyn kansi pysyy pitelemättä auki. Tuskin kukaan tämän asian vuoksi kompressorikaappiin vaihtaa, nyt kun tuo on tiedossa.
Finnlines ja korvaukset matkan aikaisesta heidän aiheuttamastaan vahingosta
Siinä otsikko.
Jääkaappi, sen kulutus, käyttövoima, hinta, sopivuus autoon jne. jne....
Siinä kommentit.
Toisessa viestiketjussa on keskusteltu tämän palstan toiminnallisuudesta.
Ihan turhaa jorinaa tuommoinen kritiikki. Jos minä kaipaisin kommentteja auton jääkaapin valinnasta, niin ainakin minä etsisin tietoa ihan ensimmäiseksi keskusteluketjusta vaikkapa sellaisen otsikon alta kuin esimerkiksi Finnlinesin korvaukset aiheuttamastaan vahingosta! Helppoa löytää otsikon perusteella itseään kiinnostava keskustelun aihe, kun sen asiayhteyden osaa vain oivaltaa keskustelun aiheen ja sen otsikon väliltä, eikö....
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.