- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Ensi kertaa espanjaan asuntoautolla
Ensi kertaa espanjaan asuntoautolla
Hei! Olemme lähdössä marraskuussa Espanjaan sukuloimaan,eikä sinne ole aikaisemmin menty maata pitkin.Ja kun ulkomainen karavaanarikokemuskin on meillä niukanlainen,on vielä ratkaisematta joitakin Suuria Kysymyksiä: -Miten ihmeessä voi selvitä 2 kaasupullon kanssa 5 viikon reissusta,vai onko varapullon sijoitus tavaratilaan sallittua ja riittävän turvallista?Vai mikä neuvoksi?? -talvella avoimista leirintäalueista (Saksa,Ranska,Espanja ) onkin yllättävän vaikeaa saada tietoa.ASCI - kirjanen on loppuunmyyt tältä vuodelta,eikä nettihaku oikein tunnu riittävän selvältä. Mahtaisiko joku karavaanari jälleenmyydä tuon kansakoulun käyneille sopivamman paperiversion ASCI - leirintäalueluetttelosta?. -ja mitähän muuta keskeistä näin noviisina ei vielä osaa edes kysyä... Terveisin Aili Kivisaari
Moikka! Ihan ekaksi tulee tuosta kaasusta mieleen, että jos te menette sellaiseen paikkaan, missä on isompi suomalaisyhteisö, voisitte ehkä saada espanjalaisen kaasupullon joltakin käyttöön. Onko sukulaisilla kaasugrilli? Jos on, niin sitten on kaasupullojakin!
Eli menomatkalla käytätte ekaa kotimaista pulloa. Se saattaa riittää pitkäänkin. Meillä ei keväisillä 5 ja 6 viikon Euroopan reissuilla ole mennyt kaasua juuri yhtään, kun on lämmitetty sähköllä. Tarpeen mukaan hankitte Espanjasta paikallisen pullon, jonka sitten jätätte sukulaisten riesaksi, ja käytätte paluumatkalla taas kotimaista kaasua.
Meilläkin olis Torreviejassa kattoterassilla tyhjä, tarpeeton kaasupullo. Varmasti niitä löytyy muiltakin lainattavaksi, jos siis menette paikkaan, missä on paljon suomalaisia.
Ensinnäkin tekisi mieleni sanoa ja sanonkin, että unohda ASCI. Osta Autoliiton nettikaukaupasta kirjat (jäsenetuhinnat) Europa Camping&Caravaning kirja jossa 5500 camping-aluetta Euroopasta, hinta16,90 e Ja toiseksi ADAC:n Stellplatz Führer jossa on 4500 stellplatzia Euroopasta, hinta 17,90 e Näillä pärjäät nyt ja tulevina vuosina.
Mitä kaasuun tulee, niin mukana on hyvä olla yksi suomalainen ja yksi saksalainen pullo. Miksi toinen saksalainen, no siksi, että sen voi palatessa vaihtaa jo Etelä-Saksassa täyteen saksalaiseen. 11 kg pullon kuoret maksaa Saksassa on n 50-55 e ja liittimen kierre saksalaisissa pullossa on sama. (Naapurinani on saksalainen, jolla näyttää olevan vaunun keulalla neljä 11 kg pulloa.)
Ja autoa voi lämmittää myös sähköllä (10 A sulakepohjat) jos leirialueilla yöpyy. Lämmitystarve riippuu mm. siitä missä yöpyy. Sisämaan ylänköillä on Espanjassa talvella tosi kylmä, kun taas rannikoilla lämmitystarve on pienempi. Pieni keraaminen sähkölämmitin on hyvä olla matkassa.
Jos sallit yksityisviestit jotta saisin saada teidän s-postiosoitteen, niin voisin laittaa teille s-postilla kirjallisessa muodossa tietoa, josta voi olla hyötyä teille matkaa suunnitellessanne ja matkan aikana.
Tuulahdus Sloveniasta...
ACSI-kirjaa ei ole enää saatavilla, mutta samat tiedot, ehkä kätevämminkin, saa nettisiuilta http://www.campingcard.co.uk/gb/en/europe/
Kortteja ei kai enää löydy mistään? Ensi vuoden aineistoa ilmestyy joskus joulukuun loppupuolella.
Ja tämä ADAC Camping- und Stellplatzführer 2014 on vallan mainio matkakaveri. http://www.adac.de/produkte/buecher_magazine/camping-stellplatz-app-iphone-android/
Käyttäjän lisäys viestiin 15.10.2014 klo 13:44:08 Vuodesta 1987 matkailleena vasta viime Jouluna kerkesimme Espanjaan. Tässä kuvia reissulta.
http://soleilblogi.blogspot.de/2014/01/musiikki-soimaan-ennen-joululoma-juttua.html
http://soleilblogi.blogspot.de/2014/01/joululoma-2112-512014-espanjassa.html
Heippa ja paljon kiitoksia hyödyllisistä kommenteista !
Tässä kun kaikki on harjoitteluvaiheessa,en nyt ole selvillä siitäkään miten tuo yksityisviestien salliminen koneella tapahtuisi,ei taida riitää että hyväksyy ajatuksena...
Terveisin Aili Kivisaari
Tuota kaasun riittämistä murehti joku toinenkin hiljattain. Koska törmäätte reissullanne 6A:n varokkeisiin, ottakaa mukaanne keittolevy max. 1000 W sekä keraaminen lämmitin jossa on termostaatti. Nuo ovat yleensä sellaisia että voitte valita joko 750 tai 1500 Watin tehon. Tuo 750 W riittää melko hyvin. Me olemme käyttäneet keittämiseen induktiolevyä 200-2000W. Noita myydään nykyisin n. 40€ hintaan. Huomatkaa että levy vaatii siihen soveltuvat pannut ja kattilat. Näillä eväillä kaasunne riittää komeasti. Jos laitat sähköpostiosoitteenne niin pistän tulemaan vähän tarinaa reissuiltamme. Voit myös soittaa minulle.
rauno.helle@gmail.com 044 5050843
Espanjassa löytää kaasupullon jokaiselta kirpparilta alkaen 5€. Ja koska mä en ole ikinä ostanut uutta pulloa en mene sanomaan sen hinnasta mitään varmaa. Mutta semmoinen muistikuva mulla on että pullopantti ei ole paljon mitään. Välillä 15-20€, ehkä. Ja pulloja saa joka bensikseltä. Se pitää huomata että eri yhtiöillä on omat pullonsa. Kierre ja liittimet ovat tietenkin samat. Pullon vaihto täyteen (11kg) maksaa jotain 16€.
Minulta saat tämänvuotisen ACSI-kortin ja kirjat. Soittele 0456787676
____Yksityisviestit__
Sivun ylälaidassa on "Omat tiedot"
Sieltä ruksaat (v) "Sallin yksityisviestit".
Onko Saksassa,Ranskassa ja Espanjassa kaasupullojen kierre sama kuin Suomessa eli pärjätäänkö ilman mitään adaptereita?
Käyttäjän lisäys viestiin 16.10.2014 klo 22:43:35 Ja vielä jatkokysymys: Ei kait Länsi -Euroopassa joudu tilanteeseen,ettei suomalaiset töpselit sovi sikäläisiin sähkötolppiin...?
Kaikkialla missä olen törmännyt "kierrepulloihin" on ollut sama vasenkätinen kierre, jopa Marokossa. Näin on esim. Saksassa. Ei suomipullonkaan venttiiliosa ole suomalainen. Ranskassa muistaakseni näin on myös. Espanjalaisessa pullossa on n.s. päältäpainettava venttiili. Se on samanlainen kuin suomalaisessa vastaavassa. Jotta tuo kävisi autokäytössä, tarvitaan erikoisventtiili. Niitä myyvät Suomessakin karav liikkeet. PULLOT ERI MAISSA EIVÄT OLE VAIHTOKELPOISIA KESKENÄÄN.
Jos et sitä kirjaa saa niin liitteessä on n 1500 Espanjan leirintäaluetta koordinaatteineen, www-sivuineen, alue jolla ei ole www sivuja on varustettu puhelinnumerolla. Tarkistetu Google Earthin kautta. Tiedot ovat Excelin xls muodossa. Ja saa Autorouteen lääneittäin tai kaikki.
Tämä ei auta Ailia, mutta kuitenkin. Tankkipullo on kätevä. Lähdin 5.10 lähes tyhjällä pullolla Balticalle ja Latviassa tankkasin sen täyteen. Eilen 15.10 pullossa oli kolme kiloa jäljellä Ranskan Lourdesissa joten viiden minuutin pysäys huoltsikalle ja pottu täyteen.
Kulutuksesta näkee ettei kaasua ole säästelty, mutta sähköstä ei ole maksettu kertaakaan.
@timppa
Ylhäällä vasemmalla lukee sivuille rekisteröitymisesi jälkeen ----> Nimesi: Omat tiedot, siirrä hiiren osoitin tekstin Omat tiedot päälle ja klikkaa, eteesi aukeaa omat tietosi joista ruksaat ---> Etuteltan puheiden yksityisviestit päällä... kohdan ja halutessasi saat tiedon sähköpostiisi ruksaa myös seuraavakin ruutu --> Haluan tiedon Etuteltan puheiden yksityisviesteistä sähköpostiini ... kirjoita sähköpostiosoite ruutuun ( sähköpostiosoite ei tule julkisesti näkyviin vain ylläpito tietää tuon antamasi osoitteen ) tämän jälkeen hyväksyt toiminnot ---> Vahvista tekemäsi muutokset syöttämällä nykyinen salasanasi: Tämän jälkeen kamraatit voi lähetellä sinulle yksityisviestejä.
Jos kirotusvihreitä menee reissutabletin piikkeihin ........
Ja tankkipulloa et ekalla reissulla tarvitse, mutta itsetäyttöadapterin voi aina hankkia ebay:sta. Sillä tankkaat pullosi missä tahansa LPG-autokaasua myyvällä asemalla.. Helppoa, halpaa ja yksinkertaista, kunhan noudatat sääntöjä. Nykyiset tankkipullotkin ovat kiellettyjä, jollei sinulla ole todistusta. että tankkipullosi 4 ruuvia on kiinnitetty valtuutetussa kaasuasennusliikkeessä.. Vaikeaksi on tehty kaasun saanti- paitsi jos otetaan järki käteen.
Ihan niinkuin nykyään yhä lisääntyvä osa karavaanareista, jotka osaavat oikein tulkita säännöt ja määräykset.
Kustannukset ovat 25% tankkipullon hinnasta. Yv:llä lisätietoa.
"Mitä kaasuun tulee, niin mukana on hyvä olla yksi suomalainen ja yksi saksalainen pullo. Miksi toinen saksalainen, no siksi, että sen voi palatessa vaihtaa jo Etelä-Saksassa täyteen saksalaiseen."
Minulla ollut 15 vuotta saksalainen ja espanjalainen pullo matkassa talvisin, aina on kaasut riittäneet ilman tankkipulloa tai kätevää adapterisettiä.
Kanarialla 4 talvea käytin paikallista pulloa jonka panttimaksun 35€ sai takaisin kun palautti pullon.
Saksan pulloja tullut autokauppojen yhteydessä, ja espanjan pullo maksoi aikanaan 10€, saksan pullojen käypä hinta on 10-20€.
Irtokaasun tai pullokaasun kilohinnan ero on niin vähäinen, että ihmisikä ei riitä kuolettamaan erotusta tankkipullojen tai kätevien adapterisettien välillä, mikäli talvimatkailu suuntautuu Iberian niemimaalle.
Näin Pirkkamatkaajan näkövinkkelistä tämä.
Mequinenzassa +20,5°C
"Espanjalaisessa pullossa on n.s. päältäpainettava venttiili. Se on samanlainen kuin suomalaisessa vastaavassa. Jotta tuo kävisi autokäytössä, tarvitaan erikoisventtiili. Niitä myyvät Suomessakin karav liikkeet."
Autokäytössä käy sama päältäpainettava venttiili kuin grillikäytössäkin, erikoisventtiili on tuota rutuhöpinää ;)
Todella mielenkiintoista. Kerro tarkemmin miten tuon tempun olet tehnyt.
Et joudu. Katso varmuuden vuoksi että shuko pistotulppasi on sellainen, jonka pohjassa on pyöreä reikä maadoitustappia varten. Euroopassa on, kuten Suomessakin, käytössä noita vanhoja perinteisiä shuko tulppia, sekä noita uusia sinisiä pyöreitä pistokkeita.
Muistanko oikein että on/oli olemassa sovite (päältäpainettava) mm. espanjalaiseen pulloon johon sovitteeseen kierretään tämä suomalainen sivuventtiili paineensäädin (30 mb). Kahta paineen alennusventtiiliä ei siis perättäin. Korjatkaa mahdollinen muistikuvani jos aiheellista.
Tuolla varmaan tarkoitettiin sitä erikoisventtiiliä, itselläni on ihan se pelkkä päältäpainettava, en edes muistanut tuollaista viritystä.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.10.2014 klo 13:03:26 Joten oma kommenttini oli rupuhöpinää
Mikä tässä on se ongelma?
Espanjalaisen pullon paineenalennusventtiili (30 mb) kustantaa noin 15-20 euroa ja sopivia letkuja - joita saa itse vaihtaa - saa 6-15 eurolla.
Tuo "erikoisventtiili" mistä kirjoitin, on paljolti tuon normaalin grilivenenttiilin näköinen. se on kuitenkin ON/OFF tyyppinen Se ei sisällä paineenalenninta. Kaasu menee siis korkeapaineisena auton omaan paineenalentimeen. Lisäksi tuohon erikoisventtiiliin tarvitaan kierrenippa, mihin auton kaasuletkun voi ruuvata kiinni, En yleensä viitsi näihin juupas eipäs keskusteluihin osallistua. Tein nyt poikkeuksen, koska "noviiseille" jotka asioita tiedustelevat, ei ole sopivaa kertoa väärää informaatiota.
Entä onko urbaanilegenda, että Espanjassa pitää olla varapolttimosarja matkailuautoon? Meidän Hymerissä en usko isännänkään pystyvänvaihtamaan palanutta polttimoa kuitenkaan.
Keräätkö Rauno kuvat noista osista joita tarkoitat.
Lainaus: "normaalin grilivenenttiilin näköinen. se on kuitenkin ON/OFF tyyppinen".
Se grilli kun toimii sekä sivuventtiili- tai päältäpainettavana kunhan paineet ovat oikeat. (Toimii se korkeapaineventtiililläkin, mutta ei saa käyttää koska kaasun määrä on merkittävästi suurempi - ja aiheuttaa vaaran jos ei ehdi kaasuuntua ja palaa ennen räjähdystä).
Lisäksi mikä on vaunun/auton oma paineventtiili? Tarkoitatko sellaista normaalia 30 mb vai esim. sellaista jota tarvittiin jonhonkin pannumalleihin (korkeapaineventtiili joka on vaunua ostettaessa ollut jo 70-90 -luvuilla kun vaunun mukana ei tullut yleensä pulloon tulevaa venttiiliä), eli silloin oli kaksi putkistoa toinen meni pannuun korkeapaineisena ja toinen tuli autoon/vaunuun laitteille 30 mb. Solmuun menee lukijan aatokset jos hänellä on tuollainen "korkeapainepannu" kun luki vastauksesi, jopa tälläinen hiukan kokeneempikaan ei ymmärtänyt tarkoitustasi heti. Tuo korkeapaineventtiili oli kiinni putkistossa pannun lähellä.
Tarkoitus ei ole vääntää asiaa mutkalle vaan saada aikaan selviä ohjeita kysyjille kun on niin monenmoista ja monelta ajalta olevaa kuljinta on liikenteessä ja myynnissä. Noita vaunuja/autoja myydään edelleen ilman säädintä, kun sitä on tarvittu johonkin muuhun kohteeseen. (Yksityiset).
Ikävintä oli silloin kun vaunua vaihdettiin ja uudessa ei ollut 30 mb:n paineenalennusventtiiliä niin se usein irroitettiin ja siirrettiin uuteen. Silloin tapahtui sitä että joku asensi 30 mb:n paikkaan käytetyn korkeapaineventtiiliin ja seuraukset olivat ikävät. (Mm. Mäkijärvi-tapaus).
Tuolta löytyy noita adapereita
http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/kaasutarvikkeet/paineensaatimet/adapteri-30-mbar-kierreventtiili-paineensaatimen-liittamiseksi-pv-pulloon.html
http://www.wilhtom.fi/?p=productsMore&iProduct=343
Juttua aiheesta http://www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/matkalla-ulkomaille/tiedoksi/kaasun-kaytto/
www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/matkalla-ulkomaille/tiedoksi/kaasun-kaytto/
Ailille. Autossa pitää aina olla lamppusarja mukana sanoi laki mitä hyvänsä. Suomen UM:n Madridin suurlähetystön 15.10.2014 päivätyssä matkustusohjeessa sanotaan, että auton lamppusarja vaaditaan ja kaksi varoituskolmiota. Näin siis Madridin suurlähetystö.
Kierre on samannäköinen kuin suomalaisessa ja letkun kyllä saa kiinnitetyksi, mutta kierreosan pituus on erilainen. Siksi suomalainen tai saksalainen letkun pään kappale ei tiivisty ranskalaiseen. Ranskalaista pulloa EI SAA käyttää ilman välikappaletta, on kaasun vuotovaara, joka on vaarallinen. Tuollainen välikappale kuuluu siihen adapterisarjaan, jossa on muistaakseni 4 erilaista välikappaletta. Saa Caravan-liikkeistä kaikkialta.
Olen monta kertaa ostanut Ranskasta Leclerc-marketin tankkauspisteestä propaanipullon. Se on kaksivärinen, kysy ostaessasi propaanipulloa. Pullo maksaa noin 35 €. Kun lähdet Ranskasta, mene saman ketjun jonkun marketin tankkauspisteelle, niin saat kuittia vastaan pullon hinnan takaisin. Viimeksi pulloa ostaessani minulle tarjottiin marketin omaa pulloa, jonka pantti oli vain 5 €. Senkin sain takaisin, kun läksin Ranskasta. Tätä pulloa ei ole kaikilla Leclerc-asemilla, minulle kerrottiin.
Ei ihan mene jakeluun nämä kaasupullokeskustelut, tehdään ensikertalaiselle todella sekavaksi koko homma. Itse esim. Olin puoli vuotta Espanjassa vaunulla ja koko reissussa en saanut yhtä pulloa kaasua kulumaan. Keitokset hoitui sähkölevyllä ja sähköuunilla. Lämmitys meno ja paluumatkalla kaasulla. Tietysti jos asustelee jossain parkkipaikoilla niin siellä sähkön saanti heikkoa, mutta leirialueilla ei ongelmaa. Tuossa aikaisemmin jo olikin maininta tuosta painoventtilipulloon tulevasta on/off välikappaleesta johon kierreventtiililetku kiinnitetään, siihen sopii Espanjan painoventtiilipullo myös. Rohkeasti vaan kahdella pullolla matkaan.
Jorma
Sanoppa muuta Jorma.
Tämä on kun asianajotoimisto; sotkuset asiat selvitetään ja selvät asiat sotketaan.
"Tietysti jos asustelee jossain parkkipaikoilla niin siellä sähkön saanti heikkoa, mutta leirialueilla ei ongelmaa."
Tuohon sen verran että itse 15 vuotta parkkipaikoilla majailleena, sähkön saanti on ollut niin helppoa ettei ole tarvinnut edes persettään nostaa kun sähköä on ollut joka päivä jo puolilta päivin yli oman tarpeen.
Kaasua kuluu pullo / 3 viikkoa.
Nää niin vaikeita ole.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2014 klo 00:15:27 Se adapteri painoventtiili/kierre maksanee enemmän kuin painoventtili, ja yhden klemmarin avaaminen ja sulkeminen kestää pari minuuttia ellei tupakoi välillä.
Itsellä t-.haaroitettuna kierre/ painoventtiili ja pikaliitin palloventtiilillä grilliä varten teetettynä kaasuliikkeessä.
Hei kaikki kaasupullojen käyttäjät!
Kiitos kommenteista,ymmärrettäväksi alkaa vähitellen käydä,että oma käyttötapa täytyy valita..
Seuraavaksi kaipaisimme parempaa selkeyttä ja realismia asuntoauton murtoturvallisuuskysymyksiin.Oppaat ja luettelot on täynnä monenlaisia lisälaitteita ja varoittimia.Mutta onko kukaan tähän asti ajellut Euroopassa ihan ilman mitään turvalisävarustuksia?? Tai onhan meilläkin nyt jo sentään autossa koira..
Terveisin Aili Kivisaari
Me ollaan tehty kaksi reissua Eurooppaan ilman mitään ylimääräisiä turvavarusteita ja meillä on varmaan ollut tuuriakin, sillä mitään ei ole tapahtunut. Koiraakaan meillä ei ole, mutta nyt Ranska/Espanja mä jätin miehen melkein aina autolle, kun kävin pysähdyspaikalla hakemassa evästä. Vähän fiiliksen mukaan toimittiin. Tällä toisella reissulla oltiin melkein varovaisempia.
http://kaijapasila.blogspot.fi/2014/04/menomatka-1842014.html
Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2014 klo 11:13:39 Muuten, mille alueelle Espanjassa olette menossa?
Voi hyvinkin kulkea ettei ole mitään turvavarustusta. Tuskin meilläkään olisi mitään jos mukana ei kulkisi karvaisia perheenjäseniä. He ovat paljon arvokkaampia, kuin mikään tietokone tai muu minkä mukaan voisi pitkäkyntinen ottaa autosta.
Tiedän tunteen lähteä Suomesta lomareissulla tänne kauemmas. Sitä on vähän epävarma ja epäilevä, kun ei tiedä. Voihan olla ettei kukaan toinen olekkaan, niinkuin minä olin ennen?
Haluan kuitenkin kertoa ja jakaa, että tuo on aika turhaan. Nyt kun jo vähän tietää useammasta maasta miten tällä eletään, eteenkin Itävallasta, Sveitsistä ja Saksasta, jotka koen turvallisempina maina kuin synnyinmaani. Ainut kuulemamme varkaus täällä asumisen aikana on Espaniassa Olivessa, kun oli viety leirintäalueelta muutama sähköavusteinen pyörä yön aikana Joululomalla.
Aivan normaali varovaisuu kannataa pitää vain mielessä. Koskaanhan ei voi tietää, kun kaikki ihmiset eivät ole rehellisiä. Usein leirintäaluella ja stellplatzilla näen, kuinka ikkuna jätetään ensimmäiseen pykälään auki, kun herrasväki lähtee vaunultaan tai autoltaan pois.
Pelätä ei kannata ja arkailla, silloin jää moni asia näkemättä ja kokematta! :)
Terveiset reissusta! :)
Normaali varovaisuus on minusta aika ympärpyöreä ja epämääräinen käsite, ja huono, jos matka suuntautuu Etelä-Ranskaan ja Koillis-Espanjaan.
Siellä kun nyt on valitettava tosisia, että moottoriteiden taukopaikoilla, markettien pihoilla, turistipaikoissa jne esim. on syytä noudattaa keskimääräistä suurempaa varovaisuutta, sillä noilla seuduin pyörii porukoita, jotka työkseen murtautuvat matkailukulkuneuvoihin.
Oven ulkopuoliset lisälukot eivät paljoa maksa, eikä "kahle" etuovien väliin". Hälytys on vähän arvokkaampi, mutta meillä ainakin maksanut hintansa monin keroin takaisin, sillä sen ansioista viime keväänä Italiassa autoomme murtautunut rosvo ei tohtinut astua kuin auton eteiseen, avata hätäisesti kolme kaappia ja juosta karkuun....peremmissä kaapeissa olisi ollut arvokasta saalista....
Ja tämä rosvo vain väänsi jollain työkalulla asunto-osan oven lukon auki KUN olimme tuudittautuneet vääränlaiseen turvallisuuden tunteeseen vietettyämme tuota ennen pitkän tovin semmoisilla korpiseuduilla, missä ei lammaspaimenia lukuunottamatta ketään liikkunut.....ja unohtaneet laittaa tuon asunto-osan lisälukon päälle...
Tuon jälkeen emme koskaan missään mieti onko tämä "turvallinen" paikka vai ei, aina ja kaikkialla lisälukko ja ketju etuovien sisälle ja hälytys.
Meilläkin on koira, mutta eihän se aina ole autossa, eikä se aina ole mahdollisen varkaan nähtävillä.
Ja huom, tämä viesti ei ole hysterian lietsomista vaan turvallisen matkustuksen puolesta puhumista :)
Nimimerkillä noin miljoona reissua ympäri Eurooppaa ja Venäjää tehnyt :)
Niin, ja Ranska on ainoa maa, missä meiltä on autosta varastettu tavaraa, keskellä päivää marketin pihalla, aikana, kun liikuimme teltan ja pikkuauton kanssa. Kameran veivät takapenkin jalkotilasta vauvan vaippojen ja lelujen alta.
Siellä kun on porukoita, jotka toimivat siten, että kun turistin auto tulee -pa-paikalle, joku lähtee seuraamaan nyt tässä kauppaan lähtenyttä perhettä, ja antaa merkin auton vierelle jääneelle koska voi tunkeutua sisään.
t.Kaarina
Lukekaa kaikki tuo Kain tekstin viimeinen lause.
Siinä on sanottu mitä pitää tehdä - jo kotimassa. Kaasuasentajalle tosi helppo homma eikä kustanna paljon kun osat on lähinnä "nippeleitä". On turvallinen ja on laillinen.
Ja jos oikein varmaksi homman haluaa niin ne kaiken maailman automaattiset pullonvaihtajat sun muut tilpehöörit mäkeen siltä lootasta.
Ruuvimeisselin käyttö kannattaa opetella.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2014 klo 13:18:41 Mitä tuohon turvallisuuteen tulee niin se jakautuu karkeasti ottaen neljään eri osa-alueeseen.
Yksi niistä on katuturvallisuus kussakin massa. Yleisesti ottaen Euroopassa hyvä, mutta on kovasti paikka- ja aikakohtainen. Eli ei saa olla väärään aikaan väärässä paikassa. Kunkin maan katuturvallisuudesta saa osviittaa UM:n maaraporteista. Ne on aika neutraalisti kirjoitettu, ilman pelottelua.
Toinen on liikenneturvallisuus Ylisesti ottaen hyvä, joskin maakohtaisia eroja on. Keskeisin turvallisuutta lisäävä tekijä on oma liikennekäyttäytyminen vieraassa ajoympäristössä.
Kolmas asia on paloturvallisuus. Asiaan kannattaa varautua omin varolaittein ja omalla käytöksellä ja ulkoisiin uhkiin lähinnä poistuminen turvaamalla ja mieluusti kaluston kanssa.
Neljäntenä on nämä paljon puhutut varkaudet ja ryöstöt Niihin kannattaa varautua asianmukaisin varolaittein ja terveellä maalais/kaupunkilaisjärjellä. Auton varustaminen "Pasiksi" on yhtä tyhjän kanssa niin kauan kun siinä on himmeli-ikkunoita. Varkaista on ollut ja tulee olemaan joka maassa ja varkaat on yleensä eniten siellä missä on eniten varastamista. (Helsingin Kauppatorilla lompakkojen varastaminen on huomattavasti helpompaa kun Ranualla ja rahaakin saattaa saada enemmän) Ihan sama jossain Barcelonan Ramblalla.
Yleisin varastamistyyppi on edelleen "huolimattoman jättämän tavaran talteen ottaminen".
Aili, olen parhaillaan Espanjassa Valencian maakunnassa.
Useita reissuja ympäri Euroopan ja Kanarialla 30 vuoden aikana, mitään ei ole koskaan varastettu, ryöstetty tai edes näpistetty, paitsi eilen illalla, omaa tyhmyyttäni, kun unohdin shampoon suihkuun.
Mitään ylimääräisiä hilavitkuttimia en ole autooni ripustellut, terve järki ja ennakointi lienee auttaneet. En vie autoani potentiaaliseen murtopaikkaan, käytän pääsääntöisesti leirintäalueita ja vartioituja parkkeja.
Ja sitten en mene niin "kaasutettuna" nukkumaan, ettenkö heräisi, jos joku rymistelee sisään, vaan eipä ole ollut yrityksiäkään.
Tämä vain yhden leirintämatkailijan kokemaa miljoonien joukossa. Paniikkiin ei ole mitään syytä, liikenneonnettomuuteen joutumisen todennäköisyys on suurempi, jotenka tarkkuutta liikenteessä.
Matti Janhoselta kysyisin;mikä vika ASCI;ssa?Mites Bord Atlas vapaa-parkkiluettelot?
Kaima vastaan sinulle kunhan ensin käyn uimassa.
Ei kai ASCI:ssa mitään vikaa ole.
ASCI pelaa tiedotuksessaan hieman puolitotuudella kun se ilmoittaa jonkun alueen ohjehinnan pilviin ja voi olla niin, että silloin kun tuo sesonkihinta on voimassa alueella ei ole ASCI-paikkoja. Kaikki camping-alueen paikat ei suinkaan ole ASCI-paikkoja ja on ajanjaksoja mm. korkeasesongin aikaan jolloin ASCI-alennuksia ei alueella anneta. ASCI-paikat voi myös olla sijainniltaan huonompia kun normaalihinnoin/kausihinnoin myytävät paikat.
On myös camping-alueita jotka eivät ole liittyneet järjestelmään lainkaan ja niitä on enemmistö leirialueista. Monet alueet ei halua profiloitua ASCI-paikkoina.
Ja on myös leirialueita jossa heti sisään kirjautuessa sanotaan, että kun pistä kortin taskuusi niin saat halvemmalla. Monien alueiden kausihinnoittelu matalan sesongin aikana tai eläkeläishinnat näet menee alle ASCI-hintojen.
Asia voin myös tarkastella toisinpäin. Miksi joku pahvinpalan esittäjä respan tiskillä saa tai pitäisi saada paikka halvemmalla kun sen joka esittää tiskillä satasen. Ihan sama näiden shekkien kanssa.
Mutta kukin tässäkin tyylillään.
Mitä tuohon Bordatlakseen tulee niin vapaaparkkiluetteloa en ole nähnyt. Bordatlaksella (Reise Mobil) on hyvä stellpalatz-kirja Bondatlas 2014 Stellplatz Führer jossa on 6100 stellplatzia Saksasta ja Euroopasta. Maksaa 22,90 e Saksassa. Suosittelen. Toinen aivan vastaava on ADAC:n stelllpatz Führer. Sitä saa Autoliiton nettikaupasta. Camping-alueet taas löytyy kirjasta Europa Campin&Caravaning. Kirjassa on jotain 5500 campingia ja myös niiden koordinaatit. Tätäkin saa Autoliiton nettikaupasta.
Meillä kahden viime kevään etelänreissut ACSI-alennusalueilla ovat kustantaneet suurin piirtein puolet siitä, jos olisimme yöpyneet normaalihinnoilla. Totta on, että joillakin alueilla etenkin Italiassa ei ACSI-kortilla pääse majoittumaan aivan rantaviivalle Ja ACSI alueita on esim. Gardalla kymmenkunta ja se riitti meille..Saksassa käytImme yleensä Reisemobil Topplatzeja. Eli kyllä ACSI-alennuskortti tuo kunnon säästöt sesonkiajan ulkopuolella.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.