Reitti Tukholma - Fuengirola vinkkejäsaa antaa
PATOJA PEKKA
05.09.2014 23:41
Millaista reittiä ehdottaisit Tukholma - Fuengirola toiveena mahdollisimman nopeasti isoja teitä pitkin?
Tiedätkö tai osaatko arvioida Tanskan silta / lauttamaksut ja motarihinnat Ranskassa, mahdolliset tunnelitaksat alppien ohi alle 3500kg autolle?
Kannattaisiko sinusta Espanjassa edes käyttää maksullisia motareita, kun maantietkin ovat aika vetäviä?
KIITOS!
JANHONEN MATTI
06.09.2014 10:14
Lyhin reitti on 3700 km
Tässä nopein.
STH - Helsingborg - Helsingör (lautta)- Rödby - Puttgarden(lautta) - Lyypekki - Hampuri-Frankfut am main - Mulhouse - Dijon - Lion - Montpellier - La Perthus (raja) - Barcelona-Valencia - Alicante - Granada - Malaga - Fuengirola.
Matkan pituus n. 3800 km - riippuu vähän miten poikkeilee matkalla.
Jos avaat www.viamichelin.con karttaohjelman ja syötät lähtöpaikan ja määränpään ohjelmana ja muutaman oleellisen välietapin (max 7 kpl) niin ohjelma kertoo matkan, polttoainemenot (kun hinta ja kulutus on annettu) ja tiemaksut jotka kerrot kertoimella 1,4 niin saat m-auton maksu. Viamichelin näyttä myös nopeusrajoitukset, kamerat ka liikenneopasteet kyseisellä reitillä.
Reittiä voi simuloida vaihtamalla välietappien paikkoja.
Lauttamaksut löytyy tästä
http://www.scandlines.de/
http://uk.oresundsbron.com/page/34
http://www.storebaelt.dk/english
Ranskan tiemaksut
http://www.autoroutes.fr/index.htm
Espanjan tiemaksut
http://www.maps.data-spain.com/travel/road/
Tiemaksuista yleensä
http://www.theaa.com/allaboutcars/overseas/european_tolls_select.jsp
Nopeusrajoitukset + muuta tietoa
http://www.highwaymaps.eu/
Tunnelimaksuja ei ole
Mitä Espanjan maksullisiin/maksuttomiin tulee niin se on makuasia.
Moottoriteillä matka joutuu se on ainakin varma.
Jos taas haluaa kiertää liikenneympyröitä niin sitten pienemmille teille.
Kukin mieltymystensä mukaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2014 klo 10:17:43
Tuli virhe
PO. www.viamichelin.com
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2014 klo 10:27:41
Reitin voi ajaa myös niin, että ajaakin Frankfurt.Basel-Bern-Geneve-Grenoble- Valence.
Tämä vaihtoehto jatkaa matkaa 33 km, pienentää Ranskan tiemaksuja.
Sveitsin kautta ajettaessa pitää ostaa <3,5 tonnin autolle vuosivignette (voimassa tammikuun 2015 loppuun) joka maksaa 33 e ja jonka saa rajalta helposti.
Koko matka moottoritietä ja maisemissa löytyy.
JANSSON JUHANI
06.09.2014 10:31
Nopein reitti menee näin. Mun kymmenien vuosien ja matkojen kokemuksella.
Yleensä laiva on Tukholmassa aamulla. Mitä aikaisemmin sen parempi. Sieltä ajaa helposti samana päivänä Saksan puolelle vaikka Lyypekkiin. Yö siellä ja aamulla navigaattoriin nopein reitti perille Espanjaan. Jos navi on nykyaikainen Live toiminnolla varustettu Tomtom se huolehtii matkan aikanakin siitä , että voit kiertää mahdolliset ruuhkat tai vastaavat vaikeudet. Nopein reitti Ruotsi-Tanska menee sillan kautta, siinä kiertää samalla kätevästi Köpiksen ruuhkat. Hinta suunnilleen sama kuin lauttavaihtoehdossa. Rödby- Putgarden lauttayhteys on jo syksyllä nopea ja ruuhkaton. Jos ajat navin mukaan eteen ei tule alppeja . Espanjassa nopein reitti menee Madridin kautta. Ja sillä reitillä pääsee ajamaan koko maan läpi ilmaisia moottoriteitä tai motaritasoisia autovioja pitkin.Naviin vain asetukseksi, nopein reitti, ei maksuteitä.Rantatie on suunnilleen yhtä nopea , mutta suunnilleen puolet siitä reitistä on maksullista.
Ostamalla muutaman euron hintaisen uuden Euroopan yleiskartan on helppo katsoa maksulliset ja ilmaiset motarit. Ne on selvästi kuvattu kartassa. Samoin navilla on helppo asetuksia muuttamalla suunnitella reittiä. Sieltä saa eri vaihtoehtojen matka-ajat ja kilometrit. Via Michelin on myös kätevä matkan suunnittelussa. Se laskee ylläolevat tiedot ja sen lisäksi kertoo kustannukset tiemaksuineen ja polttoainekuluineen.
Aikatauluksi voi laskea suunnilleen maa per päivä. Silloin ei tarvitse vetää ihan viimeisen päälle paitsi Espanjassa . Siellä tulee sen verran kilometrejä , että nykyään vanhemmiten ollaan oltu suosilla yötä jossain puolivälissä. Vaikkapa Madridin kulmilla. Mutta kyllä sen ajaa päivässäkin.
Terveisiä Mijas Costalta, Juhani
JANHONEN MATTI
06.09.2014 11:14
Tietyöt itse Kööpenhaminan kohdalla alkaa olla ohi, mutta nyt tietyö on siirtynyt Kööpenhaminan eteläpuolelle, joten kiertäminen on hankalaa.
Aamuruuhkan jälkeen mutta ennen iltaruuhkaa on paras aika ohittaa Kööpenhamina.
Ne ruuhkat vähän riippuu siitä - kuten tietyön aiheuttamissa ruuhkissa yleensä - että mikä vaihe niissä töissä on menossa.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2014 klo 11:16:45
Tuntuu tietysti vähän kummalta, mutta Juurinrauman sillan kautta kulkeminen jatka matkaa n. 50 km.
JANSSON JUHANI
06.09.2014 11:45
Tuurillahan tuolla maailmalla seilataan. Matka-ajat on usein pienestä kiinni. Hyvä mälli Saksan autobahnalla nenän edessä voi viivästyttää matkaa pahimmillaan useita tunteja. Lyhyin reitti ei läheskään aina ole edes läheskään nopein. Pätee erikoisesti Ranskassa ja vaikkapa vuoristossa. Toi Köpis on sillälailla hankala tapaus , että jos ajaa sen suunnitelman mukaan , että aamulla lähtee Stociksesta , niin siellä on silloin kun on, yleensä kylläkin ennen pahinta iltaruuhkaa. Mutta sama se on kaikkien isojen kaupunkien kanssa. Esim. Pariisista on joskus päässyt ajamaan pysähtymättä ohi. Joskus se on ottanut muutaman tunnin. Koskaan ei voi tietää.
JANHONEN MATTI
06.09.2014 11:49
Noinon.
Jos mahdollista Saksan läpiajo kannatta sovittaa sunnuntaille jolloin rekkoja on liikenteessä minimaalinen määrä.
Pariisin eteläpuolella taas sen lentokentän liikenteen aamuruuhka sotkee kehäteidenkin liikennettä.
JANSSON JUHANI
06.09.2014 12:15
Rekoista tuli vielä mieleen , että Rankassa rekat joutuvat huilaamaan olikohan se lauantaista puoliltapäivin alkaen viikonlopun. Suuntaansa kaksikaistaisilla motareilla on normaalisti toinen kaista pelkkää rekkaa, viikonloppuisin tilanne on paljon helpompi.
GRÖNROOS MATTI
06.09.2014 16:30
Eräs vaihtoehto kertomuksen lomassa. Hyvää matkaa kaikille talvimaahan menijöille.
JANHONEN MATTI
07.09.2014 09:40
Pekka oletko menossa Espanjan suunnalle ensimmäistä kertaa?
Minulla saattaisi olla kirjallisessa muodossa aineistoa, josta sinulle voisi olla apua matkaan liittyen.
AHONEN KAI
07.09.2014 20:19
Lähetäppä minullekin, jos on jotain jota en ole huomioinut.
Terkut lämpimästä Fugesta
Käyttäjän lisäys viestiin 10.9.2014 klo 01:16:12
Matti, ok ;)
MERIKALLIO VELI-PEKKA
07.09.2014 20:54
Meinaatko Kaitsu pitkäänkin päivystää Fugessa, saattaisi olla antoisaa rupatella?
PATOJA PEKKA
07.09.2014 20:58
Matti, kiitos tarjouksesta. Ei olla ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, mutta ihan kuin Kai, lähetä vaan pekka.patoja@kolumbus.fi koska aina voi olla jotain uutta. Kiitos
AHONEN KAI
08.09.2014 22:51
"Meinaatko Kaitsu pitkäänkin päivystää Fugessa,"
Iltapäivällä taas jo kotona, autolla takas lokakuussa
KALTIAINEN PEKKA
09.09.2014 19:07
Matti hei !
Jos on mahdollista, niin minä olisin kovin kiitollinen niistä tiedoista. Lähden Torreviejan 23.9 laivalla Tukholmaan ja sieltä eteenpäin - niin ja ensimmäistä kertaa. Sähköpostini on: pjkaltiainen@gmail.com
Kiitos jo etukäteen ja kiitos todella hyvistä tiedoista koko porukalle !!!
PATOJA PEKKA
10.09.2014 21:34
Lautta näyttää kulkevan kerran tunnissa, mutta onko kokemuksia, löytyykö jokaiselle vuorolle tilaa autolle eli odotusaika satamassa jäisi max yhteen tuntiin? Siis ilman varausta etukäteen.
JANHONEN MATTI
10.09.2014 22:10
http://www.scandlines.se/tider-och-priser/tidtabell
Käyttäjän lisäys viestiin 10.9.2014 klo 22:14:53
Yllä olevasta linkistä voi katsoa aikataulut.
Syöttää vain päivän ja reitin niin aikataulut tulee molempiin suuntiin esiin.
Tähän aikaan vuodesta odotusaika arkena on max vuorovälin mittainen.
Siellä ei noudateta Italialaista lakkoa kuten Traven lastauksessa.
AHONEN KAI
11.09.2014 10:07
Syksyllä ja keväällä itse joutunut odottelemaan alle vartin, niitähän lähtee puolen tunnin välein.
JANSSON JUHANI
11.09.2014 10:22
Jos ei olla oltu eurooppalaisten lomakuukauden , elokuun, aikaan liikkeellä on päässyt ajamaan suoraan seuraavaan lähtevään laivaan. Ja niitähän menee tiheästi.
HALINEN HARRI
11.09.2014 10:59
Kesäkuun alku on verrattavissa tähän syyskuun puoliväliin lautan ruuhkan kanssa.
Eli tuskin mitään ruuhkaa on eli melkein poikkeuksetta pääsee seuraavaan lähtevään lauttaan. Parhaimmillaan olen päässyt portilta jonottamatta/pysähtymättä suoraan laivaan ja ennenkuin oli ehtinyt "kerroksiin" lautta on jo lähtenyt. Ajoaika muistaakseni 45 minuuttia, hinnat kahviloissa ja ruokailussa merkittävästi korkeampia kuin jommankumman pään maapaikoissa.
Tanskalaiset peräkärrymiehet/pakettiautoilijat kaljalasteineen ovat huvittava näky. Siinä oli punnitsijoille työmaata kun HiAceen on lastattu noin kolme lavallista juotavaa + muut juomat.
SILMUNEN HANNU
11.09.2014 15:45
Me aina varta vasten jätetään ruokailu tuolle laivalle, tulee ekan, pitkän ajopäivän ajankäyttö ikään kuin maksimoitua tuolla lailla.
Oletteko muuten huomanneet, että laivan keulassa on tasokaampi ja monipuolisempaa ruokaa tarjoava oikea ravintola!? Usein syömme siellä pelkän salaatti ja lisuke-buffeen, mutta isihenpienellä lisähinnalla saa erilaista pihviä, kalaa tai kanaa.
Systeemi toimii siis niin, että liha/kala/kanaan kuuluu aina se salaatti/peruna/kasvislisuke/leipä-pöytä, eli nuo edellämainitut tuodaan pöyätän lautasella ihan sellaisenaan, ja lisukkeet haetaan itse.
Mutta, pelkän liuskepöydän voi ottaa hintaan n 12.95e ja se on hyvin ruokaisa.
Kahvia/teetä/jälkkäreitä löytyy myös.
Tuo ravintola on ivihtyisä paikka ja palvelu nopeaa ja tehokasta, jokainen ehtii saada pihvinsä ja syödä sen rauhassa!
Yöllä tuo ravintola on kiinni, oisko joku kymmenen lähtö viimeinen mahdollisuus tuohon ruokaan.
t.Kaarina
HAAPANEN TIMO
11.09.2014 16:18
Kyllä, hyvät tauot tulee noilla paateilla. Siinä on täysin vertynyt ajosta kun pikkuisen laivaa odotellessa kävelee ja sitten sapuskaa päälle.
Eikös siellä suunnilleen klo 16.00-18.00 olla, aikakin hyvä paremmalle syömiselle. Pienempi ruokailu Helsingborgin lauttaa odotellessa, sitä ennen välipala silloin kun tukaati täytyy tankata 500 km:n jälkeen, siihen asti Finnlinkin aamiaisella.
Tällä sydeemillä on jo leiri tehtynä Hampurin vaiheilla silloin kun suora paatti rantautuu Traveen.
@timppa
SILMUNEN HANNU
11.09.2014 16:31
Me ei yleensä olla noin aikaisin :)
Tehdään koiran kanssa pidempi ulkoilu matkan varrella Ruotsissa, ja yleensä isommat ruoka-ostokset myöskin. Ja tykätään verrytellä omiakin jalkoja vähän useammin kuin 500km välein :)
Mutta miten vain, hyvät ja virkistävät tauot noilla lautoilla!
Kahvi ja hodari tai katkarapuleipä ekalla lautalla ja salaattibuffee jälkimmäisellä.
Siten jaksaa ajaa Lüneburgin nummille yöksi :) Tai vaikka Scharbeutzin rannalla.
t.Kaarina
AHONEN KAI
11.09.2014 17:48
"Oletteko muuten huomanneet, että laivan keulassa on tasokaampi ja monipuolisempaa ruokaa tarjoava oikea ravintola!?"
Väliä kulkee 4 laivaa ja niissä on kaikissa 2 keulaa, kumpaan suuntaan menevässä keulassa on paremmat eväät?
SILMUNEN HANNU
11.09.2014 17:53
Enpähän nyt osaa tuohon vastata, saatat löytää sen vaikket nyt tiedäkään kumpi keula on kyseessä :)
Ne halvemmat annosbaarit on aina keskellä noissa laivoissa, ja nämä mistä puhun, ovat jommassa kummassa keulassa :)
Siksi mainitsin sen keulan, kun itse ei alussa ymmärretty mennä sen annosbaarin ohi etsimään oisko vielä joku muu ravintola, vaan neljän lapsen kanssa kiireesti vaan jäätiin jonottamaan siihen annosbaariin :)
t.Kaarina
HAAPANEN TIMO
11.09.2014 20:22
No täytyy sanoa että Saksaan päin menevässä keulassa olen pari kertaa syönyt jonkun hyvän katkarapujutun:)) Ja siinä keskellä hirveässä ruuhkassa jotain väen ruokaa.
@timppa
HALINEN HARRI
11.09.2014 20:47
Eihän 12-13 euroa ole salaattipöydästä (runsaasta) ole kovin paljon mutta kun vertaa hintatasoa ja laatua Fehmarnin alueen ravintoloiden hinta/laatutasoon niin silloin se on.
20-25 eurolla saa useimmiten maukkaan alku-, pää- ja jälkiruuan ilman juomia, varsinkin jos tyytyy pääruokana kanaan tai sikaan.
Hämmästyttävin lounas tarjottiin toissa vuonna Passaussa alkukeittoineen hintaan 6 euroa. Hiukan arvellen tilasimme sen ja kenties isäntä näki arvelumme ja pani parastaan. Annokset olivat ylisuuria ja todella maukkaita (parsakeitto+mureaa sianlihaa perinteisellä saksalaisella soossilla). Eikä mineral wasserin hintakaan ollut "ravintolahinta".
Ko ravintolan nimeä tai osoitetta ei tullut laitettua ylös, mutta sieltä pääväylältä Itävaltaan mennessä joltain poikkikadulta se löytyy. Edessä on pikku puistikko ja hyvät tilat asuntoautolle siinä puistonparkissa.
Pitänee mennä sitä kautta jotta saa asiat tarkistettua onko firma edelleen pystyssä noilla hinnoilla. Näytti olevan paikallisten eläkeläisten suosiossa eli ukot kaljamukineen ja rouvat odottelivat puistossa kauppakasseineen.
JANHONEN MATTI
13.09.2014 16:33
Alkuperäinen aihe oli reittejä Fugeen tai jotain.
Reittejä - ja nimenomaan - niitä parhaita - on yhtä monta kun on kulkijaakin.
Fuengirolaan voi ensinnäkin mennä kolmea kautta:
-laivalla Tallinaan josta ajo
-laivalla Tukholmaan josta ajo
-laivalla Travemundeen josta ajo
Noita laivajuttuja ja niiden hintoja en tässä käsittele - päättymätön suo se.
Jokaisesta em. satamasta Fugeen voi ajaa
-lyhintä reittiä (näin "pääsee" vaikka Varsovan tai Pariin ja Madridin keskustaan)
-nopeinta reittiä (teoriassa)
-sihtkoht järkevää reittiä (joka on kompromissi noista kahdesta edellisestä)
Väitän, että kun kaikki tekijät huomioidaan, niin sen enempää lyhin kun nopeinkaan reitti ei ole se järkevin valinta.
Tämä tarkasteli lähtee siitä, että mennään pisteestä a pisteeseen b.
Töllistelymatkat poikkeamisineen on asia erikseen.
STH-Fuge
-lyhin 3554 km
-nopein 3829 km (Jyllannin kautta)
-noiden kompromissi Espanjan itärannikon kautta kulkien 3743 km
Trave-Fuge
-lyhin 2691 km
-nopein 2780 km
-noiden kompromissi 2890 km
Tallinna-Fuge
-lyhin reitti 4070 km (Kaliningradin kautta)
-nopein reitti 4394 km (Varsovan kautta)
-noiden kompromissi 4336 km (Varsovan kautta)
Luvut on AutoRouten ja viamichelinin lukuja. Silti ne eivät ole absolut-lukuja. Eikä ne kerro ruuhkista, rekkaliikenteen määrästä, tiemaksuista, metropolien läpi ajamisajoista jne mitään. Ei myöskään matkan kokonaistaloudellisuudesta.
Esim. Tukholma - Fuge välillä lyhin reitti on 275 km nopeinta reittiä lyhempi mutta ajoaika silti voi helposti olla 10 tuntia pidempi-
HALINEN HARRI
13.09.2014 20:56
Minusta nuo ruuat eivät maistuneet yhtään pohjattomalta suolta, ellei ole tottunut siihen että matkalla maistuu huonompikin ruoka.
Kyllä niillä Fehmarn-Rödby lautalla saa hyvääkin ruokaa ja vaikka isompaankin nälkään jos vaan suostuu maksamaan pyydetyn hinnan.
AHONEN KAI
14.09.2014 23:40
Kapellskärin kautta 3800 kilsaa ja eka pysähdys siltojen välissä 60km ennen Rødbytä, seuraava Trierin mäkkärillä, sitten La Jonquera, ja Fuge,
Itse jäädään nyt Meguinenzaan kalastamaan ja rallia luuppaamaan, mutta yleensä siirtymät 1000-1300 kilsaa päivässä
JANHONEN MATTI
15.09.2014 08:44
Itse tyydyn jo hieman rauhallisempaan tahtiin
STH - Lyypekki
Lyypekki - Bad Krozingen
Bad-Krozingen - Avignon
Avignon - Ribera de Capanes
Yhteensä 3030 km.
JANHONEN MATTI
15.09.2014 09:55
Burg auf Fehmariin on avattu karavaanaritavaroiden kauppa.
Fehmarin Burg sijaistee 10 km Puttgardenista Lyypekkiin päin
Moottoritieltä on matkaa kaksi kilometriä.
Paikan osoite löytyy nettisivuilla. Todella helppo poiketa.
www.campexpert.de Paikan koordinaatit N 54 26 48 E 11 11 14
Liike kuluu ketjuun
http://www.fritz-berger.de/fbonline/__shop__/page/home_page/detail.jsf
Fehmarin Burgissa kannatta poiketa muutenkin.
Heti moottoritieltä kaupunkiin mentäessä on iso juomakauppa www.fleggaard.de
Isolle parkkipaikalle sopii vaikka Caj:n bussi.
Fleggaardin sivuilla in hyvä opaskartta ja paikan koordinaatit
Ja sen vieressä iso LIDL jossa voi täyttää jääkaappinsa huomattavasti halvemmalla kun vaikkapa Lyypekin Citti´sä
Paikat on kaupungin moottoritien puoleisella laidalla, joten kaupungin katuverkkoon ei tarvitse ajaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.9.2014 klo 10:01:56
Tuli virhe. Puhekielen e ei kuuluu linkkiin
PO. www.campxpert.de
HAAPANEN TIMO
15.09.2014 11:02
Siinä lähellä saa tavallisen kaasupullon täytettyä. Näkyy kartassa:
http://goo.gl/maps/EXpWq
Kartassa näkyy myös muutaman kilometrin päässä Heiligenhafenin Calle, Otto Duborg, ja Fleggaart. Tuo kolmikko ei kilpailijaa päästä yksin toimimaan missään.
Lisäksi Penny ja Aldi, kaikki parinsadan metrin säteellä. TÜV josta saa ympäristötarran löytyy myös.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
15.09.2014 12:25
Tässä muutama reitti jotka olen vuosien saatossa kulkenut yhteistä niille kaikille on että välttelen ajamista Itävallassa ja Sveitsissä johtuen yli 3,5 tonnisien tarvitsemasta laitteesta. Puolan voi ohittaa ilman ViaToll laitetta mutta Via Baltika on minulle kalliimpi vaihtoehto kuin Helsinki Travemunde laivalla.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/ReititEtelaan#6045911243279801554
JANHONEN MATTI
15.09.2014 13:12
Timon lisäysten jälkeen vielä parempi syy käydä Burgissa.
Ja karavaanarille ei ole vähämerkityksellistä sekään, että on reilunkokoiset parkkipaikat.