Englanti
HUURINAINEN MIKKO
08.08.2014 21:03
Syyskuussa Englantiin, lauttalippu Naantalista hankittu. Mutta mitä arvoisien lajitovereiden mielestä tulisi noviisin tällaisella matkalla ottaa huomioon ja missä matkan varrella voisi vierailla? Alustavasti suunnitelmissa ei ole mitään poikkeuksia, suorinta reittiä kohteeseen. Mutta paluu on vielä auki. Aikaa käytettävissä 3 viikkoa. Mielenkiintoisia kohteita, huomioita yms kyselisin, nimimerkillä ensi kertaa skandinaavian ulkopuolelle.
Mikko
HUURINAINEN MIKKO
08.08.2014 21:09
Siis Naantalista Ruotsiin ja sieltä sillan yli Tanskaan. Ranskasta lautta Englantiin.
Mikko
HALMEENMÄKI JUHANI
10.08.2014 20:26
Minkämoisella laitteella? Millaiset kiinnostukset yleisellä tasolla, nähtävyydet tai kulttuuri tai maisemat tai luonto? Lapsia?
HUURINAINEN MIKKO
11.08.2014 18:43
Matkailuautolla lähdetään, kahdestaan paremman puoliskon kanssa. Itse asiassa kiinnostuksen kohteita ei juuri ole, ellei Stonehengeä sellaiseksi lasketa... Koska matka pohjoismaiden ulkopuolelle on ensimmäinen, ei oikein tiedä mitä odottaa. Mennessä pyrimme menemään suorinta tietä, koska ajankäyttökään ei ole varmaa - kolmessa viikossa kyllä ehtii, mutta josko paluumatkalla poiketaan siltä "suorimmalta reitiltä" ja katsellaan paikkoja ja suosituksia. Englannissa on tarkoitus olla 3-4 päivää ja ohjelma siellä on jo etukäteen järjestetty, mutta tässä matkan varrella olevat kohteet kiinnostavat. Samoin kokemukset lautoista, silloista, maksuteistä yms, missä asiaa tuntematon voi valita sen kalliimman vaihtoehdon. Hyvät ja turvalliseksi todetut leirintäalueet myös tietenkin kiinnostavat.
-Mikko
VALO MIKKO
11.08.2014 18:52
Kannattaa mennä Naantalista yöpaatilla yli. Pari pientä taukoo matkalla, niin on jo alkuillasta Puttgardenissa.
Saksassa ja siitä eteenpäin kannattaa ajoittaa suurimpien kaupunkien ohittelut huomioiden työmatkaliikenteet, eli iltaan tai keskelle päivää.
SILJAMÄKI ANTTI
11.08.2014 19:59
Me kiersimme viime kesänä saaren ympäri. Todella mukava matkakohde. Kokemuksia matkalta löydät blogistani www.deppeli.blogspot.fi
Mukavaa matkaa!
HALMEENMÄKI JUHANI
12.08.2014 20:29
Salli yksityisviestit niin laitan sulle puhelinnumeroni. Kierrettiin juuri kesällä viikko Englantia, mm se Stonehenge. Mutta tulee aika pitkä tarina kirjoitettavaksi.
SALMINEN PETRI
04.01.2015 00:42
Kiitos hyvästä jutusta :)
Täytyypä tutkia päästörajoituksia hiukan tarkemmin, ymmärsin kuitenkin että 2002 ja myöhemmin rekisteröidyille autoille luvan saa maksutta?
t. Petri
HÄNNINEN JUKKA
06.01.2015 08:34
Antin blogi on varmasti mielenkiintoinen lukea paremmin perehtyen. Nyt sieltä ilmeisesti löytyvä tieto jostain luvasta, päästöistä, ja vuodesta 2002.
Ihan vaan lyhyesti voisi joku siitä luvasta pääkohdat kertoa, kun jäi vaivaamaan.
SILJAMÄKI ANTTI
06.01.2015 18:50
Jukka: Kyllä jutussa kaikki on ihan oikein ml. lopussa olevat linkit. Mistähän tuon vuosiluvun 2002 löysit? :-).
Aika lyhyesti yritin kiteyttä: jos moottori Euro 4 tai parempi => ei ongelmia, mutta auto pitää silti rekisteröidä järjestelmään linkin kautta. Jos auto ei täytä em. normeja pääset LEZ-alueelle maksamalla 100 puntaa/pv (tarkastettu sivulta).
Tämän linkin https://tfl.gov.uk/forms/16063.aspx kautta tehty nopea testi taas kertoo, että jos auto (2,5-3,5 tonnia) on rekisteröity tammikuussa 2002 tai sen jälkeen, voit päästä alueelle ilman maksuja.
SALMINEN PETRI
06.01.2015 21:48
Antti: Mainitsin tuon 2002 rajan (hiukan hätäisesti) ja tutustuin paremmin lisäämääsi lez-linkkiin sieltä selviää tosiaan kuten juuri kirjoittelit eli Euro3 ja sitä uudemmat pääsevät lez alueille. Linkin takaa löytyy tosi hyvät suomenkieliset ohjeet luvan hakuun.
Antin innoittamina me olemme hakeneet lisää vinkkejä mm. täältä etuteltasta ja Googlettamallakin :) joitain etukäteen kiinnostavia yksityiskohtia on vielä auki.
Onko teillä tietoa/kokemusta mahtuuko 3,2m korkea auto Helsingborg-Helsingör lautalle? Nettivarauksessa on ainoastaan matkailuauto <3m valinta. Rödbyn osalta tietoa löytyi, kuitenkin kuvittelisi että tuolta rekatkin menee yli.
Tällaisia paikkoja ajattelimme Etelä-Englannin kierroksella:
Calais-Dover-Lontoo
Windsor ja Windsorin linna
Ylikomisario Morsen Oxford-Barnabyn Thames Valley
Blenheimin palatsi-Stratford-upon-Avon
Cotswolds-Chipping Campden-Broadway
Roomalaisten kylpyläkaupunki Bath-Bristol
Stonehenge-Salibury
Bournemouth-Portsmouth-Dover-Calais
Minne vielä kannattaa mennä, lisää vinkkejä?
Leirintäalue kokemuksia ja vinkkejä on myös mukava tuolta reitin varrelta saada.Eli hiukan kiinnekohtaa minne suunnata.
Koirien kanssa olemme liikkeellä ja viimeistään Calaisissa täytyy käydä eläinlääkärillä ottamassa lääkitykset/leimaamassa passit, onko kokemuksia ja missä hinnoissa on koiranne lääkitys ollut?
Terveisin,
Petri
Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2015 klo 13:27:42
Varustamon vastaus kysymykseen, eli laivaan mahtuu 3,2m korkea auto Helsingborg-Helsingör ja lipun voi ostaa onlinesta tai sitten satamasta.
Hej Petri,
Det ska inte vara några problem, så länge den är registrerad som husbil. Du köper biljetten online eller i hamnen.
/MVH Scandlines
SILJAMÄKI ANTTI
07.01.2015 20:54
Petri: Hienoa, että olette taas yksi yksikkö meikäläisiä, joka on menossa Englantiin.
Lontoon lähellä olevista leirintäalueista kirjoitinkin blogiin. Oxfordissa olimme The Camping and Caravanning Club (CCC) jäsenalueella, josta oli helppo yhteys keskustaan bussilla.
Stonehengeniin kannattaa mennä heti aamulla, nimittäin siellä on mitä ilmeisemmin aina kesäisin kova ruuhka ja pellolla oleva parkkialue ei ollut ihan "maailman" suuri muistini mukaan.
Me ajoimme myös tuota rannikkoreittiä, itse asiassa niin lähellä merta kuin pystyi. Tie oli paikallistietä ja melko ruuhkainen, joten varatkaa aikaa riittävästi. Tuli ihan Norjan matkailu mieleen = keskinopeus 50-60 km/h.
Ja sitten lopuksi. Varaudu henkisesti vääntämään rattia kiertoliittymissä. Nimittäin niitä sitten riittää ihan kyllästymiseen asti. Toiseksi asiaksi nostan apukuskin merkityksen vasemman puoleisessa liikenteessä "tähystäjänä".
SALMINEN PETRI
07.01.2015 22:38
Nämä ovat juuri niitä tärkeitä tiedonjyväsiä joita kaipaamme. Tästä on hyvä jatkaa Englannin matkan suunnittelua.
-P-