12 m bussi, rekisteröity matkailuautoksi..elo-syyskuussa Bilbaoon koriksen mm.

KUMPULAINEN JUSSI 05.07.2014 13:36

Moi ja tervehdys kaikille. Kysymyksiä, saako matkailuautolla ajella kaikissa maissa vaikka päästöt on aika korkeat.Bussilla vissiin minimissään e3 tarvitaan? Mistä halvimmalla ja näppärimmin pääsisi? Autolla olen ajanut jokaista kautta Saksaan miten Suomesta pääsee, mutta tämä olisi uuttta nyt bussilla. Trelleborg-Rostock lienee fiksuin? Ja mitkä kortit kannattaa hankkia Ranskan läpi ajoon? Henkilöautolla noin 100€ taitaa mennä tiemaksuihin. Pituutta siis 12m ja korkeutta reilu 3.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 05.07.2014 16:58

Odotas jussi pikku hetkonen, Nyyssösen Kaj kirjoittelee sulle pienen tietokirjan, kunhan ehtii. Sillä välin voit viestihaulla tutkia vanhoja juttuja.

JANHONEN MATTI 05.07.2014 17:10

Tässä nuo Ranskan tiemaksut http://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en

Kaj on oikea henkilö kertomaan miten niitä sovelletaan bussiin. Ranska kun hinnoittelee jopa ilmatilansa.

NYYSSÖNEN KAJ 05.07.2014 20:28

Se menee kuin henkilöauto tiemaksuissa mutta korkeutensa takia, yli 3,1m kategoriaan III edellyttäen että se on kaksi akselinen. Kolmiakselinen menee rekkaluokkaan IV ellet voi huijata maksuportilla nostamalla akselin ilmaan. Tämä siis voimassa Ranska ja Espanja.

Hiukkaspäästö tarrat vaaditaan Saksan monen kaupungin keskustassa. Joten joutuu jättämään ulommaksi parkkiin ja mennä julkisilla. Ei sieltä keskustasta kuitenkaan löydy 14m pitkää vapaata paikkaa. Päätiet ovat vapaat kaikille läpiajoa varten.

Oma autoni on Volvo B10M vuosimallia 1980 johon ei saa minkäänväristä tarraa. Nopeusrajoitus Saksassa on sama kuin Suomessa. Ranska ja Espanja raskaan kaluston (yli 3,5 tonnia) nopeusrajoitukset maantiellä 90 km/h ja moottoriteillä 90km/h.

Saksassa parhaat yöpymispaikat ovat Autohof alueet.. Ne mieletään rekkaparkeiksi mutta ovat avoinna myös kaikille muillekkin kulkijoille moottoripyörästä rekkaan maksukin on sama per yö. 5 - 10€ tästä saa voutserin jolla voi käydä alueen kaupassa ostoksilla tai oluella tai syömässä useimiten koko arvo hyvitetään ostoksen yhteydessä. tietysti myös Rastplatz:eja voi kanssa käyttää.

Ranska Pathaat paikat ovat ravintolat joiden pihat on täynnä rekkoja. Parkkimaksu hoidetaan käymällä ravintolassa. Illalla parkkipaikkalle opastaja kysyy ranskaksi käytkö vain syömässä vai jäätkö yöksi. Näitä ravintoloita et löydä maksullisten teiden varrelta, siellä on Aire du xxxxx joista ei saa kunnon ruokaa tai kahvia muusta kuin kolikkoautomaatista. Nämä ravintolat löydät D- ja N-teiden varrelta.

Espanjassa olen useimiten käyttänyt huoltoasemien yhteydessä olevia rekkaparkkeja joissa usein ihan asiallinen ravintola, ei kuitenkaan aina. Laatu aina parempi mitä enemmän rekkoja on sielä parkissa ja syömässä.

Ainoa kortti mistä sinulla on hyötyä ao ajankohtana lienee jokin tavallinen luottokortti. Visa ja Mastercard käyvät miltei kaikkialla jopa tiemaksujen maksamiseen.

Hyvää matkaa korista katsomaan. kaj

KUMPULAINEN JUSSI 06.07.2014 18:10

Wau, kiitos nopeasta ja täydellisestä vastauksesta. Jotain alenuksia vissiin autoliiton kortilla saa tiemaksuista eli sellainen täytyy hankkia. Myös jos auto laukeaa niin auttaa mukavasti. Muutaman kerran olen Ranskassa autoillut ja sitä kautta olisi tarkoitus nyt mennä, hieman Normandiaa jne..Pariisin kierrän.

JANHONEN MATTI 06.07.2014 19:43

Autoliiton Pluss .kortilla saa apua tien päällä (soitto Suomeen) (Jos auton on nuorempi kun 15 v)

Jos soittaa apua tien varrella olevasta pömpelistä (n. 2 km välein) Ranskassa, niin sen auttamishinnan määrää Ranskan hallitus. Maksu on < 3,5 kokonaismassalla olevalle autolle tasoa 120 - 180 euroa vaihdellen viikonpäivien mukaan..

En ole kuullut että tiemaksuista saa alennusta. ASFA koordinoi sitä puolta ja koostuu 24 eri toimijasta jotka rakentaa ja hoitaa teitä, siltoja ja tunneleista Ranskassa sekä perii tiemaksut.

JANHONEN MATTI 06.07.2014 20:14

Tässä vielä tuota Ranskan tietietoutta.

http://about-france.com/travel.htm

NYYSSÖNEN KAJ 07.07.2014 12:22

" Jotain alenuksia vissiin autoliiton kortilla saa tiemaksuista eli sellainen täytyy hankkia. Myös jos auto laukeaa niin auttaa mukavasti."

Tietääkseni tiemaksuautomaatit eivät hyväksi Autoliiton korttia maksukortiksi. Ei myöskään autoliitto auto jos autosi kokonaispaino ylittää 3600 kg.

Minulla kun on Volvo ja käytän heidän "Volvo Global Service" palveluaan puh. +358 800113202 siihen vastataan suomeksi ja ruotsiksi Brysselistä. Heiltä löytyy apu auton viereen kolmessa tunnissa missä vain mihin aikaan tahansa. Tämä palvelu ei maksa mitään mutta korjaamo veloittaa normaalitaksansa mukaisesti tehdystä työstä. Viimeksi käytin tätä palvelua Saksassa lähellä Luxenburgia, pyysin osoitetta lähimpään Volvo huoltoon jollaisen löysivät Belgiasta. Jos tätä haluat käyttää ja joudut kutsumaan huoltoauton luoksesi ja koska et ole Volvon yritysasiakas sinun pitää antaa maksusitoomus etukäteen, siis tien päältä! Tämä hoitui seuraavalla tavalla annat luottokorttisi numeron Global Service:lle pyydät heitä antamaan luottokortti laskutus lupasitoomus huoltoautolle ja että allekirjoitat tämän ennen töiden alkamista. Tämä toimii, olen käyttänyt tätä Espanjassa, Latviassa, Belgiassa ja Saksassa

PS! Jos sinulla jokin muunmerkkinen alusta uin Vplvo marssi heidän raskaankaluston myyjän puheille (tia huollon) pyydä saada tietää miten se heillä toimii. (Volvo Global Srevise on monimerkkihuolto)

KUMPULAINEN JUSSI 24.08.2014 12:00

Volvo B10M -87 tämä on ja ostin sen nyt kun eivät poijjaat uskaltaneet vuokrata. Huomenna lähtö ja edellisestä huollosta aikaa vuosi ja sen jälkeen muutama tuhat ajettu eli luottavaisin mielin lähden 4000km suuntaansa huristamaan. Ei perhana aukee toi moottorin luukku niin öljyjä en oo päässy testaan, se nyt ois se tärkein juttu kuitenkin..Via baltiaa painellaa ja sit katotaan mistä huristellaan..ehkä Berliini lempikaupunkinani on kuitenkin eka stoppi ja sit Saksan ilmaiset tiet. Tossa on vanha rekkari niin tarviinko jonkun maatunnuksen siihen lisäksi?

JANHONEN MATTI 24.08.2014 12:43

Kun ei ole EU-kilpiä niin FIN tarvitaan.

NYYSSÖNEN KAJ 24.08.2014 15:43

" Kun ei ole EU-kilpiä niin FIN tarvitaan."

Kas mokomaa! 2002 lähtien ulkomailla ajellut ilman FIN-tarraa ja usemmassakin ratsiassa ovat auton tarkastaneet mutta eivät tuota tarran puutetta ole koskaan huomanneet. Tarra on kirjekuoressa kyllä autossa mukana ollut kaikki nämä vuodet.

Ei muuta kuin luonnikasta matkaa

JANHONEN MATTI 24.08.2014 18:30

Kaj Olet osoittanut jatkettua piittaamattomuutta laeista, kun Geneven ja Wienin tieliikennesopimusten vastaisesti olet jättänyt kiinnittämättä kansallisuustunnuksen autoosi.

Mutta toisaalta ottaen huomioon teon myönteinen vaikutus Suomi-kuvalle, asia ei antane aihetta jatkotoimenpisteisiin.

HJELM ARTO-VEIKKO 24.08.2014 21:33

Heitipä Matti nätin verbaalisen donkin.

Jelmi

NYYSSÖNEN KAJ 25.08.2014 13:48

" teon myönteinen vaikutus Suomi-kuvalle" ihan hyvä

Tuotahan minä ajattelin kun kävin 70 luvulla Länsisaksassa Wartburgilla niin takana oli varmuuden vuoksi Ranskan tarra jonka eteen oli liimattu S-kirjain ettei Suomi-kuva vaan sais lisäarvostusta. PS! Vasta poistuessani Saksasta huomasi laivamies että "hei toihan on Itänaapurista"

Mutta välillä nussitaan pilkkua huomaamatta että se onkin piste.

KAASINEN PERTTU 27.08.2014 18:02

Saahan sen EU rekisterikilven ostettua katsastus asemalta, samalla numerolla kestää pariviikkoa sen valmistus. Reilu parivuotta sitten se kustansi 9eur per kilpi, silloin ei tarvitse liimailla tarroja kulkimeen joka näyttääkin uudemmalta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.