matkalla norjaan

TOLVANEN ARI 01.06.2014 10:50

olisi aikomus lähteä ensimmäistä kertaa heinäkuussa pohjois norjaa,olisiko vaihto ehtona mennä Kilpisjärveltä rajan yli vai kirkkoniemestä.olisiko mielekkäämpi mennä lofoteille vaialtaan,nordkappiin jatrömsööhön .yks vaihto ehtohan olisi karikasniemestäyli rajan.saisinko norjan käyneiltä hyviä vinkkijä.

POKKINEN TAPANI 01.06.2014 11:24

Kirkkoniemi on melko kaukana Lofooteilta. Finmarkissa on rauhallisempaa kuin Lofooteilla ja paremmin puskaparkkeja. Kirkkoniemestä Altaan on Ifjordissa tie erittäin huonossa kunnossa. Yksi hyvä vaihtoehto on tosiaan vaikka Hetan kautta Karasjoelle. Siitä vaikka Lakselv-Börsel-Ifjord, mistä kääntyy Meham-Kamvik-tielle. Takaisin Lakselvaan ja jos aikaa ja intoa riittää niin Skibotniin asti ja Kilpijärven kautta kotia. Ei se reitti kuulosta niin kauhean pitkältä. Mutta jos ilmoja piisaa, että mielenkiintoa muuhunkin kuin ajamiseen on tuo km määrä aivan nokko.

INKEROINEN JARKKO 01.06.2014 13:56

Valitse vaikka arvalla kumpi tahansa rajanylityspaikka, ja seuraavalla reissulla sitten se toinen! Ensimmäistä kertaa lähtiessä on hyvä tiedostaa riski että kerta ei jää ainoaksi. Meillä ensimmäinen piipahdus tehtiin kolme vuotta sitten, sen jälkeen noita pohjoisempia osia koluttu jo puolenkymmentä kertaa. Nyt ollaan parhaillaan Finnlinesin kyydissä menossa kohti Kapellskäriä, siitä Ruotsin läpi ja kohti Geirangeria, josta sitten hiljaksiin ylöspäin rantoja pitkin. Lompakon vuoksi kannattaa pakata evästä matkaan kotoa, ja etenkin jos tupakointi kuuluu paheisiin niin varautuminen on aiheellista. Kohtuu kallista on vuonojen maassa kutakuinkin kaikki mahdollinen, mutta huikeat maisemat saa samaan rahaan!

KOCK REINO 01.06.2014 14:20

Tämä on mun mielestä kaunein reitti Tornio-Kiruna-Narvik-Svolvaer ja E10 Lofoteniin ja vara paljon aika, hyvää matka teille.

PALM PEKKA 01.06.2014 14:51

Jompi kumpi kannattaa valita ja molemmissa on hyvät puolensa. Yhdyn edellisten varoitukseen siitä että matka koukuttaa. Ruoka ei niinkää kaupoissa ole kallista mutta jos eksyt ravintolaan tai vaikka vaan kahvilaan varaudu yllätykseen. Se on kallista.Lofootit on meidän porukalle se mikä eniten kolahti mutta jokaisella on oma makunsa ja paikkansa. Lofooteilla on Eggum perinnepaikka aavan meren rannalla. Viikinkimuseo siinä lähellä ja Henningsvaer jota sanotaan Lofoottien Venetsijaksi. Hyvää ja elämysrikasta matkaa mihin sitten päädyttekin. HUOM! Varatkaa aikaa tarpeeksi jotta ehditte pysähtyä usein. ITE

KÖSSÖ LAURI 01.06.2014 19:03

Lainataan ketjua, vaikka ehkei suositeltavaa. Norjaa myös pohjoisessa kierretty muutamana vuotena ja nähtävää paljon ja kaikkea ei kerralla ehdi. Kannattaa jakaa usealle vuodelle ja keskittyä vaikkapa yhtenä kesänä/reissuna Lofooteille jne. Mutta kohti etelää nyt mieli, ja ajastaan Tanskan puolelle (Legolandiin) lautalla. Tavoitteena ajella Haaparannasta ylitse ja valua Ruotsia myöten Moran kautta Norjan puolelle. Askarruttaa muutama asia, joihin asian jo kokeneilta kommentteja. Asuntovaunulla siis liikenteessä, no osa teistä valitettavasti mitoitettu vain 12,4 metrin yhdistelmille. Oma yhdistelmä menee tuonne 13 metriin. Ajaminen ei ole ongelma sinänsä, vaan nyt onkin hyvä tietää kuinka ehdoton tuo pituusmitta on ja mahdolliset sanktiot erehdyksestä. Ja onko nämä tiet merkitty paikanpäälä riittävän selkeästi jottei käy hassusti.Tarkoitus ei tietenkään ole kokeilla rajoja, vain hahmottaa miten vaikeaksi matkanteko menee, jos jokainen tie käytävä jo ennakkoon läpi mistä saa/voi ajaa. Ajatus kiertää nähtävyydet tietenkin ilman vaunua jostain sopivasta tukikohdasta käsin. Onko tietullien maksaminen järkevintä luottokortin kautta vai saako esim. INVA-luvallinen jostain muustakin alennusta kuin kehäteiden tietulleista? Ja miten kokemuksia leirintäalueiden etukäteisvaraamisesta, onko edes tarpeen? Tietenkin jos haluaa varmuudella jonkun paikan, niin tietenkin, mutta noin yleensä. Ajankohta tässä parin kolmen viikon päästä olla reissun päällä. Tässä näin aluksi, luettu jo monta nettisivua ja kartalle piirrelty reittejä mutta lisää kokemuspohjaista tietoa kaivaten.

TERVO JARI 01.06.2014 21:46

Onko tietullien maksaminen . . .

http://www.autoliitto.fi/?x20043=3320103

Voit jättää maksamatta Norjassa, lasku tulee koroitta viiveellä perästä kotia Suomeen, näin ainakin toissavuonna, viimevuonna käytimme Autopass:ia . . .

INVA-luvallinen jostain muustakin alennusta kuin kehäteiden tietulleista?

Ei kokemusta, kysy:

emb.helsinki@mfa.no

Vastaavat Suomeksi, vastaus tulee nopeasti. Kannattaa kysyä kaikki mieltä askarruttavat asia tuolta, varsinkin sellaiset joista voi tulla sakkoja, esim. yhdistelmäsi pituuteen liittyvä asia . . .

kokemuksia leirintäalueiden etukäteisvaraamisesta:

Ei ole ollut tarvetta viimeisen viiden vuoden aikana . . .

Lue:

http://www.norja.fi/

Ja tuolta löytynee tän saitin ulkomailla osion Norjaa käsittelevää juttua:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=Search&Order=-submit_date&N=100&q=Norja&nickMid=

Tuosta sikermästä minun kommenttini:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=Search&Order=-submit_date&N=100&q=Norja&nickMid=tervo+jari

BACKMAN JUHANI 02.06.2014 20:46

Geiranger mahtava jäätikkö ja tie oliko nyt no:66 tai 660 oltiin juhannus 2012 +5 ja pilves mut ei pöllys tie kapea ja peilit tien puolelta piiloon niin säilyy ehjänä ? matkaan riitävästi aikaa ei saa olla kiiru puska parkkeja on sillä täällä jos vain paikka kelpaa! tulee rekkoja ja turisti busseja vastaan.

INKEROINEN JARKKO 02.06.2014 23:12

Haluttiin vältellä kiireisten moottoriteitä niin ajeltiin Kapellskäristä Rimbon kautta Uppsalaan ja edelleen reittiä Heby-Sala-Avesta jossa yövyttiin. Paria muutakin aluetta yritettiin mutta elävät vielä matalasesonkia viikon eivätkä olleet su iltana vastaanottavaisia. Taalainmaan hevosen juurella Shellissä ilmoittautuminen ja maksu, sitten tien toiselle puolelle alueelle. Siisti ja rauhallinen paikka, 200 SEK sähköllä. Aamulla jatkettiin Fagersta-Ludvika-Hagfors ja sitten Torsbyn kautta liki huomaamatta Norjan puolelle. Siitä edelleen Kongsvinger-Hamar-Lillehammer ja edelleen pienempää tieverkkoa käyttäen. Sitten E6 ylöspäin ja Öyerin jälkeen kuvautettiin ensi kertaa ikinä rekisterikilpi automaattikameralla tullipisteessä, posti muistanee myöhemmin. Tämä yö vietetään Trettenin pohjoisemmalla kämppärillä, hinta edelleen sama mutta rahayksikkö NOK. Todella rauhallinen siisti ja nätti paikka lammen rannassa lähellä tietä, ja täällä norjalaisesta normikäytännöstä poiketen tarvita kolikoita suihkuun! Siispä aamulla jatketaan suihkuttelujen jälkeen ja huomenna on tarkoitus laskeutua Geirangeriin. Tähän asti valitut polut on olleet hyvinkin yhdistelmällä ajettavia, pienehköjä heittoja ja ihan lievää pahempia päällystevaurioita siellä täällä, mutta ainakin vanha ML ja 9404 Matkaaja ovat suoriutuneet kiitettävästi. Rekkojen kanssa kohdattaessa täytyy tietysti osata ajaa oikeasti reunassa, mutta ei poikkea pohjoisen tilanteista mitenkään. Ajamisen mielekkyys on omaan makuuni pienemmillä teillä moninkertainen koneteihin verrattuna. Jokainen toki valitsee mieltymystensä mukaan, minä pidän tälllaisesta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.