Kysymys
HIETAVUORI JUHA
06.05.2014 06:21
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan pitäisi Tukholmassa Vikingin rannasta lähtiessä maksaa se miljöömaksu myös ulkomaalaisten ? Näinhän ei ainakaan aikaisemmin ole ollut , ja mihin sen yleensä voisi maksaa ? Onko asia nykyisin jotenkin muuttunut , en ole tänä vuonna siitä kulkenut . Onko tietoa ?
TOIVONEN MARTTI
06.05.2014 10:08
Taitaa olla hevosmiesten tietotoimiston tyypillistä 'tietoa'. Kyllä maksun pitäisi edelleen koskea vain ruotsissa rekisteröityjä autoja.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Undantag-fran-trangselskatt/
Tuossa luetellaan ketkä ei joudu maksamaan ja yksi kohta on 'utlandsregistrerade fordon' eli 'ulkomaan rekisterissä olevat ajoneuvot'
Eikä sitä muutenkaan pysty missään maksukopilla maksamaan, kuvaavat rekkarin ja lähettävät laskun/vähentävät suoraan ilmoitetulta luottokortti- tai pankkitililtä.
Minä olen kyllä tänä keväänä ajellut Tukholmassa eikä sieltä mitään laskuja tullut.
mot
HÄMÄLÄINEN MARKKU
06.05.2014 10:19
Tuolla on se hevosmiesten tietotoimisto :)
http://fi.lowemissionzones.eu/stockholm
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2014 klo 10:21:56
Se ettei ole jäänyt kiinni ei tarkoita etteiko sitä vaadittasi.
Vanhoilla autoilla ei edes saa ajaa Tukholmassa
TOIVONEN MARTTI
06.05.2014 10:36
Kysymys kai koski ruuhkamaksua, ei ympäristövyöhykkeellä ajoa. Ja tuossa kartassa on nuo vihreät reitit joita ajamalla vapautuu vyöhykerajoituksista eli Viikkarin terminaaliin pääsee hyvin ilman mitään maksuja.
Ei pidä sotkea kaikkia käsitteitä.
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2014 klo 10:39:21
Vai sotkinko minä itse ruuhkamaksun ja ympäristövyöhykkeen? Mahdollisesti. Mutta siis on selvät reitit joita ajamalla pääsee kaupungin läpi ilman että tarvii huolehtia päästörajoituksista.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2014 klo 10:59:42
Ja tuo Markun ansiokkaasti liittämä ympäristövyöhykerajoitusasia koskee vain dieselkäyttöisiä kuorma-autoja ja busseja, oma sotkunsa siitäkin. Mutta Juha tietty saattaa ajella vähän isommallakin vehkeellä joten tieto on varmaan paikallaan.
HIETAVUORI JUHA
06.05.2014 13:44
Juu ,tarkoitin kyllä vain huussiautoa . Isommat kamppeet on jo pantu lihoiksi ja siirrytty tänne huru ukkojen ryhmään .
LÖNNQVIST LEIF
06.05.2014 18:28
En tiedä tarkalleen Viikkarin "systeemiä", TallinkSiljalla oltiin kuukausi sitten "Ruåtsissa" ja siitä edelleen Tanskaan eikä kukaan inissyt mistään ruuhka/ympäristömaksuista vaikka yhdistelmällä pituutta reilu 14m.
Stokkiholmin läpi stadionin muuria hipoen kumpaankin suuntaan.
Maksut ovat toistaiseksi olleet ruuhkamaksuja jotka ei koske ulkomaisessa rekisterissä olevia henkilö/pakettiautoja tuskin myöskään matkapömpeleitä
Lefa
TOIVONEN MARTTI
06.05.2014 18:44
Niin se on Lefa että tuo miljöömaksu on tavallaan sakko jos jäät kiinni
a) tarpeeksi isolla ja
b) tarpeeksi vanhalla kuorma- tai linja-autolla niin pulitat ympäristörikemaksun. Ei se ole mikään semmoinen tullimaksu jonka voisi jossain kopilla maksaa.
Lohdullista kyllä tuo Värtanin alue ei kuulu siihen ympäristövyöhykkeeseen ja vaikka kuuluisikin niin varmaan olisi tehty samanlaiset 'vihreät läpikulkutiet' kuin Viikarin satamaankin.
Ja ruuhkamaksu on sitten ihan eri lukunsa ja se peritään vain ruåtsalaisilta autoilta jotka tulevat keskustaan määrättyinä aikoina päivästä.
Niin että hevosmiehet, hold your horses!
mot
ARO PERTTI
10.05.2014 09:50
" Niin että hevosmiehet, hold your horses! " Tämä on minunkin mielipiteeni ja yksi asuinpaikoistani on Ruotsi , joten jäitä hattuun hevosmiehet!! :-) :-)
NYYSSÖNEN KAJ
11.05.2014 09:31
Hevosmiestaitoihin ei kuulu luetun ymmärtäminen oli kieli mikä hyvänsä.
ruuhkamaksu ei koske ulkomailla rekisteröityjä autoja.
LEZ Low Emission Zon, sama kuin saksassa eri väriset pallukat, koskee kaikkia autoja. Eikä tämä ole maksu vaan päästöraja vaatimus. Sakko sen säännön rikkomisesta on sitten eri asia.
Hevosmies ajelee Tukholmassa ajoneuvolla jolla ei ole hiukkaspäästöjä
TOIVONEN MARTTI
11.05.2014 09:53
Därför har vi miljözoner
Vi har, i likhet med ett antal andra städer i
Europa, problem med dålig luftkvalitet på
grund av för stora utsläpp från bland annat
trafiken. Alla städer åläggs att uppfylla så kal
lade miljö
kvalitetsnormer, vilket innebär att vi
ska kunna garantera invånarna en godtagbar
luft
kvalitetsnivå. För att kunna göra detta be
höver utsläppen av kväveoxider och partiklar
minska och då är miljözonerna en viktig åtgärd.
Miljözonen ställer miljökrav på de tunga
fordon
(totalvikt över 3,5 ton) som trafikerar våra stä
der och minskar därigenom utsläppen där
nyttan är som störst, det vill säga där de flesta
människor bor och arbetar. Miljözonen fungerar
som ett välbehövligt komp
lement till utsläpps
krav på nya fordon, då den ser till att inte alltför
gamla och smutsiga fordon används i staden
Käyttäjän lisäys viestiin 11.5.2014 klo 09:55:07
http://lowemissionzones.eu/images/stories/pdf_jan2010/Miljozon%20SE%202009.pdf
Kopiointi ja liimaus pätki vähän hassusti tätä mutta asian pitäisi tulla Nyyssösellekin selväksi.
NYYSSÖNEN KAJ
11.05.2014 10:34
Eihän se minulle koskaan ole ollutkaan epäselvä.
TOIVONEN MARTTI
11.05.2014 13:32
"koskee kaikkia autoja."???
mot
ARO PERTTI
11.05.2014 13:47
Kenen se Toivonen luule tota valvovan , jos joku sen tekisi niin esim Stadsgården ja Silja teminaalissa olisi täys kaaos , eikä laivat pääsisi kesällä lähtemään ainakaan viikkoon. Joten jäitä hattuun eihä poliisit täällä ehdi edes ajokortteja tarkastamaan mites ne noita autojen rekisteriotteita ehtisivät katselamaan. Tuo paperi on niin kuin moni muukin asia täällä sellaista silmänlumetta :-)
TOIVONEN MARTTI
11.05.2014 16:56
Enhän minä mitään valvonnasta puhunut. Yritin vaan huomauttaa tuolle Nyyssöselle joka kirjoitti että 'koskee kaikkia ajoneuvoja' että ainakin noiden tekstien mukaan koskee vaan yli 3,5 tonnisia.
Mittään tiärä mutta osaan lukea.
mot
NYYSSÖNEN KAJ
11.05.2014 21:08
Saivarteluahan tuo on, eihän se koske rantakirppua tai mönkijääkään samoin mopot ja alle 3,5 tonniset mopoautot on tuosta vapautetut