Kohteena kroatia: Via baltica vs. ruotsi/saksa
KOSKINEN JANI
27.04.2014 10:29
Lomareissua on tässä hahmoteltu ja Kroatiaan tekisi mieli.
Kulkureittien suhteen vain on pientä ihmettelyä, Ruotsin kauttahan on menty monesti ja todettu että on nopea reitti. Baltian kautta ei ole läpi matkattu mutta Virossa on pyöritty.
Koska loman pituus on rajallinen niin siirtymiseen varattu aika on rajallinen. Ruotsin kautta kun pystyy ajamaan jatkuvasti hyviä moottoriteitä niin keskinopeus paivän aikana on helposti ollut se 90-100km/h pikaisten tankkausten kanssa.
Eli mikä on todellinen matkakeskinopeus tuolta Puolan kautta? Toiset pelottelee että pääsee 300km päivässä keskinopeuden jäädessä 40km/h?
Matkaa ei sinänsä tulla ajamaan kerta-ajolla edestakaisin, mutta silti tuo siirtymiin kuluva aika on hyvin merkittävässä osassa.
KUJANPÄÄ MARKKU
27.04.2014 11:03
Päivä baltian maiden läpi, päivä Puolan, päivä Unkarin eteläpuolelle. Tuossa saa ihan oikeesti ajaa.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
27.04.2014 11:33
Eipä tulisi itselleni pieneen mieleenkään lähteä kiemurtelemaan Ruotsin kautta.
Toissa kesänä ajeltiin suorinta reittiä Kroatiaan, eli Puolan itäistä reittiä, Budapest, Balaton, Slovenia. Matkan varrelle sattuu paljon mielenkiintoista, jollei halua tukkaputkella mennä.
Eikä nuo puolalaisten pikkukylien läpiajot mikään maailmanloppu ole, kyllä Puolassa pääsääntöisesti saa posotella sen minkä sielu sietää.
Tuo Qjiksen aikataulu on kyllä melko tiukka, 600-700 km/pvä ja kun välillä pitäisi huilatakin, syödä ja käydä tupakillakin. Mun vartalolle sopii paremmin leppoisa 400-500 km/pvä (yöllä mä nukun).
HAAPANEN TIMO
27.04.2014 20:28
Ei se päivämatka nyt aivan 300 jää, mutta selkeästi hitaampaa meno on kuin monessa muussa maassa.
Jos me menemme aamulaivalla Tallinnaan on eka yö tuolla:
http://camperplace-ltu.page.tl/Suomeksi-in-Finnish.htm
Sinne on 400km, aivan Liettuan pohjoisrajalla. Aamusella lähtö niin illalla ollaan Varsovan kohdalla (n. 600km.) Siitä jos lähtee länteen on suora motari Saksaan, vauhtia vaikka kuinka. Etelään jatkuu pienemmät tiet menet kumpaa puolta tahansa.
Varsovasta Krakovaan oli viime kesänä aika nopea, 300km n.5 tuntia.
Joskun on 800 päivä ottanut 13 tuntia ja joskus 500 päivä 10 tuntia. Ne ovat poikkeuksia.
@timppa
SEILISTÖ RAMI
27.04.2014 21:11
Kerran tuota kautta mennyt ja seuraavalla kerralla teen näin...
Pe iltana yölaiva tallinnaan ja aamulla lähtee ajeleen Suwalkia kohti, kerkiää hyvin ruokakauppaan ja pitään vähän taukojakin.
Suwalkista aikasin lähtö sunnuntaina Klo:05.00 Tsekkejä/Ostravaa kohti ja taas lepposasti kurvaillen, eikä rekat tiellä sunnuntaina ja kerkiää hyvin.
Tolla reitillä tiet pääsääntöisesti ok kunnossa, paikoin oli syvät urat ja paikkaapaikan päällä, mutta ihan hyvin menee kun auto on kunnossa.
LINDBLOM ALF
27.04.2014 21:48
Mikä reitti kannattaa on riippuvainen asenteista. Haluaako nauttia matkan varren nähtävyyksistä vai haluaako mahdollisimman nopeasti välimeren rannalle. Omasta mielestäni siinä matkan varrella on paljon mielenkiintoisempia asioita kuin Kroatian rannikolla.
HAAPANEN TIMO
27.04.2014 22:49
Niinhän se on, taivahan tosi. Ymmärrän hyvin kesälomalaisia, itsellä aina ollut aikataulutettuja reissuja. Sanoisin näin ettei kiire vaivaa, vaan aikapula.
Mun kohdalta on kiireet ohi, tämän kuukauden alusta eläkkeellä. Seuraavat reissut suunnitellaan aivan uusista lähtökohdista.
@timppa
KOSKINEN JANI
28.04.2014 08:40
Kiitoksia hyvistä vastauksista ja pohdinnoista.
Näiden juttujen jälkeen tuon Ruotsin voi jättää sivuun. Eli matkanteko ei loppupeleissä ole paljon hitaampaa kuin Suomessakaan.
Ja paljastuihan tuohon menomatkalle ihan hyvää tekemistä mitä ei vaan voi ohittaa ja siinä menee ainakin koko päivä ellei kaksikin.
Mitä taas tulee matkalla paikkojen tutustumiseen niin kyllähän niihinkin poiketaan, mutta ei ne vaikuta matkanteonnkeskinopeuteen tai jouhevuuteen. Matka kun ei etene kohteiden välissä mitenkään eri tavalla on se pitkä tai lyhyt väli mitä pitää edetä.
Meidän matkantekoa ei onneksi mitkään riippuvuudet hidasta :D eli kahvin ja tupakan takia ei tarvitse pysähdellä ja ruokaa/juomaa kun saa jääkaapista niin aika helposti tankillisen ajaa yhdellä tai kahdella vessapysähdyksellä(riippuu taas siitä keskinopeudesta kauanko menee). Sitten tietty tulee ongelmia jos pleikkari ei pelitä ;)
Mutta nyt pitää sitten tosissaan aloittaa reitin ja kohteiden valinta. Sunnuntaille menee tuo Puolan läpiajo mikä on rekkojen suhteen hyvä asia sielläkin.
Niin, ja tulihan sitä tarkemmin laskettua tuota kulupuoltakin ja tuleehan noiden välille useamman satasen ero. Kilometrimäärässä taas on yllättävänkin pieni ero.
MANNINEN JUHA
28.04.2014 08:50
ollaan yli 20 vuotta baltiaa kuljettu ja tiet sen kuin paranee.viimekesänä menimme balatonin kautta kroatiaan selseen .on ihan käymisen arvoinen paikka.riippuu mistä sitten tykkääkään mutta ihan hyvä reissu.joskus ajoin eteläpuolasta 90luvun alkupuolella pavlovisestä tallinnaan rekalla 22 tunnisa.ei ollut ohitusteitä.nykyään käytän puolaan mennessä ogrodikin rajaa siellä on rauhallista ,ei ole rekkarallia.jos vertaa augustovista kaunasiin ogrodnikin kautta niin se ei paljonkaan kierrä.tosin rajan pinnassa tie on vähän huonompi mutta ei se menoa haittaa.
MANNINEN JUHA
28.04.2014 09:01
matkaa tuli tuohonaikaan pavlovicestä 1500km ja risat nykyään matka on uusien teiden myötä lyhentynyt noin vähän alle 1000 km.iin.
ALAKULJU AULI
28.04.2014 09:19
Ajoimme elokuun lopussa 2011 Kaunas- Varsova-Poznań ja Saksan puolelle. Tuossa tuli matkaa noin 850 km ja aikaa meni noin 16 tuntia, 2-tai 3 lyhyttä pysähdystä, ehkä jotain alle tunnin verran yhteensä. Kaunasista Varsovan lähelle asti oli todella hidas ajaa silloin. Matkalla oli tietöitä, pitkiä rekkajonoja ennen kyliä ja kaupunkeja ja paikoin todella syvät urat tiessä. Eteneminen tuon kolmen sadan kilometrin matkalla oli hidasta silloin. Tuntui välillä, että auto hajoaa vaikka vauhti oli hiljainen. Olivat tiet 10 vuodessa parantuneet paljon.
Kun taas joululomalta Espanjasta ajelimme noin 1200 kilometriä monella pysähdyksellä noin 14 tuntiin.
Kumpikin pitkä ajorupeama ovat olleet oikein mukavia.
Sunnuntaina varmasti pääsee etenemään nopeammin.
JORVA OLLI
28.04.2014 09:48
Tätä Timpan suosittamaa paikkaa voi todella suositella lämpimästi. On sopivan ajomatkan piirissä ja erittäin ystävällisiä ihmisiä siellä on vastassa !
HAAPANEN TIMO
28.04.2014 10:16
Pikkuisen ennen Suwalkia on baarikeskittymä, todellista rekkamiessapuskaa edulliseen hintaan:
http://goo.gl/maps/zP7L1
Muutenkin ruoka ja nafta on reitillä edullisempaa kuin lännen puolella.
@timppa
VALO MIKKO
28.04.2014 12:37
Tämä Timpan mainitsema paikka on käymisen arvoinen, ja sopii hyvin Viking Expressin aamulähdölle.
http://camperplace-ltu.page.tl/Suomeksi-in-Finnish.htm
Jos lähtee Tallinkin ekalla paatilla aamusta, on mielestäni sopivaan aikaan Kaunasissa, tämä paikka on siinä ihan moottoritien kupeessa ja melko uusi.
http://www.campinn.lt
LAIHO HANNU-PEKKA
28.04.2014 15:53
Muutama sana tuosta Puolan ja Baltian kautta matkustamisesta, jos joku laskeskelee ajomatkoja ja päiviä.
Hyvin siellä pärjää, vaikka paikka paikoin tiet ovat selvästi Suomea heikommassa kunnossa. Mutta on Puolassa hienoja moottori- ja moottoriliikenneteitä ja uutta rakennetaan koko ajan.
Korjamattomilla osuuksilla urat hankaloittavat ajamista, kuopat vaativat tarkkuutta ja rekkoja ohittelemalla ei kauhean paljon aikaa voita.
Uusi "ajokokemus" minulle syntyi myös siitä, kun Bürstnerissä on takana vähän leveämpi akseliväli kuin etupäässä eli Fiatissa. Eli auto hakee tämän teknisen ratkaisun ansiosta urateillä vähän omaa ajolinjaansa, kun pyörät eiät kulje samaa linjaa.
Liettuassa ja Latviassa oli myös aiempaa enemmän kuluneita teitä (uria), mutta joku arveli, että ehkä EU-rahoilla täksi kesäksi jo saadaan uutta asvalttia.
Tulimme viime syyskuun lopussa Kroatian Istriasta ylöspäin Slovenian, Italian, Itävallan,Saksan ja Puolan kautta. Maanantaina puoliltapäivin liikkeelle Porezista. Illalla Munchenin kupeessa huoltiksella (ajoa noin 600 km). Tiistaina jatkettiin, käytiin ostoksilla Ingolstadt Villagessa ja Leipzigin nurkilla Novo Eventiksessä (ajoa noin 500 km).
Lähtö keskiviikkoaamuna yhdeksän jälkeen Leipzigin kupeesta Globuksesta (viinit!) Berliner Ringin kautta Frankfurt am Oderiin ja sieltä Puolan Poznanin. Reilun parin tunnin ruokaostokset Auchan ostoskeskuksessa ja illalla yhdeksän tietämissä Warsovassa Wok-kämpissä. Päivään kertyi noin 750 km.
Seuraavana aamuna eli torstaina Warsovasta eteenpäin aamulla yhdeksän jälkeen. Tomtom ohjasi aivan hulluille pikkuteille, joten alun seikkailussa tärvääntyi aikaa, mutta löysimme lopulta Bialystokin tielle. Sieltä Augustowin kautta Liettuaan. Sitten Marijampole, Kaunas, Bauska ja Riga. Citycampissä oli jo respa kiinni, mutta sisään päästiin - siinä iltakymmenen tietämissä. Tähän päivään kertyi ajokilometrejä noin 680.
Perjantaina Rigasta rauhallisesti Tallinnaan ja Viikarillla illansuussa Helsinkiin.
Kun ei ole matkapäiväkirjaa tässä nyt käsillä, muistelisin että kaikkiaan paluumatkalle kilometrejä kertyi noin 2600-2700. Saksassa ehdittiin tuhlata ihan riittävästi rahaa ostoksillakin, mutta Puolan ja Baltian osuus oli enemmänkin vaan ajamista.