- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Asuntoautoja punnitaan Saksan rajalla
Asuntoautoja punnitaan Saksan rajalla
Karavaanari ystäväni soitti illlalla Ranskasta ja kertoi, että kaikki asuntoautot mennen ja tullen punnittiin Saksan puoleisella rajalla ja verrataan auton papereihin. Tämä siis eilen.
Tästä juontuukin kysymys, missä Suomessa voi punnita autonsa ?
Kokkolassa olen käynyt katsastusasemalla (maksaa) ja kaatopaikan puntarissa auton kanssa ja kahvirahat olen antanut palvelusta kun he eivät ole maksua määränneet. Olen yllättynyt punnituksissa siitä,että rekisteriotteessa olevat painot eivät täsmää jokaisessa merkissä alkuunkaan. Nykyisessä autossani Adriassa painot olivat lähellä ilmoitettuja painoja.
Olen myöskin käynyt vaakalla matkakulkimellani Pirkanmaan Jätehuollon kaatopaikalla(oliskohan enne jostain)no ei kai sentään.Ikäväkseni jouduin lukemaan DIGI-näytöstä sellaiset painolukemat,että voisin melkein sanoa varmasti saavani sakot,jos ei vieläkin pahempaa?Ei kai linnaan sentään! No jos, niin ehkä Pressan.NIIN 3500kg kok .massa.ei riittänyt ollenkaan. Vaaka näytti HOBBY T-500 EXCLUSIVen.Pituus675.Painoksi yli 3700kg. Mikä selitykseksi ,riittääköhän Best-carawanin Toim.johtajan kommentti Lahden matkamessuilla toissa syksynä kysyessäni asiaa"NO NE ON NII- TÄ SAKSALAISTEN PUNNITSEMISTAPOJA" No tämä on yksi myyjän "käsien pesu tapoja"Saaha nähä päästäänkö FUGESTA KOTISUOMEEN JA MILLÄ kulkimella jos tapaamme matkalla VAA:AN ja Vaaitsijan??????
Käyttäjän lisäys viestiin 22.5.2014 klo 22:42:46 Niin ollaan jälleen koto-Suomessa.Paluu Espanjan Fuengirolasta alkoi 02.05 2014 Matkasimme reittiäFuge-Malaga-Toledo-Madrid-Burgos ja SanSebastian nimeno- maan Espanjanmaalla, jatkuen Ranskassa Bordeaux, Casteljaloux,Bourges ja Metz.Sitten oltiinkin jo Luxemburgissa,eikä "PAINONVARTIJOITA" ollut tähän mennessä näkynyt.Sieltä matkasimme Lyypekin kautta Tanskanmaalle Koldin- giin johon oli sovitusti tulossa vanhin poikamme oman poikansa kera, ja sieltä yöksi Vejleen joka on jo lähellä senhetkistä määränpäätä eli Legolandia, johon aamun valjettua ajeltiin.Päivä kului nopeasti Huvipuistossa,josta ajeltiin Kööpen- hamina ohittaen Isonbeltin sillan kautta Malmöön.Vielä pieni ajomatka Markaryd nimiseen kylään jossa ulkomaanmatkailumme viimeinen yö tällä erää nukutaan. Aamulla auto käymään ja matkaan kohti Kapellskäriä,johon saavuimme hyvissä ajoin ehtiäksemme laivaan ja olemme aamulla Naantalin satamassa 10.05.2014 Ei tullut törmättyä"PAINONVARTIOIHIN"myöskään loppumatkalla.Joten YLIPAI- NOINEN matkakuljin on onnellisesti kotimaassa !!!!!!!!!
Eihän se ole ollut kuin ajan kysymys, milloin viranomaiset kiinnittävät huomiota vallitsevaan tilanteeseen. Miltei kaikki kulkimet pitää saada korkeintaan 3,5 tonniin kokonaispainoltaan. Etuina pidetään, että saa kuljettaa B kortilla ja max nopeus 100 km/h. Jos auton oma paino ilman lisävarusteita menee jo yli 3000 kg:n ja sen jälkeen varustellaan esim. markiisilla, pp telineellä+parilla fillarilla, TV:llä, antennilla, vararenkaalla (nykyisin monet autot on varustettu vain korjaussarjalla) ja muutamalla muulla lisähärpäkkeellä, ei jää paljoakaan varaa etteikö 3500 kg ylittyisi. Ei siinä jää paljoa varaa harrastusvälineille, jääkaapin täytölle, anopista ja lapsista puhumattakaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.4.2014 klo 18:03:30 Myös vaatteet ja kengät ovat aika painavia, mahdollisista golf varusteista puhumattakaan. Olen itsekin jännittänyt mahdollista vaakalle joutumista, vaikka minun kulkimeni on rekisteriotteeseen merkitty kokonaispainoltaan 3880 kg. Ranskaan ja Espanjaan suuntautuneilla matkoillamme on auton paino "matkavarustettuna" ollut joka kerta yli 4000 kg, kerran jopa 4140 kg. Punnitsemisen olen suorittanut juuri ennen matkalle lähtöä kotipaikkakuntani kaatopaikalla, eikä tuolloin ole ollut edes vaimo kyydissä (=painona) mukana.
Eräs konsti on nostaa auton painoluokkaa, jos valmistaja sallii. Sitten tulee monella kortin korotus eteen => kustannuksia johtuen tolkuttomasta kortin hinnasta ja kaikki ei terveyden puolesta ehkä saa C1 tai C korttia. Eikös tuo olisi kaikkien etu, jotta yksityiskäytössä olevan matkailuauton B kortin ajo-oikeus korotettaisiin koko Euroopan alueella esim.4,5 tonnin kulkimeen. Siinäpä mepeille kerrankin asjallista puuhaa ajaa tuo EU tasolla läpi, sekä etujärjestöille puuhaa lobbauksessa, Hox hox SF Caravan ja autokauppiaat sekä caravanmatkailujärjestöt
ps. eikös siellä direktiivissä ole jo olemassa joku tälläinen porsaanreikä??
Esko Kärkkäinen kysyi: "Missä Suomessa voi punnita autonsa ? "
Ainakin Vuosaaren satamassa on sellainen itsepalveluvaaka, jossa voi punnita autonsa ja myös ajoneuvoyhdistelmän. Viimeksi sitä laitetta tutkiessani maksu oli muistaakseni 35 euroa. Kortilla tietysti maksetaan. Ajoneuvovaaka on sellaisessa paikassa, että siinä voi käydä, vaikka ei olisi laivaan menossa tai laivasta tulossa. Tämä videonpätkä päättyy ajoneuvovaa'an viereen eli tästä selvinnee sen tarkka sijainti: https://www.youtube.com/watch?v=tgVk8gGZhnQ
Tuo punnitseminen on varmaan ollut joku kampanja, tiedä? Ei ainakaan mitään tietoa löytynyt saksankielisiltä sivuilta. Viime kesänä kyllä radiossa puhuttiin, että karavaanareiden painot oli tehotarkkailussa jossain vaiheessa kesää. Emme ole kyllä koskaan nähneet missään punnittavan.
Tottakai ne on kamppanjoita. Eihä sinne varmaankaan ole rakennettu vaakapaikkoja karavaanareita varten. Eikös se olisi ihan hyvä ja yhden mukainen käytäntö, että 5 prosentin ylityksestä sakotetaan ja ylikuorma puretaan vaakapaikalle. Näinhän raskaalle kalustollekin tehdään.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.4.2014 klo 00:39:53 Tai oikeastaan ylitystä ei tarvitse sallia ollenkaan, koska kaikki ajoneuvoon kuormattava tavara on helposti punnittavissa. Eihän raskaassa liikenteessäkään sallita ylikuormaa, jos kuorman on merkitty rahtikirjaan. Taitaa samat karavaanarit ajella reilusti ylikuormilla, jotka valitaa, että rarkas liikenne ajaa ylinopeutta....
Niin ja samalla jarrut myös tehotarkkailuun. http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/02/21/rekkojen-pahin-arki-jarrut-eivat-pida-ja-lasti-irrallaan/20132863/304
Oletan, että tällaisilla pistokokeilla nyt ensin katsotaan onko ylipainoa alle vai yli 90% matkailuautoista.
Tuommoisessa massatarkastuksessa totuus selviää. Pohjaksi sille, mitä asialle tulisi tehdä.
Mahdollinen sakkohan siitä ylipainosta on todellisin seuraamus. Olisi joku vuosien varrella takuulla kertonut nähneensä jossain asuntoauton ja siitä viranomaisen valvoman ylimääräisen painon poiston.
Minustakin tuo B kortin painoraja on aika hölmö.Vaunu yhdistelmän Be max paino voi olla tuon 6,5-7t mutta matkailu auton vain 3,5t.Siihen kyllä pitäisi EU:n sisällä puuttua matkailuautojen kohdalla.
Minusta ongelma on siinä, että C1-ajokortti on käytännössä jotenkin mitätöity. Kyllä yli 3,5 -tonnisen matkailuauton ajaminen vaatii kuljettajalta paljon enemmän kuin mitä vaaditaan B-kortin saamiseksi.
Yritin vuonna 2008 suorittaa C1-kortin, mutta pääkaupunkiseudulla se ei ollut mahdollista missään autokoulussa. Oli pakko suorittaa C-kortti kuorma-autolla, mutta kyllä oikean kuorma-auton ohjaamoon meno vaatii paljon enemmän kuin 3,5-6 -tonnisen pakettiautorakenteisen matkailuauton ajaminen. Ihan turhaan pakotetaan opettelemaan 12 vaihteen, paineilmajarrun, yms. käyttö, kun ei C1-luokan autoissa sellaisia ole.
Best Caravan järjesti hiljattain Hyvinkäällä mahdollisuuden suorittaa C1-ajokortti. Näin vain kurssimainoksen aikanaan. Olisi hauska kuulla, tuliko kurssille riittävästi oppilaita ja järjestetäänkö niitä uudelleen.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.4.2014 klo 12:39:04 Mielestäni siis karavaanarin peruskortti pitäisi olla C1 eikä B. Silloin jäisi pois tarve saada isokokoiset autot keinotekoisesti alle 3,5-tonnisiksi matkustajineen ja takatallikuormineen.
Ahjoksen Timon hyvälle ehdotukselle kannatus.
Siinä olen hiukan eri mieltä, että isomman auton ajaminen olisi kovinkaan vaikeata.
Tässä nyt olisi paikka yhdistyksellemme kannanottoon.
Tämä korotus 3,5 --> 4,4 tonniin ei ratkaise ongelmaa mitenkään muuten kuin tänään liikenteessä olevat.
Minä vuokrasin Saksasta vuonna 1991 7m pitkän Euramobil merkkisen matkailuauton joka oli rekisteröity kuudelle tai seitemälle henkilölle. Eisilloin ollut mitään vaikeusia tuon painorajan kanssa.
Eli tahdon sanoa että ruokahalu on vuosien saatossa kasvanut ja autoihin on tullut rutkasti varusteita 23 vuoden aikana. Montako vuotta menee ennen kui tuo 4,4 tonnia on ulosmitattu eika auton saa vain kolmelle rekisteröitynä.
Ei se ison auton ajaminen ole sen vaikeampi kuin henkilöauton. Nykyiset kuorma-autot hakka mennen tullen useimmat matkailuautot helppoajoisuudellaan. Tähän mielipiteeseen vaikuttaa ennen kaikkea ohjaamon sijoitus korkeammalle useammat peilit joilla näkee kaiken muun paitsi. takapuskurin.
Tuo punnitseminen Saksan maalla on melko harvinaista. Viimeksi nähnyt keväällä 2010 ja sillon ottivat vain ammattilikenteessä olevia yrityksien Pakettiautoja. Koko aikana kun tarkkailin ei otettu yhtään matkailuautoa.
Ajoin Saksa - Ranska rajan yli kome kertaa peräkkäisinä päivina 16 - 17.4.2014 mulhousen kohdalla ei näkynyt mitään poikkeavaa toimintaa.
Yli 3500kg:n autolla liikkuminen euroopassa vaikeutuu koko ajan. Poxeja, tarroja, ohituskieltoja, nopeusrajoituksia. Auto rinnastetaan isoon kuorma-autoon. Helkkarin hankalaa.
@timppa
Kaj Nyyssönen kirjoitti: "Ei se ison auton ajaminen ole sen vaikeampi kuin henkilöauton. Nykyiset kuorma-autot hakka mennen tullen useimmat matkailuautot helppoajoisuudellaan."
Minulla ei ole kuorma-auton ajokokemusta muualta kuin autokoulusta vuodelta 2009. Sen ohjaamo oli kyllä ergonomisesti paljon miellyttävämpi kuin silloisen tai nykyisen Ducatoni. Mutta monet 50-60-vuotiaat naiset ovat sanoneet, että he eivät missään tapauksessa kiipeä kuorma-auton ohjaamoon, kun taas C1-luokan pakettiauton ajamiseen ei olisi minkäänlaista psyykkistä estettä.
B-ajokorttiin kohdistuu nyt kova paine sen alaikärajan laskemiseksi esim. 16 vuoteen, kun 15-vuotiaat ajelevat mopoautoilla. Jos B-kortin kelpoisuutta nostettaisiin 3500 kg:sta, sehän ei silloin koskisi pelkästään karavaanareita, joilla on jo 10-20 vuoden ajokokemus matkailuajoneuvoista, vaan myös juuri ajokortin saaneita nuoria. Kuitenkin ison auton ajaminen vaatii monia sellaisia asioita, joita pelkästään henkilöautoa ajaneet eivät automaattisesti hoksaa ja joita ei ole mielekästä sisällyttää B-ajokorttiluokan opetukseen.
Voin kokemuksen perusteella sanoa että jo tuon C1 kortinkin teoriaopetuksessa opetettiin asioita joita ei isoakaan matkailuautoa ajettaessa tule vastaan...Muuten tuo "kevennetty" versio kuorma-autokortista on ihan ok. Ajoin sen kun oma ajettu "pikku-E" ei enää riittänyt kun autoon vaihdoimme.
Älkää unta nähkö!
3,5 tonnin painoraja on präntätty niin moneen direktiiviin, että ei hevin muutu. On ainakin ajokortti, ajonopeus, kokonaismassa, päästö- ja tyyppikatsastusdirektiivissä. Lisäksi myös monien maiden kansallisessa lainsäädännössä tieliikennelakia, ajonopeutta, ohituskieltoja jne. koskien.
Tämän on huomanneet viimein m-autojen valmistajatkin. Menossa on uusien m-autojen "laihdutuskamppanjoita" jossa autoja kavennetaan, punnitussääntöä rukataan, varapyörä ja tunkki poistetaan, käytetään autoissa kompsiittirakenteita jne.
Kaatopaikoilla on erityinen punnituspalvelu jossa m-auto voidaan punnita. Punnitus kestää minuutin ja laskun maksu kaksi Punnituksesta saa kirjallisen todistuksen jossa sillä nyt mitään merkitystä sinällään on.
Käytin omani punnituksessa ennenn matkaa täysin varusteltuna ja vesitettynä. Punnituksen hinta oli 18,15 (alv sis.) Kokonaismassa integrioidulle < 6 metrin autolla kahdella matkustajalla oli 3620 kg.
Erilaisten 3,5 tonnin rajaan sisältyvien asioiden löytyminen muista direktiiveistä on tietysti yksi syy, miksi B- kortin rajaa ei yleisesti ole nostettu.
Toinen syy on, että monissa EU- maissa varhain - n. 90- luvun puoliväliin mennessä kun on B- kortin ajanut, (vaihtelee maittain), saa edelleen ajaa sillä vanhalla B- kortilla painavaa kalustoa.
Näistä maista tärkein on Saksa, missä 90- luvun alkuun mennessä ajetuilla B- korteilla saa ajaa muistaakseni 7,2 tonnisiin asti. Englannissa on vastaavia oikeuksia ja Ruotsissa taitaa olla rajana vuosi 1996. Ex. itäblokissa on omia oikeuksia ja saattaa olla muissakin EU- maissa.
Jos otetaan vaikka vuonna 1991 B- kortin Saksassa 18 vuotiaana ajanut, niin vasta n. 40+ vuotiailla sakuilla alkaa kortti tehdä haittaa painavan matkailuauton hankinnassa. Siinä iässä ja yleensä vasta vanhempana siirrytään "kunnon peleihin", joten B- kortti ei siellä moniakaan vielä haittaa.
Jos Saksassa ei olisi tällaista käytäntöä, niin B- kortin rajan muutospaineet olisivat paljon kovemmat ja asia olisi ehkä jo korjattu, niin paljon saksalaisten sana painaa näissä asioissa.
Yksi asia, mikä on ihmetyttänyt ruotsalaisen Kaben kovissa painoissa ja huonossa sopivuudessa 3,5 tonnin rajoihin johtuu juuri siitä, että siellä jo alle nelikymppisenä ajettu B- kortti riittää painavallekin m- autolle, vaikka Kabelle. Ovat sen verran kalliita, ettei niitä juuri nuorukaiset ostaisikaan.
Olen kokemuksen kautta sitä mieltä, että nykyaikaisten m- autojen ajettavuus on niin hyvä, verrattuna esim. 20 v sitten olleeseen tasoon, että sopiva raja B- kortille voisi olla jossain 4,5- 5 tonnin paikkeilla. Raskaimmat m- autot, joita olen B- kortilla ajanut ovat olleet 6-7 tonnin painoisia USA:ssa ja NZ:ssa. Siinnä ne kääntyy kuin 3,5 tonnisetkin. Jonkinlainen käsittelykoe ei olisi pahitteeksi sellaisille, jotka eivät koskaan ole ajaneet edes 3,5 t m- autoa.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2014 klo 20:37:49 Lähinnä ajattelen "käsittelykokeella" auton ulkoisia mittoja, en niinkään painoa. Kuka uskaltaisi antaa 7 x 3 x 2,3 m kokoisen "piirongin" lainaksi henkilölle, joka ei ole koskaan ajanut muulla kuin tavallisella h- autolla? Sanotaan vaikka 3 viikoksi Norjan retkelle. Minä en ja ajattelisin silloin vähintään yhtä paljon sitä lainaajaa kuin itseänikin. Niinpä en lainaa -kenellekään.
Käytin vanhaa, alle 6 metristä, integroitua Detskua (3,5t) terästehtaan vaa'alla vain hieman lastattuna eli polttoainetankki täynnä, sukset mukana, vettä 10 kg, työkaluja ja tarvikkeita noin 50 kg, ei kartturi mukana. Vaaka näytti 3450 kg!! Vähensin tavaraa ja otin kartturin mukaan Lapin matkalle. Toki, autossa on vararengas, kaksi hupiakkua ja aurinkokenno, markiisi ja pyöräteline. Mutta tulleneeko näistä ylimääräiset kilot?
Tuntuu aivan naurettavalta ilmoitettu auton omapaino 3140 kg ja rekisteröity viidelle. Autoon kun ottaa viisi raavasta miestä ja lomatavarat mukaan niin 4 tonnia on lähellä. Esko
Minä ainakin ajan koko ajan ylipainoisella autolla. Siksi kysynkin että kuinka moni teistä eli meistä on joutunut punnitukseen ja jos niin missä ja mitä sitten on seuraukset olleet. Minä en ole koskaan joutunut sellaiseen (viellä). Onko kontrolli tiukentumassa ja jos niin missä maassa. Kesää kaikille ja toivottavasti puntari ei heilahda.
Nuo Jauhosen mainitsemat "direktiivi-asiat" on kyllä estämässä mutta kun kaikissa asioissa löytyy "porsaanreikä" tai kierto mahdollisuus.
Asuntoauto joka rekisteröity 3500kg kokopainolle voidaan muuttaa esim 3900kg kokop autoksi. tai toisinpäin 3900kg---:-3500kg koska suurinosa alustoista tyypitetty tai hankitaan esim "4 tonnisena" .
Jos matkailuautohenkinen ajaisi asiaa esim M1 autot kokop n 4ton ja nopeus 100km/h molemmissatapauksissa auto on henkilöauto. Siitä hyötyisi myös tilataxi autoilijatkin niissä vastaava paino-ongelma
Käytännössä nykytilanteessa "ajellaan 3500kg autolla + jonkin verran ylikuormaa" ehkä 4 ton painoisella tietämättä (80-90 luvun autot ovat omassa luokassa isokoppi+parip alusta+ 8 hlö 3,5ton kokp = tod paino?)
Ts Henkilöautoksi rek kokop 4 ton B kortilla ja sataa nykyturvavarusteilla...
Dethleffs kopillisen omapaino kats varusteilla (vesi+1k pullo+kuski ym), oli konttorinvaakalla 30kg tarkkuudella valmistajan ilmoittama ( koritehtaan sallima max nopeus 120 km/h)
Jos hakee kokopainomuutosta todistus tarvitaan makailu-a asuntokopin vamistajalta, alaspäin muutettaessa renkaat riittää tietenkin apukuskin airbag vaaditaan 100km/h autoissa. ( retkiauto = ns peltikuoriset ei tietoa)
jyrih
tuossa Teemu jo komentoi varsin selvästi nuita eri maiten helpotuksia ajokortti tirektiveistä sen veran täydenän tuota ruotsin helpotusta että ennen 1/7 1996 ajetulla B kortilla saa ajaa yli 3,5 tonista asunto autoa kunhan vaan se on rekisteröity matkailu/henkilö autoksi.Ja vielä ykksi ehto täytyy täytää ajokortti ei saa olla ratti juopumuksen tai muun asian takia väliaikaisesti peruttu.TV kulkuri
Nuo Jauhosen mainitsemat "direktiivi-asiat" on kyllä estämässä mutta kun kaikissa asioissa löytyy "porsaanreikä" tai kierto mahdollisuus.
Asuntoauto joka rekisteröity 3500kg kokopainolle voidaan muuttaa esim 3900kg kokop autoksi. tai toisinpäin 3900kg---:-3500kg koska suurinosa alustoista tyypitetty tai hankitaan esim "4 tonnisena" .
Jos matkailuautohenkinen ajaisi asiaa esim M1 autot kokop n 4ton ja nopeus 100km/h molemmissatapauksissa auto on henkilöauto. Siitä hyötyisi myös tilataxi autoilijatkin niissä vastaava paino-ongelma
Käytännössä nykytilanteessa "ajellaan 3500kg autolla + jonkin verran ylikuormaa" ehkä 4 ton painoisella tietämättä (80-90 luvun autot ovat omassa luokassa isokoppi+parip alusta+ 8 hlö 3,5ton kokp = tod paino?)
Ts Henkilöautoksi rek kokop 4 ton B kortilla ja sataa nykyturvavarusteilla...
Dethleffs kopillisen omapaino kats varusteilla (vesi+1k pullo+kuski ym), oli konttorinvaakalla 30kg tarkkuudella valmistajan ilmoittama ( koritehtaan sallima max nopeus 120 km/h)
Jos hakee kokopainomuutosta todistus tarvitaan makailu-a asuntokopin vamistajalta, alaspäin muutettaessa renkaat riittää tietenkin apukuskin airbag vaaditaan 100km/h autoissa. ( retkiauto = ns peltikuoriset ei tietoa)
jyrih
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2014 klo 23:10:58 anteeksi tämä on toistoa, jostainsyystä
M-autojen punnitsemisista Saksassa en tiedä, enkä ole koskaan edes nähnyt sellaista tehtävän. Saksan poliisi tuntuu keskittyvän etupäässä raskaan kaluston syynäämiseen. Jotenkin tuntuu joskus siltä, että Saksan poliisilla on liikenteen valvonnassa sellainen tyyli, että jos liikenne sujuu hyvin, niin sujukoon? Liikennemäärät Saksan pääteillä on sitä luokkaa, että mihinkään ajoneuvoryhmään ei voi tehdä kun hetken aikaa totaalitarkastuksia.
Ruotsi sen sijaan näyttää panostavan tähän puntarointiin.. Kiinteitä vaaka-asemia Tukholman ja Helsingborgin välillä oli aiemmin välittömästi tien varrella ainoastaan kaksi Helsingborgin kohdalla kahta puolen tietä. Paikan pystyi kiertämään ajamalla satamaan suoraan kaupungin läpi.
Nyt punnitsemispaikkoja on tullut em. välille yhteensä neljä lisää, eli kaksi suuntaansa. Ovat vain kevyempää kaliiberia, eli punnitsevat vain akselin kerrallaan.
Itävalta lienee tiukin valvoja ja siellä vaakatekniikka lienee kehittyneintä. Siellä kun on tuo Asfang joka valvoo sekä painoja että ennen kaikkea tietullin maksamista. Viime perjantaina ajaessani Innsbruckista Rosenheimiin ja edelleen Munchenin suuntaan oli välillä totaali tarkastus jossa liikennemerkeillä käännytettiin moottoritieltä kaikki yli 3,5 ton kokonaispainoiset autot vaaka-aseman rampille. Liikennemerkki viittaa siihen, että kyseessä oli MAUT-maksujen tarkastus eikä punnitus.
eihän sitä lastia jokapaikassa pureta.esim,unkariin kun menee raskaalla kalustolla niin jos ja kun vaaka näyttää liikaa niin maksulla selviää .kun lähtee unkarista pois niin autoa ei punnita ollenkaan se oli vielä silloin kun olin työ elämässä,tänäpäivänä en ole varma onko käytäntö sama.myös pietariin ja moskovaan piti maksaa ylikuorma maksu vaikka suomesta lähdettiin rehellisesti kantavuuskuormilla.mutta tavaran lähettäjä maksoi kulut,piti vain saada tavara perille.
En malta olla muistuttamasta muutamasta asiasta.Kun aikoinaan matka-autoja rupesi olemaan meidänkin teillä ei koskaan siis ei koskaan rutistu 3.5 tonnin painorajasta ja me olimme aivan ihastuneita kun oli mahdollisuus hankkia oikea asunto auto.No varuste tasohan oli aivan toinen kuin nykyään,mutta kehitys on ollut aivan mahtava,mutta-asiaan.Jos painoluokka nyt muutettaisiin esim.4 Tonniin helpotusta kestäisi ehkä5-10 vuotta ja taas alkaisi urputus kuinka alhainen tuo painluokka on.Se pitäisi ehdottomasti nostaa 5 tonniin.Hinnathan toki nousisivat myös kilpaa painon kanssa koska varuste taso olisi aivan toinen kuin nyt.Toisaalta se olisi varmasti mieleen.Nyt hyvän kulkimen saa uutena noin 60000-80000 Eurolla ja maksu aikaa 5 vuotta+jämyri.Painon korotuksen myötä hinnat saattaisivat olla80000-100000 euroa ja kauppiaat auttaisivat myöntämällä 10 vuoden maksuaikoja+jämyri.Ajatelmani ei ole ketään vastaan vaan muistutus,että ei mitkään rajat tee kaikkia onnelliseksi,ei matka-auton tarvitse olla luxsus hotelli.Oikein hyvää ja turvallista matkailu kesää.
Otanpa vähän tietoa mitä meidän ympärillä eri maissa saa ajaa milläkin kortilla
Ruotsi: M1 luokan ajoneuvo ilman painorajaa B-kortilla jos rekisteriotteessa lukee "personbil" Minun M1 autossa näin lukee på svenska eikä painoa ole kuin 16000 kg. Ruotsissa saa vetää "rekkatyyppistä" perävainua henkilöautolla BE kortilla.
Saksa: B:alt1 kortilla eli ennen 1991 myönnetyllä enintään 7500 kg ja perään saa laittaa vielä kaksiakselisen peräkärryn jonka paino ei saa ylittää vetoauton omaa painoa. Ei siis vaadi pikku-e.tä. Suomessa tuo on myöskin mahdollista kunhan vetoauto on rekisteröity kuorma-autoksi tai linja-autoksi ja kuskilla on CE tai DE kortti.
GB eli Englanti: B-kortilla 7500 kg samoin kuin saksassa mutta en tiedä että onko vastaava myöntämisajankohdan vaatimuksia.
Ranska, Belgia ja Hollanti: 3500 kg asti ja matkailuauton perään saa laittaa omilla pyörillä kulkevan henkilöauton. Nopeusrajoitus on 50 km tunnissa, hinattava laite
Mistään muista maista minulla ei ole tietoa
Tämä tapahtui vuonna 2004 etelä Norjassa ottivat E6 tiellä kaikki raskaat ajoneuvot (linja- ja kuorma-autot) tarkastukseen. ajattivat puntarille ja katsoivat rekisteriotteen no painoa oli vain 11900 kg kun suurin sallittu rekisteriotteen mukaan on 15500 kg
Onhan tuossa B-kortin ajo-oikeudessa mielestäni selvä ristiriitaisuus.
B-kortilla saa ajaa ajoneuvoa jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg tai ajoneuvoyhdistelmää jonka vetoauton kokonaismassa on enintään 3500 kg ja vetää samalla ajoneuvolla peräkärryä jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. tai Ajoneuvoyhdistelmää jonka vetoautona on B-luokan ajoneuvo ja sen perässä peräkärry jonka kokonaismassa on suurempi kun 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg.
Eihän tässä mitään logiikkaa ole. B-kortilla saa ajaa ajoneuvoyhdistelmää (matkailuauto < 3,5 tonnia ja peräkärry < 750 kg) jolloin yhdistelmän kokonaismassa on enintään 4250 kg (kolme akselinen yhdistelmä jossa peräkärry akseli jarruton) mutta ei matkailuautoa jonka kokonaismassa on 4250 kg (kaksi tai kolmeakselinen akselinen, jossa kaikissa pyörissä jarrut).
Ja vallankin jos huomioidaan, että suurin sallittu ajonopeus (80 km/h) on tieliikennelain mukaan molemmissa vaihtoehdoissa sama.
Milloin on liikenneviranomaisten määräävissä päätöksissä ollut järjenkäyttöä loppuun saakka -tuskin monessakaan asiassa? He ja muutkin viranomaiset ovat toteuttamassa, kehittämässä ja kasvattamassa veronkeräystä valtiolle ilman ottamatta juurikaan vastuuta kansalaisten hyvinvoinnista käsiteltävässä asiassa.
Nythän onkin hyvä hetki, kun eurovaalit on käsillä, kuka meppikanditaatti ottaa asiakseen ajaa tätä korttiasiaa järkevämpään suuntaan. Voisi saada jopa kannatusta lukuisasta karaaåvaanarijoukosta vai mitä ;-))
"Ruotsi: M1 luokan ajoneuvo ilman painorajaa B-kortilla jos rekisteriotteessa lukee "personbil" Minun M1 autossa näin lukee på svenska eikä painoa ole kuin 16000 kg. Ruotsissa saa vetää "rekkatyyppistä" perävainua henkilöautolla BE kortilla."
Kun tuollainen ruotsalainen herrasmies sitten tulee yhdistelmineen kesälomallaan Suomeen ja joutuu ratsiaan, niin käykö käry ja jääkö yhdistelmä siihen?? Minä vaan kysyn.
Nuo Nyyssösen mainitsemat asiathan ovat kansallisia etuoikeuksia, eivätkä päde maan rajojen ulkopuolella??
Ps. Minulla EI ole mitään ruotsalaisia vastaan, päin vastoin, ovat hienoa ja yritteliästä kansaa, josta meillä olisi paljon opittavaa. Ja kaiken lisäksi, yksi lapsistani asuu kyseisen maan kansalaisena ko. maassa.
Olen puhunut.
Kaitsu N.tuossa ei taas muistanut että ei kaikilla B-korteilla saa kuljetaa M1 "pesonbiliä"" ainoastaan Kortit jotka ovat myönnetty ennen 1/7 1996 siloin ei ylä rajaa ole. Tämän asian voi käydä tarkistamassa ken haluaa sivuilta www.transportstyrelsen.se TV Kulkuri
En olisi Taisto yhtä pessimistinen niihin painojen korotuksiin, vaikka B- kortin painorajaa nostettaisiinkin. Nykyisin monessa maassa verotus on päästöpohjainen toisin kuin Suomessa, missä se on massapohjainen. Valmistajat pyrkivät keventämään rakenteita, mutta eivät he silti halua tinkiä varustetasosta. Syynä painojen putoamiseen Saksassa on , että heidän oikeutensa ajaa raskasta m- autoa B- kortilla on jo tukossa yli 40 vuotiailta ja se rokottaa myyntiä.
Myös autojen hinnat yhdistettynä kalliiseen dieseliin ovat jo kipurajoilla. Vaikka mikään raja ei tee kaikkia onnelliseksi, eikä monet kestä onnea pitkääkään aikaa, vaikka voittaisivat lotossa, niin muutos nostaa B- kortin painorajoja reippaasti olisi myönteinen asia. Aina löytyy nipottajia. Esim. autokoulut ja Suomessa eräät virkamiehet ja liikenneturvallisuudesta muka välittävät. Miksei esitetä tilastoja, miten vähän matkailuautoille tapahtuu onnettomuuksia? Vakuutusyhtiötkin käyttävät meitä maksumiehinään yli tarpeen.
Pentille sen veran että kaikissa EU maissa on voimassa ruotsalaisten helpotus ajokortti tirektiviin elikkä se on voimassa kaikissa EU maissa ja monilla muilakin mailla on esimerkiksi saksa ja englanti jotka neuvotelivat silon kun ajokortti uudistusta tehtiin.Ja asiasta ei kannata väitellä itseläni on kokemusta asiasta.Tv. Kulkuri
Enhän toki väittelekään? Pois se paha minusta. Kiitän tiedosta, jälleen yksi syy lisää harkita siirtymistä Ruotsin kuningasvallan alamaiseksi. Varmaankin tästä korttiasiasta johtuen se Nalle Wahlrooskin siirsi kirjahyllynsä länsinaapuriin?
Vielä yksi näkökohta keskusteluun. Nykymenolla C tai C1 kortien hankkiminen on ollut vähenemään päin. Meidän aikana C kortiin ajo oli ainakin useimmille pojille enemmän itsestäänselvyys, jolloin useammalla oli C kortti lompsassa.Tämä merkitsee tulevaisuudessa raskaampien autojen kohdalla niiden kysynnän laimenemista, jolloin arvot tippuvat nopeasti, koska kysyntä vähenee. Auton hankkineille tämä tulee joka tapauksessa autostansa luopuminen, jolloin tällainenkaan kehitys ei ole hyvä asia. :-( Onneksi eläkkeelle jääneitä raskaan liikenteen kuljettajien joukkoa näyttää vielä matkailuautoharrastus kiinnostavan.
Euroopasssa liikkuville yli 3500kg:n auto on mun mielestäni niin hankala että kaksin kulkevien kannattaa vain pysytellä pienissä autoissa.
Pitää tinkiä tavarasta ja hankkia auto jolla painossa pysyminen on mahdollista. Kyllä se onnistuu.
@timppa
C-korttien suorittaminen autokouluissa on vähentynyt sen vuoksi, että se ei enää anna oikeutta ajaa kuorma-autoa työkseen ilman ammattipätevyyskoulutusta.
C1-korttien hankkiminen ei ole voinut olla vähenemään päin, koska sellaista on ollut lähes mahdotonta suorittaa missään. Kun itse halusin sellaisen suorittaa vuonna 2008-2009, kaikissa autokouluissa sanottiin, että se ei ole mahdollista, koska kysyntää ei ole. Niinpä sitten suoritin C-kortin. Olen ollut erittäin tyytyväinen, että kävin sen kurssin, vaikka en ole sen jälkeen yhtään kertaa ajanut autolla, joka vaatisi muun kuin B-kortin. Opin nimittäin kurssilla monta hyödyllistä asiaa, joita en olisi omin päin hoksannut.
Olen Haapasen Timon kanssa samaa mieltä. Kaksi ihmistä pärjää aivan hyvin alle 3,5 tonnisella autolla.
Alle 3,5 tonnisella on helpompi kulkea, nopeusrajoitus korkeampi ja hieman halvemmalla pääsee jos huomioidaan tietullit, lauttamaksut ja polttoaineen kulutus.
Timo Haapanen kirjoitti: "Pitää tinkiä tavarasta ja hankkia auto jolla painossa pysyminen on mahdollista. Kyllä se onnistuu."
Sääliksi vain käy, kun tätä ongelmatiikkaa tuntemattomille ihmisille markkinoidaan upean näköisiä kalliita autoja, joiden omamassa on jo esim. 3200 kg ja tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa 3500 kg.
Lopettakaa jo aikaiset miehet tuo ylenpalttinen holhoaminen.
Olet Timo A kuluttajansuojeluasialla ja täysin oikeassa. On todella edesvastuutonta, että esim. ensimmäistä m- autoaan ostavilla, vailla kokemusta painoasioista oleville, myydään ammattilaisten toimesta ja tietoisesti "heille sopimatonta tavaraa", joka tulee sakkokelpoiseksi heti peruskuormasta.
Samalla kun mainostetaan , että B- kortti riittää, niin kerrotaan auto rekisteröidyn 4 henkilölle ja tarjotaan vielä painavia lisävarusteita, että kärrystä tulisi mukavampi.
Jo nyt m- autojen painoja mittaillaan. Ei tarvita kuin pari otsikkoihin pääsevää ylikuormitetun m- auton kuolonkolaria, niin jo leviävät mittaajat teidenvarsille saalista odottamaan.
Timo H on hänkin oikeilla linjoilla siinä, että auton painon saaminen sallitun rajoihin vaatii käyttäjiltä harkintaa ja vastuun ottamista. Valitettavasti se on monessa tapauksessa täysi mahdottomuus, kun jo pelkkä ajoneuvo nesteineen, kaasuineen ja kiinteine lisävarusteineen sallii ehkä enää kuljettajan mukaantulon.
Tuo ylipaino asia on joka vuosi lomakauden alussa esillä täällä hollannissa ja belgiassa. Täällä poliisi yhdessä aikallisten järjestöjen kanssa järjestävät punnitus tilaisuuksia sekä autoille että vaunuille. Ja monella järjestöllä on omat vaakansa joilla voi kukin käydä punnitsemassa matkailuväliineensä. Ja sitten heinä kuun puolen välin seutuu hollannin ja belgian poliisi järjestää yhdessä punnituksia isoimmilla teillä eli brysselistä etelään E 411, centin hohi menevällä E 17, rannikolla E40 ranskan rajalla, leigestä etelään E 25 sekä verviersistä etelään E 42. Ja suurin osa jotka matkalle jää on vaunuilijoita. Mutta asian ydinhän onkin tuossa systeemissä se että järjestö on hommanut vaakoja joita voi käyttää kukin määrätyissä paikoissa. Mutta sehän onkin järjestöstä tuommoinen toiminta kiinni. Jos järjestö toimii vain leiri järjestönä, niin eihän ne tuommoiseta investoinista välitä kun se on kalliskin kuten linkistä käy ilmi.
http://www.dewitschijndel.nl/reich-elektronische-caravanweger/
T : Masi
Jos oikein luin tuon Masin kirjoituksen rivivälit, niin siinä ehdotettiin nostamaan asia esiin järjestötasolla, jos ei muuten niin ainakin "suurinvestoinnilla" vaakoja hankkimalla.
Minusta tästä asiasta ei tarvitse mitään suurta numeroa tehdä. Kyllä ne autot sen pienen ylikuorman kantaa. Riittää kun käyttäjät tiedostavat asian ja tarkkailevat vähän kuormitustaan sekä koko että akselipainojen osalta. Vaikka yhdistyksen omistamalla vaakalla
Tosin tilanne huomioiden siinä voi käydä niin, että kun punnitaan ja tulokset näkyy, niin siitä se äläkkä vasta alkaa.
Taas kerran eiköhän tässä as,autojen paino kysymyksessäkin olis meidän järjestön eli SFC,n siis liiton joka meitä johtaa kanta olisikin oleellinen.
Mutta taitaapi olla niin minä jamenivät muukin ajelee ylipainoisella as,autotallia,tietoisesti. Mutta kenen syy,taas tämä perinteinen kysymys,kun autot myydään kuten on todettu ns,normaali painoisine lukuineen,mutta se kuorma onkin jo toinen asia,mistä vastaa as,auton omistaja ja maksaa laskut ja loman keskittymisestä vaikuttavat asiat.
Ihme naukumista selvästä asiasta? Kenen syy kun aikuinen ihminen ajaa ylipainoisella, yli 7m as-autolla joka on kuin turusen pyssy ja väki sisällä enimmäkseen saman näköistä? Oisko syytä katsoa peiliin, eikä itkeä lakimuutoksen perään? .-tapani-
minä ratkaisin tuon ongelman siten että hankin riittävän kuormauskyvyn 3500 kg saa ottaa hyötykuormaa vaikka kaikki tankit ovat täynä. Suoritin sitä varten c-kortin.
Katsoin että minulle sopiva auto maksoi uutena Saksassa 1999 500000€ uutena. joten köyhänä karavaanarina ostin (vastoin Volvon toiveita) 19 vuotta vanhan linja-auton jonka muutin sopimaan omaan käyttöön.
Aihio maksoi 12000€ muutokset minun tarpeeseen maksoi 43000€
Pelkkä alusta Volvolta ilman koria olisi tuolloin maksanut 160000€ jolloin hymyssä suin totesin että tuolla hintaerolla 55000€ <----> 500000€ siedän aika monta 5000€ korjaamolaskua. Onhan niitä tullut mutta rutkasti olen vielä voitolla.
Neljässätoista vuodessa on mennyt 150000€ rahaa harrastukseen. sama raha palaa 3500 kg autolla kun kustannukset 14 vuoden aikana otetaan mukaan joka euro joka on pantu harraste välineen hankintaan ja käyttöön.
mutta kuten Matti kertoi Karavaanarit eivät osaa laskea ja siksi suosivat S- ja K-marketteja
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.