SF-Caravan ry./laivayhiöt

KOIVISTO TERO 14.03.2014 15:28

Asiaa tuntematon kysyy ? Mikä on se taho ,joka neuvottelee jäsenistölle etuuksia laivoilla tapahtuvista matkoista ,eli alennuksista ? Josko se on rutuporukan koplan jäsen,jotenkin ymmärrän tämänpäivän alennukset.(massaa on liian vähän tässä porukassa ) Neuvottelijana pitää olla KESKUSJÄRJESTÖSTÖ neuvottelutaidot osaava henkilö .Laivoja käytetään Saksaan ja Viroon suuntautuvien matkojen lisäksi myös Ruotsiin edelleen Malmöstä Travemyndeen ja päinvastoin .Alennuksia vain ei näe .Olkoonpa laivayhtiön nimi mikä hyvänsä neuvotteluissa pitäisi alennukset tinkiä kaikille yhtiön reitelle . Kannattaa kysyä konsulttiapua AUTOLIITOSTA neuvotteluihin ? Yhteistyö tietenkin olisi voimaa ..?? Terveisin Santa Polasta hyvää kotimatkaa ,kenellä se on edessä !

NYYSSÖNEN KAJ 14.03.2014 17:12

Ihan linjassa näkyy olevan

Paluu Suomeen Traven kautta 12m auto korkea 2 henkilöä halvin hytti 63€ kalliimpi kuin vuosi sitten 23.4.2014 erikoishinnoin yht. 656€ ei paha. Pitääkö sitä Suomen ihanasta kesästä mihinkään poistua?

Algerven arskan paisteesta kaj kyselen

AHJOS TIMO 14.03.2014 18:24

Uskaltaako täällä sanoa, että mielestäni olisi parempi, jos hinnat olisivat samat kaikille.

JANHONEN MATTI 14.03.2014 19:40

Siihen ollaan menossa. Tulevasisuudessa hinta riippuu nykyistä enemmän siitä, milloin on menossa ja millaisia tarjouksia on silloin, kun on menossa. Hinnalla ohjataan matkustusaikaa ja tasataan kuormitusaikaa. Oletan, että passiivinen järjestöalennusten aika on päätymässä, jossa kaikille jäsenille on automaattisesti samat alennukset tietyn hintakauden sisällä matkustusajasta/päivästä riippumatta.

Tästä jäykästä mallista on luopunut VR:ää myöten kaikki ja siirtyneet erilaisin club-alennuksiin tai matkustusajankohtaan sidottuihin alennuksiin. Lisäksi club-jäsenyydet mahdollistaa suoran ja halvan yhteydenpidon ja tarjousten teon suoraan clubin jäsenille vaikka s-postin kautta. Jokainen joka on vaikkapa Viking-clubin jäsen ei voi olla tätä huomaamatta.

ANTTILA MARKKU 14.03.2014 20:42

Neuvotteluasemissa oleellinen tieto on matkailukulkimien kokonaismäärä reitillä.Kolme toimijaa joille tuota joukkoa voitaisiin markkinoida hinta kilpailulla.

HALINEN HARRI 14.03.2014 21:03

Jäsenetusopimusten neuvottelu kuuluu Timo Piilosen tehtäviin. Asiasta on keskusteltu paljonkin näillä sivuilla ja annettu mm. ohjeita neuvottelutaktiikkaan. Sopimusneuvottelu on ammattiihmisten työtä eikä vain yksi rivi tehtäväkuvassa.

AHONEN KAI 14.03.2014 23:57

"Sopimusneuvottelu on ammattiihmisten työtä eikä vain yksi rivi tehtäväkuvassa. "

Ellei työtään osaa, tai viitsi, on johtopäätöksen aika oikeissa työpaikoissa, missään muualla tuskin katsellaan näin umpimielistä toiminnanjohtamista vuodesta toiseen.

LINDBLOM ALF 14.03.2014 23:57

Mikä tässä nyt ylistetään autoliiton neuvottelijat? Heidän alennus on jatkossa 5% kun karavaanareitten on 10%

NURMINEN PASI 15.03.2014 00:35

Mielestäni kulkuneuvojen määrä on melko huono peruste hinnoille jos hinnat on "taivaissa" ei kai sitä tarvittavaa määrä tule.Minusta ensin pitäisi luoda sellainen hinta että laivat on täysiä ja sitten nostaa hintaa niin että kuormitus on 75% kapa- siteetistä niin eikö se sitten olisi vähän kohtuulisempi käyttäjille ja luulisi laivayh- tiönkin olevan tyytyväisempi koko hommaan kun on paljon käyttäjiä niin kyllä tuloskin olisi parempi ettei kaikkien tarvitse Ruotsin tai Via Baltikan kautta kier- tää.

JORVA OLLI 15.03.2014 08:32

"Jäsenetusopimusten neuvottelu kuuluu Timo Piilosen tehtäviin. Asiasta on keskusteltu paljonkin näillä sivuilla ja annettu mm. ohjeita neuvottelutaktiikkaan. Sopimusneuvottelu on ammattiihmisten työtä eikä vain yksi rivi tehtäväkuvassa."

Harrin kanssa molemmat tiedämme miten sopimusneuvottelut hoidetaan, tulokset vaan eivät aina ole odotusten kaltaisia.

Ehkä tässäkin tapauksessa on niin, että tulosta (nykyistä parempaa) ei vain ole syntynyt. Neuvottelun tulos kun on aina kahden kauppa!

Kysymys on paljolti kilpailutilanteen luomasta asetelmasta, näin luulisin.

NYYSSÖNEN KAJ 15.03.2014 13:19

Juuri kävin maksamassa Finnlines paluulippu Travemünde --> Helsinki 23.4. 656.00€ Vuosi sitten 592,60€

12m auto halvin hytti kaksi aikuista

MERIKALLIO VELI-PEKKA 15.03.2014 15:16

Toistelenpa itseäni: Finnlinesin kannalta me karavaanarit olemme vain välttämätön paha jaloissa pyörimässä, ei hetkauta firmaa suuntaan eikä toiseen, vaikka ilmaiseksi kuljettaisivat.

Tämä asenne näkyy hyvin Traven satamassa, tuntikausia saa odotella yöllä laivaan pääsyä ja silloinkin viimeisinä, pelkkää vttuilua, kun hommahan on pelkkä järjestelykysymys.

HAARAKANGAS ALLAN 15.03.2014 16:45

Juuri noin. Onneksi on muita vaihtoehtoja. Nykypäivään ei enää kuulu asiakkaana norkoilu, nöyristely ja simputuksen sieto.

Allu vaari

NYYSSÖNEN KAJ 15.03.2014 17:55

Rostokista seuraava laiva olisi lähtenyt vasta 28.4. ja 20 m2 hytillä halvin hintaa tuli 1077€ hinta on 411 € kalliimpi kuin Traven kautta erikoishintaisella lähdöllä. Dieseliä palaisi Via Baltikalla 23,3L/100km 1600 km 1,4€/L = 522€ plus laivalippu tallin - Hki

AHONEN KAI 16.03.2014 06:03

Jotenkin tuo näyttää hölmöltä, että laivalla on kilsan verran tyhjää kaistaa, ja sitä ei täytetä tällä marginaaliporukalla mihin tahansa hintaan.

Pieni osa porukasta kuitenkin kävisi syömässä ylihinnoiteltua rekkamiesmättöäkin, joku vetäisi pienen oluen, joten tuottoa tulisi verrattuna tyhjään baanaan ruumassa.

Onhan noita laivafirmoja muitakin kuin Grimaldi, joiden kanssa voisi jos viitsisi käydä neuvottelemassa jäsenhyvyyksistä, mutta jos palkka juoksee muutenkin niin mitäpä sitä itseään vaivaamaan. Juhlamokka pelittää, ja porukkalotto.

Tuosta Traven vittuilusta V-P:n kanssa samaa mieltä, 8:ksalta voisi hyvin lastata henkilö- ja matkakulkineet kyytiin, niitä irtoperiä omille kansilleen kerkiäisi vetelemään myöhemminkin, ja surraamiseen kuluu tasan sama aika, kellonajasta riippumatta.

Taaskin Grimaldi tienaisi muutaman ylihintaisen kaljan verran enemmän, kuin myös muutama makkarasoppa saattaisi kelvata järjettömään hintaan.

JANHONEN MATTI 16.03.2014 10:55

Tuossa Grimaldien touhussa on jotain järjenvastaista, ainakin kun sitä ajattelee näin asiakkaan näkökulmasta.

Kun saavutettiin monopoli yhdellä osa-alueella automatkustajan valittavana olevasta kolmesta vaihtoehdota Saksan reitillä, niin nostettiin hintaa ja heikennettiin laatua? Molemmat oikein hyviä asiakkaiden karkotuskeinoja.

Kuten Kai tuossa edellä totesi jotain kummaa on siinä, että samaan aikaan kun kaistaa on vapaana ja jokaisessa vuorossa tilaa 550 matkustajalle toimitaan niin, että kaistaa jää tyhjäksi ja hyttikapasiteetin käyttöaste jää alhaiseksi.

Liikenneviraston laivatilaston mukaan vuonna 2013 Suomesta meni laivalla Saksaan 65.933 matkustajaa ja Saksasta Suomeen tuli 79.424 matkustajaa Matkustajamäärässä laskua edellisen vuoteen -14,9 % Sama aleneva suuntaus näytti jatkuvan kuluvan vuoden tammikuussa.

Kun nuo luvut jakaa lähtöjen määrällä ja huomio, että joka lähdössä on tilaan 550 matkustajalle niin kyllä siinä keskimääräinen käyttöaste jää alhaiseksi.

Voisi olettaa, että kun käytössä on ro-ro -alus ja tämän alustyypin kulurakenne niin siinä yhtiö pyrkisi kaikin keinoin täyttämään kannet autoilla ja hytit matkustajilla ja kasvattamaan sillä tavalla myös ravintola- ja baari ja shop-myyntiä kannattavuuden parantamiseksi, mutta ei. Ja vallankin kun laivojen tarvitsemien maapalvelujen kulut ei tästä nousisi.

Joku tässä nyt mättää.

Vai enteileekö tämä laivatyypin vaihtoa?

SAVOLAINEN TOIVO 26.03.2014 16:56

Eilen pääsin puh.yhteyteen Finnlinesin kanssa,silä en oikein saanut netistä

vastausta matkajärjestelyihin verkkosivuilta.Sinnehän ei oikein nykyisin juuri

pääse puhelimellä.Nordic Centteriin kylläkin.

Oli mukavan tuntuinen mies puhelimessa,kun kysyin "teetkö minulle tarjouksen

as.autolle ja vaimolle Eurooppaan.Hän rupesi laskemaan ja kun hän sitten

sanoi summan sanoin,että olen karavaanari ja annan sulle jäsennumeron,hän

sanoi,että karavaanari hinta on yli 100 Ekua kalliimpi.En uskonut häntä

mutta kun jälkeenpäin sen tarkastin,niin se piti kutinsa. Kun sanoin puh.että

minä harkitsen tätä ja palaan asiaan,hän sanoi että et voi. Tämä on

tässä ja nyt ota tai jätä.Ja minä otin.

Viime vuonna oli sama juttu.Pääsin yhteen puh.läpi ja vielä lauantai päivänä

ja nuori mies teki tarjouksen ja lähetti sähköpostiin ja sanoi maksa tänään.

Ja niin tein.

Sellaisia neuvottelijoita siellä liitossa on.

KATEISTO EERO 27.03.2014 09:25

Soittelin kanssa Nordic Ferry Centeriin ja tyttö antoi samat hinnat, mitä netissä on. Eli ei heillä ollut mitään lisätarjouksia.

JANHONEN MATTI 30.03.2014 12:22

Autoliiton v. 2013 koskevan matkailututkimuksen mukaan automatkustajien laivayhteyden Suomi-Saksa -välillä on vähentyneet vuodesta 2011 merkittävästi.

Kun vielä 2011 matkansa Eurooppaan aloitti >20 % laivayhteydellä Saksaan niin viime vuonna enää 11 %. Muutos on merkittävä ja vahvistaa sen mikä Helsingin sataman tilastoista on nähtävissä.

Vastaavasti matkan aloitus laivalla Viroon ja laivalla Ruotsiin on lisääntynyt. Matkailuautoilijosta matkansa aloitti v. 2013 30 % laivalla Viroon 28 % laivalla Ruotsiin 17 % laivalla Saksaan

Euro konsultoi varsin hyvin. Saman tutkimuksen mukaan matkakassat on jonkin verran pienentyneet ko. aikana ja matkojen kesto ja kilometrimäärä on lyhentynyt. Ja edelleen Viron, Ruotsin ja Norjan osuus ulkomaanmatkoista on noussut.

Yksi mielenkiintoinen mutta sinällään looginen piirre on se, että automatkailijat entistä useammin lentää kohdealueelle ja vuokraa siltä auton käyttöönsä. On syytä olettaa, että tämä sama "tauti" leviää myös karavaanarimatkailuun sitä mukaa kun kohdealueelle kulkeminen kallistuu ja ikäluokka vaihtuu.

Karavaanareilla tähän vuokrakaluston käyttöön liittyy vielä tällä hetkellä asenneongelmia. Uusilla karavaanareilla tuskin on samaa ongelmaa omistamisen suhteen, mikä meillä materialismin ja traditionaalisten välimaastoon jäävillä perintekkäillä on. Meillähän kaiken millä liikutaan ja mitä käytetään pitää olla omistuksessa.

UUSITALO MARKO 31.03.2014 08:42

"Meillähän kaiken millä liikutaan ja mitä käytetään pitää olla omistuksessa."

Tämän harrastuksen kohdalla tälle on olemassa hyvä peruste. Karavaanarimatkailun viehätys perustuu paljolti liikkumisen vapauteen ja siihen, että aikatauluja ei tarvitse suunnitella pilkuntarkasti etukäteen. Vuokrakalusto ei välttämättä tähän taivu, vaan kalusto on varattava hyvissä ajoin etukäteen ja palautettava aina määräpäivään mennessä. Eikä noissa lainavehkeissä ole koskaan sitä "oikeaa" tunnelmaa, joka löytyy vain siitä itselle varustellusta omasta kulkupelistä.Sellaisesta, jossa tuntee olevansa kotonaan.

HALINEN HARRI 31.03.2014 09:44

Ja vielä koko ajan pelko jospa jonkun paikan rikon!

JANHONEN MATTI 31.03.2014 09:50

Näin se on Marko minunkin mielestäni

Tuolta meidän "takaa" on tulossa sukupolvi joka ei ajattele meidän tavoin. Heidän "riemunsa" tulee satunnaisesta matkailuauton käyttämisestä, ei omistajana huoltamisesta/käyttämisestä. Nuorten arvomaailma on hyvin paljon erilainen kun meidän vanhempien, joidenkin mukaan nuorten ja vanhempien arvomaailmat eroavat kun yö ja päivä. Ja toisin kun väitetään, nuoruusiässä omaksuttu arvomaailma ei juurikaan muutu vanhenemisen myötä.

UUSITALO MARKO 31.03.2014 09:58

Ei minullakaan ole sinänsä mitään vuokravehkeitä vastaan, mutta jotenkin tunttuu että ainakin matkailuajoneuvo, kalsarit ja vaimo kannattaa hankkia omaksi.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 31.03.2014 11:19

Tuohon Markon listaan vielä oma parranajokone, kampa ja luottokortti, niillä pärjää.

SUOMI SEPPO 03.04.2014 09:20

Näin ulkomaan matkalle Finnlinesillä kannattaa ottaa oma hammasharja mukaan. Sen arvostan erittäin korkealle. @seppo

NYKÄNEN JOUNI 06.04.2014 20:21

Kun noita lautta hintoja on tullut seurattua, niin ihmetyttää nuo hinnoittelu. Esim. Viking maksu portaat (pituus/korkeus metrimäärät) aiheuttaa se että kun oma autoni on 7,35m pitkä ja 2,90m korkea, niin ei se mahdu tuohon 7mx4,2 maksu ryhmään. Seuraava maksuryhmä on 12x4,2m jolloin maksu lähes kaksinkertaistuu sen takia kun auto on 35cm ”liian pitkä” ;-) joten 35cm maksaa melko paljon. Heitinkin meiliä Viking Linelle ja että voisivat tarkistaa tuota maksupolitiikkaa, lupasivat miettiä asiaa. Tallink Silja Line on sama juttu kuin Viking Linellä jossa hinnoittelu luokka loppuu 7 metriin, Seuraavassa maksuluokassa auton lauttamaksu kaksinkertaistuu. Laivayhtiöistä tuntuukin että Wasaline on matkailuautojen mitoituksessa / hinnoittelussa oikealla jäljillä tuonne Ruotsin suuntaan mennessä, kun maksuluokka on pitempi, matkailuautoja ajatellen parempi, koska maksu luokka (pituus) loppuu 9m.

YLINIEMI SEPPO 06.04.2014 20:38

Ekeröllä 7metrin ylimenevältä 20€ metriltä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.