- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Mitä maksoi melkein 3 kuukautta Espanjassa?
Mitä maksoi melkein 3 kuukautta Espanjassa?
Tein itselleni hiukan selvitystä reissun kustannuksista. Tältä se näytti. Vasta ekaa reissua suunnitteleville tiedoksi, muille ehkä naurun aiheeksi.
Matkassa vaimo ja meikä. Meno 4.11. Finnlinesillä Traveen, tulo joulunviettoon lentäen Alicantesta 17.12., paluu lentäen takaisin 21.1. ja sitten ajo kotimaahan Ruotsin kautta 5.3. 2014. Siis noin kolme kuukautta kaikkiaan poissa kotoa.
Oltiin lähes yksinomaan Espanjan itärannikolla välillä Blanes - Carthagena. Kämppäreillä koko ajan, meno- ja paluumatkalla ilmaisissa rekkaparkeissa. Oltiin koko aika kämppäreillä joilla kelpasi Acsi-kortti. Pisin aika yhdellä kämppärillä taisi olla runsaat kaksi viikkoa joten mitään merkittäviä alennuksia ei saatu. Vain kerran taidettiin maksaa Acsikortilla enempi kuin olisi maksanut ilman sitä (!).
Kämppärien maksut oli yhteensä n. 1100€. Mukavuudet ja palvelut maksaa. Ja mikä merkittävää, helmikuusta alkaen monet itärannikon kämppärit oli täyteen ahdettuja. Monen kämppärin edessä oli jono (2 -3 autokuntaa) odottamassa paikan vapautumista. Laadukkailla kämppäreillä sanottiin että koko maaliskuu on myyty loppuun. Mekin olimme Benidormissa muutaman päivän ajan kämppärin asfalttipihassa.
Ajokilometrejä kertyi 6737 km ja naftaa meni runsaat 700 llitraa keskihintaan 1,45 eli noin 1050 euroa. Keskikulutus oli 10,6 l. sadalla. Moottoritieajoa oli runsaasti. Puoli-integroidussa Fiat Ducatossa on 2.8JTD yhteispaineruiskulla.
Espanjan ja Ranskan tiemaksut teki n. 90 €. Maksutiet on nopeita mutta mennen tullen ajettiin Ranskassa A75 -tietä joka on Millaun siltaa lukuunottamatta ilmainen. Paluumatkalla ihmeteltiinkin sitten lumiauran odotteluruuhkaa yli kilometrin korkeudessa.
Laivamatkat ja paluumatkan Tanskan siltamaksut teki yhteensä 1140 €.
Kaasupullo vaihdettiin täyteen heti reissun alussa ja vielä kaksi kertaa sen aikana, Repsolin pullon vaihto maksoi 17€ kerta.
Kustannuksiin voi laskea vielä lennon kotimaahan ja takaisin, liput kahdelta maksoi 270 €. Tuon ajan auto oli parkkeerattuna Santa Polan lähellä hallissa hintaan 48€ runsas kuukausi.
Ruokaan meni sitten aika vähän, ainakin kotiin tultua hinnat marketissa kauhistutti. Jotkut ruoka-aineet maksaa kyllä Espanjassa saman kuin kotomaassa, toiset taas on aivan naurettavan halpoja. Dorada- ja merluzafileitä saa halvalla, norjan lohi maksaa lähes parikymppiä filekilo. Vihanneksia saa kaupoista ja etenkin markkinoilta puoli-ilmaiseksi.
Ulkona syötäessä päivän menu, menu del dia maksaa yleensä 9 - 11€ per henki mutta on tasoltaan joskus/tavallisesti kovin vaatimaton. Ja jos menu on halpa otetaan raha sitten vaikka pienen vesipullon hinnassa. Platos combinados vastaa meidän tavallisia halparuokala-annoksia ja ovat joskus ihan hyviä hintaan 7- 8€.
Yhteenvetona: naftat runsas tonni, laivamatkat 1140, leirintämaksut siinä 1100. Jos ei laske kotimaassa käyntiä oli kustannukset siinä 3500€.
Ruokakustannuksia en laskenut tuohon mukaan, kotimaassakin täytyy syödä ja siihen menee enempi kuin Espanjassa. Juominen on tietty myös paljon halvempaa jos ei jano ylly aivan tavattomaksi.
Näin meillä. Ei ihan pirkkamatkailtu mutta ei kyllä kovasti tuhlailtukaan. mot
Kovin on erilaista tuo rahan kuluminen. Mä läksin vaimon kanssa 5.11.2013 via Balticaa matkailuautolla Portugaliin. Viikon 51 vietimme Espanjassa Calahondassa jonne ajoimme autollamme. Tulimme takaisin Baltian kautta 4.2.2014. Siis tasan 3 kk. Matkakulut: Diesel 1761 €, laivamatkat 258€, leirintä 35€, tiemaksut 11€ ja kaasun tankkaus 6 kertaa 82€. Yhteensä 2147€. Tarkempia tietoja telemisistämme on picasaweb- sivullani 288 kuvaa ja yhteenveto on viimeisellä sivulla: https://picasaweb.google.com/laineet/MuuLi20132014#5977208274095497538
Ei päässyt vertailemaan matkaa ei kulurakennetta..
Google
Virhe
Itse tein viimme keväänä matkan Fuengirolaan ja elin sen kolme kk , taisi kustannukset olla koko lailla sama kuin aloittajalla eli 3500€... jossain koneen kätköissä löytyy tarkempi yhteen veto.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2014 klo 21:10:50 Siis tuo Laineen linkki ei toimi..
Ainakin Firefoxilla avautui ongelmitta?
Molemmatkin sekä Martin että Raimon esimerkit on mielestäni hyvin "alueella" kun huomio matkustustyylien erot. Pelkät Martin leirialuemaksut selittää hintaerosta suuren osan Suoraan näitä kahta matkaa ei pidä verrata toisiinsa. Molemmat on kokeneita reissaajia, joten mitään äkkinäisen kuluja noissa hinnoissa ei ilmene.
Mitä tuohon Keski-Eurooppaan menoon tulee niin onhan se tosi, että sinne pääsee täällä hetkellä halvimmalla menemällä Tallinaan ja ajamalla Puolan kautta, Timo on kirjoittanut tästä asiasta monta kertaa.
Sitäkin olen miettinyt, että onko meillä karavaanareilla joku asennevamma mitä tuohon Via Baltican/Puolan kautta kulkemiseen tulee, vai tokko siitä tiedetään tarpeeksi. Itsekin keksin jos jonninmoista syytä, vaikkapa sen kun menee aikaa hieman enemmän, ihan kun minulla ei sitä aikaa muka olisi. On muka niin kiire, että ei ole aikaa muuttaa aikaa kulusäästöksi!
Aikanaan syntyi ja jopa luomalla luotiin huono kuva Puolan huonoista teistä ja liikennekulttuurista, mutta eihän se enää yleisesti ottaen pidä paikkaansa. Onhan niissä maissa hieman erilainen liikennekulttuuri mutta ei sen mikään ihmeellinen ole,
Kun täällä on monia joilla on merkittävä määrä tietoa Puolan kautta kulkemisesta niin olisiko mahdollista työstää vaikka kolme reittiä Puolan läpi. Vaikkapa vastauksena sille, että laivahinnoittelu on nyt ylittänyt kipurajan.
Yksi reitti voisi olla Via Balticaa pitkin Varsovaan ja siitä moottoritietä Berliinin suuntaa.
Toinen Varsovan kautta Katowiceen ja siitä Bratislavaan jos taas pääsee Wienin kautta Itävallan tieverkkoon
Puolan itäinen reitti, eli Suwalki-Bialystok-Lublin-Kosice-Budapest ja siitä edelleen Sloveniaan, Kroatiaan tai muualle Balkanille,Tässäkin törmätään taas siihen, että mihin tällainen vapaehtoistyö pannaan talteen ja miten sitä päivitetään, jotta se jatkossa palvelisi mahdollisimman monia.
Janhosen Matille . Voisihan tuo olla hyväkin ehdotus , mutta kun kaiilla on autossa ja puhelimissa vaikka minkä moisia kartta ohjelmia , niin eikös niillä nyt pääse jo Puolankin läpi ilman suurempia vaikeuksia . Eihän siellä noita isompia läpikulkuteitä niin montaa edes olekkaan . Kun pysyy pikkuteiltä pois ja maksaa suosiolla motari maksut niin ei pitäisi ongelmia olla .
En ajattele sitä niinkään pääsemisen tai teiden kautta vaan reitin varrella olevien palvelujen kautta.
Monella takaraivossa kummittelee mm. yöpymisturvallisuus, niin olisi syytä koota "etappiverkosto" johon tukeutuen kukin voi sitten edetä haluamallaan tyylillä ja nopeudella. Toki niitäkin on jotka ei tarvitse kun polttoainetta ja sitähän on Puolassa saatavana "joka paikasta".
Jatketaan aiheen sivusta, eli puolan kautta kulkua.
Eli mekin ollaan nyt ensimmäistä matkaa suuntaamassa baltian kautta eteenpäin ja eniten juuri mietityttää nuo yöpymispaikat. Niitä kun ei nopean tahdin siirtymisessä jaksaisi alkaa etsimäänkään. Eli siinä mielessä meillekin olisi iso etu jos olisi jonkun hyväksi toteama reitti ja sieltä voisi katsella sopivat etapit. Hermojen kiristys kun suurenee hyvää tahtia illalla kun ei sitä yöpymispaikkaa ala löytymään ;)
Tuo varsova katowice wien on varmaan se millä mekin lähdetään sinne kroatian suuntaan.
Minulla on useamman vuoden kokemus tästä ja tilatoinutkin matkojen kustannukset. dieseliä meillä palaa enemmän kuin kaksinkertainen määrä per kilometri 23,3 L/100km
Meillä löytyy myös ruokailu mukana sitä nostaa että tupakkakin on siinä mukana n. 10€ per vuorokausi. Tähän mennessä on Rutu-hinta alaspäin ja paluussa Rutu-lähtö tasannut niin että Via Baltica diesel + tallinnan lautta maksaa saman kuin Finnlines Hki - Trave. Samaa tahtia kuin menovesi on noussut on lavalippukin noussut. Erotus Laiva halvinhytti - tai - Via Baltika = 0
Tämän vuoden matka on viellä kesken mutta näyttäis jäävän 15 400€ kokonaisuudessaan sisältäen Balimatkan Suomen kautta koukaten. Tuossa on mukana myös Startti akun uusinta 750€ 2 x 225Ah akut töineen.
Me ollan Puolassa jääty 24h huoltiksille yöpymään monen monituista kertaa. Käyty toisinaan kysymässä paikan pitäjältä, että onko ok. Aina on ollut,a hyvin ollaan nukuttu. Ja noita ympäri vuorokauden olevia huoltiksia on melko helppo löytää kaikkien reittien varislta.
t.Kaarina
Koskisen Janille http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/liettua/ Tällä oppaalla jonka voi tilata autoliitosta pääsee jo jonnin verran pälkähästä ja sit toinen opas http://www.promobil.de/stellplatz-145.html pääsee jo aikas pitkälle Olemme olleet muutaman kerran puolassa ja startantteet Pärnun konsesta eka pysähdys oli latvia Labirinti Camping josta matkasimme Suwalkiin siitä sitten Krakowaan jne.... Kannattaa kuitenkin muistaa että etelässä ei mennä samaa nopeutta kuin suomessa, eli jos ajattelet ajaa 400 km niin aika jona sen suomessa ajat saattaa tuplaantua etelämpänä...aamulla aikaisin kun lähdet niin saatat illalla olla hyvissä ajoin perillä.
Talvella pimeällä Baltian kautta ajaminen on kyllä mun mielestäni turhan kovalla riskillä verraten Ruotsin tasaiseen ja hiljaiseen motariin.
Syksyllä kiireettömänä eläkeläisenä ottaisin Navirailin sunnuntailähdön hintaan 95€ (kaksi +auto) sisältäen ruokailun. Paatti on puoleltaöin Paldiskissa jonne yöpyisin odottamisalueelle kameroiden alle.
http://www.portofpaldiski.ee/files/eng/subgallery/koidula_waiting_area.html
Varsova- Berliini motari on sileä kuin pöytä, eikä maksa paljoa.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2014 klo 15:13:31 Laitanpa taasen kartan jonka paikoilla pääsee Suwalkiin asti
http://goo.gl/maps/DkBLr
Ja Markun kartan Puolasta
http://goo.gl/maps/GeCY6
Kämppäreiden aukioloajat ovat siellä hieman ongelmallisia talvella kulkijoita ajatellen.
Seuraaviin asioihin kaipaisin selvennystä: Onko se alle 100 euroa ratkaiseva, vai ruokailu joka kuuluu lippuun? Ainakin pk-seudulta tulee helposti 100 km ajo Hankoon jota ei Helsingistä ja taitaa siellä Virossakin tulla 10-20 km lisää jos ei halua oikoa pikku teitä? En ole tuota Hanko - Paldinski väliä kulkenut joten siksi kyselen todellista hintaeroa. Eikös aikaakin mene tuolla H-P välillä jonkin verran enemmän?
Haapasen antamaa Paldinski osoittetta kun klikkasin niin en vain löytänyt hintoja mistään..enkö vain osaa!
Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2014 klo 15:58:02 No joo vähän kun googletti niin johan löytyi.. http://navirail.com/matkustajat
En kyllä ymmärrä tuota Hanko-Paldiski yhteyttä, ellen asuisi lähellä Hankoa.
Itse menen mieluummin suoraan via Baltikalle, esim. Viking Club hinnalla 112€ (auto kork.yli 2.4m ja pituus alle 8m, yksi henkilö). Kaksi ja puoli tuntia ylitys ja suoraan baanalle kohti Pärnua ja Riikaa, ei tee mieleni pujotella jostakin Paldiskin kautta.
Tietty makuasioita ja paljon muuttujia näissä valinnoissa.
Sen sijaan näen jotakin järkeä tuossa Ventspils-Trave välissä, Puola kun on niin pirun iso maa ja toisin paikoin aika hidastakin etenemistä, eipä sillä, kesäaikaan Masurian järvialue vaikuttaa houkuttelevalta.
No joo, mulla tekee 35 kilsaa lisää ajaa Hankoon. Eipä siinä hinnassa suuria eroja ole.
@timppa
Katsoin piruuttani tuolta Stenan sivuilta 2.4.2014 Ventspils-Trave, isohko Hymerin integroitu yhdellä hengellä kansituolissa, matkustusaika 23 tuntia.
Tipahdin tuolilta, 77€, pirkkamatkalaisen oikea hinta, kun tuo Hki-Tal välikin, 2.5t maksaa sen 112€.
Noh, yhteensä alle 200€ ja ollaan jo Saksan motarin alkupäässä.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 10:49:13 Niin, autolla ajoa tulee Tallinnasta Ventspilsiin n.500km ja matkalla mukavia stoppeja, esim. Pärnu, Riika, Jurmala.
Eikä tuo paljon kustanna vaikka ottaa hytin niin ei tarvitse kansituolissa notkua.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 12:28:45 Väli Helsinki - Travemunde Ventspils kautta mentynä kustantaa 350 euroa /suunta ilman ruokailuja.
Sis. -Helsinki-Tallinna laivamatka -laivamatkan ja hytin välillä Ventspils-Travemunde ja
ajo Tallinna-Ventspils auto >6 m, -2 aikuista (eläkel.)Katotaan ensi kesänä jos taasen saataisiin hyvä talvenylitarjous Helsinki - Saksa linjalle.
Hytti tuonne Ven.-Trave välille on 87 euroa hölö. Pitäisin hyttiä välttämättömänä epäinhimillisen aikataulun vuoksi, lähtö klo 04.00 ja perillä 02.00.
Alle 65 vuotialta ja alle 10m:n autolta sain hinnaksi 253€
@timppa
Kai täytyy vakavasti harkita tuota Matin ehdottamaa reittiä seuraavan kerran etelään mentäessä.
Kun viimeksi (aikana monta vuotta sitten ja ennen EU:ta ) menin via balticalla tuon rajan yli oli heti Liettuan puolelle tultaessa huoltoasema ja sen vieressä maksullinen rekkaparkki. Huoltikselta annettiin ohjeeksi ajaa parkkialuelle ja sanottiin että 'mies punaisessa tulee'.
Tuli ja pisti meidät ajamaan siististi rekkojen rinnalle ja velotti pienen summan, en muista paljonko. Aidattu, turvallisen tuntuinen alue.
Onkos kellään havaintoa vieläkö tuommoinen on toiminnassa? Se vaikutti ainakin siihen aikaan hyvältä paikalta yöpyä. mot
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 17:28:53 Jeps, kun itse kysyy ja itse vastaa niin saa ainakin vastauksen. Katselin tuota googlemapsista ja streetview -kuvassa näkyi sekä huoltsikka että sen vieressä lauta-aidan takana parkkeerattuja rekkoja. Kuva vuodelta 2012, aika tuore. Tuon voi hyvin ajatella yöpaikaksi.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 17:44:12 Ja parisataa metriä ennen tuota huoltoasemaa näkyy vielä olevan motelli jonka pihalla rekkoja, sekin voisi olla toimiva yöpaikka.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 17:57:38 N56° 16' 3.54" E24° 22' 27.3"
Siitä vajaa kymmenen kilsaa etelään on tämä: http://camperplace-ltu.page.tl/Suomeksi-in-Finnish.htm
Maksaa 15€ sähköllä ja on avoinna ympäri vuoden.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 18:08:56 Ylisuutarin Jounin panoraama paikasta. http://www.hoffenheimin.com/pano6/liettua_lertsu_swf.html
Tuo reitti Venspilsistä Traveen on varmaan käyttökelpoinen jos on matkalla Pohjois-Saksaan. Aloituksessa kuitenkin puhuttiin Espanjassa oleilusta ja sinne en lähtisi kiemurtelemaan laivalla Venspilsin kautta. Jos ajaa Puolassa reittiä Augustow - Lomza - Wroclaw - Görlitz ja siitä suoraan Saksan Freiburgiin tulee lisäkilomatkaa noin 900km eikä yhtään maksullista pätkää. Matka Wroclawista Görlitziin on ilmaista moottoritietä. Varsovan kautta kannattaa ajaa vain viikonloppuna ja arkisin on kätevintä käyttää eteläpuolista ohitustietä 50. Itse olen aina yöpynyt Puolassa matkaparkeissa, joista olen laittanut kuvat ja vähän tietoa Picasaweb albumiini. Siellä on myös koordinaatit ja zoomattava kartta. https://picasaweb.google.com/laineet/PuolanMatkaparkkeja
Martti Toivoselle tiedoksi, että kyllä siinä Liettuan rajalla on edelleen on se rekkaparkki. Itse olen ollut siinä kaksi kertaa (ensimmäisen ja viimeisen) . Se oli kylläkin yli 10 vuotta sitten, jolloin rajalla piti odotella tuntikausia ja pimeän tultua yöpyminen äänekkäiden rekkojen puristuksessa.
Itselle matka puolan kautta tekisi 600 kilsaa extraa verrattuna ruotsin läpiajoon, noin karkeasti autoroutella luupattuna, ei taida olla pirkkatie meille.
Turusta La Jonqueraan tuon katselin.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 23:30:26 Ei näyttäisi tuo Trave-Malmökään olevan itselle sittenkään säästökohde kun tätä jäin näpelöimään, täältä saaristosta ei vaihtoehtoja ole, 800,40€, huono ruoka sisältyy hintaan.
Trave-Malmö välin kulkeminen laivalla on vähän niin ja näin. Kilometrejä tulee lisää 58 km/suunta ja aikaa kuluu.
Laineen antamaa osoitetta klikattaessa minulle käy näin..
Virhe
500 INTERNAL_SERVER_ERROR Pyynnön suorittaminen ei onnistu.Muiden antamia linkkejä klikattaessa ei ole ongelmiä..?
Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2014 klo 12:08:36 Täytyi ottaa Grome auki ja kokeilla sillä ja näyttä nyt pelittävän,mutta firefox ei aukaissut sivua...mahtaa olla jokin tietoturva esto kyseessä!
Hyvin näkyi 12kuvaa linkistä. Kiitokset kuvien laittajalle,mukava tehdä nojatuolimatkaa. Terv.Mies kyläkaupanparkkipaikalta.(Hein.kk)
Heitänpä vähän maustetta keskusteluun. Teimme juuri vähän erilaisen reissun Thaimaahan 2 kk
Lennot 2 henk. 1640€ Asuminen n. 45 m2 täysin kalustetussa kerrostalohuoneessa 900€. Kämppää vaihdoimme kerran. Ulkona söi ihan mukavasti a`4-6€
Ihan asumiskelpoisia kämppiä löytyy halvemmallakin ja pitkällä sopimuksella hinta putoaa myös.
"Tuparutu"
"Trave-Malmö välin kulkeminen laivalla on vähän niin ja näin. Kilometrejä tulee lisää 58 km/suunta ja aikaa kuluu. "
Joku 215 kilsaa tulee Puttgardenin / Helsingørin kautta lisää, mutta matka-aika laivalla 9 tuntia vs.Putt-Rød-Hel-Hel ¨1,5h, jonkun kympin siinä säästäisi, mutta voi sen päivänsä kuluttaa auton penkilläkin, Hampurista neljän pysähdyksen taktiikalla ehtii illaksi kotiin.
Tiistai aamusta perjantai iltaan Berliinissä kolmen tähden hotellissa lentoineen kahdelta 560, 0e Taksi Vantaalla 10 kilometrin päästä kentältä 30.0e.
Jelmi
Tuossa on yhdenlaiset matkakustannukset,melko tarkkakin selostus,Yöpaikkojen sijainnint,hinnat ym ym http://www.treitler.tv/2014%20I%20F%20E%20P%20D%20Winterreise/20140303.htm Lähtenyt tosin Itävallasta,mutta haitanneeko tuo? @rami
Ei mitään naurun aihetta, päinvastoin. Realistista tietoa manner- Espanjassa lomailusta. Ei ehkä sovi tähän ketjuun, mutta suunnitteilla on Kanarialla 2-3 kuukauden loman viettäminen. M- auto on ja sillä käyty tarpeeksi usein Espanjassa asti. Nyt ei enää huvita, seisokoon kotona. Ajetaan sillä kotimaan reissuja sitten taas.
Ajatus olisi vuokrata Teneriffan eteläosista n. 60 m2 rivitaloasunto, mistä nykyisen laman aikana joutuu täysin kalustetusta huoneistosta uima- allasoikeuksineen ym. maksamaan n. 500 e/kk. Halvimmat edestakaiset lennot sinne ovat 250 e/hlö luokkaa. 2 hengelle tästä lystistä tulisi kustannuksia 3 kk ajalta n. 2000 e, kun unohdetaan ruokailut ym kustannukset, jotka kuitenkin pitää jossain maksaa. Laskuthan ei kotimaassa lopu, vaikka lehdet peruuttaakin.
Toki tulee jotain nettipalvelukuluja ym. lisäksi, mutta kun lähisukulaisia asuu pysyvästi samalla seudulla, niin ainakin neuvontapalvelut toimivat. On saatu kämppäreistäkin tarpeeksi, joten tuolla vaihtoehdolla saatetaan lähteä. Hinnan ja ilmaston suhteen vaikuttaa houkuttelevalta, kokeiltiin viime syksynä jo.
Tämä kirjoitettu vain vertailujen täydennykseksi, jos haluaa välttää "hiekkakentillä leiriytymisen".
Vertailun vuoksi Vietetty manner euroopassa 2 viikkoa ja kulut noin: 6030 km, polttoaine 610 l keskimäärin 1,30 = 697 eur Camping yöpymisiä 6 kpl keskimäärin 18 eur = 108 eur Ruokailut 50% suomen vastaavista. Reittinä Helsinki -Tallinna-Warsova-Budeapest- Zagreb-Split-Ljubljana-Mynchen-Frankfurt Order-Poznan-Warsova-Tallinna-Helsinki
Mirjalla aika kunnioitettavat kilometrit 2 vk matkalle! Joskus hurjassa nuoruudessa on päästy noihin kilometreihin, mutta ei koskaan 2 viikossa. Keskimäärin jotkut 600 km/vrk päivämatkat tuolla reitillä ei ole ollut meidän juttu koskaan.
Pisimmät 6- 8 viikon m- autoreissut ovat 8000 ja 10 000 km. Päivämatkassa ennätys on n. 1000 km, kun päätettiin kerran lähteä vuorokautta aiemmalla lautalla Travesta Suomeen Etelä Saksasta. Silloin Saksan motarit olivat vielä kunnossa ja ajopäivä viikonloppu. Citty- marketin pihalle saapui aika voipunut porukka.
Ihminen muuttuu, mutta mihin suuntaan? Jos sanoisi 3 kohtaa, niin ehkäpä: mukavat palvelut hyvässä ympäristössä, hyvä hinta/laatusuhdesuhde ja kiireettömyys omassa rauhassa ilman että takapuoli puutuu ja niska menee lukkoon. Henkilökohtaisia arvoja tietenkin nämä, eivät mitään kannanottoja. Ja vuosien kalliisti opettamia.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.