Hiukan välin Saksa-Suomi kustannuksista ja kokemuksista

TOIVONEN MARTTI 06.03.2014 10:46

Mentiin syksyllä Finnlinesillä Traveen tarjoushinnalla 570 ruokineen, auto alle 8 m ja kaksi aikuista sisähytissä.

Palattiin ajamalla Tanskan ja Ruotsin kautta ilman mitään ennakkovarauksia tai alennuksia: Iso Beltin silta 50 Juutinrauma 100 Polttoaine 150 (Ruotsissa aivan sikakallista, vahva kruunu!) Ruotsinlaiva 200 + ruuat 70

eli paluumatka yhteensä 570

Palattiin ihan turismimielessä Ison Beltin kautta, Puttgarden - Rödby olisi ollut lyhyempi reitti mutta kustannus varmaan suurinpiirtein sama.

Ruåtsin kautta ajo on leppoisa mutta tylsä, nelostie kulkee suurimman osan metsien kautta, liikenne on yllättävän vähäistä.

Vikinlinjan iltalaivan, Amorellan, autokansi oli kuulemma täynnä, ei jääty odottelemaan mahtuisko mukaan vaan mentiin Siljalle. Vikingillähän on check-inissä oikein oma kaistansa niille joilla ei ole lippua etukäteen ostettuna. Kyytiin otetaan perämiehen päätöksellä enempi kuin mitä myynnin tietokoneet antaa periksi.

Siljalle ajettaessa reitti checkiniin on edelleen käsittämättömän pitkä ja sotkuinen ja huonosti opastettu. Pimeällä mahdolliset opaskilvet ei näy kunnolla ja opaskoira olisi tarpeen.

Tukhoman läpi ajaessa koettiin taas kerran että ruotsalainen antaa tilaa ja ymmärtää ulkomaalaisen turistin töppöilyjä. Torvet ei soi, tilaa annetaan ja kättä heilautetaan tervehdykseksi kun tilanne on ohi. mot

JANHONEN MATTI 06.03.2014 12:50

Itsellä on "laskennassa urakka" mennä Rostockiin Tässä laskelmassa olen käyttänyt kuitenkin Traven hinnoittelua, koska Rostockiin menevän laivan hyttihinnoittelu ei ole tästä maailmasta.

Finnlines Hki-Travemunde, aika huhtikuu -2 aikuista -hytti AB3 -m-auto pituus 2,4 m -2 ruokailupakettia Finnlinesin hinta 10 % jäsenalennuksella 820 e/suunta (alennus ei koske ruokap.)

II-vaihtoehto Ruotsin kautta

Turku-STH Viking (club-hinta), päivälaiva -2 aikuista -m-auto -sisähytti 7. kansi, allergiah. -meriaamiainen ja buffet-lounas Hinta 237 e/suunta

Hyltena Stellplatz hinta 11 e/yö

Ajo STH-Trelleborg 644 km = 116 euroa

Trelleborg-Rostock, Stena Line, päivälaiva -2 aikuista (eläkeläisiä) -hytti -m-auto -2 lounasta Hinta 150 e/suunta

Yhteishinta II-vaihtoehdolle 514 euroa/suunta

Jos menisin Rostockiin, joka kyllä matkaohjelmaan sopisi Travea paremmin, niin hinta hyttihinnoittelusta johtuen nousisi vielä n. 160 e/suunta.

300 euroa nettona/suunta ratkaisee oman valintani.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 06.03.2014 13:04

Matti, samaa tutkailua teen, vaan kun ei stemmaa nuo lukemat, vai enkö taida sisälukua?

Helsinki-Trave maaliskuu 2014 autopaketti, 1-4 hlöä hytissä, auto yli 2,1m ja alle 8m, 608€.

Sama huhtikuussa 680€.

Itse ehkä Ventspils-Trave, kun niin tykkään noiden balttien elämänmenosta ja tutut maisemat.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.3.2014 klo 13:05:56 Niin, ja nuo listahintoja, ilman mitään alennuksia (sfc, rutu tms.)

Käyttäjän lisäys viestiin 6.3.2014 klo 15:11:20 Pistin googleen finnlines ja sieltä vasemmalta valikosta "tarjoukset".

JANHONEN MATTI 06.03.2014 13:30

En nyt äkkiä ymmärrä mistä olet nuo hinnat saanut. Hinnoittelukausi vaihtuu kyllä 1.4. mutta se ei selitä tuota hintaa eikä hinnan eroa.

Hinnoittelukauden myötä vaihtuu (laskee) myös karavaanarien alennusprosentit.

HAAPANEN TIMO 06.03.2014 18:40

Finnlines, H:ki -Trave ja H:ki- Rostock CKE-kortilla ajoneuvosta 50% 20.6 asti.

Malmö-Trave 25% lipusta ja ajoneuvosta. Ja TT-Linesillä sekä Stenalla 10% päivälähdöillä

@timppa

JANHONEN MATTI 06.03.2014 20:10

Veli-Pekalle

En ihan tarkalleen tiedä milloin Finnlines on muuttanut noiden pakettimatkojen ehtoja niin, että myös matkailuautot on tulleet pakettimatkojen piiriin. Joskus aikanaan jurputinkin tästä kun katsoin, että Finnlines suosii h-autolla matkustavia pakettimatkalaisia ja syrjii karavaanareita. Hinnastossa puhutaan vuodesta 2014.

Samoja ilmoittamisiasi hintoja kone minullekin antaa. Noihin tarjoushintoihin ei voi mitään muuta alennusta saada. Ja ruokailukulut tuleen tarjoushinnan päälle.

Omalta kohdaltani tarjoushinta on toki hieman halvempi kun SF-Caravanin alennuksin laskettu hinta, mutta paljon kalliimpi mitä Ruotsin kautta kulkeminen tulee maksamaan. Oletan, että listahinnoilla ja tarjoushinnoilla + erilaisilla alennuksilla on tarkoitus sotkea ihmisten hintakuva samaan malliin mitä lyhyillä reiteillä vaikkapa Hki-Tallinna -liikenteessä on tehty jo vuosia. Lentoliikenteessähän tämä tiettyyn sesonkiin, päivään ja kellonaikaan perustuva hinnoittelu on ollut arkipäivää jo pitkään. Samalla erilaiset kiinteät alennukset vaikka johonkin jäsenyyteen perustuen voidaan pikkuhiljaa mitätöidä.

Lapsiperheelle vallankin korkean sesongin aikaan todellinen vaihtoehto ja keino kulujen alentamiseen on se, että yksi "uhrautuu laivaan" ja vie auton/vaunun yli yli ja muu perhe lentää halpalennolla Saksaan.

Tässä muutamia lentomatkojen hintoja huhtikuussa Lento Tampere - Bremen huhtikuussa 44 euroa /suunta Lento Helsinki-Berliini huhtikuussa 67 euroa/suunta Lento Tampere - Frankfurt (Hahn) 44 e/suunta

HÄNNINEN JUKKA 06.03.2014 22:00

!7 vuotta tuota lätäkköä on kierretty, kaarrettu itä- länsikautta, keskeltä useimmiten. Joskus ihan liki rantakivikoita ihaillen. Sikkiä ja sakkia milloin mistäkin minkin öijan kautta ollaan oikastu tai kiertaistu. Rantakivikoita hipoen. Vladivostokin eikä Färsaatren kautta vielä kukaan ole tiennyt kertoa kuullu tuoreinpatata tarjousta

Yhä hullummaksi menee, kun milloin tuolla-siellä löpönhinta rojahtaa ylös-alas, milloin viime tarjoukset niillekin jotka ajat sitten matkansa maksaneet., tulee tarjouskirje vielä kaikesta 50 % halvemmalla.

Osta kausi- vuosi- kansi- jäsen- liittoalennuksin niin aina vaan vaikeemmaksi menee. Kämppärikortteja olis hyvä olla toistakymmentä.

Isomman (esim. Suursillin suvun kanssa) porukan jo ehkä kannattais. alkaa kalkkyloida kustannuksia.... Met tuumma kesemmällä ehkä Karhusaari-Brightonin -Muurmanskinkautta sinne Ventspiltsiin, vaan yhellekään suomaliselle yhtiölle en enää senttiäkään maksa. Palsiski-Hanko yhtiölle annamme emptialuontoiset 100 euron tipit, kun eivät hinnastoillaan kiusaa.

Ja nää meidän liittojen ja ryhistyksen puuhamiehet, sanonko minne ja kuinka monen vuoden neuvottelukursseille pitäs hankkiutua ?

Ihan ölmöksi menny, kun ei edes Mensan 200 pisteen kultakortillakaan irtoa kuin kympillä puolidesiä maailman paskinta sumppia.

Muttamutta - eik oo kiva kalkkuloida tietoa ytään viisaammaksi tullevat tietoa etsivät epätietoiset ? Tulee niin auttavainen olokin, siinä neuvoja keräillessä.

Voi paketin puketti. Selispäs kuitenkin miksi Halinalle ja Hirviö monttu ammollaan tyrkkäävät meille yviä ja kultivoituneita (= sivistyneitää ohjeita, Muchas Gracias Ahonen!).

Tuuppa taas rallia tölväämään, 40 masteisen auton sisätäl käsin niitä sisätelkkarista näkyviä pölypilviä seuraamaa. Hööriluurit ja kyprä päähän, niin raikkaaltatuntuu tuleva Portugalin Ralli. Märttinin Makkon kaa sitä on ennekin 00:ssa kaffa eellä pälyytelty. -ä Ja ehtoolla siteen Fian tavanmukaiset kaviaarileivät kasinolla samppanjan kaa. Simo R Järkkäs meidän pöytään Carlos Sainz seniorin ja Stirling Mossin. Lupashan joku muukin tulla: Alen, Mikkola, "Löysä" ja joku näitä vierasmaalaisiakin: Sebut Loeb ja Pgier ja kaunistukseksi Michele Mouton.

Koetappa taas viime vuoden malliis kavuta aidan yli, mutta nyt ei meille mahu. Eikäs mahu muutenkaan. Mutta vinkiksi Sulle Ahonen, Novikov hakee renkaiden putsaajaa - Sulle ihan sopivaa, ja pääsisit pikiksellekin lastenlipun hinnalla. Vois olla kiva kokemus pölypikisten spesialistille ... ?

Herkkähipiäisille vielä selvennys; näyttää olevan moniselitteistä Suomesta Keskieurooppaan pääsy. Pudjettia siinä joutuu exceleihin rustaamaan väkisinkin, kyynel poskella...

AHONEN KAI 07.03.2014 01:08

Kerro Hänninen, kun näyttää taaskin nupissa viheltävän, pressan linnan juhlista; nuo rallifantasiat on vähän tylsiä, ja turhankin lennokkaita.

Santa Ana da Serran pätkää mennään seuraamaan, loput ralliradiosta, on se kivampaa kuin jossain taukotuvan tai vessan kulmalla luuppailu pikkuisia suomen lippuja heilutellen.

Asiaan: Mennään vissiin Trave-Malmö-Kappelskär-Naantali ja päivälaivoilla kun Malmöstä ole yhden pysähdyksen taktiikalla kuin 8 tunnin trippi Kappelskäriin, ehtii vetämään vielä tirsat ennen laivaan ajoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.