Finnlines ei ole ystävä

AHONEN KAI 14.02.2014 15:22

Ainakaan tarjoushintaisia kotimatkoja eivät myyneet, ja huhtikuussa karavaanariale huikea -10%

HALINEN HARRI 14.02.2014 15:31

Ei todellakaan, luottavat karavaanareiden haluun maksaa heille hyvätuottoisia hintoja. Kannattaisi harkita neuvotteluvalttina koko Finnlinesin hylkäämistä jäseneduista ja koettaa löytää muilta yhtiöiltä lisäalennuksia tuolla lupauksella. Tietenkin väli Suomi-Saksa-Suomi jäisi pois, mutta niinpä jäisi Finnlinesilta osa tuotoista kun asiakkaiksi jäisi vain ovh:lla liikkuvat. Totean jälleen ettei liitossamme osata ostaa/neuvotella.

ALAVIUHKOLA MARKKU 14.02.2014 23:01

Katso Rutusakki.fi yläpalkista "Laivainfo". Sieltä löydät sekä rutulähtöjen päivämäärät että alennushintatarjoukset. Samoin soitto-ohjeet tunnuksineen. Nyt sieltä löytyy myös Ekkerön tarjoushinnat Tallinna-Helsinki.

AHONEN KAI 15.02.2014 04:50

"Uusi SFC-alennus alkaen 1.4.2014 on 10% hytti-, ajoneuvo- ja henkilöhinnasta. Varausta tehdessä tulee ilmoittaa SFC-numero."

Onkos laivahintojen sopiminen tuon tyhjänpäiväisen kahvikassan hoitajan hallussa, vai onko se jonkun koplan papan tekemätöntä duunia?

Jos Piilonen on sössinyt tämänkin viimeisen vähäisenkin edun jäsenyydestäni, kannattaisi Moccamasterille etsiä toimeliampaa seurajaa, minusta.

Autoliiton alennukset toimivat vissiin vanhaan malliin, noin pikaisesti vilkaistuna.

Sen putiikin pomo Pasi Nieminen näyttää tekevän palkkansa eteen duuniakin, toisin kuin tämä tämän firman elätti.

KATEISTO EERO 15.02.2014 11:50

Sitten vain ajellaan Ruotsin tai Balttian läpi. Nautitaan ajamisesta ja maisemista. Ei tonnia anneta ahneelle.

NYYSSÖNEN KAJ 15.02.2014 12:28

Näkyy olevan Rostockista 25.4.2014 773€ 12m auto 2 henkeä 20m2 hytissä + 20% vielä menopaluualennusta luvassa ilman ruokailua.

JANHONEN MATTI 15.02.2014 14:26

Piti oikein verrata mitä italiaanot perii Välimerellä samasta matkasta kun mitä on väli Helsinki.-Travemunde. Molemmilla huhtikuun hinnat.

Kaksi aikuista, A3B sisähytti ja m-auto < 6m uusin SF-Caravanin alennuksin ilman ruokailuja 690 e/suunta.

Vastaavan pituinen matka Välimerellä välillä Trieste Italia - Patras Kreikka. Kaksi senioria, 2h sisäh, m-auto < 6 m, ilman ruokailuja 410 e/suunta.

Sama matka camping of board -hintana 214,50 e/suunta. (Matkailuauto + 2 deck-paikkaa, koska asutaan autossa matkan ajan) All inlusive paketissa lisäksi 30 % alennus ruokailuista, jos haluaa ruokailla..

Laivayhtiö Minoa Lines ja laiva aivan varmasti parempaa tasoa kun Finnlinesin laivat.

Monopoli on taas tuonut suljetun talouden takaisin.

LAKKA RAIMO 15.02.2014 14:37

Niin minäkin luulin että se 20% alennus kuuluu menopaluuseen,vaan eipä kuulukkaan vaikka se viime keväänä luvattiin!

Että näin Grimaldilla syödään sanat !

JANHONEN MATTI 15.02.2014 14:58

Vertailun vuoksi matkan Rostockiin Ruotsin kautta.

Laiva Turku - STH, päivälaiva, Viking line (club-alennus) M-auto < 7 m, allergiahytti, 2 aikuista = 158 e/suunta.

Diesel matkalla STH-Trelleborg 648 km 648 km x 12 ltr/100 km x 1,5 e/ltr = 116,64 e/suunta

Hyltena -stellplatz maksu 11 e/yö

Trelleborg-Rostock, Stena Line M-auto <6 m, 2 aikuista, ilman hyttiä 121 e/suunta

Yhteensä 406 euroa/suunta.

SEILISTÖ RAMI 15.02.2014 19:33

Käviskös hki-tallinna, ventspilis-travemunde, tuota meinaamme kokeilla ensikesänä. Jää liettuan, puolan ajo pois ja finnlines.

JANHONEN MATTI 15.02.2014 20:06

Käyhän se kun panee käymään. Siinä vaihtoehdossa vain pitää ajaa Tallinasta -Ventpilsiin 495 km päästäkseen laivaan.

LAINE RAIMO 15.02.2014 20:33

Pähkäilin 2 viikkoa sitten Hannoverin seudulla miten pääsisi Helsinkiin. Päädyin ajamaan Baltian kautta. Matka Hannover-Tallinna 1770 km, josta vähensin 200km eli matka Hannover-Travemünde.

Diesel 1570km x 11 ltr/100km x 1,30€/ltr = 224,50 € tietulli Puolassa 11,50€ lautta Tallin-Helsinki 133 €.

Yhteensä 369 €

Kannattavuutta lisää halpa ruoka koko Baltiassa ja Tallinnassa tankattu tankki täyteen halpaa dieseliä.

NIEMINEN RAIMO 15.02.2014 20:35

Vertailun vuoksi. Jätä Kaitsu se auto kesehtimään sinne johonkin alueelle esim: https://www.facebook.com/campingmontanaroja.tenerife tai tms.Tosta Mantanasta on kivenheitto Reina Sofian kentälle,Sieltä Ryanair kiikuttaa Lontoon kautta Tampereelle esim: huhtikuun alkupäivinä 114€ per/henki Kun ei koneen vaihto Stanstedissa ole ihan heti niin eikun yöpymään Radisson Blu Hotel London Stansted Airport 90€ yö,vastaa varmaan Finnlinesin hyttiä,aamiaisen jälkeen sitten koneeseen. Täällähän tota suvea on kuukausi, joskus pari,joskus ei sitäkään,On sitten auto valmiina pelipaikalla,kun sinne syssymmällä palaa.

@rami Tampere -1,4°C Ei tämä keli nappaa.

AHONEN KAI 16.02.2014 00:42

"Jätä Kaitsu se auto kesehtimään sinne johonkin alueelle"

Noinhan tuo tietty toimisi, mutta miten sitten Katalonian ralli, kalastus Ebrolla, Espanjan kurssi Fugessa, Portugalin ralli, Oton päivä Elben rannalla, taukotupa Turussa?

Tää kulkupeli alkaa olemaan siinä arvossaan, että vois jonnekin jättääkkin, mutta toisaalta nuo aktiviteetit vaatii jonkinlaista kämppää, niin pitää tällä reissata.

Viisastahan olisi alkaa tänne tuparutuksi, ja ostaa joku lintta lanttusäkki kulkupeliksi, mutta kuitenkin tämä oma kulkukämppä on se juttu. 5€/kk vartioidulla alueella, jossa policia portuaria kulkee vartin välein.

Eikä tuo Trasmediterranean matkan hinta tänne saaristoon harmita mitenkään, tuo Finnlinesin hintojen alennusten putoaminen 10%:tiin verrattuna Autoliiton edelleen toimivaan -50% ajoneuvosta vituttaa.

Kun kyse ole muusta kuin osaltani palkkaamani kahvikassan hoitaja Piilosen työtä vieroksuvasta ja jäsenistöön ylimielisesti suhtautuvasta asenteesta. Tuollaisia ei missään "oikeissa" työpaikoissa katseltaisi kuin muutama päivä, mutta kun siihen ympärille on kerääntynyt myötämielinen "dallaspullaväki", niin siinähän sitten kaffetta keitättävät, töistä viis. Se kravattiväki olisi hyvä vaihtaa tavalla tai toisella, molemmissa tapauksissa jäsenistö voittaisi.

Eipä nappaa kyllä nämäkään kelit, taas satoi muutaman tunnin, nyt jo satanut neljänä päivänä joulukuun alusta alkaen, ja lämpö nyt +15,8°C, viettänyt kyllä koleammissakin paikoissa talvia takavuosina palmun alla ;)

AHONEN KAI 16.02.2014 03:28

Pasi Nieminen tämän Autoliiton pomo, jos sen tekemisiä katselee ihan netin kautta, ja vertaa tämän Piilosen tekemisiin huomaa sen, että me maksamme tyhjästä tyhjäpäiselle tyypille..

Minkäänlaista kannanottoa mihinkään asiaan ei ole löytynyt kuin sen jälkeen kun täällä oli asiaa taivasteltu esim. tämän

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/matkailuautojen-ajoneuvoverovali/

asiaa oli täällä jäsenkeskusteluissa jo taivasteltu viikkoja, ja muutama päivä ennen eduskunnan päätöstä tämä meidän juhlamokkamies heräsi tuon yo.-jutun verran, jolla ollut enää tiettykään vitun väliä, mutta meriittinä se kulkee tuossa tekemisten listassa, ärähdetty on ;)

JANHONEN MATTI 16.02.2014 09:47

Tässä Autoliiton alennukset ajalla 1.1.-31.5.2014 ja 1.6.2014 alkaen Linkistä voitte katsoa ja verrata.

https://autoliitto-fi.directo.fi/edut-jasenyys/alennukset/palveluhaku/?x1547555=6642994

MERIKALLIO VELI-PEKKA 16.02.2014 09:54

Kaitsu aiheellisesti ainoana noteerannut tuon vaivihkaa viedyn 50%:n alennuksen matkailuajoneovosta Finlinesin Saksan reiteillä.

Ihmeellisintä tässä on se, että autoliitto on alennuksen säilyttänyt.

Finlinesillehän meidän euroilla ei ole mitään merkitystä, mutta luulisi asian kiinnostavan meitä karavaanareita, esim. sen verran, että vaatisimme liitolta jonkinlaista selvitystä menetetystä edusta.

Taitaa vaan enemmän kiinnostaa mitä tänään söin, join, mikä lintu sattuu hangella istumaan tai huikeat arvuuttelut ja google-haun harjoitukset. Kuitenkin liittomme ykkösasia on jäsenistönsä edunvalvonta, ja jäsenistön velvollisuus pitää päättäjämme hereillä.

NYYSSÖNEN KAJ 16.02.2014 10:05

Ilmeisesti ette ole ymmärtäneet "Rutu-hintaa" Tuo 10% koskee ei Rutua ja ei Rutu lähtöä. Rutu lähdöissä on suoraan maksettava hinta eikä alennuksia lainkaan. Kun ette sitä löydä niin pläjäytän sen tähän. Eipä hinnat ole nousseet ainakaan huomattavasti.

JANHONEN MATTI 16.02.2014 10:10

Lukekaapa tuo Autoliiton sivu loppuun saakka. 1.6.2014 alkaen on eri prosentit.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 16.02.2014 10:14

Osataan toki lukea loppuun asti, kesäkuussa pitää olla jo kotona.

Homman ydinhän on menetetty aiempi 50% alennus kalustosta ja menetyksen kuoliaaksi vaikeneminen. Liiton ja jäsenistön toimintakulttuuri.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2014 klo 10:16:52 Kajlle: ei me kaikki karavaanarit olla rutuja, valitettavasti.

JANHONEN MATTI 16.02.2014 10:30

Minä vaan vertailin SF-Caravanin ja Autoliiton alennuksia, ei muuta.

On sitten eri onko alennusten taso riittävä suhteessa lähtöhintaan.

SUOMI SEPPO 16.02.2014 11:05

Näin äkkinäisesti laskettuna meille 2h+hytti+8m auto huhtikuussa Tra-Hki = Rutu = 542.50€ AL = 697,50€ SFC = 792,00€

@seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2014 klo 13:57:28 Jos et kuulu Rutusakkiin niin Finnlinesin autopaketti maaliskuun viikkolähdöille ko. kokonaisuudessa 608€ @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2014 klo 17:30:57 Siis hinnat koskevat määrättyjä lähtöjä jotka löytyvät hinnastosta.

JANHONEN MATTI 16.02.2014 11:15

Mitenkäs sama laskelma 1.6.2014 jälkeen?

SUOMI SEPPO 16.02.2014 12:00

Kesäkuussa pitää olla jo leikkaamassa nurmikkoa kotona. @seppo

JANHONEN MATTI 16.02.2014 12:18

Hyvä niin.

1.6.2014 alkaen Autoliiton jäsenalennukset on reiteillä Helsinki-Travemunde, Helsinki-Rostock ja Naantali-Kapellskär -5%. Tämä koskee matkustajahintoja, kaikkia hyttejä, vuodepaikkoja, ja ajoneuvohintoja, ei kuitenkaan aterioita.

SF-Caravanin vastaava alennus vastaavilla reiteillä on -10 % Syytä miksi alennusprosentit muuttuu eriaikaisesti ei ole kerrottu.

Eli pieniksi menevät ennen kun kokonaan loppuu. Ja jos yhtään tätä porukkaa tunnen niin merkittävästi tulee laskemaan Finnlinesin volyymitkin karavaanareita koskien tämän jälkeen.

HALINEN HARRI 16.02.2014 14:19

Taitavat italiaanot tarvita kalustoaan jossain muualla kuin Saksa-Suomi välillä. No Euroopasta löytyy varsinkin vanhempaa kalustoa kuin nuo käytetyt Finnlinesin alukset korvaamaan kilpailuvapaata vakituista rahtilinjaa. Kenties saamme pelkän rahtilinjan tilalle.

LAINE RAIMO 16.02.2014 15:44

Seppo, eikös tuo antamasi rutuhinta koske vain tiettyjä lähtöjä maalis-huhtikuussa?

KAASINEN PERTTU 16.02.2014 16:05

Tässä nähdään tulos kun valtion yhtiö myytiin aikanaan ulkomaille. Nyt on monopoli näillä linjoilla.

HAARAKANGAS ALLAN 16.02.2014 18:11

Aivan oikein. Ei tulisi mieleenkään käyttää napolilaista uittoyhtiötä.

Allu vaari

KORPPI SEPPO 16.02.2014 19:53

....varsinkaan lemmikkieläimiä mukanaan kuljettaville.

YLITALO ASTA 17.02.2014 11:30

Kuulun erääseen toiseen yhdistykseen joka toimii ulkomailla ja saa 20% henkilöhinnoista sekä ajoneuvosta. Ja yhdistyksessä on aivan varmasti vähemmän kulkijoita suomen ja saksan välillä kuin SFC:lä . Eli joku ei osaa neuvotella tai ...

T : Masi

KOCK REINO 17.02.2014 11:52

Terve ja minkä niminen se yhdistys on jos vaikka joku kiinnostaisi t. Reiska

PATOJA PEKKA 17.02.2014 12:05

"erääseen toiseen yhdistykseen " .... Ku Klux Klan vai mikä salaseura, kun et voi sitä mainita?????

YLITALO ASTA 17.02.2014 13:07

Ei mikään salaseura,mutta jos asutte ulkomailla niin ehkä sitten olisi jäsenyys mahdollista. Mutta jos tämän tyylisiä asioita kirjoittaa yleiseen jakeluun on sopimus hyvin piaan tässäkin tapauksessa entinen kun kymmenen SFC jäsentä on luukulla itkemässä että kun nuo niin mekin. Vai onko matkailuväline kauppias kertonut kaupan teko tilanteessa paljonko itse maksoi myymästään vehkeestä ?

T: Masi

P.s. Ehkä se tuo Ahonen on oikeassa tuosta kahvikassan pitäjän vaihdosta.

AIRIKKA ISMO 17.02.2014 13:48

Tuossa yksi esimerkki miten "neuvoteltu" alennukset jäsenille....

http://www.finnlines.com/schiffsreise/misc/sonderkonditionen_fuer_dfg_und_svff/ganzjaehrige_ermaessigung_2014

Kai se on sitten taitolaji..???

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2014 klo 13:50:47 Ganzjährig gültig: 01.01.- 31.03.2014 10% Ermäßigung auf Personen- und Kabinenpreise und PKW gratis, ab 01.04.2014 15 % auf Personen-, Kabinen- und Fahrzeugpreise. Aktuelle Sonderaktion: DFG-Mitglieder erhalten auf das Frühbucher-Angebot (www.finnlines.com/fruehbucher) zusätzlich 2 Getränkecoupons pro Person/Buchung. Weitere Details s. www.finnlines.de/dfg

HÄNNINEN JUKKA 17.02.2014 15:01

DFG = Deutsch Finnische Gesellschaft = Saksa Suomi Yhdistys

JANHONEN MATTI 17.02.2014 18:23

Kun noita Saksan päässä annettuja alennuksia katsoo, niin kyllä tässä on selityksen paikka niin liitolla kun Finnlinesilläkin.

Finnlines jatkaa linjaansa, eli syrjii suomalaisia karavaanareista. Lastin tilkkeinähän meitä on pidetty tähänkin asti. Tästä hyvänä esimerkkinä Travemunden päässä matkailuautolla laivaan ajo.

Siinä missä venäläiset autontuojat saatetaan "kädestä pitäen" laivaan heti klo 22 jälkeen karavaanareita seisotetaan kentällä, jopa yli kahteen aamuyöllä. Ja kuitenkin meidän autot on vierekkäin ylimmällä autokannella?

Ja senkin olen kokenut, että kun pääsin ajamaan laivaan yhden aikaan aamuyöstä, niin saman tien ajatettiinkin laivasta ulos kentällä "lisäodottamaan" josta pääsi kahden jälkeen ajamaan laivaan. Ne kyykyttää meitä!

AHONEN KAI 18.02.2014 02:36

"kyllä tässä on selityksen paikka niin liitolla kun Finnlinesilläkin."

Omasta mielestäni Timo Piilonen voisi kertoa miksi ollaan jäsenetuinemme 10% tasolle pudottu, tässä sitä muuta Dallaspullaväkeä tarvita mihinkään.

Toiminnanjohtaja vetänee omaa linjaansa vastaamatta mihinkään mitään, neuvottelelematta missään mitään, nostamalla palkkaa mistään tekemättömästä.

Joku, kenellä on pikkutakki ja kravatti, voisi alkaa kampeamaan tuota kahvikassan pitäjää korkealta palliltaan, uusi naama olisi varmaan pipo täynnä intoa uudistamaan, rakentamaan, ideoimaan tätä puuhastelua.

Nykyinen on jo päässyt tukkimiehen kirjan pidossaan ylimmälle tasolle, Leena, Petriina, Anne, Jaana, Inka, Päivi, Teemu, Paula ovat varmaan mukavia ihmisiä kaikki, mutta kun katsoo heidän toimenkuviaan ja mitkä ovat päällekkäisiä toimia, tuon porukan puolittamisella ei olisi mitään isompaa merkitystä konttorin toiminnalle, tekisivät töitä edes muutaman tunnin.

YLINIEMI SEPPO 18.02.2014 06:51

Voisko olla yksisyy se että enmmistö caravaanareista ei käytä noita lauttoja.

Eihän silloin tule painetta pääkallonpaikalle ajaa isompia alennuksia .

HÄNNINEN JUKKA 18.02.2014 09:35

Tässä näitä ihmetellään, isoja asioita vasiten vuosittain menopaluun tekevät sfc:n jäsenet. Onsse vaan aika isompi ongelma kun oikeastaan vain täältä saa tietoa, sekin jäsenten onkimaa. Herännyt kysymystulva tästäkin assiesta luulisi johnkun liiton virkailijan näpyttelevän ihan oikeata tietoa missä mennään noissa alennuskuvioissa. Miksei tänne anneta infoa toimistosta käsin ?

Rutupäivillä oli aiemmin Finnlinesin pari edustajaa kertoilemassa hinnoista ym. Kaarakaisen Erkin ollessa Rutusakin koplan Capo di Capi, niin neuvottelujen kautta nuo rutualennukset syntyivät, ja niistä infottiin myös jäsenkirjeillä.

Nyt on taivasteltu ja tullaan jatkamaan ihmettelyä miksei jäsenille jäsensivustolla kerrota missä mennään. Jäsenten on lupa tivata tietoa niiltä joille palkkaansa maksavat. Mitä tehdä ? Adressiako väsäämään ?

Nyt sitä vaan pähkäillään eri vaihtoehtoja, kukin tahollaan. Ei ollenkaan uppoa nykyaikaan tämmönen mentaliteetti. Ja vielä kun laivoissa on aina tilaa, kunhan nyt viikkoa ennen paikkansa maksaa. Itse olen 15 vuotta jo ostanut lipun päivää ennen lähtöä, aina on ollut tilaa. Luulis nyt varustamoakin sentään hiukka kiinnostavan, jos vuositasolla muutama tuhat karavaanaria valitsee jonkun muun reitin. Ei ne niin mahottomia ole ne lisäkilometrit, ajamaan tottuneile. Enempi asennekysymys. Niin ja satasien hintaero alkaa jo funtsituttaa.

Se Trave-Ventspils reittikin kiinnostaisi, vaan ite sekin on selvitettävä.

Onhan nämä nyt sentään kukkarossa isomminkin tuntuvia juttuja. Vertailun vuoksi tiedottaminen turvaväleistä, vuosittaisista pakollisista kaasuponnisteluista ym. näpertelyistä. Kovion on outoa isohkon yhdistyksen politiikkaa.

Yksi liiton päätehtävistä on pitää jäsenet ajan tasalla, mieluiten jo ennakolta kertoa mitä ehkä on tulossa ja missä mennään.

Eik nää ihan todellakaan ymmärrä ryhistystoiminnan perusteita, vai onk siellä niin kiirusta ettei ehi ?

Joskus jotain olen mailitse kysynyt ja Petriina on kyllä nopsasti vastaillut asialisesti. Kun yksilöä kohdellaan huomaavaisesti ja aikaa riittää vastailla, niin miten sitten ei täällä jäsenpalstalla näy kuin 1-2 kertaa vuodessa jotain toimistosta tullutta infoa ?

Käsittämätöntä on se, että Saksa-Suomi yhdistys tarjoaa paremmat edut kuin 10 kertaa isompi suomalainen karavaanariyhdistys.

Tällä menolla minustakin tulee pian entinen jäsen. Liityn siihen DFG:hen ja säästän toistasataa euroa vuodessa lauttalippujen hinnoissa. Siihen DFG:hen liittymiseen tarvitaan vain osoitetiedot, jotka voi napata vaikka Lyypekin kämppäriltä. Muuta ei tarvita. Uskaltais nyt joku sen ryhistyksen jäsen vähän linkitellä.

Kuten Janhosmatti jo vuosiakauan on ennustellut, tulee pian ytv-palaverit eteen SFC:nkin toimistossa. Jäsenmäärä laskee vaikka kaluston määrä kasvaa. Ei voi kovin kauaa jatkua moinen lyhytnäköisyys ja jäsenistön aliarviointi.

Ei minkään ryhistyksen jäsenet kauaa katso saamattomuutta, vaan jättävät katteettomaksi ja turhaksi käyvän jäsenmaksun maksamatta

AIRIKKA ISMO 18.02.2014 11:34

Varmaankin pitää ruveta tilailemaan lippuja Saksan kautta ??

Tuollainenkin tieto tuli yllärinä :

Wenn Sie Inhaber der CCI Karte (Camping Card International) oder CCS Karte (Camping Card Scandinavia) sind, bekommen Sie 50 % Rabatt auf den Fahrzeugpreis.

Yllämainittu tieto koskee Hki-Trave väliä....jokainen voi " kuuklettaa" lisää.......

Onpa eroa onko kansainvälinen kortti vai kotimainen????

AHJOS TIMO 18.02.2014 15:52

Lentoliput ovat perinteisesti olleet eri hintaisia riippuen siitä, mistä maasta ne ostaa. Samoin lähes kaikkien tuotteiden hinnat sovitetaan kunkin maan ostajien maksukyvyn mukaisiksi. Suomessa asuvilla on vahvempi motivaatio käydä Keski-Euroopassa kuin keski-eurooppalaisilla tulla Suomeen. Eräs tuttuni asui toistakymmentä vuotta Pariisissa ja kertoi usein, kuinka paljon halvemmalla Finnair myi lipun Pariisi-Helsinki-Pariisi kuin Helsinki-Pariisi-Helsinki. Lentomatkustajia onkin aina neuvottu, että ei kannata kysyä vieressä istuvalta, paljonko hän lentolipustaan maksoi, koska siitä voi tulla paha mieli.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 18.02.2014 18:54

Tuo Ismon viesti taas paljasti, millä kortilla on merkitystä, CCI.

Finnlines ei rikastu eikä köyhdy suomalaisista karavaanareista, onko sulla JanhosMatti tilastoja. Kyse on sfc:n heikosta esityksestä jäsenistönsä etujärjestönä.

JANHONEN MATTI 19.02.2014 18:50

Finnlines julkaisee matkustajatilastot vain koko yhtiötä koskien. Port of Helsinki kuitenkin julkaisee satamaansa koskien myös reittien Helsinki-Travemunde,Helsinki-Rostock ja Helsinki-Gdynia tiedot. Em, reittien matkustajatiedot ajalta 2010-2012 ovat:

Helsinki-Rostock v. 2010 = 81.000 v. 2011 = 70.000 ja v,2012 26.000

Helsinki-Travemunde v. 2010 = 171.000, v. 2011 = 153.000 ja v. 2012 144.000

Helsinki-Gdynia v. 2010 = 24.000, v. 2011 = 20.000 ja v.2012 = 18.000

Näissä luvuissa on mukana sekä Finnlinesin, että Superfast Ferriesin matkustajamäärät. Superfasthan lopetti liikennöinnin Itämerellä Tallinkin komennossa muistaakseni jo v. 2011. Vuoden 2013 matkustajatilastot eivät ole vielä valmistuneet, mutta Finnlinesin v. 2013 kolmannen kvartaalin tulosennuste ennakoi matkustajamäärien alenevan myös v. 2013. Samaa viestii myös Port of Helsingin tilastot

Henkilömatkustajien määrä putosi em reiteillä vuosina 2010-2012 yhteensä 276.000 matkustajasta 188.000 matkustajaan eli 88.000 matkustajaa ja prosentteina pudotus on n. 31 % Helsingin sataman koko matkustajavolyymistä 10.700.000 matkustajaa Saksan liikenteen osuus on nykyisellään n 1,5 prosenttia.

Siitä kuinka paljon nykytasolla kulkee matkailuajoneuvoja ja niissä matkustajia Suomen ja Saksan välillä on kyllä laivayhtiöllä tiedossa, mutta tieto ei ole julkista. Hyvin karkea arvio on, että kun laivojen lähtöjä on vuositasolla Suomen ja Saksan välillä tasoa 820/vuosi ja jos joka lähdöllä on keskimäärin 8 matkailuajoneuvoyksikköä/lähtö niin vuotuinen volyymi on silloin n. 6600 ajoneuvoyksikköä ja 13.200 matkustajaa/vuosi. Kun SF-Caravanin jäsenyhdistysten jäseninä on n. puolet kaikista karavaanareista niin meidän osuus on tuosta n. puolet eli 3300 ajoneuvoa ja 6600 matkustajaa eli prosentteina Saksaan suuntautuvasta laivaliikenteen matkustajamäärästä n. 4-5 % luokkaa. Tämä on hyvin karkea arvio.

Trendi on kuitenkin on tällä hetkellä se, että yhä useammin karavaanarit menevät keskiseen Eurooppaan Ruotsin ja Via Baltian kautta. Euro on hyvä konsultti. Alennusten pieneneminen = laivahintojen nousut ovat omiaan lisäämän tätä Ruotsin ja Via Baltian kautta tapahtuvaa matkustamista.

.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 19.02.2014 19:02

Kiitos Matti tilastoista.

Saattaisko tuo meidän, karavaanareiden, Finnlinesille maksama osuus olla noin prosentin luokkaa koko reitin tuloista. Eli ei meillä ole mitään merkitystä tuon firman tulonmuodostuksessa, eikä siten mitään erityiskohtelun tarvetta.

Jatkossa siis Ventspils-Travemunde, ja Tallinnaan Viking Clubin alennuksilla.

HALINEN HARRI 19.02.2014 19:09

Tilastoitujen lukujen sanomaa ei kannata arvioida, mutta Matin arviot/ajatukset vaikuttavat kokemuksieni perusteella hyvin uskottavilta. Neljä-viisi prosenttia on kokonaisuudesta vain kaksikymmenesosa , mutta jos omistaja ja heidän työntekijänsä sitä aliarvostavat niin huomaavat myös kokonaismatkustajamäärän vähenevän edelleen jatkossa. Turha on omistajille ja hallitukselle selitellä kansainvälisellä lamalla jos ei huomioida asiakkaiden muita vaihtoehtoja.
Kun kerran kokee Finnlines-linjan "viihtyisyyden" matka muuttuu vain maksulliseksi tavaksi päästä mantereelle ilman ajamista. Viittaan jo aiempaan kirjoitukseeni linjan siirtymisestä pelkäksi rahtilinjaksi joka avaa kilpailulle mahdollisuuden kenties vieläkin yksinkertaisemmilla aluksilla. Kyllä sen 1,5 vrk kestää jos hinta puolittuu varsinkin kun puolet ajasta pystyy nukkumaan. "Ensimmäinen päivä se on pahin hirressäkin".

HAAPANEN TIMO 19.02.2014 19:51

CKE-kortilla 25% ajoneuvosta sesonkina, muina aikoina 50% http://www.camping.fi/template_page2.asp?sua=2&lang=1&s=1001

Tosin sivulla on vielä viime vuoden tiedot.

@timppa

AHONEN KAI 19.02.2014 20:25

Tuo Trave-Malmö-Kapellskär-Naantali näyttää pirkkamatkaajalle tällä hetkellä toimivalta tuolla huhtikuulla.

NYYSSÖNEN KAJ 20.02.2014 12:08

Eikös kaimalle osunnut yksikään Rutu-lähtö huhtikuussa suunilleen entisillä hinnoilla?

Travemünde–Helsinki 8.4. + 11.4. + 23.4. + 24.4. + 6.5.

Rostock–Helsinki 7.4. + 25.4.2014

Tästä voit katsoa itse mitä se maksaa http://rutusakki.fi/web_images/finnlines2014.pdf

PS! tää on nytten paljon sanahelinää aikaansaanutta Rutu-tietoa

HÄNNINEN JUKKA 20.02.2014 19:14

Jees Veli V-P, eiköhä nuo hinnatkin sekiä, sillä Paldisk- 3h väli on jo kerran hyväksi hindväädiks arvoodettu, joten toukokuussa tullaan sitten Vetspiltsin kautta, jos se botski vaan kulkee. Tullaan nyt vaan yhellä autolla, että jos jollakulla tarvetta, niin Hymerin koukkuun mahtuu. Yksityisviestiä vaan.

AHONEN KAI 22.02.2014 04:17

"Eikös kaimalle osunnut yksikään Rutu-lähtö huhtikuussa suunilleen entisillä hinnoilla?"

Eipä noista osunut, kun erilaisia aktiviteettejä on tuossa ensin rallia portugalissa, saksanmaalla kumminpotkintaa, ja duuniin menokin sopii paremmin omalla kuin rutuvaanareiden aikataululla.

Saaristostakaan viitti lähteä värjöttelemään kuin vasta ensi kuun lopulla, tultiin pitämään sadetta Las Palmasiin pariksi päiväksi, että saadaan edes muutama sadepäivä tilastoitua tälle talvelle.

http://www.eltiempo.es/las-palmas-de-gran-canaria.html

vs.

http://www.eltiempo.es/playa-del-ingles.html

Jotkut ihmiset asuu täällä Palmasissa talvikautensa, itse tämän 5€/kk ja arskapaneelien huuhtelun takia viikon kuussa, nyt karnevaalien aikaan jotenkin tätä vitun hulinaa ja mojitoa tulee nautittua enemmänkin tuolla Catalina-puistossa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.