- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- matkalle eurooppaan
matkalle eurooppaan
kyllä kun meikäläinen on lähdössä eka kertaa euroopaa asunto autolla niin kysymyksiä olisi paljon.kannataako hommata kaasu varoitin,häkä varoitin, turva naru tai riimu ovien sitomiseen,palo varoitin,ottaa tasku ase mukaan,tai kaasu sumutin? riittääkö 2kpl 11kg kaasupulloa 4viikon matkalle jos käyttää etu päässä sähkö lämmitystä?auto on 68tkm ajettu pitääkö ottaa joitakin työkaluja jakarin lisäksi mukaan ,jakari kaasu pulloja varten.jos teiltä löytyy jotakin lisättävää olisin kiitollinen neuvoista.
Aseet jättäisin reissusta pois. Jakariakin miettisin, jos sitä et käytä muuhun kun kaasuletkun kiristykseen, niin jätä sekin pois. Muihin kysymyksiin löydät varmaan vastauksen selaamalla tätä palstaa tai sitten keväällä Hartolan RuTu-kokouksessa kyselet muilta. ulkomaanterveisin @seppo
Unohda ensin tuo RUTU.kokous. Sen ajan voit käyttää paljon hyödyllisemmin hakemalla vaikka täältä ulkomaanmatkoihin liittyvää tietoa.
Noista varoittimista tarvitset palovaroittimen olit Euroopan matkalla tai et. Kaasun tarve riippuu lähinnä: -matkan kestosta, -ajankohdasta (lämmityksen tarve -pidätkö kaapin ajon aikana kaasulla -yövytkö sähköpaikoilla vai tarvitseeko kaapin olla kaasulla ja -ruoanlaittokin vie vähän Kaksi 11 kg pulloa riittää normaalioloissa ihan hyvin.
Itse käytän kahta kaasupulloa joista toinen on saksalainen harmaa kaasupullo. Ensin kytketään käyttöön se saksalainen, sitten suomalainen ja jos sekin loppuu voi vaihtaa paluumatkalla saksalaisen taas täyteen. Suomalaisen ja saksalaisen sivuventtiilipullon liittimet on samanlaisia. Vaihto tietenkin sillä edellytyksellä että palaa Saksan kautta.
Normaalisti riittää se, että auton on huollettu ennen matkaa ja kunnossa. Silezton -renkailla ei kannata matkaan lähteä. Ajettava matka kuitenkin on rajallinen 5-6000 km ja kyllä huollettu auton sen kestää ilman ihmeempiä varotoimia. Autossa pitää olla varoituskolmio ja turvaliivit kaikille. Jos auto jää tien päälle ulos ai saa mennä ilman turvaliivejä. Työkaluaja pitää olla mukana. Ei ole pahasta jos sinulla on vaikkapa myynnissä oleva työkalusetti, jossa on ne tavanomaisimmat työkalut siistissä paketissa. Jos et itse osaa niitä käyttää, niin joku muu voi osata auttaa jos on työkalut. Vararengas on hyvä olla mukana ja sen vaihtoon tarvittavat työkalut ja kunnon tunkki. On olemassa erilaisia tsekkauslistoja mukaan otettavista tavaroista. Ylensä on niin, että vallankin ensimmäisillä kerroilla tekee sen virheen, että parhaat on päällä ja loput tuulen puoleisessa kainalossa. Ei kannata ottaa mukaan, mitä ei matkalla tarvita.
Jos yövyn muualla kun leirialueella käytän ovissa turvaliinoja joiden vetokestävyys on luokkaa 300 kg. Ei nekään sisääntulijaa estä mutta sen ne tekee, että sisään ei pääse äänettä jolloin voi olla ovella toivottamassa tervetulleeksi, mutten sano millä.
Fyrkkaa, navigaattori, yleiskartta, Autoliiton turva, Camping CD+kompuutteri, kliffa lyyti ja paljon aikaa.
ACSI Camping DVD ladattuna läppäriin on vaanarin ykkösvaruste, 8500 kämppäriä kuvineen esiteltynä. Tuolta: https://www.vicarious-shop.com/ACSI-UK-CampingCard-DVD/
Tai: http://webshop.acsi.eu/en/camp-site-guide-dvd.html
Bord Atlas Stellplatz opas: http://webshop.acsi.eu/en/camp-site-guide-dvd.html
Tai: http://www.verlagshop.de/stellplatzfuehrer/bordatlas
Jos tilaa molemmat Vicariouskselta postikulu tekee yhteishinnan edullisimmaksi.
Navin koordinaattien syöttö opiskeluun. Osoitteet euroopassa eivät ole täkäläisellä tasolla, koordeilla olet aina oikeassa paikassa. Edellämainitut oppaat käyttävät koordeja osoitteen tukena.
@timppa
Älä kuitenkaan unohda sitä Rutu-tapaamista. Sen kaihtamista suosittelevat yleensä ne, joilla ei ole yhtä kaverin kaverin kautta kuultua huhupuppua lukuunottamatta suunnilleen yhtään mitään tietoa Rutukuvioista.
Täällä saat joitakin nysvättyjä listoja ja sekalaisia ohjeita ja vinkkejä kystä kyllin, ja vaikka mihintahansa erilliseen kysymykseesi, vaan etpä sitten pysty esittämään täydentäviä kysymyksiä asioista jotka näissä tämän palstan litanioissa laajasti ja mahdolisimman (aloittelijan kannalta) sekavan monipuolisesti neuvotaan.
Rutupäivillä on pitkä viikonloppu aikaa kysyä moneenkin asiaan eri mielipiteitä. Useimmiten niitä nimittäin on öpaut yhtä monta kuin esittäjääkin.
Näitä Rutukielteisiä vaivaa useimmiten paha harhaluulo siitä, että Rutut olisivat sisäänlämpiävää porukkaa, joilta ei neuvoja heru. Kuitenkin koko Rutusakin toiminta-ajatus on täysin ja totaalisesti päinvastainen.
Kysäses joskus joltakulta Rutusakkia arvostelevalta onko ite tullut käytyä Hartolassa tai edes ikuna yhtään Rutua tavannut.
Sen verran varoittaisin, että älä usko Euroopan pienen koon myyttiin; Eurooppa on pieni, kaikki paikat on siellä lähellä toisiaan. Ei taatusti ole. Lyypekistä etelä-Saksaan on sama matka kun Helsingistä Rovaniemelle. Ja Lyypekistä Pariisin on sama matka kun Sodankylään.
Liikenne on hyvin samantapaista kun täälläkin ja liikennemerkitkin on samoja. Tarkkaile alussa hieman miten mennään ja opettele "lukemaan" paikallista liikennettä ja sen tempoa. Aika nopeasti oivaltaa mikä on pelin henki.
Mene leirialueille mieluummin aiemmin kun myöhemmin ja lähdössä sama juttu. Säästät tsekkausajassa ja et joudu kesäaikaan "kehitysalueelle".
Tee joku alustava/ohjeellinen reitti matkallesi. Määritä etukäteen vaikka nettiä käyttäen mitä halua nähdä. Tähän alustavaan reittiin voitte sitten yhteisellä päätöksellä tehdä muutoksia. Turha elättää jotain karavaanari-illuusiota, mennään "minne tuuli kuljettaa". Eurooppa on liian laaja ja siellä on liian paljon katsottavaa kertamatkalla, pitää tehdä valintoja. On sitä "urakointia" moni koittanut - minäkin - ja plörinäksi on mennyt. Ei onnistu. Voi mennä jopa loppumatka parisuhteen paikkaamiseksi.
Älä yövy vain jollain alennuspaikoilla, siinä jää hyvät campingit kokematta. Kokeile myös stellplatzeja - monet niitä on parempia kun meidän camping-alueet. Et tarvitse tuhansia leirialueiden koordinaatteja - tarvitset vain ne joilla aiot yöpyä. Ja muutaman euron camping-maksun alennuksen perässä ei kannata ajaa yhtään jos paikka muuten miellyttää.
Ja älkää laittako liikaa ruokaa autossa - siinä jää paikalliset ruoat kokematta. Älä mene sellaisen ruokapaikkaan missä ei ole muitakin esim. autoja pihassa parkissa. Huonoa ruokaa näet voi saada muutenkin. Ja muistakaa motto: Perunoita saa kotonakin!
Älä aja liian pitkiä päivämatkoja vaikka kunto riittäisikin. Se syö miestä ja jopa keskinäistä sopua. Voit myös toimia niin, että ajat jotkut taipaleet ns. siirtymäajona vaihtaessasi kohdealuetta. Näin voi laajentaa liikkuma-aluettasi ja lisätä kohteiden määrää.
Älä ota ruokaa ja juomaa mukaan muuta kun sen mitä tarvitsette ennen ensimmäistä kaupassakäyntiä. Euroopassa on kaikkea mitä tälläkin ja halvemmalla. Lidlejä ja ALDEJA kannattaa käyttää, ne on siellä halvempia kun täällä. Tuliaisvinetot saa halvimmalla Saksasta.
Älä kuskaa vettä maasta toiseen. Joka maassa on puhdasta vettä.
Eurooppa ja vallankin sen eteläinen osa voi olla kesällä kuuma ja mikä pahinta yölämpötila voi olla korkea haitaten nukkumista
Monissa paikoin - vaikkapa ruokapaikoissa - ei ole pahasta jos voit seurata liikehdintää autosi ympärillä mutta älä tee siitä itsellesi liekanarua jalkaan.
Reittisuunnittelua voi tehdä mm. ilmaisella karttaohjelmalla www.viamichelin.com
Tässä muutamia huomioitavia seikkoja.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2014 klo 18:05:51 Tämä näin viidessä minuutissa 11 sekunnissa vastauksena tuohon edelliseen juttuun.
Tuossa Matin vastauksessa oli kokeneen matkailijan ohjeita joista voi helposti olla samaa mieltä. Budjetista sen verran että meillä (2 hlöä) menee suunnilleen sama summa liikkumiseen, ruokailuun ja asumiseen noin kuukauden matkalla. (Jätän laskelmissani kertakivun Finnlinesille pois). Ajan pidentyessä painotus muuttuu.
Laitappa yksityisviestit sallituksi.
Ekalle reissulle en lähtisi kovin pitkälle koska hienot paikat alkavat välittömästi laivan karahdettua rantaan, oli se ranta sitten missä hyvänsä.
Me ollaan yleensä otettu joku päätekohde, ja sitten katsottu matkan varrelle silmitön määrä paikkoja joissa osassa sitten mielen ja aikataulun mukaan käydään.
Matti on tuossa 'tuuli kuljettaa' asiassa oikeassa, näkemättä jää paikat, ja homma menee ajamiseksi.
@timppa
Timo sanoikin yhden oleellisen asian Katsomisen arvoiset kohteet ovat lähekkäin usein 30 - 50 km päässä toisistaan että ei kannata kilometrejä ahmia koska sen voi tehdä Suomessakin. Nykyään EU-alueella liikenne on samoin säädeltyä ja HUOM! oikean puoleista paitsi eräässä saaressa vasemman puoleista.
Oman aseen mukaanottaminen ei käytännössä ole kuin riski omalle turvallisuudelle.
Ei se elämä niin kummosta ole Euroopassa (PS! Suomikin on jo sielä) vähän samankaltaista kuin matkaisit Pääkaupunkiseudulla Kehä III sisäpuolella.
Aasian perukoilta kaj
Terve, viime alkukesänä teimme pirttiautolla matkan Kroatiaan Balttia maiden kautta. Me ostimme etukäteen Camping shekit leirintäalueille jolloin yöpyminen maksoi 15 ekee. Kartan saimme myös sekä kirjan jossa kerrottiin leirintäalueista nämä oli vattosi hyvät. Kaasua oli ne kaksi pulloa jotka riittivät. Yövyimme lähes aina leirintäalueilla eikä mitään ongelmia ne ovat ainakin Kroatiassa korkeatasoisia. Matkan varrella välillä huoltoasemilla jolloin pyysimme luvan ja palvelu oli hyvää. Työkaluja oli kyllä mukana onneksi ei ollut auton kanssa ongelmia. Aseita en edes omista joten se siitä. Ei kun avoimin mielin seikkailuun kyllä siellä hyvin pärjää. Puolan liikenne on kyllä villiä mutta kun muistaa että maassa maan tavalla ja on varovainen. Vielä noista moottoritie tarroista ne kannatta ostaa joita myydään esim huoltoasemilla saimme Tsekeissä poliisilta huomautuksen kun emme heti huomanneet sitä ostaa. Hyvää matkaa vaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.