naftalämmittimet

VEIJOLA ESA 07.01.2014 08:22

Naftalämmitin on kyllä kätevä polttoianeen saatavuuden helppouden vuoksi, mutta mitenkäs niiden kestävyys? Henkilöautopuolella kuulostaa nuo vebastot, eberit ja artikit vanhemmuuteen olemaan melko vika-alttiita laitoksia ja remontit aika hintavia. Onko kellään kokemuksia matkailuautokäytössä olevien laitteiden kestävyydestä pidemmänpäälle?

YLINIEMI SEPPO 07.01.2014 09:38

Ainakin taksi autoissa täällä pohjoisessa paljon rempaa naftalämmittimissä ja aika arvokasta niiden korjaus.

ESKOLA PENTTI 07.01.2014 09:39

Eberi matkakulkimen moottorin lämmittimenä, ikää taitaa olla nyt luokkaa 14 vuotta.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2014 klo 10:11:18 Tämä viestiketju olisi ehkä parempi tuolla toisen otsikon alla?

KOISTINEN TOIVO 07.01.2014 10:40

Edellisessä fiatissa oli sen kuusvuotta toimiva vebaston moottorilämmitin. En sitten tiedä pelaako uudella omistajalla. Mutta kyllähän niiden huolto pitää kai muistaa. Ja käytön paljoushan sen ratkaisee. Toivopoika

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.01.2014 16:13

Meillä on ollut Webasto nyt kuusi vuotta ilman ongelmia. Noiden lämmittimien käytössä pitää muistaa huolehtia akun varaustilan pysymisestä, tai muuten akku loppuu pian. Itsellä on 7 A:n CTEK pitämässä starttiakun latausta yllä kun auto on roikassa. Webasto on kytektty starttiakkuun Jos tuon Webaston kytkee asunto-osan akkuun niin silloin riittänee autossa oleva EBL99 joka lataa hupiakkua kunnolla, mutta starttiakkua vain nimeksi.

YLITALO ASTA 07.01.2014 16:34

eberspächer airtronic d4. Omassa edellisessä matkakulkimessa oli tuollainen. Nimenomaan matkailu-auton asunto osan lämmitykseen tarkoitettu. Toimi ilman yhtään ongelmaa sen vajaan neljä vuotta minkä minulla oli. Ja käyttö vrk talvi-aikaan oli noin 60 vrk, syksyt ja keväät päälle. Nämä jatkuvaan lämmityksen tehdyt vehkeet on aivan eri asia kuin nuo henkilöautojen apu- ja lisälämppärit jotka on tarkoitettu maksimissaan muuutaman tunnin pyörimään yhtä soittoa.

T: Masi

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.01.2014 22:36

Sorry Esa, kyse on tosiaan asuntopuolen lämmityksestä, eikä moottorin lämmittämisestä, niin kuin ensin käsitin.

KOISTINEN TOIVO 08.01.2014 07:42

Nyko koneissa tulee olemaan lämmittimet suuremmassa osassa, kun moottorit eivät tuota lämpöä, niin joutuu lisälämmön tuottoon käymään enempi lisälämmitin. Se on hyvä, koska koneen hukkalämpö on pienempi, ja kesällä sitä ei tarvitse. Toivopoika

AHJOS TIMO 08.01.2014 19:40

Mulla on puoli-integroidun Bürstnerin asunto-osan lämmittimenä Truma Combi 6D. Se lienee päältäpäin samanlainen kuin nestekaasulämmitin Truma Combi 6, mutta nimen D-kirjain tarkoittaa dieseliä. Tämäkin on termostaattiohjattu ja siihen kuuluu ihan samanlainen käyttökytkin kuin vastaavaan nestekaasulämppäriin. Sen sisällä on kuulemma Ebersprecherin öljypoltin. Autoni on vasta runsaan vuoden ikäinen, joten pitkäaikaiskokemusta ei vielä ole, mutta tähän saakka se on toiminut ongelmitta.

Kaasulämppäriin verrattuna se kuluttaa enemmän sähköä, koska nafta ei tule tankista polttimeen itsestään eikä syty kipinästä, mutta sitä varten asunto-osassa on kaksi 90 Ah akkua.

http://www.truma.com/de/de/heizsysteme/diesel-heizung-combi-d-6.php

Käyttäjän lisäys viestiin 8.1.2014 klo 19:46:12 Tuon linkin avaaman saksankielisen sivun kohdasta "Technische Detail" avautuu diesel- ja kaasulämmittimen vertailutaulukko.

JOKINEN ARI 08.01.2014 19:42

Eikös Trumallakin ole naftakäyttöinen lämmitin? Onko siitä kellään kokemuksia? Alkusarjan laitteet taisi olla aika sähkösyöppöjä ? Entä uudemmat?

HAAPANEN TIMO 08.01.2014 20:00

Näistä linkeistä näkee pienen eron polttimissa, muuten sama peli.

Diesel http://www.truma.com/de/de/heizsysteme/diesel-heizung-combi-d-6.php

Kaasu http://www.truma.com/de/de/heizsysteme/combi-6-e.php

Varmaankin toimii hyvin. Ainoa minkä voi ajatella miinuksena on dieselin noen myötä tuleva huoltoväli, joka kaasulla on ehkä pidempi.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 09.01.2014 21:29

Just. Trumalla on tuo uusi dieselKombi - hintaluokka about 2500 € pelkkä laite (suunnilleen samaa tasoa Alden nestekaasupannun kanssa) ilman asennusta.

Nokeamisen ohella toinen joitakin vaivaava seikka voi olla dieselin katku, joka ei ole niitä kaikkein miellyttävimpiä hajuja.

Matkakulkineiden dieselöintiä ovat harrastaneet lähinnä ranskalaiset (Challenger/Chausson -mallistot), joissa yleensä Webaston Airtop -tyyppinen puhallinlämmitin. Vähäisemmässä määrin niitä ovat asentaneet jotkut pienet retkeilyautojen valmistajat sekä varsin yleisesti veneilijät. Lisää kantavuutta ja tilaa melkoisesti, kun mukana ei tarvitse raahata nestekaasujärjestelmän vaatimia kaasupulloja (myös keittimet toimivat dieselillä).

AHJOS TIMO 10.01.2014 07:32

Päinvastoin kuin mitä Hytönen edellä väittää, Truman disel-lämmitin ei levitä ympäristöönsä dieselin katkua. Olen pyytänyt muutamia ihmisiä haistelemaan auton ympärillä ja sisällä. Kaikki ovat myöntäneet, että tuo täällä aiemminkin esitetty väite on ennakkoluulo, joka ei vastaa todellisuutta.

Tuo ennakkoluulo saattaa perustua siihen, että dieselillä toimivien moottorilämmittimien pakoputki on auton alla, mistä pakokaasu leviää auton ympäristöön. Asunto-osan lämmittimen pakokaasu poistuu aukosta, joka on noin metrin korkeudella auton kuljettejanpuoleisessa seinässä. Lämmin pakokaasu nousee siitä ylöspäin, missä kukaan ei ole sitä hengittämässä. Sitäpaitsi termostaattiohjattui lämmitin ei toimi jatkuvasti vaan se nostaa sisälämpötilan ensin tietylle tasolle, sammuuu ja käynnistyy uudelleen, kun sisälämpötila on laskenut.

Autoni kulkee ja lämmitetään dieselillä, mutta liesi toimii nestekaasulla. Sitä varten autossa on yksi kaasupullo. Siihen sopisi 11 kg pullo, mutta minulla on siinä 6 kilon komposiittipullo, joka on kevyemoi kantaa ja nostaa.

KOISTINEN TOIVO 10.01.2014 07:50

Meillä tuo asunto-osan lämmitin on ollut nyt pari vuotta. Vaikka sen, ja moottori vebaston, josta on kokemus nyt kaheksan vuotta, niin eipä ole päällikkökään valittanut hajua, ja uskokaa hän kyllä sanoo, jos mulla on joku pielessä. Aamusella konepuolen vebastoa käytän aina jopa kylmänä kesäaamuna. En väitä hajuttomaksi, varsinkaan kovilla pakkasilla, mutta asuntopuolen lämmitys on kylmällä aina päällä, joten luulen palamisen olevan parempaa. Toivopoika

YLINIEMI SEPPO 10.01.2014 10:41

Kun on truman lämmitys niin miksiköhän mikään valmistaja ei ole laittanut puhallusta myös tuulilasin valmiisiin puhallus reikiin,vaan onko jossain matkaautossa?.

HYTÖNEN RAIMO 10.01.2014 11:40

Sanoin, että dieselin katku voi häiritä JOITAKIN. Ei välttämättä kaikkia, eikä ne kunnossa ollessaan juuri käryä kuin hiukan käynnistysvaiheessa. Katkun leviäminen riippuu paljolti myös sääolosuhteista ja se tuntuu yleensä selvimmin matalapaineen aikana.

Omassa kulkineessa Eberin moottori/ohjaamolämmitin, ja kyllä sen käryn aistii varsinkin jos käyttää sitä autokatoksessa tai autotallissa (tietty ovi auki). Ulkoilmassa haju tuntuu vain käynnistysvaiheessa.

EEROLA TEEMU 10.01.2014 12:59

Sepon kysymykseen täysin asiaa tuntematta. Voisi kuvitella, että kunnollinen ja toimiva ratkaisu vaatisi alustan valmistaneen tehtaan mukanaoloa, jotta järjestelmä toimisi kunnolla. Se taas edellyttäisi muutoksia niihin alustarakenteisiin, jotka tulevat m- auton alustoiksi.

Ilmaputkien vieminen sinne tuulilasin alapuolelle vakioalustassa ei ole ihan yksinkertaista, koska tilat on ahtaat ja matkalla voisi puhallustehot hävitä, Ei niitä lämminilmaputkia ole kustannus- tai muusta syystä viety aina edes asunto- osassa riittävästi ja oikeisiin paikkoihin.

Integroiduissa autoissa, joissa myös tuulilasin seutu on koritehtaan valmistama, olen nähnyt messuilla m- autoja, joissa on kulkenut reikäputki tuulilasin alapuolella, merkki ei tule mieleen. Käytössäni on Knausin integroitu, missä on tuulilasin alapuolella 2m pituinen Alden vesipatteri. Mitenkään yleistä tuokaan ei ole, vaikka Knaus otti sen käyttöön jo 90- luvun lopulla kun valmisti ensimmäisen integroidun m- automallinsa.

YLINIEMI SEPPO 10.01.2014 13:08

Se tuo keulapää varsinkin puoliinternoitussa on aika kylymä,ja jos puhallus ois tuulilasiin varmaankin se kosteuskin vähenis lasin sisäpuolelta.

AHJOS TIMO 10.01.2014 13:15

Hytöselle: On mullakin samassa matkailuautossa myös Webasto moottori/ohjaamolämmitin ja vaimoni huomauttaa aina, että se haisee ja sen minäkin huomaan. Mutta hän ei ole koskaan huomannut eikä huomauttanut, että asunto-osan Truma diesel-lämmitin haisisi. Hänelläkin oli aluksi tuo ennakkoluulo, mutta hän on sitten nuuhkimisen jälkeen myöntänyt sen aiheettomaksi. Kuten edellä jo sanoin, jälkimmäisestä pakokaasu nousee auton seinästä noin metrin korkeudelta taivaalle sillä puolen autoa, missä yleensä kukaan ei ole auton lähellä. Katosten alla tai pesuhallissa en ole sitä käyttänyt.

Asiallisempi moitteen aihe olisi se, että naftapumppu nakuttaa, kun lämmitin toimii. Minua se ei häiritse eikä se nakuta jatkuvasti vaan vain silloin, kun tarvitaan lisää lämpöä.

JOKINEN ARI 12.01.2014 21:53

Bestcaravanilla näkyi Turun messuilla:

Diesel-lämmitin Breeze II 1,9kw 12v Tuotenumero: 17579 Hinta 699,00 € Vaatii ohjauspaneelin 48122.Hinta 119.00€

Aika edullinen lämppäri, kävisiköhän se kaasun säästöön ulkomaan reissuilla? Onko joku nähnyt toiminnassa?

http://www.best-caravan.fi/varaosat-ja-tarvikkeet/

LINDBLOM ALF 13.01.2014 12:27

Näiden lämmittimien osalta unohdetaan äänipuoli. Webastot ym pitävät sen verran ääntä, että naapurit häiriintyy. Monella alueella niiden käyttö yöaikaan ei suositella tai on kielletty. Tietenkin yksin puskaparkissa ei ole niin väliä.

KUJANPÄÄ MARKKU 13.01.2014 12:32

Oho !

Nyt taitaa sun Webastossa olla jotain ylimääräistä tremoloa.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2014 klo 12:35:42 Monella alueella yöaikaan käyttö kielletty.

Toi meni kujikselta korkeelta ja kovaa yli.

Mun Webbari mitään ääntä pidä. Lyyti pitää kun mä pikkasen .... silleen.

AHJOS TIMO 13.01.2014 17:34

Truma Combi 6D ei pidä muuta ääntä kuin hiljaista naftapumpun nakutusta silloin, kun se nostaa lämpötilaa. Itse koen sen lähinnä rauhoittavana eikä se kohtuullisilla pakkasilla koko yötä nakuta.

HÄMÄLÄINEN VEIJO 29.01.2014 16:37

Eberi on minunkin autossani. 4:s vuosi menossa, eikä ongelmia. Olen talvet, myös nyt Espanjassa ja lämmitin pyörii joka yö, viimeistään aamuyöllä. Joten käyttötunteja on tullut. Silloin ei toimi jos akut ei pidä virtaa, mutta ei kai silloin toimi paljon muukaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.