Kiinteän kaasutankin täyttö
PATOJA PEKKA
04.01.2014 23:15
Saksassa on myynnissä auto, jossa on kiinteä 120 litran nestekaasutankki. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisista bkaasutankeista? Kuinka montaa 11kg normipulloa täysi tankki vastaa? Onnistuuko tankin täyttö Suomessa - missä / miten? Entä ulkomailla? Kai tällaiset tankit kelpaa suomalaisille viranomaisillekin rekisteröitäessä Suomen kilpiin autoa? KIITOS!
HAKALA JYRI
04.01.2014 23:53
Täällä on keskusteluja kunhan joku etsii ne::
-pullosta täyttö auton säiliöön kotikonstein oli kuviakin
-täyttö tamperreella ja ?
11kg nestekaasupullon (sisältö n 150kwh) pullon tilavuus on
suurusluokkaa noin 35 litraa,
kaasutyypit :" nestekaasu " tai maakaasu asiantuntijat vastaa
terv jyrih
ps
Kaasusäiliöllisissä autoissa jos agrikaatti se on silloin
myös kaasukäyttöinen, "ainakin autot joita katselin"
Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2014 klo 00:32:56
Korjaan::::Näppäin virhe tilavuus n 25 litraa (ei 35)
HAAPANEN TIMO
05.01.2014 10:44
Normi 11 kg:n kaasupullon tilavuus on 27 l, josta saa olla nestemäistä kaasua 22 l.
Mulla on käsitys että E-hyväksytyt vehkeet ovat koko euroopassa hyväksyttyjä, kysymyksessähän on polttoainetankki ja neste- , sekä maakaasuautot ovat meilläkin tietty sallittuja.
Koeponnistus noissa on 10 vuoden välein.
Aika vaikeaa on täällä täyttää, mutta tarvitseekohan sitä, jos mantereen puolella täyttää. Pullokotelohan on vielä käytettävissä.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2014 klo 11:01:25
Muistaisin hyväksyntään vaadittavan tankin kyjessä olevan paineensäätimen. Takavuosina kaasun sai johtaa putkella nestemäisenä lähemmäksi laitteita, esim. pullokoteloon.
Nykyinen sydeemi saattaa hankaloittaa vaitohtoista pullojen käyttöä.
KURVINEN ESKO
05.01.2014 11:00
Nestekaasu painaa 0,5 kg/litra ja kuljetussäiliöt sekä kiinteät säiliöt yleensä täytetään noin 80% tilavuudesta kaasun laajenemisvaran vuoksi.
Näistä saat hyötytilavuuden. Säiliön hyväksymisestä Suomessa kannattaa ensin olla yhteydessä suomalaisiin viranomaisiin tai tarkastuslaitoksiin kuten esim. Inspectaan. Onko auton säiliössä varoventtiili, tuleeko säiliö tarkastaa määräajoin ja ponnistaa mahdollinen varo jne...
Minä en alkaisi kotikonstein täyttämään säiliötä pulloista ilman alan koulutusta ja määräyksiin perehtyminen saattaisi sen kieltääkin. Jos pullo on pystössä ja siitä täytetään säiliö niin silloinhan on kaasupuolet yhdistettynä ja nesteenähän se sinne pitää saada.
Kannattaa ennen auton ostoa selvittää asia perinpohjin.
Terv. Esko
JANHONEN MATTI
05.01.2014 11:21
"Ajoneuvossa saa säilyttää nestekaasua enintään 25 kg" - sanoo Stukes
Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2014 klo 11:43:09
Käytettynä tuotu autolle täytyy tehdä rekisteröintikatsastus ennen kun sen saa kilpiin. Rekisteröintikatsastuksen eräs keskeinen tekijä on todeta, että auto täyttää tekniikkansa mm. kaasulaitteiden osalta Suomen määräykset.
Eli ne määräykset jotka oli Suomessa voimassa silloin kun auto ensi kerran rekisteröitiin Saksassa.
Näin vaatimukset ei syrji tuontiautoa, eikä anna sille etua.
Suomessa noudatetaan Suomen lakeja ja määräyksiä..
HAAPANEN TIMO
05.01.2014 11:49
Nestekaasulla saa ajaakkin, niin mun mielestäni tankkia ei tähän lasketa.
Koko: 120 ltr. - Täyttökapasiteetti: 96 ltr. = 48 kg. Wynenillä maksaa 485€.
https://www.wynen-gas.de/tanks-en.html?page=7
@timppa
HYTÖNEN RAIMO
05.01.2014 11:57
Aika kallista on, jos Wynenillä maksaa 48 kg 485 euroa. Ainakin jos vertaa Suomen vaihtopulloihin: neljä vaihtopulloa = 44 kg maksaa reilusti alle kahdeksankymppiä. Lisäksi nestekaasutankin täyttö meillä on melko harvoissa paikoissa tapahtuvaa (kysehän on neste- eikä autokaasusta).
P.S. Viimeisen vaihtopullon hinta Laukaan ale makasiinissa 18,90 €.
VÄRRÄLÄ PEKKA
05.01.2014 12:50
Tervehdys Etunimikaima.
Minun tutulla on autossa kiinteä kaasusäiliö, käynyt keskustelut
asiasta viranomaisten kanssa, tietänee täyttöpaikatkin.
Kertoilee mielellään tietonsa, vaikka puhelimessa jos haluat?
Laitan oman numeroni 0400132714 ja saat minulta Hänen numeronsa.
PIKKARAINEN JYRKI
05.01.2014 13:11
Jos tiedätte noiden täyttöpaikkojen osoitteet, niin pistäkää tiedot tänne kaikkien nähtäväksi. Minulla epäily, että onnistuu Agan tai Voikosken pisteessä Helsingin seudulla?
Minulla on autossa kiinteä kaasutankki, joka oli noin 70 %:sti täynnä kun auto tuli meille. Olen käyttänyt siitä kaasua satunnaisesti lämmitykseen, mutta eniten olen tyhjentänyt sitä ulkogrilllauksen aikana, koska siinä on myös kaasun ulosotto.
Parin vuoden käytön jälkeen kaasua on vielä jäljelä yli 30 %, eli meidän käytöllä hyvin riittää. Tarkoituksena on ollut täyttää se uudestaan euroopan reissuilla, mutta ei ole vielä ollut tarpeeksi tyhjä, että olisi kannattanut täyttää.
Järjestelmänä tuo kiinteä kaasusäiliö on mielestäni toimiva ja hyvä ja ihmettelenkin miksi se ei ole (meillä) yleisemmin käytössä.
Auton katsastuksissa kaasusäiliöön ei ole kukaan kiinnittänyt mitään huomiota.
HAAPANEN TIMO
05.01.2014 15:57
Raimolle tuonne ylemmäs. Se 485 on sen tankin hinta. Kaasu siihen maksaa tänään Saksassa keskim. 0,63€/litra.
Aivan erinomainen systeemihän se on. Tankkipullon etuja olen täällä vuosia yrittänyt jakaa, mutta ei ota tulta.
Tuollaisella isolla saa etuakin aikalailla jos esim. Puolassa tankkaa 0,45€/ l Pullohinnaksi muutettuna alle 10€ pullo.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2014 klo 15:58:06
Onko sulla Jyrki myös pullot käytössä?
HYTÖNEN RAIMO
05.01.2014 16:46
En kehdannut avata tuota linkkiä, vaikka arveluttikin hieman tuo hinta. Tulipahan kuitenkin oikaistuksi.
Tankkisysteemin käyttöön vaikuttanee eniten jakelukulttuuri. Saksassa (ja joissakin muissakin maissa) jakelu tapahtuu pääsääntöisesti täyttöasemilla (myös pulloihin), kun taas meillä ja monessa muussakin maassa on vallalla vaihtopulloihin perustuva järjestelmä. Molemmilla on puolensa, joihin kuitenkin ensisijaisesti vaikuttaa täyttö-/vaihtomahdolisuus. Itse en olisi kovinkaan tyytyväinen, jos kaasusäiliö tyhjenisi vaikkapa Pokassa 40 asteen pakkasessa ja lähin täyttöpiste olisi Oulussa (arvaus) tai vielä etäämpänä. Pullon saa sentään vaihdetuksi lähimmällä huoltiksella tai muussa alan liikkeessä.
JANHONEN MATTI
05.01.2014 16:47
Mikähän mahtaa olla investoinnin takaisinmaksuaika jos pullo asennuksineen on yli 500 euroa, jos letkukaasun ja pullokaasun hintaero on n. 30-40 senttiä/ltr
Tällä hetkellä pullotavarana myytävän kaasun litrahinta kieppuu 0,9 euron tietämissä/ltr, eli n. 20 euroa/22 litran pullo.
Jos sitä vertaa sähkön hintaan niin pullokaasu maksaa n. 14,3 senttiä/kwh. Ei paha.
Toinen asia joka askarruttaa on miten höyrystyminen riittää kovilla ajoviimassa tai kovilla pakkasilla. Vai pannaanko säiliö nahkasiin.
Noissa kaasuautoissa (eri asia) näyttää monissa olevan automaatikka, joka kytkee auton bensalle kun keli on -15 astetta.
HAAPANEN TIMO
05.01.2014 17:07
Nestekaasuauto toimii hyvin kovissakin pakkasissa. Kaasu tulee nesteenä höyrystimelle, pienikin paine riittää. Käynnistymisen jälkeen höyrystin lämpenee vesikierrolla.
Iso kyljellään oleva tankki tarkoittaa moninkertaista hyörystymispinta-alaa pulloon verrattuna. Propaani lakkaa höyrystymästä -42° C lämpötilassa.
Siellä auton alla tankki pysyy ulkoilman lämpötilassa, eikä jäähdy ulkoilmaa kylmemmäksi kuten pullokotelossa helposti tapahtuu. Kaasun ulostulo olisi varmempi kuin pullosta jos sinne tankkiin saa propaania.
@timppa
VAINIO JUHA
05.01.2014 17:17
Hei
Kaasusäiliö on hieno varuste Euroopassa. Suomessa tarvitsee käytännössä olla vaihtopullot. Meillä on käytössä kaasusäiliöllä varustettu auto johon on jälkikäteen lisätty myös vaihdettava kaasupullo. Säiliön täyttö Suomessa on hankalaa ja kallista. Täytimme säiliön 3.1.2014 Tallinnassa ja kaasu maksoi noin.0.70€/l = 1.40€/kg.
JV
HAAPANEN TIMO
05.01.2014 18:22
En minäkään lähtisi erikseen hankkimaan kaasutankkia, pojat ovat ilmeisesti saaneet lisävarusteen auton mukana. Kuitenkin tankkipullon (= 22 l:n tankki ) omistajana tiedän sen kiistattomat edut pulloihin verrattuna.
@timppa
PIKKARAINEN JYRKI
05.01.2014 20:53
Timolle:
11 kg:n kaasupullot (2 kpl) ovat käytössä normaalisti.
Vaihto siten, että kaasu otetaankin auton kiinteästä säiliöstä tehty äärettömän helpoksi. Asunto-osan näyttötaulusta kaasusäiliön valintakytkin asentoon "päällä" siinä kaikki (edellyttää kiinteän kaasusäiliön pääsulun olevan auki asennossa).
Muistutan vielä, jos tiedätte täyttöpaikkoja Suomessa niin tuokaa tietonne julki.
AHJOS TIMO
05.01.2014 21:26
Naftalämmitteisen matkailuauton onnellisena omistajana muistutan siitä, että naftaa saa jokaiselta huoltoasemalta kaikissa maissa. Tankkaaminen onnistuu kaikkialla ilman adaptereita. Jos käyttää nestekaasua vain liedessä ja joskus harvoin jääkaapissa, ei tarvitse kovin usein niitä raskaita kaasupulloja nostella.
Ihmettelen, että mikään matkailuautoja myyvä liike ei ole alkanut markkinoida voimakkaasti naftalämmitteisiä matkailuautoja.
KORPPI SEPPO
05.01.2014 23:20
Meidän, = SFC:n sivustot, kertovat:
https://karavaanarit-fi.directo.fi/vaunut-ja-autot/muut-palvelut/propaanikaasun-tayttoa/
HAAPANEN TIMO
06.01.2014 10:57
Talvikäyttöä silmälläpitäen kannattaa miettiä missä jättitankin täyttää. Kesällä välimeren maissa saattaa kaasu olla puhdasta butaania, todennäköisesti kuitenkin pro/but suhde on 40/60. Asiasta en ole varma.
Keskieuroopassa myydään kesällä 40/60 ja talvella 60/40 Hampurissa on yksi paikka joka myy suhteessa 95/5 ympäri vuoden. Osoite Hammer Deich 134, avoinna arkisin 7,30-16.00. Balttian ja Ruotsin paikoista en tiedä, luultavasti 60/40 talvella.
Mun kokemusten mukaan 40/60 toimii hyvin vielä nollakelillä, sen kylmemmästä ei ole kokemuksia.
Vanhat pontikankeittäjät tietävät hyvin mitä tapahtuu aineille jotka kiehuvat eri lämpötilassa, ne erottuvat. Kuvittelisin kovalla pakkasella sekoittamatta seisovassa astiassa olevan butaanin osuuden jäävän sinne pohjalle, propaanin kiehuessa käyttöön. Lopulta siellä ehkä on puhdasta butaania joka ei ulos tule ennen kesää. Nollaan asti butaani kiehuu mukana.
Tämä on vain omaa ajatteluani, talvella en autoa (tankkia) ole käyttänyt.
@timppa
http://www.propan.de/flaschengas On siellä Hampurissa näköjään kolme propaanipaikkaa.
NYYSSÖNEN KAJ
07.01.2014 04:11
Pari pulmaa Suomessa tuon tankin kanssa.
Vaatiin Suomessa kirjoilla olevalta ADR-kuljettaja tutkinnon (vaarallisten aineiden kuljetus)
Jotta laivaan saa ajaa pitää kaasutankin olla tyhjä (koskee matkustajalaivoja) koskee myöskin maakaasulla ajavia autoja.
Tämä oli tilanne vuosi sitten.
Baliltakaj
YLITALO ASTA
07.01.2014 09:59
Kaj jos autossa on säiliö jonka sisältöä käytetään auton tarpeisiin, eikä sillä kuljeteta vaarallisia aineita paikasta toiseen se EI OLE ARD kuljetus.
Ja edelleen maakaasu ja nestekaasu ovat eri asia.
Yhtään kertaa yksikään lava ei ole jättänyt pois kyydistä.
Yhden kerran keskusteltiin travessa finnlinesin satamassa asiasta
ja loppu tulema oli että säiliö kuuluu auton normaaliin nestekaasu varustukseen eli on verrattavissa nestekaasupulloon. Eli sama tara vain nestekaasu kaapin kylkeen kuin muissakin matkailu-ajoneuvoissa.
T : Masi
PIKKARAINEN JYRKI
07.01.2014 22:22
Tulipa taas uutta ja hyödyllistä tietoa tuota talvikäyttöä silmälläpitäen. Kiitos.
Summa summaarum taitaa täyttö tapahtua ensi kesänä tuolla Hampurin tienoilla.
Alkuperäiseen kysymykseen Saksassa olevaan "säiliöautoon", että ei se kaasusäiliö ainakaan ole auton hankkimisen esteenä. Näkisin sen hyvänä varusteena, jonka täyttäminen on vaan tehty Suomessa vaikeaksi.
Voihan sen kääntää toisinkin päin, että ompahan hyvä syy lähteä mualimalle.
HAAPANEN TIMO
08.01.2014 19:30
Tankkauspaikkoja:
Ruotsi
http://www.volvo200.org/tankstations_eng.htm
Norja
http://www.lpgnorge.no/stasjonsoversikt/
Ranska
http://www.cfbp.fr/carte-station-gpl
Italia
http://www.eurogasauto.org/it/egmsearch
Tästä löytyvät kaikki euroopan maat
http://www.gas-tankstellen.de/main.php?language=
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 8.1.2014 klo 19:32:15
Ja tuosta saa ne kaikki naviin.
http://www.gas-tankstellen.de/
FREDRIKSSON REIJO
08.01.2014 21:20
GAS täyttöpaikat.
Tässä olisi TOMTOM:lle yli 10000 täyttöpaikkaa, tosin oma maa puuttuu.
Lisätkää Suomi siihen ken tietää paikat.
ITN Converter:lla sen voi muuttaa haluamaasi muotoon.
FREDRIKSSON REIJO
08.01.2014 21:23