Finnlinesin kiireelliset kulut?

TOIVONEN MARTTI 09.10.2013 16:11

Tulin varanneeksi hiukan etuajassa matkan rutulähdöllä 30.10 Traveen. Lähetin asiasta viestin Karavaanarin matkapaikkaan 7.10 ja sain eilen viestin että varaus on kunnossa ja sähköisen lipun. Tänään sain puhelun että miksi maksu ei vielä näy heidän saaduissa maksuissa. Kun matkaan liittyy vielä hiukan epävarmuustekijöitä sanoin että voisi kestää pari päivää ennenkuin asia varmistuu ja voin maksaa. "Ei käy, matka pitää sitten peruuttaa kun Finnlinesillä on tästä kuluja!". Ja sitten peruutettiin.

Nyt jäi vaan mietityttämään että mitähän kuluja olen mahtanut tietämättäni aiheuttaa Finnlinesille? Keksiikö joku? Pitäisköhän mulla olla huono omatunto? Nyt muut matkustajat joutuu maksamaan minunkin kuluni, peijakas!

Taidan mennä Viikkarilla, he jaksavat odottaa maksua ihan melkein lähtöhetkeen saakka. mot

PASANEN MIKKO 09.10.2013 16:40

Terve .......saattaa löytyä lyhyempikin selvitys, mutta tässä yksi lainattu:

"Yritystoimintaa aloitettaessa yritykselle koituu kustannuksia jo ennen tuottoja eli kassavirta on usein negatiivinen. Negatiivinen kassavirta pitää rahoittaa etukäteen. Kassavirtalaskelman avulla yritys voi selvittää, mihin sen pitää varautua.

Kasvuyrityksessä puolestaan kassavirtalaskelma auttaa yritystä löytämään sopivan kasvunopeuden, ettei maksuvalmius vaarannu. Kassavirtalaskelma toimii myös myynnin apuvälineenä, sillä laskelmasta selviää, kuinka paljon tuotteita on myytävä, jotta kassastamaksut saadaan katettua.

Kassavirtalaskelma on siten yksi yrityksen kolmesta taloudenpidon peruslaskelmasta. Kaksi muuta laskelmaa ovat tuloslaskelma ja tase. Kun tuloslaskelma osoittaa yrityksen potentiaalisen kassavirran, kassavirtalaskelma osoittaa yrityksen todellisen kassavirran. Kassavirtalaskelman avulla saadaan siis selville yrityksen maksuvalmius jo ennakkoon, jolloin yritys osaa varautua mahdollisiin rahoitusvajeisiin.

Kassavirtalaskelmista saatavaa tietoa hyödyntävät yrityksen itsensä lisäksi myös sijoittajat ja rahoittajat. Kassavirtalaskelma koostuu kolmesta kassavirrasta: juoksevan liiketoiminnan kassavirta, investointien kassavirta ja rahoituksen kassavirta.

Juoksevan liiketoiminnan kassavirta muodostuu myyntisaamisista ja kassatuloista sekä toistuvista kassamenoista, jollaisia ovat muun muassa arvonlisäverot ja muut verot, vuokrat, palkat ja palkkojen sivukulut.

Investointien kassavirta koostuu pitkävaikutteisten tuotannontekijöiden, kuten kiinteistöjen ja arvopapereiden kassatuloista ja -menoista.

Rahoituksen kassavirtoihin kuuluu muun muassa oman pääoman maksulliset muutokset sekä lyhyt- ja pitkäaikaisten lainojen nostot ja takaisinmaksut.

Kassavirtalaskelma voidaan tehdä joko suoralla tai epäsuoralla menetelmällä. Epäsuorassa menetelmässä käytetään tuloslaskelman ja taseen lukuja eli lasketaan vuositasolla, mikä on yrityksen kassavirta. Esimerkiksi sijoittajat käyttävät tätä Yritystutkimusneuvottelukunnan suosittamaa menetelmää.

Pk-yritykselle on kuitenkin tarkoituksenmukaisinta tehdä kassavirtalaskelma suoralla menetelmällä Siinä otetaan huomioon vain kassaanmaksut yrityksen tilille ja kassasta maksettavat kulut. Tällöin tarkasteluajanjakso on yleensä kuukausi. Arvioimalla yritykseen sisään tuleva ja ulos lähtevä raha, saadaan selville, riittävätkö yrityksen rahat menoihin. Loppukassa saadaan vähentämällä kassaanmaksuista (esimerkiksi alkukassa, myynti ja voitot) kassastamaksut (ostot, kiinteät kulut ja verot, korot ja lyhennykset)."

TOIVONEN MARTTI 09.10.2013 18:28

Epäselväksi jäi vain pääkysymys eli miten mun varaukseni aiheuttaa Finnlinesille kuluja? Löytyiskö tähän osuvampi lainaus? Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla, vai?

Kannattaa ehkä vielä kaikenlaisten kassavirtojen laskemisen jälkeen miettiä ketkä ovat asiakkaat, miten saataisiin uusia asiakkaita ja miten pidettäisiin vanhat. Kassavirroilla kun on tapana supistua jos asiakkaat menee toisten yritysten asiakkaiksi. Mutta onhan jo aiemmin todettu että pieniä ovat meikäläisten roposet ison laivayhtiön taseessa. mot

KUJANPÄÄ MARKKU 09.10.2013 18:36

Omat epävarmuustekijät olisi hyvä selvittää ennen matkavarausta. Kyllä siitä käsittelykuluja tulee soutamisesta ja huopaamisesta.

PASANEN MIKKO 09.10.2013 18:54

Toimihenkilöt tietenkin ohjeistettu noudattamaan tiukasti 'pienasiakkaille' laadittuja ohjeita maksukäytännöistä. Joitakin vuosia sitten palatessamme 'eurooppareissulta' via Baltikan kautta, teimme Riikassa ollessamme varausta Ecerö yhtiön laivaan Tallinna-Helsinki seuraavalle päivälle. En nyt muista mitä syitä siinä oli, ettei maksu onnistunut verkossa luottokortilla eikä millään. Ainoastaan terminaalin tiskillä! Kuitenkin 'aikataulutuksemme' takia jouduimme tämän maksuohjeistuksen takia vielä yöpymään Tallinnassa.

HÄNNINEN JUKKA 09.10.2013 21:43

Vaikka kuinka monta vuotta olemme soitelleet Karavaanarin matkapaikkaan ja varanneet matkoja milloin mistäkin matkan varrelta ja useimmiten tietty vähintään ja viimeistään lähtöpäivänä. Rutu- tai karavaanarialennuksen saa ilmoittamalla puhelimessa jäsennumeronsa, ja maksun voi tehdä välittömästi puhelimessa ilmoittamalla luottokorttinsa numeron, ja voimassaoloajan sekä kääntöpuolen kolme numeroa. Salasanaa/tunnusnumeroita ei tarvitse ilmoittaa. Ei kyllä kyselläkään. Täysin turvallista ja ongelmatonta. Varausnumeron saa halutessaan heti ja se lähetetään vielä erikseen lipun yhteydessä e-mailitse, ja sitten vaan printtaamaan. Joskus on otettu vain varausnumero soittaessa paperille ja sekin riittää lähtöselvityksessä..

OlhaostaJukka

PASANEN MIKKO 09.10.2013 23:32

Terve No, tuo on meilläkin ainoa tuon kaltainen kohtelu nuissa 'laivalippu jutuissa'. Kun nyt muistasin, oliko syynä silloin nettiyhteyden häiriöt ja puhelinkeskustelun yhteydessä maksusuoritusta ei voinut toteuttaa. Mutta näin kuitenkin meitä kohdeltiin, enkä epäile Martinkaan kertomusta epäaidoksi. Aina olen laivaliput (nettiaikana) varannut ja maksanut nettiverkon kautta. Yleensä toimii kyllä.

NYYSSÖNEN KAJ 10.10.2013 07:04

kuljetusyrityksillä (laiva ja lento) on standardi ehto lippu on oltava maksettu 30 päivää ennen matkan alkamista. Tämä jotta yhtiöllä olisi aikaa myydä lunastamattomat liput ennen lähtöä.

Yhtiön suuret kustannukset voivat tulla siitä että että varausta ei sittenkään lunasteta ja aikaa ei jää myydä ja mainostaa loppulippuja.

Jukka kertoi sen oikeajstaan ainoan ehtojen mukaisen maksutavan kun varataan alle 30 vrk ennen lähtöä. Verkkopankin kautta maksettaessa yhtiö saa tiedon vasta 1-2 päivää myöhemmin. Jos olen verkkopankin kautta maksanut olen sähköpostilla jähettänyt pankin viiteen maksun suorituksesta yhtiöön ja sitten itse saanut sen jälkeen ilmoituksen että liput ovat OK!

Eli ketjun aloittajahan ilmoitti jo puhelunsa aikana että ei hän tiedä viellä voiko hän matkustaa/ostaa lippuja. kun on alle 30 päivää lähtöön ei lippua voi enään varata vaan ainoa mahdollisuus on ostaa se samantien.

TOIVONEN MARTTI 10.10.2013 08:34

"kuljetusyrityksillä (laiva ja lento) on standardi" Mikähän tuo Vikingline tai Tallinksilja mahtaa olla jos ei kuljetusyritys?

Tuo standardi on varmaan ihan tarpeen jos kysyntää on enempi kuin kuljetuskapasiteettia. Jos tilanne on päinvastoin olisi ehkä syytä miettiä standardit uusiksi. mot

HALINEN HARRI 10.10.2013 11:14

Ei voi olla kapasiteettikysymys. Usein matkustaneena ko linjalla vain kerran laiva oli täysi. Silloin kun tulivuoren purkauksen vuoksi oli Euroopan yllä lentokielto. Kyllä se on Finnlinesin nahkeutta ja joustamatonta toimintaa. Tosin tuolla estetään edes osa turhista varauksista ja puheluista.

YLITALO ASTA 10.10.2013 12:49

Joskus aikanaa kun noissa saksan sekä ruotsin välin laivoissa tuli rekan kanssa kuljettua, niin joka kesäinen ongelma oli nämä matka varanneet jotka eivät saapuneetkaan laivaan. Tuli jokunen yö tukholman satamassa nukuttua tästä syystä. Joten aivan asiallista raksia ne pois jotka eivät ole sopimuksen mukaan matkaa maksaneet. Jos systeemi olisi että varaa vain, niin siellä yksikään pääsisi kyytii kun kaikki metrit olisi kaiken varalle varattu suomalaisten, venäläisten ja virolaisten kuljetusliikkeille. Ja edelleen kesä aikaan myyvät ei oota.

T : Masi

AHJOS TIMO 10.10.2013 12:54

Minusta kuulostaa oudolta vaatimus, että laivapaikkaa tai muutakaan paikkaa tai tavaraa pitäisi voisi pitää itselle varattuna maksamatta siitä tai edes sitoutumatta maksamaan. Sehän olisi mahdoton tilanne markkinoinnin kannalta, jos pari viikkoa ennen lähtöä kaikki paikat olisi varattu ja sitten monet peruuttaisivatkin viime hetkellä. Tietysti tavoitteena on myös saada rahat sisään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.10.2013 klo 12:56:22 korjaus: "... pitäisi voida pitää itselle varattuna ..."

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.10.2013 14:11

Hupikuljetuksissa on erisäännöt kuin rahtiliikenteessä. kun viime syksynä vein pojan muuttokuorman Saksaan meni rahtipuolelle kun auto oli kuorma.auto. Kysyn koska matka tulee olla maksettuna ja Finnlinesiltä vatattiin riittävän, että raha on heidän tilillään mun menen stamaan, tai minulla on kuitti maksusta.

Rahtipuolelle laivaan meno on oma storinsa, koska kukaan ei opasta "ammattikuskia" niin sinne vaan satamaan etsimään mistä laiva löytyy :).

HALINEN HARRI 10.10.2013 14:23

Edelleen ne laivat kulkevat vajaina sekä rahdin, autojen ja hyttien suhteen välillä Hki - Puola/Saksa ja päinvastoin. Ei puhuttu Ruotsin linjasta. Laittakoot varauksen maksamaan ja loppusumma kun asiat varmistuvat esim. 1 vk ennen lähtöä. Varaussumma voisi jäädä laivayhtiölle jos lopullista summaa ei tule oikea-aikaisesti. Ei kuukaui ole se kohtuullinen aika. Ei ainakaan viimeisen kuukauden aikana myydä noita alunperin tyhjiä paikkoja halvennuksella! Finnlines on lähes täydellinen monopoli johon tulisi kilpailuviranomaisten puuttua. (Vrt Alko)
Turha vedota että pääseehän sitä Viron kautta toisilla yhtiöilla tai muutenkin, saahan sitä viinaakin muualta kuin Alkosta kunhan poistuu suomalaisten viranomaisten ja monopolien luota.

RUOTSALAINEN JUKKA 10.10.2013 20:21

Hei,

Eikö lähtökohtaisesti luonnollista, että mitään asiaa ei voi myyjältä varata oman aikataulun mukaan. Jokaisella firmalla on omat varauspolitiikkansa ja jos ei tiedä ostaako vaiko ei osta ennen varausajan loppumista, niin olman muuta varaus.purkautuu. Ihan käytännön mielessä jos ajattelee asiaa: laivayhtiön tietojärjestelmään on varmasti konfiguroitu jokin aikaraja ( tässä tap. 30 vrk), jonka jälkeen matka laitetaan myyntiin. Ei siellä kukaan ala yksittäisen asiakkaan tarpeesta manuaalisesti ylläpitämään yksittäistä varausta.

NYYSSÖNEN KAJ 11.10.2013 11:38

"Edelleen ne laivat kulkevat vajaina sekä rahdin, autojen ja hyttien suhteen välillä Hki - Puola/Saksa ja päinvastoin. Ei puhuttu Ruotsin linjasta. Laittakoot varauksen maksamaan ja loppusumma kun asiat varmistuvat esim. 1 vk " eihän tuokaan ole tarpeen kun ne kerran on vajaat niin ei tarvitse kuin soittaa mahtuuko seuraavaan laivaan:

antaa luottokortin tiedot saat varausnumeron ajat chekin kopille ajat laivaan

Mihin sitä varausta tarvitaan lyhyellä aikavaralla joko tiedät lähteväsi tai kuten minulle nyt kävi suunnitelmissa oli lähteä 16.10 laivalla mutta nyt en tiedä milloin se onnistuu. Pitäisikö minulla nyt olla oikeus varata siitä eteenpäin joka päivälle varaus kaiken varalta kuukaudeksi eteenpäin?

AHJOS TIMO 11.10.2013 12:15

Jos asiakas tietää, että "ne laivat kulkevat vajaina sekä rahdin, autojen ja hyttien suhteen", kuten edellä on sanottu, niin miksi paikka pitää sitten etukäteen varata?

PS: Ajoin itse kerran henkilöautolla Kapellskärissä satamaan ilman lippua tai varausta ja kysyin, mahtuuko laivaan. Minut opastettiin jonoon, joka pääsee laivaan viimeiseksi, mikäli tilaa on. Ja olihan sitä. - Tämä on kyllä niin vanha kokemus, että laiva oli silloisen Sally-varustamon lippulaiva Viking Sally, joka sittemmin upposi Estonia-nimisenä.

NORDSTRÖM SEPPO 11.10.2013 12:52

Niinpä. En minäkään käsitä miksi varoiksi varauksia pitäisi sallia. Teen varaukset silloin kun olen päättänyt lähteä ja maksanut matkan tai antanut luottokortin tiedot. On toki tapahtunut joskus niin, kuten elämässä on tapana, että matkasuunnitelmiin on lähtöä lähempänä tullut muutoksia ja olen perunut lähdön. Tästä olen joutunut maksamaan peruutusmaksun ns. Toimistokulut. Tämä on kohtuullista. Olisipa aikamoista jos jokainen varaisi matkoja varoiksi. Kun Euroopassa varaat hotellihuoneen astuu varaus voimaan kun olet maksanut matkan tai antanut luottokortin tiedot. Edellinen kirjoittaja totesi oikein, että jos kerta laivat on aina vajaita niin missä ongelma. Tulin kesällä Kroatiasta, ei lauttavatauksia, ajoin satamaan, kysyin vapaita lähtöjä, seuraavalla vuorolla matkaan. Maksoin matkan. Jos ei tiedä aikataulujaan voi näinkin menetellä ja varautua odotteluunkin. Mutta miksi pitäisi turhilla varauksilla viedä paikka niiltä joilla jo on selvät sävelet tiedossa.

TOIVONEN MARTTI 11.10.2013 13:22

kehittyipä aiheesta hupaisa keskustelu jossa kylläkään ei alkuperäistä aihetta paljoa käsitelty eikä käsitetty.

Kysehän oli siitä saanko pari päivää maksuaikaa jotta vältyttäisiin mahdolliselta maksupalautusruljanssilta. Aikä monet olivat huolissaan laivayhtiön mahdollisista menetyksistä jos kuukauden päähän osuvan matkan maksu viipyisi kaksi päivää.

Vanhanaikaisena ihmisenä olen tottunut ajatukseen että kerrotaan hyvissä ajoin kuljetusfirmalle että aiotaan käyttää heidän palvelujaan. Osaavat ikäänkuin varautua. Tästä lähtien sitten tuota Nyyssösen systeemiä. Nyt osaan olla aiheuttamatta laivayhtiölle kustannuksia! mot

KUJANPÄÄ MARKKU 11.10.2013 13:44

Olisit sitten odottanut ne pari päivää, varsin kun tiesit, ettei alukselle tunkua ole.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.10.2013 klo 19:16:19 Oliko pilkkuvirheitä ?

Käyttäjän lisäys viestiin 11.10.2013 klo 20:12:30 Muistaakseni aloittajalla muitakin ongelmia ollut varaustensa kanssa.

AHONEN KAI 11.10.2013 23:44

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2013 klo 00:03:36 Pöh, ..........................

NYYSSÖNEN KAJ 12.10.2013 09:48

"Tulin varanneeksi hiukan etuajassa matkan rutulähdöllä 30.10 Traveen. Lähetin asiasta viestin Karavaanarin matkapaikkaan 7.10 ja sain eilen viestin että varaus on kunnossa ja sähköisen lipun. Tänään sain puhelun että miksi maksu ei vielä näy heidän saaduissa maksuissa."

Rutu lähdöt 10.10 ja 30.10 ovat ollet jo pitkään loppunmyydyt. Näistä olen kuullut Rutuilta että eivät saaneet lippuja niihin. Kyllä laivayhtiö on toiminut tässä aivan asiallisesti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.