- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Vienan Karjala?
Vienan Karjala?
Onko kukaan viime aikoinan kierrellyt asuntoauton kanssa Vienan Karjalaa? Olisi kiva kuulla teiden kunnosta ja yöpaikoista, sekä siitä, mistä olette autonne tankkiin ottanut vettä.
Lokakuun puolivälissä olisi ajatusta niille main suunnata, mutta hiukan selvitettävää asian tiimoilta on:)
http://futuristfi.customers3.travelize.se/travel/fi/Karjala-1-66/Karavaanarit-3-214.html
Tuommoisen sivun olen löytänyt, mutta sekin vuodelta -11. Kostamus ja Petroskoi on listalla, mutta Kostamus ei itsessään houkuttele, Petroskoin ehkä olisi reitin varrella (jos siis takaisin tulisi Muurmanskin valtatieta Petroskoihin ja sieltä Laatokan pohjoispuolta, Aunuksen ja Sortavalan kautta Suomeen.
Jyskyjärvi ja Uhtua ainakin kiinnostaisi sekä Paanajärvi.
Kaikki kokemukset ja neuvot kiitollisena otetaan vastaan!
t.Kaarina
Oikeastaan Karjalan Tasavallassa on vain yksi hyvä tie, ja se on Prääsä-Sortavala tie. Kaikki muut ovat kunnoltaan toinen toistaan huonompia. Kuljettavissa ne kyllä ovat, mutta vaativat aikaa ja hermoja. Nuo mainitsemasi Jyskyjärvi, Uhtua ja Paanajärvi (huom. 2 eri Paanajärveä, eli Paanajärven kansallispuisto Suomen rajan pinnassa, ja "karjalaiskylä" Paanajärvi Kemin piirissä), seudut ovat paljolti hiekka- ja sorateitä, joukossa toki myös aina silloin tällöin asfalttiteitäkin.
Muurmasnskin valtatie on jokseenkin kunnossa, mutta ajaminen silläkin tiellä vaatii sitä aikaa ja hermoja.
Tie Aunuksesta Pitkärantaan kuluu samaan sarjaan, eli toisin paikoin se on vähän huonommassa kunnossa kuin mitä jossakin toisessa paikassa. Pitkärannan jälkeen se yhtyy siihen Prääsän tiehen, joka siitä lähtien on OK Sortavalaan saakka.
Eli kaiken kaikkiaan teiden kuntoa ei voi kehua hyväksi missään muuaalla kuin siellä Prääsä-Sortavala välillä.
Yöpaikkoja löytyy huoltisten- hotellien-, lomakylien-, jne... pihoilta. Puskaparkkikin onnistuu jos ei pelkää taivaan putoavan niskaan.
Vettä saa esim. huoltoasemilta. Juoma-/ ruokavetenä on kuitenkin parempi turvautua kaupan pulloveteen.
Kirjoitin jo tuolla jäsenkeskustelun puolella reissustamme mutta en tiedä, Kaarina, onko kukaan vastannut tähän kysymykseesi niin kerron jotakin. Eli: Ylitimme itärajan Värtsilässä 12. 09. 2013. Suomen puolella kaikki kävi helposti mutta sitten naapurin puolella olikin melkoinen häslinki autositoumuksen ym papereitten kanssa. Kehotan tulostamaan jo etukäteen netistä naapurin vaatimat kaavakkeet ja täyttämään ne kahtena kappaleena kotona kaikessa rauhassa. Ainoastaan ns pikkulappuja ei voi tulostaa mutta malli siitä ja sen täyttöohjeista on netissä. Vain kuljettaja täyttää tulliselvityskaavakkeen, jonka yhteydessä on myös autositoumus. Kanssamatkustajat täyttävät vain pikkulapun. Alkumatka rajan jälkeen on melkoista "aallokkoa", kuitenkin asfaltti ei ole kovin reikäistä. Sortavalan jälkeen sitten tie on pitkäänkin melko hyväkuntoista, sitten taas jossain Pitkärannan jälkeen alkaa "aaltoilu". Me käännyimme Kraznoseron tielle. Se tie olikin sitten lievästi sanoen kurjassa kunnossa. Kuitenkin menimme sitä pitkin Essoilaan. Sieltä sitten ajoimme melko "aallokkoista" tietä Petroskoihin. Petroskoin ja Pietarin välinen tie oli aivan yhtä hyväkuntoista kuin Suomenkin päätiet. Uskon, että kyseinen tie on hyväkuntoista myös Petroskoista pohjoiseen päin. Aikoinaan kun näillä reiteillä rekalla ajelimme, oli kyseinen reitti melko surkeaa päällysteeltään mutta ei enää. Pietarin pohjoispuolella lähdimme oikaisemaan päätieltä kohti Viipuria. Se oli virhe se. Alkumatka n 30km loistavakuntoista asfalttia mutta sitten alkoi joskus anno domini betonipinnoitettu tieosuus. Kyseisellä pinnalla 20 km taivalta teimme n 3h. Essoilassa yövyimme 2 yötä karjalaisten ystäviemme omakotitalon pihassa ja Petroskoissa veimme auton "stajankalle" kahdeksi yöksi ja yövyimme juutalaisystäviemme kodissa. Aunuksessa yövyimme luterilaisen kirkon pihassa kysyttyämme kirkon papilta luvan siihen. Viipurissa olimme Hotelli Druzshpan " stajankalla" yhden yön. Veden suhteen pärjäsimme viikon kestäneellä matkallamme sillä vedellä, minkä olimme kotoa ottaneet mukaan. Että tällaisia reissukokemuksia. Hyvää reissua teille ja kirjoittelepa, Kaarina, tänne tai jopa Caravan- lehteen, kuinka reissu meni.
Kiitos Harri ja Eero!
Nyt on viisumit vetämässä (paitsi yhden tyttären,jonka passi on kadonnut , jolle siis on haussa uusi passi ja sen jälkeen pikaviisumi, ekstraa 70e...), ja matkareitti ja selvitystyöt käynnissä.
Kun päivät ovat lyhyitä ja tiet kuppaisia eikä autossa haluta istua koko aikaa, taidetaan vähän pelkistää tätä ekaa automatkaa rajan taa.. Ajatuksena, ainakin alustavana, on mennä Vartiuksesta yli, tehdä pisto Jyskyjärvelle ja palata takaisin A 134 -tielle, mitä jatketaan Muurmanskin valtatielle ja tutkia sitten Äänisen tienoota, ehkä retki Kizhin museosaarelle, Petroskoi ja sen alapuoliset vepsäläiskylät ja sitten Aunuksen kautta Laatokalle ja Sortavalan kautta Värtsilästä takaisin Suomeen. (Läskelässä ukin lapsuudenkoti minkä haluan näyttää lapsille).
Jos tälle reitille tai sen reunamille tai mihin vain on jotain vinkkejä tms...niin nekin kiitollisena kuulen.
Viime syksyisestä Sortavala-Läskelä pyöräretkestä oli jäänyt kauhu viisumien pituudesta ja niiden saannista ilman majoitusvarauksia, mutta nyt oli asiantuntevampi ihminen palvelemassa, eikä miätän ongelmia olekaan, kuulauden visa ja matkatoimisto antaa tiedon puljusta, mikä merkitään kutsujan paikalle silloin, kun majoitusta ei ennakkoon ole.
Viime vuonna majoitus oli varattu kahdeksi yöksi Sortavalasta, ja viisumin pituudeksi annettiin kolme päivää. Niinpä me poljimme lopulta hiikihatussa (sateessa ja pimeässä) takaisin rajalle, ja olimme siellä jihuu, tuntia ennen kuin viisumi loppui:) Saattaa olla että kohtaaminen ilveksen kanssa vauhditti matkaamme, mutta rengas ei fillarista olisi saanut puhjeta...:) En tiedä mitä oliisvat meille tehneet, jos olisimme tulleet vasta keskiyön jälkeen rajalle....
t.Kaarina
Onhan teillä autossa videokamera, joka dokumentoi tapahtumat?
Ei o.
t.Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 4.10.2013 klo 21:44:22 Mut saatetaan ehkä ostaa. Voishan sen pyöräretkellä kiinnittää kypärään ja jos siihen ostais vedenalaiskotelon, niin melontaretkellä kajakin keulaan...niin ei menis hukkaan kamera:)
Hyvä kun muistutit!
t.Kaarina
Tervehdys Kaarina Lukiessani suunnitelmistanne tuli mieleen, jos yövytte autossa, miten olette ajatelleet rekisteröitymisen. Minulta ainakin menisi tuollaiseen matkaan aikaa, että pitäisi rekisteröityä. Nyt taitaa olla raja seitsemässä arkipäivässä, joku voi tarkentaa. Minun kokemukset loppuu Kontupohjasta alaspäin. Minusta hyvä opaskirja on edelleen Markus Lehtipuun Karjala, vaikka se on painettu 2005, siinä olevat tiedot soveltuu vielä aika hyvin. (stsislivava puti) HYVÄÄ MATKAA Simo
Hei Simo, meillä on uudempi painosa tuosta Lehtipuun Karjala-kirjasta, vuodelta 2011!
Tuosta rekisteröitymisestä en tiedä tarkkaan, ensi viikolla mennään matkatoimisoton juttelemaan, mutta se onnistuu jossain hotellissa tai mökkikylässä, minkä pihalla yövymme, ja saunomaankin olisi tarkoitus päästä. Petroskoissa vartioitu vaunua ja auto-parkki on kylpylähotellin pihalla, Kostamuksessa hotelli/mökkilyä/camping Fregatissa ja Sortavalassa hotelli Piipun Pihan pihalla, ja on niitä muitakin vielä.
Kiitos hyvän matkan toivotuksista! Ja viikon verran me tuolla ehditään nyt olla.
t.Kaarina
Varsinaiset autokamerat ottavat virtansa tupakansytytinpistorasiasta. Pyöräillessä ja meloessa pitäisi olla erilainen "action camera".
Niin, se rekisteröityminen. Me yritimme ensin rekisteröityä Petroskoissa hotelli Pohjolassa. Ei onnistunut koska emme asuneet hotellissa. Sitten pysähdyimme Prääsässä ja menimme miliisiasemalle kyselemään asiasta. Sieltä neuvottiin paikalliseen pankkiin hoitamaan rekisteröityminen. Pankissa oli pitkä jono ja noin tunnin odoteltuamme vuoroamme, ei onnistunut sielläkään. Sitten ajattelimme, että tullaan pois koko maasta ennenkuin 7 vrk täyttyy. Kuitenkin paluumatkallamme päätielle ajoimme paikallisen hotellin pihaan ja Tuula kieltä osaavana meni respaan kysymään. Sieltä neuvottiin pankin kanssa samassa rakennuksessa olevaan Prääsän aluehallinnon virastoon hoitamaan rekisteröityminen. Siellä nuori, ystävällinen, virkapukuinen naishenkilö kertoi, että viisumikutsujanne on Viipurissa niin homma hoituu siellä kutsujan toimesta. Eli meidän tapauksessa hankala juttu, sillä olimme tulleet Värtsilän kautta ja rekisteröityminen oli mahdollista vain Viipurissa, näin ainakin meille kävi. Lopulta emme sitten rekisteröityneet ollenkaan ja tulimme Suomeen viimeisenä "vapaana" päivänä. Vaalimaalla kaikki hoitui ilman mitään erityisiä vaikeuksia molemmin puolin rajaa. Videokameraa meillä ei ole tuulilasilla, mutta kehotan liikenteessä erityiseen varovaisuuteen. Liikennekulttuuri ei ole ns meikäläistä ja varsinkin kun joku citymaasturi näkyy niin silloin erityisen tarkkana. Ajoväylät ovat heidän. Kun ne ovat tulossa väärää puolta vastaan, parempi antaa periksi. Meillä oli yksi vaaratilanne Petroskoin ja Pietarin välillä kun vastaantuleva rekkakuski nukahti tai sitten haki tupakkiaskiaan, ajoi omalla puolellaan tien kaiteeseen, heräsi ja koukkasi takaisin tielle. Rekan nokka oli uhkaavasti meitä kohti ja meidän puolellamme. Muutaman sekunnin kerkesin miettiä, ajanko pöpelikköön vai pidänkö tiellä. Pidin tiellä ja rekkakin oikeni ennenkuin kohtasimme. Loppu hyvin kaikki hyvin.
pikkueero
Mäkelä HEH HEH KJON
Kyllä tuo muisti vaan huononee, olin kyllä kuullut että siitä oppaasta on uudempi painos. Eikä tuokaan ole ollut mukana vuosiin, minun matkat on ollut Sortavala, Pitkäranta, Aunus, Petroskoi ympäristöineen eri versioina, viime vuosituhannella Pietarin ympäristössä. Majoittuminen kirkoilla ja perheissä, myös autossa pihoilla. Harvoin rekisteröidyimme, pyrimme tekemään matkat ettei tarvitse rekisteröityä. Matkat ovat olleet pääasiassa ns. lähetysmatkoja, olen ollut sellaisena apupoikana niillä. Nyt nuoremmat ja terveemmät hoitaa niitä tehtäviä. Osa sydämestä on jäänyt Karjalaan, ja haluan edelleen pitää yhteyttä sinne. Uusi vuosiviisumi on haettu, entinen päättyi syyskuussa, niitä on ollut melkein yhtäjaksoisesti parikymmentä vuotta. Mieli kyllä tekisi lähteä ylemmäs Karjalaan, just Kaarinan perheen suunnittelemille alueille, Uhtua, Pääjärvi, Kiestinki ja siitä ylöspäin. Minun mieli olis lähteä alkukesästä, tykkään kuivasta ja lämpöisestä. Murmanskissa olen käynyt pari kertaa Rajajoosepin kautta, toinen jatkui Norjan puolelle. Siitä olen aiemmin rirjoittanut pienen jutun. Vanhan kulkupelin Hiace Matka-Matin ja se isännän kunto meinaa vaan vähän reistata. Mutta jos Luoja suo niin keväällä taas ajellaan, siihen asti toisten kyydissä.
t.Simo
Iltasanomien sivuilla 05. 10. 2013 on jälleen videokooste, mitä on liikenne itäisessä naapurimaassamme. Siinä on muutama rekkakin saatu kuviin. Ainakin yksi pätkä muistuttaa sitä tilannetta josta tuolla edellä kerroin meidän kohdallemme sattuneesta tapauksesta. Varsinainen puuhamaa, etten sanois.
pikkueero
Mäkelä HEH HEH KJON
Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2013 klo 20:38:56 Niin ja vielä: Koimmepa tälläkin reissulla muutaman noita pientareen kautta ohituksiakin. Eräs sellainen oli kun risteävältä tieltä vasemmalta lähti auto tulemaan eteemme, hiljensin vauhtia ja penkin kautta mentiin ohi tukka putkella. Aitiopaikalta näimme todellisen läheltä piti tilanteen. Meillä ei kuitenkaan enää siinä kohtaa vaaraa koska vauhtimme oli jo niin hiljainen, että olisin vielä hyvin kerinnyt pysäyttää Fiat/Euramobilin
Vedestä oli tarkoitus mainita jotain. Erilaisen bakteerikannan vuoksi, raanavettä en käytä muuhun kuin peseytymiseen, hampaat, kahvi ja ruokavesi ollaan viety, jos loppuu tankattu lähteistä lisää. Niin omassa kuin niissä toisissakin millä olen siellä käynyt on vaan irralliset vesikannut Lähteitä siellä on aika hyvin, jos on tienlaidassa parimetriä kanttiinsa oleva katollinen koju, se on todennäköisesti lähde. Osa niistä on laitettu niin että vesi putoaa putkesta, joten lähde pysyy puhtaana. Kysymällä kyllä löytyy. Liikenteestä on jo yllä kirjoiteltu, isompien kaupunkien alueilla se on aika rajua. Karjalan kunnailla onneksi liikenne vähäisempää, peiliin kannattaa vilkaista ehkä useammin kuin kotiseudulla ja olen mieluummin väistänyt kuin pitänyt kiinni oikeuksistani.
t. Simo
Kiitos Eero ja Simo vilkkaasta ajatustenvaihdosta!
Täytyy tuon liikenteen suhteen olla erityisen tarkkana. Ehkä ne pikkutiet ovat viimekädessä turvallisempia kuin Muurmanskin valtatie...?
Sitäkä Simo meinaat, että ihan juomavettä siis noista lähteistä otat? Toisaalta juuri me Virossa yhdestä "purskavasta allikasta" juomavettä otimme, kun huomasimme paikallisten tulevan erämaan keskelle kauempaakin tuosta suihkulähteen tavoin toimivasta lirikaivosta kanisterinsa täyttämään..
Minkä järjestön/kirkon kautta olet tuolla karjalassa toiminut? Itse osallistuisin myös mielelläni jonkin sortin hyväntekeväisyys-hommaan, ja jonnekin voisimme muutaman avustuspaketin nytkin viedä.
Ehkä kaikkein eniten nyt mietityttää se, että minne asuntoauton uskaltaa jättää kävely/tutstumisretkien ajaksi. Fillariretkellä tuota ongelmaa ei ollut, kun fillarit olivat joko hotellihuoneessamme tai sitten allamme, ja tauoilla vierellämme. Mutta olen kuullut, että Karjalassa on vähän semmoinen mentaliteetti, että jos erämaassa on teltta/auto tms yksinään, ilman ihmisiä, tarkoittaa se sitä, että ko asia on hylätty, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että sen saa vallata, ottaa haltuunsa, viedä mennessään se, joka sen löytää.....???
Suihkuvedet meiltä loppuu kesken, ku meitä on neljä, eli täytynee vain tankata vettä mistä saa, ja olla pesemättä auton hanan vedellä edes hampaita, ja desinfioida tanki kotona.
t.Kaarina
Mekin otimme omaa vettä mukaan ruoka- ja juomavesiksi. Essoilan ystävillämme on oma kaivo jonka vesi on juomakelpoista. Saunavesi heille tulee Säämäjärvestä (hyvä sauna ystävämme Nikolain rakentama). Petroskoin ystävämme itsekin ovat ostovesien varassa mitä juomavesiin tulee. Kaupoista saa nykyään siellä ostaa viiden litran läpinäkyvissä kanistereissa ruokavesiksi kelpaava vettä. Viime vuosisadan loppupuolella neljän vuoden ajan teimme avustusreissun kerran kuussa kyseiselle seuduille. Niiltä ajoilta nämä vanhat ystävämme siellä. Tälläkin reissulla meillä oli Euramobil/Fiatin alkovi ja penkkien alustilat pakattu täyteen avustuksia. Osan jätämme Essoilaan ja loput veimme Petroskoin juutalaiseen yhteisöön, jakavat sieltä eteenpäin. Avustuksista voit, Kaarina, kysellä esim Fida International tai Kirkon Ulkomaanapu. Me toimimme silloin aikoinaan yksityishenkilöinä ja Kangsasalla toimi ja toimii edelleenkin yhteiskristillinen ryhmä joka keräsi avustukset keskuudestaan. Me Tuulan kanssa sitten toimitimme avun Petroskoin juutalaisyhteisön kanssa yhdessä suoraan köyhiin perheisiin.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2013 klo 09:44:47 Unohdin edellisestä, että nykyään turistiviisumilla Venäjälle menijällä saa olla humanitääristä avustusta matkassa vain 35 kg/henkilö. Mutta teidän tapauksessanne se merkitsee 140 kg. Eli ette ehkä voi niin suurta määrää ottaakaan mukaan, tarvitsettehan tilaa omillekin varusteillenne. Meillä ei kuitenkaan menomatkalla Värtsilässä asiasta kyselty mitään ja ajonauvotarkastuksen suoritti nuori, ystävällinen tullimies joka avasi vain WC,n riippuvaatekaapin ja yhden yläkaapin ovet. Sitten antoi asiakirjat ja toivotti ystävällisesti hymyillen hyvää matkaa.
Yksi asia vielä. Eli mukaan pikkasen ylimääräistä rahaa jos sattuu miliisi 'tarkastamaan' tai 'mittaamaan nopeuksia', siis pieneen lahjontaan vähän extraa. Ja on turhaa ryhtyä väittelemään nopeudesta tai muustakaan, summat vain nousevat siitä. Maksa kiltisti, vähemmällä pääset, jos pyyntö on kohtuullinen. Muutama kymmenen euroa. Toki laitonta mutta minkäs teet.
Me emme tähän Mr Liimataisen mainitsemaan tilanteeseen joutuneet tällä reissullamme. Nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa missä vaan sitten liikkuukin, ihan täällä kotoisessa Suomessammekin. Nykyään niiden teiden varsilla sijaitsevien miliisikoppienkin ikkunat on laudoitettu umpeen. Silloin aikoinaan kun Vennäinmaalle rekkaa ajettiin, olivat nämä kyseiset kopit varsinaisia rahastuspisteitä. Kun rekan puskurissa oli suomalainen rekisterikilpi, aina löytyi koppalakkiherralla joku syy rahastukseen. Siinä on rikkaita miehiä tuon Pietari-Moskovatien varrella. Jos eivät sitten ole votkalla voidellen niitä rahoja kurkustaan alas laittaneet Elelimme tällä reissullamme melko nostalgisissa tunnelmissa Tuulan kanssa
pikkueero
Mäkelä HEH HEH KJON.
Onko se meininki sitten muuttunut, parempaan suuntaan? En ole vuosiin itse ajellut niitä Vennään teitä, ollut vain kyydissä toisten kulkimissa.
Mutta joskus oli sitä mielivaltaa miliisilläkin, etenkin ulkomaalaisten autojen suhteen.
Kysymykseesi, Hannu, voin vain vastata, että olen tässä ketjussa kertonut kokemuksistamme ennen, ajalta 1991-2000 ja nyt, ajalta 12. 09. 2013-19. 09. 2013. Eli meidän kokemustemme mukaan itärajan takana on menty parempaan suuntaan siinä mitä korruptioon tulee.
pikkueero
Mäkelä HEH HEH KJON
Lähdevedestä, olemme käyttäneet sitä kahvi ja ruokavetenä, suoraan juomisesta en osaa tarkkaa sanoa kun itse juon kivennäisvesiä maustettuna spritellä. Minä olen ehkä ylivarovainen veden kanssa, lyhyellä matkalla ei kerkeä bakteerikanta muuttua. Olen ollut Suomen luterilaisen kirkon yhden herätysliikkeen, Esikoislestadiolaisten lähetystyössä mukana, jota se tekee Inkerin kirkon (Venäjän luterilaisen kirkon) pyynnöstä. Minun rooli on ollut toimia yhdyshenkilönä venäläisten ja suomalaisten välillä, olin siinä 96 - 11 välisen ajan, ennen ja jälkeen sitä matkat on ollut enempi yksityisluontoisia, myös mukana lähetysmatkoilla. Virkavallan toimimisesta, paljon on muuttunut asiallisemmaksi, ennen ne varmaan ajatteli nähdessään ulkomaalaisen, "sakotetaan varmuuden vuoksi, jos se ei ole tehnyt vastoin lakia, niin varmaan kohta tekee". Pitkään aikaan ei ole ollut heidän kanssa ongelmia. Jos saa sakot ne maksetaan pankkiin.
t.Simo
Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2013 klo 20:21:15 Kyselit Kaarina mihin olisi turvallista jättää auto. Vaikea kysymys. Enkä yritäkkään antaa neuvoa, vaan kerron miten olen toiminut. Omalla autolla kun olen ollut niin Venäjällä kuin entisissä itäblokin maissa, kuten joskus aikaisemmin olen kirjoittanut että ikä ja ulkonäkö suojelee vanhaa retkiautoa. Tekniikan olen pyrkinyt pitämään kunnossa, koska olen entinen kuljetusalan ammattilainen en halua lähteä epävarmalla kalustolla mihinkään. Voihan uuteenkin tulla joku häiriö, sitten toimitaan tilanteen mukaan. Yleensä oudoissa paikoissa pyrin jättämään autot mahdollisimman näkyvälle paikalle. Niinkuin ylempänä, minäkin olen kuullut sanottavan, ei se ole varastamista jos korjaa huolimattoman jättämät tavarat talteen.
tSimo
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.